Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.256.2025.3.ICZ

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 marca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 maja 2025 r. oraz pismem z 12 czerwca 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

21 sierpnia 2023 została przeprowadzona kontrola Urzędu Skarbowego w (…). W wyniku kontroli ustalono, że wystawił Pan błędnie faktury sprzedażowe. Były wystawiane ze stawką np., a powinno być z 23%. Wszystkie Korekty sporządził Pan i wysłał do kontrahenta. Kontrahent do dnia dzisiejszego nie uregulował zobowiązania wobec Pana. Sporządził Pan korekty i wykazał w deklaracjach VAT-7. Dlatego postanowił Pan zastosować przepisy odnośnie ulgi za złe długi. Faktury są opłacone netto, VAT do dnia dzisiejszego nie jest zapłacony.

Pismem z 4 maja 2025 r. uzupełnił Pan opis sprawy i wyjaśnił:

1.Jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT.

2.Kontrahent jest czynnym podatnikiem VAT.

3.Faktury objęte kontrolą były wystawione, na tego kontrahenta w okresie od (…) 2022 do (…) 2023. Faktury nie objęte kontrolą od (…) 2023 do (…) 2023 i faktury od (…) 2024 do (…) 2024.

4.Faktury objęte kontrolą zostały uregulowane.

5.Faktury korygujące o podatek VAT zostały wystawione (…) 2023.

6.Faktury korygujące wysłane do kontrahenta i zostały odebrane.

7.Kontrahent na dzień udzielenia odpowiedzi na przedmiotowe wezwanie i uregulował należności wobec korekt. Kontrahent również nie uregulował faktur, które nie są objęte kontrolą, czyli (…) 2023 do (…) 2023 i od (…) 2024 do (…) 2024.

8.Termin ustalony do płatności był 14 dni od daty wystawienia korekty.

Pismem z dnia 12 czerwca 2025 r. uzupełnił Pan opis sprawy i wyjaśnił, że:

1.Faktury korygujące objęte kontrolą nie zostały uregulowane przez kontrahenta.

2.Faktury, które zostały nie objęte kontrolą od (…) 2023 do (…) 2023 i faktury od (…) 2024 do (…) 2024 były wystawione ze stawką VAT 23%. Faktury korygujące nie zostały przeze mnie wystawione. Faktury pierwotne zostały doręczone kontrahentowi, termin płatności wynosił 14 dni. Kontrahent nie uregulował należności wynikających z faktur.

Pytanie - uszczegółowione w piśmie z 12 czerwca 2025 r.

Czy mogę zastosować ulgę za złe długi - zapytanie dotyczy faktur korygujących objętych kontrolą i faktur pierwotnych objętych kontrolą.

Pana stanowisko w sprawie - uszczegółowione w piśmie z 12 czerwca 2025 r.

Mogę skorzystać z ulgi za złe długi, gdyż faktura nie jest zapłacona w całości. Według Pana faktury pierwotne i korygujące nie zostały opłacone, z tego powodu, sądzi Pan, że może skorzystać z ulgi za złe długi.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zasady rozliczenia podatku w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności, określanej często jako tzw. ulga na złe długi, zostały określone w przepisach art. 89a i art. 89b ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.

Stosownie do treści art. 89a ust. 1 ustawy:

Podatnik może skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Korekta dotyczy również podstawy opodatkowania i kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności, której nieściągalność została uprawdopodobniona.

W myśl art. 89a ust. 1a ustawy:

Nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, w przypadku gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.

Zgodnie z art. 89a ust. 2 ustawy:

Przepis ust. 1 stosuje się w przypadku gdy spełnione są następujące warunki:

1)(uchylony);

2)uchylony);

3)na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty, o której mowa w ust. 1:

a)wierzyciel jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny;

b)(uchylona);

4)(uchylony);

5)od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 3 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona;

6)(uchylony).

Jednocześnie, na podstawie art. 89a ust. 3 ustawy:

Korekta, o której mowa w ust. 1, może nastąpić w rozliczeniu za okres, w którym nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną, pod warunkiem że do dnia złożenia przez wierzyciela deklaracji podatkowej za ten okres wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie.

Zgodnie z art. 89a ust. 4 ustawy:

W przypadku gdy po złożeniu deklaracji podatkowej, w której dokonano korekty, o której mowa w ust. 1, należność zastała uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie, wierzyciel obowiązany jest do zwiększenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym należność została uregulowana lub zbyta. W przypadku częściowego uregulowania należności, podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego zwiększa się w odniesieniu do tej części.

Przywołane wyżej przepisy art. 89a ustawy dopuszczają możliwość dokonania przez podatnika korekty podstawy opodatkowania i podatku należnego, który powstał w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług na terytorium kraju, w sytuacji gdy nabywca towaru bądź usługi nie dokonał zapłaty na rzecz dostawcy. Należy jednak zauważyć, że tylko łączne spełnienie wszystkich warunków wymienionych w art. 89a ust. 1a i ust. 2 ustawy, daje prawo do skorygowania podatku należnego.

Ponadto, stosownie do art. 89a ust. 5 ustawy:

Wierzyciel informuje o korekcie, o której mowa w ust. 1, właściwego dla niego naczelnika urzędu skarbowego w deklaracji podatkowej, w której dokonuje tej korekty.

Z powołanych przepisów ustawy wynika, że wierzyciel może dokonać korekty podstawy opodatkowania i podatku należnego wyłącznie w rozliczeniu za okres, w którym nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną. Oznacza to, że wierzyciel dokonując korekty musi dokonać jej w konkretnej deklaracji, tj. w deklaracji za okres, w którym upłynął 90 dzień od terminu płatności wierzytelności określonego w umowie lub na fakturze. Przy czym składając tę deklarację musi spełnić wszystkie warunki uprawniające go do dokonania takiej korekty.

Jeżeli wierzyciel nie skorzysta z przysługującego mu prawa do dokonania korekty w ww. terminie, może dokonać stosownej korekty w terminie późniejszym, jednak musi „wrócić” do deklaracji za okres, w którym upłynął 90 dzień od umownego terminu płatności, przy czym składając korektę tej deklaracji musi spełnić wszystkie warunki uprawniające go do dokonania takiej korekty.

Na podstawie art. 81 ust. 2 ustawy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.):

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Zgodnie z obecnie obowiązującym przepisem art. 89a ust. 2 ustawy, prawo do skorzystania przez wierzyciela z odliczenia nieściągalnej wierzytelności (czy to „na bieżąco”, czy też poprzez złożenie deklaracji korygującej) wygasa po trzech latach, licząc od końca roku, w którym została wystawiona faktura dokumentująca nieuregulowaną wierzytelność, a warunek, że wierzyciel jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny musi być spełniony na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty, o której mowa w ust. 1.

Z opisu sprawy wynika, że (…) 2023 została przeprowadzona kontrola urzędu skarbowego. W wyniku kontroli ustalono, że wystawił Pan błędnie faktury sprzedażowe. Były wystawiane ze stawką np., a powinno być z 23%. Wszystkie Korekty sporządził Pan i wysłał do kontrahenta. Sporządził Pan korekty i wykazał w deklaracjach VAT-7. Jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT. Kontrahent jest czynnym podatnikiem VAT.

Pana wątpliwości dotyczą możliwości zastosowania ulgi za złe długi w odniesieniu do faktur korygujących objętych kontrolą i faktur pierwotnych objętych kontrolą.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz stan prawny należy stwierdzić, że zgodnie z treścią art. 89a ust. 2 pkt 5 ustawy, podatnik może skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, jednakże od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelności nie mogą upłynąć 3 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona.

Z opisu sprawy wynika, że:

- faktury pierwotne (objęte kontrolą) były wystawione, na tego kontrahenta w okresie od (…) 2022 do (…) 2023 r.,

- faktury korygujące (objęte kontrolą) zostały wystawione (…) 2023 r.,

- termin płatności dla ww. faktur korygujących został ustalony na 14 dni od daty wystawienia tych faktur, zatem uprawdopodobnienie nieściągalności wierzytelności nastąpiło (od (…) 2024 r. + 90 dni) (…) 2024r.,

- faktury korygujące zostały wysłane do kontrahenta i zostały odebrane,

- kontrahent na dzień udzielenia odpowiedzi na przedmiotowe wezwanie nie uregulował należności wynikających z korekt faktur,

- od dnia wystawienia faktur korygujących nie upłynęły 3 lata, licząc od końca roku, w którym faktury korygujące zostały wystawione,

- jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT,

- Kontrahent jest czynnym podatnikiem VAT.

Wobec powyższego, mając na uwadze cytowane przepisy oraz przedstawiony opis sprawy należy uznać, że zostały spełnione wszystkie przesłanki łącznie wynikające z art. 89a ust. 2 pkt 5 ustawy kwalifikujące do dokonania korekty podstawy opodatkowania i kwoty podatku należnego w trybie przewidzianym w art. 89a ust. 1 ustawy, bowiem jak Pan wyjaśnił kontrahent nie uregulował należności z korekt.

Tym samym przysługuje Panu prawo do skorzystania z korekty, o której mowa w art. 89a ust. 1 ustawy w związku z art. 89a ust. 2 ustawy, w odniesieniu do tych faktur korygujących (objętych kontrolą), które nie zostały uregulowane przez kontrahenta - w okresie trzech lat, licząc od końca roku, w którym faktury pierwotne i faktury korygujące zostały wystawione.

Tym samym Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Informujemy, że interpretacja niniejsza rozstrzyga wyłącznie w zakresie prawa do skorzystania z ulgi na złe długi tylko w odniesieniu do faktur pierwotnych i faktur korygujących (objętych kontrolą) i tylko do tych faktur, które nie zostały uregulowane przez kontrahenta.

Natomiast interpretacja nie rozstrzyga kwestii w zakresie faktur, które nie były objęte kontrolą, czyli (…) 2023 do (…) 2023 i od (…) 2024 do (…) 2024 – ponieważ jak wskazał Pan w swoim pytaniu, cyt.: „zapytanie dotyczy tylko faktur korygujących objętych kontrolą i faktur pierwotnych objętych kontrolą”.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.