Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.544.2025.1.KT

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.544.2025.1.KT

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

·opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości gruntowej nr 1 oraz zwolnienia od podatku VAT dla ww. dostawy;

·opodatkowania podatkiem VAT dostawy zabudowanej nieruchomości gruntowej nr 2 oraz zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dla tej dostawy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT;

·opodatkowania podatkiem VAT dostawy udziału 7/12 części nieruchomości gruntowej nr 3 oraz zwolnienia od podatku VAT dla dostawy ww. udziału w nieruchomości.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina – Miasto ... – zwana dalej „Gminą” jest jednostką samorządu terytorialnego. Jest także czynnym podatnikiem VAT. Data rejestracji jako podatnika VAT – 29 kwietnia 2004 roku. Od 2017 roku Gmina jest objęta centralizacją rozliczeń podatku od towarów i usług.

Gmina planuje przeznaczyć do zbycia w trybie przetargu nieograniczonego następujące nieruchomości gruntowe:

1.działka nr 2 objęta księgą wieczystą nr … Sądu Rejonowego…,

2.działka nr 1 objęta księgą wieczystą nr … Sądu Rejonowego w …,

3.gminny udział wynoszący 7/12 części w działce nr 3 obr. … objętej księgą wieczystą nr ….

Zgodnie z aktualnie obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miasta ...a przedmiotowe nieruchomości znajdują się w jednostce 2U – tereny usług. Dodatkowo część działki nr 3 obr. ... znajduje się w jednostce 2MN-U – tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej lub usług oraz 2IC – tereny infrastruktury technicznej – ciepłownictwo. Ponadto niewielki fragment działki nr 1 znajduje się w jednostce 5KDD – tereny dróg publicznych klasy dojazdowej. Dla terenów usług oznaczonych na rysunku planu symbolami 1U-22U ustala się lokalizację:

1)zabudowy na potrzeby usług, z zastrzeżeniem pkt 2, 3 i 4 oraz ust. 2, zgodnie z którym dla przedmiotowych terenów zakazuje się lokalizacji budynków zbiorowego zamieszkania, lokalizacji obiektów związanych z gospodarowaniem odpadami, a także dopuszcza się lokalizację tymczasowych obiektów związanych z organizacją uroczystości i imprez,

2)zabudowy na potrzeby usług składów i magazynów wyłącznie na terenach o symbolach 1U, 8U, 9U, 10U i 20U;

3)obiektów obsługi pojazdów samochodowych wyłącznie na terenach o symbolach 1 U, 5U, 8U, 9U, 10U, 12U i 20U, przy czym lokalizacja stacji paliw tylko w ramach terenów o symbolach 1U, 8U, 9U, 10U i 12U;

4)zabudowy na potrzeby związane z produkcją poligraficzną wyłącznie na terenach o symbolach 16U, 19U, 20U i 22U.

Dla terenów zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej lub usług oznaczonych na rysunku planu symbolami 1MN-U-27MN-U ustala się lokalizację:

1)budynków mieszkalnych jednorodzinnych;

2)zabudowy na potrzeby usług;

3)budynków mieszkalno-usługowych i usługowo-mieszkalnych;

4)budynków i budowli funkcjonalnie związanych z zabudową wymienioną w pkt 1 – pkt 3.

Przez ww. działki przebiegają urządzenia infrastruktury technicznej. Dla kanalizacji sanitarnej i kolektora umieszczonych na zbywanych nieruchomościach zostanie ustanowiona służebność na rzecz Gminy. Przedmiotem sprzedaży będą wyłącznie działki, bez infrastruktury, która należy do gestorów sieci.

Szczegółowa charakterystyka poszczególnych nieruchomości przedstawia się następująco:

I.Działka nr 1

Działka nr 1 została nabyta przez Gminę w drodze komunalizacji na podstawie decyzji znak: … z dnia 20 października 1992 r. Decyzje te miały charakter deklaratoryjny i potwierdzały, iż nabycie nieruchomości nastąpiło z dniem 27 maja 1990 r. Decyzje obejmowały działki o innych numerach (tj. przed scalaniami i podziałami geodezyjnymi, ale o obszarze obejmującym obecne działki 1 i 2). Nabycie nie było czynnością opodatkowaną VAT. Gmina w dacie nabycia nie była podatnikiem VAT.

Na terenie działki nr 1 znajduje się przepust odprowadzający wody deszczowe wybudowany przez Powiatową Państwową Straż Pożarną w ... z siedzibą w ... przy … za zgodą Gminy ... w 2019 r. Zgodnie z ewidencją gruntów i budynków przez działkę przebiegają sieci technicznego uzbrojenia terenu.

Przedmiotem sprzedaży będzie wyłącznie działka nr 1, bez infrastruktury, która należy do gestorów sieci.

Działka 1 została oddana w odpłatną i opodatkowaną VAT dzierżawę na rzecz ... Klubu Motorowego umową dzierżawy z dnia 28 czerwca 2012 r., która obowiązywała od dnia 1 lipca 2012 r. do 31 stycznia 2019 r. Oznacza to, że była użytkowana co najmniej 6 lat i 7 miesięcy.

II.Działka nr 2

Działka nr 2 została nabyta przez Gminę w drodze komunalizacji na podstawie decyzji znak: … z dnia 20 października 1992 r. Decyzje te miały charakter deklaratoryjny i potwierdzały, iż nabycie nieruchomości nastąpiło z dniem 27 maja 1990 r. Decyzje obejmowały działki o innych nr (tj. przed scalaniami i podziałami geodezyjnymi, ale o obszarze obejmującym obecne działki 1 i 2). Nabycie nie było czynnością opodatkowaną VAT. Jedna z decyzji potwierdza, iż nabycie nastąpiło wraz ze znajdującymi się na działce zabudowaniami. Nabycie nie było czynnością opodatkowaną VAT. Gmina w dacie nabycia nie była podatnikiem VAT.

Działka 2 zabudowana jest obiektami usługowo-magazynowymi: budynkiem usługowo-magazynowym o powierzchni użytkowej 467,30 m2, piętrowym, murowanym, wolnostojącym, budowanym w latach 60-tych XX wieku, niewykończonym (niedokończona nadbudowa z lat 80-tych), przykrytym dachem, budynek obecnie nieużytkowany, w złym stanie technicznym, budynkiem garażowo-magazynowym o pow. użytkowej 34,40 m2, jednokondygnacyjnym, murowanym, wolnostojącym, z lat 60-tych XX wieku, budynek obecnie nieużytkowany, w złym stanie technicznym, budynkiem usługowym o powierzchni zabudowy około 95 m2, w bardzo złym stanie technicznym (do rozbiórki).

Opis nieruchomości i wycena na potrzeby zbycia wynika z opracowanego przez rzeczoznawcę majątkowego operatu szacunkowego z 12 marca 2025 roku.

Cała nieruchomość wraz z zabudowaniami została oddana w odpłatną i opodatkowaną VAT dzierżawę na rzecz ... Klubu Motorowego umową dzierżawy z dnia 28 czerwca 2012 r., która obowiązywała od dnia 1 lipca 2012 do 31 stycznia 2019 r. Oznacza to, że nieruchomość była użytkowana co najmniej 6 lat i 7 miesięcy.

Z zapisów w księgach rachunkowych Gminy wynika, iż budynki nie były ulepszane, co najmniej od 2012 roku. Gmina nie planuje również ich ulepszenia do dnia planowanej sprzedaży.

III.Udział w działce nr 3 obr. ...

Zgodnie z aktami księgi wieczystej prowadzonej dla przedmiotowej działki udziały w nieruchomości zostały nabyte do gminnego zasobu. Ich nabycie przez Gminę ... nastąpiło w 1993 r. i 1995 r. w trybie wywłaszczenia na podstawie ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce nieruchomościami i wywłaszczaniu nieruchomości na cele związane z ochroną środowiska.

Transakcje nabycia udziałów w nieruchomości nie były opodatkowane VAT i Gmina w dacie nabycia nie była podatnikiem VAT.

Celem nabycia udziałów w nieruchomości było ich przeznaczenie pod strefę ochronną oczyszczalni ścieków. Działka w części została utwardzona tłuczniem. Przez działkę przebiegają urządzenia infrastruktury technicznej.

Przedmiotem sprzedaży będzie wyłącznie udział wynoszący 7/12 części w działce nr 3 obr. ..., bez infrastruktury, która należy do gestorów sieci.

Z informacji posiadanych przez Gminę udział wynoszący 7/12 części w działce nr 3 obr. ... był i jest wykorzystywany jako dojazd do nieruchomości: działki nr 4 obr. ... (nie objętej niniejszym wnioskiem o wydanie interpretacji) oraz jako dojazd do działek 1 i 2 (objętych niniejszym wnioskiem o wydanie interpretacji). Udział w działce wykorzystywany był i jest nieodpłatnie. Gmina nie posiada żadnej umowy o korzystanie. Jej zawarcie zresztą nie byłoby możliwe ze względu na fakt, iż własnością Gminy jest wyłącznie udział, z którego korzystanie byłoby niemożliwe przy jednoczesnym nienaruszaniu prawa własności pozostałych właścicieli.

Pytania

1)Czy transakcja sprzedaży, tj. zbycia w trybie przetargu nieograniczonego nieruchomości gruntowej nr 1 będzie podlegać opodatkowaniu VAT oraz podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku VAT?

2)Czy transakcja sprzedaży, tj. zbycia w trybie przetargu nieograniczonego nieruchomości gruntowej nr 2 zabudowanej budynkami będzie podlegać opodatkowaniu VAT oraz podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT?

3)Czy transakcja sprzedaży, tj. zbycia w trybie przetargu nieograniczonego udziału wynoszącego 7/12 części nieruchomości gruntowej nr 3 obr.... będzie podlegać opodatkowaniu VAT oraz podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

1)Transakcja sprzedaży, tj. zbycia w trybie przetargu nieograniczonego nieruchomości gruntowej nr 1 będzie podlegać opodatkowaniu VAT według stawki właściwej i nie będzie podlegać zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku VAT, gdyż zgodnie z aktualnie obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jest terenem, dla którego została ustalona możliwość zabudowy na potrzeby usług.

2)Transakcja sprzedaży, tj. zbycia w trybie przetargu nieograniczonego nieruchomości gruntowej nr 12 zabudowanej budynkami nie będzie podlegać opodatkowaniu żadną ze stawek podatkowych VAT, lecz będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT. Budynki objęte planowaną sprzedażą wraz z gruntem były użytkowane co najmniej sześć lat i siedem miesięcy, czyli na gruncie ustawy o VAT były zasiedlone w okresie dłuższym niż dwa lata. Skoro pomiędzy pierwszym zasiedleniem budynku a planowaną datą ich sprzedaży (dostawy) upłynął okres dłuższy niż dwa lata, a budynki nie były i nie będą ulepszane to ich sprzedaż wraz z gruntem będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.

3)Transakcja sprzedaży, tj. zbycia w trybie przetargu nieograniczonego udziału wynoszącego 7/12 części nieruchomości gruntowej nr 3 obr. ... będzie podlegać opodatkowaniu VAT według stawki właściwej i nie będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku VAT, gdyż zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego jest terenem o charakterze budowlanym, co wynika z aktualnie obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775) – zwanej dalej „ustawą o VAT”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem” podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zatem w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przedstawionymi przepisami, budynki, budowle i grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, a ich sprzedaż jest traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Planują Państwo przeznaczyć do zbycia w trybie przetargu nieograniczonego następujące nieruchomości gruntowe:

1.działka nr 2 objęta księgą wieczystą...,

2.działka nr 1 objęta księgą wieczystą...,

3.gminny udział wynoszący 7/12 części w działce nr 3 obr. ... objętej księgą wieczystą.

Działka nr 1 została nabyta przez Państwa w drodze komunalizacji na podstawie decyzji znak: … z dnia 20 października 1992 r. Decyzje te miały charakter deklaratoryjny i potwierdzały, iż nabycie nieruchomości nastąpiło z dniem 27 maja 1990 r. Decyzje obejmowały działki o innych numerach (tj. przed scalaniami i podziałami geodezyjnymi, ale o obszarze obejmującym obecne działki 1 i 2).

Działka nr 2 została nabyta przez Gminę w drodze komunalizacji na podstawie decyzji znak: … z dnia 20 października 1992 r. Decyzje te miały charakter deklaratoryjny i potwierdzały, iż nabycie nieruchomości nastąpiło z dniem 27 maja 1990 r. Decyzje obejmowały działki o innych nr (tj. przed scalaniami i podziałami geodezyjnymi, ale o obszarze obejmującym obecne działki 1 i 2).

Zgodnie z aktami księgi wieczystej prowadzonej dla działki nr 3 obr. ... udziały w nieruchomości zostały nabyte do gminnego zasobu. Ich nabycie przez Gminę ... nastąpiło w 1993 r. i 1995 r. w trybie wywłaszczenia na podstawie ustawy z dnia 29 kwietnia 1985 r. o gospodarce nieruchomościami i wywłaszczaniu nieruchomości na cele związane z ochroną środowiska.

Mając na uwadze powyższe podkreślić należy, że wyłączeniem od opodatkowania nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Wobec powyższego w przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, że sprzedaż ww. działek będzie niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie publicznoprawną).

Tym samym dokonując transakcji sprzedaży działki nr 2, 1 oraz udziału w działce nr 3 obr. ... będą Państwo działali w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Natomiast powyższa czynność w świetle ustawy będzie traktowana jako odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy o VAT.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT:

Zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Powyższe oznacza, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.

Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy o VAT:

Przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W tym miejscu należy zauważyć, że w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1130 ze zm.):

Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 i ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym:

1. Ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

2. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

1)    lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

2)    sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu nieruchomości stanowią zatem akty prawa miejscowego. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego – jako źródło prawa miejscowego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy – jako akt indywidualny prawa administracyjnego.

W tym miejscu wyjaśnienia wymaga, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen – „teren budowlany” oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

Zatem, także w świetle orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości, za teren budowlany uznać można jedynie taki, który regulacjami prawa krajowego został przeznaczony pod zabudowę.

Wprowadzony do ustawy o podatku od towarów i usług art. 2 pkt 33, odpowiada więc także treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

W związku z powyższym, ustawa o podatku od towarów i usług nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

Natomiast odnosząc się do kwestii sposobu opodatkowania gruntów zabudowanych należy wskazać, że dla sprzedaży nieruchomości zabudowanych budynkami, budowlami lub ich częściami ustawodawca przewidział możliwość zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy o VAT.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a)  dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b)  pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT:

Przez pierwsze zasiedlenia rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a)  wybudowaniu, lub

b)  ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. „Pierwsze zasiedlenie” budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT:

Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a) w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b) dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT stanie się bezzasadne.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy o VAT:

Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2)złożą:

a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub

b) w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów

- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy o VAT:

Oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:

1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;

3)adres budynku, budowli lub ich części.

A zatem ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT – po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Natomiast jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy o VAT dla dostawy działek zabudowanych, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT:

Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

-towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

-przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W tym miejscu wskazać należy na treść wyroku NSA w wyroku z 28 lutego 2013 r., sygn. akt I FSK 627/12 wskazał, że :

„zwolnienie, o którym mowa w art. 136 lit. b) dyrektywy 2006/112/WE, a więc również wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2 u.p.t.u., przysługuje tylko wtedy gdy podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku na skutek ograniczeń i zakazów przewidzianych przepisami dyrektywy lub u.p.t.u., co wynika np. ze związku ze sprzedażą zwolnioną od podatku (por. art. 86 i art. 88 ustawy), a więc nie ma zastosowania, gdy brak odliczenia podatku w poprzedniej fazie obrotu wynika z faktu, że dana czynność w ogóle nie podlegała opodatkowaniu (por. wyrok ETS z dnia 8 grudnia 2005 r. w sprawie C-280/04 Jyske Finanse A/S) oraz gdy podatnik, mając prawo do odliczenia podatku naliczonego, z uprawnienia tego nie skorzystał”.

W wyroku, na który powołuje się Naczelny Sąd Administracyjny, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej stwierdził, że ze zwolnienia z VAT nie będzie korzystać dostawa towarów, w stosunku do których podatnik nie odliczył VAT naliczonego z powodów innych niż ściśle określone w art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE. Tym samym, przepis art. 136 Dyrektywy 2006/112/WE wskazuje zatem, że w przypadkach, w których przy nabyciu towaru VAT w ogóle nie wystąpił, nie można uznać, że mamy do czynienia z brakiem prawa do odliczenia VAT.

Powyższe oznacza, że zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, nie może mieć zastosowania do zbycia towaru przez podatnika, jeżeli transakcja sprzedaży w wyniku której nabył on wcześniej ten towar nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

W tym miejscu wskazać należy, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, w myśl którego:

W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że planują Państwo zbyć w trybie przetargu nieograniczonego nieruchomości gruntowe takie jak:

·działkę nr 1, której nabycie nie było czynnością opodatkowaną VAT. Na terenie działki nr 1 znajduje się przepust odprowadzający wody deszczowe wybudowany przez Powiatową Państwową Straż Pożarną w ... za zgodą Gminy ... w 2019 r. Przez działkę przebiegają sieci technicznego uzbrojenia terenu. Przedmiotem sprzedaży będzie wyłącznie działka nr 1, bez infrastruktury, która należy do gestorów sieci. Działka 1 została oddana w odpłatną i opodatkowaną VAT dzierżawę na rzecz ... Klubu Motorowego umową dzierżawy z dnia 28 czerwca 2012 r., która obowiązywała od dnia 1 lipca 2012 r. do 31 stycznia 2019 r. Oznacza to, że była użytkowana co najmniej 6 lat i 7 miesięcy

·działkę nr 2, której nabycie nie było czynnością opodatkowaną VAT. Działka 2 zabudowana jest obiektami usługowo-magazynowymi: budynkiem usługowo-magazynowym o powierzchni użytkowej 467,30 m2, piętrowym, murowanym, wolnostojącym, budowanym w latach 60-tych XX wieku, niewykończonym (niedokończona nadbudowa z lat 80-tych), przykrytym dachem, budynek obecnie nieużytkowany, w złym stanie technicznym, budynkiem garażowo-magazynowym o pow. użytkowej 34,40 m2, jednokondygnacyjnym, murowanym, wolnostojącym, z lat 60-tych XX wieku, budynek obecnie nieużytkowany, w złym stanie technicznym, budynkiem usługowym o powierzchni zabudowy około 95 m2, w bardzo złym stanie technicznym (do rozbiórki). Cała nieruchomość wraz z zabudowaniami została oddana w odpłatną i opodatkowaną VAT dzierżawę na rzecz ... Klubu Motorowego umową dzierżawy z dnia 28 czerwca 2012 r., która obowiązywała od dnia 1 lipca 2012 do 31 stycznia 2019 r. Oznacza to, że nieruchomość była użytkowana co najmniej 6 lat i 7 miesięcy. Z zapisów w księgach rachunkowych wynika, iż budynki nie były ulepszane, co najmniej od 2012 roku. Gmina nie planuje również ich ulepszenia do dnia planowanej sprzedaży

·udział wynoszący 7/12 części w działce nr 3 obr. ..., którego nabycie nie było opodatkowane VAT. Działka w części została utwardzona tłuczniem. Przez działkę przebiegają urządzenia infrastruktury technicznej. Przedmiotem sprzedaży będzie wyłącznie udział wynoszący 7/12 części w działce nr 3 obr. ..., bez infrastruktury, która należy do gestorów sieci. Z informacji posiadanych prze Państwa udział wynoszący 7/12 części w działce nr 3 obr. ... był i jest wykorzystywany jako dojazd do nieruchomości: działki nr 4 obr. ... (nie objętej niniejszym wnioskiem o wydanie interpretacji) oraz jako dojazd do działek 1 i 2 (objętych niniejszym wnioskiem o wydanie interpretacji). Udział w działce wykorzystywany był i jest nieodpłatnie.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości objętych zakresem postawionych we wniosku pytań w tym miejscu należy przywołać przepis art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):

Zgodnie z art. 46 § 1 ustawy Kodeks cywilny.

Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Z powyższej definicji wynika, że na gruncie polskiego prawa można wyodrębnić trzy rodzaje nieruchomości w sensie prawnym:

·grunty (stanowiące część powierzchni ziemskiej),

·budynki trwale z gruntem związane (tzw. nieruchomości budynkowe),

·części tych budynków (tzw. nieruchomości lokalowe).

Stosownie natomiast do treści art. 47 § 1 i 2 ustawy Kodeks cywilny:

1.Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

2.Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

Według art. 47 § 3 ustawy Kodeks cywilny:

Przedmioty połączone z rzeczą tylko dla przemijającego użytku nie stanowią jej części składowych.

Jak stanowi art. 48 ustawy Kodeks cywilny:

Z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Tak więc rzecz, która stała się częścią składową innej rzeczy (rzeczy nadrzędnej), traci samodzielny byt prawny i dzieli losy prawne rzeczy nadrzędnej. Zgodnie zatem z zasadą „superficies solo cedit”, gdy władający gruntem poniósł nakłady na tę nieruchomość, stają się one własnością właściciela gruntu.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku” i „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418) zwanej dalej ustawą Prawo budowlane.

I tak, zgodnie z art. 3 ustawy Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

1)obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych;

2)budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z  gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

3)budowli – należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się  na całość użytkową;

3a)obiekcie liniowym – należy przez to rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable zainstalowane w kanalizacji kablowej, kable zainstalowane w kanale technologicznym oraz kable telekomunikacyjne dowieszone do już istniejącej linii kablowej nadziemnej nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego (…).

Uwzględniając przywołane regulacje prawne należy stwierdzić, że w sytuacji gdy przedmiotem sprzedaży jest grunt, na którym posadowiony jest budynek/budowla, niestanowiący własności zbywcy, to mimo, iż ten obiekt budowlany stanowi w świetle prawa cywilnego część składową nieruchomości – w świetle ustawy o podatku od towarów i usług nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tym obiektem jak właściciel (zarówno w sensie ekonomicznym, jak i w sensie prawnym), a zatem przedmiotem dostawy jest w takim przypadku tylko sam grunt (jako grunt zabudowany).

Odnosząc się do kwestii dostawy działki nr 1 (pytanie nr 1 wniosku) oraz udziału w działce nr 3 obr. ... (pytanie nr 3 wniosku) zauważyć należy, że analiza powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje jednoznacznie, że zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT obejmuje zbycie nieruchomości niezabudowanych (gruntów) wyłącznie w sytuacji, gdy nie są one przeznaczone pod zabudowę. Elementem, który determinuje możliwość skorzystania z ww. zwolnienia od podatku VAT przy zbyciu gruntów jest przeznaczenie gruntu na cele inne niż budowlane.

Na terenie działki nr 1 znajduje się przepust odprowadzający wody deszczowe wybudowany przez Powiatową Państwową Straż Pożarną w .... Ponadto zgodnie z ewidencją gruntów i budynków przez działkę nr 1 przebiegają sieci technicznego uzbrojenia terenu. Przedmiotem sprzedaży będzie wyłącznie działka nr 1, bez infrastruktury, która należy do gestorów sieci.

Natomiast przez działkę nr 3 obr. ... przebiegają urządzenia infrastruktury technicznej. Przedmiotem sprzedaży będzie wyłącznie udział wynoszący 7/12 części w działce nr 3 obr. ..., bez infrastruktury, która należy do gestorów sieci.

Wobec tak przedstawionego opisu sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa należy stwierdzić, że skoro ww. naniesienia budowlane znajdujące się na działce nr 1 oraz na działce nr 3, w której posiadają Państwo udziały nie są Państwa własnością, to nie sposób przyjąć, że będą dokonywać Państwo dostawy gruntu wraz z naniesieniami znajdującymi się na ww. działkach, bowiem to podmioty trzecie, a nie Państwo są w faktycznym posiadaniu naniesień i korzystają z nich jak właściciel, a w konsekwencji dostawa ww. naniesień nie będzie stanowić po Państwa stronie dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.

Tak więc, w przypadku dostawy przez Państwa działki nr 1 oraz udziałów w działce nr 3 obr. ... przedmiotem dostawy będzie wyłącznie grunt.

Jednocześnie należy wskazać, że dostawa działki nr 1 oraz udziałów w działce nr 3 obr. ... nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, gdyż przepis ten stosuje się tylko do dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.  Przedmiotem ww. dostawy będzie jednakże grunt zabudowany, bowiem znajdują się na nim naniesienia budowlane w postaci urządzeń infrastruktury technicznej.

Ponadto zgodnie z aktualnie obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego miasta ...a ww. nieruchomości znajdują się w jednostce 2U – tereny usług. Dodatkowo część działki nr 3 obr. ... znajduje się w jednostce 2MN-U – tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej lub usług oraz 2IC – tereny infrastruktury technicznej – ciepłownictwo. Ponadto niewielki fragment działki nr 1 znajduje się w jednostce 5KDD – tereny dróg publicznych klasy dojazdowej.

Do ww. dostawy nie będą Państwo mogli również zastosować zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, bowiem w okolicznościach niniejszej sprawy nie można mówić, że przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu działki, z której powstała działka nr 1 oraz przy nabyciu udziałów w działce nr 3 obr. .... Ponadto, z okoliczności sprawy nie wynika, że ww. działki/udziały w działce od dnia nabycia do dnia sprzedaży były wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Tym samym, w odniesieniu do dostawy działki nr 1 oraz udziałów w działce nr 3 obr. ... nie zostały spełnione warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, niezbędne do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w tym przepisie. Zatem dostawa działki nr 1 oraz udziałów działce nr 3 obr. ... nie będzie korzystać także ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

Zatem sprzedaż przez Państwa działki nr 1 oraz udziałów w działce nr 3 obr. ... będzie następować w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, i będzie stanowiła czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na gruncie ustawy o VAT, jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, niekorzystającą ze zwolnienia od podatku VAT.

Odnosząc się natomiast do dostawy działki nr 2 w świetle przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, że sprzedaż znajdujących się na działce obiektów usługowo-magazynowych, tj. budynku usługowo-magazynowego, budynku garażowo-magazynowego oraz budynku usługowego nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Jak Państwo wskazali nieruchomość wraz z zabudowaniami została oddana w odpłatną i opodatkowaną VAT dzierżawę na rzecz ... Klubu Motorowego umową dzierżawy z dnia 28 czerwca 2012 r., która obowiązywała od dnia 1 lipca 2012 do 31 stycznia 2019 r. oraz z zapisów w księgach rachunkowych wynika, iż budynki nie były ulepszane, co najmniej od 2012 roku. Gmina nie planuje również ich ulepszenia do dnia planowanej sprzedaży.

Zatem w odniesieniu do ww. budynków zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku VAT określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Jak wskazano powyżej, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak posadowione na nim budynki i budowle. W związku z powyższym – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy o VAT – sprzedaż gruntu nr 2, na którym posadowione są te budynki, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, pod warunkiem, że strony nie wybiorą opcji opodatkowania, zgodnie z art. 43 ust. 10 w związku z art. 43 ust. 11 ustawy o VAT.

Zatem oceniając całościowo Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1, nr 2 oraz nr 3, uznałem je za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być rozpatrzone.

Należy również zauważyć, że wskazanie przez Państwa we własnym stanowisku do pytania nr 2 „nieruchomości gruntowej nr X” uznano za oczywistą omyłkę pisarską, bowiem w opisie sprawy oraz pytaniu nr 2 wskazują Państwo „nr 2”, a „nr X”.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.