
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 maja 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „…”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 czerwca 2025 r. (wpływ 13 czerwca 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina Miasto … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina zamierza zrealizować inwestycję pn. „…”.
Gmina Miasto … planuje złożenie wniosku o dofinansowanie przedmiotowej termomodernizacji do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … .
W ramach zadania planowane jest przeprowadzenie termomodernizacji budynków mieszkalnych wielorodzinnych - frontowego oraz oficyny, wchodzących w skład zasobu komunalnego Gminy Miasto … . Zakres zadania obejmować będzie kompleksową termomodernizację obiektów zgodnie z przeprowadzonym audytem energetycznym i posiadaną dokumentacją techniczną, w tym:
1)wymianę drzwi zewnętrznych z tyłu;
2)wymianę okien zewnętrznych;
3)modernizację systemu centralnego ogrzewania w zakresie:
-wykonania przyłącza do miejskiej sieci ciepłowniczej wraz z montażem węzła dwufunkcyjnego,
-montażu rurociągów rozprowadzających ciepło,
-montażu grzejników,
-zastosowania przygrzejnikowych zaworów termostatycznych,
-zastosowania podpionowych zaworów równoważących,
-montażu automatycznych odpowietrzników,
-regulacji hydraulicznej instalacji.
4)wykonanie nowej instalacji ciepłej wody użytkowej wraz z cyrkulacją;
5)docieplenie dachu wełną mineralną;
6)docieplenie stropu pod poddaszem;
7)docieplenie ścian zewnętrznych.
Wydatki, które zostaną przez Wnioskodawcę poniesione w związku z realizacją inwestycji będą udokumentowane przez wykonawców robót budowlanych wystawionymi na Wnioskodawcę fakturami VAT, z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.
Będące przedmiotem wniosku budynki stanowią własność Gminy Miasto … i w całości przeznaczone są pod najem na cele mieszkaniowe. W obiektach nie jest prowadzony najem pod lokale usługowe.
Za najem lokali mieszkalnych pobierany jest czynsz, z uwzględnieniem stawki określonej Zarządzeniem Nr … Prezydenta Miasta … z dnia 19.12.2022 roku w sprawie ustalenia stawki czynszu za 1 m2 powierzchni użytkowej lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Miasto … .
Na podstawie Zarządzenia Nr … Prezydenta Miasta … z dnia 18 grudnia 2012 r. w sprawie ustalenia zakresu czynności i warunków wykonywania przez Miejskie … spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w … obowiązku wynikającego z zadania własnego gminy, obejmującego sprawy związane z zarządzaniem zasobem nieruchomości stanowiącym własność Gminy Miasto …, ze zmianami wprowadzonymi zarządzeniem Nr …Prezydenta Miasta … z dnia 21 czerwca 2023 roku, zarządcą przedmiotowych obiektów jest Miejskie … sp. z o.o., odpowiedzialne m.in. za administrowanie i bieżące utrzymanie zasobu komunalnego, zawieranie i rozwiązywanie w imieniu Wnioskodawcy umów najmu lokali mieszkalnych oraz pobieranie czynszów i innych opłat od najemców lokali. Wnioskodawca posiada 100% udziałów w Spółce.
Wpływy z tytułu czynszów najmu przekazywane są przez … Sp. z o.o. na rachunek bankowy Wnioskodawcy i stanowią dochód Gminy Miasto … .
Po zakończeniu termomodernizacji, budynki będą administrowane przez … Sp. z o.o. na dotychczasowych zasadach.
W uzupełnieniu wniosku wskazano:
1)Towary i usługi zakupione w związku z realizacją inwestycji pn. „…” będą wykorzystywane do czynności:
-zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w odniesieniu do budynku frontowego przy ul. … na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT,
-zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w odniesieniu do budynku oficyny przy ul. … na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.
2)Najem lokali mieszkalnych korzysta ze zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.
Powyższe wskazuje, że zwolnieniu od podatku podlega świadczona na własny rachunek usługa wynajmu nieruchomości o charakterze mieszkalnym, co istotne, na cele mieszkaniowe.
Zatem przesłanki zastosowania zwolnienia są następujące:
1.świadczenie usługi na własny rachunek,
2.charakter mieszkalny nieruchomości,
3.mieszkaniowy cel najmu.
Zaistnienie wszystkich powyższych przesłanek skutkuje zastosowaniem zwolnienia od podatku.
Skoro Wnioskodawca zawiera umowy najmu w swoim imieniu i na własne ryzyko gospodarcze z tym związane, to oznacza to, że świadczy on usługi na własny rachunek.
Jak wykazano powyżej wszystkie przesłanki pozytywne, które wywieźć można z brzmienia przepisu art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT, w stanie faktycznym niniejszej sprawy są spełnione.
Prawo do odliczenia VAT zależy od celu, na jaki zostanie przeznaczona nieruchomość. Jeśli będzie to wynajem nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe, to znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT i nie będzie przysługiwało odliczenie VAT od planowanej inwestycji. Prawo do odliczenia VAT od nabycia przysługuje bowiem czynnym podatnikom VAT, jeżeli nabyte towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych.
Reasumując – Gminie Miasto … nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystywanych do świadczenia usług zwolnionych od VAT.
Pytanie
Czy Gminie Miasto … realizującej powyższą inwestycję przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne poniesione na termomodernizację wielorodzinnych budynków mieszkalnych wchodzących w skład zasobu komunalnego Gminy?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.
Gmina Miasto … będzie realizowała projekt, który nie będzie wykorzystywany przez nią na cele działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Gmina nie będzie miała możliwości dokonania odliczenia i odzyskania podatku VAT.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione z podatku są usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe. Budynki objęte inwestycją przeznaczone są wyłącznie na cele mieszkalne, zatem ww. przesłanka jest spełniona. W związku z tym, opłaty za najem lokali mieszkalnych w ww. budynkach faktycznie zwolnione są z podatku od towarów i usług.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wtedy, kiedy zostaną spełnione określone przesłanki, tzn. odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik VAT, zaś towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czyli takich, których następstwem jest określenie podatku należnego). Z uwagi na powyższy przepis, brak wykorzystania nieruchomości przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, oznacza, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT nie będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego, wynikającego z faktur zakupu towarów i usług związanych z realizacją inwestycji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
-podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
-podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 7 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnego budownictwa mieszkaniowego.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zamierzają Państwo zrealizować inwestycję pn. „…”. W ramach zadania planowane jest przeprowadzenie termomodernizacji budynków mieszkalnych wielorodzinnych - frontowego oraz oficyny, wchodzących w skład zasobu komunalnego Gminy Miasto … . Zakres zadania obejmować będzie kompleksową termomodernizację obiektów zgodnie z przeprowadzonym audytem energetycznym i posiadaną dokumentacją techniczną. Wydatki, które zostaną przez Państwa poniesione w związku z realizacją inwestycji będą udokumentowane przez wykonawców robót budowlanych wystawionymi na Państwa fakturami, z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Będące przedmiotem wniosku budynki stanowią Państwa własność i w całości przeznaczone są pod najem na cele mieszkaniowe. W obiektach nie jest prowadzony najem pod lokale usługowe. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją inwestycji pn. „…” będą wykorzystywane do czynności:
-zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w odniesieniu do budynku frontowego przy ul. ... na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy,
-zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w odniesieniu do budynku oficyny przy ul. ... na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie realizowana inwestycja w zakresie termomodernizacji budynków komunalnych, tj. budynku frontowego i budynku oficyny przy ul. … będzie służyła do świadczenia usług najmu lokali mieszkalnych. Remontowane lokale mieszkalne w całości przeznaczone są pod najem na cele mieszkaniowe i w ww. budynkach nie jest prowadzony najem pod lokale usługowe. Najem lokali mieszkalnych - jak Państwo wskazali - jest czynnością zwolnioną od podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy.
W związku z powyższym, warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniający Państwa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków związanych z termomodernizacją budynków, o których mowa we wniosku, nie będzie spełniony, ponieważ - jak Państwo wskazali - towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. inwestycji będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy.
W konsekwencji, należy stwierdzić, że nie będą Państwo mieli prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „…”, gdyż nie będzie spełniony ww. warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy.
Tym samym stanowisko Państwa należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Należy wskazać, że zakres jakiego ma dotyczyć interpretacja, wyznaczają Państwo w formułowanym we wniosku pytaniu. Z uwagi na powyższe niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy i ściśle w zakresie wyznaczonym Państwa pytaniem. Interpretacja nie rozstrzyga w zakresie tych okoliczności faktycznych, do których nie odnosi się Państwa pytanie. Stąd też interpretacja nie rozstrzyga czy czynności, którym służą efekty przedmiotowej inwestycji korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. Zatem okoliczność, że towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. inwestycji będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT potraktowano jako element przedstawionego we wniosku opisu sprawy, bez dokonywania oceny jego prawidłowości.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. Zatem, należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
