
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od ponoszonych wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją inwestycji w postaci Rewitalizacji kąpieliska miejskiego w A.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Gmina Miasto A (dalej: „Miasto” lub „Gmina”) jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną na podstawie art. 165 Konstytucji RP i art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst. jedn.: Dz.U. 2024.1465; dalej: „u.s.g.”).
Miasto jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).
Gmina wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Część z tych zadań jest realizowana przez Gminę w ramach reżimu publicznoprawnego, część zaś czynności Gmina wykonuje na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych, w związku z czym zaliczane są do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Gmina realizuje inwestycję w postaci Rewitalizacji kąpieliska miejskiego w A (dalej: „Inwestycja”). Przedsięwzięcie zakłada rewitalizację odkrytego kąpieliska miejskiego przy ulicy … w A poprzez przebudowę niefunkcjonującego obecnie obiektu, w tym:
‒wykonanie w miejscu zdegradowanej północnej niecki betonowej 2 niecek basenów rekreacyjnych ze zjeżdżalniami oraz rwącą rzeką, wraz z technologią uzdatniania wody,
‒budowę 2 budynków zaplecza technologicznego i sanitarnego,
‒wykonanie boisk do sportów plażowych, placu zabaw, plaży, niezbędnej infrastruktury technicznej oraz obiektów małej architektury,
‒rozbudowę parkingu, budowę dojazdu i chodników.
Dla przedmiotowego przedsięwzięcia wykonana została dokumentacja projektowa i wydano pozwolenie na budowę. Szczegółowy zakres przedsięwzięcia: (...).
Głównym celem projektu jest (...). Realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do: ożywienia społecznego obszaru, zapewnienia dostępu do wysokiej jakości usług publicznych, w tym rekreacyjnych, w przestrzeni publicznej pozbawionej barier architektonicznych; wzrostu atrakcyjności przestrzennej i gospodarczej obszaru rewitalizacji. Rewitalizacja odkrytego kąpieliska miejskiego to jeden z elementów rewitalizacji obszaru miejskiego – zdegradowanego i niefunkcjonującego obecnie obiektu o funkcji sportowej i rekreacyjnej, mającego wpływ na wzrost aktywności społecznej, w tym sportowej mieszkańców oraz turystów miasta i regionu. Umożliwi dostęp do odpłatnych usług publicznych (w tym rekreacyjnych) w obszarze rewitalizacji, a także poszerzy ofertę turystyczną i rekreacyjno-sportową w obszarze A i jego obszaru funkcjonalnego i regionu, co przysłuży się poprawie aktywności mieszkańców, poprzez zaoferowanie im korzystania z dobrej jakości usług rekreacji. Odwiedzający Państwa region turyści także będą mogli korzystać z dostępnej infrastruktury rekreacyjnej.
Inwestycja ta jest współfinansowana w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych, środki przekazywane w ramach promesy obejmują również podatek VAT. Inwestycja jest w trakcie realizacji, planowane zakończenie 06/2025. Po zakończeniu inwestycji obiekt zostanie przekazany w administrowanie gminnej jednostce budżetowej – Ośrodkowi ... w A (zatem podmiotowi scentralizowanemu dla potrzeb VAT, tj. niebędącemu odrębnym podatnikiem VAT od Gminy).
Gmina planuje, iż w ramach realizacji inwestycji infrastruktura będzie w całości wykorzystywana do świadczenia odpłatnych usług na rzecz mieszkańców i osób przyjezdnych w ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak również do odpłatnego wynajmu przestrzeni (stałego np. pod gastronomię lub doraźnego np. na imprezy). Ośrodek planuje następujące formy prowadzenia działalności: sprzedaż biletów wstępu do obiektu, organizację imprez, zawody pływackie, aquafitness i inne. Usługi gastronomiczne będzie prowadziła firma zewnętrzna wynajmująca pomieszczenia. Proponuje się stosowanie jednego biletu wstępu jako formę korzystania z poszczególnych stref kąpieliska oraz udostępnianie obiektu podmiotom zewnętrznym tylko i wyłącznie za odpłatnością.
Ponadto, przyłącza sanitarne, wodociągowe i deszczowe zostaną przekazane do miejskiej spółki (100% udział Gminy) – Przedsiębiorstwo ... w ramach podwyższenia kapitału zakładowego Spółki (aportem). Przyłącza wniesione zostaną jako wkład niepieniężny do spółki, w wyniku czego Gmina rozpozna również czynność opodatkowaną VAT – 23%.
W konsekwencji, Infrastruktura będzie wykorzystywana do:
‒odpłatnej usługi wstępu (bilety na basen),
‒usługi wstępu na imprezy,
‒usługi wstępu na zawody pływackie,
‒odpłatnej usługi najmu Inwestycji na zawody pływackie,
‒odpłatnej usługi najmu powierzchni pod gastronomię i foodtrucki,
‒opodatkowanej dostawy towarów.
Wszyscy korzystający z Inwestycji płacić będą za wstęp, otrzymają bilety lub fakturę VAT. Z Inwestycji nikt nie skorzysta bezpłatnie. Inwestycja nie będzie wiązała się ze sprzedażą zwolnioną z VAT, jedynie opodatkowaną VAT stawkami (23%, 8%). Wydatki na przedmiotowe inwestycje będą usługami budowlanymi, budowlano-instalacyjnymi , nadzoru. Szczegółowy zakres prac opisano w projekcie budowlanym, w przypadku gdyby było to konieczne, Gmina może go udostępnić. Ponoszone wydatki będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę, z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.
Pytania
Czy Gmina ma prawo do pełnego (100%) odliczenia podatku naliczonego VAT od ponoszonych wydatków inwestycyjnych opisanych w stanie faktycznym?
Państwa stanowisko w sprawie
Gmina ma prawo do pełnego (100%) odliczenia podatku naliczonego VAT od ponoszonych wydatków inwestycyjnych opisanych w stanie faktycznym.
Uzasadnienie:
1. Działanie jednostki samorządu terytorialnego jako podatnik VAT – art. 86 w związku z art. 15 ustawy o VAT
Podstawowym przepisem regulującym prawo do odliczenia jest art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (z licznymi zastrzeżeniami). Przepis ten odwołuje się do art. 15 ustawy o VAT, co oznacza, iż prawo do odliczenia przysługuje jedynie podatnikowi i jedynie w odniesieniu do czynności, w stosunku do których działa on jako podatnik.
Art. 15 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje, że podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Na mocy zaś ust. 2 tego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie jednak z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Podmioty z sektora finansów publicznych mogą zatem działać:
1)w charakterze podatników VAT – w zakresie, w jakim realizują nałożone odrębnymi przepisami zadania, dla realizacji których jednostki te zostały powołane;
2)w charakterze podatników VAT – w zakresie, w jakim na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych dokonują czynności (transakcji) mających charakter działalności gospodarczej.
W konsekwencji, jeżeli jednostka dojdzie do wniosku, że w ramach danej transakcji, aktywności czy czynności działa jako podatnik, to przysługuje jej – w odniesieniu do poniesionych w związku z tym kosztów – prawo do odliczenia. Jakiekolwiek ograniczanie tego prawa stałoby bowiem w sprzeczności z samymi podstawami podatku VAT.
2. Prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełni
Podstawową zasadą podatku VAT jest neutralność opodatkowania, która oznacza, że podatnik musi być od podatku VAT uwolniony.
Na mocy art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, postanowiono, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Oznacza to, że tylko wówczas, gdy zakupy związane są jedynie z czynnościami opodatkowanymi, prawo do odliczenia przysługuje w pełni.
Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, co do zasady, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w przypadku gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Z powyższych przepisów wynika, iż dopiero jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, związanych z danym rodzajem aktywności jednostki, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Dopiero gdy takie przypisanie nie jest możliwe, jednostka powinna zastosować odpowiedni współczynnik – wskaźnik lub/i prewskaźnik.
W konsekwencji, przy odliczaniu VAT w jednostkach samorządowych konieczne jest dokładne analizowanie wszystkich zakupów i ich podział w jednostce na:
1)zakupy związane tylko ze sprzedażą opodatkowaną (w odniesieniu do tej kategorii zakupów jednostka ma prawo do pełnego odliczenia);
2)zakupy związane tylko z czynnościami „poza VAT” (jednostce nie przysługuje prawo do odliczenia);
3)zakupy związane z czynnościami zwolnionymi (jednostce nie przysługuje prawo do odliczenia);
4)zakupy, które mogą służyć czynnościom opodatkowanym i czynnościom „poza VAT” obejmującym zadania statutowe jednostki lub zadania z zakresu władztwa publicznoprawnego (jednostce przysługuje częściowe prawo do odliczenia według prewspółczynnika zdefiniowanego w art. 86 ustawy o VAT);
5)zakupy związane z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi (jednostce przysługuje częściowe prawo do odliczenia VAT według proporcji zwykłej określonej w art. 90 i 91 ustawy o VAT).
3. Prawo do odliczenia podatku naliczonego – przypisanie w pełni do podatku należnego
W przypadku zakupów związanych z budową Inwestycji mamy do czynienia z pierwszą kategorią zakupów. Wiążą się one bowiem jedynie i wprost z działalnością opodatkowaną VAT (stawkami 8 i 23%, niezwolnioną) w postaci sprzedaży biletów wstępu na kąpielisko, odpłatnym najmem i pozostałymi czynnościami opisanymi w stanie faktycznym. Zakupy nie wiążą się z działalnością Gminy w zakresie władztwa publicznego. Nie mają nic wspólnego np. z wydawaniem decyzji, postanowień, budową dróg publicznych, wydawaniem zaświadczeń czy zadaniami z zakresu oświaty czy pobierania podatków lokalnych. Nie wiążą się też z czynnościami zwolnionymi z VAT. Ustawa o VAT nakazuje przede wszystkim prawidłowe przypisanie podatku naliczonego do należnego.
W ocenie Gminy, Inwestycja jest wprost związana ze świadczeniem usług opodatkowanych przez gminę. Infrastruktura ta nie jest związana z innymi zadaniami gminy np. w zakresie dróg, gospodarki śmieciowej, czy edukacji. Wszyscy korzystający z Inwestycji płacić będą za wstęp, otrzymają bilety lub fakturę VAT. Z Inwestycji nikt nie skorzysta bezpłatnie. Inwestycja nie będzie wiązała się ze sprzedażą zwolnioną z VAT, jedynie opodatkowaną VAT stawkami (23%, 8%).
Tak też opisano tę tematykę w wydanej przez Ministerstwo Finansów broszurze z 17 lutego 2016 r. „Zasady odliczania podatku od towarów i usług przez podatników prowadzących działalność o charakterze mieszanym, z uwzględnieniem zmian wprowadzonych od 1 stycznia 2016 r.” (Broszurę wraz z załącznikiem można pobrać na stronie: ...).
W ocenie Gminy, w przypadku sprzedaży biletów wstępu na kąpielisko, na imprezy biletowane, zawody i świadczenia usług najmu komercyjnego Gmina działa jako podatnik, nie wykonuje władztwa publicznego, lecz spełnia kryteria prowadzenia działalności gospodarczej.
W konsekwencji od tego rodzaju usług należy odprowadzić VAT, a Gmina ma prawo do odliczenia podatku z tytułu budowy Inwestycji związanej z taką sprzedażą.
4. Wpływ czynności organu władzy publicznej na prawo do odliczenia
Gmina pragnie wskazać, iż jej działalność w zakresie sprzedaży biletów wstępu na kąpielisko, najmu komercyjnego (i pozostałych opisanych w stanie faktycznym) jest działalnością autonomiczną, oderwaną od sfery imperium. Gmina nie działa w tym zakresie jako organ władzy publicznej. Gmina nie rewitalizuje kąpieliska aby wydawać decyzje, postanowienia czy pobierać podatki ale aby świadczyć usługi opodatkowane VAT w zakresie przede wszystkim sprzedaży biletów wstępu na basen. Owszem Gmina, jak każda jednostka samorządu terytorialnego, otrzymuje przychody z tytułu opłat administracyjnych (np. z tytułu wykonywania zadań z zakresu oświaty – szkoły; działalności z zakresu opieki społecznej – usługi opiekuńcze), pobiera podatki lokalne np. od nieruchomości. Jednakże te sfery aktywności powinny być uznane za działania towarzyszące opodatkowanej działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży biletów wstępu na baseny czy najmu. Gdyby przyjąć odmienny tok myślenia w zasadzie w żadnym przypadku Gmina nie miałaby pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż np. pobiera zawsze podatek od nieruchomości z całego jej terenu. Związek z działalnością gospodarczą i czynnościami opodatkowanymi VAT jest zatem bezpośredni i oczywisty. Gmina podkreśla, że wniosek dotyczy tylko wydatków, które Gmina jest/będzie w stanie przyporządkować w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W konsekwencji, zdaniem Gminy, ma ona pełne prawo do odliczenia VAT od opisanych w stanie faktycznym zakupów związanych z realizacją Inwestycji w postaci Rewitalizacji kąpieliska miejskiego w A.
Zdanie Gminy znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji prawa podatkowego np.:
‒z dnia 28 sierpnia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (DKIS) o sygn. 0112-KDIL3.4012.443.2023.1.AW, gdzie DKIS jasno stwierdza: „Z opisu sprawy wynika, że przedmiotowa Inwestycja, w całości wykorzystywana jest/będzie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (bilety wstępu i najem odpłatny pod gastronomię). Inwestycja służy/będzie służyła tylko działalności komercyjnej, gospodarczej Gminy, nie jest/nie będzie związana z działaniami Gminy jako organu władzy publicznej. Wszyscy korzystający z Inwestycji płacą bowiem za wstęp, otrzymują bilety, a na żądanie fakturę VAT. Z Inwestycji nikt nie korzysta bezpłatnie (np. młodzież szkolna czy przedszkolna). Gmina podkreśla, że wniosek dotyczy tylko wydatków, które Gmina jest/będzie w stanie przyporządkować w całości do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, tj. biletów wstępu na teren Inwestycji i odpłatnego najmu pod gastronomię. Odnosząc się zatem do wątpliwości Gminy dotyczących możliwości odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków poniesionych, w ramach opisanej we wniosku Inwestycji, należy wskazać, że analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są/będą spełnione. Gmina bowiem jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a wydatki poniesione w związku z realizacją Inwestycji mają/będą miały związek z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Mając na uwadze wskazane wyżej okoliczności sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją Inwestycji pn.: „(...)”, ponieważ wybudowana infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Prawo to przysługuje/będzie przysługiwało w przypadku niezaistnienia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy.”
‒z 30 lipca 2021 r. 0112-KDIL1-1.4012.353.2021.1.JKU, gdzie DKIS stwierdza: „Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są spełnione, ponieważ Gmina będzie wykorzystywać rozbudowaną sieć kanalizacyjną wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Gmina będzie w stanie precyzyjnie przyporządkować koszty do inwestycji dotyczącej budowy istniejącej sieci kanalizacyjnej zlokalizowanej w miejscowości (…) na terenie Gminy. Ponadto, Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Zaznaczenia wymaga jednak, że Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy. Podsumowując, w opisanym stanie sprawy Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od ponoszonych wydatków inwestycyjnych na rozbudowę istniejącej sieci kanalizacyjnej. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.”
Tak samo np. interpretacja z 20 kwietnia 2021r. 0112-KDIL1-1.4012.76.2021.2.AW i wiele innych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
‒podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
‒podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.
Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Jak wynika z opisu sprawy Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina realizuje inwestycję w postaci Rewitalizacji kąpieliska miejskiego w A (dalej: „Inwestycja”). Po zakończeniu inwestycji obiekt zostanie przekazany w administrowanie gminnej jednostce budżetowej – Ośrodkowi ... w A (zatem podmiotowi scentralizowanemu dla potrzeb VAT, tj. niebędącemu odrębnym podatnikiem VAT od Gminy). Gmina planuje, iż w ramach realizacji inwestycji infrastruktura będzie w całości wykorzystywana do świadczenia odpłatnych usług na rzecz mieszkańców i osób przyjezdnych w ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak również do odpłatnego wynajmu przestrzeni (stałego np. pod gastronomię lub doraźnego np. na imprezy). Ponadto, przyłącza sanitarne, wodociągowe i deszczowe zostaną przekazane do miejskiej spółki (100% udział Gminy) – Przedsiębiorstwo ... w ramach podwyższenia kapitału zakładowego Spółki (aportem). W wyniku tego Gmina rozpozna również czynność opodatkowaną VAT. Wszyscy korzystający z Inwestycji płacić będą za wstęp. Z Inwestycji nikt nie skorzysta bezpłatnie. Inwestycja nie będzie wiązała się ze sprzedażą zwolnioną z VAT, jedynie opodatkowaną VAT. Ponoszone wydatki będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Gminę, z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.
Zatem, przedstawiony we wniosku opis sprawy wskazuje, że efekty inwestycji w postaci Rewitalizacji kąpieliska miejskiego w A służą/będą służyły jedynie do czynności opodatkowanych.
W związku z tym – w analizowanej sprawie – są/będą spełnione warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy – są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a efekty inwestycji w postaci Rewitalizacji kąpieliska miejskiego w A są/będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podsumowując, mają/będą mieli Państwo prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od ponoszonych wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją inwestycji w postaci Rewitalizacji kąpieliska miejskiego w A, ponieważ efekty tej inwestycji są/będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Wydając interpretację w szczególności oparto się na informacjach wynikających z opisu sprawy, że Gmina planuje, iż w ramach realizacji inwestycji infrastruktura będzie w całości wykorzystywana do świadczenia odpłatnych usług na rzecz mieszkańców i osób przyjezdnych w ramach czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak również do odpłatnego wynajmu przestrzeni (stałego np. pod gastronomię lub doraźnego np. na imprezy). (…) Przyłącza wniesione zostaną jako wkład niepieniężny do spółki, w wyniku czego Gmina rozpozna również czynność opodatkowaną VAT – 23%. Inwestycja nie będzie wiązała się ze sprzedażą zwolnioną z VAT, jedynie opodatkowaną VAT stawkami (23%, 8%). W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazuję, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
