
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania podatku VAT od wydatków poczynionych w związku z realizacją zadania pod nazwą „...”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 16 czerwca 2025 r. (data wpływu 16 czerwca 2025 r.), z 18 czerwca 2025 r. (data wpływu 18 czerwca 2025 r.) oraz z 23 czerwca 2025 r. (data wpływu 23 czerwca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Realizacja zadania pod nazwą „...”.
Zakres zadania obejmuje wykonanie następujących działań:
‒modernizacja systemu grzewczego (montaż pomp ciepła typu powietrze - powietrze w postaci klimatyzatorów typu multi split mających możliwość grzania oraz chłodzenia, montaż elektrycznych grzejników konwekcyjnych z termostatami elektronicznymi, dostosowanie instalacji elektrycznej do nowego systemu ogrzewania),
‒instalacja fotowoltaiczna (montaż naziemnej instalacji fotowoltaicznej wraz z magazynem energii),
‒dokumentacja projektowa,
‒nadzór inwestorski.
Właścicielem budynku jest Gmina ....
Głównymi odbiorcami zadania będą mieszkańcy gminy ....
Wydatki w ramach ww. zadania nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi.
Nabywcą faktury za wydatki dokonane w ramach realizacji ww. zadania będzie: Gmina ...
Odbiorcą faktury za wydatki dokonane w ramach realizacji ww. zadania będzie: Urząd Gminy w ...
Uzyskana opinia będzie przedłożona w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ....
W uzupełnieniu wniosku z 16 czerwca 2025 r. wskazali Państwo:
Na pytanie Organu o treści: Czy w związku z montażem instalacji fotowoltaicznej w ramach inwestycji pn. ”...” są/będą Państwo prosumentem energii odnawialnej, w rozumieniu art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm.)?
odpowiedzieli Państwo: Nie, Gmina nie będzie prosumentem energii elektrycznej, OSP w ... będzie prosumentem.
Na pytanie Organu o treści: Czy ww. instalacja stanowi/będzie stanowiła mikroinstalację w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o odnawialnych źródłach energii?
odpowiedzieli Państwo: Tak, instalacja będzie stanowiła mikroinstalację.
Na pytanie Organu o treści: Czy całość energii wytworzonej przez instalację fotowoltaiczną będą Państwo wykorzystywać na własne potrzeby? Czy nadwyżki energii będą Państwo wprowadzali do sieci elektroenergetycznej?
odpowiedzieli Państwo: Energia będzie wykorzystywana na własne potrzeby przez OSP w ..., energia magazynowana w akumulatorze a nadmiar wprowadzony do sieci.
Na pytanie Organu o treści: Czy zawarli Państwo/zamierzają Państwo zawrzeć umowę z przedsiębiorstwem energetycznym? Jeżeli tak, to należy wskazać:
a)jakie zostały/zostaną określone zasady rozliczenia wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej energii elektrycznej?
b)czy ww. umowa przewiduje/będzie przewidywała wynagrodzenie dla Państwa w związku z wyprodukowaną energią elektryczną z instalacji fotowoltaicznej?
odpowiedzieli Państwo: Umowę z przedsiębiorstwem energetycznym zawrze OSP w ....
Na pytanie Organu o treści: Czy w przypadku instalacji fotowoltaicznej, o której mowa we wniosku, korzystają/będą Państwo korzystali z rozliczenia ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii?
odpowiedzieli Państwo: Nie, Gmina nie będzie korzystać.
Na pytanie Organu o treści: Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 5 jest twierdząca, to czy otrzymują/będą Państwo otrzymywali z tego tytułu wynagrodzenie?
odpowiedzieli Państwo: Nie.
Na pytanie Organu o treści: Czy w przypadku instalacji, o której mowa we wniosku, korzystają/będą Państwo korzystali z rozliczenia wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci w oparciu o art. 4 ust. 1a pkt 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii?
odpowiedzieli Państwo: Gmina nie będzie korzystać z rozliczenia wartości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci dystrybucyjnej elektroenergetycznej wobec wartości energii elektrycznej pobranej z tej sieci.
Na pytanie Organu o treści: Czy ww. instalacja fotowoltaiczna mieści się/będzie się mieściła w przepisach określonych w art. 4d ust. 2 ustawy o odnawialnych źródłach energii? Jeśli tak, prosimy wskazać konkretny punkt ww. przepisu.
odpowiedzieli Państwo: Instalacja nie mieści się w przepisach określonych w art. 4d ust 2.
Na pytanie Organu o treści: W sytuacji, gdy instalacja fotowoltaiczna jest/będzie przez Państwa wykorzystywana zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy istnieje/będzie istniała możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
odpowiedzieli Państwo: Instalacja fotowoltaiczna wykorzystywana tylko do celów innych niż działalność gospodarcza.
Na pytanie Organu o treści: Czy ww. instalacja fotowoltaiczna jest/będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych od podatku VAT?
odpowiedzieli Państwo: Nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych od podatku VAT.
Na pytanie Organu o treści: W sytuacji, gdy instalacja fotowoltaiczna jest/będzie przez Państwa wykorzystywana w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać, czy mają/będą Państwo mieli obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?
odpowiedzieli Państwo: Nie dotyczy.
Na pytanie Organu o treści: Czy w przypadku wystąpienia nadwyżki energii elektrycznej wyprodukowanej przez instalację fotowoltaiczną i wprowadzonej do sieci wobec ilości energii elektrycznej pobranej z tej sieci:
a)mogą/będą Państwo mogli ją wykorzystać w późniejszym terminie? Jeżeli tak, to należy wskazać, w jakim terminie?
b)niewykorzystana w określonym terminie nadwyżka „przepada”?
odpowiedzieli Państwo: OSP w ... podpisując umowę z przedsiębiorstwem energetycznym określi zasady rozliczenia wyprodukowanej z instalacji fotowoltaicznej energii elektrycznej.
Na pytanie Organu o treści: Czy są Państwo w stanie wyodrębnić z wydatków ponoszonych na realizację ww. projektu wydatki związane z instalacją fotowoltaiczną oraz pozostałe wydatki?
odpowiedzieli Państwo: Kosztorys przedstawiony w ramach inwestycji „...” pozwoli na wyodrębnienie wydatków związanych z instalacją fotowoltaiczną.
Na pytanie Organu o treści: W sytuacji, gdy pozostałe efekty realizowanego projektu (oprócz instalacji fotowoltaicznej) są/będą przez Państwa wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, to czy istnieje/będzie istniała możliwość przyporządkowania ponoszonych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług?
odpowiedzieli Państwo: Nie dotyczy.
Na pytanie Organu o treści: Czy pozostałe efekty powstałe w ramach ww. projektu (oprócz instalacji fotowoltaicznej) są/będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i zwolnionych od podatku VAT?
odpowiedzieli Państwo: Nie dotyczy.
Na pytanie Organu o treści: W sytuacji, gdy pozostałe efekty realizowanego projektu (oprócz instalacji fotowoltaicznej) są/będą przez Państwa wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać, czy mają Państwo obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i z czynnościami zwolnionymi od podatku VAT?
odpowiedzieli Państwo: Nie dotyczy
Na pytanie Organu o treści: Ile wynosi prewspółczynnik, ustalony dla urzędu obsługującego Państwa Gminę, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy?
odpowiedzieli Państwo: Prewspółczynnik wynosi 5%.
Na pytanie Organu o treści: W sytuacji, gdy ww. prewspółczynnik nie przekroczy 2%, to należy wskazać, czy uznają Państwo, iż wynosi on 0%?
odpowiedzieli Państwo: Nie dotyczy.
Na pytanie Organu o treści: Ile wynosi proporcja ustalona dla Państwa Gminy zgodnie z art. 90 ust. 2-ust. 9a ustawy?
odpowiedzieli Państwo: Proporcja wynosi 96%.
Na pytanie Organu o treści: W sytuacji, gdy ww. proporcja nie przekracza 2%, to należy wskazać, czy uznają Państwo, iż wynosi ona 0%?
odpowiedzieli Państwo: Nie dotyczy.
Natomiast w uzupełnieniu wniosku z 18 czerwca 2025 r. wskazali Państwo, że w nawiązaniu do uzupełnienia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej znak pisma 0113-KDIPT1-1.4012.406.2025.1.MG z dnia 16.06.2025 udzielają Państwo odpowiedzi na pytanie 9, 10, 16 i 17.
Ad. 9
Instalacja fotowoltaiczna w ramach realizowanego projektu będzie wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług. Instalacja jest na budynku OSP, który to budynek służy jako centrum operacyjne, w którym przechowywany jest sprzęt ratowniczy, samochody pożarnicze, a także gdzie odbywają się zebrania i szkolenia strażaków ochotników, zebrania z mieszkańcami.
Ad. 10
Instalacja fotowoltaiczna wykorzystywana będzie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.
Ad. 16
Pozostałe efekty projektu (oprócz instalacji fotowoltaicznej), które powstają w ramach realizowanego projektu wykorzystane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.
Ad. 17
Pozostałe efekty projektu (oprócz instalacji fotowoltaicznej), które powstają w ramach realizowanego projektu wykorzystane będą do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.
Właścicielem budynku jest Gmina ..., budynek jest przekazany OSP ... nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia. Instalacja fotowoltaiczna przez okres trwania projektu będzie własnością Gminy ....
W uzupełnieniu wniosku z 23 czerwca 2025 r. wskazali Państwo, że przez okres trwania projektu Gmina będzie właścicielem instalacji fotowoltaicznej. Po zakończeniu montażu instalacji fotowoltaicznej Gmina nieodpłatnie ją użyczy OSP ... do korzystania zgodnie z jej przeznaczeniem. Umowę z przedsiębiorstwem energetycznym będzie zawierała OSP .... Wszelkie rozliczenia związane z dystrybucją oraz świadczeniem usługi odbioru i rozliczania energii elektrycznej wprowadzonej do sieci przez instalację fotowoltaiczną prowadzić będzie OSP ....
Pytanie
Czy Gmina ... ma możliwość odzyskania podatku VAT od wydatków poczynionych w związku z realizacją zadania pod nazwą „...”?
Państwa stanowisko w sprawie
Realizacja zadania pod nazwą „...” nie daje możliwości odliczenia podatku VAT.
Zgodnie z treścią art 86 ustawy o podatku od towarów i usług możliwość odliczenia podatku VAT przysługuje podatnikom w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.
Realizacja projektu nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi w rozumieniu art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. ... jest zadaniem o charakterze niedochodowym - inwestycja polega na wykonaniu termomodernizacji budynku użyteczności publicznej, za korzystanie z których nie są i nie będą pobierane opłaty. Budynki są wykorzystywane wyłącznie w związku z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.
W związku z powyższym Gmina ... nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków w związku z zadaniem.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej ustawą:
W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
‒podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
‒podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.
W tym miejscu należy wskazać, że stosownie do treści art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):
Przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.
Zatem umowa użyczenia jest z natury umową nieodpłatną. Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy. Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ - jak wynika z wniosku - instalacja fotowoltaiczna powstała w ramach realizowanego projektu oraz pozostałe efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odzyskania podatku VAT od wydatków poczynionych w związku z realizacją zadania pod nazwą „...”, ponieważ instalacja fotowoltaiczna powstała w ramach realizowanego projektu oraz pozostałe efekty projektu nie będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
