Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

- stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:

  • nieprawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy usług nauki pływania, kolonii, obozów letnich i zimowych, półkolonii letnich i zimowych, wyjazdów jednodniowych, zielonej szkoły i przedszkola;
  • prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy usług nauki pływania, kolonii, obozów letnich i zimowych, półkolonii letnich i zimowych, wyjazdów jednodniowych, zielonej szkoły i przedszkola świadczonych na rzecz członków Fundacji.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 3 czerwca 2025 r. - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną i planuje założyć osobę prawną - Fundację wpisaną do KRS. Fundacja nie planuje być zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, nie będzie prowadzić działalności gospodarczej.

Celem Fundacji ma być wspieranie rozwoju aktywności fizycznej dzieci, młodzieży, w tym w szczególności:

  • Działalność na rzecz kultury fizycznej i sportu,
  • Działalność na rzecz promocji i popierania aktywnego stylu życia,
  • Popularyzacja sportu wśród dzieci i młodzieży,
  • Edukacja przez wspieranie postaw prozdrowotnych,
  • Planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sportowego dzieci i młodzieży,
  • Angażowanie dzieci i młodzieży do czynnego uprawiania sportu,
  • Organizowanie zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży w celu wszechstronnego rozwoju ich sprawności fizycznej,
  • Organizowanie obozów, kolonii, półkolonii sportowych,
  • Organizacja zajęć pozaprzedszkolnych, jak i pozaszkolnych w roku szkolnym w szczególności z zakresu nauki pływania, jak i integracyjnego letniego i zimowego wypoczynku dla dzieci,
  • Skupianie wokół Fundacji osób prawnych i fizycznych wspierających rozwój kultury fizycznej i sportu i rekreacji,
  • Prowadzenie klubu sportowego.

Fundacja będzie realizowała swoje cele poprzez:

  • Organizowanie imprez sportowych i różnych form aktywności fizycznej, rekreacji ruchowej dla dzieci i młodzieży,
  • Współpracę z jednostkami oświatowymi w zakresie organizacji zajęć z wychowania fizycznego oraz zajęć sportowych, w szczególności nauki pływania,
  • Zapobieganie patologiom społecznym poprzez stwarzanie zainteresowań aktywnymi formami wypoczynku,
  • Organizowanie i prowadzenie działalności edukacyjnej, kulturalnej i prosportowej,
  • Wspieranie osób szczególnie uzdolnionych,
  • Wspieranie osób promujących aktywny i prospołeczny styl życia,
  • Prowadzenie: warsztatów, obozów, półkolonii, różnych form aktywności fizycznej dla dzieci, młodzieży w tym osób niepełnosprawnych,
  • Wspieranie działań na rzecz tolerancji i integracji ze środowiskiem osób niepełnosprawnych,
  • Współpracę z instytucjami państwowymi, samorządowymi i pozarządowymi, sektorem gospodarczym i mediami,
  • Współpracę z: nauczycielami, pedagogami, psychologami, animatorami, wolontariuszami oraz trenerami, instruktorami i sędziami z różnych dyscyplin sportowych,
  • Utworzenie ośrodka informacji w formie strony internetowej Fundacji.

Fundacja będzie mogła także realizować swoje cele przez odpłatną działalność pożytku publicznego w powyższym zakresie.

W związku z posiadaniem statusu klubu sportowego, w Fundacji będzie mogła funkcjonować kategoria członkostwa, przy czym członkostwo nie będzie rozumiane jako członkostwo właściwe dla stowarzyszeń, tylko jako synonim brania udziału w działalności Fundacji. Z tak rozumianego członkostwa nie będą wynikać żadne prawa w zakresie wpływu na działalność Fundacji.

W ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego związanej z organizacją i funkcjonowaniem klubu sportowego, Fundacja będzie mogła pobierać opłaty, w tym składki członkowskie, od osób będących członkami tego klubu lub w nim trenujących, albo ich przedstawicieli ustawowych.

Zarząd będzie upoważniony do określenia zasad nabywania członkostwa w klubie sportowym, ustalania składek i opłat członkowskich. Przychody Fundacji będą mogły pochodzić ze:

  • środków finansowych i innych składników majątkowych przekazanych przez Fundatorów oraz przez osoby trzecie fizyczne i prawne,
  • składek i opłat członkowskich,
  • grantów naukowych i innych podobnych funduszy,
  • funduszy publicznych - państwowych, samorządowych, europejskich oraz środków z programów i organizacji międzynarodowych,
  • darowizn, spadków, zapisów,
  • umów sponsoringowych,
  • dotacji i subwencji osób prawnych,
  • dochodów ze zbiórek publicznych w rozumieniu ustawy o zbiórkach publicznych,
  • dywidend i zysków z akcji i udziałów,
  • odsetek bankowych,
  • odpłatnej działalności organizacji pożytku publicznego.

Fundacja będzie pobierać od członków składki członkowskie i następnie przeznaczać je tylko na cele statutowe, a więc na:

  • zajęcia sportowe, w szczególności naukę pływania (wraz z transportem z jednostek oświatowych typu szkoły czy przedszkola),
  • organizację kolonii, obozów letnich i zimowych dla dzieci i młodzieży,
  • organizację półkolonii letnich i zimowych dla dzieci i młodzieży,
  • organizację wyjazdów jednodniowych dla dzieci i młodzieży,
  • organizację zielonych szkół i przedszkoli dla dzieci i młodzieży.

Członkowie Fundacji będą uiszczać składki członkowskie, które będą uzależnione od rodzaju aktywności tych członków np. w zajęciach sportowych, w szczególności nauce pływania.

Dla przykładu członek Fundacji będzie uprawniony do uczestnictwa w nauce pływania raz w tygodniu w wyznaczonym przez Fundację dniu tygodnia z wyłączeniem dni wolnych (będą także realizowane kursy weekendowe nauki pływania bez transportu). Składka członkowska będzie uzależniona od liczby dni w danym miesiącu kalendarzowym, w których to członek będzie miał do dyspozycji tą aktywność oraz od tego czy będzie korzystał z transportu na basen realizowany przez Fundację.

Podobnie członek Fundacji będzie uiszczał składkę członkowską w wyższej wysokości jeżeli zdecyduje się uczestniczyć w jednym (lub wielu) z poniższych wydarzeń:

  • kolonia, obóz letni i zimowy dla dzieci i młodzieży,
  • półkolonia letnia i zimowa dla dzieci i młodzieży,
  • wyjazd jednodniowy dla dzieci i młodzieży,
  • zielona szkoła i przedszkole dla dzieci i młodzieży.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

W odpowiedzi na poniższe pytania, doprecyzował Pan opis sprawy o informacje::

1) Na podstawie jakich przepisów będzie prowadziła działalność Fundacja?

Fundacja będzie prowadziła działalność na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach.

2) Co konkretnie będą pokrywały składki członkowskie (na co konkretnie będą przeznaczone)? Czy wysokość wpłat członków i zasad ich ustalania będzie wynikała przepisów statutowych Fundacji? Jeśli tak, proszę opisać.

Składki członkowskie będą wydatkowane na zakup usług od podmiotów zewnętrznych niezbędnych do wykonywania celów statutowych Fundacji, a mianowicie na wspieranie rozwoju aktywności fizycznej dzieci, młodzieży, w tym w szczególności:

  • Działalność na rzecz kultury fizycznej i sportu,
  • Działalność na rzecz promocji i popierania aktywnego stylu życia,
  • Popularyzacja sportu wśród dzieci i młodzieży,
  • Edukacja przez wspieranie postaw prozdrowotnych,
  • Planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sportowego dzieci i młodzieży,
  • Angażowanie dzieci i młodzieży do czynnego uprawiania sportu,
  • Organizowanie zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży w celu wszechstronnego rozwoju ich sprawności fizycznej,
  • Organizowanie obozów, kolonii, półkolonii sportowych,
  • Organizacja zajęć pozaprzedszkolnych, jak i pozaszkolnych w roku szkolnym w szczególności z zakresu nauki pływania, jak i integracyjnego letniego i zimowego wypoczynku dla dzieci,
  • Skupianie wokół Fundacji osób prawnych i fizycznych wspierających rozwój kultury fizycznej i sportu i rekreacji,
  • Prowadzenie klubu sportowego.

Wydatki to przede wszystkim najem basenów, zatrudnienie personelu niezbędnego do wykonywania zadań statutowych, a więc nauki pływania, zakup usługi transportu dzieci na zajęcia itp.

W statucie będzie unormowane, że zarząd Fundacji będzie upoważniony do określenia zasad nabywania członkostwa w klubie sportowym, ustalania składek i opłat członkowskich.

3) Czy składki uiszczane przez członków (objęte pytaniem nr 1 i nr 2  wniosku) będą stanowiły odpłatność w wybranych aktywnościach, tj. w nauce pływania oraz koloniach, obozach, półkoloniach, wyjazdach jednodniowych, zielonej szkole, przedszkolu i tylko na te cele będą przeznaczone? Jeśli nie, na jakie inne cele będzie przeznaczona? Czy również na inne cele Fundacji? (Jakie?)

Składki będą uzależnione od stopnia aktywności (udziału w zajęciach nauki pływania czy też obozach) członków. Będą przeznaczane na cele statutowe wskazane powyżej.

4) Czy składka będzie przeznaczona wyłącznie na finansowanie konkretnych zajęć i aktywności danego uczestnika i od tego będzie uzależniona jej wysokość?

Tak

5) Czy składka będzie jednakowa dla członków korzystających z tych samych zajęć?

Tak

6) Jeśli wszyscy członkowie nie będą wnosić jednakowej kwoty odpłatności za organizację zajęć, to proszę wskazać, od czego to zależy oraz w jakich przypadkach poszczególni członkowie będą wnosili niższą opłatę a w jakim wyższą?

Członkowie będą wnosili jednakową kwotę, jeżeli w równym stopniu i na takich samych zasadach będą uczestniczyć np. w nauce pływania czy też obozach sportowych.

7) Czy usługi objęte wnioskiem świadczone będą wyłącznie na rzecz członków Fundacji czy również na rzecz innych podmiotów niebędących członkami Fundacji (jakich)?

Wyłącznie na rzecz członków Fundacji.

8) Czy Fundacja będzie organizacją powołaną do realizacji celów o charakterze politycznym (jakich?), związkowym (jakich?), patriotycznym (jakich?), filozoficznym (jakich?), filantropijnym (jakich?) lub obywatelskim (jakich?)?

Nie

9) Czy usługi objęte zakresem pytań we wniosku będą stanowiły usługi w zakresie interesu zbiorowego członków Fundacji? Jeśli tak, to jaki interes zbiorowy członków Fundacji będzie realizowany?

Tak. Interesy zbiorowe członków fundacji są wyszczególnione jako cele statutowe, a więc np.

  • Działalność na rzecz kultury fizycznej i sportu,
  • Działalność na rzecz promocji i popierania aktywnego stylu życia,
  • Popularyzacja sportu wśród dzieci i młodzieży,
  • Edukacja przez wspieranie postaw prozdrowotnych,
  • Planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sportowego dzieci i młodzieży,
  • Angażowanie dzieci i młodzież do czynnego uprawiania sportu.

10) Czy Fundacja będzie osiągać w sposób systematyczny zyski z opisanej działalności?

Tak. Natomiast zyski będą przeznaczone na cele statutowe, aby podnieść jakość świadczeń dla członków Fundacji.

11) Czy w przypadku osiągnięcia tych zysków, będą one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie opisanych usług? Jeśli nie, to na co przeznaczony będzie osiągany przez Fundację zysk?

Tak.

12) Czy celem świadczonych przez Fundację usług będzie osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku VAT?

Nie. Dochody uzyskane ze składek będą przeznaczone tylko na cele statutowe Fundacji i nie będą to dodatkowe dochody tylko główne.

13) Czy zajęcia z pływania organizowane przez Fundację będą świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym?

Tak

14) Czy zajęcia z pływania organizowane przez Fundację będą konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim?

Tak

15) Czy zajęcia z pływania organizowane przez Fundację będą miały charakter czystego wypoczynku i rozrywki, tj. czy będą służyły wyłącznie rekreacji?

Zajęcia będą posiadały walor sportowy. W ramach Fundacji jest prowadzony klub sportowy.

16) Czy opłaty wnoszone za uczestnictwo w zajęciach z pływania będą bezpośrednio powiązane z aktywnym uprawianiem sportu?

Tak

17) Czy usługa transportu na naukę pływania będzie ściśle związana z usługą podstawową - nauką pływania?

Tak

18) Czy usługa transportu na naukę pływania będzie niezbędna do wykonania usługi podstawowej? Na czym ta niezbędność będzie polegała?

Będzie niezbędna, gdyż niektórzy członkowie nie mieliby możliwości uczestnictwa w zajęciach gdyby nie był zapewniony transport z placówek szkolnych lub przedszkolnych.

19) Czy konieczność wyświadczenia transportu dzieci i młodzieży na naukę pływania będzie wynikała odrębnych z przepisów? (Jeśli tak, jakich?)

Nie

20) Czy głównym celem świadczonych usług transportu będzie osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku VAT?

Nie. Transport ma tylko ułatwić, a wręcz umożliwić członkom fundacji uczestnictwo w zajęciach. De facto nie będzie uzyskiwany dochód, gdyż będzie to zlecane podmiotowi zewnętrznemu, a zwiększona opłata członkowska z tego tytułu ma zrekompensować ten koszt dla Fundacji.

21) Na czym konkretnie będą polegały usługi organizacji:

  • kolonii, obozów letnich i zimowych dla dzieci i młodzieży,
  • półkolonii zimowych i letnich dla dzieci i młodzieży,
  • wyjazdów jednodniowych dla dzieci i młodzieży,
  • zielonej szkoły i przedszkola dla dzieci i młodzieży?

Proszę  opisać - odrębnie dla każdej ww. usług - jaki będzie główny cel danej usługi,   jakie świadczenia będą składały się na daną usługę (np. transport, nocleg, wyżywienie, treningi, opieka, inne…) oraz od czego będzie zależeć zakres świadczonych przez Fundację usług;

  • Kolonii, obozów letnich i zimowy dla dzieci i młodzieży

Cel usługi:

  • Działalność na rzecz kultury fizycznej i sportu,
  • Działalność na rzecz promocji i popierania aktywnego stylu życia,
  • Popularyzacja sportu wśród dzieci i młodzieży,
  • Edukacja przez wspieranie postaw prozdrowotnych,
  • Planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sportowego dzieci i młodzieży,
  • Angażowanie dzieci i młodzieży do czynnego uprawiania sportu.

Świadczenia składające się na powyższą usługę:

  • Transport
  • Nocleg
  • Wyżywienie
  • Opieka wykwalifikowanej kadry
  • Prowadzenie treningów sportowych przez trenerów lub instruktorów danych dyscyplin sportowych (pływanie, windsurfing, gry zespołowe itp.)
  • Ubezpieczenia uczestników

Zakres świadczonych usług będzie uzależniony od wieku uczestników oraz ich poziomu wytrenowania, liczby i wieku uczestników.

  • Półkolonii zimowych letnich i zimowych dla dzieci i młodzieży

Cel usługi:

  • Działalność na rzecz kultury fizycznej i sportu,
  • Działalność na rzecz promocji i popierania aktywnego stylu życia,
  • Popularyzacja sportu wśród dzieci i młodzieży,
  • Edukacja przez wspieranie postaw prozdrowotnych,
  • Planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sportowego dzieci i młodzieży,
  • Angażowanie dzieci i młodzieży do czynnego uprawiania sportu.

Świadczenia składające się na powyższą usługę:

  • Prowadzenie treningów sportowych przez trenerów lub instruktorów danych dyscyplin sportowych (pływanie, gry zespołowe, zajęcia na siłowni itp.)
  • Wyżywienie
  • Opieka wykwalifikowanej kadry
  • Wynajem powierzchni basenowej
  • Transport
  • Ubezpieczenia uczestników

Zakres świadczonych usług będzie uzależniony od wieku uczestników oraz ich poziomu wytrenowania, liczby i wieku uczestników.

  • wyjazdów jednodniowych dla dzieci i młodzieży

Cel usługi:

  • Edukacja pozaformalna i integracja społeczna dzieci poprzez wycieczki edukacyjne i kulturalne,
  • Działalność na rzecz kultury fizycznej i sportu,
  • Działalność na rzecz promocji i popierania aktywnego stylu życia,
  • Popularyzacja sportu wśród dzieci i młodzieży,
  • Edukacja przez wspieranie postaw prozdrowotnych,
  • Planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sportowego dzieci i młodzieży,
  • Angażowanie dzieci i młodzieży do czynnego uprawiania sportu.

Świadczenia składające się na powyższą usługę:

  • Transport
  • Opieka trenerów oraz wychowawców podczas wyjazdu
  • Organizacja zajęć tematycznych (zwiedzanie muzeum, parku edukacyjnego, gospodarstwa agroturystycznego itp.)
  • Organizacja warsztatów sportowych
  • Organizacja rywalizacji sportowej (zawody, olimpiady itp.)
  • Wyżywienie

Zakres świadczenia będzie zależał od miejsca docelowego, grupy wiekowej, długości wyjazdu, programu wyjazdu

  • Zielone szkoły i przedszkola dla dzieci i młodzieży

Cel usługi:

  • Edukacja przyrodnicza i ekologiczna w warunkach terenowych,
  • Integracja grup szkolnych i przedszkolnych,
  • Realizacja programu edukacyjnego (przyrodniczego, ekologicznego, geograficznego, biologicznego),
  • Warsztaty terenowe, spacery edukacyjne, gry terenowe,
  • Działalność na rzecz kultury fizycznej i sportu,
  • Działalność na rzecz promocji i popierania aktywnego stylu życia,
  • Popularyzacja sportu wśród dzieci i młodzieży,
  • Edukacja przez wspieranie postaw prozdrowotnych,
  • Planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sportowego dzieci i młodzieży,
  • Angażowanie dzieci i młodzieży do czynnego uprawiania sportu,
  • Ubezpieczenie uczestników.

Świadczenia składające się na powyższą usługę:

  • Transport
  • Opieka trenerów oraz wychowawców podczas wyjazdu
  • Organizacja zajęć tematycznych (zwiedzanie muzeum, parku edukacyjnego, gospodarstwa agroturystycznego itp.)
  • Organizacja warsztatów sportowych
  • Organizacja rywalizacji sportowej (zawody, olimpiady itp.)
  • Wyżywienie

Zakres świadczonych usług będzie zależał od lokalizacji i bazy noclegowej, programu wyjazdu, liczby i wieku dzieci, długości wyjazdu.

22) Czy organizowane przez Fundację kolonie, obozy letnie i zimowe, półkolonie letnie i zimowe, wyjazdy jednodniowe, zielone szkoły i przedszkole dla dzieci i młodzieży będą ściśle związane ze sportem? Proszę wyjaśnić na czym ten związek polega (odrębnie dla każdej z usług).

Tak. Na każdej formie wyjazdu będą prowadzone zajęcia sportowe. Jest to forma uzupełnienia zajęć sportowych, które prowadzone są w ciągu roku, gdyż wyjazdy te są organizowane poza sezonem (gdy jest np. koniec roku szkolnego)

1. Kolonie, obozy letnie i zimowe dla dzieci i młodzieży

Związek ze sportem: Organizowane przez Fundację kolonie i obozy będą miały charakter ogólnorozwojowy, z silnym komponentem sportowym. W programie codziennie będą uwzględniane aktywności fizyczne, takie jak gry zespołowe (piłka nożna, siatkówka, koszykówka), zajęcia ruchowe (aerobik, biegi terenowe), pływanie, a także wycieczki piesze. W przypadku niektórych turnusów możliwe jest ukierunkowanie tematyczne - np. obóz sportowy - w którym sport jest głównym celem, a pozostałe elementy (rekreacja, edukacja) będą dodatkiem.

2. Półkolonie letnie i zimowe dla dzieci i młodzieży

Związek ze sportem: Półkolonie obejmą codziennie zajęcia ruchowe - zarówno w obiektach sportowych (basen, hala, boisko, siłownia zewnętrzna), jak i w plenerze (gry terenowe, zabawy ruchowe, biegi, rowery). Fundacja będzie współpracować z instruktorami sportowymi i trenerami, którzy prowadzą zajęcia tematyczne (np. nauka pływania, podstawy judo, gimnastyki, tańca sportowego, piłki nożnej). Ruch jest kluczowym elementem każdego dnia półkolonii, niezależnie od ich ogólnego profilu.

3. Wyjazdy jednodniowe dla dzieci i młodzieży

Związek ze sportem: Choć wyjazdy jednodniowe będą miały zazwyczaj charakter edukacyjny lub integracyjny, wiele z nich obejmie aktywność fizyczną, np.:

  • wyjazdy do parków linowych, na basen, lodowisko, tor wrotkarski, ściankę wspinaczkową,
  • wycieczki piesze z elementami gier terenowych i zabaw sportowych,
  • udział w zajęciach prowadzonych przez trenerów lub instruktorów.

Związek ze sportem wystąpi więc jako integralna część programu wyjazdu.

4. Zielone szkoły i zielone przedszkola

Związek ze sportem: Zielone szkoły i przedszkola, choć będą miały charakter edukacyjny i przyrodniczy, uwzględniają w programie codzienną aktywność fizyczną na świeżym powietrzu. Dzieci będą uczestniczyć w grach terenowych, ćwiczeniach ruchowych, zawodach sportowych, marszach i zabawach integracyjnych z elementami sportu. Sport i ruch są uzupełnieniem zajęć dydaktycznych i wspomagają rozwój psychofizyczny dzieci.

W każdym z przypadków Fundacja będzie traktować aktywność fizyczną jako istotny element wychowania i rozwoju dzieci i młodzieży. Programy będą dostosowane do wieku, możliwości uczestników i tematyki konkretnego wydarzenia

23) Czy organizowane przez Fundację kolonie, obozy letnie i zimowe, półkolonie letnie i zimowe, wyjazdy jednodniowe, zielone szkoły i przedszkole dla dzieci i młodzieży będą świadczone wyłącznie na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym? (proszę wskazać odrębnie dla każdej z usług)

Tak

1. Kolonie, obozy letnie i zimowe dla dzieci i młodzieży

Tak, usługi te będą świadczone wyłącznie na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Organizowane przez Fundację kolonie i obozy będą miały charakter sportowo-wychowawczy. Program obozów obejmie codzienne treningi sportowe, zajęcia ogólnorozwojowe, rekreację ruchową oraz edukację prozdrowotną i sportową.

2. Półkolonie letnie i zimowe dla dzieci i młodzieży

Tak, półkolonie będą świadczone wyłącznie na rzecz dzieci i młodzieży uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Półkolonie organizowane przez Fundację będą ukierunkowane na aktywność fizyczną. Codzienny program zakłada udział w zajęciach sportowych, grach zespołowych, treningach prowadzonych przez instruktorów, a także warsztatach z zakresu zdrowego stylu życia.

3. Wyjazdy jednodniowe dla dzieci i młodzieży

Tak, wyjazdy będą skierowane wyłącznie do uczestników wychowania fizycznego lub zajęć sportowych. Wyjazdy jednodniowe będą miały charakter sportowy gdzie będą organizowane np. zawody sportowe, turnieje, warsztaty z trenerami, parki linowe, zajęcia na pływalni czy ściance wspinaczkowej. Uczestnicy to będą dzieci aktywnie uczestniczące w zajęciach sportowych - których celem jest rozwój fizyczny i promowanie aktywnego trybu życia.

4. Zielone szkoły i przedszkola

Tak, zielone szkoły i przedszkola będą przeznaczone dla dzieci i młodzieży uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Zielone szkoły realizowane przez Fundację będą zawierały rozszerzony program wychowania fizycznego w warunkach terenowych. Uczestnicy biorą udział w zajęciach sportowych, takich jak biegi na orientację, marsze, gry zespołowe, rekreacja terenowa. Zajęcia prowadzone będą przez instruktorów lub trenerów, a uczestnicy to dzieci, które będą brały udział w programie wychowania fizycznego w szkołach lub przedszkolach.

24) Czy organizowane przez Fundację kolonie, obozy letnie i zimowe, półkolonie letnie i zimowe, wyjazdy jednodniowe, zielone szkoły i przedszkole dla dzieci i młodzieży będą  konieczne do uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim? (proszę wskazać odrębnie dla każdej z usług)

Będą to wyjazdy o charakterze sportowym.

1. Kolonie, obozy letnie i zimowe dla dzieci i młodzieży

Tak - usługi będą konieczne do uprawiania sportu oraz organizowania i uczestniczenia w wychowaniu fizycznym. Obozy i kolonie sportowe realizowane przez Fundację będą pełnić funkcję integralnego elementu szkolenia sportowego oraz wychowania fizycznego. Będą stanowić przedłużenie i uzupełnienie całorocznych zajęć sportowych, umożliwiać systematyczne doskonalenie techniki i kondycji fizycznej uczestników w warunkach intensywnego treningu (np. 2-3 jednostki treningowe dziennie). Uczestnictwo w takich formach będzie konieczne dla zachowania ciągłości procesu treningowego i rozwoju fizycznego zawodników oraz dzieci objętych programami aktywizacji ruchowej.

2. Półkolonie letnie i zimowe dla dzieci i młodzieży

Tak - półkolonie będą konieczne do organizowania wychowania fizycznego i uczestnictwa w nim. Półkolonie Fundacji będą zawierać rozbudowany program zajęć ruchowych, które będą bezpośrednią formą wychowania fizycznego w czasie wolnym od szkoły. Umożliwiają dzieciom codzienną aktywność fizyczną, podtrzymują nawyki ruchowe oraz zapobiegają regresowi kondycyjnemu, szczególnie w okresie ferii i wakacji. W przypadku dzieci aktywnych fizycznie, półkolonie będą stanowić konieczne uzupełnienie systematycznego rozwoju fizycznego i wspomagać kontynuację ich aktywności sportowej.

3. Wyjazdy jednodniowe dla dzieci i młodzieży

Tak - wyjazdy jednodniowe będą konieczne do uczestnictwa w wychowaniu fizycznym lub uprawianiu sportu. Wyjazdy te będą miały charakter treningowy, ruchowy lub sportowy. Obejmą m.in. udział w turniejach, zajęciach sportowych w terenie, wydarzeniach promujących aktywność fizyczną, a także wizyty w obiektach sportowych. Będą stanowić nieodzowny element programu wychowania fizycznego realizowanego poza salą gimnastyczną - rozwijają koordynację, orientację przestrzenną, integrację grupy, a także motywację do uprawiania sportu.

4. Zielone szkoły i przedszkola

Tak - będą konieczne do organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Zielone szkoły i przedszkola które będą realizowane przez Fundację zakładają codzienną aktywność ruchową w środowisku naturalnym. Zajęcia takie, jak marsze, gry terenowe, biegi na orientację czy ćwiczenia ogólnorozwojowe będą formą aktywnego wychowania fizycznego w warunkach terenowych. Ich organizacja będzie konieczna do zapewnienia kompleksowego rozwoju psychofizycznego dzieci, zgodnego z podstawą programową wychowania fizycznego i nowoczesnym podejściem do edukacji ruchowej.

25) Czy organizowane przez Fundację kolonie, obozy letnie i zimowe, półkolonie letnie i zimowe, wyjazdy jednodniowe, zielone szkoły i przedszkole dla dzieci i młodzieży będą miały charakter czystego wypoczynku i rozrywki, tj. czy będą służyły wyłącznie rekreacji? (proszę wskazać odrębnie dla każdej z usług)

1. Kolonie, obozy letnie i zimowe dla dzieci i młodzieży

Nie. Organizowane przez Fundację kolonie i obozy będą miały wyraźnie określony profil sportowy. Uczestnicy będą brać udział w codziennych zajęciach sportowych, treningach ogólnorozwojowych oraz aktywnościach wspierających rozwój zdrowotny dzieci i młodzieży. Celem tych wyjazdów będzie wspieranie rozwoju fizycznego i kształtowanie prozdrowotnych nawyków.

2. Półkolonie letnie i zimowe dla dzieci i młodzieży

Nie. Półkolonie prowadzone przez Fundację mają charakter aktywizujący. Dzieci codziennie uczestniczą w zaplanowanych zajęciach sportowych, ruchowych. Głównym celem półkolonii będzie wspieranie rozwoju fizycznego dzieci oraz zagospodarowanie ich czasu wolnego w sposób aktywny, bezpieczny i ukierunkowany na edukację przez ruch.

3. Wyjazdy jednodniowe dla dzieci i młodzieży

Nie. Wyjazdy jednodniowe organizowane przez Fundację będą miały charakter sportowy np. udział w turniejach, treningach, warsztatach sportowych lub wyjazdach integracyjnych z aktywnością fizyczną (ścianka wspinaczkowa, park linowy, basen, rajdy piesze). Celem wyjazdów będzie rozwijanie sprawności fizycznej oraz promowanie aktywnego stylu życia.

4. Zielone szkoły i przedszkola

Nie. Zielone szkoły i przedszkola organizowane przez Fundację będą posiadały elementy wychowania fizycznego. Program przewiduje aktywność fizyczną w plenerze (marsze, gry terenowe, zabawy ruchowe).

26) Czy opłaty wnoszone za uczestnictwo w organizowanych przez Fundację koloniach, obozach letnich i zimowych, półkoloniach letnich i zimowych, wyjazdach jednodniowych, zielonych szkołach i przedszkolu dla dzieci i młodzieży będą bezpośrednio powiązane z aktywnym uprawianiem sportu? (proszę wskazać odrębnie dla każdej z usług)

1. Kolonie, obozy letnie i zimowe dla dzieci i młodzieży

Tak - opłaty będą bezpośrednio powiązane z aktywnym uprawianiem sportu. Kolonie i obozy organizowane przez Fundację będą miały profil sportowy. W ramach opłaty uczestnik otrzyma dostęp do codziennych treningów sportowych prowadzonych przez wykwalifikowaną kadrę, będzie korzystał z infrastruktury sportowej (hale, boiska, sale gimnastyczne, baseny) oraz będzie brał udział w zajęciach rozwijających sprawność fizyczną i kompetencje sportowe. Koszt uczestnictwa będzie pokrywał również ubezpieczenie sportowe, transport na obiekty treningowe, sprzęt sportowy i opiekę trenerów - co jasno wiąże opłatę z realizacją celów sportowych.

2.  Półkolonie letnie i zimowe dla dzieci i młodzieży

Tak - opłaty będą bezpośrednio związane z uprawianiem sportu. Program półkolonii obejmuje codzienne zajęcia sportowe i rekreacyjne - takie jak gry zespołowe, ćwiczenia ogólnorozwojowe, zajęcia ruchowe, turnieje i warsztaty sportowe. Opłata obejmie korzystanie z obiektów sportowych, wynagrodzenia trenerów i instruktorów, wypożyczenie sprzętu, ubezpieczenie oraz transport w przypadku zajęć poza głównym miejscem półkolonii. W związku z tym, opłata będzie ściśle związana z organizacją i uczestnictwem w aktywności fizycznej.

3. Wyjazdy jednodniowe dla dzieci i młodzieży

Tak - opłaty będą powiązane z aktywnością fizyczną. Wyjazdy jednodniowe organizowane przez Fundację będą miały charakter sportowy i obejmą m.in. udział w zawodach, turniejach, treningach wyjazdowych, rekreacyjnych aktywnościach fizycznych (park linowy, pływalnia, ścianka wspinaczkowa). Koszty obejmą wynajem obiektów sportowych, transport, bilety wstępu oraz opiekę kadry instruktorskiej i sportowej - co potwierdza, że opłata dotyczy konkretnych działań sportowych.

4. Zielone szkoły i przedszkola

Tak - opłaty będą związane z elementami aktywnego uprawiania sportu i wychowania fizycznego. Zielone szkoły i przedszkola prowadzone przez Fundację będą zawierały codzienne aktywności fizyczne, takie jak marsze terenowe, biegi, gry zespołowe i zabawy ruchowe. W ramach opłaty uczestnik korzysta z programu sportowego, wsparcia trenerów lub nauczycieli wychowania fizycznego oraz niezbędnego sprzętu i infrastruktury sportowej, dlatego opłata ma bezpośredni związek z realizacją wychowania fizycznego w formie praktycznej.

27) Czy usługi świadczone przez Fundację będą stanowiły:

  • działalność marketingową lub reklamowo-promocyjną,
  • wstęp na imprezy sportowe,
  • usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji,
  • usługi odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym,
  • usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością?

Nie

28) Jakie usługi w ramach organizacji kolonii, obozów letnich i zimowych, półkolonii letnich i zimowych, wyjazdów jednodniowych, zielonych szkół i przedszkola dla dzieci i młodzieży Fundacja wyświadczy sama, a jakie nabędzie od innych podmiotów? (proszę wskazać odrębnie do poszczególnych wydarzeń)

1. Kolonie, obozy letnie i zimowe dla dzieci i młodzieży

Usługi świadczone samodzielnie przez Fundację:

  • Organizacja i realizacja programu sportowego,
  • Prowadzenie codziennych treningów i zajęć ruchowych,
  • Zapewnienie kadry trenerskiej i wychowawczej,
  • Nadzór nad przebiegiem całego wydarzenia,
  • Opieka pedagogiczna i sportowa nad uczestnikami.

Usługi nabywane od podmiotów zewnętrznych:

  • Transport uczestników (przejazdy autokarowe),
  • Noclegi w ośrodkach wypoczynkowych lub sportowych,
  • Całodzienne wyżywienie uczestników,
  • Ubezpieczenie NNW i OC dla uczestników.

2. Półkolonie letnie i zimowe dla dzieci i młodzieży

Usługi świadczone przez Fundację:

  • Realizacja programu półkolonii (w tym sportowego),
  • Zapewnienie kadry pedagogiczno-trenerskiej,
  • Organizacja zajęć sportowych, rekreacyjnych i edukacyjnych,
  • Codzienna opieka nad dziećmi.

Usługi nabywane z zewnątrz:

  • Wyżywienie (catering),
  • Ubezpieczenie uczestników,
  • Wynajem infrastruktury sportowej (jeśli wymaga tego program),
  • Transport w przypadku wyjść/warsztatów poza główną lokalizację.

3.  Wyjazdy jednodniowe dla dzieci i młodzieży

Usługi świadczone przez Fundację:

  • Organizacja wyjazdu i opieka nad uczestnikami,
  • Przygotowanie i prowadzenie programu sportowego lub integracyjnego,
  • Zapewnienie kadry opiekuńczo-trenerskiej.

Usługi zewnętrzne:

  • Transport (np. wynajem autokaru),
  • Ewentualne bilety wstępu do obiektów (np. basen, park linowy),
  • Ubezpieczenie jednodniowe uczestników
  • Wyżywienie (np. lunch na miejscu).

4. Zielone szkoły i przedszkola

Usługi świadczone przez Fundację

  • Realizacja programu edukacyjno-ruchowego,
  • Organizacja zajęć sportowych i przyrodniczych,
  • Zapewnienie opiekunów i trenerów prowadzących zajęcia.

Usługi nabywane od podmiotów zewnętrznych:

  • Transport uczestników,
  • Zakwaterowanie i wyżywienie w ośrodkach edukacyjno-wypoczynkowych,
  • Ubezpieczenie uczestników.

29) Czy usługa organizacji ww. usług będzie polegała na organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży w formach i na zasadach określonych w art. 92a-92t ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 750 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku dzieci i młodzieży (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 452 ze zm.)? (proszę wskazać odrębnie do poszczególnych wydarzeń)

Wszystkie poniższe formy wypoczynku będą organizowane zgodnie z tymi przepisami, o ile dana forma mieści się w definicji wypoczynku w rozumieniu ustawy.

1. Kolonie, obozy letnie i zimowe dla dzieci i młodzieży

Tak - będą organizowane zgodnie z art. 92a-92t ustawy o systemie oświaty oraz ww. rozporządzeniem. Fundacja zgłasza każdy wypoczynek do bazy prowadzonej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (system zgłoszeń wypoczynku), zapewnia odpowiednią kadrę wychowawczą i kierowniczą, spełnia wymagania dotyczące programu, bezpieczeństwa, ubezpieczenia oraz warunków lokalowych i sanitarnych.

2. Półkolonie letnie i zimowe dla dzieci i młodzieży

Tak - będą organizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami o wypoczynku. Półkolonie, jako forma wypoczynku w miejscu zamieszkania uczestników, będą również zgłaszane do MEN, a ich organizacja będzie spełniać wymogi formalne i merytoryczne wskazane w ustawie i rozporządzeniu (w tym dot. liczby opiekunów, programu, wyżywienia i opieki medycznej).

3. Wyjazdy jednodniowe dla dzieci i młodzieży

Nie - nie zawsze będą podlegały zgłoszeniu jako wypoczynek w rozumieniu art. 92a ustawy, ale będą organizowane zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i opieki nad dziećmi. Wyjazdy jednodniowe (np. sportowe, integracyjne, edukacyjne) nie mieszczą się w definicji wypoczynku, jeśli nie trwają co najmniej dwóch dni, jednak Fundacja zapewnia dla nich pełną opiekę wychowawczą, ubezpieczenie oraz zgodność z przepisami o bezpieczeństwie i opiece nad dziećmi w trakcie wyjść organizowanych.

4. Zielone szkoły i przedszkola

Tak - będą organizowane zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty oraz ww. rozporządzenia, jeśli mają charakter wypoczynku. W przypadku kilkudniowych wyjazdów (np. zielona szkoła), Fundacja będzie stosowała przepisy dotyczące wypoczynku dzieci i młodzieży, w tym zgłasza wyjazdy do systemu MEN oraz spełnia wymogi formalne (kadra, opieka, program, miejsce, bezpieczeństwo). Zielone przedszkole (dla dzieci młodszych) również będzie realizowane zgodnie z wytycznymi, choć w niektórych przypadkach może nie podlegać obowiązkowi zgłoszenia jako formalny „wypoczynek”.

PODSUMOWANIE: Z wyjątkiem wyjazdów jednodniowych (które nie są formalnie wypoczynkiem w rozumieniu przepisów), wszystkie inne formy organizowane przez Fundację - kolonie, obozy, półkolonie, zielone szkoły i przedszkola - będą organizowane zgodnie z art. 92a-92t ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzeniem MEN z dnia 30 marca 2016 r., w tym będą odpowiednio zgłaszane i nadzorowane.

30) Czy opieka nad dziećmi i młodzieżą świadczona w ramach organizacji ww. usług:

- będzie organizowana w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej, w przepisach o systemie oświaty, przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe?  (proszę wskazać odrębnie do poszczególnych wydarzeń)

Opieka nad dziećmi i młodzieżą w ramach organizowanych przez Fundację form wypoczynku oraz aktywności edukacyjno-sportowych będzie zapewniona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności:

  • ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 750 ze zm.),
  • ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.),
  • oraz w odpowiednich przypadkach - z poszanowaniem zasad wynikających z przepisów ustawy o pomocy społecznej, jeśli dana forma wsparcia dotyczy dzieci z rodzin w trudnej sytuacji życiowej.

Szczegółowe informacje dla poszczególnych wydarzeń:

1. Kolonie, obozy letnie i zimowe dla dzieci i młodzieży

Tak - opieka będzie organizowana zgodnie z przepisami ustawy o systemie oświaty oraz Prawa oświatowego. Fundacja zapewni odpowiednią liczbę wychowawców (zgodnie z rozporządzeniem MEN), opiekę trenerską, medyczną i pedagogiczną. Kadra będzie posiadać wymagane kwalifikacje. Wszystkie kolonie i obozy będą zgłaszane w systemie wypoczynku MEN i realizowane zgodnie z ustawowymi wymogami.

2. Półkolonie letnie i zimowe dla dzieci i młodzieży

Tak - opieka będzie organizowana zgodnie z przepisami systemu oświaty oraz Prawa oświatowego. Dla uczestników półkolonii Fundacja zapewni pełną opiekę w godzinach dziennych, zgodną z wymogami ustawowymi - w tym odpowiednią liczbę opiekunów, program wychowawczo-sportowy oraz opiekę nad dziećmi z uwzględnieniem ich wieku i potrzeb.

3. Wyjazdy jednodniowe dla dzieci i młodzieży

Tak - opieka będzie zapewniona zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i opieki nad dziećmi wynikającymi z ustawy Prawo oświatowe. Chociaż wyjazdy jednodniowe nie są formalnie uznawane za wypoczynek w rozumieniu art. 92a ustawy o systemie oświaty, Fundacja stosuje do nich analogicznie zasady opieki i bezpieczeństwa - w tym zapewnia opiekunów, ubezpieczenie, środki bezpieczeństwa i transport zgodny z normami.

4. Zielone szkoły i przedszkola

Tak - opieka będzie organizowana zgodnie z przepisami ustawy Prawo oświatowe i ustawy o systemie oświaty. Zielone szkoły i przedszkola realizowane będą jako wyjazdowe formy kształcenia i wychowania, zgodnie z przepisami MEN. Fundacja zapewni kadrę pedagogiczną i trenerską, zgodną z wymogami prawnymi dotyczącymi opieki nad dziećmi w warunkach poza szkołą.

PODSUMOWANIE: Dla każdej z wymienionych form aktywności Fundacja zapewni opiekę zgodnie z obowiązującymi przepisami oświatowymi - w szczególności ustawą o systemie oświaty i ustawą Prawo oświatowe - a w odpowiednich sytuacjach również z poszanowaniem zasad wynikających z ustawy o pomocy społecznej.

Pytania

1)Czy Wnioskodawca pobierając składkę członkowską od członków Fundacji powinien opodatkować ją podatkiem VAT przeznaczając jednocześnie te środki na cele statutowe Fundacji od aktywności polegającej na nauce pływania (bez transportu z domu oraz z transportem z domu)?

2)Czy Wnioskodawca pobierając składkę członkowską od członków Fundacji powinien opodatkować ją podatkiem VAT przeznaczając jednocześnie te środki na cele statutowe Fundacji od aktywności polegającej na uczestniczeniu w jednym z poniższych wydarzeń:

  • kolonia, obóz letni i zimowy dla dzieci i młodzieży,
  • półkolonia letnia i zimowa dla dzieci i młodzieży,
  • wyjazd jednodniowy dla dzieci i młodzieży,
  • zielona szkoła i przedszkole dla dzieci i młodzieży?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 u.p.t.u. zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Jednocześnie, zgodnie z art. 43 ust. 17 u.p.t.u., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  • nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  • ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle art. 43 ust. 18 u.p.t.u., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Istotne jest, iż Fundacja zakłada świadczenie usług (działalność statutowa odpłatna) na poziomie kosztów, tj. za odpłatność mającą pokryć koszty jej działalności (ewentualny zysk jest przeznaczany na działalność statutową). Charakter Fundacji będzie wskazywał, iż jej działalność powinna mieć głównie wymiar "non-profit", zaś ewentualne zyski powinny być przeznaczane na realizację celów statutowych. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja będzie mogła skorzystać ze zwolnienia unormowanego w powyższych przepisach.

Zarówno ustawa o VAT, jak i przepisy wykonawcze do niej, nie zawierają definicji klubu sportowego, związku sportowego, stowarzyszeń oraz związku stowarzyszeń i innych osób prawnych

Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 715 ze zm.).

Stosownie do art. 3 ust. 1 i 2 oraz art. 6 ust. 1 i 2 tej ustawy - działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna. Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.

Zgodnie z brzmieniem art. 2 ust. 1 tej ustawy - sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Na podstawie ust. 2 tego artykułu, sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

Pismem z 22 września 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.402.2017.2.SR stwierdził, iż „(...) Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca, będący klubem sportowym, zamierza rozpocząć działalność, której głównym przedmiotem będzie prowadzenie zajęć sportowych dla dzieci w dyscyplinie piłka nożna. Za udział w ww. zajęciach sportowych pobierane będą przez Wnioskodawcę opłaty przeznaczone na pokrycie kosztów działalności Klubu Sportowego, tj. jednorazowa opłata członkowska w Klubie Sportowym (wpisowe) warunkująca członkostwo w Klubie Sportowym, w tym możliwość udziału w zajęciach sportowych Klubu Sportowego oraz miesięczna opłata za udział uczestnika/członka Klubu Sportowego w zajęciach sportowych Klubu Sportowego w danym miesiącu kalendarzowym.

W związku z powyższym należy uznać, że opłaty wnoszone przez uczestników zajęć/członków klubu pozostają w ścisłym związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami polegającymi na prowadzeniu zajęć piłki nożnej. Zatem w tym przypadku istnieje bezpośredni związek pomiędzy dokonywanymi opłatami a świadczeniami na rzecz uczestników zajęć/ członków klubu, które zostaną wykonane przez Wnioskodawcę (...)”.

Stanowisko zbieżne ze stanowiskiem Wnioskodawcy, zajął również Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w Interpretacji indywidualnej z 1 marca 2013 r. nr IPTPP1/443-953/12-5/IG oraz w Interpretacji indywidualnej z 19 lutego 2013 r. nr IPTPP1/443-948/12-5/AK, w których czytamy m.in.:

„(...) Wskazać należy, że zastosowanie zwolnienia dla usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym doznaje pewnych ograniczeń - ze względu na cel tej usługi, jak również status usługodawcy i usługobiorcy. Podmiotami uprawnionymi do skorzystania z tego zwolnienia są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych. Ponadto, świadczone usługi muszą być świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Jednocześnie świadczone usługi muszą być ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim (...)”.

oraz

„(...) Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ stwierdza, iż Wnioskodawca w zakresie świadczonych usług opisanych we wniosku może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Mając na uwadze przepis art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, z którego Wnioskodawca wywodzi prawo zwolnienia z podatku od towarów i usług świadczonych usług, należy stwierdzić, iż z językowej wykładni tego przepisu wynika, iż podatnik, aby móc skorzystać ze zwolnienia w nim przewidzianego winien spełnić przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym (...)”.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 28 września 2022 r. nr 0114-KDIP4-2.4012.365.2022.1.WH.

Ponadto, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 31 u.p.t.u., zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez:

a)kościoły i związki wyznaniowe, o których mowa w przepisach o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w przepisach o stosunku Państwa do kościołów i innych związków wyznaniowych,

b)organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim

- w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Należy zauważyć, iż także to zwolnienie będzie miało zastosowanie do niniejszego stanu faktycznego. Aby uczestniczyć w zajęciach sportowych czy też w innych aktywnościach takich jak:

  • kolonia, obóz letni i zimowy dla dzieci i młodzieży,
  • półkolonia letnia i zimowa dla dzieci i młodzieży,
  • wyjazd jednodniowy dla dzieci i młodzieży,
  • zielona szkoła i przedszkole dla dzieci i młodzieży,

według założeń Wnioskodawcy należy być członkiem Fundacji i opłacać stosowną składkę członkowską. Środki ze składki członkowskiej będą pożytkowane na bieżącą działalność statutową Fundacji.

Jeszcze raz należy podkreślić, iż Wnioskodawca nie jest nastawiony na osiąganie zysku, a dochód będzie przeznaczony na działalność statutową Fundacji.  

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest:

  • nieprawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy usług nauki pływania, kolonii, obozów letnich i zimowych, półkolonii letnich i zimowych, wyjazdów jednodniowych, zielonej szkoły i przedszkola;
  • prawidłowe w części dotyczącej zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy usług nauki pływania, kolonii, obozów letnich i zimowych, półkolonii letnich i zimowych, wyjazdów jednodniowych, zielonej szkoły i przedszkola świadczonych na rzecz członków Fundacji.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy.

Każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi zatem, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy, niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

1) w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, nabywca jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia;

2) świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Oba ww. warunki muszą być spełnione, aby świadczenie jako usługa podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podkreślenia wymaga, że na gruncie podatku od towarów i usług dana czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

Definicja świadczenia usług, stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Przepisy ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnień od podatku od towarów i usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez:

a)kościoły i związki wyznaniowe, o których mowa w przepisach o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w przepisach o stosunku Państwa do kościołów i innych związków wyznaniowych,

b)organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim

- w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji;

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

a)są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,

b)świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,

c)są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

- z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością;

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W świetle art. 43 ust. 18 ustawy:

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Powyższe przepisy stanowią implementację art. 132 ust. 1 lit. l i lit. m  dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (t. j. Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą, zgodnie z którym:

Państwa członkowskie zwalniają:

l) świadczenie usług, a także dostawa towarów ściśle z nimi związanych, w zakresie zbiorowego interesu swoich członków w zamian za składkę ustaloną zgodnie ze statutem, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku mające cele natury politycznej, związkowej, religijnej, patriotycznej, filozoficznej, filantropijnej lub obywatelskiej, pod warunkiem że to zwolnienie podatkowe nie spowoduje zakłóceń konkurencji;

m) świadczenie niektórych usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym;

Przedmiotem Pana wątpliwości jest zwolnienie od podatku planowanych aktywności: nauki pływania (bez transportu z domu i transportem z domu) oraz uczestnictwa w wydarzeniach: kolonia, obóz letni i zimowy dla dzieci i młodzieży, półkolonia letnia i zimowa dla dzieci i młodzieży, wyjazd jednodniowy dla dzieci i młodzieży, zielona szkoła i przedszkole dla dzieci i młodzieży - świadczonych przez Fundację na rzecz członków Fundacji w zamian za składkę członkowską.

Na podstawie cyt. art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy, zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim - w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

W art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy sformułowano zatem łączne warunki, od których zależy zwolnienie od podatku:

  • zwolnienie dotyczy organizacji o określonym charakterze i rodzaju - organizacje realizujące cele polityczne, związkowe, patriotyczne, filozoficzne, filantropijne i obywatelskie,
  • są organizacjami, które nie są nastawione na osiąganie zysku z tytułu prowadzonej działalności;
  • świadczenia wykonywane są w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz członków w zamian za składki,
  • zwolnienie jest udzielane wówczas, gdy nie powoduje to zakłócenia konkurencji.

Przepis powyższy dopuszcza zwolnienie usług świadczonych dla członków organizacji, ale jedynie w zamian za składkę członkowską. Inny rodzaj „odpłatności” (ekwiwalent) stanowić będzie zatem o braku podstaw do zwolnienia od podatku.

Kwestia odpłatności była niejednokrotnie przedmiotem orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE.  W sprawie C-16/93 Tolsma Trybunał stwierdził, że aby określone świadczenie mogło być uznane za opodatkowaną usługę musi zachodzić bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem, a należnym wynagrodzeniem. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Tożsame stanowisko zostało zaprezentowane w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development, w którym Trybunał uznał, że korzyści wynikające z wykonywanych przez usługodawcę zadań muszą mieć bezpośredni związek z usługobiorcą, zaś w sytuacji, gdy taki związek nie istnieje (np. związek ma wyłącznie charakter pośredni, bo usługobiorcą jest cała branża a nie konkretny plantator), nie można uznać takich czynności za usługi opodatkowane podatkiem VAT. Jak zauważył TSUE, czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem

Co do zasady nie jest wynagrodzeniem w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług płatność (składka członkowska), która dokonywana jest jedynie w związku z przynależnością do określonej organizacji. Szczególnie gdy, jak w ostatnim z powołanych wyroków, organizacja ma dowolność co do przeznaczenia otrzymanych środków, zaś jej członkowie nie mają bezpośredniego wpływu na ich spożytkowanie. W tym bowiem przypadku nie można uznać, że składka członkowska ma charakter zapłaty za usługę, bowiem brak było bezpośredniego związku pomiędzy płatnością, a korzyściami jakie osiągają poszczególni jej członkowie.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że w związku z posiadaniem statusu klubu sportowego, w Fundacji będzie funkcjonowała kategoria członkostwa, przy czym członkostwo nie będzie rozumiane jako członkostwo właściwe dla stowarzyszeń, tylko jako synonim brania udziału w działalności Fundacji. Fundacja nie będzie organizacją powołaną do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim. W ramach odpłatnej działalności pożytku publicznego związanej z organizacją i funkcjonowaniem klubu sportowego, Fundacja będzie mogła pobierać opłaty, w tym składki członkowskie, od osób będących członkami tego klubu lub w nim trenujących, albo ich przedstawicieli ustawowych. Składki będą przeznaczone na cele statutowe Fundacji. Uiszczane przez członków Fundacji składki członkowskie będą uzależnione od rodzaju aktywności tych członków (udziału w zajęciach nauki pływania, czy też obozach). Składka członkowska będzie uzależniona od liczby dni w danym miesiącu kalendarzowym, w których to członek Fundacji będzie miał do dyspozycji tą aktywność oraz od tego czy będzie korzystał z transportu na basen. Podobnie członek Fundacji będzie uiszczał składkę członkowską w wyższej wysokości jeżeli zdecyduje się uczestniczyć w jednym (lub wielu) wydarzeń:

  • kolonia, obóz letni i zimowy dla dzieci i młodzieży,
  • półkolonia letnia i zimowa dla dzieci i młodzieży,
  • wyjazd jednodniowy dla dzieci i młodzieży,
  • zielona szkoła i przedszkole dla dzieci i młodzieży.

Zatem w analizowanym przypadku nie zostaną spełnione wszystkie przesłanki uprawniające do zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy. Fundacja nie będzie podmiotem określonym w tym przepisie, tj. organizacją powołaną do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim. Ponadto składki członkowskie uiszczane przez członków Fundacji w związku z określonymi aktywnościami będą stanowiły wynagrodzenie (określoną odpłatność) za usługi świadczone na ich rzecz (udział w zajęciach pływania, bądź innych aktywnościach). Będzie istniał bezpośredni związek pomiędzy dokonanym świadczeniem na rzecz konkretnego członka Fundacji, a otrzymanym od niego wynagrodzeniem. Członkowie będą mieli wpływ na przeznaczenie wpłacanych przez nich opłat w postaci składek. Fundacja będzie wykonywała konkretne czynności - świadczenia za konkretnie ustalaną odpłatnością w postaci składki członkowskiej.

Wobec tego, w odniesieniu do składek członkowskich wnoszonych przez członków Fundacji z tytułu udziału w nauce pływania (bez transportu z domu oraz z transportem z domu) oraz kolonii, obozów letnich i zimowych dla dzieci i młodzieży, półkolonii letnich i zimowych dla dzieci i młodzieży, wyjazdów jednodniowych dla dzieci i młodzieży, zielonej szkole i przedszkolu dla dzieci i młodzieży, nie będzie miało zastosowania zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy.

Tym samym Pana stanowisko w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy usług nauki pływania i kolonii, obozów letnich i zimowych, półkolonii letnich i zimowych, wyjazdów jednodniowych, zielonej szkoły i przedszkola jest nieprawidłowe.

Przechodząc z kolei do możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla opisanych aktywności na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy wskazać należy, że ze zwolnienia od podatku na mocy tego przepisu mogą korzystać usługi ściśle związane ze sportem świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, jeżeli są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu, świadczący te usługi nie jest nastawiony na osiąganie zysków oraz usługi świadczone są na rzecz osób uprawiających sport.

Przy czym ze zwolnienia wyłączone są usługi związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością. Ponadto, powyższe zwolnienie ma zastosowanie w sytuacji, gdy podmiot wykonujący ww. czynności nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a jeśli je osiąga - są one w całości przeznaczane na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Przepisy ustawy nie zawierają definicji „ścisłego” związku usług ze sportem lub wychowaniem fizycznym.

W pewnym zakresie do kwestii tej odniósł się TSUE w wyroku z 16 października 2008 r. w sprawie C-253/07 Canterbury Hockey Club, Canterbury Ladies Hockey Club przeciwko The Commissioners for Her Majesty’s Revenue and Customs, w którym to wyjaśnił, że świadczenie usług ściśle związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym

„może być zwolnione tylko wtedy, gdy są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu, tj. uprawiania sportu lub wychowania fizycznego” (pkt 22).

Ponadto TSUE podkreślił, że:

„Zwolnienie transakcji należy zatem ustalić w szczególności w zależności od charakteru świadczonych usług oraz ich związku ze sportem lub wychowaniem fizycznym” (pkt 23).

Natomiast w wyroku z 21 lutego 2013 r. w sprawie C-18/12, Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że:

 „W odniesieniu do art. 132 ust. 1 lit. m dyrektywy VAT należy stwierdzić, że przepis ten, według jego brzmienia, dotyczy uprawiania sportu i wychowania fizycznego w ogóle. Mając na względzie owo brzmienie, intencją rzeczonego przepisu nie jest przyznanie zwolnienia jedynie niektórym dziedzinom sportu (zob. podobnie ww. wyrok w sprawie Canterbury Hockey Club i Canterbury Ladies Hockey Club, pkt 27).

Z wyroku tego wynika, że celem powołanego przepisu Dyrektywy 2006/112/WE Rady jest wspieranie niektórych rodzajów działalności interesu publicznego, czyli usług mających ścisły związek z uprawianiem sportu lub z wychowaniem fizycznym, które są świadczone przez organizacje nienastawione na osiąganie zysku na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Przepis ten ma zatem na celu wspieranie podejmowania takiej aktywności przez szerokie warstwy społeczeństwa. Interpretacja tego przepisu ograniczająca zakres stosowania zwolnienia, jakie on przewiduje, do aktywności sportowej podejmowanej w sposób zorganizowany, systematyczny lub mający na celu udział w zawodach sportowych, byłaby sprzeczna z rzeczonym celem.

Ponadto, jak stwierdził Trybunał, art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy w celu jego stosowania nie wymaga, aby aktywność sportowa była podejmowana na określonym poziomie, na przykład zawodowym, ani też, aby ta aktywność była podejmowana w określony sposób, tj. regularnie lub w sposób zorganizowany bądź w celu uczestniczenia w zawodach sportowych, o ile jednak podejmowanie tej aktywności nie wpisuje się w ramy czystego wypoczynku i rozrywki.

Zarówno ustawa, jak i przepisy wykonawcze do niej, nie zawierają definicji klubu sportowego oraz definicji sportu. W celu ustalenia prawidłowego rozumienia tych pojęć należy odnieść się do regulacji zawartych w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1488 ze zm.).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy o sporcie:

Sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach.

Jak stanowi art. 2 ust. 2 ustawy o sporcie:

Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną.

Stosownie do art. 3  ust. 1 i 2 tej ustawy:

1.Działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego.

2.Klub sportowy działa jako osoba prawna.

Dokonując wykładni art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy w związku z art. 132 ust. 1 lit. m) Dyrektywy stwierdzić należy, że w celu skorzystania ze zwolnienia podatnik powinien spełniać przesłanki o charakterze podmiotowym oraz przedmiotowym.

Podmiotami uprawnionymi do skorzystania ze zwolnienia są podmioty będące klubem sportowym, związkiem sportowym oraz związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, a także inne podmioty nienastawione na osiąganie zysku.

Jak wskazano w opisie sprawy, w ramach Fundacji będzie działał klub sportowy. Celem Fundacji ma być wspieranie aktywności fizycznej dzieci, młodzieży, w tym w szczególności działalność na rzecz kultury fizycznej i sportu, działalność na rzecz promocji i popierania aktywnego stylu życia, popularyzacja sportu wśród dzieci i młodzieży, edukacja przez wspieranie postaw prozdrowotnych, planowanie i organizowanie pozalekcyjnego i życia sportowego dzieci i młodzieży, angażowanie dzieci i młodzieży do czynnego uprawiania sportu, organizowanie zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży w celu wszechstronnego rozwoju ich sprawności fizycznej, organizowanie obozów, kolonii, półkolonii sportowych, organizacja zajęć przedszkolnych, jak i pozaszkolnych w szczególności z zakresu nauki pływania, jak i integracyjnego letniego i zimowego wypoczynku dla dzieci. Fundacja będzie osiągała w sposób systematyczny zyski z prowadzonej działalności. Przy czym zyski będą przeznaczone na cele statutowe, aby podnieść jakość świadczeń dla członków Fundacji.

Należy zatem stwierdzić, że w opisanej sytuacji spełniona będzie przesłanka podmiotowa, gdyż - jak wynika z opisu sprawy - Fundacja będzie podmiotem wymienionym w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Przesłanka o charakterze przedmiotowym odnosi się do charakterystyki usług świadczonych przez podmioty wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy - są to usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym, konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim i są świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym.

Jak wynika z opisu sprawy Fundacja będzie pobierać od członków składki członkowskie i przeznaczać je na:

  • zajęcia sportowe, w szczególności na naukę pływania (wraz z transportem do/z jednostek oświatowych typu szkoły czy przedszkola)
  • organizację kolonii, obozów letnich i zimowych dla dzieci i młodzieży,
  • organizację półkolonii letnich i zimowych dla dzieci i młodzieży,
  • organizację wyjazdów jednodniowych dla dzieci i młodzieży,
  • organizację zielonych szkół i przedszkoli dla dzieci i młodzieży.

W odniesieniu do organizowanych przez Fundację zajęć z pływania wskazał Pan, że będą świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym oraz będą konieczne do uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego. Zajęcia pływania będą miały walor sportowy - będą prowadzone w ramach klubu sportowego, nie będą służyły rekreacji. Usługa transportu z jednostek oświatowych na uczestnictwo w zajęciach pływania będzie ściśle związana z nauką pływania. Usługa transportu jest niezbędna, gdyż niektórzy członkowie nie mieliby możliwości uczestnictwa w zajęciach pływania, gdyby nie był zapewniony transport z placówek szkolnych i/lub przedszkolnych. Transport ma ułatwić, bądź umożliwić członkom Fundacji uczestnictwo w zajęciach. Celem usługi transportu nie będzie osiągnięcie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku. Fundacja nie będzie uzyskiwała dochodu z usługi transportowej, gdyż będzie zlecała to podmiotowi zewnętrznemu, a zwiększona opłata członkowska z tego tytułu ma zrekompensować koszt dla Fundacji.

Usługi w postaci zajęć nauki pływania (organizowanych w ramach członkostwa w klubie sportowym) nie będą związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną; wstępem na imprezy sportowe; usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji; usługami odpłatnego zakwaterowania związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym; usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Należy zatem wskazać, że dla organizowanych przez Fundację w ramach klubu sportowego usług w postaci nauki pływania (wraz z transportem do/z jednostek oświatowych typu szkoły czy przedszkola) na rzecz członków Fundacji w zamian za wynagrodzenie w postaci składki członkowskiej znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

W odniesieniu do organizowanych przez Fundację kolonii, obozów letnich i zimowych dla dzieci i młodzieży, półkolonii letnich i zimowych dla dzieci i młodzieży, wyjazdów jednodniowych dla dzieci i młodzieży, zielonych szkół i przedszkoli dla dzieci i młodzieży wskazał Pan, że będą to wydarzenia ściśle związane ze sportem. Na każdej formie wyjazdu będą prowadzone zajęcia sportowe. Jest to forma uzupełnienia zajęć sportowych prowadzonych w ciągu roku. W każdym z przypadków Fundacja będzie traktować aktywność fizyczną jako istotny element wychowania i rozwoju dzieci i młodzieży. Programy będą dostosowane do wieku, możliwości uczestników i tematyki konkretnego wydarzenia

Organizowane przez Fundację kolonie, obozy letnie i zimowe, półkolonie letnie i zimowe, wyjazdy jednodniowe, zielone szkoły i przedszkole dla dzieci i młodzieży będą świadczone wyłącznie na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym. Kolonie i obozy będą miały charakter sportowo-wychowawczy. Program obozów obejmie codzienne treningi sportowe, zajęcia ogólnorozwojowe, rekreację ruchową oraz edukację prozdrowotną i sportową. Półkolonie będą ukierunkowane na aktywność fizyczną. Codzienny program zakłada udział w zajęciach sportowych, grach zespołowych, treningach prowadzonych przez instruktorów, a także warsztatach z zakresu zdrowego stylu życia. Wyjazdy jednodniowe będą miały charakter sportowy gdzie będą organizowane np. zawody sportowe, turnieje, warsztaty z trenerami, parki linowe, zajęcia na pływalni czy ściance wspinaczkowej. Uczestnicy to będą dzieci aktywnie uczestniczące w zajęciach sportowych - których celem jest rozwój fizyczny i promowanie aktywnego trybu życia. Zielone szkoły i przedszkola realizowane przez Fundację będą zawierały rozszerzony program wychowania fizycznego w warunkach terenowych. Uczestnicy biorą udział w zajęciach sportowych, takich jak biegi na orientację, marsze, gry zespołowe, rekreacja terenowa. Zajęcia prowadzone będą przez instruktorów lub trenerów, a uczestnicy to dzieci, które będą brały udział w programie wychowania fizycznego w szkołach lub przedszkolach.

Organizowane przez Fundację kolonie, obozy letnie i zimowe, półkolonie letnie i zimowe, wyjazdy jednodniowe, zielone szkoły i przedszkole dla dzieci i młodzieży będą  konieczne do uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim. Będą to wyjazdy o charakterze sportowym.

Obozy i kolonie sportowe realizowane przez Fundację będą pełnić funkcję integralnego elementu szkolenia sportowego oraz wychowania fizycznego. Będą stanowić przedłużenie i uzupełnienie całorocznych zajęć sportowych, umożliwiać systematyczne doskonalenie techniki i kondycji fizycznej uczestników w warunkach intensywnego treningu (np. 2-3 jednostki treningowe dziennie). Uczestnictwo w takich formach będzie konieczne dla zachowania ciągłości procesu treningowego i rozwoju fizycznego zawodników oraz dzieci objętych programami aktywizacji ruchowej. Półkolonie Fundacji będą zawierać rozbudowany program zajęć ruchowych, które będą bezpośrednią formą wychowania fizycznego w czasie wolnym od szkoły. Umożliwiają dzieciom codzienną aktywność fizyczną, podtrzymują nawyki ruchowe oraz zapobiegają regresowi kondycyjnemu, szczególnie w okresie ferii i wakacji. W przypadku dzieci aktywnych fizycznie, półkolonie będą stanowić konieczne uzupełnienie systematycznego rozwoju fizycznego i wspomagać kontynuację ich aktywności sportowej. Wyjazdy jednodniowe będą miały charakter treningowy, ruchowy lub sportowy. Obejmą m.in. udział w turniejach, zajęciach sportowych w terenie, wydarzeniach promujących aktywność fizyczną, a także wizyty w obiektach sportowych. Będą stanowić nieodzowny element programu wychowania fizycznego realizowanego poza salą gimnastyczną - rozwijają koordynację, orientację przestrzenną, integrację grupy, a także motywację do uprawiania sportu. Zielone szkoły i przedszkola, które będą realizowane przez Fundację zakładają codzienną aktywność ruchową w środowisku naturalnym. Zajęcia takie, jak marsze, gry terenowe, biegi na orientację czy ćwiczenia ogólnorozwojowe będą formą aktywnego wychowania fizycznego w warunkach terenowych. Ich organizacja będzie konieczna do zapewnienia kompleksowego rozwoju psychofizycznego dzieci, zgodnego z podstawą programową wychowania fizycznego i nowoczesnym podejściem do edukacji ruchowej.

Ponadto jak wynika z okoliczności sprawy, organizowane przez Fundację kolonie, obozy letnie i zimowe, półkolonie letnie i zimowe, wyjazdy jednodniowe, zielone szkoły i przedszkole dla dzieci i młodzieży nie będą miały charakteru czystego wypoczynku i rozrywki, tj. nie będą służyły wyłącznie rekreacji. Kolonie i obozy będą miały wyraźnie określony profil sportowy. Uczestnicy będą brać udział w codziennych zajęciach sportowych, treningach ogólnorozwojowych oraz aktywnościach wspierających rozwój zdrowotny dzieci i młodzieży. Celem tych wyjazdów będzie wspieranie rozwoju fizycznego i kształtowanie prozdrowotnych nawyków. Półkolonie prowadzone przez Fundację mają charakter aktywizujący. Dzieci codziennie uczestniczą w zaplanowanych zajęciach sportowych, ruchowych. Głównym celem półkolonii będzie wspieranie rozwoju fizycznego dzieci oraz zagospodarowanie ich czasu wolnego w sposób aktywny, bezpieczny i ukierunkowany na edukację przez ruch. Wyjazdy jednodniowe organizowane przez Fundację będą miały charakter sportowy, np. udział w turniejach, treningach, warsztatach sportowych lub wyjazdach integracyjnych z aktywnością fizyczną (ścianka wspinaczkowa, park linowy, basen, rajdy piesze). Celem wyjazdów będzie rozwijanie sprawności fizycznej oraz promowanie aktywnego stylu życia. Zielone szkoły i przedszkola organizowane przez Fundację będą posiadały elementy wychowania fizycznego. Program przewiduje aktywność fizyczną w plenerze (marsze, gry terenowe, zabawy ruchowe).

Usługi w postaci powyższych wydarzeń (organizowanych w ramach członkostwa w klubie sportowym) nie będą związane z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną; wstępem na imprezy sportowe; usługami odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji; usługami odpłatnego zakwaterowania związanymi ze sportem lub wychowaniem fizycznym; usługami wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Należy zatem wskazać, że dla organizowanych przez Fundację w ramach klubu sportowego usług w postaci kolonii, obozów letnich i zimowych, półkolonii letnich i zimowych, wyjazdów jednodniowych, zielonych szkół i przedszkoli na rzecz członków Fundacji w zamian za wynagrodzenie w postaci składki członkowskiej również znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Tym samym Pana stanowisko w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy usług nauki pływania, kolonii, obozów letnich i zimowych, półkolonii letnich i zimowych, wyjazdów jednodniowych, zielonej szkoły i przedszkola świadczonych na rzecz członków Fundacji jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które przedstawił Pan we wniosku i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.