
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 27 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy niewliczania do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, kwoty pieniężnej stanowiącej równowartość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości w danym roku w odniesieniu do Nieruchomości, przeznaczonej wyłącznie na zapłatę podatku od nieruchomości. Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 5 czerwca 2025 r. (data wpływu 11 czerwca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną posiadającym w swoim majątku prywatnym określone nieruchomości.
Niezależnie od powyższego, równolegle jest również podmiotem prowadzącym m.in. działalność gospodarczą pod firmą .... Jest również wspólnikiem spółki cywilnej ... S.C., a także jednym z trzech udziałowców (wspólników) ... sp. z o.o.
Podatnik posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „Ustawa PIT”).
Ponadto, Podatnik korzysta ze zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”), o którym mowa w art. 113 Ustawy VAT.
Wnioskodawca wraz z Panią A.A. - w oparciu o wspólność małżeńską – są użytkownikami wieczystymi:
‒dz. nr 1 w ... o powierzchni 5.920 m2, tj. gruntów zabudowanych i zurbanizowanych sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako tereny przemysłowe (dalej: „Działka Przemysłowa”) oraz
‒dz. nr 2 w ... o powierzchni 5.390 m2, tj. użytków rolnych, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako grunty orne (RIVa) (dalej: „Działka Rolna”).
Działka Przemysłowa i Działka Rolna (dalej: „Nieruchomości”) nie są/nie były w przeszłości wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę bądź Panią A.A. - stanowią one prywatne składniki majątku ww. osób.
Nieruchomości będące łącznie w użytkowaniu wieczystym Wnioskodawcy oraz Pani A.A., w ramach zarządu majątkiem prywatnym, zostały w dniu 5 stycznia 2020 r. wydzierżawione na rzecz spółki ... sp. z o.o. z siedzibą w … przy ul. …, …, NIP: .., REGON: …, KRS: … (dalej: „Spółka”) na mocy umowy dzierżawy zawartej w dniu 5 stycznia 2020 r. pomiędzy Podatnikiem, występującym jako osoba fizyczna, a Spółką (dalej: „Umowa”). W Umowie wskazano m.in. na czas jej trwania (czas nieokreślony), a także ustalono określony czynsz dzierżawny dostosowany do warunków rynkowych w zamian za dzierżawę Nieruchomości. Doprecyzowano również wprost wysokość ww. czynszu dzierżawnego oraz częstotliwość jego wypłacania. Jednocześnie, zgodnie z zapisami Umowy, wydzierżawiający (Podatnik) wyraził zgodę na budowę na Nieruchomościach hali produkcyjnej i prowadzenie w ich obrębie działalności gospodarczej. W dalszej kolejności, na Nieruchomościach powstała hala produkcyjna wraz z infrastrukturą, która - zgodnie z uregulowaniami ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - stała się częścią składową Nieruchomości.
Istotnym jest również, iż w Umowie znajduje się zapis, zgodnie z którym wszelkie opłaty eksploatacyjne a także podatki związane z nieruchomościami lub obiektami budowlanymi w ... przy ul. …, które mają związek z wykonywaniem działalności gospodarczej przez Spółkę na dzierżawionych Nieruchomościach (w tym m.in. również podatek od nieruchomości oraz inne ewentualne opłaty publicznoprawne), niestanowiące czynszu dzierżawy, będą ponoszone - w kontekście ekonomicznym - przez Spółkę. Będzie ona zwracać Podatnikowi w formie pieniężnej kwotę odpowiadającą równowartości podatku koniecznego do uiszczenia za dany rok w oparciu o informacje uzyskane przez Wnioskodawcę wynikające z decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za dany rok. Jednocześnie, zastrzeżono, że ww. kwoty nie stanowią elementu czynszu dzierżawnego.
W dniu 1 stycznia 2021 r. pomiędzy stronami doszło do zawarcia aneksu do Umowy, celem podwyższenia kwoty czynszu dzierżawnego.
Obecnie, wspomniana Umowa jest nadal aktualna (dzierżawa Nieruchomości na czas nieokreślony), a Nieruchomości są użytkowane przez Spółkę, która prowadzi na nich działalność gospodarczą.
Dzierżawa Nieruchomości będących we wspólnym użytkowaniu wieczystym jest prowadzona przez Wnioskodawcę, który jednocześnie jest jedyną osobą pobierającą z tego tytułu pożytki w postaci czynszu dzierżawnego, co zostało zgodnie ustalone wraz z Panią A.A.. Uzyskuje on zatem przychody podatkowe i wypełnia stosowne obowiązki podatkowe związane z zawarciem omawianej umowy. Wnioskodawca oraz Pani A.A. złożyli jednocześnie oświadczenie do właściwego urzędu skarbowego odnośnie rozliczania całości przychodów ze wspomnianej dzierżawy wyłącznie przez Wnioskodawcę, zgodnie z art. 12 ust. 6 i 7 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „UZPD”). Dzierżawa Nieruchomości jest rozliczana przez Wnioskodawcę jako najem prywatny (dzierżawa) w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (dalej: „PPE”) w nawiązaniu do art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a UZPD.
Zarówno czynsz dzierżawny, jak i zwrot równowartości podatku od nieruchomości Wnioskodawca otrzymuje od Spółki przeważnie na prywatny rachunek bankowy. Dotychczas Podatnik ujmował w kalkulacji do opodatkowania w formie PPE zarówno otrzymany od Spółki czynsz dzierżawny, jak i przekazane pieniądze przeznaczone bezpośrednio na opłacenie podatku od nieruchomości, pomimo, iż na mocy Umowy to Spółka zobowiązała się do ponoszenia ciężaru ekonomicznego w odniesieniu do ww. podatku.
W związku z powyższym, po stronie Podatnika powstała wątpliwość, czy pieniądze, które Wnioskodawca otrzymuje od Spółki niezależne od czynszu dzierżawnego, tj. bezpośrednio przeznaczone na opłacenie podatku od nieruchomości (równowartość kwoty zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości w odniesieniu do Nieruchomości wynikającej z decyzji ustalającej właściwego organu samorządowego) powinny stanowić po jego stronie przychód podlegający opodatkowaniu PPE.
Pytanie (oznaczone we wniosku nr 2)
Czy w analizowanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, otrzymywana przez Wnioskodawcę od Spółki kwota pieniężna stanowiąca równowartość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości w danym roku w odniesieniu do Nieruchomości (uiszczana w nawiązaniu do zapisów Umowy i ustalonego pomiędzy stronami przeniesienia ekonomicznego ciężaru ponoszenia ww. podatku na Spółkę), przeznaczona wyłącznie na zapłatę podatku od nieruchomości, powinna być kalkulowana do tzw. wartości sprzedaży w danym roku podatkowym, w rozumieniu Ustawy VAT, warunkującej - po osiągnięciu określonego limitu - ewentualną niemożność korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 Ustawy VAT?
Pana stanowisko w sprawie (w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 2)
Zdaniem Podatnika, w odniesieniu do pyt. 2, w analizowanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym otrzymana przez Wnioskodawcę od Spółki kwota pieniężna stanowiąca równowartość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości w danym roku w odniesieniu do Nieruchomości (uiszczana w nawiązaniu do zapisów Umowy i ustalonego pomiędzy stronami przeniesienia ekonomicznego ciężaru ponoszenia ww. podatku na Spółkę), przeznaczona wyłącznie na zapłatę podatku od nieruchomości, nie powinna być kalkulowana do tzw. wartości sprzedaży w danym roku podatkowym, w rozumieniu Ustawy VAT, warunkującej - po osiągnięciu określonego limitu - ewentualną niemożność korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 Ustawy VAT, ponieważ przeniesienie przez Podatnika na Spółkę ekonomicznego ciężaru kosztów podatku od nieruchomości nie może być uznane za przedmiot sprzedaży w rozumieniu przepisów Ustawy VAT.
Uzasadnienie stanowiska
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Jednocześnie, jak wynika z art. 7 ust. 1 Ustawy VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, jak również inne przypadki wymienione w ww. regulacji.
Co więcej, ilekroć w ustawie jest mowa o:
‒towarach-rozumiesięprzezto,stosowniedoart.2pkt6UstawyVAT,rzeczyorazichczęści,atakżewszelkiepostacieenergii,
‒sprzedaży-rozumiesięprzezto,stosowniedoart.2pkt22UstawyVAT,odpłatnądostawętowarówiodpłatneświadczenieusługnaterytoriumkraju,eksporttowaróworazwewnątrzwspólnotowądostawętowarów.
Stosownie natomiast do treści art. 8 ust. 1 Ustawy VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Dostawa towarów i świadczenie usług na terytorium kraju, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, jednak jedynie w momencie, gdy czynności te są wykonywane w sposób odpłatny. Zatem, w przypadku usług, aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi potencjalnie istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie, co oznacza, że konieczne jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy świadczoną usługą a przekazanym za nią wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym „wynagrodzenie” to «zapłata za pracę» lub «odszkodowanie za utratę czegoś», natomiast „odpłatny” oznacza «taki, za który się płaci» (por. Słownik Języka Polskiego PWN, sjp.pwn.pl).
Przechodząc dalej, jak wynika z art. 15 ust. 1 Ustawy VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Z kolei, zgodnie z art. 15 ust. 2 Ustawy VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W tym miejscu należy również zaznaczyć, że zgodnie z art. 106b ust. 2 Ustawy VAT Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.
Istotnym jest również, iż stosownie do art. 113 ust. 1 Ustawy VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200.000 zł.
Mając na uwadze całość powyższych rozważań oraz przenosząc je na grunt stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego w niniejszej sprawie, zaznaczyć trzeba, że podatek od nieruchomości nie jest ani towarem, ani usługą (czyli nie wchodzi w zakres przedmiotowy definicji „sprzedaży”), a więc w tym sensie nie powinien być traktowany jako wchodzący do kalkulacji wartości sprzedaży w danym roku, o której mowa w art. 113 ust. 1 Ustawy VAT.
Ponadto, jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, z zapisów Umowy wynika wprost, iż ponoszony przez Spółkę ciężar ekonomiczny odpowiadający równowartości należnego po stronie Wnioskodawcy podatku od nieruchomości (na zasadzie zwrotu ww. kwoty na rzecz Wnioskodawcy, gdyż on jest podatnikiem podatku) nie wchodzi w skład wynagrodzenia z tytułu zawartej Umowy. Z tego względu, nie powinien być on traktowany po stronie Podatnika jako ewentualna sprzedaż.
Podatek od nieruchomości, jest świadczeniem pieniężnym nieekwiwalentnym. W zamian za wpłacony podatek od nieruchomości Wnioskodawcy nie przysługuje bowiem żadne wzajemne świadczenie ze strony Spółki. Jedynie czynsz dzierżawny bezpośrednio i wprost określony w Umowie można traktować jako świadczenie ekwiwalentne, otrzymywane z tytułu udostępnienia Nieruchomości na rzecz Spółki celem prowadzenia przez nią działalności gospodarczej.
Co również istotne, wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości ustalana rokrocznie przez samorządowy organ podatkowy w formie decyzji nie ma żadnego związku z zawartą Umową pomiędzy Wnioskodawcą a Spółką. Na kwotę należnego podatku nie wpływają bowiem jakiekolwiek postanowienia Umowy. Podatek od nieruchomości wynika w niniejszej sytuacji z użytkowania wieczystego jako prawa podmiotowego Podatnika, przez co za jego uiszczanie odpowiada wyłącznie Wnioskodawca i ponosi również w tym zakresie odpowiedzialność w kontekście ewentualnych nieterminowych płatności rat podatku czy niewykazania do opodatkowania - w sposób poprawny - wszystkich przedmiotów opodatkowania. Z tego względu, w analogicznym przypadku jak w niniejszym stanie faktycznym/zdarzeniu prawnym, zarówno na mocy Umowy, jak i innej umowy cywilnoprawnej, nie można przenieść na osobę trzecią (np. Spółkę) statusu podatnika podatku od nieruchomości oraz odpowiedzialności za należne zobowiązanie podatkowe.
W takim przypadku nie można twierdzić, iż zwrot ciężaru ekonomicznego podatku od nieruchomości przez Spółkę na rzecz Wnioskodawcy jest po stronie Podatnika świadczeniem usługi, przez co wchodziłby w zakres wartości sprzedaży w danym roku, o której mowa w art. 113 ust. 1 Ustawy VAT. Podatek od nieruchomości, jako należność publicznoprawna, nie może bowiem podlegać dalszej odsprzedaży lub jakiejkolwiek innej czynności potencjalnie podlegającej opodatkowaniu VAT. Wskazana danina ma charakter majątkowy i jest związana z posiadanym przez Wnioskodawcę, prywatnym majątkiem, a nie uzyskiwanym z tytułu jego posiadania obrotem (czynszem dzierżawnym).
Podsumowując, w przedmiotowym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym otrzymana przez Wnioskodawcę od Spółki kwota pieniężna stanowiąca równowartość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości w danym roku w odniesieniu do Nieruchomości (uiszczana w nawiązaniu do zapisów Umowy i ustalonego pomiędzy stronami przeniesienia ekonomicznego ciężaru ponoszenia ww. podatku na Spółkę), przeznaczona wyłącznie na zapłatę podatku od nieruchomości, nie powinna być kalkulowana do tzw. wartości sprzedaży w danym roku podatkowym, w rozumieniu Ustawy VAT, warunkującej - po osiągnięciu określonego limitu - ewentualną niemożność korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT o którym mowa w art. 113 ust. 1 Ustawy VAT, ponieważ przeniesienie przez Podatnika na Spółkę ekonomicznego ciężaru kosztów podatku od nieruchomości nie może być uznane za przedmiot sprzedaży w rozumieniu przepisów Ustawy VAT. Zwrotu kosztów uiszczanego podatku od nieruchomości nie można zakwalifikować jako dostawy towarów lub świadczenia usług (sprzedaż).
Z powyższych względów Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego we Wniosku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.
Nie każde świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Zatem, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 1061 ze zm.), zwaną dalej „Kodeks cywilny”:
Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
Z powyższej zasady wynika, że strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez obowiązujące przepisy prawa, w tym także przepisy prawa podatkowego.
Zgodnie z art. 693 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego:
§ 1. Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
§ 2. Czynsz może być zastrzeżony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju. Może być również oznaczony w ułamkowej części pożytków.
Z przywołanego przepisu wynika, że dzierżawa jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie wydzierżawiającego, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Wynika z tego, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne, należne za używanie gruntu przez jego dzierżawcę.
Istota umowy dzierżawy wskazuje, że na jej podstawie dochodzi do opłatnego świadczenia usług przez właściciela na rzecz dzierżawcy. Dzierżawca za oddaną mu w dzierżawę rzecz płaci umówiony czynsz. Istnieje zatem bezpośredni związek między świadczoną usługą a przekazywanym za nią wynagrodzeniem.
Podatnikiem podatku od towarów i usług może być każda osoba, która dokonuje czynności opodatkowanych, przy czym czynności te powinny być związane z działalnością zdefiniowaną jako działalność gospodarcza, tj. wszelką działalnością producentów, handlowców i osób świadczących usługi, włącznie z działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie.
Na
gruncie ustawy o podatku od towarów i usług dzierżawa nieruchomości wpisuje się/będzie
się wpisywała w działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Pan
z tytułu tej czynności występuje/będzie występował w charakterze podatnika podatku
VAT. Zatem dzierżawa przez Pana ww. Nieruchomości stanowi odpłatne świadczenie usług,
o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega/będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem
od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Zauważam, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla czynności dzierżawy nieruchomości, o których mowa we wniosku.
Ustawodawca przewiduje także zwolnienie od podatku VAT dla określonej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Z przepisu art. 113 ust. 1 ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2024 r. – wynika, że:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
W myśl art. 113 ust. 1 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2025 r.:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika posiadającego siedzibę działalności gospodarczej na terytorium kraju, u którego wartość sprzedaży, z wyłączeniem podatku, nie przekroczyła w poprzednim ani bieżącym roku podatkowym kwoty 200 000 zł.
Przepis art. 113 ust. 2 – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2024 r. – mówi, że:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a)transakcji związanych z nieruchomościami,
b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c)usług ubezpieczeniowych
– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych.
3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
W świetle art. 113 ust. 2 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2025 r.:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1)wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a)sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a)transakcji związanych z nieruchomościami,
b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c)usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych
– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Z przepisu art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że odnosi się on do wszystkiego, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi.
Stosownie do art. 29a ust. 6 ustawy:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Przepis art. 29a ust. 6 ustawy wyjaśnia, jakie elementy uwzględnia się przy ustalaniu wynagrodzenia, stanowiącego podstawę opodatkowania i wymienia przykładowo kilka rodzajów kosztów mieszczących się w pojęciu podstawy opodatkowania. Dotyczy on kosztów bezpośrednio związanych z zasadniczą dostawą towarów lub usług, które zwiększają łączną kwotę należną z tytułu transakcji. Zgodnie z tą regulacją, każdy koszt bezpośrednio związany z dostawą towarów lub świadczeniem usług, którym dostawca obciążył nabywcę lub klienta, powinien być włączony do podstawy opodatkowania. Zasada włączenia tych świadczeń do podstawy opodatkowania oznacza, że wartości tego typu kosztów, których ciężar przerzucany jest na nabywcę, nie wykazuje się jako odrębnego świadczenia, lecz traktuje jako element świadczenia zasadniczego, z zastosowaniem stawki podatku właściwej dla świadczenia zasadniczego.
Zauważenia wymaga, że w przypadku dzierżawy nieruchomości ustawodawca nie zdefiniował, jakie koszty wynajmującego mieszczą się w pojęciu „czynszu”, a obciążenie nimi dzierżawcy zależy wyłącznie od zawartej umowy. Wyliczenie, co się składa na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan osobą fizyczną posiadającym w swoim majątku prywatnym określone nieruchomości. Korzysta Pan ze zwolnienia podmiotowego z podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”), o którym mowa w art. 113 Ustawy VAT. W oparciu o wspólność małżeńską jest Pan wraz z małżonką użytkownikami wieczystymi:
‒działki nr 1, tj. gruntów zabudowanych i zurbanizowanych sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako tereny przemysłowe (dalej: „Działka Przemysłowa”) oraz
‒działki nr 2, tj. użytków rolnych, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako grunty orne (RIVa) (dalej: „Działka Rolna”).
Nieruchomości zostały w dniu 5 stycznia 2020 r. wydzierżawione na rzecz spółki. W Umowie wskazano m.in. na czas jej trwania (czas nieokreślony), a także ustalono określony czynsz dzierżawny dostosowany do warunków rynkowych w zamian za dzierżawę Nieruchomości. Doprecyzowano również wprost wysokość ww. czynszu dzierżawnego oraz częstotliwość jego wypłacania. Jednocześnie, zgodnie z zapisami Umowy, wydzierżawiający (Podatnik) wyraził zgodę na budowę na Nieruchomościach hali produkcyjnej i prowadzenie w ich obrębie działalności gospodarczej. W Umowie znajduje się zapis, zgodnie z którym wszelkie opłaty eksploatacyjne a także podatki związane z nieruchomościami lub obiektami budowlanymi, które mają związek z wykonywaniem działalności gospodarczej przez Spółkę na dzierżawionych Nieruchomościach (w tym m.in. również podatek od nieruchomości oraz inne ewentualne opłaty publicznoprawne), niestanowiące czynszu dzierżawy, będą ponoszone - w kontekście ekonomicznym - przez Spółkę. Będzie ona zwracać Podatnikowi w formie pieniężnej kwotę odpowiadającą równowartości podatku koniecznego do uiszczenia za dany rok w oparciu o informacje uzyskane przez Wnioskodawcę wynikające z decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za dany rok. Jednocześnie, zastrzeżono, że ww. kwoty nie stanowią elementu czynszu dzierżawnego. 1 stycznia 2021 r. pomiędzy stronami doszło do zawarcia aneksu do Umowy, celem podwyższenia kwoty czynszu dzierżawnego. Dzierżawa Nieruchomości będących we wspólnym użytkowaniu wieczystym jest prowadzona przez Wnioskodawcę, który jednocześnie jest jedyną osobą pobierającą z tego tytułu pożytki w postaci czynszu dzierżawnego. Zarówno czynsz dzierżawny, jak i zwrot równowartości podatku od nieruchomości Wnioskodawca otrzymuje od Spółki przeważnie na prywatny rachunek bankowy.
Pana wątpliwości dotyczą kwestii, czy otrzymywana przez Pana od Spółki kwota pieniężna stanowiąca równowartość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości w danym roku w odniesieniu do Nieruchomości, przeznaczona wyłącznie na zapłatę podatku od nieruchomości, powinna być kalkulowana do tzw. wartości sprzedaży w danym roku podatkowym, w rozumieniu Ustawy VAT, warunkującej - po osiągnięciu określonego limitu - ewentualną niemożność korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.
W tej sytuacji należy rozstrzygnąć, czy przenoszona przez wydzierżawiającego na dzierżawcę kwota podatku od nieruchomości może stanowić element kalkulacyjny czynszu dzierżawnego.
Odnosząc się do powyższej kwestii, zauważyć należy, że z treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, iż to nie odpłatność sama w sobie podlega opodatkowaniu, a świadczenie, za które odpłatność przysługuje. Dotyczy to także podatku od nieruchomości, który nie stanowi dostawy towarów ani świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy.
Zgodnie z art. 6 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), zwanej dalej „Ordynacja podatkowa”:
Podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej.
Jest to więc świadczenie pieniężne nieekwiwalentne (w zamian za wpłacony podatek od nieruchomości podatnikowi nie przysługuje wzajemne świadczenie ze strony np. województwa czy gminy). Z tych też względów podatek od nieruchomości nie może być przedmiotem sprzedaży lub innej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a w efekcie nie podlega „refakturowaniu”. Podatek ten ma charakter majątkowy i związany jest z posiadanym majątkiem, a nie wynagrodzeniem uzyskiwanym z tytułu posiadania nieruchomości.
Zobowiązanie podatkowe w podatku od nieruchomości ciąży na właścicielu nieruchomości i nie może być w drodze umowy przeniesione na inną osobę ze skutkiem zwalniającym właściciela z obowiązku podatkowego. Strony stosunku cywilnoprawnego mogą jednak w ramach swobody w kształtowaniu łączących je stosunków zobowiązaniowych, zawrzeć w umowie postanowienie co do zwrotu (refundacji) należności z tytułu ponoszonych przez właściciela nieruchomości opłat lub kosztów związanych z utrzymaniem nieruchomości, a więc również z tytułu podatku od nieruchomości.
Niezależnie jednak od tego, czy zwracana wydzierżawiającemu przez dzierżawcę kwota podatku od nieruchomości została włączona do czynszu i stanowi jego element kalkulacyjny, czy jest wyodrębniona z czynszu, zawsze jest należnością obciążającą wydzierżawiającego, wynikającą z posiadanego majątku.
Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, sam podatek od nieruchomości nie może być przedmiotem odsprzedaży. Jeżeli jednak strony umowy postanowiły/postanowią, że wydzierżawiający nieruchomość „przerzuca/będzie przerzucał” koszt podatku od nieruchomości na korzystającego z nieruchomości, tj. dzierżawcę, wówczas koszt ten stanowi/będzie stanowił element cenotwórczy usługi dzierżawy.
W tej sytuacji, przedmiotem opodatkowania jest/będzie skategoryzowana usługa, a nie zbiór wyodrębnionych w jej ramach kosztów. Z uwagi na powyższe, opodatkowaniu nie podlega/nie będzie podlegał koszt podatku od nieruchomości, ale usługa dzierżawy, w której jako element kalkulacyjny znajduje/będzie znajdował się koszt ww. podatku.
Koszt podatku od nieruchomości jest/będzie należnością bezpośrednio związaną z odpłatnym świadczeniem usługi dzierżawy i podlega/będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach właściwych dla wiążącego strony stosunku cywilnoprawnego, tak jak czynsz.
W tym miejscu można przytoczyć prawomocny wyrok WSA w Warszawie z 17 maja 2013 r., sygn. akt III SA/Wa 2954/12, który co prawda dotyczy opodatkowania przeniesienia na nabywcę gruntu (prawa wieczystego użytkowania gruntu) kosztów dodatkowej lub rocznej opłaty z tytułu użytkowania wieczystego lub jej części, opłaty za wyłączenie gruntu z produkcji rolniczej, renty planistycznej, opłaty adiacenckiej lub podatku od nieruchomości oraz sposobu dokumentowania tych kosztów. Niemniej jednak może on mieć zastosowanie w tej sprawie. W wyroku tym:
Sąd podzielił w całości przedstawione przez organ interpretacyjny stanowisko, a w szczególności twierdzenie, że nie można sztucznie wyodrębniać z jednej kompleksowej dostawy, jaką stanowi sprzedaż nieruchomości, kwot odpowiadających określonym kosztom, jak np. części podatku od nieruchomości, czy innych świadczeń publicznoprawnych bezpośrednio związanych z taką transakcją, w celu ich przeniesienia na nabywcę bez opodatkowania. Ustalone z uwzględnieniem odrębnych przepisów daniny publiczne stanowią element cenotwórczy kosztów posiadania nieruchomości, który w przypadku jej sprzedaży wpływa bezpośrednio na jej cenę (wartość rynkową). Dlatego też niezależnie czy wskazane składniki będą elementem umowy sprzedaży nieruchomości, czy też odrębnie wskazanym w umowie kosztem (świadczeniem) przenoszonym na nabywcę w związku z dokonaną transakcją, stanowią w istocie jedno niepodzielne świadczenie. Ich zapłata stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy VAT i tym samym element podstawy opodatkowania dostawy towarów.
Mając na uwadze powyższe, w analizowanej sprawie warto zaznaczyć, że podatek od nieruchomości, jest/będzie - wbrew Pana twierdzeniu - należnością bezpośrednio związaną z odpłatnym świadczeniem usługi dzierżawy i podlega/będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach właściwych dla wiążącego strony stosunku cywilnoprawnego – umowy dzierżawy. Dzierżawca podpisując z Panem 5 stycznia 2020 r. umowę dzierżawy gruntów (Działki Przemysłowej i Działki Rolnej), na których wybudował halę produkcyjną wraz z infrastrukturą i prowadzi w ich obrębie działalność gospodarczą, wyraził zgodę na zwrot Panu kosztu tego podatku. Zatem konieczność zapłaty podatku od nieruchomości na Pana rzecz wynika wprost z zapisów zawartej między stronami umowy dzierżawy, a to wyraźnie wskazuje na związek tej należności ze świadczeniem usługi dzierżawy. Bez stosunku cywilnoprawnego zobowiązującego wydzierżawiającego do oddania w dzierżawę nieruchomości dzierżawca nie regulowałby na Pana rzecz kosztu podatku od nieruchomości, zatem jest/będzie on wprost związany z umową dzierżawy i z niej wynika.
Koszt podatku od nieruchomości nie może stanowić samodzielnego świadczenia, lecz jest/będzie elementem podstawowej czynności jaką jest/będzie dzierżawa. Koszt ten zalicza/będzie zaliczał się do elementów świadczenia należnego z tytułu umowy dzierżawy i stanowi/będzie stanowił on wraz z czynszem dzierżawnym zapłatę za to świadczenie. Jest/będzie zatem kosztem, który należy opodatkować na zasadach właściwych dla usługi dzierżawy.
Zatem zwrot przez dzierżawcę ponoszonych przez Pana kosztów związanych z podatkiem od nieruchomości należy uznać za element kalkulacyjny świadczenia zasadniczego, tj. jako należność z tytułu dzierżawy Nieruchomości (Działki Przemysłowej i Działki Rolnej).
Przy czym zauważam, że w odniesieniu do usługi dzierżawy nieruchomości, o których mowa we wniosku, która stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu niekorzystającą ze zwolnienia od podatku, nie zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 113 ust. 2 ustawy, który wskazuje jakich transakcji nie wlicza się do wartości sprzedaży.
Wobec powyższego, otrzymywana przez Pana od Spółki kwota pieniężna stanowiąca równowartość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości w danym roku w odniesieniu do Nieruchomości (uiszczana w nawiązaniu do zapisów Umowy i ustalonego pomiędzy stronami przeniesienia ekonomicznego ciężaru ponoszenia ww. podatku na Spółkę), przeznaczona wyłącznie na zapłatę podatku od nieruchomości, powinna być wliczana do limitu, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.
Tak więc w sytuacji, gdy w ciągu roku wartość sprzedaży z całej Pana działalności gospodarczej, tj. wszystkich jej profili, przekroczy kwotę 200.000 zł, utraci Pan prawo do zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
Tym samym, Pana stanowisko uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
‒stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
‒zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
