
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto (…) (dalej: „Gmina”) jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług (VAT).
Zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465, z późn. zm.; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”), Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną oraz zdolność do czynności cywilnoprawnych. Na podstawie art. 2 ust. 1 tej ustawy, Gmina wykonuje zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Większość zadań realizowanych przez Gminę odbywa się w ramach reżimu publicznoprawnego. Stosownie do art. 7 ust.1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należą m.in:
1)działalności w zakresie telekomunikacji;
2)edukacji publicznej;
3)ochrony ludności i obrony cywilnej, w tym tworzenia i utrzymywania zasobów ochrony ludności.
Miasto (…) realizuje powyższe zadania samodzielnie albo za pośrednictwem utworzonych jednostek organizacyjnych, w szczególności poprzez Urząd Miejski w (…).
Miasto (…) realizuje projekt pn. „…” (dalej: Projekt). Projekt współfinansowany jest ze środków pozyskanych w ramach konkursu grantowego „…”, realizowanego z Funduszy Europejskich na Rozwój Cyfrowy 2021–2027 (FERC), Priorytet II: (…). Dofinansowanie zostało udzielone do kosztów brutto całego zadania, tj. VAT stanowi koszt kwalifikowalny Projektu.
Celem projektu jest zwiększenie odporności na zagrożenia cybernetyczne poprzez budowę systemu teleinformatycznego zapewniającego dostęp do zasobów sieciowych Urzędu Miejskiego w (…) przy wykorzystaniu istniejących dedykowanych połączeń światłowodowych oraz sieci Internet z lokalizacjami na terenie Miasta (…). Projekt zakłada również doskonalenie zdolności zarówno do skutecznego zapobiegania, jak i reagowania na incydenty w systemach informacyjnych w Urzędzie Miejskim w (…) oraz w podległych jednostkach tj.: Szkoła Podstawowa nr x, Szkoła Podstawowa nr x, Szkoła Podstawowa nr x, Szkoła Podstawowa nr x, Szkoła Podstawowa nr x, Zespół Szkolno-Przedszkolny nr x, Zespół Szkolno-Przedszkolny nr x, Przedszkole nr x, Przedszkole nr x , Przedszkole nr x, Przedszkole nr x, Przedszkole nr x, Przedszkole nr x, Żłobek Miejski nr x, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, (…) Biblioteka Samorządowa, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, Miejskie Centrum Kultury, Amfiteatr, Straż Miejska w (…), Urząd Stanu Cywilnego, Biuro Pełnomocnika ds. Alkoholowych.
W ramach Projektu dokonano zakupu, dostawy, montażu i konfiguracji sprzętu informatycznego i urządzeń bezpieczeństwa sieciowego wraz z serwerem oraz oprogramowaniem towarzyszącym wraz z licencjami, stanowiące jednolite rozwiązanie chroniące miejską sieć MAN przed atakami z cyberprzestrzeni. Prowadzony jest również audyt wdrożonego systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji.
Projekt swoim zasięgiem obejmuje fizycznie (...) lokalizacji na terenie Gminy (…), które korzystają z zasobów serwerowych Urzędu poprzez miejską sieć światłowodową, (...) lokalizacje na terenie Gminy (…), które do połączenia z zasobami urzędu wykorzystują zestawiony szyfrowany tunel VPN (za pośrednictwem dostępnego operatora telekomunikacyjnego) oraz lokalizację centralną znajdującą się w głównej serwerowni Urzędu Miasta (…).
Zakres projektu obejmuje w szczególności:
1.Poprawę cyberbezpieczeństwa w obszarze organizacyjnym poprzez:
-audyt zerowy zgodności z KRI,
-wdrożenie Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI),
-audyt końcowy zgodności z KRI/ISO 27001,
-usługi wspomagające realizację Zadania.
2.Poprawę cyberbezpieczeństwa w obszarze kompetencyjnym poprzez:
-przeprowadzenie szkolenia dla pracowników w zakresie obsługi urządzeń i oprogramowania.
3.Poprawę cyberbezpieczeństwa w obszarze technicznym poprzez zakup, montaż i konfigurację urządzeń tj.:
-serwer RACK,
-przełączniki sieciowe 24-portowe SFP,
-urządzenia bezpieczeństwa sieciowego połączone w klaster,
-urządzenia bezpieczeństwa sieciowego,
-urządzenie do kompleksowej analizy i raportowania oraz zarządzania dziennikami zabezpieczeń,
-system centralnego zarządzania systemami bezpieczeństwa NGFW,
-centralny system do monitorowania bezpieczeństwa w systemach informatycznych.
Wydatki związane z realizacją Projektu będą ponoszone bezpośrednio przez Gminę i dokumentowane fakturami VAT wystawianymi przez wykonawców na Gminę jako nabywcę. Na fakturach wskazane będą dane identyfikacyjne Gminy, w tym numer identyfikacji podatkowej (NIP), a także kwoty podatku VAT naliczonego związane z nabywanymi usługami lub towarami.
Powstała infrastruktura oraz zakupiony sprzęt informatyczny stanowić będą własność Gminy. Gmina będzie odpowiedzialna za zarządzanie infrastrukturą, bieżące naprawy, aktualizacje oraz monitorowanie ruchu w sieci. Majątek, który zostanie nabyty w ramach Projektu będzie miał przede wszystkim na celu stworzenie bezpiecznego i stabilnego środowiska teleinformatycznego dla administracji publicznej oraz jednostek podległych świadczących usługi na rzecz mieszkańców (…).
W związku z powyższym realizacja Projektu przez Gminę będzie odbywać się w ramach wykonywania zadań własnych, o których mowa w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i nie będzie pozostawała w bezpośrednim związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (VAT), realizowanymi przez Gminę. Tym samym nabywane przez Miasto (…) towary i usługi w ramach Projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT.
Pytanie
Czy Miastu (…) będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…”?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przy realizacji projektu pn. „…” Miastu (…) nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu, gdyż planowana inwestycja stanowi zadanie własne i nie będzie związane ze sprzedażą opodatkowaną.
Zakupiony sprzęt w ramach Projektu będzie wykorzystywany wyłącznie na potrzeby własne Gminy oraz jej jednostek podległych w ramach realizacji zadań publicznych. Nie będą one służyć działalności opodatkowanej VAT. Celem projektu jest zwiększenie odporności na zagrożenia cybernetyczne oraz doskonalenie zdolności zarówno do skutecznego zapobiegania, jak i reagowania na incydenty w systemach informacyjnych w Urzędzie Miejskim w (…) oraz w podległych jednostkach, a nie generowanie przychodów.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Miasto realizując przedmiotowe zadanie, wykonuje zadania własne zapisane w ustawie o samorządzie gminnym. Warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT nie zostanie spełniony, gdyż efekt realizacji zadania nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych.
Wydatki na inwestycję są i będą udokumentowane wystawionymi przez wykonawców fakturami na Gminę z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego.
W związku z powyższym, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na Projekt, w związku z tym, że majątek nabyty w ramach Projektu będzie wykorzystywany przez Gminę wyłącznie do realizacji zadań własnych Gminy, a tym samym nie będzie służył czynnościom opodatkowanym VAT Gminy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i realizują Państwo projekt pn. „…”. Wydatki związane z realizacją projektu będą ponoszone bezpośrednio przez Państwa i dokumentowane fakturami VAT wystawianymi przez wykonawców na Państwa jako nabywcę.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych związanych z realizacją ww. projektu.
Jak wskazano już wyżej, podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie, związek taki nie wystąpi. Jak bowiem Państwo wskazali, nabywane w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Realizacja projektu przez Gminę będzie odbywać się w ramach wykonywania zadań własnych, o których mowa w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym i nie będzie pozostawała w bezpośrednim związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, realizowanymi przez Gminę.
W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w trybie art. 86 ust. 1 ustawy.
Podsumowując, nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „…”.
Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Ponadto należy także zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
