
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług w związku z realizowanymi przedsięwzięciami pn. „(…)” oraz „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) w (…) jest instytutem badawczym działającym w oparciu o ustawę z dnia (...). X prowadzi pełną rachunkowość w oparciu o ustawę o rachunkowości oraz jest czynnym podatnikiem VAT.
1.Przedmiotem podstawowej działalności X jest:
(...)
2.Do zakresu działania X należy:
(...)
3.W związku z prowadzoną działalnością podstawową X realizuje następujące zadania:
(...)
4.X prowadzi (...).
5. X prowadzi (...).
6.X organizuje (...).
7.X prowadzi działalność inną, niż wymieniona w pkt. 2-6, która obejmuje:
(...).
Działalność, o której mowa w pkt 7, jest wyodrębniona pod względem finansowym i rachunkowym z działalności określonej w pkt. 2-6.
8. X osiąga następujące rodzaje przychodów:
(...)
9.W stosunku do podatku VAT zawartego w fakturach dotyczących towarów i usług nabywanych do działalności opisanej wyżej, X postępuje według następujących zasad:
-dokonuje jego odliczenia - jeżeli zakup towarów i usług dotyczy działalności opodatkowanej podatkiem VAT,
- nie dokonuje jego odliczenia - jeżeli zakup towarów i usług dotyczy działalności zwolnionej z VAT lub nie objętej przepisami ustawy o VAT,
- dokonuje jego częściowego odliczenia według proporcji ustalonej zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, jeżeli zakup towarów i usług dotyczy działalności opodatkowanej i zwolnionej z VAT,
- dokonuje jego częściowego odliczenia według proporcji ustalonej zgodnie z art. 86 ust. 2a-2h, jeżeli zakup towarów i usług dotyczy jednocześnie działalności opodatkowanej, zwolnionej i nie objętej przepisami ustawy o VAT lub opodatkowanej i nie objętej przepisami ustawy o VAT.
X złożył wnioski o dofinansowanie przedsięwzięć w formie dotacji w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w ramach programu priorytetowego nr (...) „(…)”.
A. W dniu 20.03.2025 r. Zarząd NFOŚiGW podjął uchwałę w sprawie udzielenia dofinansowania w formie dotacji na przedsięwzięcie pn. (…) - X z siedzibą w (…).
(...)
Rezultaty przedsięwzięcia (tzw. efekty rzeczowe) tj.: (...) będą dostępne dla wszystkich zainteresowanych bez ograniczeń, na zasadzie niedyskryminacji i braku wyłączności.
Nabywane w ramach przedsięwzięcia towary i usługi będą mieć związek tylko z prowadzonym przedsięwzięciem i nie mają bezpośredniego ani pośredniego związku z inną działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Podatek VAT, który będzie przedstawiany do refundacji w ramach przedsięwzięcia będzie dotyczył jedynie zakupu usług i produktów niezbędnych do jego realizacji oraz osiągnięcia docelowych efektów rzeczowych.
W ramach przedsięwzięcia zostało zaplanowane nabywanie towarów i usług tj.:
(...)
W ramach przedsięwzięcia planowany jest szereg wyjazdów służbowych (delegacji), w celu wykonywania wizji lokalnych badanych obiektów budowlanych lub wykonywania pomiarów niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia.
B. W dniu 03.04.2025 r. Zarząd NFOŚiGW podjął uchwałę w sprawie udzielenia dofinansowania w formie dotacji na przedsięwzięcie pn. (…) realizowane przez (…) z siedzibą w (…).
Przedsięwzięcie ma na celu (...).
Rezultaty przedsięwzięcia (tzw. efekty rzeczowe) tj.: (...) będą dostępne dla wszystkich zainteresowanych bez ograniczeń, na zasadzie niedyskryminacji i braku wyłączności.
Nabywane w ramach przedsięwzięcia towary i usługi będą mieć związek tylko z prowadzonym przedsięwzięciem i nie mają bezpośredniego ani pośredniego związku z inną działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Podatek VAT, który będzie przedstawiany do refundacji w ramach przedsięwzięcia będzie dotyczył jedynie zakupu usług i produktów niezbędnych do jego realizacji oraz osiągnięcia docelowego efektu rzeczowego.
W ramach przedsięwzięcia zostało zaplanowane nabywanie towarów i usług tj.: (...).
W ramach przedsięwzięcia planowany jest szereg wyjazdów służbowych (delegacji) niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia. Wyjazdy związane będą przede wszystkim z wykonywaniem badań dla wytypowanych obiektów i obszarów przedstawionych w szczegółowym opisie przedsięwzięcia.
Charakterystyka przedsięwzięć zgodnie z celem programu priorytetowego dotyczyć będzie wykonywania prac badawczych (...), w tym w szczególności badań naukowych i prac rozwojowych prowadzonych przez instytuty badawcze nadzorowane przez ministra właściwego ds. (...), związanych z (...).
Przedsięwzięcia prowadzone będą w ramach działalności nie będącej działalnością gospodarczą X i nie mają charakteru komercyjnego. Celem badań prowadzonych w ramach ww. przedsięwzięć jest powiększenie zasobów wiedzy i lepsze zrozumienie zagadnień związanych z (...)
Działalność niegospodarcza (podstawowa) prowadzona przez X jest wydzielona finansowo od prowadzonej działalności gospodarczej, a dla wydatków związanych z realizacją przedsięwzięć i otrzymanych środków stanowiących ich refundację, będzie prowadzona wyodrębniona ewidencja na kontach księgowych, zapewniająca wykorzystanie otrzymanego dofinansowania tylko i wyłącznie w działalności niegospodarczej.
Realizacja przedsięwzięcia nie wiąże się z generowaniem przychodów.
Wśród dokumentów, do których X został zobowiązany do dostarczenia wymienia się m.in. interpretację indywidualną, o której mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, potwierdzająca brak możliwości odliczenia podatku VAT albo ograniczone prawo do odliczenia VAT, w związku z realizacją przedsięwzięcia, które jest finansowane w całości lub w części ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach zawartej umowy o dofinansowanie.
Pytanie
Mając na uwadze to, że:
- X nie zamierza wykorzystywać rezultatów ww. projektów do uzyskiwania przychodów z realizacji prac, których wyniki będą przedmiotem sprzedaży z odpłatnego świadczenia usług w zakresie ww. efektów rzeczowych przedsięwzięć, czy X będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od nabywanych towarów i usług w realizowanym projekcie?
Państwa stanowisko w sprawie
X nie będzie wykorzystywał rezultatów ww. przedsięwzięć do działalności o charakterze gospodarczym, tzn. wyniki przedsięwzięć nie będą przedmiotem sprzedaży z odpłatnego świadczenia usług i będą dostępne dla wszystkich zainteresowanych bez ograniczeń, na zasadzie niedyskryminacji i braku wyłączności.
Przedsięwzięcia nie ma charakteru biznesowego, a z przeprowadzonej analizy finansowej wynika, że otrzymane w każdym z ww. projektów dofinansowanie, nie generuje korzyści, co wynika z braku dochodów w projekcie.
W związku z powyższym w stosunku do poniesionych w projekcie wydatków, X nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.
W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach programu „(...)” realizują Państwo przedsięwzięcia pn. „(...)”.
Rezultaty obu przedsięwzięć będą dostępne dla wszystkich zainteresowanych bez ograniczeń, na zasadzie niedyskryminacji i braku wyłączności. Realizacja przedsięwzięć nie wiąże się z generowaniem przychodów. Nabywane w ramach przedsięwzięć towary i usługi będą mieć związek tylko z prowadzonym przedsięwzięciem i nie mają bezpośredniego ani pośredniego związku z inną działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług w związku z realizowanymi przedsięwzięciami.
Chcąc odpowiedzieć na Państwa pytanie sformułowane w kontekście przedstawionego opisu sprawy, wskazać należy, że w myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione dwa warunki: odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku VAT, a nabyte towary i usługi, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Odnosząc powyższe do okoliczności niniejszej sprawy, trzeba potwierdzić, że warunki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie będą spełnione. Jak bowiem Państwo wskazali, nie zamierzają Państwo wykorzystywać rezultatów ww. projektów do uzyskiwania przychodów z realizacji prac, których wyniki będą przedmiotem sprzedaży z odpłatnego świadczenia usług w zakresie ww. efektów rzeczowych przedsięwzięć, a rezultaty obu przedsięwzięć będą dostępne dla wszystkich zainteresowanych bez ograniczeń, na zasadzie niedyskryminacji i braku wyłączności.
W konsekwencji, stwierdzić należy, że nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług w związku z realizowanymi przedsięwzięciami pn. „(…)” oraz „(…)”.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm., dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
