
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na docieplenie/termomodernizację budynków mieszkalnych . Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółdzielnia Mieszkaniowa prowadzi proces docieplenia/termomodernizacji swoich budynków przy współfinansowaniu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. W zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie usług dot. docieplenia/termomodernizacji budynków wydane zostały dla Spółdzielni w 2023 r. interpretacja indywidualna nr 0113-KDIPT1-3.4012.409.2023.1.KS z dnia 01.09.2023 r., a następnie w 2024 r. interpretacja nr 0113-KDIPT1-3.4012.383.2024.1.JM z dnia 22.07.2024 r.
W 2025 r. Spółdzielnia Mieszkaniowa również zamierza pozyskać środki finansowe z WFOŚiGW na przeprowadzenie docieplenia/termomodernizacji kolejnych sześciu budynków mieszkalnych. WFOŚiGW wymaga załączenia do wniosku o ubieganie się o dofinansowanie w 2025 r. aktualnej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie usług dot. docieplenia/termomodernizacji. Spółdzielnia Mieszkaniowa jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług o numerze NIP. Spółdzielnia prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem według Polskiej Klasyfikacji Działalności jest m.in.:
6832.Z Zarządzanie nieruchomościami na zlecenie
6810.Z Obsługa nieruchomości na własny rachunek, kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek
6810.Z Zagospodarowanie i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek
6820.Z Wynajem nieruchomości na własny rachunek
6831.Z Zamiana lokali mieszkalnych, użytkowych i garaży, a także pośrednictwo w ich sprzedaży w zasobach spółdzielni lub niestanowiących własności spółdzielni.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółdzielnia wykonuje czynności, które są:
-czynnościami zwolnionymi od podatku VAT - dotyczy czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, 10a, 11 i 36 ustawy VAT,
-czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT według odpowiednich stawek - dotyczy lokali użytkowych, dzierżawy gruntów, wynajmu powierzchni pod szyldy, reklamy itp.
-czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT - są to czynności, które nie generują opodatkowania VAT, ale bezsprzecznie dotyczą działalności gospodarczej Spółdzielni i nie stanowią odrębnego przedmiotu jej działalności np. generowanie pozostałych przychodów operacyjnych i finansowych.
W Spółdzielni na pokrycie wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości pobierane są opłaty od członków i właścicieli lokali na podstawie art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. 2024. 558. t.j. z dnia 12.04.2024 r.). Opłaty te obejmują również tworzony obligatoryjnie na podstawie art. 6 ust. 3 ww. ustawy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych, z którego w Spółdzielni są finansowane (przy udziale środków z WFOŚiGW) prace dociepleniowe/termomodernizacyjne oraz prace towarzyszące dociepleniom budynków mieszkalnych. Opłaty z powyższych tytułów dla użytkowników lokali mieszkalnych są zwolnione z podatku VAT.
W 2025 r. Spółdzielnia ubiegać się będzie o dofinansowanie prac dotyczących docieplenia/termomodernizacji sześciu budynków mieszkalnych wielorodzinnych zlokalizowanych, które to budynki wybudowane zostały w latach. Docieplenie/termomodernizacja w 2025 r. dotyczyć będzie budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne (o statusie spółdzielczych praw do lokali i praw odrębnej własności), a więc zakupy usług dot. termomodernizacji będą wykorzystywane do wykonywania wyłącznie czynności zwolnionych z VAT.
Zakup usług związanych z dociepleniem/termomodernizacją budynków mieszkalnych udokumentowany będzie fakturami VAT, które będą wystawione na Spółdzielnię Mieszkaniową jako nabywcę.
Z faktur dotyczących docieplenia/termomodernizacji budynków mieszkalnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne, Spółdzielni nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, ponieważ będzie to zakup związany wyłącznie z czynnościami zwolnionymi z podatku. Ponieważ zakup nie będzie miał związku z czynnościami opodatkowanymi Spółdzielnia nie odliczy podatku naliczonego z faktur, które otrzyma za wykonane roboty dociepleniowe, które to prace będą współfinansowane z WFOŚiGW i w związku z tym ubiegać się będzie o rozliczenia realizacji zadania w kwotach brutto.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Spółdzielni, że nie będzie jej przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku nabywania usług, które dotyczyć będą docieplenia/termomodernizacji budynków mieszkalnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Spółdzielni nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy zakupie usług dot. docieplenia/termomodernizacji budynków mieszkalnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne, ponieważ wydatki ten nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Z art. 86 ust. 1 ustawy VAT wynika jednoznacznie, że podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług, o ile zakupy te wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Nie przysługuje ono zatem w zakresie wykonywania czynności zwolnionych oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym tylko te wydatki, które dają się wprost przyporządkować do czynności opodatkowanych dają podatnikowi prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego.
W przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy VAT. Art. 90 ust. 1 ustawy VAT stanowi bowiem, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania zarówno czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Z art. 90 ust. 1 wynika, że podatnik ma w pierwszej kolejności obowiązek wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami poszczególnego rodzaju. Zgodnie z tym przepisem Spółdzielnia uważa, że w przypadku wydatków na docieplenie/termomodernizację realizowanych w budynkach mieszkalnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, ponieważ wydatki te nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Zdaniem Spółdzielni wydatki te można wprost przyporządkować do czynności zwolnionych, ponieważ opłaty od lokali mieszkalnych, w tym wpłaty na fundusz remontowy pobierane są zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkalnych i są zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11.
Związek zakupów z czynnościami zwolnionymi ma również uzasadnienie w tym, że wszystkie prace dotyczące dociepleń/termomodernizacji budynków mieszkalnych są finansowane z funduszu remontowego, który w Spółdzielni tworzony jest na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokali. W przypadku opłat pobieranych od użytkowników lokali mieszkalnych korzystają one ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy VAT. Brak związku zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych wyklucza prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z faktur dokumentujących wydatki dotyczących realizacji prac termomodernizacyjnych/dociepleniowych, które są przedmiotem ubiegania się o dofinansowanie z WFOŚiGW w 2025 roku. W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku warunek uprawniający do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ efekty zrealizowanego zadania będą służyć do wykonywania czynności zwolnionych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady, które dotyczą odliczania podatku naliczonego są sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy są spełnione warunki:
·podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
·towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do takich czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Nie można obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z towarami i usługami, które:
·nie służą do czynności opodatkowanych podatkiem VAT,
·służą do czynności zwolnionych od tego podatku,
·służą do czynności niepodlegających temu podatkowi.
Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, gdy:
·spełni przesłanki pozytywne, wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy i
·nie zaistnieją przesłanki negatywne, określone w art. 88 ustawy.
Art. 88 ustawy określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Wskazali Państwo, że w 2025 r. Spółdzielnia ubiegać się będzie o dofinansowanie prac dotyczących docieplenia/termomodernizacji sześciu budynków mieszkalnych wielorodzinnych. Docieplenie/termomodernizacja w 2025 r. dotyczyć będzie budynków mieszkalnych wielorodzinnych, w których znajdują się tylko lokale mieszkalne (o statusie spółdzielczych praw do lokali i praw odrębnej własności), a więc zakupy usług dot. termomodernizacji będą wykorzystywane do wykonywania wyłącznie czynności zwolnionych z VAT.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – zakupy usług dot. termomodernizacji będą wykorzystywane do wykonywania wyłącznie czynności zwolnionych z VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa stwierdzam, że nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na docieplenie/termomodernizację budynków mieszkalnych, ponieważ wydatki poniesione na realizację projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
