Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Inwestycją w zakresie Segmentów nr (…) oraz Segmentów nr (…) oraz w zakresie prawa do proporcjonalnego odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Inwestycją w zakresie Segmentów nr (…) oraz (…) a także pozostałych prac, których Miasto nie będzie w stanie przypisać bezpośrednio do Segmentów nr (…) oraz Segmentów nr (…). Uzupełnili go Państwo pismem z 23 maja 2025 r. (wpływ 23 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto A (dalej: „Wnioskodawca” lub „Miasto”) w swoich strukturach posiada wyodrębnioną nieposiadającą osobowości prawnej jednostkę budżetową – B (dalej: „B”), której przypisanym zadaniem jest zarządzanie nieruchomością przekazaną w trwały zarząd. Jednostka ta w zakresie VAT objęta jest centralizacją rozliczeń w ramach Miasta jako podatnika VAT.

B działa w szczególności na podstawie:

·ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 tekst jedn. ze zmianami);

·ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1540 tekst jedn. ze zmianami);

·ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r. poz. 1478 tekst jedn. ze zmianami);

·ustawy z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 572 tekst jedn. ze zmianami);

·Uchwały Rady Miasta A (...);

·Statutu zatwierdzonego Uchwałą nr (…) Rady Miasta A (...) (dalej: „Statut”).

W świetle postanowień Statutu, B jako jednostka organizacyjna Wnioskodawcy, zarządza nieruchomością, przekazaną jej w trwały zarząd decyzją Zarządu Miasta A (…), położoną w (…) o łącznej powierzchni (…), która składa się z obiektów (...) (dalej: „Obiekt”). Wskazany Obiekt wpisany został (…) na listę zabytków województwa (…).

Obiekt składa się z następujących części:

·Segmenty (...) – pawilony (...);

·Segment (…) – (...);

·Segmenty (...) – pomieszczenia administracyjno-techniczne (...);

·Segment (…) – (...);

·Segment (…) – pawilon (…);

·Segment (...) – pawilon (…);

·Segment (…) – budynek techniczno-gospodarczy.

Planowane są również:

·Segment nr (…) – budynek techniczny;

·Segment nr (…) – budynek garażu;

·Segment nr (…) – złącze (…);

·Segment nr (…) – agregat (...);

·Segment nr (…) – ściana oddzielenia p/poż.;

·Segment nr (…) – plac gospodarczy (...);

·Segment nr (…) – plac gospodarczy (…).

Misją B jest popularyzacja wiedzy (...), prowadzenie pozaszkolnej edukacji (...), a także podnoszenie świadomości (...) społeczeństwa zwłaszcza w zakresie: (...).

Misja ta zasadniczo jest realizowana w formie działalności odpłatnej polegającej na udostępnieniu Obiektu zwiedzającym. B sprzedaje więc bilety online (współpracując z pośrednikiem, który nabywa bilety do Obiektu w swoim imieniu i na swoją rzecz a następnie odsprzedaje je zwiedzającym, B fakturuje pośrednika z tytułu sprzedaży biletów, które pośrednik sprzedał online zwiedzającym w tym osobom fizycznym, osobom prawnym oraz jednostkom organizacyjnym nieposiadających osobowości prawnej (np. szkoły, przedszkola), jak i w kasie Obiektu osobom fizycznym (zwiedzający), osobom prawnym oraz jednostkom organizacyjnym nieposiadających osobowości prawnej (np. szkoły, przedszkola). B będzie więc prowadziła sprzedaż biletów do Obiektu wyłącznie w ramach działalności opodatkowanej VAT. Obiekt w części udostępnianej do zwiedzania (Segmenty nr (...) oraz Segment nr (...)) nie będzie udostępniany nieodpłatnie, ani do żadnych innych celów niż działalność gospodarcza B.

Zgodnie z treścią Statutu, dla realizacji celu statutowego B wykonuje takie zadania, jak: (...).

B świadczy usługi zgodnie z obowiązującym cennikiem ustalonym zarządzeniem Prezydenta Miasta A. Podstawą gospodarki finansowej B jest roczny plan finansowy. B posiada odrębny rachunek bankowy. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych B odprowadza pobrane dochody na rachunek dochodów budżetu Miasta.

Szczegółową strukturę organizacyjną B oraz zakres jego działań określa Regulamin Organizacyjny Jednostki.

Obiekt stanowi (...).

Po ponad (…) latach stan techniczny Obiektu wymaga podjęcia działań inwestycyjnych związanych z modernizacją obiektu. W związku z powyższym, obecnie Wnioskodawca jest w trakcie prac przygotowawczych do rozpoczęcia inwestycji polegającej na kompleksowym remoncie, modernizacji i przebudowie obiektów B (dalej: „Inwestycja”).

Projekt zakłada przebudowę Obiektu w tym (…) m.in.:

·kompleksowy remont istniejących obiektów;

·całkowitą przebudowę wejścia (…);

·wymianę oszklenia fasad i poszycia dachów;

·rozbiórkę i ponowną budowę pawilonów (…);

·przebudowę uzbrojenia terenu;

·modernizację instalacji c.o.;

·wprowadzenie automatycznych systemów sterujących (…);

·rewitalizację zieleni przyległej do Obiektu;

·modernizację nawierzchni utwardzonych.

Jednocześnie realizacja Inwestycji pozwoli na rozszerzenie oferty Wnioskodawcy, w tym w szczególności na:

·stworzenie (…),

·wybudowanie nowego pawilonu (…),

·wybudowanie nowego pawilonu (…),

·wybudowanie (…);

·utworzenie miejsc siedzących pozwalających na odpoczynek (…),

·wyeksponowanie (...),

·powiększenie kolekcji (…).

Na skutek Inwestycji kubatura obiektów zwiększy się z aktualnych (…) m3 do planowanych (…) m3. Jednocześnie przewiduje się, że obecna powierzchnia zabudowy obiektów B wynosząca (…) m2 zwiększy się do projektowanej powierzchni (…) m2.

Podstawowe koszty, jakie będą ponoszone w ramach Inwestycji dotyczą prac rozbiórkowych, robót ziemnych usług budowlanych związanych z budową lub przebudową Segmentów, (…). Koszty Inwestycji obejmują w szczególności wynagrodzenie za prace budowlane, koszty inżyniera kontraktu, koszty inwestora zastępczego oraz wszelkie inne koszty niezbędne do wykonania Inwestycji.

Wnioskodawca planuje, aby każda zawierana przez niego umowa związana z Inwestycją zawierała wyodrębnione wynagrodzenie za poszczególne prace związane z Inwestycją z podziałem na poszczególne Segmenty. Jednocześnie w przypadku wydatków związanych z Inwestycją, faktury wystawiane przez wykonawców będą zawierały przyporządkowanie wynagrodzenia wykonawców za prace w poszczególnych Segmentach. W ten sposób Wnioskodawca będzie w stanie przypisać koszty prac związanych z Inwestycją do poszczególnych Segmentów.

Inwestycja finansowana będzie częściowo z pożyczki wspierającej (...) udzielanej przez Bank (…). Szacunkowy koszt Inwestycji z uwzględnieniem waloryzacji oscyluje w granicach (…) złotych brutto. W pozostałym zakresie, w tym kwotę VAT od wydatków na Inwestycję sfinansuje Wnioskodawca – miasto A ze środków własnych lub innych źródeł.

Inwestycja w B obejmowała będzie szereg działań w poszczególnych pawilonach B, które mają z góry określone przeznaczenie.

Segmenty nr (...) oraz Segment nr (...), (...) stanowią pawilony (…), a więc przestrzeń którą według założeń Wnioskodawca będzie wykorzystywał tylko do działalności odpłatnej. Przestrzeń B po zakończeniu Inwestycji będzie służyła zwiedzającym, którym Wnioskodawca za odpłatnością sprzedawał będzie bilety wstępu do B. Wnioskodawca nie przewiduje możliwości nieodpłatnego wejścia do wskazanych pawilonów. Podobnie udostępnianie wskazanych pawilonów lub ich części innym podmiotom odbywać się będzie wyłącznie w ramach działalności odpłatnej B.

Wnioskodawca nie przewiduje możliwości nieodpłatnego udostępniania Segmentów nr (...) oraz Segmentów nr (...). W obiekcie Wnioskodawca będzie także dokonywał sprzedaży różnego rodzaju pamiątek i gadżetów związanych z B, prowadził działalność gastronomiczną (…). Wnioskodawca nie planuje prowadzenia żadnych działań nieodpłatnych we wskazanych Segmentach.

Dodatkowo Inwestycja obejmuje Segment (…), które stanowić (…). (...).

W ramach Inwestycji realizowane będą również Segmenty (...), które stanowić będą pomieszczenia administracyjno-techniczne. W Segmentach tych będzie mieścić się przestrzeń biurowa (…), przestrzeń do prowadzenia działalności naukowej, szkoleniowej (w tym sale konferencyjne) oraz pomieszczenia socjalne.

Z kolei Segment (…) będzie wykorzystywany jako budynek techniczno-gospodarczy.

Planowane są również: Segment nr (…) – budynek techniczny, Segment nr (…) – budynek garażu, Segment nr (…) – złącze elektryczne, Segment nr (…) – agregat (...), Segment nr (…) – ściana oddzielenia p/poż., Segment nr (…) – plac gospodarczy (...), Segment nr (…) – plac gospodarczy (…). Wszystkie wskazane Segmenty pełnić więc będą funkcje pomocnicze w stosunku do całego Obiektu. W przestrzeni tej prowadzona więc będzie działalność o charakterze mieszanym.

Jeżeli Wnioskodawca będzie planował organizować jakiegoś rodzaju wydarzenia nieodpłatne w przyszłości, będą one każdorazowo odbywały się na terenie nieruchomości, albo poza obiektami B (…) albo w Segmentach (...). Działalność nieodpłatna nie będzie prowadzona w Segmentach nr (...) oraz Segmentach nr (...), (...).

Zakładane są dwa etapy Inwestycji, pierwszy, w ramach którego zostanie oddany pawilon (...) oraz część powierzchni wystawienniczych oraz drugi etap, w ramach którego Inwestycja zostanie ukończona. Po zakończeniu pierwszego etapu Inwestycji, część Obiektu wykorzystywana będzie do działalności odpłatnej w postaci świadczenia przez B usług wstępu.

W wyniku ww. czynności oraz w związku z przyszłym realizowaniem Inwestycji, Wnioskodawca ponosi oraz będzie ponosił określone koszty związane z procesem budowlanym, w szczególności w zakresie projektowania, wykonawstwa, kosztów zakupionych usług i materiałów. Za Inwestycje odpowiedzialna będzie spółka (…), która będzie ją realizowała na rzecz Wnioskodawcy. Umowa będzie zakładała wyodrębnienie wynagrodzenia za prace związane z poszczególnymi Segmentami. Jednocześnie faktury dokumentujące wydatki związane z Inwestycją będą zawierały szczegółowe przypisanie poszczególnych części wynagrodzenia do poszczególnych Segmentów.

Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu sprawy

1.Na pytanie nr 1: „Jakiego rodzaju wydatków dotyczy sformułowane przez Państwa pytanie nr 1 oraz pytanie nr 2, tj. jakie dokładnie wydatki będą Państwo ponosić w związku z Inwestycją w zakresie:

a)Segmentów nr (...) oraz Segmentów nr (...), (...) oraz

b)Segmentów nr (...) oraz (...)?

Informacji proszę udzielić do poszczególnych Segmentów objętych Inwestycją odrębnie, tj. do Segmentów o numerach: (...), (...), (...) oraz Segmentów nr (...) oraz (...)” wskazali Państwo:

W odniesieniu do poszczególnych Segmentów, Wnioskodawca poniesie w związku z Inwestycją wg rodzaju to przede wszystkim: roboty budowlano-instalacyjne, koszty nadzorów nad realizacją projektu (…). W szczególności będą to następujące wydatki:

·Segment nr (…) – pawilon … (część udostępniana do zwiedzania) – (…)

·Segment nr (…) – pawilon … (część udostępniana do zwiedzania) – (…)

·Segment nr (…) – pawilony (...) (część udostępniana do zwiedzania) – (…)

·Segment nr (…) – pawilon (…) (część udostępniana do zwiedzania) – (…)

·Segmenty nr (…) – pawilony (...) (część udostępniana do zwiedzania) – (…)

·Segment nr (…) – pawilon (…) (część udostępniana do zwiedzania) – (…)

·Segment nr (…) – pawilon (…) (część udostępniana do zwiedzania) – (…)

·Segment nr (...) – (...) (część udostępniana do zwiedzania) – (…)

·Segment nr (…) – pomieszczenie administracyjno-techniczne – (…)

·Segmenty nr (…) – pomieszczenia administracyjno-techniczne – (…)

·Segment nr (…) – (...) (część udostępniana do zwiedzania) – (…)

·Segment nr (…) – pawilon (...) (część udostępniana do zwiedzania) - (…)

·Segmenty nr (...) – pawilon (...) (część udostępniana do zwiedzania) - (…)

·Segment nr (…) – budynki techniczno-gospodarcze – (…)

·Segment nr (…) – budynek garażu – płyta (…).

·Segment nr (…) – instalacja złącza elektryczne.

·Segment nr (…) – zapewnienie agregatu (...).

·Segment nr (…) – przygotowanie ściany oddzielenia p/poż.

·Segment nr (…) – przygotowanie placu gospodarczego (...).

·Segment nr (…) – prace związane z przygotowaniem placu gospodarczego – (…).

Niewykluczone, że w trakcie trwania Inwestycji, która jak wskazano w treści Wniosku – zakłada dwa etapy realizacji – niektóre z wydatków składających się na Inwestycję (w odniesieniu do poszczególnych Segmentów) zostaną rozszerzone o dodatkowe prace, bądź też ulegną ograniczeniu. Na ten moment natomiast Wnioskodawca nie planuje tego typu zmian w planie Inwestycji”.

2.Poszczególne Segmenty będą wykorzystywane odpowiednio do:

·Segment nr (…) – pawilon (…) (część udostępniana do zwiedzania) – do czynności opodatkowanych VAT – w szczególności usługi wstępu.

·Segment nr (…) – pawilon (...) (część udostępniana do zwiedzania) – do czynności opodatkowanych VAT – w szczególności usługi wstępu.

·Segment nr (...) – pawilony (...) (część udostępniana do zwiedzania) – do czynności opodatkowanych VAT – w szczególności usługi wstępu.

·Segment nr (…) – pawilon (...) (część udostępniana do zwiedzania) – do czynności opodatkowanych VAT – w szczególności usługi wstępu.

·Segmenty nr (...) – pawilony (...) (część udostępniana do zwiedzania) – do czynności opodatkowanych VAT – w szczególności usługi wstępu.

·Segment nr (...) – pawilon (...) (część udostępniana do zwiedzania) – do czynności opodatkowanych VAT – w szczególności usługi wstępu.

·Segment nr (…) – pawilon (...) (część udostępniana do zwiedzania) – do czynności opodatkowanych VAT – w szczególności usługi wstępu.

·Segment nr (…) – (...) (część udostępniana do zwiedzania) – do czynności opodatkowanych VAT – (…).

·Segment nr (…) – pomieszczenie administracyjno-techniczne – do działalności mieszanej – pomieszczenia ogólne – (…).

·Segmenty nr (…) – pomieszczenia administracyjno-techniczne – pomieszczenie administracyjno-techniczne – do działalności mieszanej – pomieszczenia ogólne (…).

·Segmenty nr (…) – (...) (część udostępniana do zwiedzania) – do czynności opodatkowanych VAT – w szczególności (…).

·Segment nr (…) – pawilon (…) – do czynności opodatkowanych VAT.

·Segmenty nr (...) – pawilon (...) (część udostępniana do zwiedzania) – do czynności opodatkowanych VAT – w szczególności (…).

·Segment nr (…) – budynki techniczno-gospodarcze – do różnych kategorii czynności – przestrzeń gospodarcza na ogólne potrzeby działalności.

·Segment nr (…) – budynek garażu – do różnych kategorii czynności – przestrzeń gospodarcza na ogólne potrzeby działalności.

·Segment nr (…) – złącze elektryczne – do różnych kategorii czynności – (…).

·Segment nr (…) – agregat (...) – do różnych kategorii czynności – (…).

·Segment nr (…) – ściana oddzielenia p/poż. – do różnych kategorii czynności – (…).

·Segment nr (…) – plac gospodarczy (...) – do różnych kategorii czynności – (…).

·Segment nr (…) – plac gospodarczy – do różnych kategorii czynności – przestrzeń gospodarcza na ogólne potrzeby działalności.

Należy w tym miejscu wskazać, że nie wykluczone jest, że poszczególne pawilony mogą być w przyszłości zagospodarowane nieco inaczej (np. …), natomiast nie zmieni to charakteru wykorzystania poszczególnych przestrzeni do czynności wskazanych w treści niniejszego pytania.

3.Nabywcą na fakturach dokumentujących zakupy związane z inwestycją będzie Miasto A. Odbiorcą usług natomiast będzie jednostka organizacyjna Miasta A – B.

4.W ocenie Miasta, efekty realizowanej Inwestycji wykorzystywane będą w zakresie poszczególnych segmentów do:

·Segment nr (…) – pawilon (...) (część udostępniana do zwiedzania) – wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segment nr (…) – pawilon (...) (część udostępniana do zwiedzania) – wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segment nr (...) – pawilony (...) (część udostępniana do zwiedzania) – wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segment nr (…) – pawilon (...) (część udostępniana do zwiedzania) – wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segmenty nr (...) – pawilony (...) (część udostępniana do zwiedzania) – wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segment nr (…) – pawilon (...) (część udostępniana do zwiedzania) – wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segment nr (…) – pawilon (...) (część udostępniana do zwiedzania) – wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segment nr (…) – (...) (część udostępniana do zwiedzania) – wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segment nr (…) – pomieszczenie administracyjno-techniczne zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

·Segmenty nr (…) – pomieszczenia administracyjno-techniczne –zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

·Segmenty nr (…) – (...) (część udostępniana do zwiedzania) – wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segment nr (…) – pawilon (...) – wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segmenty nr (...) – pawilon (...) (część udostępniana do zwiedzania) – wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segment nr (...) – budynki techniczno-gospodarcze – zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

·Segment nr (…) – budynek garażu – zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

·Segment nr (…) – złącze elektryczne – zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

·Segment nr (…) – agregat (...) – zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

·Segment nr (…) – ściana oddzielenia p/poż. – zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

·Segment nr (…) – plac gospodarczy (...) – zarówno do działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

·Segment nr (…) – plac gospodarczy – zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

5.Na pytanie: „W sytuacji, gdy efekty realizowanej Inwestycji będą wykorzystywane przez Państwa zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, to czy będzie istniała możliwość przyporządkowania wydatków w całości do celów działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy?

Informacji proszę udzielić do poszczególnych Segmentów objętych Inwestycją odrębnie, tj. do Segmentów o numerach: (...), (...), (...) oraz Segmentów nr (...) oraz (...)” odpowiedzieli Państwo:

„W odniesieniu do poszczególnych Segmentów tak kształtuje się, w Państwa ocenie, możliwość dokonania alokacji bezpośredniej wydatków:

·Segment nr (…) – pawilon (...) (część udostępniana do zwiedzania) – istnieje możliwość przypisania wydatków wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segment nr (…) – pawilon (...) (część udostępniana do zwiedzania) – istnieje możliwość przypisania wydatków wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segment nr (...) – pawilony (...) (część udostępniana do zwiedzania) – istnieje możliwość przypisania wydatków wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segment nr (…) – pawilon (...) (część udostępniana do zwiedzania) – istnieje możliwość przypisania wydatków wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segmenty nr (...) – pawilony (...) (część udostępniana do zwiedzania) – istnieje możliwość przypisania wydatków wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segment nr (…) – pawilon (...) (część udostępniana do zwiedzania) – istnieje możliwość przypisania wydatków wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segment nr (…) – pawilon (...) (część udostępniana do zwiedzania) – istnieje możliwość przypisania wydatków wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segment nr (…) – (...) (część udostępniana do zwiedzania) – istnieje możliwość przypisania wydatków wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segment nr (…) – pomieszczenie administracyjno-techniczne nie istnieje możliwość przypisania wydatków wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segmenty nr (...) – pomieszczenia administracyjno-techniczne –nie istnieje możliwość przypisania wydatków wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segmenty nr (…) – (...) (część udostępniana do zwiedzania) – istnieje możliwość przypisania wydatków wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segment nr (…) – pawilon (...) – istnieje możliwość przypisania wydatków wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segmenty nr (...) – pawilon (...) (część udostępniana do zwiedzania) – istnieje możliwość przypisania wydatków wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segment nr (...) – budynki techniczno-gospodarcze – nie istnieje możliwość przypisania wydatków wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segment nr (…) – budynek garażu – nie istnieje możliwość przypisania wydatków wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segment nr (…) – złącze elektryczne – nie istnieje możliwość przypisania wydatków wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segment nr (…) – agregat (...) – nie istnieje możliwość przypisania wydatków wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segment nr (…) – ściana oddzielenia p/poż. – nie istnieje możliwość przypisania wydatków wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segment nr (…) – plac gospodarczy (...) – nie istnieje możliwość przypisania wydatków wyłącznie do działalności gospodarczej.

·Segment nr (…) – plac gospodarczy – nie istnieje możliwość przypisania wydatków wyłącznie do działalności gospodarczej”.

6.Wnioskodawca ma świadomość, że w sytuacji wystąpienie ewentualnej działalności zwolnionej, w braku możliwości przypisania wydatków do poszczególnych typów działań, będzie musiał stosować proporcje, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT. Na ten moment takie wykorzystywanie Inwestycji nie jest planowane.

Wnioskodawca pragnie doprecyzować, że w Jego ocenie, efekty realizowanej Inwestycji wykorzystywane będą w zakresie poszczególnych segmentów do:

·Segment nr (…) – pawilon (...) (część udostępniana do zwiedzania) – wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT.

·Segment nr (…) – pawilon (...) (część udostępniana do zwiedzania) – wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT.

·Segment nr (...) – pawilony (...) (część udostępniana do zwiedzania) – wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT.

·Segment nr (…) – pawilon (...) (część udostępniana do zwiedzania) – wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT.

·Segmenty nr (...) – pawilony (...) (część udostępniana do zwiedzania) – wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT.

·Segment nr (…) – pawilon (...) (część udostępniana do zwiedzania) – wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT.

·Segment nr (…) – pawilon (...) (część udostępniana do zwiedzania) – wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT.

·Segment nr (…) – (...) (część udostępniana do zwiedzania) – wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT.

·Segment nr (…) – pomieszczenie administracyjno-techniczne – zarówno do czynności opodatkowanych VAT, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

·Segmenty nr (...) – pomieszczenia administracyjno-techniczne – zarówno do czynności opodatkowanych VAT, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

·Segmenty nr (…) – (...) (część udostępniana do zwiedzania) – wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT.

·Segment (…) – pawilon (...) – wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT.

·Segmenty nr (...) – pawilon (...) (część udostępniana do zwiedzania) – wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT.

·Segment nr (...) – budynki techniczno-gospodarcze – zarówno do czynności opodatkowanych VAT, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

·Segment nr (…) – budynek garażu – zarówno do czynności opodatkowanych VAT, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

·Segment nr (…) – złącze elektryczne – zarówno do czynności opodatkowanych VAT, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

·Segment nr (…) – agregat (...) – zarówno do czynności opodatkowanych VAT jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

·Segment nr (…) – ściana oddzielenia p/poż, – zarówno do czynności opodatkowanych VAT, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

·Segment nr (…) – plac gospodarczy (...) – zarówno do czynności opodatkowanych VAT, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

·Segment nr (…) – plac gospodarczy – zarówno do czynności opodatkowanych VAT jak i do celów innych niż działalność gospodarcza.

7.Na pytanie: „W przypadku, gdy w ramach działalności gospodarczej efekty realizowanej Inwestycji będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT, to należy wskazać czy Państwo będą mieli obiektywną możliwość odrębnego przyporządkowania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi VAT i z czynnościami zwolnionymi od VAT? Informacji proszę udzielić do poszczególnych Segmentów objętych Inwestycją odrębnie, tj. do Segmentów o numerach: (...), (...), (...) oraz Segmentów nr (...) oraz (...) ” odpowiedzieli Państwo:

Nie jest planowane, aby efekty realizowanej Inwestycji były wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Jeśli taka sytuacja wystąpiłaby, a Wnioskodawca nie miałby możliwości przypisania wydatków do poszczególnych typów czynności, ma on świadomość obowiązku stosowania proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy o VAT.

8.Na pytanie: „Jakich dokładnie wydatków nie będą Państwo w stanie przypisać bezpośrednio do Segmentów nr (...) oraz Segmentów nr (...), (...)? Proszę dokładnie wymienić” odpowiedzieli Państwo:

Będą to ogólne wydatki związane z realizacją Inwestycji, które służyć mają funkcjonalności całego Obiektu (tj. w swojej istocie wszystkich pawilonów) – w szczególności roboty drogowe, w związku z którymi Wnioskodawca poniesie następujące wydatki: nawierzchnie kostki brukowej z podbudową, nawierzchnie asfaltowe, przyłącze i odtworzenie nawierzchni ul. (…).

Dodatkowo, Wnioskodawca poniesie w związku z realizacją Inwestycji koszty, takie jak koszty zaplecza tymczasowego na czas robót, koszty utrzymania ekspozycji, koszty zabezpieczenia (...), koszty kotłowni kontenerowej, koszty magazynowania (...), koszty mediów w okresie realizacji robót.

Wszystkie powyższe wydatki, w ocenie Wnioskodawcy, nie są możliwe do przypisania do poszczególnych Segmentów, a stanowią ogólne wydatki związane z Inwestycją.

Niewykluczone, że w trakcie trwania Inwestycji, która jak wskazano w treści Wniosku – zakłada dwa etapy realizacji – niektóre z wydatków składających się na Inwestycję (w odniesieniu do poszczególnych Segmentów) zostaną rozszerzone o dodatkowe prace o zbliżonym charakterze, bądź też ulegną ograniczeniu.

Pytania

1.Czy w przedstawionych okolicznościach Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku od towarów i usług na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Inwestycją w zakresie Segmentów nr (...) oraz Segmentów nr (...), (...)?

2.Czy w przedstawionych okolicznościach Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Inwestycją w zakresie Segmentów nr (...) oraz (...) a także pozostałych prac, których Wnioskodawca nie będzie w stanie przypisać bezpośrednio do Segmentów nr (...) oraz Segmentów nr (...), (...)?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie mu przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku od towarów i usług na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT od Inwestycji w odniesieniu do Segmentów nr (...) oraz Segmentów nr (...), (...) wykorzystywanych przez Wnioskodawcę w całości do działalności opodatkowanej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W piśmiennictwie podkreśla się, że prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z działalnością odpłatną opodatkowaną VAT nie budzi w praktyce wątpliwości.

„Z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika nie tylko podstawowa zasada obowiązująca w VAT, lecz również reguła tzw. alokacji bezpośredniej (por. komentarz do art. 90 ustawy o VAT), polegająca na prawie do odliczenia VAT od wydatków bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną podatnika” (Matarewicz Jacek, Art. 86. W: Ustawa o podatku od towarów i usług. Komentarz aktualizowany, LEX/el. 2022).

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn.:

1)odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług czynny,

2)gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej VAT.

W systemie podatku od towarów usług obowiązuje zasada niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych. Jeżeli dany towar lub usługa ma służyć czynnościom nieuprawniającym do odliczenia podatku VAT (niepodlegającym opodatkowaniu lub zwolnionym z podatku VAT) w momencie dokonywania zakupu podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.

Ponadto należy także wskazać, że ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jednocześnie, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej (art. 86 ust. 2a ustawy o VAT).

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego (§ 3 ust. 1 Rozporządzenia).

Działalność gospodarcza dla potrzeb VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Ze wskazanej definicji wynika, że działalność gospodarcza dla potrzeb VAT obejmuje każdy przejaw działalności odpłatnej czy to wykonywany przez przedsiębiorcę, czy przez instytucję kultury w ramach odpłatnej działalności statutowej. Nie stanowią działalności gospodarczej działania nieodpłatne. Wnioskodawca nie planuje w Segmentach nr (...) oraz Segmentach nr (...), (...) prowadzenia działań nieodpłatnych. We wskazanych obiektach prowadzona będzie działalność odpłatna w postaci sprzedaży usług wstępu do B oraz w niewielkim zakresie sprzedaży (...) z działalności w Segmencie (…). Wszystkie te działania będą prowadzone w ramach działalności odpłatnej.

Jednocześnie powołane przepisy formułują zasadę pierwszeństwa tzw. alokacji bezpośredniej. Oznacza ona, że jeżeli Wnioskodawca jest w stanie przypisać zakup towarów i usług w całości do działalności gospodarczej B, nie będzie musiał stosować do odliczenia VAT prewspółczynnika właściwego dla B, ale możliwe będzie pełne odliczenie VAT od tych zakupów ze względu na bezpośredni związek z działalnością opodatkowana VAT B.

Podsumowując, przedstawione wyżej unormowania prawne dają Wnioskodawcy pełne prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego z faktur VAT z tytułu wydatków inwestycyjnych związanych realizacją Inwestycji, a także zakupów związanych z utrzymaniem, eksploatacją, remontami, ulepszeniami Inwestycji w zakresie Segmentów nr (...) oraz Segmentów nr (...), (...), które w całości wykorzystywane będą do działalności opodatkowanej Wnioskodawcy, a Wnioskodawca, będzie w stanie dokonać bezpośredniej alokacji zakupów związanych z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Teza ta znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądowym:

„Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi, brak będzie natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi”.

(Wyrok WSA w Łodzi z dnia 2 marca 2022 r., sygn. I SA/Łd 958/21)

„W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast, w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione dwa warunki: odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

(Wyrok WSA w Łodzi z dnia 23 lutego 2023 r., sygn. I SA/Łd 897/22)

Stanowisko Wnioskodawcy, w tym zakresie zostało potwierdzone w licznych interpretacjach podatkowych.

W jednej z nich Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził możliwość całościowego odliczenia VAT od wydatków na inwestycję w sytuacji gdy jej część jest wykorzystywana wyłącznie do działalności opodatkowanej, a dany obiekt w całości będzie wykorzystywany do działalności opodatkowanej: „Segment A w całości będzie wykorzystywany do działalności odpłatnej, w tym również pion komunikacyjny, który będzie służył bezpośrednio wykonywaniu działalności opodatkowanej VAT (jako pomieszczenia pomocnicze niezbędne do prowadzenia działalności odpłatnej w postaci udostępniania przestrzeni magazynowej do przechowywania eksponatów muzealnych oraz świadczenia usług dodatkowych). Zatem będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na budowę Segmentu A w związku ze spełnieniem przesłanek warunkujących prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wskazanych w art. 86 ust. 1 pkt 1 ustawy, tj. wykorzystywania nabywanych towarów i usług przez czynnego podatnika do czynności opodatkowanych” (interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 17 sierpnia 2022 r., nr 0114-KDIP4-1.4012.275.2022.2.AM).

Podobne stanowisko wyraził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 22 czerwca 2017 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.129.2017.2.JO: „w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Gmina realizując cyt. wyżej zadanie, będzie działać w charakterze podatnika VAT. Powyższe wynika z faktu, że Gmina po wykonaniu inwestycji będzie prowadzić na kompleksie parkowo-rekreacyjnym z budynkiem wielofunkcyjnym działalność gospodarczą polegającą na wynajmie sal, kawiarni oraz dzierżawie miejsca pod automat z kawą. Ponadto – jak wskazał Wnioskodawca – poniesione wydatki inwestycyjne związane z cyt. wyżej zadaniem będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zaznaczenia wymaga, że Wnioskodawca będzie mógł zrealizować prawo do odliczenia VAT naliczonego pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy. W konsekwencji, Gmina będzie mogła dokonać odliczenia podatku naliczonego z faktur od wykonawców za wykonane roboty budowlano-montażowe związane z zadaniem pn. „Kompleks parkowo-rekreacyjny z budynkiem wielofunkcyjnym (...)”.”.

Identyczne stanowisko wynika z interpretacji indywidualnej z 18 września 2023 r., nr 0114-KDIP4-1.4012.275.2022.12.S.AM).

Podobnie, w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 maja 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.146.2021.2.AR organ interpretacyjny wskazał, że: „W tym miejscu zasadne jest przypomnieć, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. (…). Z uwagi więc na spełnienie warunków o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdzić należy, że skoro jak wynika z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego efekty inwestycji pn. „....” będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych, to Wnioskodawca będzie posiadał prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu jej realizacji. Prawo to przysługiwało będzie pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy”.

W przedstawionych w niniejszym wniosku okolicznościach, B dokonuje zakupów w ramach Inwestycji odnośnie Segmentów nr (...) oraz Segmentów nr (...), (...), które służyć będą wyłącznie działalności odpłatnej B. Jednocześnie B na podstawie otrzymywanych od kontrahentów faktur, w których wyodrębnione będzie wynagrodzenie za prace dotyczące poszczególnych Segmentów, będzie w stanie przypisać to wynagrodzenie do Segmentów nr (...) oraz Segmentów nr (...), (...). Mając na uwadze powyższe w opinii Wnioskodawcy, będzie on uprawniony do odliczenia 100% podatku naliczonego z faktur VAT z tytułu wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją Inwestycji, a także zakupów związanych z utrzymaniem, eksploatacją, remontami, ulepszeniami Inwestycji w zakresie Segmentów nr (...) oraz Segmentów nr (...), 17 i 18, które w całości wykorzystywane będą do działalności odpłatnej Wnioskodawcy.

Ad 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonując odliczeń VAT od wydatków na zakup towarów i usług na Inwestycję, w zakresie, w jakim dotyczą one Segmentów nr (...) oraz (...), a także pozostałych prac, których Wnioskodawca nie będzie w stanie przypisać do Segmentów nr (...) oraz Segmentów nr (...), (...) (wykorzystywanych jak wcześniej zostało wskazane, jedynie do czynności odpłatnych), Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w oparciu o prewspółczynnik, o którym mowa w art. 86 ust. 2a-h ustawy o VAT.

Uwagi ogólne.

Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 tej ustawy.

Na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2b ustawy o VAT, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywanie w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Jednocześnie, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego (art. 86 ust. 22 ustawy o VAT).

Z kolei, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji (art. 86 ust. 2h ustawy o VAT).

Zastosowanie i cel przepisów o prewspółczynniku

Przepisy o prewspółczynniku zawarte w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT mają zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi, wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe. Jednocześnie jak wskazują przepisy ustawy o VAT sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Głównym celem wprowadzenia do ustawy o VAT wskazanych powyżej przepisów dotyczących metody wyliczenia prewspółczynnika, jest zobowiązanie podatników do dokonywania odliczenia podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do czynności opodatkowanych – wykonywanych w ramach działalności gospodarczej. Ma to pozwolić na pełniejsze dostosowanie przepisów ustawy o VAT do prawa unijnego i orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „ETS”). ETS w wydanych wyrokach, przedstawia konieczność odliczania podatku naliczonego metodą prewspółczynnika, ale przy poszanowaniu prawa unijnego. Tak jak w wyroku w sprawie C-437/06 Securenta Göttinger Immobilienanlagen und Vermö gensmanagement AG przeciwko Finanzamt Göttingen:

(…) przepisy szóstej dyrektywy nie obejmują zasad, których przedmiotem są metody lub kryteria – jakie państwa członkowskie są zobowiązane stosować, gdy przyjmują przepisy pozwalające na podział kwot podatku naliczonego – według których odpowiednie wydatki mają związek z działalnością gospodarczą lub działalnością niemającą charakteru gospodarczego.

(…) W tych okolicznościach i aby podatnicy mogli dokonywać koniecznych obliczeń, do państw członkowskich należy ustalenie metod i kryteriów właściwych dla tego celu, z poszanowaniem zasad, które stanowią podstawę wspólnego systemu podatku VAT.

W tym zakresie Trybunał orzekł, że skoro szósta dyrektywa nie zawiera niezbędnych wskazówek dla takich liczbowych ustaleń, państwa członkowskie są zobowiązane do wykonywania swoich kompetencji z uwzględnieniem celu i struktury tej dyrektywy (zob. podobnie wyrok z dnia 14 września 2006 r. w sprawie C 72/05 Wollny).

W szczególności, jak stwierdził rzecznik generalny w pkt 47 swojej opinii, instrumenty, które państwa członkowskie mają przyjąć w tym zakresie, powinny szanować zasadę neutralności podatkowej, na której opiera się wspólny system podatku VAT (…).

(…) ustalenie metod i kryteriów podziału kwot podatku naliczonego pomiędzy działalność gospodarczą i działalność niemającą charakteru gospodarczego w rozumieniu szóstej dyrektywy należy do swobodnego uznania państw członkowskich, które korzystając z tego uprawnienia powinny uwzględniać cel i strukturę tej dyrektywy i na tej podstawie określić sposób obliczania obiektywnie odzwierciedlający część wydatków faktycznie przypadających odpowiednio na każdy z tych rodzajów działalności”.

Sytuacja Wnioskodawcy.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy, zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę fakt, że Segmenty nr (...), a także pozostałe przestrzenie, których Wnioskodawca nie będzie w stanie przypisać do Segmentów nr (...) oraz Segmentów nr (...), (...) (wykorzystywanych jak wcześniej zostało wskazane, jedynie do czynności odpłatnych) w założeniu będą wykorzystywane do działalności mieszanej (działalności gospodarczej dla potrzeb VAT oraz działalności nieodpłatnej, która spełnia kryterium celów innych niż działalność gospodarcze dla potrzeb VAT) do odliczenia VAT od wydatków związanych z tą częścią Inwestycji, z zastosowaniem prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i n. ustawy o VAT, w zakresie w jakim nie jest możliwe ich przypisanie do poszczególnych typów działalności.

Wnioskodawca wskazał bowiem w opisie zdarzenia przyszłego, że w przypadku Inwestycji przewiduje się, iż Obiekt będzie wykorzystywany zarówno do działalności podlegającej opodatkowaniu VAT, jak i do działalności nieodpłatnej. Te okoliczności wskazują, że objęte zakresem pytania nr 2 niniejszego Wniosku przestrzenie, a także nakłady poniesione na realizację Inwestycji w tej części, powinny być potraktowane jako koszty wspólne dla wszystkich rodzajów działalności – działalności gospodarczej, jak i celów innych niż działalność gospodarcza.

W ocenie Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji, w odniesieniu do Inwestycji w tej właśnie części, działaniem prawidłowym będzie posłużenie się przy dokonywaniu odliczeń VAT, obliczeniem zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zgodnym z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Jednocześnie, jeśli Wnioskodawca uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

W konsekwencji przyjęcia tego stanowiska, prawo Wnioskodawcy do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione nakłady związane z realizacją Inwestycji, w zakresie odnoszącym się Segmentów nr (...) oraz (...), a także pozostałe przestrzenie, których Wnioskodawca nie będzie w stanie przypisać do Segmentów nr (...) oraz Segmentów nr (...), (...) (wykorzystywanych jak wcześniej zostało wskazane, jedynie do czynności odpłatnych) będzie ograniczone do części podatku kalkulowanej z zastosowaniem odpowiedniego prewspółczynnika.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”.

W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przywołanych przepisów prawa wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Należy ponadto zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupów z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h ustawy.

Stosownie do art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

W oparciu o art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Jak stanowi art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Zgodnie z art. 86 ust. 2d ustawy:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy:

Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo. Podatnik jest obowiązany zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o przyjętych danych wyliczonych szacunkowo w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym ten sposób określenia proporcji został zastosowany po raz pierwszy, nie później jednak niż w dniu przesłania ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3.

W myśl art. 86 ust. 2f ustawy:

Przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a, 10 i 10c-10g stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 86 ust. 2h ustawy:

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Natomiast jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:

Rozporządzenie:

1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej ,,sposobem określenia proporcji”;

2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

W świetle § 2 pkt 8 rozporządzenia:

Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:

a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,

b)jednostkę budżetową,

c)zakład budżetowy.

W myśl § 3 ust. 1 rozporządzenia:

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Oznacza to, że sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla:

-urzędu obsługującego jednostki samorządu terytorialnego (tj. urzędu Gminy, urzędu miasta, starostwa powiatowego oraz urzędu marszałkowskiego),

-jednostki budżetowej,

-zakładu budżetowego.

W przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych.

W § 3 ust. 2, ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia ustawodawca podał ustalony według wzoru sposób określania proporcji w przypadku urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, w przypadku jednostki budżetowej oraz zakładu budżetowego.

Zgodnie z § 3 ust. 3 rozporządzenia:

Jako sposób określenia proporcji uznaje się w przypadku jednostki budżetowej sposób ustalony według wzoru:

X= A x 100/D

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X – proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A – roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez jednostkę budżetową, stanowiący część rocznego obrotu jednostki samorządu terytorialnego z działalności gospodarczej,

D – dochody wykonane jednostki budżetowej.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostek samorządu terytorialnego, jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jego poszczególnych jednostek organizacyjnych, tj. dla urzędu obsługującego jednostkę samorządu terytorialnego, jednostki budżetowej, zakładu budżetowego.

Powyższe rozporządzenie wprowadza wzory, według których wyznaczane są sposoby określenia proporcji, uznane za najbardziej odpowiadające specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć. Metody te mają charakter „obrotowy”, polegający na ustaleniu „udziałów” z tytułu działalności gospodarczej w całkowitym „obrocie” z tytułu działalności gospodarczej oraz działalności pozostającej poza sferą podatku od towarów i usług.

Należy zauważyć, że powołany wyżej przepis art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Podkreślenia wymaga, że dla stwierdzenia, czy działalność lub transakcje stanowią „cele inne niż związane z działalnością gospodarczą” znaczenie ma, czy mieszczą się one w przedmiocie działalności danej jednostki.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą.

Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i ust. 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W świetle art. 90 ust. 3 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W myśl art. 90 ust. 4 ustawy:

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Na mocy art. 90 ust. 10 ustawy:

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

a)przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 10 000 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

b)nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Jak stanowi art. 90 ust. 10a ustawy:

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Przepisy ust. 3-6 i 8-10 stosuje się odpowiednio.

W myśl art. 90 ust. 10b ustawy:

Przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 10a, rozumie się:

1)utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;

2)urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.

Jak zatem wynika z art. 90 ust. 10 pkt 2 w związku z art. 86 ust. 2g ustawy, jeżeli proporcja nie przekroczy 2% podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0% i nie dokonywać odliczeń podatku naliczonego. Nie oznacza to jednak, że wskaźnik poniżej 2% pozbawia podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem wyliczonej proporcji. W powyższej sytuacji bowiem podatnik ma prawo wyboru, czy dokona on odliczenia w oparciu o wyliczoną proporcję, czy też zrezygnuje z tego prawa i nie odliczy podatku naliczonego.

Przepisy zawarte w art. 90 ustawy regulują kwestie związane z prawem do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji, gdy podatnik nabyte towary i usługi wykorzystuje zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Z tym, że przez „czynności w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego” należy rozumieć czynności zwolnione od podatku.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy. Przepis art. 90 ustawy określa dla ww. sytuacji zasady proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego w ciągu roku podatkowego na podstawie obrotów osiągniętych w poprzednim roku podatkowym.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz w art. 90 ustawy – w przypadku wystąpienia także czynności zwolnionych od podatku.

Należy wskazać, że na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Wskazali Państwo, że:

·Miasto jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT;

·Miasto w swoich strukturach posiada jednostkę budżetową – B;

·Miasto jest w trakcie prac przygotowawczych do rozpoczęcia Inwestycji polegającej na kompleksowym remoncie, modernizacji i przebudowie obiektów B;

·Inwestycja dotyczy Segmentów (…);

·wszystkie wydatki ponoszone w ramach realizacji Inwestycji w zakresie Segmentów (…) będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej lub do działalności mieszanej (opodatkowanej VAT lub niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem):

-wyłącznie do działalności gospodarczej i wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT: Segmenty (...) oraz (...), (...);

-do działalności mieszanej, tj. zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza:

  • Segment nr (…) oraz Segmenty nr (...) – pomieszczenia administracyjno-techniczne oraz pomieszczenia socjalne;
  • Segment nr (...) (budynki techniczno-gospodarcze) oraz Segment nr (…) (budynek garażu) – przestrzeń na ogólne potrzeby działalności;
  • Segment nr (…) (złącze elektryczne) – (…);
  • Segment nr (…) (agregat (...)) – (…);
  • Segment nr (…) (ściana oddzielenia p/poż.) – przestrzeń na ogólne potrzeby działalności;
  • Segment nr (…) (plac gospodarczy (...)) – przestrzeń gospodarcza na ogólne potrzeby działalności;
  • Segment nr (…) (plac gospodarczy) do różnych kategorii czynności – przestrzeń gospodarcza na ogólne potrzeby działalności;

·Miasto poniesie również ogólne wydatki związane z realizacją Inwestycji, które służyć mają funkcjonalności całego Obiektu – w szczególności będą to wydatki związane z robotami drogowymi ((…)) oraz koszty, takie jak koszty zaplecza tymczasowego na czas robót, koszty utrzymania ekspozycji, koszty zabezpieczenia (...), koszty kotłowni kontenerowej, koszty magazynowania (...), koszty mediów w okresie realizacji robót. Wydatki te nie są możliwe do przypisania do poszczególnych Segmentów (...) oraz (...), (…);

·faktury wystawiane przez wykonawców będą zawierały przyporządkowanie wynagrodzenia wykonawców za prace w poszczególnych Segmentach. W ten sposób Wnioskodawca będzie w stanie przypisać koszty prac związanych z Inwestycją do poszczególnych Segmentów;

·Miasto nie planuje, aby efekty realizowanej Inwestycji były wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług;

·nabywcą na fakturach dokumentujących zakupy związane z Inwestycją będzie Miasto, natomiast Odbiorcą usług będzie jednostka budżetowa Miasta – B.

W pierwszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy będzie Państwu przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku od towarów i usług na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Inwestycją w zakresie Segmentów nr (...) oraz Segmentów nr (...), (...).

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi oraz zwolnionych z opodatkowania.

Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy, a w przypadku wystąpienia czynności zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem – także proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Skoro:

·towary i usługi nabywane w związku z realizacją Inwestycji w zakresie Segmentów (...) oraz (...), (...) będą wykorzystywane – jak Państwo wskazali – wyłącznie do działalności odpłatnej (tj. wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT);

·Obiekt w Segmentach nr (...) oraz Segmentach nr (...), (...) nie będzie wykorzystywany do żadnych innych celów niż działalność gospodarcza B;

·będą mieli Państwo możliwość przyporządkowania wydatków w Segmentach nr (...) oraz Segmentach nr (...), (...) wyłącznie do działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych

– to będzie Państwu przysługiwać prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług poniesionych w zakresie Segmentów nr (...) oraz (…), o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. Prawo to będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

W dalszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą prawa do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków na zakup towarów i usług związanych z Inwestycją w zakresie Segmentów nr (...) oraz (...), a także wydatków ponoszonych na pozostałe prace, których Miasto nie będzie w stanie przypisać bezpośrednio do Segmentów nr (...) oraz Segmentów nr (...), (...).

Jak już wyżej wskazano, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z czynnościami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Podatnik zatem w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji.

Natomiast – w świetle powołanych przepisów art. 86 ust. 2a ustawy – w sytuacji, gdy przypisanie nabywanych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej – „sposób określenia proporcji”.

Podstawową przesłanką warunkującą stosowanie przepisu art. 86 ust. 2a ustawy, jest wykonywanie przez podatnika czynności „innych niż działalność gospodarcza” (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy). Dla stwierdzenia, czy działalność lub czynności stanowią „cele inne niż związane z działalnością gospodarczą” znaczenie ma, czy mieszczą się one w przedmiocie działalności danego podmiotu. W przypadku więc wykonywania obok czynności, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, również czynności niegenerujących opodatkowania VAT – w pierwszej kolejności należy dokonać oceny, czy czynności te należy uznać za odrębny, obok działalności gospodarczej, przedmiot działalności podatnika, czy też czynności te towarzyszą działalności gospodarczej. W przypadku stwierdzenia, że czynności niegenerujące podatku należnego stanowią odrębny obok działalności gospodarczej przedmiot działalności, wówczas, w celu odliczenia podatku naliczonego (jeżeli nie będzie możliwe przypisanie go w całości do działalności gospodarczej), podatnik ma obowiązek stosować zasady, o których mowa w art. 86 ust. 2a-2h ww. ustawy.

Skoro:

·wydatki ponoszone na realizację Inwestycji w Segmentach nr (...) oraz (...) będą wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza – do czynności opodatkowanych VAT, jak i do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT;

·nie będą Państwo mieli możliwości przypisania ponoszonych wydatków inwestycyjnych bezpośrednio do Segmentów nr (...) oraz (...) w całości do działalności gospodarczej;

·wydatki ogólne związane z realizację Inwestycji (m.in. na nawierzchnie (…) oraz dodatkowe wydatki – m.in. koszty zaplecza tymczasowego na czas robót, koszty utrzymania ekspozycji, koszty zabezpieczenia (...), koszty kotłowni kontenerowej itp.), których Miasto nie będzie w stanie przypisać bezpośrednio do Segmentów nr (...) oraz Segmentów nr (...), będą również wykorzystywane zarówno do działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza – do czynności opodatkowanych VAT, jak i do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT;

·nie będą Państwo mieli możliwości przypisania ponoszonych ww. wydatków bezpośrednio do Segmentów nr (...) i nr (...), (...) w całości do działalności gospodarczej;

·Inwestycja będzie dotyczyć wyłącznie Obiektu B – jednostki budżetowej Miasta

– to powinni Państwo dokonać proporcjonalnego obliczenia podatku naliczonego zgodnie ze sposobem, o którym mowa w art. 86 ust. 2a i następne ustawy z uwzględnieniem przepisu § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, tj. skalkulowanym dla jednostki, która będzie korzystać z efektów realizowanej Inwestycji czyli dla B (jednostki budżetowej Miasta).

Nadmieniam, że w przypadku, gdy towary i usługi nabyte w związku z realizacją Inwestycji, będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku od towarów i usług i niepodlegających opodatkowaniu, a nie będą Państwo mieli możliwości przyporządkowania wydatków związanych z realizacją Inwestycji do poszczególnych rodzajów czynności, to będą Państwo zobowiązani dokonać kolejnego podziału podatku naliczonego w oparciu o zasady wskazane w art. 90 ust. 2, 3 i następne ustawy.

Podsumowanie

1.Miastu będzie przysługiwało, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na zakup towarów i usług związanych z Inwestycją polegającą na kompleksowym remoncie, modernizacji i przebudowie obiektów B w odniesieniu do wydatków, które będą Państwo w stanie przyporządkować bezpośrednio do Segmentów nr (...) oraz Segmentów nr (...), (...). Prawo to będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

2.Miastu będzie przysługiwało prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na zakup towarów i usług związanych z Inwestycją polegającą na kompleksowym remoncie, modernizacji i przebudowie obiektów B w odniesieniu do wydatków, które będą Państwo w stanie przyporządkować bezpośrednio do Segmentów nr (...) oraz (...) a także pozostałych prac, których Państwo nie będą w stanie przypisać bezpośrednio do Segmentów nr (...) oraz Segmentów nr (...), (...), stosownie do art. 86 ust. 2a i następne ustawy z uwzględnieniem przepisu § 3 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. Prawo to będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

W konsekwencji, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, zgodnie z którym Miastu będzie „przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku od towarów i usług na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT od Inwestycji w odniesieniu do Segmentów nr (...) oraz Segmentów nr (...), (...) wykorzystywanych przez Wnioskodawcę w całości do działalności opodatkowanej” oraz pytania oznaczonego nr 2 uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – w wydanej interpretacji rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z utrzymaniem, eksploatacją, remontami, ulepszeniami Inwestycji w zakresie Segmentów nr (...) oraz Segmentów nr (...) i (...).

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Ta interpretacja została wydana w oparciu o informacje zawarte w opisie sprawy dotyczące przyporządkowania wydatków związanych z realizacją Inwestycji do poszczególnych czynności, w szczególności przyporządkowania wydatków wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT w zakresie Segmentów nr (...) oraz (...). Powyższe informacje nie były przedmiotem analizy i przyjęto je jako element opisu sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie nabytych towarów i usług do czynności innych niż opodatkowane podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.