
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek – brak daty sporządzenia – o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Uniwersytet (zwany dalej: Wnioskodawcą) jest publiczną uczelnią akademicką posiadającą osobowość prawną, stanowiącą część systemu szkolnictwa wyższego w rozumieniu ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571 z późn. zm.). Wnioskodawca działa na podstawie powołanej ustawy, aktów wykonawczych na jej podstawie wydanych oraz statutu Uniwersytetu. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 11 pkt 1-5 oraz pkt 9 powołanej ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, podstawowymi zadaniami Wnioskodawcy jest:
1)prowadzenie kształcenia na studiach;
2)prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;
3)prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;
4)prowadzenie kształcenia doktorantów;
5)kształcenie i promowanie kadr uczelni;
6)upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych.
Działalność Wnioskodawcy obejmuje zarówno obszar podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jak również obszar niepodlegający opodatkowaniu (będący poza zakresem ustawy o VAT) oraz zwolniony z opodatkowania (czynności korzystające ze zwolnienia od podatku VAT). Działalność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (będąca poza zakresem ustawy o VAT) to przede wszystkim nieodpłatne czynności kształcenia oraz badania własne naukowe finansowane z subwencji, dotacji celowych oraz innych różnego typu dofinansowań. Odpłatna działalność Wnioskodawcy to głównie odpłatne usługi kształcenia, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz odpłatne usługi noclegowe świadczone na rzecz studentów i doktorantów Wnioskodawcy, które także korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi również działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, polegającą m.in. na odpłatnym wynajmie lokali użytkowych, odpłatnych badaniach wykonywanych na zlecenie, odpłatnych noclegach świadczonych na rzecz osób innych niż studenci/doktoranci, odpłatnej sprzedaży wydawnictw, czy też innej sprzedaży opodatkowanej tym podatkiem. Działalność opodatkowana podatkiem od towarów i usług to także tzw. komercjalizacja wyników badań (czyli sprzedaż wyników badań, odpłatne udzielanie licencji do wyników prac badawczych, rozwojowych, wdrożeniowych etc. lub też inne formy odpłatnego ich udostępniania).
W ramach realizowanej działalności naukowej Wnioskodawca prowadzi różnego typu badania naukowe. Realizacja badań wymaga ponoszenia znacznych wydatków finansowych. Wydatki te pokrywane są ze środków własnych Wnioskodawcy, subwencji, dotacji, dofinansowań oraz różnego typu grantów finansowych. Badania są realizowane samodzielnie przez Wnioskodawcę lub w ramach różnego typu zawieranych konsorcjów.
W latach 2014-2020 Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi realizowało Program Rozwoju Obszarów Wiejskich (w ramach programu nie rozpisuje się już obecnie bieżących konkursów, natomiast realizowane są programy, których konkursy zostały rozpisane we wskazanym przedziale czasowym). Celem programu była poprawa konkurencyjności rolnictwa, zrównoważone zarządzanie zasobami naturalnymi i działania w dziedzinie klimatu oraz zrównoważony rozwój terytorialny obszarów wiejskich. Program realizował oraz realizuje priorytety wyznaczone dla unijnej polityki rozwoju obszarów wiejskich na lata 2014-2020, a mianowicie:
1)ułatwianie transferu wiedzy i innowacji w rolnictwie, leśnictwie i na obszarach wiejskich;
2)poprawę konkurencyjności wszystkich rodzajów gospodarki rolnej i zwiększenie rentowności gospodarstw rolnych;
3)poprawę organizacji łańcucha żywnościowego i promowanie zarządzania ryzykiem w rolnictwie;
4)odtwarzanie, chronienie i wzmacnianie ekosystemów zależnych od rolnictwa i leśnictwa;
5)wspieranie efektywnego gospodarowania zasobami i przechodzenia na gospodarkę niskoemisyjną i odporną na zmianę klimatu w sektorach: rolnym, spożywczym i leśnym;
6)zwiększanie włączenia społecznego, ograniczanie ubóstwa i promowanie rozwoju gospodarczego na obszarach wiejskich.
Jedną z form realizacji ww. celów jest działanie zatytułowane „(…)”. Działanie dotyczy wspierania, tworzenia i działalności Grup Operacyjnych na rzecz innowacji (EPI) w rozumieniu art. 56 i 57 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, które w ramach działalności będą realizować projekty polegające na opracowywaniu i wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań w rolnictwie, produkcji żywności, leśnictwie i na obszarach wiejskich.
W ramach działania „(…)” wspierane jest tworzenie i funkcjonowanie Grup Operacyjnych EPI, zrzeszających rolników, jednostki naukowe, przedsiębiorców, posiadaczy lasów, podmioty doradcze. Wsparcie dotyczy tworzenia i funkcjonowania grup operacyjnych na rzecz innowacji oraz realizacji przez te grupy projektów, których przedmiotem winno być: opracowanie i wdrożenie nowego lub znacznie udoskonalonego produktu lub nowych lub znacznie udoskonalonych technologii lub metod organizacji lub marketingu dotyczących produkcji, przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów objętych załącznikiem 1 do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz tworzenie lub rozwój krótkich łańcuchów dostaw w rozumieniu art. 2 ust. 1 akapit drugi lit. m rozporządzenia nr 1305/2013, lub rynków lokalnych, o których mowa w art. 35 ust. 2 lit. d rozporządzenia nr 1305/2013, dotyczących produkcji, przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów objętych załącznikiem 1 do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Realizacja działania „(…)” winna przyczynić się do poprawy dochodowości gospodarstw rolnych, zwiększenia innowacyjnych rozwiązań w polskim rolnictwie, produkcji żywności i na obszarach wiejskich, a rezultaty poszczególnych projektów miały służyć szerokiej grupie odbiorców, a nie pojedynczym podmiotom. Agencją dystrybuującą środki finansowe na realizację zadań określonych w działaniu „(…)” jest (…).
Wsparcie w ramach działania „(…)” przyznawane jest na działanie Grup Operacyjnych EPI. Grupa Operacyjna może realizować projekty (operacje) służące:
1)opracowaniu i wdrożeniu nowego lub znacznie udoskonalonego produktu, objętego załącznikiem 1 do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, lub
2)opracowaniu i wdrożeniu nowych lub znacznie udoskonalonych technologii lub metod organizacji lub marketingu dotyczących produkcji, przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów objętych załącznikiem 1 do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, lub
3)tworzeniu lub rozwojowi krótkich łańcuchów dostaw lub rynków lokalnych, dotyczących produkcji, przetwarzania lub wprowadzania do obrotu produktów objętych załącznikiem 1 do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Grupa Operacyjna musi składać się co najmniej z dwóch różnych podmiotów należących do następujących różnych kategorii: rolnicy, właściciele lasów, jednostki naukowe oraz uczelnie, przedsiębiorcy, podmioty świadczące usługi doradcze.
Celem przystąpienia do konkursu w ramach działania „(…)” Wnioskodawca (występujący w przedsięwzięciu jako uczelnia publiczna), X sp. z o.o. oraz dwóch rolników (1 i 2) zawarli umowę konsorcjum (dalej umowa konsorcjum), na mocy której zawiązano Grupę Operacyjną pod nazwą: „(…)”.
Celem powstania grupy było złożenie wniosku aplikacyjnego, a kolejno realizacja projektu zatytułowanego „(…)” (dalej: Projekt lub Operacja). Głównym założeniem Operacji było opracowanie (…).
Opracowana (…) miała być dostosowana do założeń „(…)” w kontekście ograniczenia zużycia pestycydów oraz modyfikacji właściwości (…) pod kątem zmniejszenia ryzyka wystąpienia pozostałości środków ochrony roślin. (…).
Efektami działań zrealizowanych w ramach Operacji jest:
(…).
Projekt został wytypowany przez (…) do dofinansowania z opisanych powyżej środków publicznych. W dniu 5 kwietnia 2023 r. podpisano umowę o przyznaniu pomocy. Umowa określa prawa i obowiązki stron związane z realizacją Projektu. Otrzymane z (…) dofinansowanie stanowiło tzw. dotację kosztową. Dzięki niej uczestnicy Grupy Operacyjnej sfinansowali koszty powstałe w Projekcie (uprzednio wykazane w kosztorysie wniosku o dofinansowanie).
Każdy z członków Grupy Operacyjnej miał przypisane w Projekcie zadania do realizacji (zadania te były znane od samego początku, już na etapie składania wniosku o przyznanie dofinansowania). Każdy z członków Grupy Operacyjnej ponosił wydatki we własnym zakresie i na własną rzecz (uprzednio opisane we wniosku o dofinansowanie i w kosztorysach stanowiących załączniki wniosku) oraz odpowiadał za właściwe wykorzystanie otrzymanych środków finansowych. W zakresie wydatków przypisanych do Wnioskodawcy otrzymywano faktury, gdzie jako nabywca wskazany był Wnioskodawca (jeżeli przedmiotem nabycia były towary, wówczas stały się one własnością Wnioskodawcy).
W pierwszym etapie Projektu przeprowadzono analizę aktualnej sytuacji (…).
W drugim etapie Projektu przeprowadzono sześć działań, tj.:
(…).
Lider brał udział we wszystkich etapach realizacji Projektu, w tym był odpowiedzialny za przygotowanie i produkcję preparatu (…). Wnioskodawca uczestniczył natomiast w działaniach (…) przeprowadzonych w drugim etapie Projektu. Rolą Wnioskodawcy była przede wszystkim analiza jakości preparatu (…) przygotowanego przez Lidera, przeprowadzenie doświadczeń (…).
X ma status lidera Grupy Operacyjnej (Lider). Wnioskodawca jest członkiem Grupy Operacyjnej (Konsorcjant).
Według § 3 ust. 3 umowy konsorcjum, Lider zobowiązany był do:
a)koordynowania przygotowania wniosku o dofinansowanie oraz prac prowadzonych w ramach realizacji operacji;
b)prowadzenia (…) przeznaczonego do obsługi finansowej operacji;
c)obsługi organizacyjnej oraz finansowo-księgowej operacji.
Zgodnie z § 3 ust. 4 umowy konsorcjum, Lider będzie miał prawo w szczególności do:
1)złożenia w imieniu wszystkich Konsorcjantów wniosku o dofinansowanie operacji;
2)reprezentowania członków Konsorcjum w kontaktach z instytucją przyznającą dofinansowanie i kontrolującą wykonanie operacji;
3)zawarcia na rzecz i w imieniu własnym oraz pozostałych Konsorcjantów umowy o dofinansowanie operacji z instytucją przyznającą dofinansowanie;
4)reprezentowania wszystkich Stron Konsorcjum w przypadku konieczności wprowadzenia zmian w umowie o dofinansowanie operacji;
5)reprezentowania wszystkich Stron Konsorcjum w związku z wykonywaniem umowy o dofinansowanie operacji;
6)zawierania w imieniu wszystkich Stron Konsorcjum ewentualnych umów ubezpieczeń majątkowych i odpowiedzialności cywilnej o ile będzie to konieczne w związku z realizacją operacji.
Zgodnie z § 4 ust. 1 umowy konsorcjum, podczas realizacji operacji oraz przez 5 (pięć) lat od otrzymania płatności końcowej będzie prowadzona i aktualizowana strona internetowa, na której będą umieszczane informacje na temat realizowanej operacji oraz jej rezultatów. Wszelkie rezultaty operacji będą nieodpłatnie udostępniane do publicznej wiadomości na tej stronie internetowej, do dnia, w którym upłynie 5 lat od otrzymania płatności końcowej. Wykonanie tego obowiązku spoczywa na Liderze, który ponosi za to koszty.
Każdy z Uczestników konsorcjum będzie obowiązany do (§ 4 ust. 2 umowy konsorcjum):
1)realizacji operacji, zgodnie z:
a)umową o dofinansowanie i jej załącznikami, w szczególności z opisem operacji zawartym we wniosku o dofinansowanie;
b)obowiązującymi przepisami prawa krajowego i Unii Europejskiej, w szczególności zasadami polityk unijnych, w tym dotyczących konkurencji, pomocy publicznej, zamówień publicznych oraz zrównoważonego rozwoju i równych szans;
c)dokumentami projektowymi w szczególności wytycznymi i przewodnikami znajdującymi zastosowanie do środków przyznanych jako dofinansowanie;
2)osiągnięcia założonych celów i wskaźników określonych we wniosku o dofinansowanie, za osiągnięcie których zgodnie z ustalonym między Stronami podziałem ról i zadań dany uczestnik Konsorcjum będzie odpowiedzialny;
3)przedstawienia do dyspozycji Konsorcjum na żądanie Lidera, proporcjonalnie do zakresu otrzymanego przez nich finansowania, niezbędnego potencjału ludzkiego i technicznego umożliwiającego realizację operacji;
4)niezwłocznego poinformowania Lidera o wszelkich zmianach w sferze praw, obowiązków i statusie Konsorcjanta, mających lub mogących mieć wpływ na możliwość otrzymania środków na etapie złożenia wniosku lub później na możliwość prawidłowej realizacji operacji;
5)umożliwienia przeprowadzenia kontroli oraz audytu realizacji operacji;
6)przechowywania wymaganej dokumentacji zgodnie z obowiązującymi wymogami;
7)dostarczenia Liderowi informacji i wyjaśnień niezbędnych do realizacji operacji oraz umowy o dofinansowanie;
8)wydatkowania środków zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi, w szczególności zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych, o ile będzie ona znajdowała zastosowanie do wydatkowanych środków pieniężnych.
W umowie Grupy Operacyjnej strony uregulowały szczegółowe kwestie związane z prawami własności intelektualnej do powstałych w Projekcie wyników, które mogą zostać objęte ochroną prawną (postanowienia te są niezbędne, aby Projekt mógł być w ogóle wspólnie realizowany).
Zgodnie z § 10 ust. 1 umowy konsorcjum, w przypadku powstania w trakcie i w bezpośrednim związku z realizacją operacji praw majątkowych do wyników badań naukowych oraz prac rozwojowych należą one do Członka Konsorcjum, który je stworzył. W przypadku wspólnej pracy Członków Konsorcjum nad konkretnym wynikiem operacji, w ramach którego nie można wydzielić samodzielnych elementów praw należących wyłącznie do konkretnego Członka Konsorcjum, prawa te należą wspólnie do Członków Konsorcjum zaangażowanych w wytworzenie tych elementów. Prawa majątkowe do wyników operacji przysługiwać będą Członkom Konsorcjum biorącym udział w stworzeniu danego wyniku w proporcji odpowiadającej faktycznemu wkładowi twórczemu (merytorycznemu) Członka Konsorcjum w powstanie wyniku operacji z uwzględnieniem ust. 3 niniejszego paragrafu. Przekazywanie posiadanych praw majątkowych do wyników operacji pomiędzy Członkami Konsorcjum następować będzie za wynagrodzeniem odpowiadającym wartości rynkowej tych praw na podstawie odrębnej pisemnej umowy z zastrzeżeniem ust. 4 niniejszego paragrafu. Powyższe zasady obowiązują w okresie realizacji operacji i do upływu 5 (pięciu) lat od dnia otrzymania płatności końcowej; powyższe zasady obowiązują także po upływie wyżej wskazanego okresu, chyba że Strony w odrębnej umowie zmienią przedmiotowe zasady.
Pomysłodawcą badanej technologii oraz produktu jest Lider. Rola pozostałych konsorcjantów została określona w załączniku do umowy konsorcjum (§ 10 ust. 2 umowy konsorcjum).
Według § 10 ust. 4 umowy konsorcjum, w przypadku powstania w ramach operacji wyników badań naukowych lub prac rozwojowych stanowiących własność co najmniej 2 (dwóch) Członków Konsorcjum, są oni upoważnieni zawrzeć odrębną pisemną umowę określającą wielkość udziałów Członków Konsorcjum w prawach do takich wyników. Strony jednocześnie przewidują możliwość określenia w takiej umowie zasad korzystania i rozporządzania wynikami oraz zasad ich ochrony, w szczególności wskazać Członka Konsorcjum uprawnionego do złożenia w imieniu wszystkich współuprawnionych wniosku o ochronę we właściwych urzędach; patentowych lub innych udzielających praw wyłącznych.
Jednocześnie na mocy § 10 ust. 5 umowy konsorcjum, każdy z Członków Konsorcjum zobowiązuje się nieodpłatnie udostępnić pozostałym Członkom Konsorcjum na cele związane z realizacją operacji wyniki swoich badań naukowych lub prac rozwojowych powstałe w ramach operacji. Zasady te obowiązują w okresie realizacji operacji i do dnia upływu 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej.
Każdy z Konsorcjantów zobowiązuje się do zachowania w poufności takiej części informacji dotyczących rezultatów wszelkich prac (szczególnie badań naukowych lub prac rozwojowych) prowadzonych w ramach operacji oraz know-how związanymi z tymi rezultatami, których ujawnienie mogłoby skutkować utratą możliwości uzyskania ochrony wyłącznej (w szczególności patentowej) co do tych rezultatów – zobowiązanie to jednak jest wiążące i musi być realizowane bez uszczerbku dla obowiązku ujawnienia do publicznej wiadomości rezultatów i informacji dotyczących operacji w ramach działania „(…)” PROW 2014-2020 (§ 10 ust. 9 umowy konsorcjum).
Zacytowane zapisy § 10 ust. 1 i ust. 4 umowy grupy operacyjnej umowy stanowią pewną możliwość. Postanowienia te umieszczane są przez Wnioskodawcę (i podobne podmioty, które zajmują się badaniami naukowymi) jako pewien wzorzec i standard – z uwagi na fakt, że wyniki badań mogą zostać objęte – z mocy prawa – ochroną praw własności intelektualnej. Nie oznacza to zaś automatycznie, że znajdą zastosowanie.
W ramach zadań przypisanych Wnioskodawcy było przeprowadzenie badań i opracowanie ich wyników w formie raportów. Raporty te miały formę utworów w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przy czym Wnioskodawca nie udostępniał dotychczas i nie zamierza udostępniać w przyszłości, raportów z przeprowadzonych badań za wynagrodzeniem – zarówno członkom Grupy Operacyjnej, jak i osobom trzecim. Na mocy § 10 ust. 5 umowy konsorcjum w okresie realizacji operacji i do dnia upływu 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej, Wnioskodawca zobowiązał się nieodpłatnie udostępnić pozostałym Członkom Konsorcjum na cele związane z realizacją operacji wyniki swoich badań naukowych lub prac rozwojowych powstałe w ramach operacji. Po zakończeniu Projektu wyniki znajdujące się w raportach będą wykorzystywane w działalności prowadzonej przez członków Grupy Operacyjnej, przy czym Wnioskodawca nie otrzyma z tego tytułu żadnego wynagrodzenia, ani też nie będzie w żaden sposób partycypował w zyskach osiągniętych dzięki przekazanym nieodpłatnie raportom z wynikami badań.
W trakcie realizacji Projektu doszło do powstania (…). Rozwiązania te mogą zostać objęte ochroną know-how (patentem). Powstałe w ramach przedsięwzięcia innowacje będą wdrożone przez Lidera w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej i to on będzie ich wyłącznym właścicielem. Wnioskodawca nie będzie natomiast w żaden sposób partycypował w ewentualnych zyskach osiągniętych dzięki wynikom realizowanego Projektu przez lidera. Wnioskodawca nie ma także zamiaru wykorzystywać wyników badań w tzw. celach komercyjnych, tj. nie ma zamiaru odpłatnie zbywać praw do wyników Projektu, nie ma zamiaru udzielać odpłatnych licencji do wyników tych badań. Nie ma także zamiaru wykorzystywać tych wyników w realizacji przyszłych odpłatnych prac zleconych.
W razie objęcia powstałych innowacji ochroną patentową wyłącznym właścicielem patentu będzie Lider, natomiast Wnioskodawcy nie będą przysługiwały żadne prawa z tego tytułu. W szczególności Wnioskodawca nie będzie podmiotem współuprawnionym z patentu w rozumieniu art. 72 ust. 1 i 2 ustawy Prawo własności przemysłowej, w związku z czym nie będą mu przysługiwały prawa do uzyskania korzyści, czy też zysków z tego tytułu.
Podczas trwania Projektu oraz po jego zakończeniu, Wnioskodawca nie wydawał odpłatnych publikacji zawierających wyniki osiągnięte w ramach realizacji Projektu. Zamiarem Wnioskodawcy nie jest też wydanie tego typu publikacji w przyszłości. Wszelkie informacje o Projekcie były udostępniane nieodpłatnie na stronie internetowej prowadzonej przez lidera. Na stronie internetowej Projektu nie są jednak publikowane informacje, których ujawnienie mogłoby skutkować utratą możliwości uzyskania ochrony wyłącznej.
Wyniki badań osiągnięte w toku realizacji Projektu przez Wnioskodawcę nie były i nie będą wykorzystywane w działalności dydaktycznej prowadzonej przez Wnioskodawcę. Wyniki badań mogą być jednak wykorzystane przez Wnioskodawcę w dalszych badaniach własnych niekomercyjnych wykonywanych w ramach działalności statutowej (czyli nieodpłatne, bez wynagrodzenia).
W ramach Operacji sfinansowanej dofinansowaniem Wnioskodawca poniósł takie koszty jak wynagrodzenia badaczy, delegacje, koszty usług zewnętrznych oraz wydatki na nabycie materiałów laboratoryjnych (odczynniki, drobny sprzęt i materiały zużywalne do badań itp.). Wszelkie nabyte towary i usługi były przeznaczone do działalności pozostającej poza zakresem podatku od towarów i usług. Wszystkie wydatki były przeznaczone na środki zużywalne w toku trwania prac Projektu, a Uczelnia nie poniosła wydatków na nabycie towarów lub usług, które mogłyby być w przyszłości użyte dla celów innych niż działalność poza zakresem podatku od towarów i usług.
Nabyte przez Wnioskodawcę w ramach Projektu towary i usługi nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wykorzystywał nabyte towary i usług wyłącznie do działalności poza zakresem podatku od towarów i usług.
Pytanie
Czy względem nabywanych, w opisanym w stanie faktycznym Projekcie, towarów oraz usług dokumentowanych fakturami Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, względem nabywanych – w opisanym Projekcie – towarów oraz usług dokumentowanych fakturami Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest (tylko) związany z transakcjami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wskazana zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. W myśl tego przepisu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W przypadku Wnioskodawcy, działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, to głównie odpłatne usługi kształcenia, odpłatne usługi noclegowe, odpłatny wynajem lokali użytkowych, infrastruktury Wnioskodawcy, odpłatne badania wykonywane na zlecenie, odpłatna sprzedaż wydawnictw oraz tzw. komercjalizacja wyników badań (sprzedaż licencji do uzyskanych w toku prac badawczych wyników badań, zbycie praw majątkowych do uzyskanych wyników badań).
Natomiast, przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność podmiotu prawa publicznego, do której realizacji został powołany). W przypadku Wnioskodawcy to przede wszystkim nieodpłatne czynności kształcenia i badania własne naukowe finansowane z subwencji oraz ewentualnie różnego typu dofinansowań celowych.
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ust. 1-3 ustawy o VAT.
Na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Według art. 86 ust. 2b ustawy o VAT, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych,
3)do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
W myśl art. 86 ust. 2c ustawy o VAT, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:
1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.
Według art. 86 ust. 2d ustawy o VAT, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy. Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio (art. 86 ust. 2g ustawy o VAT).
Jednocześnie, w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 art. 86 ustawy o VAT sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji (art. 86 ust. 2h ustawy).
Z kolei, jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).
W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze (§ 6 dotyczy uczelni publicznych).
Jednocześnie jak podaje art. 90 ust. 1 – ust. 3 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (ust. 1). Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (ust. 2). Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Aby jednak podatnikowi przysługiwało częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu ww. regulacji, to nabywane towary i usługi muszą w jakimkolwiek zakresie służyć również wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Głównym założeniem Operacji było opracowanie (…).
Wnioskodawca w Projekcie odpowiadał za konkretne badania i ekspertyzy. W ramach zadań przypisanych Wnioskodawcy było przeprowadzenie badań i opracowanie ich wyników w formie raportów. Raporty te miały formę utworów w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, przy czym Wnioskodawca nie udostępniał dotychczas i nie zamierza udostępniać w przyszłości, raportów z przeprowadzonych badań za wynagrodzeniem – zarówno członkom Grupy Operacyjnej, jak i osobom trzecim. Na mocy § 10 ust. 5 umowy konsorcjum w okresie realizacji operacji i do dnia upływu 5 lat od dnia otrzymania płatności końcowej, Wnioskodawca zobowiązał się nieodpłatnie udostępnić pozostałym Członkom Konsorcjum na cele związane z realizacją operacji wyniki swoich badań naukowych lub prac rozwojowych powstałe w ramach operacji. Po zakończeniu Projektu wyniki znajdujące się w raportach będą wykorzystywane w działalności prowadzonej przez członków Grupy Operacyjnej, przy czym Wnioskodawca nie otrzyma z tego tytułu żadnego wynagrodzenia, ani też nie będzie w żaden sposób partycypował w zyskach osiągniętych dzięki przekazanym nieodpłatnie raportom z wynikami badań.
W trakcie realizacji Projektu doszło do powstania (…).
Powstałe w ramach przedsięwzięcia innowacje będą wdrożone przez Lidera w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej i to on będzie ich wyłącznym właścicielem. Wnioskodawca nie będzie natomiast w żaden sposób partycypował w ewentualnych zyskach osiągniętych dzięki wynikom realizowanego Projektu przez Lidera. Wnioskodawca nie ma także zamiaru wykorzystywać wyników badań w tzw. celach komercyjnych, tj. nie ma zamiaru odpłatnie zbywać praw do wyników Projektu, nie ma zamiaru udzielać odpłatnych licencji do wyników tych badań. Nie ma także zamiaru wykorzystywać tych wyników w realizacji przyszłych odpłatnych prac zleconych.
W razie objęcia powstałych innowacji ochroną patentową wyłącznym właścicielem patentu będzie Lider, natomiast Wnioskodawcy nie będą przysługiwały żadne prawa z tego tytułu. W szczególności Wnioskodawca nie będzie podmiotem współuprawnionym z patentu w rozumieniu art. 72 ust. 1 i 2 ustawy Prawo własności przemysłowej, w związku z czym nie będą mu przysługiwały prawa do uzyskania korzyści czy też zysków z tego tytułu.
Podczas trwania Projektu oraz po jego zakończeniu, Wnioskodawca nie wydawał odpłatnych publikacji zawierających wyniki osiągnięte w ramach realizacji Projektu. Zamiarem Wnioskodawcy nie jest też wydanie tego typu publikacji w przyszłości. Wszelkie informacje o Projekcie były udostępniane nieodpłatnie na stronie internetowej prowadzonej przez lidera. Na stronie internetowej Projektu nie są jednak publikowane informacje, których ujawnienie mogłoby skutkować utratą możliwości uzyskania ochrony wyłącznej.
Wyniki badań osiągnięte w toku realizacji Projektu przez Wnioskodawcę nie były i nie będą wykorzystywane w działalności dydaktycznej prowadzonej przez Wnioskodawcę. Wyniki badań mogą być jednak wykorzystane przez Wnioskodawcę w dalszych badaniach własnych niekomercyjnych wykonywanych w ramach działalności statutowej (czyli nieodpłatne, bez wynagrodzenia).
W ramach Operacji sfinansowanej dofinansowań Wnioskodawca poniósł takie koszty jak wynagrodzenia badaczy, delegacje, koszty usług zewnętrznych oraz wydatki na nabycie materiałów laboratoryjnych (odczynniki, drobny sprzęt i materiały zużywalne do badań itp.). Wszelkie nabyte towary i usługi były przeznaczone do działalności pozostającej poza zakresem podatku od towarów i usług. Wszystkie wydatki były przeznaczone na środki zużywalne w toku trwania prac Projektu, a Uczelnia nie poniosła wydatków na nabycie towarów lub usług, które mogłyby być w przyszłości użyte dla celów innych niż działalność poza zakresem podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym należy przyjąć, że uzyskane w ramach Projektu wyniki Wnioskodawca wykorzysta wyłącznie do działalności pozostającej poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Z uwagi na niespełnienie przesłanki wynikającej z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w związku z towarami i usługami nabytymi przy realizacji Projektu Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady, które dotyczą odliczania podatku naliczonego są sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w świetle którego:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku od towarów i usług będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Na mocy art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571 ze zm.):
Podstawowymi zadaniami uczelni są:
1)prowadzenie kształcenia na studiach;
2)prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;
3)prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;
4)prowadzenie kształcenia doktorantów;
5)kształcenie i promowanie kadr uczelni;
6)stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:
a)procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia,
b)kształceniu,
c)prowadzeniu działalności naukowej;
7)wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
8)stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
9)upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;
10)działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest publiczną uczelnią akademicką posiadającą osobowość prawną, stanowiącą część systemu szkolnictwa wyższego w rozumieniu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca (występujący w przedsięwzięciu jako uczelnia publiczna), X sp z o.o. oraz dwóch rolników zawarli umowę konsorcjum (dalej umowa konsorcjum), na mocy której zawiązano Grupę Operacyjną pod nazwą: „(…)”. Celem powstania grupy było złożenie wniosku aplikacyjnego, a kolejno realizacja projektu: zatytułowanego „(…)” (dalej: Projekt lub Operacja). Głównym założeniem Operacji było opracowanie (…).
Każdy z członków Grupy Operacyjnej miał przypisane w Projekcie zadania do realizacji (zadania te były znane od samego początku, już na etapie składania wniosku o przyznanie dofinansowania). Każdy z członków Grupy Operacyjnej ponosił wydatki we własnym zakresie i na własną rzecz (uprzednio opisane we wniosku o dofinansowanie i w kosztorysach stanowiących załączniki wniosku) oraz odpowiadał za właściwe wykorzystanie otrzymanych środków finansowych. W zakresie wydatków przypisanych do Wnioskodawcy otrzymywano faktury, gdzie jako nabywca wskazany był Wnioskodawca (jeżeli przedmiotem nabycia były towary, wówczas stały się one własnością Wnioskodawcy). Rolą Wnioskodawcy była przede wszystkim analiza jakości preparatu mikrobiologicznego przygotowanego przez Lidera, przeprowadzenie doświadczeń szklarniowych oraz opracowanie z nich raportu, przeprowadzenie doświadczeń polowych i przygotowanie z nich raportów. Po zakończeniu Projektu wyniki znajdujące się w raportach będą wykorzystywane w działalności prowadzonej przez członków Grupy Operacyjnej, przy czym Wnioskodawca nie otrzyma z tego tytułu żadnego wynagrodzenia, ani też nie będzie w żaden sposób partycypował w zyskach osiągniętych dzięki przekazanym nieodpłatnie raportom z wynikami badań.
W trakcie realizacji Projektu doszło do powstania (…). Rozwiązania te mogą zostać objęte ochroną know-how (patentem). Powstałe w ramach przedsięwzięcia innowacje będą wdrożone przez Lidera w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej i to on będzie ich wyłącznym właścicielem. Wnioskodawca nie będzie natomiast w żaden sposób partycypował w ewentualnych zyskach osiągniętych dzięki wynikom realizowanego Projektu przez lidera. Wnioskodawca nie ma także zamiaru wykorzystywać wyników badań w tzw. celach komercyjnych, tj. nie ma zamiaru odpłatnie zbywać praw do wyników Projektu, nie ma zamiaru udzielać odpłatnych licencji do wyników tych badań. Nie ma także zamiaru wykorzystywać tych wyników w realizacji przyszłych odpłatnych prac zleconych.
W razie objęcia powstałych innowacji ochroną patentową wyłącznym właścicielem patentu będzie Lider, natomiast Wnioskodawcy nie będą przysługiwały żadne prawa z tego tytułu.
Podczas trwania Projektu oraz po jego zakończeniu, Wnioskodawca nie wydawał odpłatnych publikacji zawierających wyniki osiągnięte w ramach realizacji Projektu. Zamiarem Wnioskodawcy nie jest też wydanie tego typu publikacji w przyszłości. Wszelkie informacje o Projekcie były udostępniane nieodpłatnie na stronie internetowej prowadzonej przez lidera. Na stronie internetowej Projektu nie są jednak publikowane informacje, których ujawnienie mogłoby skutkować utratą możliwości uzyskania ochrony wyłącznej. Wyniki badań osiągnięte w toku realizacji Projektu przez Wnioskodawcę nie były i nie będą wykorzystywane w działalności dydaktycznej prowadzonej przez Wnioskodawcę. Wyniki badań mogą być jednak wykorzystane przez Wnioskodawcę w dalszych badaniach własnych niekomercyjnych wykonywanych w ramach działalności statutowej (czyli nieodpłatne, bez wynagrodzenia).
W ramach Operacji sfinansowanej dofinansowaniem Wnioskodawca poniósł takie koszty jak wynagrodzenia badaczy, delegacje, koszty usług zewnętrznych oraz wydatki na nabycie materiałów laboratoryjnych (odczynniki, drobny sprzęt i materiały zużywalne do badań itp.). Wszelkie nabyte towary i usługi były przeznaczone do działalności pozostającej poza zakresem podatku od towarów i usług. Wszystkie wydatki były przeznaczone na środki zużywalne w toku trwania prac Projektu, a Uczelnia nie poniosła wydatków na nabycie towarów lub usług, które mogłyby być w przyszłości użyte dla celów innych niż działalność poza zakresem podatku od towarów i usług.
Nabyte przez Wnioskodawcę w ramach Projektu towary i usługi nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wykorzystywał nabyte towary i usług wyłącznie do działalności poza zakresem podatku od towarów i usług.
Państwa wątpliwości dotyczą braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – nabyte przez Państwa w ramach Projektu towary i usługi nie były i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabyte towary i usług wykorzystywali Państwo wyłącznie do działalności poza zakresem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji Projektu.
Podsumowując, stwierdzić należy, że względem nabywanych – w opisanym w stanie faktycznym Projekcie – towarów oraz usług dokumentowanych fakturami, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.