
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący braku prawa do obniżenia podatku należnego w związku z realizacją projektu pod nazwą „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Zgodnie z podpisaną umową o dofinasowanie projektu Nr (…) z dnia 16 września 2024 r. zawartą pomiędzy Województwem (…) z siedzibą w (…), zwanym w umowie „(…)” a Powiatem (…) z siedzibą w (…), NIP (…), zwanym w umowie „Beneficjentem”, będzie realizowany projekt pod nazwą „(…)” w ramach programu regionalnego Fundusze Europejskie dla (…) 2021-2027, współfinansowanego ze środków (…) (schemat A). Wydatki kwalifikowane w projekcie finansowane ze środków europejskich (…) wyniosą (...) zł, natomiast pozostałe wydatki kwalifikowane i niekwalifikowane w projekcie w wysokości (...) zł to wkład własny „Beneficjenta”. Całkowita wartość projektu wyniesie (...) zł.
Wnioskodawcą, beneficjentem i realizatorem jest Powiat (…) jako jednostka samorządu terytorialnego. Wynikiem planowanej realizacji niniejszego projektu będzie udostępnienie 15 publicznych usług elektronicznych interesariuszom na co najmniej czwartym poziomie dojrzałości, a także zróżnicowanych kanałów elektronicznej interakcji pomiędzy Beneficjentem a interesariuszami. W ramach realizacji projektu planowany jest zakup systemów, sprzętu i urządzeń niezbędnych do prawidłowego działania e-usług. Zostanie zapewniona zgodność standardów bezpieczeństwa wdrażanych systemów informatycznych oraz bezpieczeństwa przetwarzania danych z obowiązującym prawem, zwłaszcza z ustawą z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych oraz ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Beneficjent zapewni zgodność dostarczonych rozwiązań informatycznych w zakresie dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych m.in. poprzez przestrzeganie zasad: postrzegalności, funkcjonalności, zrozumiałości, kompatybilności. W zakresie weryfikacji bezpieczeństwa planuje się m.in. działania takie jak:
- aktywny monitoring działania systemów informatycznych,
- zapewnienie ciągłości działania,
- bezpieczeństwo poszczególnych aplikacji i ich aktualizacji,
- komunikacja pomiędzy systemami,
- uwierzytelnienie użytkowników.
Działania i etapy w projekcie:
(...)
W momencie złożenia wniosku o przyznanie dofinasowania ze środków Regionalnego Funduszu Europejskiego dla (…) 2021-2027, złożono także pisemne oświadczenie, że w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu, nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku od towarów i usług (VAT). Podatek w okresie realizacji projektu będzie wydatkiem kwalifikowanym i nie będzie podlegał odliczeniu.
W myśl art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, dlatego planowana realizacja projektu związana będzie z wykonywanymi własnymi zadaniami powiatu, a towary i usługi zakupione w celu jego realizacji nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wprowadzenie nowych usług świadczonych drogą elektroniczną przez Powiat (…) za pośrednictwem Starostwa Powiatowego w (…) oraz Zarządu Dróg Powiatowych z/s w (…) pozwoli na usprawnienie pracy, ułatwienia w wykonywaniu nałożonych obowiązków, a także procesów załatwiania spraw w jednostkach organizacyjnych powiatu. Ponadto, wdrożenie nowotworzonych e‑usług oznacza administrację dostępną zawsze i wszędzie, która spełniać będzie współczesne oczekiwania i potrzeby klientów urzędu. Wprowadzenie powyższych rozwiązań sprawi, że zostaną wzmocnione relacje pomiędzy interesariuszem a urzędem oraz zostanie usprawniona komunikacja i obieg informacji, co oznacza obustronne korzyści.
Pytanie
Czy biorąc pod uwagę przedstawione przyszłe zdarzenie, Powiatowi (…) przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony w związku z realizacją projektu pod nazwą „(…)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Powiatowi (…) w czasie realizacji projektu pod nazwą „(…)” nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony, ponieważ efekty projektu nie będą wykorzystywane na cele związane z działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług (VAT). W związku z czym Powiatowi (…) nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług.
Powiat (…) pomimo, że jest podatnikiem zarejestrowanym jako czynny podatnik od towarów i usług VAT, to stoi na stanowisku, że nie będzie miał możliwości odzyskania podatku od towarów i usług (obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony) w związku z planowaną realizacją projektu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ust. 6 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Powyższy przepis stanowi, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie zrealizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 1 w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ust. 6, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powiat (…) nie spełnia w tym przypadku przesłanki wynikającej z art. 86 ust. 1.
Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystane do wykonania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, a taka czynność w przypadku Powiatu nie wystąpiła.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatków i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.
Nabyte towary i usługi w ramach projektu zarówno w trakcie jego realizacji, a także w okresie 5‑letniej trwałości projektu nie będą wykorzystywane do sprzedaży opodatkowanej, w związku z zrealizowanym projektem pod nazwą „(…)” .
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775) - zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności:
- inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz
- mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Rolę powiatu szczegółowo określa ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.).
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W myśl w art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym:
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym (…).
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest wykorzystywanie nabywanych towarów i usług przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak Państwo wskazali, planowana realizacja projektu związana będzie z wykonywanymi własnymi zadaniami powiatu, a towary i usługi zakupione w celu jego realizacji nie będą w żadnym zakresie związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
W konsekwencji nie będzie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek dokonywanych zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwot podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pojęcie „koszty kwalifikowalne” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
