
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości zastosowania stawki VAT w wysokości 0% w związku z eksportem towarów, dla których Spółka otrzymuje zbiorcze potwierdzenie. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 czerwca 2025 r. (wpływ 9 czerwca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawcą jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Polski (dalej: „Spółka” bądź „Wnioskodawca”), której głównym przedmiotem działalności jest sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet (PKD 47.91.Z). Spółka nie posiada stałych miejsc prowadzenia działalności gospodarczej w innych państwach członkowskich. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
W ramach ww. działalności Wnioskodawca zajmuje się internetową sprzedażą detaliczną oraz hurtową głównie bielizny w Polsce i na świecie. Spółka w ramach prowadzonej działalności realizuje m.in. sprzedaż na zasadach dropshipingu na rzecz spółki mającej siedzibę na terenie Wielkiej Brytanii (dalej: „brytyjska Spółka”).
Wnioskodawca udostępnia brytyjskiej Spółce swoje stany magazynowe, w wyniku czego brytyjska Spółka w swojej ofercie dla klientów (mających miejsce zamieszkania w Wielkiej Brytanii) uwzględnia produkty pochodzące z oferty Wnioskodawcy. Proces sprzedaży wygląda następująco:
1.Klient składa zamówienie w sklepie internetowym (portalu sprzedażowym) brytyjskiej Spółki (towar fizycznie znajduje się w magazynie Wnioskodawcy w Polsce),
2.Złożone zamówienie zostaje automatycznie dodane do systemu,
3.Wnioskodawca przygotowuje zamówienie, pakuje je i wysyła bezpośrednio do Klienta brytyjskiej Spółki (wysyła towar do osoby fizycznej mającej miejsce zamieszkania na terytorium Wielkiej Brytanii),
4.Wnioskodawca wystawia brytyjskiej Spółce fakturę dokumentującą złożone zamówienie, w której jako nabywca wskazana jest brytyjska Spółka, a jako odbiorca – Klient,
5.Wnioskodawca wystawia dokument sprzedaży dla Klienta.
Zamówienia są wysyłane za pośrednictwem firmy kurierskiej (dalej: „Firma Kurierska”). Wnioskodawca, w celu dokonania odprawy celnej, przekazuje Firmie Kurierskiej fakturę wystawioną brytyjskiej Spółce (patrz: pkt 4 powyżej) oraz kartę odprawy celnej. Odprawy eksportowej dokonuje Firma Kurierska i to ona występuje w dokumentacji jako eksporter i zgłaszający.
Część zamówień realizowanych przez Wnioskodawcę jest dokonywana zbiorczo, z zastosowaniem procedury. Zgłoszenie zbiorcze umożliwia Firmie Kurierskiej zgrupowanie wielu przesyłek (towarów) w jednym dokumencie, co upraszcza procedurę celną i przyspiesza proces odprawy. W takim przypadku Spółka otrzymuje jeden, zbiorczy komunikat ... do ww. zbiorczych przesyłek. Komunikat zawiera m.in.:
1)unikalny numer referencyjny operacji wywozowej,
– datę przyjęcia zgłoszenia, zwolnienia do procedury wywozu i wyprowadzenia towaru poza obszar UE,
2)urzędowe dane odprawy celnej, w tym numer i kod urzędu celnego,
3)numery referencyjne przesyłek wraz z informacją, że odprawa dotyczy paczek (zamówień) według dołączonego wykazu (dalej: „Wykaz paczek”),
4)wartość faktur (suma dla wszystkich przesyłek) oraz walutę transakcji,
5)masę netto i brutto wszystkich przesyłek razem,
6)w sekcji „Opis i opakowanie” informację: „…..”,
7)warunki dostawy (EXW, FCA itp.).
Wykaz paczek, o którym mowa powyżej (pkt 3 komunikatu), zawiera szczegółowe informacje o przesyłkach, w tym:
1)nazwa nadawcy,
2)numer,
3)numer paczki nadany przez Firmę Kurierską,
4)numer trackingowy paczki widniejący na fakturze sprzedaży wystawionej przez Wnioskodawcę (w przypadku gdy towar jest wysyłany w kilku paczkach, w Wykazie paczek będzie widocznych kilka numerów) - numer ten umożliwia śledzenie przesyłki na stronie internetowej Firmy Kurierskiej i potwierdzenie statusu paczki „doręczono”,
5)imię i nazwisko odbiorcy,
6)kraj dostawy,
7)numer faktury sprzedaży,
8)opis towaru,
9)waga paczki,
10)kod taryfy celnej,
11)wartość,
12)liczba paczek.
Tym samym, zbiorczy komunikat jest powiązany z numerami paczek zawierającymi eksportowane towary oraz z fakturą sprzedażową wystawioną przez Wnioskodawcę. W zakresie potwierdzenia statusu paczki „doręczono”, Wnioskodawca pobiera zbiorczy dokument zawierający m.in. numery paczek oraz dokładną datę ich doręczenia.
W uzupełnieniu wniosku na zadane pytania udzielono następujących odpowiedzi:
1)Jakie dokładnie posiadają Państwo dokumenty, potwierdzające dokonaną sprzedaż poza terytorium Unii Europejskiej, o której mowa w opisie sprawy oraz objętej zakresem postawionego we wniosku pytania?
Odp.: Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca posiada następujące dokumenty potwierdzające dokonaną sprzedaż poza terytorium Unii Europejskiej:
‒zbiorczy komunikat potwierdzający wywóz towarów poza Unię Europejską, zawierający m.in. numery referencyjne przesyłek (zamówień) wraz z informacją, że odprawa dotyczy paczek (zamówień) według dołączonego wykazu (Wykazu paczek),
‒Wykaz paczek, o którym mowa powyżej zawierający szczegółowe informacje przedstawione we wniosku, m.in. numer trackingowy paczki widniejący na fakturze sprzedaży (numer ten umożliwia śledzenie przesyłki na stronie internetowej Firmy Kurierskiej i potwierdzenie statusu paczki „doręczono”)
‒faktura sprzedaży,
‒zbiorczy dokument zawierający numery paczek oraz dokładną datę ich doręczenia.
2)Proszę konkretnie wymienić dokumenty, które określają Państwo w pytaniu i we własnym stanowisku jako „dokumenty alternatywne”?
Odp.: Dokumenty alternatywne, o których mowa w pytaniu to dokumenty wskazane w opisie stanu faktycznego, które Wnioskodawca ponownie wymienił w odpowiedzi na pytanie nr 1. Wnioskodawca po raz kolejny wymienia te dokumenty:
‒zbiorczy komunikat potwierdzający wywóz towarów poza Unię Europejską, zawierający m.in. numery referencyjne przesyłek (zamówień) wraz z informacją, że odprawa dotyczy paczek (zamówień) według dołączonego wykazu (Wykazu paczek),
‒Wykaz paczek, o którym mowa powyżej zawierający szczegółowe informacje przedstawione we wniosku, m.in. numer trackingowy paczki widniejący na fakturze sprzedaży (numer ten umożliwia śledzenie przesyłki na stronie internetowej Firmy Kurierskiej i potwierdzenie statusu paczki „doręczono”),
‒faktura sprzedaży,
‒zbiorczy dokument zawierający numery paczek oraz dokładną datę ich doręczenia.
3)Czy posiadane przez Państwa ww. dokumenty dotyczące transakcji, o której mowa we wniosku:
a)Potwierdzają/będą potwierdzały jednoznacznie wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej do ostatecznego nabywcy?
b)Potwierdzają/będą potwierdzały jednoznacznie doręczenie towarów do nabywcy?
Odp.: Posiadane przez Wnioskodawcę ww. dokumenty dotyczące transakcji, o której mowa we wniosku:
a)w ocenie Wnioskodawcy potwierdzają jednoznacznie wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej do ostatecznego nabywcy.
b)w ocenie Wnioskodawcy potwierdzają jednoznacznie doręczenie towarów do nabywcy.
4)Czy w momencie rozpoczęcia przez firmę kurierską usługi transportowej właścicielem towaru są Państwo?
Odp. W momencie rozpoczęcia przez firmę kurierską usługi transportu właścicielem towaru jest Wnioskodawca.
5)Za jakie czynności związane z transportem towarów odpowiadają Państwo oraz przewoźnik, tj. firma kurierska?
Odp. Za cały transport towarów odpowiada przewoźnik, tj. firma kurierska. To firma kurierska odbiera towar od Wnioskodawcy i jest odpowiedzialna za dostarczenie go do ostatecznego nabywcy będąc odpowiedzialnym również za kwestie formalne ww. transportu.
6)Czy firma kurierska obciąża Państwa kosztami transportu bądź innymi kosztami związanymi z wykonaniem zleconej usługi?
Odp. Firma kurierska obciąża Wnioskodawcę kosztami transportu (koszt odprawy celnej wliczony jest w usługę transportu).
7)Przez organ celny z jakiego kraju będzie potwierdzony wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej w ramach transakcji objętej zakresem pytania?
Odp. Wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej w ramach transakcji objętej zakresem pytania będzie potwierdzony przez polski organ celny.
8)Czy procedura wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej w rozumieniu przepisów prawa celnego będzie rozpoczynana przez Państwa na terytorium kraju?
Odp. Procedura wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej w rozumieniu przepisów prawa celnego będzie rozpoczynana na terytorium kraju.
9)Czy transport towarów, o których mowa we wniosku miał/ma nieprzerwany charakter?
Odp. Transport towarów, o których mowa we wniosku, ma nieprzerwalny charakter. Nieprzerwany charakter transportu oznacza, że transport nie jest przerywany, chyba że jest to spowodowane standardowymi wymaganiami logistycznymi, takimi jak przeładunek czy postój.
10)W którym momencie i na terytorium jakiego kraju nastąpi przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel na podmioty uczestniczące w transakcji, tj.:
a)z Państwa na Kontrahenta (brytyjską Spółkę)?
b)z Kontrahenta na ostatniego (trzeciego) nabywcę (Klienta)?
Odp. Przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel na podmioty uczestniczące w transakcji, tj.
a)Z Państwa na Kontrahenta (brytyjską Spółkę) - w miejscu wydania towaru w Polsce (w momencie wydania towaru z magazynu Wnioskodawcy Firmie Kurierskiej),
b)Z Kontrahenta na ostatniego (trzeciego) nabywcę (Klienta) - w miejscu dostawy w Wielkiej Brytanii (w momencie odbioru towaru przez ostatecznego nabywcę).
11)Czy każdorazowo Państwo przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokona sprzedaży towarów, będą posiadać dokument potwierdzający wywóz towarów poza terytorium UE?
Odp. W większości przypadków Wnioskodawca przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokona sprzedaży towarów, posiada dokumenty alternatywne, o których mowa we wniosku oraz w udzielonych powyżej odpowiedziach, które w ocenie Wnioskodawcy potwierdzają wywóz towarów poza terytorium UE. Oczywiście zdarzają się sytuację, w których Wnioskodawca (nie ze swojej winy) nie posiada ww. dokumentów, wówczas taką dostawę opodatkowuje podatkiem VAT, a po otrzymaniu dokumentów, dokonuje stosownej korekty.
12)Czy z posiadanych dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium UE będzie wynikać tożsamość towarów będących przedmiotem dostawy i wywozu?
Odp. Z posiadanych dokumentów (dokumentów alternatywnych, o których mowa we wniosku oraz w udzielonych powyżej odpowiedziach), które w ocenie Wnioskodawcy, potwierdzają wywóz towarów poza terytorium UE wynika tożsamość towarów będących przedmiotem dostawy i wywozu.
13)Czy posiadane przez Państwa dokumenty można jednoznacznie przyporządkować do wywożonego z Unii Europejskiej towaru, który został sprzedany przez Państwa?
Odp. Posiadane przez Wnioskodawcę dokumenty (dokumenty alternatywne, o których mowa we wniosku oraz w udzielonych powyżej odpowiedziach) można jednoznacznie przyporządkować do wywożonego z Unii Europejskiej towaru, który został sprzedany przez Wnioskodawcę.
Pytanie
Czy w przypadku opisanym powyżej, tj. w sytuacji gdy Firma Kurierska dokonuje zbiorczej odprawy towarów, a Wnioskodawca posiada jeden zbiorczy komunikat potwierdzający wywóz towarów poza Unię Europejską, zawierający numery paczek oraz numery faktur sprzedażowych oraz posiada dokumenty alternatywne, Wnioskodawca ma prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT, o której mowa w art. 41 ust. 4 ustawy o VAT przewidzianej dla eksportu towarów?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku opisanym powyżej, tj. w sytuacji gdy Firma Kurierska dokonuje zbiorczej odprawy towarów, a Wnioskodawca posiada jeden zbiorczy komunikat potwierdzający wywóz towarów poza Unię Europejską zawierający numery paczek oraz numery faktur sprzedażowych oraz posiada dokumenty alternatywne, ma on prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT, o której mowa w art. 41 ust. 4 ustawy o VAT przewidzianej dla eksportu towarów.
Zgodnie z definicją eksportu towarów wskazaną w ustawie o VAT, przez eksport rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a)dostawcę lub na jego rzecz, lub
b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych
‒jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o VAT w eksporcie towarów stawka podatku wynosi 0%, przy czym jej zastosowanie możliwe jest pod warunkiem, że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.
Ustawa o VAT wskazuje na dokumenty potwierdzające wywóz towarów, jednak w art. 41 ust. 6a ustawy o VAT posługuje się sformułowaniem „w szczególności” co prowadzi do wniosku, że przewidziany w tym przepisie katalog jest otwarty, a wymienione w nim dokumenty stanowią jedynie przykłady dokumentów uznanych za dowód potwierdzający dostawę i wywóz towaru poza granicę Unii Europejskiej.
Zgodnie z powyższą regulacją, dokumentami potwierdzającymi wywóz towaru poza granice Unii Europejskiej są w szczególności:
1)dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu – tzw. komunikat CC599C (dawniej IE 599),
2)dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność,
3)zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny – tzw. dokument SAD.
Powyższe oznacza, że aby możliwe było opodatkowanie eksportu towarów stawką podatku w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie warunku dotyczącego potwierdzenia wywozu towarów przez urząd celny określony w przepisach celnych. Spełnienie tego warunku ma gwarantować, że rzeczywiście wywóz towarów nastąpił i że bez ich powrotnego przywozu nie będą one przedmiotem dostawy na terytorium kraju, która poprzez zastosowanie stawki 0% byłaby faktycznie nieopodatkowana.
Co do zasady, dokumentami potwierdzającymi wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej dla celów podatku VAT są w szczególności dokumenty w formie elektronicznej otrzymane z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez organ celny wydruk tego dokumentu. Dokumentem takim jest w szczególności komunikat CC599C potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.
W przedmiotowej sprawie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej będzie dokonywała Firma Kurierska, która w odniesieniu do wskazanej grupy przesyłek, robi jedno zbiorcze zgłoszenie kurierskie (w przypadku przesyłek o wartości nieprzekraczającej 1000 EUR lub przesyłek, których masa netto nie przekracza 1 000 kg). Wnioskodawca posiada zatem jeden zbiorczy komunikat zawierający m.in. numery referencyjne przesyłek (zamówień) wraz z informacją, że odprawa dotyczy paczek (zamówień) według dołączonego wykazu. Z kolei wykaz, o którym mowa w zdaniu poprzednim, zawiera szczegółowe informacje o przesyłkach, w tym nazwę nadawcy, imię i nazwisko odbiorcy, numer faktury sprzedaży, numer paczki nadany przez Firmę Kurierską oraz numer trackingowy paczki widniejący na fakturze sprzedaży wystawionej przez Wnioskodawcę. W przypadku gdy towar jest wysyłany w kilku paczkach, w Wykazie paczek jest widocznych kilka numerów. Numer trackingowy paczki umożliwia śledzenie przesyłki na stronie internetowej Firmy Kurierskiej i potwierdzenie statusu paczki „doręczono”.
Organy podatkowe nie widzą przeszkód w stosowaniu 0% stawki podatku VAT w eksporcie podczas gdy eksporter posiada zbiorczy komunikat (dawniej). W interpretacji z dnia 29 października 2020 r. nr 0113-KDIPT1-2.4012.575.2020.2.KT Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że: „(...) skoro będzie możliwość dokonania identyfikacji wysłanego towaru przez Wnioskodawcę na zbiorczym dokumencie IE-599 oraz będzie z niego wynikać, że przedmiotowe towary zostały dostarczone z magazynu Wnioskodawcy na terytorium Rosji (i tym samym opuściły terytorium kraju), a Wnioskodawca będzie w posiadaniu ww. dokumentu IE-599 przed terminem do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, wówczas, na podstawie art. 2 pkt 8 lit. a oraz art. 41 ust. 4 ustawy, Wnioskodawca w związku z dokonywanymi dostawami będzie miał możliwość zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% z tytułu eksportu bezpośredniego”.
Należy również podkreślić, że Wnioskodawca posiada inne, alternatywne dokumenty potwierdzające wywóz towaru z terytorium Unii Europejskiej. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego Wykaz paczek zawiera również numer trackingowy paczki (widniejący na fakturze sprzedaży wystawionej przez Wnioskodawcę). Dzięki temu numerowi Wnioskodawca ma możliwość śledzenia przesyłki na stronie internetowej Firmy Kurierskiej i potwierdzenie statusu paczki „doręczono” – Wnioskodawca pobiera zbiorczy dokument zawierający wykaz paczek zawierający numery paczek oraz dokładne daty ich doręczenia.
W kwestii alternatywnych dokumentów potwierdzających eksport TSUE w wyroku z dnia 28 marca 2019 r. w sprawie C-275/18 podniósł, że „(...) art. 146 ust. 1 lit. a) w związku z art. 131 dyrektywy VAT należy interpretować w ten sposób, że sprzeciwia się on temu, aby przepis prawa krajowego uzależniał zwolnienie z VAT przewidziane dla towarów przeznaczonych do wywozu poza terytorium Unii od przesłanki, aby towary te zostały objęte procedurą celną wywozu, w sytuacji, w której jest bezsporne, że zostały spełnione materialnoprawne przesłanki zwolnienia, w tym w szczególności przesłanka faktycznego wyprowadzenia danych towarów z terytorium Unii”. Natomiast jak wskazał NSA, w świetle wyżej cytowanego orzeczenia TSUE, dla zastosowania stawki VAT 0% w eksporcie kluczowy jest fakt wywozu poza terytorium UE (przesłanka materialna), a nie zgromadzenie określonych dokumentów w konkretnej procedurze (przesłanka formalna). W konsekwencji – w ocenie NSA – (...) nie można odmówić podatnikowi prawa do zastosowania stawki 0% VAT wyłącznie na tej podstawie, że nie posiada on określonego dokumentu potwierdzającego eksport towarów poza UE, jeśli eksport ten faktycznie nastąpił, która to okoliczność jak wskazano wyżej nie była przez organy kwestionowana”.
Tym samym dla wykazania eksportu można posłużyć się każdym dokumentem, który jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwości potwierdza wywóz towaru poza granice Unii Europejskiej.
W niniejszej sprawie Wnioskodawca posiada komunikat, a więc dokument wprost wskazany art. 41 ust. 6a ustawy o VAT, ale posiada również dokumenty alternatywne, tj. fakturę sprzedażową oraz Wykaz paczek zawierający w szczególności numer trackingowy paczek, numery faktur sprzedażowych, dane nabywcy oraz odbiorcy oraz kraj destynacji. Numer trackingowy paczek umożliwia ponadto Wnioskodawcy śledzenie paczki i potwierdzenie jej statusu – statusu „doręczono”.
Podsumowując, orzecznictwo TSUE prezentuje jednolity pogląd uznający niekwestionowany prymat przesłanek materialnoprawnych nad przesłankami formalnymi, które mimo, że są wymagane przez ustawodawstwo krajowe i winny być respektowane, nie powinny pozbawiać podatnika prawa do realizacji swoich uprawnień przy ich niedopełnieniu, zwłaszcza gdy podatnik dysponuje innymi dokumentami potwierdzającymi - w tym przypadku - wywóz towarów poza granice Unii Europejskiej - „(...) należy odmówić skorzystania ze zwolnienia z VAT przewidzianego w owym art. 146 ust. 1 lit. b), jeżeli naruszenie wymogu formalnego skutkuje uniemożliwieniem przedstawienia przekonywającego dowodu na to, że zostały spełnione przesłanki materialnoprawne warunkujące zastosowanie tego zwolnienia” (sprawa C-656/19).
W świetle powyższych analiz regulacji unijnych i krajowych oraz przenosząc wypracowane stanowisko na grunt niniejszej sprawy, uznać należy, że dokumenty jakie posiada Wnioskodawca, tj. potwierdzenia wywozu towarów poza Unię Europejską (jeden zbiorczy komunikat CC599C) oraz dokumenty alternatywne opisane wyżej, są niepodważalnym dowodem faktycznego opuszczenia granic Unii Europejskiej przez towary, co uprawnia Wnioskodawcę do zastosowania 0% stawki VAT, o której mowa w art. 41 ust. 4 ustawy o VAT.
Mając powyższe na względzie, w przypadku opisanym powyżej, tj. w sytuacji gdy Firma Kurierska dokonuje zbiorczej odprawy towarów, a Wnioskodawca posiada jeden zbiorczy komunikat ... potwierdzający wywóz towarów poza Unię Europejską zawierający numery paczek oraz numery faktur sprzedażowych oraz posiada dokumenty alternatywne, ma on prawo do zastosowania 0% stawki podatku VAT, o której mowa w art. 41 ust. 4 ustawy o VAT przewidzianej dla eksportu towarów.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała, że stanowisko Wnioskodawcy w kwestii oceny prawnej wniosku zostało przedstawione w złożonym wniosku i nie uległo zmianie w wyniku udzielonych odpowiedzi. Wnioskodawca podtrzymuje je w całości.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775) – zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Według art. 2 pkt 1 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium kraju - rozumie się przez to terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Jak stanowi art. 2 pkt 3 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium Unii Europejskiej - rozumie się przez to terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej, (…).
Na podstawie art. 2 pkt 5 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terytorium państwa trzeciego - rozumie się przez to terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jak stanowi art. 2 pkt 8 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o eksporcie towarów - rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a)dostawcę lub na jego rzecz, lub
b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych
- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Ustawodawca, definiując pojęcie eksportu towarów, dokonał rozróżnienia sytuacji, gdy będący przedmiotem wywozu towar jest wywożony przez dostawcę lub na jego rzecz, oraz gdy jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz. Sytuacja kiedy eksporter lub podmiot przez niego upoważniony sam dokonuje wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej – stanowi tzw. eksport bezpośredni. Eksport pośredni natomiast ma miejsce wówczas, gdy wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, w wykonaniu dostawy towarów, jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Polski lub na jego rzecz.
Należy zauważyć, że art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy przewiduje, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów, jednak z uwagi na terytorialny charakter podatku VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które w przypadku dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych wyznacza art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Podkreślić należy, że zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.
Stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy:
W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.
Art. 41 ust. 6 ustawy stanowi, że:
Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.
Zgodnie z art. 41 ust. 6a ustawy:
Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:
1)dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;
2)dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
3)zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.
W myśl art. 41 ust. 7 ustawy:
Jeżeli warunek, o którym mowa w ust. 6, nie został spełniony, podatnik nie wykazuje tej dostawy w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3, za dany okres rozliczeniowy, lecz w okresie następnym, stosując stawkę podatku 0%, pod warunkiem otrzymania dokumentu wymienionego w ust. 6 przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za ten następny okres. W przypadku nieotrzymania tego dokumentu w terminie określonym w zdaniu poprzednim mają zastosowanie stawki właściwe dla dostawy tego towaru na terytorium kraju.
Na podstawie art. 41 ust. 8 ustawy:
Przepis ust. 7 stosuje się w przypadku, gdy podatnik posiada dokument celny potwierdzający procedurę wywozu.
Według art. 41 ust. 9 ustawy:
Otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.
Art. 41 ust. 11 ustawy stwierdza natomiast, że:
Przepisy ust. 4 i 5 stosuje się odpowiednio w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b, jeżeli podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonał dostawy towarów, otrzymał dokument, o którym mowa w ust. 6, z którego wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Przepisy ust. 7 i 9 stosuje się odpowiednio.
Wskazać należy, że aby uznać daną czynność za eksport towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, muszą wystąpić łącznie następujące przesłanki:
-ma miejsce dostawa towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni) lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (eksport pośredni),
-wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej musi zostać potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Niespełnienie jakiejkolwiek z wymienionych wyżej przesłanek powoduje, że nie dochodzi do eksportu towarów w rozumieniu przepisów ustawy.
Z kolei, aby możliwe było opodatkowanie eksportu towarów stawką podatku w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie warunku dotyczącego otrzymania przez podmiot potwierdzenia wywozu towarów przez organ celny określony w przepisach celnych. Spełnienie tego warunku ma gwarantować, że faktycznie wystąpił eksport towarów w myśl art. 2 pkt 8 ustawy skutkujący wywozem towarów z terytorium Polski. Otrzymanie odpowiedniego dokumentu „urzędowego” zapobiegnie sprzedaży towarów, która to sprzedaż mogłaby być faktycznie nieopodatkowana w sytuacji braku wywozu towarów i zastosowania preferencyjnej stawki 0%.
Z wniosku wynika, że Państwo są czynnym podatnikiem podatku VAT. Państwa głównym przedmiotem działalności jest sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej realizują Państwo m.in. sprzedaż na zasadach dropshipingu na rzecz spółki mającej siedzibę na terenie Wielkiej Brytanii. Proces sprzedaży wygląda następująco:
1.Klient składa zamówienie w sklepie internetowym (portalu sprzedażowym) brytyjskiej Spółki (towar fizycznie znajduje się w Państwa magazynie w Polsce),
2.Złożone zamówienie zostaje automatycznie dodane do systemu,
3.Państwo przygotowują zamówienie, pakują je i wysyłają bezpośrednio do Klienta brytyjskiej Spółki (wysyła towar do osoby fizycznej mającej miejsce zamieszkania na terytorium Wielkiej Brytanii),
4.Państwo wystawiają brytyjskiej Spółce fakturę dokumentującą złożone zamówienie, w której jako nabywca wskazana jest brytyjska Spółka, a jako odbiorca – Klient,
5.Państwo wystawiają dokument sprzedaży dla Klienta.
Za cały transport towarów odpowiada przewoźnik, tj. firma kurierska. To firma kurierska odbiera towar od Państwa i jest odpowiedzialna za dostarczenie go do ostatecznego nabywcy będąc odpowiedzialnym również za kwestie formalne ww. transportu. Firma kurierska obciąża Państwa kosztami transportu (koszt odprawy celnej wliczony jest w usługę transportu). Wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej w ramach transakcji objętej zakresem pytania będzie potwierdzony przez polski organ celny. Procedura wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej w rozumieniu przepisów prawa celnego będzie rozpoczynana na terytorium kraju. Transport towarów, o których mowa we wniosku, ma nieprzerwalny charakter. Nieprzerwany charakter transportu oznacza, że transport nie jest przerywany, chyba że jest to spowodowane standardowymi wymaganiami logistycznymi, takimi jak przeładunek czy postój.
Posiadają Państwo następujące dokumenty potwierdzające dokonaną sprzedaż poza terytorium Unii Europejskiej:
‒zbiorczy komunikat potwierdzający wywóz towarów poza Unię Europejską, zawierający m.in. numery referencyjne przesyłek (zamówień) wraz z informacją, że odprawa dotyczy paczek (zamówień) według dołączonego wykazu (Wykazu paczek),
‒Wykaz paczek, o którym mowa powyżej zawierający szczegółowe informacje przedstawione we wniosku, m.in. numer trackingowy paczki widniejący na fakturze sprzedaży (numer ten umożliwia śledzenie przesyłki na stronie internetowej Firmy Kurierskiej i potwierdzenie statusu paczki „doręczono”)
‒faktura sprzedaży,
‒zbiorczy dokument zawierający numery paczek oraz dokładną datę ich doręczenia.
Jak Państwo wskazali komunikat zawiera m.in.:
1)unikalny numer referencyjny operacji wywozowej,
2)– datę przyjęcia zgłoszenia, zwolnienia do procedury wywozu i wyprowadzenia towaru poza obszar UE,
3)urzędowe dane odprawy celnej, w tym numer LRN i kod urzędu celnego,
4)numery referencyjne przesyłek wraz z informacją, że odprawa dotyczy paczek (zamówień) według dołączonego wykazu (dalej: „Wykaz paczek”),
5)wartość faktur (suma dla wszystkich przesyłek) oraz walutę transakcji,
6)masę netto i brutto wszystkich przesyłek razem,
7)w sekcji „Opis i opakowanie” informację: „…”,
8)warunki dostawy (EXW, FCA itp.).
Z kolei, Wykaz paczek, o którym mowa powyżej (pkt 3 komunikatu), zawiera szczegółowe informacje o przesyłkach, w tym:
1)nazwa nadawcy,
2)numer MRN,
3)numer paczki nadany przez Firmę Kurierską,
4)numer trackingowy paczki widniejący na fakturze sprzedaży wystawionej przez Wnioskodawcę (w przypadku gdy towar jest wysyłany w kilku paczkach, w Wykazie paczek będzie widocznych kilka numerów) - numer ten umożliwia śledzenie przesyłki na stronie internetowej Firmy Kurierskiej i potwierdzenie statusu paczki „doręczono”,
5)imię i nazwisko odbiorcy,
6)kraj dostawy,
7)numer faktury sprzedaży,
8)opis towaru,
9)waga paczki,
10)kod taryfy celnej,
11)wartość,
12)liczba paczek.
Wskazali Państwo, że w większości przypadków przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonają Państwo sprzedaży towarów, posiadają Państwo dokumenty, które potwierdzają wywóz towarów poza terytorium UE. Zdarzają się sytuację, w których Państwo nie posiadają ww. dokumentów, wówczas taką dostawę opodatkowują podatkiem VAT, a po otrzymaniu dokumentów, dokonują stosownej korekty.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że w odniesieniu do transakcji będących przedmiotem wniosku – jak wynika z okoliczności sprawy – dokonują Państwo dostawy towarów wysyłanych z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego (przez firmę kurierską działającą na Państwa rzecz), a wywóz ten będzie potwierdzony przez właściwy organ celny na dokumencie. Uznać zatem należy, że zostaną łącznie spełnione warunki do uznania transakcji, które będą dokonywane przez Państwa za eksport towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a ustawy, tj. tzw. eksport bezpośredni.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazuję, że zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy, możliwość zastosowania stawki 0% do eksportu towarów uwarunkowana jest posiadaniem, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Zatem, aby mogli Państwo opodatkować sprzedaż stanowiącą eksport towarów stawką podatku w wysokości 0% - będą Państwo musieli posiadać dokument, który w sposób jednoznaczny potwierdza, że wysyłane towary opuściły terytorium Unii Europejskiej. Przykładowy katalog takich dokumentów wymieniony został w art. 41 ust. 6a ustawy. Przy czym, pomimo tego, że katalog dokumentów wymienionych w art. 41 ust. 6a ustawy ma charakter otwarty, na co wskazuje użyty w ustawie zwrot „w szczególności”, nie można uznać, że jakikolwiek dokument potwierdzający wywóz towarów lub ich dostawę na terytorium państwa trzeciego, oznacza spełnienie warunku, o którym mowa w ww. przepisie.
W tym miejscu należy ponownie odnieść się do art. 2 pkt 8 ustawy, gdzie ustawodawca wyraźnie wskazał, iż o eksporcie towarów możemy mówić wówczas, gdy wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium UE zostanie potwierdzony przez „właściwy organ celny określony w przepisach celnych”. Zatem mogą to być dokumenty, które wskazane są w przepisach celnych. W konsekwencji mogą to być dokumenty potwierdzone przez polskie organy celne, ale również przez organy celne z innych państw członkowskich UE.
W trakcie trwania procedury celnej na kolejnych etapach nadawane są nowe numery komunikatów (system AES obowiązujący do 30 października 2024 r.):
-komunikat IE-515 – zgłoszenie towarów do procedury wywozu;
-komunikat IE-518 – wynik kontroli dokonanej przez Urząd Celny Wyprowadzenia, tj. urząd, z którego wyjeżdża towar;
-komunikat IE-529 – zwolnienie towarów do procedury wywozu;
-komunikat IE-599 – potwierdzenie wyprowadzenia towarów lub odmowy zgody na wyprowadzenie towarów.
31 października 2024 r. zostały wprowadzone nowe wersje systemów obsługi procedur wywozowych i tranzytowych (system AES/ECS2 PLUS), zgodnie z którymi w trakcie trwania procedury celnej na kolejnych etapach nadawane są nowe numery komunikatów:
-komunikat CC515C – zgłoszenie towarów do procedury wywozu;
-komunikat CD518C – wynik kontroli dokonanej przez Urząd Celny Wyprowadzenia, tj. urząd, z którego wyjeżdża towar;
-komunikat CC529C – zwolnienie towarów do procedury wywozu;
-komunikat CC599C – potwierdzenie wyprowadzenia towarów lub odmowy zgody na wyprowadzenie towarów.
Co do zasady, zgłoszenia wywozowe towarów z obszaru celnego UE składane są w formie elektronicznej z wykorzystaniem systemu AES (Automatyczny System Eksportu) lub obowiązującego od 31 października 2024 r. systemu AES/ECS2 PLUS. Zgłoszenie celne (wywozowe) w postaci komunikatu IE-515 lub CC515C jest składane przez zgłaszającego do właściwego urzędu wywozu. Z kolei urząd wyprowadzenia (urząd celny graniczny, przez który towar opuszcza obszar celny Unii Europejskiej) niezwłocznie po tym, jak towar opuścił obszar celny UE przesyła do urzędu wywozu (urzędu, w którym zostało złożone zgłoszenie celne) komunikat IE-518 lub CD518C zawierający wyniki kontroli przeprowadzonej w urzędzie wyprowadzenia. Po otrzymaniu przez urząd wywozu komunikatu IE-518 lub CD518C System generuje automatycznie komunikat IE-599 lub CC599C i przesyła go zgłaszającemu. Komunikat IE-599 lub CC599C jest dokumentem celnym potwierdzającym, także dla celów podatkowych, wywóz towarów poza terytorium UE przez wskazanego w zgłoszeniu wywozowym eksportera. Przy czym, komunikat IE-599 lub CC599C, może być wydany nie tylko przez krajową administrację celną, ale także przez inne unijne organy celne, jeśli odprawa celna wywozowa (eksportowa) miała miejsce na terenie innego państwa członkowskiego.
Z powyższego wynika zatem, że dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza terytorium UE jest:
-elektroniczny komunikat IE-599 otrzymany w systemie AES lub obowiązujący od 31 października 2024 r. komunikat CC599C otrzymany w systemie AES/ECS2 PLUS,
-wydruk ww. komunikatu potwierdzony przez właściwy organ celny,
-elektroniczny komunikat IE-599 otrzymany poza systemem AES lub komunikat CC599C otrzymany poza systemem AES/ECS2 PLUS, jeżeli jego autentyczność jest zapewniona.
Dokumentem, o którym mowa w art. 41 ust. 6a ustawy uprawniającym do zastosowania stawki 0% przy eksporcie towarów będzie również zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym lub kopia takiego zgłoszenia potwierdzona przez właściwy urząd celny. We wszystkich ww. przypadkach są to dokumenty o charakterze „urzędowym” – wygenerowane w systemie AES lub AES/ECS2 PLUS lub potwierdzone przez właściwy urząd celny. Podatnik powinien więc posiadać w swojej dokumentacji dowód wiarygodny, stanowiący urzędowe potwierdzenie faktycznego dokonania wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, z którego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Ponadto kierując się wyjaśnieniami dotyczącymi wprowadzenia regulacji zawartej w art. 41 ust. 6a ustawy do zastosowania stawki 0% będą uprawniały również inne niż ww. dokumenty, które funkcjonują w innych państwach członkowskich zgodnie z obowiązującymi tam przepisami i które potwierdzają wywóz poza terytorium UE, przy czym chodzi tu przede wszystkim o formę „urzędowego” dokumentu, w którym urząd celny innego państwa członkowskiego potwierdza wywóz towarów poza terytorium UE, a nie o dowolność w stosowaniu jakichkolwiek dokumentów, które nie zostały wprost określone w przepisach prawa tych państw.
Należy zauważyć, że będą Państwo w posiadaniu dokumentu CC599C zbiorczego, powiązanego z numerami paczek zawierającymi eksportowane towary oraz z fakturą sprzedaży.
W konsekwencji, stwierdzam, że skoro mają Państwo możliwość dokonania identyfikacji wysłanego towaru na zbiorczym dokumencie oraz wynika z niego, że przedmiotowe towary zostały dostarczone z Państwa magazynu na terytorium Wielkiej Brytanii (i tym samym opuściły terytorium kraju), a Państwo są w posiadaniu ww. dokumentu przed terminem do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, wówczas, na podstawie art. 2 pkt 8 lit. a oraz art. 41 ust. 4 ustawy, Państwo w związku z dokonywanymi dostawami mają możliwość zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% z tytułu eksportu bezpośredniego.
Tym samym uznałem Państwa stanowisko za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
