Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług przyciemniania szyb samochodowych.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 lipca 2025 r. (wpływ 2 lipca 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od dnia (…) 2024 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą podlegającą wpisowi w CEiDG, korzysta Pani ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 8,5%.

Podstawowym i jedynym przedmiotem wykonywanej przez Panią działalności jest przyciemnianie szyb samochodowych sklasyfikowane pod kodem PKD 45.20.Z – Konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych z wyłączeniem motocykli.

Usługi przyciemniania szyb samochodowych wykonuje Pani na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, a zapłata za wykonane usługi następuje w formie gotówkowej i bezgotówkowej (przelewy na konto bankowe).

Ze względu na poziom osiąganych obrotów z tytułu sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, mieszczących się w dopuszczalnym limicie uprawniającym do zwolnienia z obowiązku instalacji kasy rejestrującej, korzysta Pani z przysługującego Pani prawa i nie ewidencjonuje osiąganych obrotów w kasie rejestrującej od momentu rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej.

Obrót gotówkowy za 2024 r. osiągnięty z tytułu sprzedaży usług przyciemniania szyb samochodowych wykonanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie przekroczył dopuszczalnej obowiązującymi przepisami kwoty 20.000 zł.

Od 2025 r. również świadczy Pani usługi przyciemniania szyb na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Zgodnie z rozporządzeniem z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie art. 111 ust. 8 oraz art. 145a ust. 17 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570, 1598 i 1852) w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, świadczenie usług naprawy pojazdów silnikowych (§ 4, pkt 2 lit. c ww. rozporządzenia) bez względu na obroty powinno być zawsze ewidencjonowane w kasie rejestrującej.

Świadczenie usług naprawy pojazdów silnikowych kryje się pod PKD 45.20.Z. Pod tym kodem PKD prowadzi Pani działalność związaną z przyciemnianiem szyb samochodowych.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że świadczone przez Panią usługi przyciemniania szyb nie stanowią usługi naprawy pojazdów silnikowych. Świadczone przez Panią usługi nie stanowią usługi mycia, czyszczenia i podobnych (o kodzie PKWiU 45.20.30.0).

Dokonywana przez Panią sprzedaż usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, (za które zapłatę otrzymywała Pani zarówno gotówką, jak i przelewem) nie przekroczyła w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w roku podatkowym 2024, kwoty 20 000 zł.

Dokonywane przez Panią świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, (za które zapłatę otrzymuje Pani zarówno gotówką, jak i przelewem lub innymi środkami płatniczymi) nie przekroczyły w roku podatkowym 2025, kwoty 20 000 zł.

Za wykonane usługi przyciemniania szyb samochodowych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie otrzymuje Pani w całości zapłaty za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej.

W prowadzonej dokumentacji jednoznacznie wynika, jakiej czynności dotyczy wykonywana usługa.

Za wykonywanie usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie otrzymuje Pani zapłaty gotówką.

Pytanie

Czy świadcząc usługi przyciemniania szyb samochodowych może Pani korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej?

Pani stanowisko w sprawie

Według Pani, nie powstał obowiązek zainstalowania kasy rejestrującej w związku z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605) w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ponieważ wykonuje Pani wyłącznie usługę przyciemniania szyb samochodowych, mimo tego, że sklasyfikowano tę usługę wg PKD 45.20.Z związanym z naprawą i konserwacją pojazdów samochodowych z wyłączeniem motocykli, wykonywane przez Panią usługi nie dotyczą w żaden sposób naprawy i konserwacji pojazdów silnikowych. Przyciemnianie szyb samochodowych można tutaj potraktować jako zwiększenie walorów estetycznych lub praktycznych, jak np. ochrona przed promieniami słonecznymi i ciepłem, nie jest natomiast podyktowane koniecznością naprawienia uszkodzeń lub usunięcia ewentualnych usterek, odnową czyli doprowadzeniem do stanu używalności. Świadczone przez Panią usługi w żaden sposób nie można nazwać „naprawą” ani „konserwacją”.

Dlatego też, uważa Pani, że nie dotyczy Pani § 4 pkt 2 lit. c) ww. rozporządzenia, mówiący o obowiązku ewidencjonowania w kasie rejestrującej usług naprawy pojazdów silnikowych, gdyż wykonywana działalność związana z przyciemnianiem szyb samochodowych nie mieści się pod pojęciem naprawy i konserwacji.

W 2024 r. spełniała Pani warunki do zwolnienia z obowiązku posiadania kasy fiskalnej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605) w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz obecnie spełnia Pani warunki zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902) w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Art. 111 ust. 1 ustawy o VAT mówi, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasach rejestrujących dotyczy podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi lub towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Zatem Pani zdaniem nie powstał obowiązek zainstalowania kasy rejestrującej w związku z wejściem w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605) w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ponieważ rzeczywiście wykonywane przez Panią usługi przyciemniania szyb samochodowych, mimo tego, że sklasyfikowane są wg PKD związanym z naprawą i konserwacją pojazdów samochodowych z wyłączeniem motocykli, nie dotyczą w żaden sposób naprawy pojazdów silnikowych. Przyciemnianie szyb samochodowych można tutaj potraktować jako zwiększenie walorów estetycznych lub praktycznych danego pojazdu silnikowego, nie jest to naprawa. Naprawa zgodnie z wykładnią języka polskiego to reparacja, przekształcenie, odnowa czyli doprowadzenie do stanu używalności. Dlatego też, uważa Pani, że nie dotyczy Pani § 4 pkt 2 lit. c) ww. rozporządzenia, mówiący o obowiązku ewidencjonowania w kasie rejestrującej usług naprawy pojazdów silnikowych, gdyż wykonywana działalność związana z przyciemnianiem szyb samochodowych nie mieści się pod pojęciem naprawy.

W związku z tym, że w 2024 r. nie przekroczyła Pani obrotu 20.000 zł z tytułu sprzedaży świadczonych usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nadal przysługuje Pani prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku stosowania kasy rejestrującej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”. Zgodnie z tym przepisem:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi lub towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

W stanie prawnym do 31 grudnia 2024 r. obowiązywały przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2605). Natomiast w stanie prawnym od 1 stycznia 2025 r. obowiązują przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 17 grudnia 2024 r. (Dz.U. z 2024 r. poz. 1902).

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:

Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r.:

1) podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

2) podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2023 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 17 grudnia 2024 r.:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.:

1) podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, nie przekroczyła kwoty 20 000 zł;

2) podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2024 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, nie przekroczy kwoty 20 000 zł;

Stosownie do § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących i rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 17 grudnia 2024 r.:

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1:

1) zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20 000 zł.

2) zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, przekroczyła kwotę 20 000 zł;

Stosownie natomiast do § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących i rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 17 grudnia 2024 r. :

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 powołanego rozporządzenia.

Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 30 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących:

Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

(…)

2) świadczenia usług:

a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,

b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,

g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,

h) doradztwa podatkowego,

i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:

- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

- usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k) kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l) związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z dnia 17 grudnia 2024 r.:

1. Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

(...)

2) świadczenia usług:

a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 19 i 20 załącznika do rozporządzenia,

b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,

g) prawniczych, z wyłączeniem usług wymienionych w poz. 31 załącznika do rozporządzenia,

h) doradztwa podatkowego,

i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, 56.21, ex 56.29, ex 56.30), wyłącznie:

– świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

– usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k) kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l) związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0),

n) parkingu samochodów i innych pojazdów,

o) przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).

Z opisu sprawy wynika, że od (...) 2024 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą, korzystając ze zwolnienia z podatku od towarów i usług. Podstawowym i jedynym przedmiotem wykonywanej przez Panią działalności jest przyciemnianie szyb samochodowych sklasyfikowane pod kodem PKD 45.20.Z – Konserwacja i naprawa pojazdów. Świadczone przez Panią usługi przyciemniania szyb nie stanowią usługi naprawy pojazdów silnikowych. Świadczone przez Panią usługi nie stanowią usługi mycia, czyszczenia i podobnych (o kodzie PKWiU 45.20.30.0). Dokonywana przez Panią sprzedaż usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (za które zapłatę otrzymywała Pani zarówno gotówką, jak i przelewem) nie przekroczyła w proporcji do okresu wykonywania tych czynności, w roku podatkowym 2024, kwoty 20 000 zł. Dokonywane przez Panią świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych (za które zapłatę otrzymuje Pani zarówno gotówką, jak i przelewem lub innymi środkami płatniczymi) nie przekroczyły w roku podatkowym 2025, kwoty 20 000 zł. Ze względu na poziom osiąganych obrotów z tytułu sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, mieszczących się w dopuszczalnym limicie uprawniającym do zwolnienia z obowiązku instalacji kasy rejestrującej, korzysta Pani z przysługującego Pani prawa i nie ewidencjonuje osiąganych obrotów w kasie rejestrującej od momentu rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej.

Pani wątpliwości w sprawie dotyczą zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług przyciemniania szyb samochodowych.

W tym miejscu należy podnieść, że przyciemnianie szyb ma na celu najczęściej osiągnięcie oczekiwanych efektów estetycznych bądź praktycznych, jak np. ochrona przed promieniami słonecznymi i ciepłem, nie jest natomiast podyktowane koniecznością naprawienia uszkodzeń, lub usunięcia ewentualnych usterek.

Trzeba również wskazać, że z uwagi na brak definicji świadczenia usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów zarówno w ustawie o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych, należy się odnieść do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem „naprawa” należy rozumieć usunięcie w czymś usterek, uszkodzeń i doprowadzenie czegoś do stanu używalności; zmiana na lepsze.

Mając na uwadze regulacje prawne wynikające z powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro – jak wynika z opisu sprawy – świadczone przez Panią usługi przyciemniania szyb nie zawierają się wśród usług wyłączonych z zastosowania zwolnienia, to może Pani korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dla ww. usług świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile sprzedaż zrealizowana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczy kwoty 20 000 zł.

Powyższe zwolnienie, stosownie do § 5 ust. 1, traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym przekroczy Pani obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł.

Tym samym, Pani stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.