Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych przeniesienia własności niezabudowanej nieruchomości na rzecz fundatora. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Fundacja A. w (…) - Wnioskodawca, zamierza przenieść własność niezabudowanego gruntu na fundatora. Istotne jest to, że własność tego gruntu fundacja uzyskała od tego fundatora jako darowiznę w celu wyposażenia fundacji w majątek konieczny dla prowadzenia działalności statutowej przez fundację.

W 2007 roku fundator założył fundację o nazwie Fundacja B. Fundator nigdy nie wchodził i aktualnie też nie wchodzi w skład zarządu fundacji. Po uzyskaniu przez ww. Fundację osobowości prawnej, czyli po wpisie fundacji do właściwego rejestru sądowego, fundacja i fundator ustalili, że dla realizacji celów społecznych przez fundację, fundator wyposaży ją w określony majątek w postaci nieruchomości oraz określone kwoty pieniężne.

Fundator tylko w części wykonał swoje zobowiązania wobec fundacji, przenosząc na nią własność nieruchomości gruntowych, niezabudowanych. Przeniesienie własności tych nieruchomości na ww. fundację, nie było objęte podatkiem od towarów i usług.

Fundacja B., jako samodzielna osoba prawna i jako fundator założyła inną fundację - Fundację A. (wpis do KRS nastąpił 2 sierpnia 2019 r.).

Do Fundacji A. przeniesiono jako wkład na jej działalność statutową, część z nieruchomości jakie Fundacja B. uzyskała od swojego Fundatora.

Nieruchomości te są do dziś nieruchomościami niezabudowanymi. W planie przestrzennym są one przeznaczone do zabudowy dla celów oświatowych. Oznacza to, że są to nieruchomości gruntowe, nieobjęte zwolnieniem z podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (t.j. z 2024 r. poz. 361), dalej ustawa VAT/ustawa.

Między fundatorem a każdą z ww. fundacji aktualnie powstał spór prawny, w którym każda ze stron podnosi do drugiej strony określone roszczenia majątkowe:

  • fundacje zarzucają fundatorowi niewykonanie przez niego wszystkich zobowiązań związanych z wyposażeniem fundacji Fundacja B. przez fundatora w majątek, który miał być przez niego fundacji przekazany, a który miał umożliwić fundacji realizację jej celów statutowych,
  • fundator zaś podnosi zarzut, że Fundacja B. w ogóle nie realizowała swoich celów statutowych oraz że swój majątek, od niego uzyskany, przeniosła na utworzoną przez siebie fundację, tj. na Fundacja A.

Strony, tj. fundator Fundacji B. oraz obie ww. fundacje, prowadzą rozmowy w celu zamknięcia tych sporów. Jednym z elementów zakończenia sporu, jest zwrotne przekazanie na rzecz fundatora przez Fundację A. prawa własności do nieruchomości.

Zwrot tych nieruchomości zamknie definitywnie wszelkie potencjalne spory i będzie skutkować zrzeczeniem się wzajemnych roszczeń na przyszłość i ugoda ta będzie obejmować także Fundację A.

Fundacja A. nie prowadziła działalności gospodarczej.

Nieruchomość uzyskana pośrednio od fundatora i uzyskana bezpośrednio do Fundacji B., nie była wykorzystywana w tej fundacji do jakiejkolwiek działalności komercyjnej. Nie była ona również wykorzystywana do działalności statutowej fundacji, gdyż takowa co do zasady także nie była przez fundację dotychczas prowadzona.

Nieruchomość, którą ma fundacja, nie była przedmiotem żadnych działań mających na celu przygotowanie procesu budowlanego, tj. nigdy fundacja nie przygotowywała się do jakichkolwiek inwestycji.

Przeniesienie prawa własności nieruchomości z Fundacji B. na Fundację A., nie było również objęte podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy przeniesienie własności niezabudowanej nieruchomości, nieobjętej zwolnieniem z podatku od towarów i usług, uzyskanej uprzednio dla realizacji celów statutowych fundacji, z fundacji do fundatora jako element zakończenia sporów między fundacjami a fundatorem, jest dostawą, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług lub dostawą, o której mowa w art. 7 ust. 2 pkt 1 i 2 tej ustawy?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, przeniesienie własności niezabudowanej nieruchomości, nie objętej zwolnieniem z podatku od towarów i usług, uzyskanej dla realizacji celów statutowych fundacji, jako element zakończenia sporów między fundacją a fundatorem, nie jest dostawą, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług i nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W ocenie Wnioskodawcy, za takim stanowiskiem przemawia następujące uzasadnienie prawne: art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 2 pkt 1 i 2 oraz art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (t.j. z 2024 r. poz. 361), dalej ustawa VAT/ustawa.

Przepisy ustawy VAT, które dotyczą analizowanej materii, są następujące:

  • przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy w brzmieniu:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

  • przepisy art. 15 ust. 1 i 2 ustawy w brzmieniu:

1. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

2. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

  • przepisy art. 7 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy w brzmieniu:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2) wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Powyższe przepisy wskazują, że dla powstania obowiązku zapłaty należnego podatku od towarów i usług, konieczne jest wykonanie czynności zaliczanej do tzw. dostawy towarów, nie objętej zwolnieniem z tego podatku. Podkreślić należy, że zwolnienie przedmiotowe z tego podatku, jest tzw. wyjątkiem od reguły, którą jest opodatkowanie tym podatkiem.

Ale obowiązek zapłaty tego podatku powstaje wyłącznie w sytuacji, w której dostawę wykonuje podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy VAT.

Oznacza to, że dla powstania obowiązku podatkowego konieczne są dwa warunki: przedmiotowy, czyli dokonanie transakcji, o której mowa w ustawie VAT (czyli mamy odpłatną dostawę lub wyjątkowo mamy nieodpłatną dostawę) oraz podmiotowy, jakim jest wykonanie tej dostawy przez podatnika podatku od towarów i usług.

W analizowanym stanie faktycznym, dostawa towaru ma być dokonana przez fundację. Należy wskazać, że działalność fundacji uregulowana jest przepisami ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2016 r. poz. 40). Stosownie do art. 1 ustawy o fundacjach, fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami. W myśl art. 4 ustawy o fundacjach, fundacja działa na podstawie przepisów tej ustawy i statutu. I co do zasady, Fundacja ma realizować określone „prospołeczne” cele, a więc ma realizować leżące u podstaw jej powołania, cele statutowe.

I w analizowanej przez Wnioskodawcę sprawie, fundacja to podmiot powołany dla realizacji celów statutowych, czyli celów niegospodarczych. I poza dyskusją jest, że nieruchomości pozyskane przez fundację, miały umożliwić tej fundacji realizację jej celów statutowych. Zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy o fundacji, statut fundacji może zezwalać na prowadzenie działalności gospodarczej przez fundację. Ale ustawa o fundacjach jest tu jasna - jeśli taką możliwość wprowadzi statut, to działalność gospodarcza ma tu zawsze charakter uboczny, a zyski z tej działalności powinny być przekazywane na realizację celów statutowych fundacji.

I poza dyskusją jest, że dostawa ww. nieruchomości, nie wiąże się z działalnością gospodarczą fundacji, a wiąże się z jej działalnością statutową.

Działalność fundacji nie jest więc działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy VAT. Oznacza to, że wszelkie choćby odpłatne czynności fundacji realizowane w ramach działalności statutowej, nie są działalnością gospodarczą, o której mowa w art. art. 15 ust. 1 i 2 ustawy VAT (vide: wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 12 kwietnia 2023 r., I FSK 498/20, gdzie jednoznacznie wskazano, że celem podstawowym działań Fundacji jest realizacja celów statutowych, tj… Cele te wyraźnie należy odróżnić od czynności stricte komercyjnych. Jak zasadnie wskazano w uzasadnieniu zaskarżonej interpretacji Fundacja niejako realizuje misję publiczną, kształtuje odpowiednie wzorce osobowe i postawy społeczne rzeszy odbiorców... W tym znaczeniu może być traktowana jako swego rodzaju dobro publiczne finansowane, m.in. z darowizn. Działalność tego rodzaju nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów, w tym w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy VAT).

Nadto, skoro wydanie nieruchomości ma na celu wyłącznie wykluczenie możliwości prowadzenia sporów między fundatorem a każdą z ww. fundacji, to wydanie to nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ust. 2 pkt 1 i pkt 2 ustawy VAT. Bowiem:

  • fundacja nie jest przedsiębiorcą w rozumieniu tego przepisu,
  • fundacji nie przysługiwało prawo odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług przy nabyciu własności tej nieruchomości.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zatem, w świetle powołanych powyżej przepisów zbycie nieruchomości (m.in. gruntów) traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, która to czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2)wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Jak wynika z powyższych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, w tym także wszelkie darowizny, z którymi wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego, to nieodpłatne przekazanie tych towarów pozostaje poza zakresem opodatkowania (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania), bez względu na cel, na który zostały one przekazane.

Wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pojęcia „podatnik” i „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że każdy kto dokonuje czynności dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, powinien być uznany, co do zasady, za podatnika podatku od towarów i usług.

Należy wskazać, że działalność fundacji uregulowana jest w ustawie z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 166).

Zgodnie z art. 1 ustawy o fundacjach:

Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

W myśl art. 4 ustawy o fundacjach:

Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach:

Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu i statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Natomiast zgodnie z art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach:

Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych.

Co do zasady, na podstawie ww. przepisów działalność fundacji można więc podzielić na działalność związaną z realizacją celów, dla których fundacja została powołana (statutową) oraz pozostałą działalność gospodarczą (która, co do zasady, ma wspomagać działalność statutową).

Jak wynika z opisu sprawy, zamierzają Państwo przenieść własność niezabudowanego gruntu na fundatora. Własność tego gruntu uzyskali Państwo od fundatora jako darowiznę w celu wyposażenia Państwa w majątek konieczny dla prowadzenia przez Państwa działalność statutowej.

W 2007 roku fundator założył fundację o nazwie Fundacja B. Fundator nigdy nie wchodził i aktualnie też nie wchodzi w skład zarządu fundacji. Po uzyskaniu przez ww. Fundację osobowości prawnej, czyli po wpisie fundacji do właściwego rejestru sądowego, fundacja i fundator ustalili, że dla realizacji celów społecznych przez fundację, fundator wyposaży ją w określony majątek w postaci nieruchomości oraz określone kwoty pieniężne. Fundator tylko w części wykonał swoje zobowiązania wobec fundacji, przenosząc na nią własność nieruchomości gruntowych, niezabudowanych. Przeniesienie własności tych nieruchomości na ww. fundację, nie było objęte podatkiem od towarów i usług.

Fundacja B., jako samodzielna osoba prawna i jako fundator założyła Państwa fundację. Do Państwa Fundacji przeniesiono jako wkład na jej działalność statutową, część z nieruchomości jakie Fundacja B. uzyskała od swojego Fundatora. Nieruchomości te są do dziś nieruchomościami niezabudowanymi. W planie przestrzennym są one przeznaczone do zabudowy dla celów oświatowych.

Między fundatorem a każdą z ww. fundacji aktualnie powstał spór prawny, w którym każda ze stron podnosi do drugiej strony określone roszczenia majątkowe:

  • fundacje zarzucają fundatorowi niewykonanie przez niego wszystkich zobowiązań związanych z wyposażeniem fundacji Fundacja B. przez fundatora w majątek, który miał być przez niego fundacji przekazany, a który miał umożliwić fundacji realizację jej celów statutowych,
  • fundator zaś podnosi zarzut, że Fundacja B. w ogóle nie realizowała swoich celów statutowych oraz że swój majątek, od niego uzyskany, przeniosła na utworzoną przez siebie fundację, tj. na Państwa.

Strony, tj. fundator Fundacji B. oraz obie ww. fundacje, prowadzą rozmowy w celu zamknięcia tych sporów. Jednym z elementów zakończenia sporu, jest zwrotne przekazanie na rzecz fundatora przez Państwa prawa własności do nieruchomości.

Nie prowadzili Państwo działalności gospodarczej.

Nieruchomość uzyskana pośrednio od fundatora i uzyskana bezpośrednio do Fundacji B., nie była wykorzystywana w Państwa Fundacji do jakiejkolwiek działalności komercyjnej. Nie była ona również wykorzystywana do działalności statutowej Państwa Fundacji, gdyż takowa co do zasady także nie była przez Państwa dotychczas prowadzona. Nieruchomość nie była przedmiotem żadnych działań mających na celu przygotowanie procesu budowlanego, tj. nie przygotowywali się Państwo do jakichkolwiek inwestycji.

Przeniesienie prawa własności nieruchomości z Fundacji B. na Państwa, nie było również objęte podatkiem od towarów i usług.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przeniesienie przez Państwa własności niezabudowanej nieruchomości na rzecz fundatora będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Dostawa towarów (np. gruntów) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana jest przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działający w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy. Dopiero po zdefiniowaniu podmiotu jako podatnika VAT - co do zasady - mają dla określenia jego praw i obowiązków zastosowanie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy zatem ustalić, czy w odniesieniu do opisanej czynności przeniesienia własności nieruchomości spełniają Państwo przesłanki do uznania Państwa za podatnika podatku od towarów i usług.

Analiza przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że planowane przekazanie nieruchomości nie będzie stanowiło rozporządzania majątkiem prywatnym, gdyż fundacja nie posiada majątku, jaki można by uznać za majątek prywatny służący celom osobistym, tak jak w przypadku majątku prywatnego osób fizycznych. Wszelkie czynności, jakie Państwo jako Fundacja podejmują w zakresie obrotu nieruchomościami, dokonywane są w sferze Państwa działalności gospodarczej. Opisana we wniosku niezabudowana nieruchomość wchodzi w skład majątku Fundacji. Należy zauważyć, że Fundacja nie posiada majątku prywatnego, nie podejmuje też działań w sferze prywatnej, nie może być traktowana, ani oceniana na równi z działaniami podejmowanymi w zakresie zarządu przez osobę fizyczną majątkiem osobistym.

Wobec powyższego, należy zauważyć, że planowane przeniesienie własności ww. działki nie będzie stanowiło rozporządzania majątkiem prywatnym, gdyż nie posiadają Państwo majątku, jaki można by uznać za majątek prywatny służący celom osobistym, tak jak w przypadku majątku prywatnego osób fizycznych. Wszelkie czynności, jakie Państwo jako Fundacja podejmują w zakresie obrotu nieruchomościami, dokonywane są w sferze działalności gospodarczej.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że jak wynika z treści art. 7 ust. 2 ustawy, aby doszło do opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

  • dokonującym nieodpłatnego przekazania jest podatnik podatku od towarów i usług,
  • przekazane przez podatnika towary należą do jego przedsiębiorstwa,
  • przekazanie lub zużycie towaru następuje na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia lub są to wszelkie inne darowizny,
  • przedmiotem nieodpłatnego przekazania jest towar, w stosunku do którego podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy jego nabyciu, imporcie lub wytworzeniu.

Niezależnie od powyższego należy zauważyć, że przesłanka opodatkowania nieodpłatnego przekazania nieruchomości wystąpi nie tylko w sytuacji, gdy przy jej nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, ale również wówczas, gdy prawo takie przysługuje w związku z nabyciem lub wytworzeniem części składowych tej nieruchomości. Przesłanka do opodatkowania wystąpi zatem również w przypadku, gdy zostaną poniesione nakłady na nieruchomość, od których przysługuje prawo do odliczenia.

Zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu czy wytworzeniu przez Państwa nieruchomości spowodowałoby, że wystąpi obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów i usług przeniesienia własności nieruchomości na rzecz fundatora.

Z okoliczności sprawy wynika, że przy nabyciu nieruchomości nie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, ponieważ ten podatek nie wystąpił (jak wskazali Państwo przeniesienie prawa własności nieruchomości z Fundacji B. na Państwa nie było objęte podatkiem od towarów i usług). Nieruchomość nie była przedmiotem żadnych działań mających na celu przygotowanie procesu budowlanego, nie przygotowywali się Państwo do jakichkolwiek inwestycji. Zatem, z okoliczności sprawy nie wynika, że zostały poniesione nakłady na nieruchomość, od których przysługuje prawo do odliczenia.

Tym samym, przekazanie na rzecz fundatora własności nieruchomości, w związku z nabyciem której nie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, nie będzie stanowiło odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy, a tym samym nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.