Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku sprzedaży wysyłkowej towarów ze Sklepu do Klienta gdzie bezpośrednia wysyłka do Klienta zawsze realizowana jest za pomocą firmy kurierskiej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, (zwana dalej „Wnioskodawcą”, „Spółką”), jest spółką zarejestrowaną w Polsce, posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, a także jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność, która zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności, dotyczy sprzedaży hurtowej m.in. rowerów (kod PKD: 46.49.Z).

Wnioskodawca posiada kasę rejestrującą i za jej pomocą ewidencjonuje dokonywaną sprzedaż. Spółka dokonuje sprzedaży rowerów na rzecz klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej oraz klientów biznesowych (przedsiębiorców).

Natomiast zakres wniosku dotyczy wyłącznie kontrahentów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej, zwanymi dalej „Klientami”, a także sprzedaży dokonywanej wyłącznie online.

Klienci Spółki dokonują zamówień za pośrednictwem strony internetowej Spółki (…), na której przedstawiony jest cały asortyment Spółki.

Sprzedaż realizowana jest we współpracy ze sklepami z sieci C., których lista znajduje się pod adresem strony: (…) i które stanowią oddzielne od Spółki podmioty gospodarcze (zwane dalej łącznie: „Sklepem”). Udział Sklepu w sprzedaży polega na złożeniu i przygotowaniu roweru do jazdy, wydaniu go Klientowi oraz obsłudze zwrotów (tj. Sklep w przypadku zwrotu przez Klienta odkupuje od Spółki zwrócony towar). Czynności te uwzględnione są w cenie oferty sprzedaży roweru znajdującej się na stronie internetowej Spółki.

Klient dokonuje zamówienia, a następnie je opłaca. Spółka przewidziała możliwość dokonania przedpłaty za zamówiony towar za pośrednictwem serwisu (...). Ta metoda płatności polega na przekierowaniu klienta w trakcie dokonywania zamówienia na stronę internetową operatora płatności. Następnie środki klienta zostają przekazane na konta operatora, a w kolejnym kroku na rachunek bankowy Spółki (tutaj Spółka wybiera sama częstotliwość przelewów na swoje konto). Spółka na bieżąco otrzymuje zestawienie danych, które zawierają m.in. następujące informacje: dane klienta, numer referencyjny płatności, numer zamówienia (tożsamy z tym w systemie finansowo księgowym Spółki), kwota przelewu oraz data transakcji.

Na podstawie tych danych Spółka bez żadnego problemu jest w stanie zidentyfikować poszczególne płatności oraz klientów, którzy dokonali danej transakcji.

Po opłaceniu zamówienia przez Klienta wybrany rower, który znajduje się w magazynie Spółki, jest wysyłany firmą niekurierską do Sklepu (Spółka współpracuje z B., która prowadzi działalność w zakresie m.in. następujących PKD: 4941Z, 4920Z, 5121Z, 5221Z, 5229C, dalej: „B.”). Tam rower jest składany i dostosowany do jazdy, a następnie odbierany fizycznie przez Klienta (tj. Klient musi się stawić w Sklepie). Tak było do tej pory, tj. rower był odbierany wyłącznie osobiście przez Klienta.

Natomiast w tym roku planowane jest wprowadzenie dodatkowych funkcjonalności (dalej: „Model”):

1.

Model nr 1: wdrożenie wysyłki roweru do domu klienta bezpośrednio po złożeniu go w Sklepie, która będzie realizowana we współpracy z firmą kurierską A., która prowadzi działalność w zakresie m.in. następujących kodów PKD: 4941Z, 5221Z, 5224C, 5320Z (dalej: A.).

W tym Modelu rower, w momencie dokonania zakupu na stronie internetowej Spółki, znajduje się w magazynie Spółki po czym wysyłany jest za pośrednictwem B. – firmą niekurierską – do Sklepu w celu przygotowaniu roweru do jazdy i stamtąd, w imieniu Spółki, jest wysyłany na adres podany przez Klienta przy pomocy firmy kurierskiej A.

2.

Model nr 2: wdrożenie konsygnacji (model consigment) we współpracy ze Sklepem, tj. towar w momencie zakupu roweru przez Klienta na stronie internetowej Spółki będzie się znajdował od razu w Sklepie (dokąd wcześniej trafi, tj. przed zakupem przez Klienta, z wykorzystaniem dostawcy B.).

Spółka następnie wystawia fakturę korygującą na Sklep, skutkiem czego w drodze „odkupu” rower z powrotem staje się własnością Spółki.

Następnie, za pośrednictwem A. i przy pomocy Sklepu, rower wysyłany jest do klienta w imieniu Spółki.

Na podstawie tak przedstawionego stanu faktycznego Spółka powzięła wątpliwość, czy w ramach dokonywanej sprzedaży wysyłkowej, przedstawionej w ww. Modelu nr 1 i Modelu nr 2 jest obowiązana ewidencjonować sprzedaż przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Na ten moment Spółka ewidencjonuje sprzedaż rowerów na kasie rejestrującej. Podkreślenia wymaga fakt, że każdorazowo to Spółka jest właścicielem roweru w momencie ostatniej bezpośredniej wysyłki do Klienta (Spółka wystawia paragony i faktury), a także ta ostateczna bezpośrednia wysyłka do Klienta zawsze realizowana jest za pomocą firmy kurierskiej – A.

Pytania

1.Czy w związku z planowaną wysyłką rowerów firmą kurierską, zgodnie z opisem Modelu nr 1, Spółka może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania opisanej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 411, zw. dalej: „Ustawa o VAT”) w związku z § 2 ust. 1 Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1902, dalej: „Rozporządzenie”) i z poz. 41 załącznika do Rozporządzania?

2.Czy w związku z planowaną sprzedażą w modelu consigment (Model nr 2) Spółka może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania opisanej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, zgodnie z art. 111 ust. 8 Ustawy o VAT będącego w związku z § 2 ust. 1 Rozporządzenia i poz. 41 załącznika do Rozporządzania?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzona sprzedaż wysyłkowa w obu przypadkach objęta jest zwolnieniem z ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, z uwagi na spełnienie warunków zawartych w poz. 41 załącznika do Rozporządzenia VAT, które stanowi o zwolnieniu z tego obowiązku.

Uzasadnienie Ad 1)

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej co do zasady podlega ewidencjonowaniu za pomocą kasy fiskalnej.

Jednakże art. 111 ust. 8 wskazuje, że minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

W związku z powyższym na podstawie § 2 Rozporządzenia istnieje możliwość zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienionych w załączniku do Rozporządzenia.

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do Rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Poz. 41 załącznika do Rozporządzenia stanowi, że zwolniona z prowadzenia ewidencji jest dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Należy wskazać, że zwolnienie znajdzie zastosowanie przy spełnieniu następujących warunków łącznie:

1.Sprzedaż musi zostać zrealizowana na odległość (w systemie wysyłkowym), bez fizycznego kontaktu miedzy sprzedawcą (dostawcą) a nabywcą.

2.Płatność musi zostać dokonana w całości za pośrednictwem banku, poczty lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (SKOK).

3.Sprzedawca musi prowadzić stosowną ewidencje sprzedaży, która dokumentuje transakcje w sposób umożliwiający jednoznaczne powiązanie płatności z konkretną dostawą towarów, przy czym należy zachować wszelkie dowody wysyłki, które posiadają dane nabywcy i adres.

4.Dostawa musi zostać dokonana za pośrednictwem firmy kurierskiej lub pocztowej.

5.Towar nie podlega wyłączeniu ze zwolnienia z ewidencji zgodnie z § 4 ust. 1 Rozporządzenia VAT. Analizując pierwszy warunek należy stwierdzić, że w przepisach podatku VAT nie zdefiniowano pojęcia sprzedaży wysyłkowej.

W znaczeniu potocznym sprzedaż wysyłkowa stanowi formę sprzedaży detalicznej, gdzie kupujący dokonuje transakcji poprzez złożenie zamówienia (np. online), a następnie zamówiony towar zostaje dostarczony za pośrednictwem poczty lub kuriera do nabywcy.

Nie dochodzi więc do bezpośredniego wydania towaru przez sprzedawcę do nabywcy, lecz towar zawsze jest wysyłany, w tej czy innej formie do nabywcy, co zostało uregulowane w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2759 z późn. zm., dalej zw. „Ustawa o prawach konsumenta”).

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o prawach konsumenta, umowa zawarta na odległość oznacza umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie.

Mając na uwadze, że przedmiotowe zwolnienie dotyczy wyłącznie sprzedaży wysyłkowej należy zaznaczyć, że Spółka w niniejszym wniosku odwołuje się wyłącznie do tego rodzaju sprzedaży.

W przypadku sprzedaży na odległość korzystającej ze zwolnienia ewidencyjnego przepis jedynie stanowi, że musi dojść do dostawy towaru między sprzedawcą a nabywcą przy pomocy poczty lub kuriera (system wysyłkowy).

W praktyce, w takim systemie nabywca, dokonując zakupu towaru zaoferowanego na stronie internetowej, otrzymuje towar na wskazany przez niego adres za pośrednictwem poczty lub kuriera.

Nabywca więc, co do zasady, nie posiada wiedzy skąd fizycznie dany towar jest wysyłany (np. z jakiego magazynu lub innego miejsca), ani kto dokonuje technicznych czynności przygotowawczych towaru do wysyłki.

W typowym scenariuszu sprzedaży wysyłkowej często zdarza się, że proces pakowania i wysyłki, w tym zaadresowanie przesyłki, realizowany w imieniu sprzedającego jest powierzany zewnętrznym firmom (tzw. fulfillment centers np. w modelu consigment) lub podwykonawcom, przy czym sprzedawca może korzystać z różnych magazynów, centrów dystrybucyjnych lub zewnętrznych usługodawców, które realizują daną wysyłkę.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepis z poz. 41 załącznika do Rozporządzenia VAT, stanowiący o zwolnieniu ewidencyjnym, w swoim literalnym brzmieniu nie przeciwstawia się takiej praktyce, gdyż przy zastosowaniu ww. rozwiązania dostawcą towaru w dalszym ciągu jest podmiot sprzedający, a nie pakujący.

Powierzenie zaledwie czynności technicznych innemu podmiotowi, gdy ten realizuje je na rzecz faktycznego sprzedawcy, nie skutkuje zmianą w tym zakresie. Przekładając niniejsze rozważania na stan faktyczny Wnioskodawca uważa, że dokonywana przez Sklep wysyłka towaru w imieniu Spółki stanowi zaledwie czynność techniczną, która pozostaje bez wpływu na możliwość zastosowania normy z poz. 41 załącznika do Rozporządzenia VAT.

Oznacza to również, że dostawę towaru w systemie wysyłkowym realizuje Spółka a nie Sklep, co pozostaje w zgodzie z ww. normą. Wnioskodawca ponadto uważa, że czynności przygotowawcze (złożenie i wyregulowanie roweru) dokonywane przez Sklep również pozostają bez wpływu na prawo zastosowania zwolnienia z poz. 41 załącznika Rozporządzenia VAT, gdyż pozostają one w sferze rozliczeń zachodzących między Spółką i Sklepem i są uwzględniane w ostatecznej cenie oferty na stronie internetowej.

Między dostawcą a nabywcą nie dochodzi również do fizycznego kontaktu, ponieważ przy tym rozwiązaniu rower dostarczany jest bezpośrednio na adres wskazany przez nabywcę za pomocą poczty lub kuriera. Biorąc pod uwagę powyższe Wnioskodawca uważa, że warunek nr 1 został niniejszym spełniony.

Zdaniem Wnioskodawcy warunek nr 2 również został spełniony. Zgodnie z poz. 41 załącznika do Rozporządzenia VAT, dostawca towaru ma otrzymywać w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (rachunek bankowy). Oznacza to, że wyłączeniu podlega zapłata gotówkowa.

W interpretacji indywidualnej z dnia 16.06.2021 r., 0111-KDIB3-2.4012.271.2021.1.MN, podmiot wnioskujący zaznaczył, że po wyborze towarów klient ma możliwość wyboru formy płatności tj. przelew tradycyjny, przelew za pośrednictwem serwisów operatorów płatniczych ((...), (...) itp.), płatność gotówkowa za pobraniem przy odbiorze (podmiot odbierający płatność od Klienta przekazuje Spółce otrzymane środki w formie przelewu bankowego, Spółka posiada informacje jakich konkretnie zamówień wpłata dotyczy), a także płatność kartą płatniczą przez internet.

Organ potwierdził możliwość zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Podobnie stwierdzono m.in. w interpretacji indywidualnej z 1 lutego 2018 r., nr 0115-KDIT1-1.4012.867.2017.1.AJ czy interpretacji indywidualnej z dnia 17 grudnia 2020 r., nr 0112-KDIL3.4012.643.2020.1.LS.

Spółka na bazie dowodów dokumentujących zapłatę, generowane przez bank lub inne platformy, jest w stanie określić dane nabywcy, towar oraz adres dostawy roweru. Wnioskodawca uważa, że warunek nr 3 również został spełniony.

W przepisach podatkowych nie ma definicji przesyłki kurierskiej. Można jednak posiłkować się definicją przesyłki kurierskiej, jaka znalazła się w ustawie Prawo pocztowe. Pod pojęciem przesyłki kurierskiej w rozumieniu prawa pocztowego należy rozumieć przesyłkę listową będącą przesyłką rejestrowaną lub paczkę pocztową, przyjmowaną, sortowaną, przemieszczaną i doręczaną w sposób łącznie zapewniający m.in.: bezpośredni odbiór przesyłki pocztowej od nadawcy, śledzenie przesyłki, doręczenie przesyłki do rąk adresata lub osoby upoważnionej do odbioru oraz uzyskanie pokwitowania.

Ponadto jak wskazał WSA w Łodzi z 23.09.2021 r., I SA/Łd 376/21, „Odpowiedzialność operatora pocztowego (firmy kurierskiej) jest bowiem pełna i obejmuje niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi (art. 87-88 ustawy pocztowej), zaś przewoźnik odpowiada jedynie za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałe od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania oraz za opóźnienie w przewozie przesyłki (art. 65 ustawy Prawo przewozowe)”.

Zatem różnica pomiędzy usługami kurierskimi, a przewozowymi dotyczy m.in. odpowiedzialności za powierzoną przesyłkę. W tezie do wyroku zaznaczono, że „Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących nie ma miejsca, gdy towar dostarczony jest za pośrednictwem podmiotu niebędącego pocztą ani firmą kurierską”. Spółka przy dostawie towarów do ostatecznego Klienta korzysta wyłącznie z podmiotów, które realizują usługi kurierskie, tj. korzystają z kodu PKD 53.20.Z (pozostała działalność pocztowa i kurierska).

W tym zakresie dostawa towaru pomiędzy Spółką i Sklepem za pomocą podmiotu niebędącego firmą kurierską nie ma znaczenia, jeśli faktyczna dostawa dokonywana w imieniu Spółki do Klienta realizowana jest za pomocą firmy kurierskiej.

Wobec powyższego wnioskodawca uważa warunek nr 4 za spełniony. § 4 Rozporządzenia zawiera katalog towarów, do których nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe oraz podmiotowo-przedmiotowe. Oznacza to, że podatnik dokonujący czynności wymienionych w ww. przepisie nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej. Wyłączenie to dotyczy jednak konkretnych wskazanych w tym przepisie przez ustawodawcę czynności. Dostawa rowerów nie jest objęta niniejszym katalogiem dlatego też Wnioskodawca uważa warunek nr 5 za spełniony. Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on obowiązku każdorazowo dokumentować takiej sprzedaży paragonem (ewidencjonować na kasie rejestrującej) w przedstawionym stanie faktycznym, gdyż wszystkie przesłanki przewidziane w poz. 41 załącznika do Rozporządzenia VAT zostały spełnione.

Ad 2 )

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku pytania nr 2 uzasadnienie przedstawiać się będzie tak samo jak w przypadku uzasadnienia do pytania nr 1. Należy jednak dodać iż zdaniem Wnioskodawcy, na bazie przytoczonego uzasadnienia do pytania nr 1, bez znaczenia pozostaje fakt, że towar Spółki fizycznie znajduje się w Sklepie w momencie dokonania zamówienia przez Klienta. Wynika to z faktu, że to Spółka jest rzeczywistym sprzedawcą do Klienta.

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku tego typu sprzedaży dochodzi do spełnienia określonych warunków do zastosowania zwolnienia ewidencyjnego z poz. 41 załącznika do Rozporządzenia VAT łącznie, tj.: 1. Sprzedaż jest realizowana na odległość (w systemie wysyłkowym przez dostawcę), bez fizycznego kontaktu między sprzedawcą (dostawcą) a nabywcą, a Sklep wykonuje wyłącznie czynności techniczne związane z wysyłką. 2. Płatność jest dokonywana w formie przedpłaty w całości za pośrednictwem banku, poczty lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (SKOK). 3. Spółka jako rzeczywisty sprzedawca prowadzi stosowną ewidencje sprzedaży, analogiczną przy sposobie sprzedaży nr 1, która dokumentuje transakcje w sposób umożliwiający jednoznaczne powiązanie płatności z konkretną dostawą towarów, nabywcą i adresem dostawy. 4. Dostawa jest dokonywana za pośrednictwem firmy kurierskiej lub pocztowej, których działalność objęta jest kodem PKD 53.20.Z (pozostała działalność pocztowa i kurierska), tj. A., 5. Rower nie kwalifikuje się do katalogu określonego w § 4 ust. 1 Rozporządzenia VAT.

Dlatego też Wnioskodawca poprzestanie na odwołaniu się do uzasadnienia z pytania nr 1.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), zwane dalej rozporządzeniem.

Rozporządzenie określa zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników i niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz warunki korzystania ze zwolnienia.

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Zgodnie z poz. 41 załącznika do rozporządzenia ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących korzysta:

Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia.

W myśl § 4 ust. 1 rozporządzenia:

Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

1) dostawy:

a)gazu płynnego,

b)części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c)silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d)nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e)przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00), kontenerów (CN 8609 00),

f)części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g)części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), to jest do:

  • ciągników,
  • pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą,
  • samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób,
  • włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi,
  • pojazdów silnikowych do transportu towarów,
  • pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych,
  • pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych
  • z wyłączeniem motocykli,

h)komputerów stacjonarnych i przenośnych, w tym laptopów i tabletów, oraz urządzeń peryferyjnych do nich, konsol do gier, części do komputerów i konsol,

i)wyrobów elektronicznych, w tym odbiorników telewizyjnych i radiowych, gramofonów, głośników, telefonów, w tym smartfonów, smartwatchów, anten, wyświetlaczy, monitorów, aparatów do zapisu lub odtwarzania obrazu i dźwięku, nawigacji, urządzeń pamięci trwałej, taśm, dysków, urządzeń alarmowych,

j)wyrobów optycznych, w tym lornetek, lunet, rzutników,

k)silników elektrycznych, prądnic i transformatorów,

l)sprzętu fotograficznego, w tym cyfrowych i konwencjonalnych aparatów fotograficznych, soczewek, obiektywów, kamer, projektorów filmowych,

m)wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

n)zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

o)wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,

p)wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

q)napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 %, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

r)perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

s)wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 00, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

t)wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50% objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,

u)węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,

w)towarów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej) i wydają towar;

2)świadczenia usług:

a)przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 19 i 20 załącznika do rozporządzenia,

b)taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c)naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d)w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e)w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f)w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,

g)prawniczych, z wyłączeniem usług wymienionych w poz. 31 załącznika do rozporządzenia,

h)doradztwa podatkowego,

i)związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, 56.21, ex 56.29, ex 56.30), wyłącznie:

  • świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
  • usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j)fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k)kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l)związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m)mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0),

n)parkingu samochodów i innych pojazdów,

o)przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 41 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  • dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
  • przedmiotem dostawy nie są towary, jak również usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik VAT w Polsce. Przedmiotem działalności w jest sprzedaż hurtowa m.in. rowerów (kod PKD: 46.49.Z).

Wnioskodawca posiada kasę rejestrującą i za jej pomocą ewidencjonuje dokonywaną sprzedaż. Spółka dokonuje sprzedaży rowerów na rzecz klientów będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. „Klientami”,

Klienci Spółki dokonują zamówień za pośrednictwem strony internetowej Spółki na której przedstawiony jest cały asortyment Spółki.

Sprzedaż realizowana jest we współpracy ze sklepami z sieci C. Udział Sklepu w sprzedaży polega na złożeniu i przygotowaniu roweru do jazdy, wydaniu go Klientowi oraz obsłudze zwrotów (tj. Sklep w przypadku zwrotu przez Klienta odkupuje od Spółki zwrócony towar). Czynności te uwzględnione są w cenie oferty sprzedaży roweru znajdującej się na stronie internetowej Spółki.

Klient dokonuje zamówienia, a następnie je opłaca. Spółka przewidziała możliwość dokonania przedpłaty za zamówiony towar za pośrednictwem serwisu (...). Ta metoda płatności polega na przekierowaniu klienta w trakcie dokonywania zamówienia na stronę internetową operatora płatności. Następnie środki klienta zostają przekazane na konta operatora, a w kolejnym kroku na rachunek bankowy Spółki. Spółka na bieżąco otrzymuje zestawienie danych, które zawierają m.in. następujące informacje: dane klienta, numer referencyjny płatności, numer zamówienia (tożsamy z tym w systemie finansowo księgowym Spółki), kwota przelewu oraz data transakcji.

Na podstawie tych danych Spółka bez żadnego problemu jest w stanie zidentyfikować poszczególne płatności oraz klientów, którzy dokonali danej transakcji.

Po opłaceniu zamówienia przez Klienta wybrany rower, który znajduje się w magazynie Spółki, jest wysyłany firmą niekurierską do Sklepu, tam rower jest składany i dostosowany do jazdy, a następnie odbierany fizycznie przez Klienta (tj. Klient musi się stawić w Sklepie). Tak było do tej pory, tj. rower był odbierany wyłącznie osobiście przez Klienta.

Natomiast w tym roku planują Państwo wprowadzenie dodatkowych funkcjonalności Model 1 i 2 wdrożenie wysyłki roweru do domu klienta bezpośrednio po złożeniu go w Sklepie, która będzie realizowana we współpracy z firmą kurierską.

W Modelu 1 rower, w momencie dokonania zakupu na stronie internetowej Spółki, znajduje się w magazynie Spółki po czym wysyłany będzie za pośrednictwem firmy niekurierskiej do Sklepu w celu przygotowaniu roweru do jazdy i stamtąd, w imieniu Spółki, jest wysyłany przy pomocy firmy kurierskiej na adres podany przez Klienta.

Model nr 2: wdrożenie konsygnacji we współpracy ze Sklepem, tj. towar w momencie zakupu roweru przez Klienta na stronie internetowej Spółki będzie się znajdował od razu w Sklepie.

Następnie, za pośrednictwem A. - firmy kurierskiej i przy pomocy Sklepu, rower wysyłany jest w imieniu Spółki na podany adres do Klienta.

Każdorazowo to Spółka jest właścicielem roweru w momencie ostatniej bezpośredniej wysyłki do Klienta, a także ostateczna bezpośrednia wysyłka do Klienta zawsze realizowana jest za pomocą firmy kurierskiej.

Na podstawie tak przedstawionego opisu sprawy Spółka powzięła wątpliwość, czy w ramach dokonywanej sprzedaży wysyłkowej, przedstawionej w ww. Modelu nr 1 i Modelu nr 2 jest obowiązana ewidencjonować sprzedaż przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Odpowiadając na Państwa wątpliwości wskazać należy, że w opisanych okolicznościach dostawa towarów (rowerów) będzie się odbywała zarówno w Modelu 1 jak i 2 wyłącznie za pośrednictwem systemu wysyłkowego. Towar do klienta będzie realizowany przesyłkami kurierskimi, a płatność dokonywana będzie przez kupujących w formach bezgotówkowych za pośrednictwem serwisu (...). Spółka na bieżąco otrzymuje zestawienie danych, które zawierają m.in. następujące informacje: dane klienta, numer referencyjny płatności, numer zamówienia (tożsamy z tym w systemie finansowo księgowym Spółki), kwotą przelewu oraz datą transakcji. Ponadto jak wynika z opisu sprawy Spółka wysyła rower pod konkretny adres Klienta wskazany w zamówieniu, zatem Spółka jest również w posiadaniu adresu Klienta. Na podstawie tych danych Spółka bez żadnego problemu jest w stanie zidentyfikować poszczególne płatności oraz klientów, którzy dokonali danej transakcji.

Ponadto jak wynika z opisu sprawy przedmiotem sprzedaży będą rowery które nie stanowią towarów o których mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia.

Odnosząc się zatem do Państwa wątpliwości wskazać należy, że zostaną spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające – na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 41 załącznika do niego – zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży rowerów. Z wniosku wynika, że będą Państwo prowadzili sprzedaż w systemie wysyłkowym i:

  • zapłata za towar dokonywana będzie przez kupujących w formach bezgotówkowych za pośrednictwem serwisu (...), a bezpośrednia wysyłka do Klienta zawsze realizowana będzie za pomocą firmy kurierskiej,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnej czynności dotyczyła i kto dokonał płatności,
  • sprzedawany towar nie jest wymieniony w § 4 ust. 1 rozporządzenia.

Zatem w stosunku do sprzedaży rowerów zarówno w Modelu 1 jak i 2 będzie Państwu przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej do 31 grudnia 2027 r. na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 41 załącznika do rozporządzenia.

Tym samym, Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.