
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 22 maja 2025 r. - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Sp. z o.o. z siedzibą w (…) (dalej jako: „Wnioskodawca”, „Spółka”) działa na rynku nieruchomości od 2017 r.
W ramach swojej działalności realizuje różnego rodzaju inwestycje - specjalizuje się w (...), a także w budowach deweloperskich (głównie są to inwestycje budownictwa mieszkalnego.
Wnioskodawca odznacza się wysoką jakością oraz terminowością przy swoich przedsięwzięciach.
Przy realizacji inwestycji Wnioskodawca działa jako podwykonawca. Inwestycje realizowane są na całym obszarze geograficznym Polski, nierzadko kilka inwestycji jest prowadzone w tym samym czasie w znacznie oddalonych od siebie lokalizacjach.
Przedmiotem przeważającej działalności Wnioskodawcy jest 42.99.Z - roboty związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej niesklasyfikowane, natomiast przedmiotem pozostałej działalności są m.in. 41.20.Z - roboty budowlane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz 42.11.Z - roboty związane z budową dróg i autostrad.
Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.
Ze względu na charakter działalności Wnioskodawcy oraz fakt, że projekty inwestycyjne realizowane przez Wnioskodawcę często znajdują się w dużych odległościach od siebie lub od siedziby Wnioskodawcy, Prezes oraz pracownicy Wnioskodawcy są zmuszeni do pokonywania dużych odległości w krótkich odstępach czasu.
Działalność Spółki wymaga stałego nadzoru nad projektami, które realizowane są w zupełnie innych, nierzadko bardzo oddalonych od siebie miejscach.
Często nie można rozłożyć podróży w czasie ze względu na konieczność kontroli budowy na danym etapie inwestycji.
Niedokonanie kontroli inwestycji w konkretnym czasie może doprowadzić do pojawienia się wielu bardzo kosztownych dla Spółki błędów.
Z uwagi na ciągły rozwój prowadzonej działalności oraz ciągły wzrost zaangażowania w różnego rodzaju projekty inwestycyjne konieczne jest coraz sprawniejsze przemieszczanie się pomiędzy różnymi lokalizacjami.
Z tego względu Spółka wynajmuje samolot od spółki powiązanej, który pozwala efektywnie przemieszczać się pomiędzy realizowanymi inwestycjami oraz siedzibą.
Cena za wynajem została ustalona na poziomie rynkowym. Prezes Spółki posiada licencję uprawniającą do pilotażu wynajmowanego samolotu.
Wynajem transportu, którym pilotuje Prezes Spółki pozwala Spółce na niezależność od innych podmiotów oferujących przewóz osób, a przede wszystkim szybkie i sprawne poruszanie się między inwestycjami a siedzibą zlokalizowanymi w różnych miejscach. Poprawia to znacznie efektywność i wydajność działalności Spółki.
Przede wszystkim, dzięki przemieszczaniu się za pomocą samolotu, Spółka może podejmować się większej liczby zleceń, co bezpośrednio przekłada się na wzrost jej przychodów.
To właśnie przywołane okoliczności umotywowały zdobycie odpowiednich uprawnień przez Prezesa, a w następstwie po ich uzyskaniu - wynajem samolotu na cele związane wyłącznie z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę.
Wynajem samolotu będzie służył jedynie do odbywania lotów związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Spółka nie wyklucza, że w przyszłości poszerzy swoją działalność o usługi przewozu osób.
Ze względu na to, że Prezes posiada wymaganą prawem licencję, Spółka planuje oferowanie przewozu osób innym osobom fizycznym oraz prawnym.
W tym celu niezbędne jest posiadanie prawa do korzystania z samolotu, bowiem Spółka nie posiada własnego samolotu. Bez wynajmu tego środka transportu, świadczenie usług związane z przewozem osób byłoby niemożliwe. Wynajem samolotu w celu przewozu osób bezpośrednio przyczyni się do poszerzenia działalności Wnioskodawcy o nowy segment, co planowo przyczyni się do zwiększenia przychodów.
Na ten moment wynajem samolotu służy podstawowej działalności Wnioskodawcy, a w przyszłości planowo ma służyć także zupełnie nowemu segmentowi działalności Wnioskodawcy, polegającemu na przewozie osób.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na poszczególne pytania, wskazali Państwo następujące odpowiedzi.
1)Jakie konkretnie inwestycje realizują Państwo w ramach prowadzonej obecnie działalności gospodarczej - proszę wymienić, jakie inwestycje są realizowane przez Państwa i jaki jest konkretnie rodzaj tych inwestycji?
Inwestycje realizowane przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są inwestycjami budowlanymi. Spółka specjalizuje się w budowie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej. Realizowane przez Wnioskodawcę projekty obejmują szeroko pojęte roboty i usługi budowlane.
Jako przykłady obecnie realizowanych inwestycji Spółka może wskazać inwestycje dla Klientów w (...) (dla jednej z największych firm w Polsce) oraz w Niemczech pod (…) (dla jednej z największych firm motoryzacyjnych na świecie). Obecnie jest także na etapie rozmów końcowych w sprawie kolejnej inwestycji położonej we (...), planowana data rozpoczęcia inwestycji ma mieć miejsce w październiku bieżącego roku.
Spółka podkreśla, że stale poszerza swoją działalność i aktywnie poszukuje nowych klientów. Spółka jest w trakcie rozmów/negocjacji związanych z potencjalnymi nowymi inwestycjami.
Spółka nie ogranicza lokalizacji podejmowanych inwestycji do województwa, w którym znajduje się jej siedziba. Wręcz przeciwnie - przyjmuje zlecenia z obszaru całej Polski, a także pozyskuje kontrakty poza jej granicami.
Powyższe wskazuje na to, że działalność Spółki jest i będzie immanentnie związana z koniecznością przemieszczania się do lokalizacji położonych w znacznych odległościach od siedziby Spółki. W związku z tym efektywna organizacja podróży oraz zmniejszanie czasu dojazdu pozostają niezmiennie priorytetem Spółki. Obciążenie ruchu drogowego jest zauważalnie coraz większe, a wybór publicznych środków transportu obarczony jest opóźnieniami wynikającymi z problemów technicznych, strajków itp. Przy realizacji wspominanych inwestycji dla kontrahentów kluczowa jest terminowość i możliwość sprawnego wywiązania się z podpisanych Umów na każdym etapie prowadzonych prac.
Obecnie rozwiązaniem dotychczasowych problemów Spółki jest najem samolotu, który jak wskazano w opisie stanu faktycznego, wpłynął w pozytywny sposób na działalność Spółki. Odbywanie podróży służbowych samolotem przyczyniło się do zmniejszenia czasu potrzebnego do dojazdu do realizowanych inwestycji oraz niezależności od innych przewoźników, co ma kluczowe znaczenie w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych zdarzeń, wymagających interwencji osób zaangażowanych w proces inwestycyjny, na miejscu wykonywanych prac.
Poprawa sprawności komunikacji pomiędzy Spółką a jej klientami oraz nowymi inwestycjami przyczynia się do skuteczniejszego wykonywania przez zarząd i innych pracowników Spółki powierzonych obowiązków, a tym samym przyczynia się do zabezpieczenia źródła przychodów i zwiększenia przychodów Spółki.
2)Jaka jest lokalizacja prowadzonych przez Państwa inwestycji - proszę wskazać, gdzie są położone konkretne inwestycje realizowane przez Państwa oraz jaka jest orientacyjna odległość pomiędzy poszczególnymi inwestycjami a miejscem, w którym znajduje się Państwa siedziba?
Jedna z przykładowych prowadzonych inwestycji znajduje się w odległości 131 km od siedziby Spółki. Przejazd samochodem do inwestycji zajmuje około 2 godzin, natomiast lot samolotem 25 minut.
Inna przykładowa prowadzona inwestycja znajduje się w odległości 534 km od siedziby. Przejazd samochodem zajmuje 5,5 godziny, natomiast lot samolotem godzinę i 46 minut.
Jedna z planowanych inwestycji (szacowana data rozpoczęcie październik 2025 r.) znajduje się w odległości 1068 km od siedziby. Przejazd samochodem zajmuje ok. 11 godzin, natomiast lot 3,5 godziny.
3)Czy istnieje możliwość lądowania samolotu w pobliżu prowadzonych przez Państwa inwestycji, jaka jest odległość pomiędzy miejscem lądowania samolotu a miejscem prowadzonych inwestycji? Czy będzie konieczność dojazdu z miejsca lądowania do miejsca prowadzenia inwestycji?
Istnieje możliwość lądowania samolotu w pobliżu prowadzonych przez Spółkę inwestycji. Naturalnym jest, że z lotniska należy następnie dojechać na miejsce realizacji inwestycji. Dojazd do realizowanych inwestycji z lotniska zajmuje zazwyczaj od kilku do kilkunastu minut. Warto podkreślić, że samolot może lądować na regularnych lotniskach, ale również na niektórych prywatnych lub nieewidencjonowanych lądowiskach, szczególnie jeśli są odpowiednio przygotowane i spełniają wymogi prawne dla samolotów lekkich.
Odległość wymienionych wcześniej przykładowych inwestycji od lotniska, na którym ląduje bądź będzie lądować samolot:
- pierwsza przykładowa inwestycja - 11 km
- druga przykładowa inwestycja - 33 km
- jedna z planowanych inwestycji - 12 km
Odległość od lotniska do bezpośredniego miejsca realizowanych usług jest nieznaczna, wobec całkowitej odległości, jaką należy pokonać od siedziby Spółki.
4)Z jaką częstotliwością odbywają się loty za pomocą wynajmowanego przez Państwa samolotu - proszę wskazać liczbę lotów wykonywanych na potrzeby poszczególnych inwestycji, np. w skali tygodnia, miesiąca?
W skali miesiąca loty za pomocą wynajmowanego przez Spółkę samolotu odbywają się średnio 6-10 razy. Częstotliwość lotów w danym okresie (miesiąca/tygodnia) zależy od liczby aktualnie prowadzonych inwestycji, a także od tego jak przebiega dana inwestycja (jak często mają miejsce zdarzenia wymagające obecności na miejscu osób zaangażowanych w realizowany projekt).
5)Czy wynajmowany samolot pilotowany jest/będzie wyłącznie przez Prezesa? Czy pilotaż wpisany jest w zakres obowiązków wykonywanych przez Prezesa na rzecz Spółki? Czy Prezes otrzymuje za to wynagrodzenie?
Samolot jest i będzie pilotowany przez Prezesa. Rolą Prezesa jest prowadzenie spraw Spółki, a biorąc pod uwagę profil prowadzonej działalności, do obowiązków Prezesa należy m.in. monitorowanie stanu inwestycji, podejmowanie kluczowych decyzji dotyczących realizowanych projektów oraz negocjowanie warunków kolejnych inwestycji. Ze względu na fakt, że Spółka świadczy usługi w różnych oddalonych od siedziby Spółki lokalizacjach, podróże są nieodłącznym elementem prowadzenia spraw Spółki przez Prezesa. Dlatego nie ma odrębnego wynagrodzenia za ten aspekt pracy, związany z podróżami służbowymi.
6)Czy ilość godzin w powietrzu Prezesa jako pilota Spółki przyczynia się do utrzymania/przedłużania/zwiększania uprawnień Prezesa wymaganych w lotnictwie? Czy Spółka zobowiązała się w jakikolwiek sposób do pokrywania wydatków osobistych Prezesa związanych z posiadaniem i/lub utrzymaniem licencji pilota, a jeśli tak - to w jaki konkretnie sposób zostało to uregulowane?
Należy wskazać, że Prezes zakończył już proces zdobywania uprawnień do pilotowania samolotu. Obecnie odbywane loty nie przyczyniają się do utrzymania/przedłużania czy zwiększania uprawnień. Loty związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą nie służą spełnieniu warunków formalnych w zakresie posiadanych uprawnień.
Każdy lot zwiększa doświadczenie Prezesa w zakresie pilotowania samolotu, jednak należy to postrzegać na równi ze zdobywaniem coraz większego doświadczenia przez kierowców w miarę pokonywania dodatkowej liczby kilometrów. Przy czym, ciężko porównać uprawnienia pilota, ponoszoną odpowiedzialność i zdobytą wiedzę do uprawnień takich jak prawo jazdy.
Spółka nie jest zobowiązana do pokrywania wydatków osobistych Prezesa związanych z posiadaniem i/lub utrzymaniem licencji pilota.
7)Ile osób każdorazowo jest transportowanych wynajmowanym przez Państwa samolotem i czy są to wyłącznie pracownicy Spółki? Czy zdarzają się sytuacje, że w celu przeprowadzenia kontroli inwestycji Prezes lata sam, a jeśli tak - to jak często ma to miejsce?
Najczęściej transportowanych jest 3 pracowników oraz Prezes, który jest pilotem. Jeżeli lot odbywa się w celu podjęcia decyzji, co do następnych działań w ramach inwestycji to w podróży Prezesowi towarzyszy także Kierownik budowy.
8)Jakie konkretnie zadania w ramach prowadzonych inwestycji wykonują osoby korzystające z przelotów, tj. Prezes oraz pracownicy?
Loty odbywają się w celu odbycia spotkań, sprawdzenia postępów realizacji, często mających wpływ na podejmowanie decyzji, co do dalszych działań w ramach inwestycji, np. zmian w zakresie wykonywanych prac (zmniejszenie lub rozszerzenie zakresu), podpisania dokumentów niezbędnych dla dalszego kontynuowania inwestycji. Niejednokrotnie realizacja musi zostać wstrzymana do czasu podpisania dokumentów, dlatego czas, w jakim nastąpi dotarcie do miejsca inwestycji jest kluczowy. Zdarza się, że loty odbywają się także na skutek pojawienia się awarii w trakcie realizacji. W tym przypadku szybki i niezależny transport jest priorytetem.
Natomiast Kierownik budowy jest osobą, której obecność na poszczególnych etapach budowy jest niezbędna. Zakres jego obowiązków wynika bezpośrednio z ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 418, dalej jako „Prawo budowlane”). Jest on odpowiedzialny m.in. za koordynację prac na budowie, prowadzenie dokumentacji budowy oraz zapewnianie bezpieczeństwa na budowie.
Loty odbywają się także w celu negocjacji przed zawarciem umowy. Niezbędna jest ocena stanu oraz miejsce inwestycji, może to mieć istotny wpływ na warunki cenowe oraz czas realizacji. Wspominanych prac nie da się w większości przypadków wykonać „zdalnie” oraz tylko na podstawie dokumentacji zdjęciowej. Bezpośrednie negocjacje z Klientem i we wskazanym miejscu przyczyniają się do skuteczności w pozyskiwaniu nowych projektów.
9)Czy osoby korzystające z przelotów pełnią funkcje nadzorcze jednocześnie nad wszystkimi inwestycjami?
Niewłaściwym jest ograniczenie obowiązków osób korzystających z przelotów jedynie do funkcji nadzorczych. Zakres ich obowiązków jest znacznie szerszy od zadań sprowadzających się do nadzorowania czy też kontroli inwestycji. Każda z osób korzystająca z przelotów jest zaangażowana w proces inwestycyjny, którego dotyczy dany lot. Mogą to być osoby aktywnie biorące udział w negocjacjach i rozmowach dotyczących projektów. Inna sytuacja jest w przypadku konieczności udział w procesie reklamacyjnym - osoby odpowiedzialne za ocenę wykonanych prac przez Spółkę w przypadku zgłoszenia reklamacji przez Klienta.
10)Kto i jak często dokonuje kontroli inwestycji, o których mowa w Państwa wniosku? Czy odbywają się one według ustalonego wcześniej harmonogramu? Kto bierze udział w takich kontrolach? Czy są one niezbędne do realizacji dalszych etapów prac wykonywanych przez Spółkę w ramach podwykonawstwa? Czy w ramach takich kontroli dochodzi do formalnego zatwierdzenia etapów realizowanych prac?
Kontroli inwestycji dokonuje Prezes wraz z Kierownikiem budowy. Częstotliwość kontroli inwestycji zależy każdorazowo od rodzaju oraz przebiegu inwestycji. Można mówić o pewnym zaplanowanym harmonogramie, ale wynika to głównie z realizowanego Projektu.
Kierownik budowy jest osobą cechującą się niezbędną wiedzą techniczną dla dokonania kontroli inwestycji oraz zobowiązaną do tego na mocy Prawa budowlanego. Natomiast Prezes Spółki zobowiązany jest do prowadzenia spraw Spółki, co w przypadku działalności budowlanej obejmuje także kontrolę prowadzonych inwestycji budowlanych w tym dobór materiałów, terminowość realizowanych prac itp.
Poszczególne etapy realizacji są zatwierdzane protokołem odbioru robót, który podpisuje Prezes. Jest to niezbędne dla przejścia do następnych etapów inwestycji. Protokół jest spisywany również przy wystąpieniu reklamacji.
11)Czy dotychczas korzystali Państwo z krótkookresowych/jednorazowych najmów samolotu? Jeśli tak - proszę wskazać, czym była podyktowana taka konieczność?
Wcześniej Spółka nie korzystała z krótkookresowych/jednorazowych najmów samolotu. Opisywany we wniosku o interpretację indywidualną najem jest dla Spółki pierwszym najmem samolotu. Dlatego też Spółka zdecydowała się zwrócić z wnioskiem o interpretację przepisów podatkowych.
Spółka rozwinęła swoją działalność inwestycyjną także poza Polskę - realizuje usługi także na terenie Niemiec. Jak wskazano we wniosku przy działalności budowlanej niejednokrotnie pojawia się potrzeba sprawnego i szybkiego pojawienia się na miejscu inwestycji, np. w przypadku pojawiających się awarii czy braków dokumentacyjnych. Należy pamiętać, że Spółkę wiążą także ściśle określone terminy, dlatego rozwiązywanie pojawiających się problemów czy zatwierdzanie kolejnych etapów inwestycji w jak najszybszym czasie ma dla Spółki znaczenie pierwszorzędne.
Przy realizacji inwestycji poza granicami Polski Spółka spotkała się z problemami przy transporcie z wykorzystaniem linii lotniczych - brak miejsc, brak połączeń w dogodnych terminach czy konieczność odbycia wielogodzinnych transferów.
Dla Spółki rozwiązaniem tych problemów był najem samolotu, który okazał się wyborem, który poprawił efektywność działalności Spółki nie tylko w przypadku realizacji inwestycji zagranicznych, ale także na terenie kraju. Zauważalny jest trend, że jest to coraz chętniej wykorzystywany środek transportu.
W związku z wcześniej opisanymi problemami z transportem pomiędzy inwestycjami, czasowe uniezależnienie się Spółki było koniecznością. Spółka nie może dopuścić do sytuacji, w której brak środków transportu uniemożliwia dotarcie na miejsce inwestycji, zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych jeśli takie się pojawiają. Podróże samolotem znacząco usprawniły przemieszczanie się w ramach prowadzonych projektów, co pozwala na realizację większej liczby zleceń jednocześnie.
12)Jakiego rodzaju samolot jest przez Państwa wynajmowany?
Samolotem wynajmowanym przez Spółkę to model (…) - jednosilnikowy, śmigłowy samolot.
13)Na jaki okres została zawarta umowa najmu samolotu?
Umowa najmu samolotu została zawarta na czas nieokreślony.
14)W jaki sposób zostało określone w umowie najmu wynagrodzenie za wynajem samolotu?
Jak wskazano w stanie faktycznym, wynagrodzenie za wynajem samolotu zostało określone na poziomie rynkowym. Kalkulacja wynagrodzenia odbywa się w oparciu o stawkę godzinową wykorzystywania samolotu.
15)W jaki konkretnie sposób są Państwo powiązani z właścicielem wynajmowanego samolotu?
Spółka jest powiązana z właścicielem wynajmowanego samolotu kapitałowo oraz osobowo (poprzez występowanie tej samej osoby w organach obydwu Spółek).
16)Czy samolot jest także wynajmowany na rzecz innych niepowiązanych podmiotów?
Według wiedzy Spółki samolot jest wynajmowany także na rzecz innych niepowiązanych podmiotów.
17)Czy zdecydowaliby się Państwo w opisanej sprawie także na wynajem samolotu od innego podmiotu, tzn. w sytuacji, gdyby jego właścicielem nie był podmiot powiązany?
Tak, jak wskazano transport za pomocą samolotu znacznie poprawił wydajność działalności Spółki. Dla Wnioskodawcy nie ma znaczenia, od jakiego podmiotu wynajmuje samolot, a korzyści, jakie może uzyskać z wynajmu. Jak już wskazano, Spółka zauważyła potrzebę usprawnienia odbywanych podróży. Najem samolotu przyniósł jej wymierne korzyści, takie jak: szybszy dojazd, niezależność od podmiotów trzecich oraz możliwość podejmowania się większej ilości zleceń i odbywania większej ilości spotkań z potencjalnymi klientami.
Decyzja wynajmu samolotu od podmiotu powiązanego została podyktowana jego dostępnością. Jak wskazano jest to pierwszy najem samolotu przez Spółkę.
18)Gdzie hangarują Państwo wynajmowany samolot w okresie, kiedy nie wykorzystują Państwo tego samolotu w prowadzonej działalności gospodarczej? Czy ktoś może w tym czasie używać samolotu do celów prywatnych/osobistych ?
Spółka nie jest odpowiedzialna za hangarowanie samolotu. Jak wskazano wynajem odbywa się w oparciu o stawkę godzinową. Po zakończonym locie, Spółka zostawia samolot na lotnisku. Spółka nie ma wiedzy, kto i w jakich celach użytkuje samolotu w czasie, gdy go nie wykorzystuje.
Podkreślenia wymaga, że gdy samolot pozostaje do dyspozycji Spółki, to jest wykorzystywany tylko i wyłącznie na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.
19)Czy samolot w okresie najmu jest wykorzystany wyłącznie przez Państwa, jedynie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej?
Tak, w okresie najmu samolot jest wykorzystywany jedynie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.
Pytanie (w zakresie podatku od towarów i usług)
Czy Wnioskodawca jest uprawniony do obniżania kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wynajem samolotu?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy jest on uprawniony do obniżania kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wynajem samolotu. Podstawa zasada odliczania podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 361, dalej jako: „u.p.t.u.”).
Zgodnie z nim w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a u.p.t.u. kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi przy zakupie których naliczono VAT:
1)zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz
2)pozostają w związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.
W efekcie, jeżeli dane towary lub usługi, nabyte przez podatnika VAT, wykorzystywane są przez ten podmiot do wykonywania czynności opodatkowanych, przysługuje mu prawo do odliczenia całości VAT naliczonego wynikającego z ich nabycia, przy założeniu jednakże, iż pozostałe ograniczenia wynikające z u.p.t.u. nie znajdą zastosowania.
W szczególności zgodne z art. 88 u.p.t.u., prawo do odliczenia nie przysługuje, jeśli dana transakcja nie podlega opodatkowaniu VAT bądź podlega zwolnieniu z tego podatku.
Zatem Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o VAT naliczony wynikający z nabycia usług od Wnioskodawcy, jeżeli nabywane usługi będą związane z czynnościami Spółki podlegającymi opodatkowaniu VAT w Polsce. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT a wykonywane przez nią czynności nie podlegają zwolnieniu z podatku VAT na podstawie przepisów u.p.t.u.
Jak wskazano w treści stanu faktycznego, Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Polski związaną z realizacją inwestycji budowlanych. Budowy mają miejsce w różnych lokalizacjach Polski, a czas ich realizacji pokrywa się ze sobą. Generuje to konieczność stałego przemieszczania się pomiędzy inwestycjami w krótkich odstępach czasu. Wynajem samolotu umożliwia wykonywanie przelotów pomiędzy poszczególnymi lokacjami, co pozwala na prowadzenie działalności operacyjnej Spółki w sposób efektywny.
Ponadto wynajem samolotu pozwala Spółce na szybsze monitorowanie inwestycji. Sytuacja na budowie jest dynamiczna i wymaga stałej kontroli na poszczególnych etapach budowy. Ze względu na to, że inwestycje odbywające się symultanicznie są rozmieszczone w znacznych odległościach od siebie, zadanie to jest utrudnione. Samolot oferuje najszybsze przemieszczanie się ze innych dostępnych środków transportu, z których Spółka mogłaby potencjalnie korzystać.
Dodatkowo możliwość dysponowania samolotem na wyłączność uniezależnia Spółkę od osób trzecich. Nie ma ona potrzeby dostosowywania się do rozkładów oferowanych przez zewnętrznych przewoźników. W sytuacji Spółki istotna jest niezależność czasowa w planowaniu podróży. Przemieszczanie się samolotem pozwala na najbardziej efektywne prowadzenie spraw Spółki, w tym przypadku realizację inwestycji budowlanych, a także minimalizuje ryzyko pojawienia się błędów w trakcie realizacji, które to błędy mogłyby narazić Spółkę na znaczne koszty.
Wobec tego nabywana usługa (wynajem samolotu) jest immanentnie związana z prowadzeniem przez Spółkę działalności gospodarczej. W rezultacie należy uznać, że nabywane przez Spółkę Usługi mają bezpośredni związek z wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych na terytorium kraju.
Prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacji indywidualnej z 19 sierpnia 2019 r., znak pisma: 0111-KDIB3-1.4012.391.2019.1.KO. Tym samym, biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy w kontekście prawa do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wynajem samolotu należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z ww. faktur. w pełnej kwocie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy:
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Z okoliczności sprawy wynika, że działają Państwo na rynku nieruchomości od 2017 r. Są Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik VAT. W ramach swojej działalności realizują Państwo różnego rodzaju inwestycje - Spółka specjalizuje się w (...), a także w budowach deweloperskich (głównie są to inwestycje budownictwa mieszkalnego). Przy realizacji inwestycji działają Państwo jako podwykonawca. Inwestycje realizowane są na całym obszarze geograficznym Polski, nierzadko kilka inwestycji jest prowadzone w tym samym czasie w znacznie oddalonych od siebie lokalizacjach.
Inwestycje realizowane przez Państwa w ramach prowadzonej działalności gospodarczej są inwestycjami budowlanymi. Specjalizują się Państwo się w budowie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej. Realizowane przez Państwa projekty obejmują szeroko pojęte roboty i usługi budowlane. Jako przykłady obecnie realizowanych inwestycji mogą Państwo wskazać inwestycje dla Klientów w (...) (dla jednej z największych firm w Polsce) oraz w Niemczech pod (…) (dla jednej z największych firm motoryzacyjnych na świecie). Obecnie są Państwo także na etapie rozmów końcowych w sprawie kolejnej inwestycji położonej we (...), planowana data rozpoczęcia inwestycji ma mieć miejsce w październiku bieżącego roku. Stale poszerzają Państwo swoją działalność i aktywnie poszukują nowych klientów. Są Państwo w trakcie rozmów/negocjacji związanych z potencjalnymi nowymi inwestycjami. Nie ograniczają Państwo lokalizacji podejmowanych inwestycji do województwa, w którym znajduje się Państwa siedziba. Wręcz przeciwnie - przyjmują Państwa zlecenia z obszaru całej Polski, a także pozyskują kontraktów poza jej granicami.
Z tego względu wynajmują Państwo samolot od spółki powiązanej, który pozwala efektywnie przemieszczać się pomiędzy realizowanymi inwestycjami oraz siedzibą. Niezbędne jest posiadanie prawa do korzystania z samolotu, bowiem nie posiadają Państwo własnego samolotu. Prezes Spółki posiada licencję uprawniającą do pilotażu wynajmowanego samolotu. Wynajem samolotu będzie służył jedynie do odbywania lotów związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nie wykluczają Państwo, że w przyszłości poszerzą swoją działalność o usługi przewozu osób.
Wynajmowany przez Państwa samolot to model (…) - jednosilnikowy, śmigłowy samolot. Umowa najmu samolotu została zawarta na czas nieokreślony. Wynagrodzenie za wynajem samolotu zostało określone na poziomie rynkowym. Kalkulacja wynagrodzenia odbywa się w oparciu o stawkę godzinową wykorzystywania samolotu.
Państwa działalność jest i będzie immanentnie związana z koniecznością przemieszczania się do lokalizacji położonych w znacznych odległościach od Państwa siedziby. W związku z tym efektywna organizacja podróży oraz zmniejszanie czasu dojazdu pozostają niezmiennie Państwa priorytetem. Obciążenie ruchu drogowego jest zauważalnie coraz większe, a wybór publicznych środków transportu obarczony jest opóźnieniami wynikającymi z problemów technicznych, strajków itp. Przy realizacji wspominanych inwestycji dla kontrahentów kluczowa jest terminowość i możliwość sprawnego wywiązania się z popisanych Umów na każdym etapie prowadzonych prac.
Obecnie rozwiązaniem dotychczasowych Państwa problemów jest najem samolotu, który wpłynął w pozytywny sposób na Państwa działalność. Odbywanie podróży służbowych samolotem przyczyniło się do zmniejszenia czasu potrzebnego do dojazdu do realizowanych inwestycji oraz niezależności od innych przewoźników, co ma kluczowe znaczenie w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych zdarzeń, wymagających interwencji osób zaangażowanych w proces inwestycyjny, na miejscu wykonywanych prac. Poprawa sprawności komunikacji pomiędzy Państwem a Państwa klientami oraz nowymi inwestycjami przyczynia się do skuteczniejszego wykonywania przez zarząd i innych Państwa pracowników powierzonych obowiązków, a tym samym przyczynia się do zabezpieczenia źródła przychodów i zwiększenia Państwa przychodów. Odznaczają się Państwo wysoką jakością oraz terminowością przy swoich przedsięwzięciach.
Ze względu na charakter Państwa działalności oraz fakt, że projekty inwestycyjne realizowane przez Państwa często znajdują się w dużych odległościach od siebie lub od Państwa siedziby, Prezes oraz Państwa pracownicy są zmuszeni do pokonywania dużych odległości w krótkich odstępach czasu. Państwa działalność wymaga stałego nadzoru nad projektami, które realizowane są w zupełnie innych, nierzadko bardzo oddalonych od siebie miejscach. Często nie można rozłożyć podróży w czasie ze względu na konieczność kontroli budowy na danym etapie inwestycji. Niedokonanie kontroli inwestycji w konkretnym czasie może doprowadzić do pojawienia się wielu bardzo kosztownych dla Państwa błędów. Z uwagi na ciągły rozwój prowadzonej działalności oraz ciągły wzrost zaangażowania w różnego rodzaju projekty inwestycyjne konieczne jest coraz sprawniejsze przemieszczanie się pomiędzy różnymi lokalizacjami.
Wynajem transportu, którym pilotuje Prezes Spółki pozwala Państwu na niezależność od innych podmiotów oferujących przewóz osób, a przede wszystkim szybkie i sprawne poruszanie się między inwestycjami zlokalizowanymi w różnych miejscach a siedzibą. Poprawia to znacznie efektywność i wydajność Państwa działalności. Przede wszystkim, dzięki przemieszczaniu się za pomocą samolotu, mogą Państwo podejmować się większej liczby zleceń, co bezpośrednio przekłada się na wzrost Państwa przychodów.
Jedna z przykładowych prowadzonych inwestycji znajduje się w odległości 131 km od Państwa siedziby. Przejazd samochodem do inwestycji zajmuje około 2 godzin, natomiast lot samolotem 25 minut. Inna przykładowa prowadzona inwestycja znajduje się w odległości 534 km od siedziby. Przejazd samochodem zajmuje 5,5 godziny, natomiast lot samolotem godzinę i 46 minut. Jedna z planowanych inwestycji (szacowana data rozpoczęcie październik 2025 r.) znajduje się w odległości 1068 km od siedziby. Przejazd samochodem zajmuje ok. 11 godzin, natomiast lot 3,5 godziny.
Istnieje możliwość lądowania samolotu w pobliżu prowadzonych przez Państwa inwestycji. Naturalnym jest, że z lotniska należy następnie dojechać na miejsce realizacji inwestycji. Dojazd do realizowanych inwestycji z lotniska zajmuje zazwyczaj od kilku do kilkunastu minut. Samolot może lądować na regularnych lotniskach, ale również na niektórych prywatnych lub nieewidencjonowanych lądowiskach, szczególnie jeśli są odpowiednio przygotowane i spełniają wymogi prawne dla samolotów lekkich.
Odległość wymienionych wcześniej przykładowych inwestycji od lotniska, na którym ląduje bądź będzie lądować samolot: pierwsza przykładowa inwestycja - 11 km, druga przykładowa inwestycja - 33 km, jedna z planowanych inwestycji - 12 km. Odległość od lotniska do bezpośredniego miejsca realizowanych usług jest nieznaczna, wobec całkowitej odległości, jaką należy pokonać od Państwa siedziby.
W skali miesiąca loty za pomocą wynajmowanego przez Państwa samolotu odbywają się średnio 6-10 razy. Częstotliwość lotów w danym okresie (miesiąca/tygodnia) zależy od liczby aktualnie prowadzonych inwestycji, a także od tego jak przebiega dana inwestycja (jak często mają miejsce zdarzenia wymagające obecności na miejscu osób zaangażowanych w realizowany projekt).
Samolot jest i będzie pilotowany przez Prezesa. Rolą Prezesa jest prowadzenie spraw Spółki, a biorąc pod uwagę profil prowadzonej działalności, do obowiązków Prezesa należy m.in. monitorowanie stanu inwestycji, podejmowanie kluczowych decyzji dotyczących realizowanych projektów oraz negocjowanie warunków kolejnych inwestycji. Ze względu na fakt, że świadczą Państwo usługi w różnych oddalonych Państwa od siedziby lokalizacjach, podróże są nieodłącznym elementem prowadzenia spraw Spółki przez Prezesa. Dlatego nie ma odrębnego wynagrodzenia za ten aspekt pracy, związany z podróżami służbowymi.
Prezes zakończył już proces zdobywania uprawnień do pilotowania samolotu. Obecnie odbywane loty nie przyczyniają się do utrzymania/przedłużania czy zwiększania uprawnień. Loty związane z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą nie służą spełnieniu warunków formalnych w zakresie posiadanych uprawnień. Nie są Państwo zobowiązani do pokrywania wydatków osobistych Prezesa związanych z posiadaniem i/lub utrzymaniem licencji pilota.
Najczęściej wynajmowanym przez Państwa samolotem transportowanych jest 3 pracowników oraz Prezes, który jest pilotem. Jeżeli lot odbywa się w celu podjęcia decyzji, co do następnych działań w ramach inwestycji to w podróży Prezesowi towarzyszy także Kierownik budowy. Loty odbywają się w celu odbycia spotkań, sprawdzenia postępów realizacji, często mających wpływ na podejmowanie decyzji, co do dalszych działań w ramach inwestycji, np. zmian w zakresie wykonywanych prac (zmniejszenie lub rozszerzenie zakresu), podpisania dokumentów niezbędnych dla dalszego kontynuowania inwestycji. Niejednokrotnie realizacja musi zostać wstrzymana do czasu podpisania dokumentów, dlatego czas, w jakim nastąpi dotarcie do miejsca inwestycji jest kluczowy. Zdarza się, że loty odbywają się także na skutek pojawienia się awarii w trakcie realizacji. W tym przypadku szybki i niezależny transport jest priorytetem. Natomiast Kierownik budowy jest osobą, której obecność na poszczególnych etapach budowy jest niezbędna. Zakres jego obowiązków wynika bezpośrednio z ustawy Prawo budowlane. Jest on odpowiedzialny m.in. za koordynację prac na budowie, prowadzenie dokumentacji budowy oraz zapewnianie bezpieczeństwa na budowie.
Loty odbywają się także w celu negocjacji przed zawarciem umowy. Niezbędna jest ocena stanu oraz miejsce inwestycji, może to mieć istotny wpływ na warunki cenowe oraz czas realizacji. Wspominanych prac nie da się w większości przypadków wykonać „zdalnie” oraz tylko na podstawie dokumentacji zdjęciowej. Bezpośrednie negocjacje z Klientem i we wskazanym miejscu przyczyniają się do skuteczności w pozyskiwaniu nowych projektów.
Zakres obowiązków osoby korzystające z przelotów jest znacznie szerszy od zadań sprowadzających się do nadzorowania czy też kontroli inwestycji. Każda z osób korzystająca z przelotów jest zaangażowana w proces inwestycyjny, którego dotyczy dany lot. Mogą to być osoby aktywnie biorące udział w negocjacjach i rozmowach dotyczących projektów. Inna sytuacja jest w przypadku konieczności udział w procesie reklamacyjnym - osoby odpowiedzialne za ocenę wykonanych prac przez Państwa w przypadku zgłoszenia reklamacji przez Klienta.
Kontroli inwestycji dokonuje Prezes wraz z Kierownikiem budowy. Częstotliwość kontroli inwestycji zależy każdorazowo od rodzaju oraz przebiegu inwestycji. Można mówić o pewnym zaplanowanym harmonogramie, ale wynika to głównie z realizowanego Projektu. Kierownik budowy jest osobą cechującą się niezbędną wiedzą techniczną dla dokonania kontroli inwestycji oraz zobowiązaną do tego na mocy Prawa budowlanego. Natomiast Prezes Spółki zobowiązany jest do prowadzenia spraw Spółki, co w przypadku działalności budowlanej obejmuje także kontrolę prowadzonych inwestycji budowlanych w tym dobór materiałów, terminowość realizowanych prac itp. Poszczególne etapy realizacji są zatwierdzane protokołem odbioru robót, który podpisuje Prezes. Jest to niezbędne dla przejścia do następnych etapów inwestycji. Protokół jest spisywany również przy wystąpieniu reklamacji.
Wcześniej nie korzystali Państwo z krótkookresowych/jednorazowych najmów samolotu. Opisywany najem jest dla Spółki pierwszym najmem samolotu. Rozwinęli Państwo swoją działalność inwestycyjną także poza Polskę - Spółka realizuje usługi także na terenie Niemiec. Przy działalności budowlanej niejednokrotnie pojawia się potrzeba sprawnego i szybkiego pojawienia się na miejscu inwestycji, np. w przypadku pojawiających się awarii czy braków dokumentacyjnych. Wiążą Państwa także ściśle określone terminy, dlatego rozwiązywanie pojawiających się problemów czy zatwierdzanie kolejnych etapów inwestycji w jak najszybszym czasie ma dla Państwa znaczenie pierwszorzędne. Przy realizacji inwestycji poza granicami Polski spotykali się Państwo się z problemami przy transporcie z wykorzystaniem linii lotniczych - brak miejsc, brak połączeń w dogodnych terminach czy konieczność odbycia wielogodzinnych transferów. Rozwiązaniem tych problemów był najem samolotu, który okazał się wyborem, który poprawił efektywność działalności Państwa nie tylko w przypadku realizacji inwestycji zagranicznych, ale także na terenie kraju. Zauważalny jest trend, że jest to coraz chętniej wykorzystywany środek transportu. W związku z wcześniej opisanymi problemami z transportem pomiędzy inwestycjami, czasowe Państwa uniezależnienie się było koniecznością. Nie mogą Państwo dopuścić do sytuacji, w której brak środków transportu uniemożliwia dotarcie na miejsce inwestycji, zwłaszcza w sytuacjach awaryjnych jeśli takie się pojawiają. Podróże samolotem znacząco usprawniły przemieszczanie się w ramach prowadzonych projektów, co pozwala na realizację większej liczby zleceń jednocześnie.
Ponadto wskazali Państwo, że zdecydowaliby się w opisanej sprawie także na wynajem samolotu od innego podmiotu, w sytuacji, gdyby jego właścicielem nie był podmiot powiązany. Transport za pomocą samolotu znacznie poprawił wydajność Państwa działalności. Nie ma znaczenia dla Państwa, od jakiego podmiotu wynajmują Państwo samolot, a korzyści, jakie mogą uzyskać z wynajmu. Zauważyli Państwo potrzebę usprawnienia odbywanych podróży. Najem samolotu przyniósł jej wymierne korzyści, takie jak: szybszy dojazd, niezależność od podmiotów trzecich oraz możliwość podejmowania się większej ilości zleceń i odbywania większej ilości spotkań z potencjalnymi klientami. Decyzja wynajmu samolotu od podmiotu powiązanego została podyktowana jego dostępnością. Jest to pierwszy najem samolotu przez Państwa.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy są Państwo uprawnieni do obniżania kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wynajem samolotu.
W odniesieniu do Państwa wątpliwości wskazać należy, że stosownie do cytowanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.
Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu. Najczęściej do wydatków mających pośredni wpływ na wykonywanie czynności opodatkowanych zalicza się koszty reprezentacji i reklamy, wydatki związane z udziałem w targach, konferencjach, koszty doradztwa podatkowego itp.
Podkreślić przy tym należy, iż ciężar wykazania związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.
Ponadto należy wskazać, że warunek zachowania związku zakupów z działalnością opodatkowaną, akcentowany jest w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W orzeczeniu z 6 kwietnia 1995 r. (w sprawie C-4/94, BLP Groupplc v. Commissioners of Customs & Excise), TSUE stwierdził, że powstanie prawa do odliczenia podatku jest uzależnione od bezpośredniego i niezwłocznego związku z transakcjami opodatkowanymi. Także w wyroku z 8 czerwca 2000 r. (w sprawie C-98/98, Commissioners of Customs and Excise a Midland Bank plc) TSUE nie miał wątpliwości, że artykuł 2 Pierwszej Dyrektywy i artykuł 17 ust. 2, 3 i 5 Szóstej Dyrektywy w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych należy interpretować w taki sposób, aby warunkiem odliczenia przez podatnika VAT oraz podstawą do ustalenia zakresu tego prawa było zasadniczo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy daną transakcją nabycia, a daną transakcją (lub transakcjami) sprzedaży. W wyroku z 13 marca 2008 r. w sprawie C-437/06 Securenta, TSUE stanął na stanowisku, że w sytuacji, gdy podatnik wykonuje działalność gospodarczą i działalność niemającą charakteru gospodarczego, prawo do odliczenia z tytułu ewentualnych wydatków jest dopuszczalne jedynie w zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika.
Powyższe powoduje, że podatnik nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego związanego z nabytym towarem lub usługą.
Jednocześnie podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zatem mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu najmu samolotu, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy. W rozpatrywanej sprawie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturze dokumentującej wynajem samolotu, tj. związek nabywanych usług ze sprzedażą opodatkowaną.
W analizowanej sprawie wynajmowany samolot nie jest bezpośrednio związany z wykonywaniem przez Państwa czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, bowiem samolot ten nie podlega dalszemu najmowi (podnajmowi), a zatem nie występuje związek bezpośredni pomiędzy najmem samolotu a Państwa działalnością gospodarczą.
W Państwa przypadku występuje natomiast związek pośredni między nabyciem usługi najmu samolotu a wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, że najem samolotu służy prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej. Wskazali Państwo, że ze względu na charakter Państwa działalności oraz fakt, że projekty inwestycyjne realizowane przez Państwa często znajdują się w dużych odległościach od siebie lub od Państwa siedziby, Prezes oraz Państwa pracownicy są zmuszeni do pokonywania dużych odległości w krótkich odstępach czasu. Państwa działalność wymaga stałego nadzoru nad projektami, które realizowane są w zupełnie innych, nierzadko bardzo oddalonych od siebie miejscach. Często nie można rozłożyć podróży w czasie ze względu na konieczność kontroli budowy na danym etapie inwestycji. Niedokonanie kontroli inwestycji w konkretnym czasie może doprowadzić do pojawienia się wielu bardzo kosztownych dla Państwa błędów.
Państwa działalność jest i będzie immanentnie związana z koniecznością przemieszczania się do lokalizacji położonych w znacznych odległościach od Państwa siedziby. Wynajmują Państwo samolot od spółki powiązanej, który pozwala efektywnie przemieszczać się pomiędzy realizowanymi inwestycjami oraz siedzibą. Poprawa sprawności komunikacji pomiędzy Państwem a Państwa klientami oraz nowymi inwestycjami przyczynia się do skuteczniejszego wykonywania przez zarząd i innych Państwa pracowników powierzonych obowiązków, a tym samym przyczynia się do zabezpieczenia źródła przychodów i zwiększenia Państwa przychodów. Odznaczają się Państwo wysoką jakością oraz terminowością przy swoich przedsięwzięciach.
Loty odbywają się w celu odbycia spotkań, sprawdzenia postępów realizacji, często mających wpływ na podejmowanie decyzji, co do dalszych działań w ramach inwestycji, np. zmian w zakresie wykonywanych prac (zmniejszenie lub rozszerzenie zakresu), podpisania dokumentów niezbędnych dla dalszego kontynuowania inwestycji. Niejednokrotnie realizacja musi zostać wstrzymana do czasu podpisania dokumentów, dlatego czas, w jakim nastąpi dotarcie do miejsca inwestycji jest kluczowy. Zdarza się, że loty odbywają się także na skutek pojawienia się awarii w trakcie realizacji. W tym przypadku szybki i niezależny transport jest priorytetem.
Z uwagi na ciągły rozwój prowadzonej działalności oraz ciągły wzrost zaangażowania w różnego rodzaju projekty inwestycyjne konieczne jest coraz sprawniejsze przemieszczanie się pomiędzy różnymi lokalizacjami. Wynajem środka transportu, którym pilotuje Prezes Spółki pozwala Państwu na niezależność od innych podmiotów oferujących przewóz osób, a przede wszystkim szybkie i sprawne poruszanie się między inwestycjami zlokalizowanymi w różnych miejscach a siedzibą. Poprawia to znacznie efektywność i wydajność Państwa działalności. Przede wszystkim, dzięki przemieszczaniu się za pomocą samolotu, mogą Państwo podejmować się większej liczby zleceń, co bezpośrednio przekłada się na wzrost Państwa przychodów.
Jednocześnie wskazali Państwo, że wynagrodzenie z tytułu wynajmu samolotu będzie kalkulowane w oparciu o stawkę godzinową a samolot w okresie umowy najmu będzie służył jedynie do odbywania lotów związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem w analizowanym przypadku należy uznać, że wynajęcie samolotu w celu przemieszczania się do lokalizacji, w których prowadzą Państwo inwestycje budowlane wpłynie na Państwa działalność generującą podatek należny. Tak więc poniesiony przez Państwa koszt związany z wynajmem samolotu pozostaje w związku z czynnościami opodatkowanymi, które dają prawo do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy. Ponadto są Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik VAT.
W konsekwencji, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej wynajem samolotu, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, o ile nie zaistnieją przesłanki negatywne określone w art. 88 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
