
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 12 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 13 czerwca 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pani działalność gospodarczą i głównym kodem PKD przez Panią wykonywanym jest 82.11.Z Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura. Swoje usługi prowadzi Pani w branży służby zdrowia.
Wszystkie Pani zadania są ściśle powiązane z obsługą administracyjną usług medycznych (głównie NFZ). Jest to m.in. raportowanie usług / świadczeń medycznych do NFZ. Kontrola nad prawidłowością kart usług i poprawianie błędów wskazanych przez NFZ. Wszystkie usługi prowadzi Pani na terenie podmiotu leczniczego, w którym udzielane są usługi i świadczenia medyczne.
Istnieje możliwość, że w roku 2025 przekroczy Pani kwotę zwolnienia podmiotowego z VAT.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
W uzupełnieniu wniosku wyjaśniła Pani, że przedmiotem zapytania jest zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2024 poz. 361).
Ponadto, w odpowiedzi na poszczególne pytania, wskazała Pani następujące odpowiedzi.
W odpowiedzi na pytanie nr 1: na czym dokładnie polega będąca przedmiotem zapytania usługa w zakresie obsługi administracyjnej usług medycznych – proszę wymienić jakie konkretnie czynności wykonuje Pani w ramach świadczonej usługi, wskazała Pani, że Pani praca polega na:
- rejestrowaniu i raportowaniu do NFZ usług medycznych wykonanych przez personel placówki, w której świadczy Pani usługi. Pracując w programie stworzonym do obsługi placówek medycznych oraz kontaktów z NFZ, wprowadza Pani świadczenia odpowiadające usługom medycznym wykonanym przez personel medyczny. Regularnie świadczenia te są przez Panią raportowane do NFZ za pośrednictwem wskazanego przez Fundusz portalu (SZOI).
- poprawianiu zakwestionowanych przez NFZ świadczeń i ponownym ich raportowaniu.
- wprowadzaniu do systemu danych pacjentów oraz ich uprawnień dodatkowych, poświadczonych przez odpowiednie dokumenty. Działanie to usprawnia udzielanie usług medycznych przez personel a następnie ich raportowanie.
- wsparciu personelu medycznego przy obsłudze programu do obsługi placówek medycznych. Dotyczy to komunikatów ze strony platformy P1, za pośrednictwem której m.in. (w wielkim skrócie) wysyłane są skierowania, recepty i przypisywane im kody dostępowe. Poza tym pomaga Pani przy zwykłych codziennych problemach z obsługą programu.
W odpowiedzi na pytanie nr 2: czy jest Pani zarejestrowana jako podmiot leczniczy w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 450 ze zm.), wskazała Pani, że nie jest zarejestrowana jako podmiot leczniczy.
W odpowiedzi na pytanie nr 3: czy prowadzi Pani działalność leczniczą, wskazała Pani, że prowadzi działalność gospodarczą od 1 stycznia 2015 r.
W odpowiedzi na pytanie nr 4: czy w ramach prowadzonej działalności leczniczej świadczy Pani usługi opieki medycznej zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy (usługi inne niż będąca przedmiotem zapytania usługa w zakresie obsługi administracyjnej usług medycznych), wskazała Pani, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie świadczy Pani usług opieki medycznej.
W odpowiedzi na pytanie nr 5: czy podmiot leczniczy, na terenie którego świadczy Pani będące przedmiotem zapytania usługi w zakresie obsługi administracyjnej usług medycznych wykonuje działalność leczniczą, wskazała Pani, że podmiot leczniczy, na terenie którego świadczy Pani usługi wykonuje działalność leczniczą.
W odpowiedzi na pytanie nr 6: czy świadczona przez Panią usługa w zakresie obsługi administracyjnej usług medycznych jest niezbędna do wykonania przez podmiot leczniczy usług w zakresie opieki medycznej służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia – jeżeli tak, proszę wskazać na czym polega ta niezbędność, wskazała Pani, że świadczone przez Panią usługi w zakresie obsługi administracyjnej są niezbędne do wykonywania przed podmiot leczniczy usług w zakresie opieki medycznej. Niezbędność ta polega na tym, że dzięki regularnemu rejestrowaniu i raportowaniu świadczeń placówka spełnia wymogi umowy nałożone na nią przez NFZ, dzięki czemu może wystawiać regularnie faktury i bez opóźnień otrzymywać finansowanie. Wspomniane finansowanie jest niezbędne do utrzymania zatrudnionego personelu medycznego oraz całej koniecznej infrastruktury. Pomoc w obsłudze programu, na którym pracuje placówka również przyczynia się do płynności udzielania świadczeń medycznych dla pacjentów placówki, wspomaga ich diagnozowanie i sam proces leczenia.
Pytanie
Czy w oparciu o wskazany akt prawny przysługuje Pani zwolnienie przedmiotowe z podatku VAT?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, usługi jakie świadczy Pani dla podmiotu leczniczego spełniają wszystkie wymogi jakie stawia zapis w ustawie (usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza) i powinna być Pani zwolniona z płacenia podatku VAT od tych usług. Świadczy Pani usługi, które wspierają pracę personelu medycznego. Rejestruje i raportuje Pani świadczenia przez ten personel wykonane, dzięki czemu placówka otrzymuje finansowanie swojej działalności. Wszystkie usługi wykonuje Pani tylko i wyłącznie na terenie podmiotu leczniczego, który wykonuje działalność leczniczą. Dzięki Pani pracy personel medyczny jest odciążony z części zadań i działań administracyjnych i może skupić się na pacjencie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy).
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Jednocześnie należy wskazać, że w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:
a)lekarza i lekarza dentysty,
b)pielęgniarki i położnej,
c)medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2025 r. poz. 450, 620 i 637),
d)psychologa.
Zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 ustawy w zakresie opieki medycznej stanowi implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. b i c Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą, zgodnie z którym:
państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:
b) opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze;
c) świadczenie opieki medycznej w ramach zawodów medycznych i paramedycznych, określonych przez zainteresowane państwo członkowskie.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy:
zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza.
Stosownie do art. 43 ust. 17 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W myśl art. 43 ust. 17a ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Z powyższych przepisów wynika, że zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlegają usługi opieki medycznej, które spełniają określone warunki – służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia i świadczone są przez konkretne, wymienione przez ustawodawcę podmioty lecznicze lub inne podmioty wykonujące te usługi na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza.
Należy zauważyć, że powyższe zwolnienie odnosi się do usług w zakresie opieki medycznej oraz dostawy towarów i usług ściśle z tymi usługami związanych wykonywanych w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze (pkt 18) oraz świadczonych na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza (pkt 18a).
Zatem, zwolnienie od podatku usług w zakresie opieki medycznej ma charakter podmiotowo – przedmiotowy.
Przy definiowaniu zwolnienia usług w zakresie opieki medycznej, oprzeć należy się na orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, które wskazuje, że ze zwolnienia będą generalnie korzystać tylko te czynności, które mają charakter diagnostyczny lub terapeutyczny (leczniczy). Jeśli świadczenie nie będzie służyć profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, to wówczas nie będzie objęte zwolnieniem od podatku VAT. Ponadto, jak wskazuje TSUE, pojęcia dotyczące zwolnień należy interpretować w sposób ścisły, ponieważ zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.
Jak zauważył Rzecznik Generalny w sprawie C-262/08:
cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia; jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania”. Ponadto Rzecznik wskazał, że „działalność, którą uznano za części składowe opieki medycznej (leczenia medycznego), obejmuje: opiekę terapeutyczną jako część usługi ambulatoryjnej świadczonej przez wykwalifikowane pielęgniarki; leczenie psychoterapeutyczne świadczone przez wykwalifikowanych psychologów; prowadzenie badań lekarskich bądź pobieranie krwi lub innych próbek do badania pod kątem występowania choroby, na rzecz pracodawców lub ubezpieczycieli, albo poświadczanie zdolności medycznej do odbycia podróży, jeżeli celem tych usług zasadniczo pozostaje ochrona zdrowia zainteresowanych osób; oraz badania medyczne umożliwiające obserwację i zbadanie pacjentów, zanim zajdzie konieczność diagnozowania, rozciągnięcia opieki bądź leczenia potencjalnej choroby, zlecone przez internistów i wykonywane przez zewnętrzne laboratoria prywatne.
Dodatkowo Rzecznik zauważa, że:
usługi są ściśle związane z opieką szpitalną i medyczną (leczeniem szpitalnym i medycznym) jedynie wówczas, gdy są one rzeczywiście świadczone jako usługi pomocnicze względem takiej opieki świadczonej pacjentom jako świadczenie główne, tylko wówczas jeżeli wpisują się one w logiczny sposób w ramy świadczenia tejże opieki i stanowią w procesie świadczenia tejże opieki niezbędny etap, aby osiągnąć cele terapeutyczne, którym służą, gdyż jedynie takie usługi mogą mieć wpływ na koszty opieki zdrowotnej, która staje się dostępna w drodze zwolnienia od podatku.
Pojęcie „opieki medycznej” – przewidziane w art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług –obejmuje zatem świadczenia medyczne wykonywane w celu ochrony, w tym zachowania lub przywrócenia zdrowia osób, a zatem pojęcie to obejmuje zarówno diagnozę, leczenie, jak i profilaktykę.
Uwzględniając powyższe tezy orzecznictwa wskazać należy, że opieka medyczna w rozumieniu zespołu czynności funkcjonalnie skierowanych na utrzymanie bądź przywrócenie dobrego stanu zdrowia stanowi ciąg czynności – których celem jest utrzymanie bądź przywrócenie dobrego stanu zdrowia – obejmujący na wstępie czynności polegające na obserwacji i badaniu, a następnie ewentualnie na diagnozie i leczeniu. Jednakże, aby wykonywane czynności miały status opieki medycznej muszą być podejmowane w stosunku do konkretnego pacjenta w procesie prowadzonej lub planowanej terapii.
Należy również wskazać, że jak stwierdził Trybunał w wyroku z 6 listopada 2003 r. w sprawie C-45/01 Dornier, prawo wspólnotowe nie zawiera definicji świadczeń „ściśle związanych” z opieką szpitalną i medyczną, jednak z postanowień przepisów wspólnotowych wynika, że nie obejmuje ona świadczeń, które nie przedstawiają żadnego związku z opieką szpitalną nad odbiorcami usług, ani z opieką medyczną, jaką mogliby uzyskać.
Świadczenia wchodzą w zakres pojęcia „działalności ściśle (...) związanej” z opieką szpitalną i medyczną tylko wówczas, gdy są dostarczane jako usługi pomocnicze względem stanowiącej świadczenie główne opieki szpitalnej nad ich odbiorcami lub świadczonej na ich rzecz opieki medycznej. Jednocześnie usługą pomocniczą jest taka usługa, która nie stanowi dla odbiorcy celu samego w sobie, ale jest środkiem dla lepszego wykorzystania usługi zasadniczej (tak TSUE m.in. w wyroku z 11 stycznia 2011 r. w sprawie C-76/99 Komisja przeciw Francji). Z kolei w wyroku z 1 grudnia 2005 r. w sprawach połączonych C-394/04 i C-395/04 Diagnostiko & Therapeftiko Kentro Athinon-Ygeia AE przeciwko Ypourgos Oikonomikon TSUE wskazał, że jedynie świadczenie usług, które logicznie wpisują się w ramy dostarczania usług opieki szpitalnej i medycznej, które w procesie świadczenia tych usług stanowią etap niezbędny, aby osiągnąć cele terapeutyczne, którym te ostatnie służą, mogą stanowić „działalność ściśle (...) związaną” w rozumieniu tego przepisu. Jedynie tego rodzaju usługi mogą bowiem wpływać na koszt opieki zdrowotnej, którą omawiane zwolnienie czyni dostępną dla osób prywatnych.
O zwolnieniu od podatku VAT usług w zakresie opieki medycznej decyduje przede wszystkim cel, w jakim podjęte zostały świadczenia. Jeśli zatem z okoliczności, w których dane świadczenie zostało podjęte wynika, że miało ono inny cel niż ochrona (przywrócenie) zdrowia ludzkiego, zwolnienie nie będzie przysługiwać.
Z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zatem jednoznacznie wynika, że pojęcie „opieka medyczna” odnosi się do świadczeń, które służą diagnozie, opiece oraz w miarę możliwości leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia. Jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania. Innymi słowy, aby świadczenie mogło podlegać zwolnieniu powinno mieć cel terapeutyczny. Tym samym liczy się nie charakter usługi, ale jej cel.
Ponadto, z orzecznictwa Trybunału wynika, że pojęcia „opieka medyczna” i „działalność ściśle związana z opieką szpitalną i medyczną (leczeniem szpitalnym i medycznym)”, należy interpretować w ten sam sposób w obu przypadkach, ponieważ oba te przepisy mają na celu uregulowanie ogółu zwolnień z opodatkowania świadczeń medycznych w ścisłym znaczeniu: które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. W rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. b) VI Dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów dotyczących podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (Dz. Urz. UE L 1977.145.1 ze zm.) (obecnie art. 132 Dyrektywy 2006/112/WE), pojęcia te nie obejmują świadczeń, które nie przedstawiają żadnego związku z opieką szpitalną nad odbiorcami tych świadczeń ani z opieką medyczną świadczoną ewentualnie na ich rzecz.
Usługi są ściśle związane z opieką szpitalną i medyczną (leczeniem szpitalnym i medycznym) jedynie wówczas, gdy są rzeczywiście świadczone jako usługi pomocnicze względem stanowiącej świadczenie główne opieki szpitalnej nad odbiorcami lub opieki medycznej świadczonej na rzecz odbiorców.
Świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego usługodawcy. W odniesieniu do świadczeń medycznych Trybunał stwierdził, że zważywszy na cel zwolnienia przewidzianego w art. 13 część A ust. 1 lit. b) Szóstej Dyrektywy, jedynie świadczenie usług, które logicznie wpisują się w ramy dostarczania usług opieki szpitalnej i medycznej i które w procesie świadczenia tych usług stanowią etap niezbędny, aby osiągnąć cele terapeutyczne, którym te ostatnie służą, mogą stanowić „działalność ściśle (…) związaną” w rozumieniu tego przepisu.
Jak już wskazano powyżej pojęcie działalności „ściśle związanej” z „opieką szpitalną i medyczną” nie obejmuje świadczeń, które nie przedstawiają żadnego związku z opieką szpitalną nad odbiorcami tych świadczeń ani z opieką medyczną świadczoną ewentualnie na ich rzecz.
Zatem dokonując ustalenia, czy dana usługa podlega zwolnieniu od podatku VAT, należy ustalić, czy będzie spełniała wyżej określone warunki. Należy podkreślić, że ani przytoczone powyżej przepisy Dyrektywy 2006/112/WE, ani orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej nie dają podstaw do tego, aby zakresem opieki medycznej podlegającej zwolnieniu objąć wszystkie działania medyczne wynikające z procesu leczenia. W konsekwencji, czynności, których zasadniczym celem nie jest ochrona zdrowia, nie mogą być uznane za świadczenia opieki medycznej i nie mogą podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług.
Podkreślić należy, że określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności.
Przepisy krajowe, jak i europejskie, nie definiują dostaw/usług „ściśle związanych”. Niemniej jednak z brzmienia art. 43 ust. 17 ustawy wynika, że dotyczą one dostaw towarów lub świadczenia usług, które są niezbędne do wykonania usługi podstawowej oraz ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy dla opisanej we wniosku usługi w zakresie obsługi administracyjnej usług medycznych znajdzie zastosowanie zwolnienie o podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy.
Z okoliczności sprawy wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą od 1 stycznia 2015 r. i głównym kodem PKD przez Panią wykonywanym jest 82.11.Z Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura. Nie jest zarejestrowana jako podmiot leczniczy. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie świadczy Pani usług opieki medycznej.
Swoje usługi prowadzi Pani w branży służby zdrowia. Wszystkie Pani zadania są ściśle powiązane z obsługą administracyjną usług medycznych. Wszystkie usługi prowadzi Pani na terenie podmiotu leczniczego, w którym udzielane są usługi i świadczenia medyczne. Podmiot leczniczy, na terenie którego świadczy Pani usługi wykonuje działalność leczniczą.
Pani praca polega na:
- rejestrowaniu i raportowaniu do NFZ usług medycznych wykonanych przez personel placówki, w której świadczy Pani usługi. Pracując w programie stworzonym do obsługi placówek medycznych oraz kontaktów z NFZ, wprowadza Pani świadczenia odpowiadające usługom medycznym wykonanym przez personel medyczny. Regularnie świadczenia te są przez Panią raportowane do NFZ za pośrednictwem wskazanego przez Fundusz portalu (SZOI).
- poprawianiu zakwestionowanych przez NFZ świadczeń i ponownym ich raportowaniu.
- wprowadzaniu do systemu danych pacjentów oraz ich uprawnień dodatkowych, poświadczonych przez odpowiednie dokumenty. Działanie to usprawnia udzielanie usług medycznych przez personel a następnie ich raportowanie.
- wsparciu personelu medycznego przy obsłudze programu do obsługi placówek medycznych. Dotyczy to komunikatów ze strony platformy P1, za pośrednictwem której m.in. (w wielkim skrócie) wysyłane są skierowania, recepty i przypisywane im kody dostępowe. Poza tym pomaga Pani przy zwykłych codziennych problemach z obsługą programu.
Świadczone przez Panią usługi w zakresie obsługi administracyjnej są niezbędne do wykonywania przed podmiot leczniczy usług w zakresie opieki medycznej. Niezbędność ta polega na tym, że dzięki regularnemu rejestrowaniu i raportowaniu świadczeń placówka spełnia wymogi umowy nałożone na nią przez NFZ, dzięki czemu może wystawiać regularnie faktury i bez opóźnień otrzymywać finansowanie. Wspomniane finansowanie jest niezbędne do utrzymania zatrudnionego personelu medycznego oraz całej koniecznej infrastruktury. Pomoc w obsłudze programu, na którym pracuje placówka również przyczynia się do płynności udzielania świadczeń medycznych dla pacjentów placówki, wspomaga ich diagnozowanie i sam proces leczenia.
Mając zatem na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku dla świadczonych przez Panią usług w zakresie obsługi administracyjnej usług medycznych nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy.
Podkreślić należy, że zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, określane ogólnie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej jako posiadające cel terapeutyczny. W tym kontekście trudno uznać, że usługi, które świadczy Pani na rzecz podmiotu leczniczego mają cel terapeutyczny. Opisanym we wniosku czynnościom składającym się na świadczone przez Panią usługi w zakresie obsługi administracyjnej usług medycznych nie można przypisać charakteru leczniczego (terapeutycznego). Zasadniczym celem tych usług jest obsługa administracyjna usług medycznych świadczonych przez podmiot leczniczy. Tym samym, nie można uznać, że wykonane przez Panią usługi w zakresie obsługi administracyjnej usług medycznych stanowią usługi w zakresie opieki medycznej. W analizowanym przypadku świadczone usługi nie są związane z ochroną zdrowia konkretnego pacjenta (nie będą realizować celu jakim jest zachowanie, ratowanie, przywracanie i poprawa zdrowia konkretnego pacjenta). Opisane we wniosku usługi nie będą zatem świadczeniem stanowiącym opiekę medyczną.
Jednocześnie, usług, które świadczy Pani na rzecz podmiotu leczniczego nie można uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki medycznej, służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Opisane we wniosku usługi w zakresie obsługi administracyjnej usług medycznych nie będą stanowić usług służących lepszemu wykonaniu usług podstawowych świadczonych przez podmiot leczniczy na rzecz pacjentów (usług medycznych). Usługi te nie są usługami pomocniczymi względem podstawowej usługi opieki medycznej.
Opisanych we wniosku usług obejmujących rejestrowanie i raportowanie do NFZ usług medycznych wykonanych przez personel placówki, w której świadczy Pani usługi, poprawianie zakwestionowanych przez NFZ świadczeń i ponowne ich raportowanie, wprowadzanie do systemu danych pacjentów oraz ich uprawnień dodatkowych, poświadczonych przez odpowiednie dokumenty oraz wsparcie personelu medycznego przy obsłudze programu do obsługi placówek medycznych, nie można uznać za czynności konieczne do wykonania usługi podstawowej, tj. usługi medycznej świadczonej przez podmiot leczniczy. Biorąc pod uwagę zakres i charakter świadczeń wchodzących w skład opisanych we wniosku usług nie sposób przyjąć, że świadczenia te stanowią usługi niezbędne do wyświadczenia przez podmiot leczniczy usługi w zakresie opieki medycznej na rzecz pacjentów.
Czynności realizowane przez Panią na rzecz podmiotu leczniczego nie wykazują ze względu na swoją istotę ścisłego związku z usługą podstawową, tj. usługą opieki medycznej. Wymienionych we wniosku czynności z uwagi na ich charakter nie można uznać za nieodzowne dla świadczonych przez podmiot leczniczy usług medycznych. Czynności te nie pozostają w ścisłym związku ze świadczonymi przez podmiot leczniczy usługami opieki medycznej, pozwalającym na stwierdzenie, że czynności te zapewniają prawidłowe i nieprzerwane wykonanie usług medycznych.
Zatem w przypadku opisanych we wniosku usług nie można mówić o świadczeniu usług ściśle związanych z usługą opieki medycznej.
Czynności składające się na usługi w zakresie obsługi administracyjnej usług medycznych nie stanowią czynności mających charakter czynności związanych z opieką medyczną (usługami medycznymi świadczonymi przez podmiot leczniczy), lecz stanowią czynności o charakterze administracyjnym i organizacyjnym. Trudno zatem przypisać świadczonym przez Panią usługom cel terapeutyczny (leczniczy).
Czynności te mają związek z prowadzoną przez podmiot leczniczy działalnością leczniczą, jednakże w stosunku do tych czynności nie sposób dopatrzeć się ścisłego związku ze świadczonymi usługami medycznymi. Ponadto, usługi świadczone przez Panią ze względu na swój charakter nie mogą zostać uznane za usługi ściśle związane z usługą podstawową (usługą medyczną) świadczoną przez podmiot leczniczy na rzecz pacjentów.
Pomiędzy wykonywanymi przez Panią usługami w zakresie obsługi administracyjnej usług medycznych a usługami opieki medycznej świadczonymi przez podmiot leczniczy nie zachodzi taka zależność, która uniemożliwiałaby wyświadczenie usługi medycznej bez usług o charakterze administracyjnym świadczonych przez Panią.
Nie można przyjąć, że świadczone przez Panią usługi w zakresie obsługi administracyjnej usług medycznych, ze względu na ich zakres i charakter, wpisują się w logiczny sposób w ramy świadczenia usług medycznych przez podmiot leczniczy i stanowią etap niezbędny aby osiągnąć cele terapeutyczne. Świadczone przez Panią usługi stanowią usprawnienie funkcjonowania podmiotu leczniczego, jednak pomiędzy świadczonymi przez Panią usługami a usługami wykonywanymi przez podmiot leczniczy nie zachodzi tak ścisły związek, że niemożliwym jest prowadzenie działalności leczniczej bez nabycia od Pani usług administracyjnych.
Zatem usługi w zakresie obsługi administracyjnej usług medycznych, które świadczy Pani na rzecz podmiotu leczniczego nie można uznać za usługi ściśle związane z usługami podstawowymi, tj. usługami medycznymi.
Ponadto należy mieć na uwadze przepis art. 43 ust. 17a ustawy, zgodnie z którym, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 18a ma zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
W analizowanej sprawie nie jest Pani podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 17a ustawy, tj. podmiotem świadczącym usługi podstawowe. Wskazała Pani, że nie jest zarejestrowana jako podmiot leczniczy. Zatem w tym przypadku nie jest spełniona także przesłanka podmiotowa niezbędna do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy, gdyż przepis ten ma zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi (a więc w tym przypadku zakresie opieki medycznej), dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe. Skoro zaś warunkiem podmiotowym zwolnienia dla usług w zakresie opieki medycznej jest ich wykonywanie przez podmioty lecznicze w ramach ich działalności leczniczej, również tylko podmioty o takim charakterze mogą korzystać ze zwolnienia w przypadku usług ściśle z ww. usługami związanych.
W konsekwencji, opisane we wniosku usługi w zakresie obsługi administracyjnej usług medycznych nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy jako usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki medycznej, służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczonymi na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich zakładów leczniczych, w których wykonywana jest działalność lecznicza.
Zatem należy stwierdzić, że świadczone przez Panią usługi w zakresie obsługi administracyjnej usług medycznych nie są usługami w zakresie opieki medycznej, służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, ani też usługami ściśle z tymi usługami związanymi.
Tym samym dla wykonywanych przez Panią usługi w zakresie obsługi administracyjnej usług medycznych nie znajduje zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy, ponieważ usługi te nie są usługami w zakresie opieki medycznej, służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, ani też usługami ściśle z tymi usługami związanymi. Ponadto, w tym przypadku nie jest spełniona przesłanka podmiotowa zwolnienia, gdyż nie jest Pani zarejestrowana jako podmiot leczniczy, a więc nie jest Pani podmiotem świadczącym usługi podstawowe.
Zatem Pani stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
