Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.272.2025.2.MC

ShutterStock
Zwrot z podatku VAT dla odpłatnych szkoleń zawodowych prowadzonych przez jednostki oświatowe - Interpretacja indywidualna z dnia 11 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.272.2025.2.MC

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 14 maja 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (...) (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług, jako podatnik VAT czynny. Gmina rozlicza podatek VAT wspólnie z utworzonymi przez siebie jednostkami budżetowymi oraz samorządowymi zakładami budżetowymi - jako jeden podatnik podatku VAT. Jedną z jednostek budżetowych Gminy jest zespół szkół A. (dalej: A. lub Szkoła).

Na mocy art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. 2024 poz. 1465, dalej u.s.g), do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w tym edukacji publicznej. Gmina wykonuje zadania m.in. poprzez utworzone w tym celu jednostki budżetowe (m.in. szkoły publiczne).

Szkoła jest jednostką budżetową utworzoną przez Wnioskodawcę, nieposiadającą osobowości prawnej.

Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2024 r., poz. 737; dalej ustawa - Prawo oświatowe) oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, a także zawarte w programie wychowawczo-profilaktycznym dostosowanym do potrzeb rozwojowych uczniów i potrzeb danego środowiska oraz dla klas mundurowych, zawarte w programie wychowawczym rekomendowanym przez (...). Szkoła jest wpisana do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych pod numerem (…).

Zgodnie z § 3 Statutu Szkoły, w skład zespołu szkół A. wchodzą:

1)Technikum (…) na podbudowie 8-letniej szkoły podstawowej. Szkoła kształci w zawodach: (…)

2)Branżowa Szkoła I stopnia (…) na podbudowie 8-letniej szkoły podstawowej. Szkoła kształci w zawodach: (…)

3)Branżowa Szkoła II stopnia (…). Szkoła kształci w zawodach: (…)

4)Branżowe Centrum Umiejętności (…) będące placówką kształcenia, szkolenia i egzaminowania o zasięgu ogólnopolskim w dziedzinie „(…)”.

Na mocy ustawy z dnia 30 sierpnia 2023 r. o zmianie ustawy - Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 2005) utworzono nową jednostkę, która wchodzi w skład systemu oświaty, tj. branżowe centra umiejętności, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych (art. 2 pkt 4 ustawy - Prawo Oświatowe).

W myśl art. 4 pkt 30a znowelizowanej ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe przez branżowe centrum umiejętności (dalej: BCU) należy rozumieć placówkę kształcenia, szkolenia i egzaminowania o zasięgu ogólnokrajowym, ukierunkowaną branżowo w zakresie jednej z dziedzin zawodowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 46c ust. 1, integrującą szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego, uczelnie oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 1a (czyli pracodawcy, organizacje pracodawców, samorządy gospodarcze lub inne organizacje gospodarcze, stowarzyszenia lub samorządy zawodowe, sektorowe rady do spraw kompetencji oraz Rada Programowa do spraw kompetencji), które prowadzą działalność w zakresie tej dziedziny zawodowej oraz prowadzącą działalność:

a)edukacyjno-szkoleniową,

b)wspierającą współpracę szkół, placówek i uczelni z pracodawcami,

c)innowacyjno-rozwojową upowszechniającą wiedzę i nowe technologie oraz transformację ekologiczną i cyfrową,

d)wspierającą realizację doradztwa zawodowego dla uczniów i aktywizację zawodową studentów, doktorantów i absolwentów studiów

- skierowaną w szczególności do uczniów, studentów, doktorantów, nauczycieli, nauczycieli akademickich oraz pracowników, w zakresie tej dziedziny zawodowej.

Wnioskodawca zawarł z B. umowę o objęcie przedsięwzięcia pt. „(...)” wsparciem z planu rozwojowego. Przedsięwzięcie rozpoczęło się 1 lipca 2023 r. i zakończy 30 czerwca 2026 r. Maksymalna kwota wsparcia wynosi (…). Wsparcie przeznaczone jest na pokrycie wydatków kwalifikowanych.

Przedsięwzięcie jest realizowane w obowiązkowym partnerstwie: organ prowadzący szkołę prowadzącą kształcenie zawodowe (Wnioskodawca jako lider) oraz podmiot branżowy (C.), które jest organizacją pozarządową zrzeszającą inżynierów i techników mechaników wszystkich specjalności. Zaangażowanie partnera branżowego pozwoli m.in. na analizę bieżących trendów związanych z (…) oraz zapotrzebowaniem rynkowym, realizację kształcenia zawodowego, w tym praktycznej nauki zawodu.

Projekt jest realizowany w imieniu Wnioskodawcy przez A. Szkoła jest podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków w ramach przedmiotowego projektu i zarządzania jego realizacją zarówno na etapie utworzenia BCU, jak i jego funkcjonowania.

Projekt składa się z dwóch komponentów: inwestycyjnego i edukacyjnego.

1)Komponent inwestycyjny, polegający na remoncie pomieszczeń w budynku warsztatów mających na celu powstanie sześciu nowoczesnych pracowni zawodowych na potrzeby BCU. (W pracowniach powstaną nowoczesne stanowiska edukacyjne umożliwiające uczniom samodzielny montaż podstawowych komponentów układów (...) za pomocą różnych narzędzi.)

2)Komponent edukacyjny - w ramach projektu podjęte zostaną działania edukacyjne i promocyjne dotyczące przygotowania oferty szkoleniowej dla uczniów szkół ponadpodstawowych, osób dorosłych oraz nauczycieli kształcenia zawodowego.

W zakresie komponentu edukacyjnego, A. wraz z partnerami przygotowują szeroką i atrakcyjną ofertę szkoleniową uwzględniającą różnorodność grup wiekowych uczestników kursów i szkoleń.

Celem głównym przedsięwzięcia jest wsparcie przygotowania kadr na potrzeby nowoczesnej gospodarki w branży elektroniczno-mechatronicznej poprzez utworzenie i wsparcie funkcjonowania Branżowego Centrum Umiejętności z dziedziny (…) i przeszkolenie (...) uczestników, w tym (...) osób młodych, (...) osób dorosłych, (...) nauczycieli kształcenia zawodowego do 30 czerwca 2026 r. Branżowe Centrum Umiejętności będzie prowadziło działalność edukacyjno-szkoleniową, integrująco-wspierającą, innowacyjno-rozwojową oraz doradczo-promocyjną.

Uchwałą Rady Miejskiej (...) z dnia (…) nr (…) utworzono Branżowe Centrum Umiejętności (…) (...) przy ul. (…) i nadano mu statut.

Z kolei Uchwałą Rady Miejskiej (...) z dnia (…) nr (…) włączono Branżowe Centrum Umiejętności (…) (...) przy ul. (…) do A. (...).

Zgodnie ze statutem Branżowe Centrum Umiejętności (…):

1. BCU realizuje cele i zadania wynikające z przepisów prawa, m.in.:

1)integruje szkoły, placówki kształcenia ustawicznego, uczelnie oraz podmioty, o których mowa w art. 3 ust. 1a ustawy Prawo oświatowe, które prowadzą działalność w dziedzinie „(…)”, w tym upowszechnia informacje o możliwościach współpracy w środowisku branżowym, ułatwia im nawiązywanie współpracy, pośredniczy w kontaktach miedzy nimi i wspiera przełamywanie potencjalnych barier we współpracy między nimi;

2)w ramach działalności edukacyjno-szkoleniowej:

a)prowadzi branżowe szkolenia zawodowe;

b)prowadzi turnusy;

c)prowadzi szkolenia branżowe;

d)prowadzi kursy przygotowujące do uzyskania kwalifikacji sektorowej,

e)przeprowadza egzamin zawodowy, z zakresu kwalifikacji wyodrębnionej w zawodzie szkolnictwa branżowego przyporządkowanego w dziedzinie zawodowej „(...)”, w zakresie której BCU jest ukierunkowane;

3)w ramach działalności wspierającej współpracę szkół, placówek i uczelni z pracodawcami:

a)wspiera szkoły prowadzące kształcenie zawodowe w realizacji ich zadań w dziedzinie „(...)”;

b)wspiera uczelnie w realizacji zadań związanych ze współpracą z pracodawcami w dziedzinie „(...)”;

c)pozyskuje od pracodawców, za pośrednictwem organizacji branżowej z dziedziny „(...)”, informacje dotyczące zapotrzebowania na zawody, kwalifikacje i umiejętności w tej dziedzinie i przekazuje je, w terminie do 31 sierpnia każdego roku, Instytutowi (...) do wykorzystania w opracowaniu danych, w oparciu o które jest ustalana coroczna prognoza zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy;

d)prowadzi inne działania wspierające współpracę szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych, placówek i uczelni z pracodawcami z dziedziny „(...)”;

4)w ramach działalności innowacyjno-rozwojowej upowszechniającej wiedzę i nowe technologie oraz transformację ekologiczną i cyfrową:

a)zapewnia transfer wiedzy i nowych technologii do systemu oświaty oraz systemu szkolnictwa wyższego i nauki, w tym upowszechnia informacje w dziedzinie „(...)” oraz wyniki badań i analiz dotyczące tej dziedziny;

b)upowszechnia zmiany zachodzące w zawodach związanych z dziedziną „(...)”, wynikające z wyzwań transformacji ekologicznej i cyfrowej, w tym w zakresie inwestowania w technologie przyjazne dla środowiska, wspierania innowacji przemysłowych, obniżania emisyjności gospodarki i wprowadzania rozwiązań cyfrowych;

c)upowszechnia nowatorskie rozwiązania w kształceniu zawodowym związane z dziedziną „(...)”;

5)w ramach działalności wspierającej realizację doradztwa zawodowego dla uczniów i aktywizację zawodową studentów, doktorantów i absolwentów studiów skierowaną w zakresie dziedziny „(...)”:

a)wspiera szkoły w realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego;

b)wspiera uczelnie wyższe, w zakresie wskazanym w odrębnych przepisach;

c)promuje zawody i kierunki kształcenia związane z dziedziną „(...)”;

d)wspiera osoby z niepełnosprawnościami w wejściu na rynek pracy w dziedzinie „(...)”

2. BCU może:

1)prowadzić kursy, o których mowa w przepisach szczególnych;

2)realizować zadania z zakresu praktycznej nauki zawodu;

3)prowadzić dokształcanie teoretyczne młodocianych pracowników zatrudnionych u pracodawców w celu nauki zawodu i uczęszczających do branżowych szkół I stopnia – w zakresie kształcenia zawodowego teoretycznego, w przypadku gdy branżowa szkoła I stopnia nie ma możliwości zrealizowania części tego kształcenia.

3. BCU współpracuje ze szkołami podstawowymi i ponadpodstawowymi, z uczelniami oraz pracodawcami również w zakresie udostępnienia infrastruktury dydaktyczno-lokalowej na cele edukacyjno-szkoleniowe.

W okresie realizacji projektu szkolenia/zajęcia dokształcające/kursy/turnusy z zakresu (...) będą bezpłatne dla uczestników (finansowane w ramach projektu). Natomiast od 1 lipca 2026 r. Szkoła będzie je realizować odpłatnie, na zasadach komercyjnych.

Uczestnikami szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów mogą być uczniowie szkół ponadpodstawowych (słuchacze), osoby dorosłe w wieku (...) lat, nauczyciele kształcenia zawodowego z terytorium całej Polski, w związku z czym w ramach szkolenia/zajęć/kursu/turnusu Szkoła może zapewniać im nocleg w internacie, którego koszt będzie uwzględniony w cenie usługi głównej.

Przykładowe szkolenia i kursy, które są/będą realizowane w ramach oferty BCU to:

1. Podstawy obsługi i programowania (...) - tryb (...).

Celem kursu będzie zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, uruchomienia, eksploatacji i monitorowania (...).

W jego programie:

  • wprowadzenie do (…),
  • dokumentacja techniczna i obliczenia,
  • zajęcia praktyczne z (…),
  • symulacja wdrożenia (...).

2. Podstawy systemów (...) i (...) - tryb (...).

Za cel kursu ma służyć dogłębne zapoznanie z zagadnieniami z zakresu budowy, uruchomienia, eksploatacji i monitorowania systemów (...) i systemów (...) oraz opracowanie umiejętności samodzielnego wdrażania i obsługi kompleksowych systemów (...).

Program kursu obejmuje:

  • wszystkie etapy wdrożenia systemów (...), od analizy wymagań po integrację i testy,
  • podstawy teoretyczne (...) i systemów (...),
  • ćwiczenia rysunkowe i obliczeniowe z wykorzystaniem zaawansowanych narzędzi,
  • zajęcia praktyczne w specjalistycznych pracowniach.

3. Podstawy (...) w systemach (…) - tryb (...).

Celem kursu jest zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami budowy, uruchomienia, eksploatacji i monitorowania (...) układów zgodnych z koncepcją (…).

Program kursu zawiera następujące elementy:

  • koncepcja (…),
  • podstawowe elementy (...),
  • podstawy teoretyczne (...) układów (…),
  • ćwiczenia rysunkowe i obliczeniowe,
  • zajęcia praktyczne w specjalistycznych pracowniach.

4. Podstawy logistyki wewnętrznej z wykorzystaniem pojazdów autonomicznych - tryb (...).

W jego trakcie kursanci będą mieli okazję zapoznania się z podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy, uruchomienia, eksploatacji i monitorowania pojazdów autonomicznych w systemach logistyki wewnętrznej.

W ramach programu kursu odnajdziemy:

  • wybrane etapy wdrożenia pojazdów autonomicznych w systemach logistycznych,
  • podstawy teoretyczne pojazdów autonomicznych i systemów logistyki wewnętrznej,
  • ćwiczenia rysunkowe i obliczeniowe,
  • zajęcia praktyczne w specjalistycznych pracowniach.

5. (...) w systemach (...) - tryb (...).

Podczas tego szkolenia jego uczestnicy zdobędą wszechstronną wiedzę na temat stosowania (...) w systemach (...). Zawiera ono w sobie zakres przedstawiony powyżej. Ponadto po ukończeniu szkolenia, uczestnik otrzyma certyfikat kwalifikacji z zakresu edukacji pozaformalnej (sektorowej).

Oferta szkoleniowa w przyszłości może zostać zmodyfikowana i/lub rozszerzona w zależności od aktualnych potrzeb rynku.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

W uzupełnieniu wniosku, w odpowiedzi na poszczególne pytania, wskazali Państwo następujące informacje.

W odpowiedzi na pytanie nr 1: czy nocleg w Internacie Szkoły będzie zapewniany wszystkim uczestnikom szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów, czy też tylko niektórym uczestnikom, wskazali Państwo:

„Uczestnikami szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów mogą być uczniowie (słuchacze) i osoby dorosłe z (...) (i im nie będzie zapewniany nocleg) oraz z terytorium całej Polski. Szkoła będzie miała kompleksową ofertę szkolenia z noclegiem, którego koszt będzie uwzględniony w cenie usługi głównej oraz odrębną ofertę bez noclegu dla uczestników, którzy nie będą mieli potrzeby, aby z tego noclegu skorzystać.

W związku z tym nocleg w Internacie Szkoły nie będzie zapewniany wszystkim uczestnikom.”

W odpowiedzi na pytanie nr 2: czy zapewnienie noclegu w Internacie Szkoły będzie niezbędne dla realizacji szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów – jeśli tak, proszę wskazać w czym będzie przejawiała się ta niezbędność, wskazali Państwo:

„Szkolenia/zajęcia dokształcające/kursy/turnusy będą miały charakter ogólnokrajowy, a najkrótsze szkolenie będzie trwało dwa dni, tak więc aby zapewnić uczestnikom spoza (...) realny dostęp do szkoleń, niezbędne jest zagwarantowanie im noclegu. Zapewnienie noclegu dla uczestników umożliwi pełną i efektywną oraz kompleksową realizację szkoleń i znacząco zwiększy dostępność szkoleń dla osób z różnych części kraju. Ułatwi to również organizację wydarzenia, poprawi płynność i skuteczność całego przedsięwzięcia, gdyż Internat Szkoły oraz sale dydaktyczne i pracownie zawodowe (warsztaty) znajdują się na jednym terenie, należącym do A.

W związku z powyższym, zapewnienie noclegu dla osób spoza (...) i okolic będzie niezbędne dla sprawnej i profesjonalnej realizacji szkoleń.”

W odpowiedzi na pytanie nr 3: czy zapewnienie noclegu w Internacie Szkoły będzie służyło lepszemu skorzystaniu z oferowanych szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów, wskazali Państwo:

„Tak, zdecydowanie zapewnienie noclegu w Internacie Szkoły będzie służyło lepszemu skorzystaniu z oferowanych szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów dla uczestników z poza (...) i okolic.”

W odpowiedzi na pytanie nr 4: czy będzie możliwe nabycie usługi w zakresie szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów bez nabywania usługi w zakresie noclegu w Internacie Szkoły, wskazali Państwo:

„Tak, w ramach szkolenia/zajęć/kursu/turnusu Szkoła będzie miała kompleksową ofertę szkoleniową z noclegiem w Internacie, którego koszt będzie uwzględniony w cenie usługi głównej oraz odrębną ofertę bez noclegu dla uczestników, którzy nie będą mieli potrzeby, aby z tego noclegu skorzystać.”

W odpowiedzi na pytanie nr 5: czy głównym celem świadczenia usług noclegowych będzie osiągnięcie przez Państwa dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku VAT, wskazali Państwo:

„Głównym celem świadczenia usług noclegowych w Internacie Szkoły nie będzie osiągnięcie dodatkowego dochodu, poprzez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku VAT.

Zagwarantowanie uczestnikom szkolenia noclegu nie stanowi celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania usługi zasadniczej (szkoleniowej). Celem zapewnienia noclegu uczestnikom szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów jest świadczenie usługi szkolenia i zapewnienie kompleksowości tej usługi, a nie uzyskanie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku VAT.

Wnioskodawca zauważa, że Szkoła dysponuje 40 miejscami w internacie, które są zajmowane przez uczniów szkoły. Szkoła ma możliwość zakwaterowania tam uczestników szkoleń tylko w terminach, w których nie przebywają tam uczniowie, tj. w weekendy, przerwy świąteczne w szkole, ferie i wakacje i w tych terminach co do zasady planowane są szkolenia/zajęcia dokształcające/ kursy/turnusy.

Dane do kalkulacji noclegu w Internacie obejmują wybrane wydatki internatu roku ubiegłego za okres 6 m-cy. Wydatki które są brane do kalkulacji to: zakup materiałów biurowych, środków czystości, wyposażenia i pozostałe materiały, media, konserwacja urządzeń, ścieki, śmieci, Internet.”

W odpowiedzi na pytanie nr 6: jak długo będą trwały organizowane przez Państwa szkolenia/zajęcia dokształcające/kursy/turnusy, wskazali Państwo:

„Szkolenia/zajęcia dokształcające/kursy/turnusy mogą odbywać się w 3 trybach:

  • Szkolenia dla osób młodych w wymiarze (...),
  • Szkolenia dla osób dorosłych w wymiarze (...),
  • Szkolenia dla osób dorosłych w wymiarze (...)”.

W odpowiedzi na pytanie nr 7: czy nocleg w Internacie Szkoły będzie zapewniany w przypadku szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów trwających dłużej niż jeden dzień (kilkudniowych, tygodniowych itd.), wskazali Państwo:

„Tak, nocleg w Internacie Szkoły będzie zapewniany w przypadku szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów trwających dłużej niż jeden dzień (...). Na ten moment Szkoła nie planuje świadczyć szkoleń jednodniowych.”

W odpowiedzi na pytanie nr 8: czy zapewnienie uczestnikom szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów nie będzie stanowiło celu samego w sobie, lecz będzie środkiem do lepszego skorzystania z usługi głównej (szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów), wskazali Państwo:

„Zapewnienie uczestnikom szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów noclegu w Internacie Szkoły nie będzie stanowiło celu samego w sobie, lecz będzie środkiem do lepszego skorzystania z usługi głównej (szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów). Internat jest miejscem dedykowanym dla uczniów Szkoły. Szkoła nie świadczy usług noclegowych w celach zarobkowych dla osób z zewnątrz. Celem zapewnienia noclegu uczestnikom szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów jest wyłącznie zapewnienie kompleksowości usługi szkolenia i ułatwienie dostępu do niej uczestnikom spoza (...) i jego okolic.”

W odpowiedzi na pytanie nr 9: czy poza noclegiem w Internacie Szkoły będą Państwo zapewniać uczestnikom szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów także inne świadczenia pomocnicze – jeśli tak – proszę je wymienić oraz wskazać:

a)czy zapewnienie tego świadczenia będzie niezbędne dla realizacji szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów – jeśli tak, proszę wskazać w czym będzie przejawiała się ta niezbędność,

b)czy zapewnienie tego świadczenia będzie służyło lepszemu skorzystaniu z oferowanych szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów,

c)czy będzie możliwe nabycie usługi w zakresie szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów bez nabywania tego świadczenia,

d)czy cena tego świadczenia będzie uwzględniona w cenie usługi głównej w zakresie szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów,

e)czy głównym celem wykonania tego świadczenia będzie osiągnięcie przez Państwa dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tego świadczenia w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku VAT., wskazali Państwo:

„Szkoła może w przyszłości zapewniać uczestnikom wyżywienie w trakcie trwania szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów. Z uwagi na fakt, że Szkoła nie dysponuje własną stołówką, nabywałaby usługi cateringu od podmiotu zewnętrznego. Usługi cateringu w takiej sytuacji będą wchodzić w skład usługi kompleksowej objętej ofertą.

a)Zapewnienie wyżywienia będzie niezbędne dla realizacji szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów. Oferowanie uczestnikom szkoleń wyżywienia jest zwyczajowo przyjęte na rynku usług szkoleniowych. Uczestnicy nie muszą szukać usług gastronomicznych poza miejscem szkolenia, co znacznie oszczędza czas przeznaczony na przerwy i zwiększa efektywność szkolenia/zajęć dokształcających/kursów/turnusów. Dodatkowo, wspólny posiłek w grupie wszystkich uczestników szkolenia pozwala na swobodną wymianę doświadczeń lub umiejętności zdobytych w trakcie trwania kursu. Zapewnienie cateringu świadczy również o dbałości organizatora o detale i komfort uczestników, co podnosi prestiż jakość wydarzenia.

b)Zapewnienie wyżywienia będzie służyło lepszemu skorzystaniu z oferowanych szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów.

c)Jeżeli Szkoła będzie miała wyżywienie/catering w ofercie szkolenia/zajęć dokształcających/kursów/turnusów, wówczas nie będzie możliwości rezygnacji z tego elementu. Nie będzie zatem możliwe nabycie usługi głównej bez wyżywienia/cateringu.

d)Cena wyżywienia zostanie uwzględniona w cenie usługi głównej - tj. szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów.

e)Zagwarantowanie uczestnikom szkolenia wyżywienia nie będzie stanowiło celu samego w sobie, lecz będzie środkiem do pełnego zrealizowania usługi zasadniczej w zakresie szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów. W konsekwencji głównym celem będzie zapewnienie kompleksowości szkolenia, a nie uzyskanie dodatkowego dochodu. Gdyby nie było organizowane szkolenie/kurs dokształcający/kurs/turnus, nie byłoby potrzeby zapewnienia wyżywienia ich uczestnikom. Szkoła będzie uwzględniać w swojej ofercie koszt cateringu po cenie zakupu brutto - nie będzie osiągała z tego tytułu dochodu.”

Pytania

1)Czy świadczone odpłatnie w ramach BCU, po zakończeniu realizacji projektu (tj. od 1 lipca 2026 r.) przez Gminę (...) - A. szkolenia/zajęcia dokształcające/kursy/turnusy z dziedziny (...), korzystać będą ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT?

2)Czy w przypadku konieczności zapewnienia uczestnikom szkolenia/kursu/turnusu świadczeń pomocniczych, takich jak nocleg w Internacie Szkoły, w ramach szkolenia/zajęć dokształcających/kursu/turnusu w BCU, usługi te stanowić będą usługi pomocnicze w stosunku do usługi głównej - kształcenia, jako tzw. świadczenie złożone, objęte tą samą stawką VAT/zwolnieniem od podatku co usługa główna?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

W ocenie Wnioskodawcy szkolenia/zajęcia dokształcające/kursy/turnusy z dziedziny (...), które będą świadczone w ramach BCU odpłatnie po zakończeniu realizacji projektu (tj. od 1 lipca 2026 r.) przez A., jako jednostkę budżetową Wnioskodawcy, korzystać będą ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku od towarów i usług jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Ustawa o podatku VAT przewiduje zatem zwolnienie o charakterze podmiotowo-przedmiotowym, a o jego zastosowaniu decyduje zaistnienie przesłanek zarówno dotyczących statusu podmiotu świadczącego usługę, jak i charakteru usługi. Aby możliwe było skorzystanie z ww. zwolnienia, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia.

Jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu art. 2 ustawy Prawo oświatowe to:

System oświaty obejmuje:

1)przedszkola, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, a także inne formy wychowania przedszkolnego;

2)szkoły:

a)podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe i mistrzostwa sportowego,

b)ponadpodstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, dwujęzycznymi, przygotowania wojskowego, o profilu mundurowym, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze, leśne, morskie, żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa,

c)artystyczne;

3)placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;

4)placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego oraz branżowe centra umiejętności, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych;

5)placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;

6)poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;

7)młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki rewalidacyjno- wychowawcze umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 36 ust. 17, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 31 ust. 4, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;

8)placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;

9)placówki doskonalenia nauczycieli;

10)biblioteki pedagogiczne;

11)kolegia pracowników służb społecznych.

Dodatkowo Wnioskodawca zauważa, że nie jest konieczne, aby usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT zwolnieniem od podatku mogą być objęte bowiem zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania (interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 listopada 2022 r., nr 0114-KDIP4-2.4012.401.2022.2.WH).

Nie ulega wątpliwości, że kryterium podmiotowe zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, zostało spełnione. A. są wpisane do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych i realizującą cele i zadania określone w ustawie - Prawo oświatowe.

Dodatkowo Branżowe Centrum Umiejętności, które wchodzi w skład A. jest placówką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo Oświatowe.

Odnosząc się z kolei do przesłanki przedmiotowej uzasadniającej zwolnienie, Wnioskodawca zauważa, że realizowane szkolenia/zajęcia dokształcające/kursy/turnusy będą miały na celu umożliwienie uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w zakresie (...). Oznacza to, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zarówno status podatnika (jednostka objęta systemem oświaty), jak i zakres świadczonych usług (usługi w zakresie kształcenia) zostały spełnione.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że kursy i szkolenia, które będą świadczone przez Gminę (...) - A. w ramach BCU, uznać należy za usługi szkoleniowe w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Tym samym ww. szkolenia/zajęcia dokształcające/kursy/turnusy będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Ad. 2

W ocenie Wnioskodawcy, w przypadku konieczności zapewnienia uczestnikom szkolenia/zajęć dokształcających/kursu/turnusu świadczeń pomocniczych, takich jak nocleg w internacie Szkoły, w ramach szkolenia/zajęć dokształcających/kursu/turnusu w BCU, będą one stanowić świadczenie pomocnicze do usługi głównej - kształcenia, jako tzw. świadczenie złożone.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26) lit. a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku VAT usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Na mocy z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 nie ma zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lub

2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Jednocześnie w świetle art. 43 ust. 17a ustawy o VAT zwolnienie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26, ma zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 10 września 2021 r. sygn. I FSK 2230/18 wskazał: „...ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji pojęcia „usług ściśle związanych” z usługami podstawowymi ani nie wskazuje, jakie warunki muszą być spełnione, aby zostały one uznane za usługi niezbędne dla wykonania usługi podstawowej. Jak przy tym słusznie wskazano w zaskarżonej interpretacji, aby ustalić, czy dana czynność ma ścisły związek z usługami kształcenia i wychowania, należy zastosować wykładnię językową przepisu oraz uwzględnić w tym zakresie orzecznictwo Trybunał Sprawiedliwości UE.

Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, s. 1170) „związek” to stosunek różnych elementów łączących się ze sobą, wpływających na siebie, oddziaływających na siebie.

Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazuje, że świadczenie usług lub dostawa towarów mogą być uznane za „ściśle związane” z działalnością edukacyjną, a przez to traktowane tak samo na gruncie podatkowym, zgodnie z art. 13 część A ust. 1 lit. i) Szóstej Dyrektywy - Dz. Urz. UE L Nr 145, s. 1 ze zm. (obecnie art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE - Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.) tylko, gdy mają one rzeczywiście charakter pomocniczy w stosunku do działalności edukacyjnej stanowiącej świadczenie główne (wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie C-434/05 [...]).

Zatem uznać należy, iż możliwość skorzystania ze zwolnienia w odniesieniu do świadczenia usług ściśle związanych z usługą kształcenia, wymaga spełnienia warunków wskazanych m.in. w ww. wyroku w sprawie H. [...]. Po pierwsze więc, zarówno główna działalność edukacyjna, jak i dostawa towarów lub świadczenie usług ściśle związane z tą działalnością muszą być wykonywane przez jeden z podmiotów, o których mowa w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE (por. pkt 34 wyroku H. [...]). Po drugie, świadczenie usług lub dostawa towarów ściśle związanych z czynnościami głównymi mogą korzystać ze zwolnienia tylko wtedy, jeżeli są one konieczne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu (por. pkt 38 wyroku H. [...]). Po trzecie, świadczenie usług i dostawa towarów są wyłączone z zakresu zwolnienia, jeżeli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw wykonujących działalność gospodarczą objętej podatkiem VAT (por. pkt 42 wyroku H. [...]).

Do wyroku TSUE w sprawie H. (...) Trybunał ten nawiązał również w innym swoim orzeczeniu, tj. wyroku z 4 maja 2017r. w sprawie C-699/15 [...]). Dodano tam, że zgodnie z orzecznictwem Trybunału dane świadczenie może być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego (por. wyrok z 25 marca 2010 r. Komisja/Niderlandy, C-79/09, niepublikowane, EU:C:2010:171, pkt 51 i przytoczone tam orzecznictwo).”

Odnosząc powyższe na grunt przedstawionego zdarzenia przyszłego, w ocenie Wnioskodawcy zapewnianie, w razie takiej potrzeby, przyjezdnym uczestnikom szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów noclegu w internacie Szkoły stanowić będzie świadczenie pomocnicze ściśle związane z usługą kształcenia.

Usługa noclegowa świadczona w trakcie trwania kursu/szkolenia nie stanowi celu samego w sobie dla kształcących się uczestników lecz ma wyłącznie charakter pomocniczy w stosunku do usługi głównej, czyli kształcenia.

Świadczenie to będzie stanowić wraz z usługą kształcenia jedno tzw. świadczenie złożone - usługę kształcenia.

W ocenie Wnioskodawcy, warunki wyłączające możliwość zastosowania zwolnienia, o których mowa w art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, nie mają zastosowania w opisanej sytuacji, a ewentualne zapewnienie noclegów w internacie szkolącym się uczestnikom będzie stanowić usługi pomocnicze do usługi kształcenia i będzie objęte tą samą stawką VAT/zwolnieniem od podatku, co usługa główna, jako tzw. świadczenie złożone.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów.

Zauważyć należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z tym, usługa podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością, a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Ponadto wskazać należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy lub świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Przepis ten jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą, zgodnie z którym:

krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Aby określić możliwość zastosowania art. 15 ust. 6 ustawy, który wyłącza organy władzy publicznej (oraz urzędy obsługujące te organy) z grona podatników podatku od towarów i usług, konieczne jest określenie czy zadania realizowane przez te organy (np. gminę) są zadaniami, dla których zostały powołane w ramach reżimu publicznoprawnego, czy też są to czynności wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Powyższe oznacza, że decydującą przesłanką przesądzającą o uznaniu, bądź nieuznaniu organu władzy publicznej za podatnika tego podatku jest zachowanie się tego organu jako organu władzy publicznej, bądź jako podatnika w stosunku do określonych świadczeń. Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej (oraz urzędów obsługujących te organy) z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo-przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

  • podmiotem jest wyłącznie organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ,
  • wykonywane są czynności, które związane są wyłącznie z realizacją zadań nałożonych na ten podmiot przepisami prawa, do realizacji których został on powołany.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:

zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,

b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie art. 43 ust. 17 ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

a) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

b) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl art. 43 ust. 17a ustawy:

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Podkreślić należy, że określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności.

Przepisy krajowe, jak i europejskie, nie definiują dostaw/usług „ściśle związanych”. Niemniej jednak z brzmienia art. 43 ust. 17 ustawy wynika, że dotyczą one dostaw towarów lub świadczenia usług, które są niezbędne do wykonania usługi podstawowej oraz ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z uregulowań zawartych w powołanym wyżej art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia.

Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem, to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.

Regulacja art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, stanowi implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy:

zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa, jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.

W tym kontekście wskazać należy – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Analizując powołane wyżej regulacje należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. kształcenia, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Analogicznie w przypadku zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy koniecznym jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. kształcenia, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk albo jednostką badawczo-rozwojową. Również w tym przypadku niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

W tym miejscu zwrócić należy uwagę, że zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak również aktów wykonawczych do niej brak jest definicji „kształcenia”. Posiłkując się zatem Internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN stwierdzić należy, że ”kształcić” to przekazywać komuś wiedzę, umiejętności, czynić starania aby ktoś zdobył wiedzę, rozwijał umiejętności, rozwijać cechy charakteru.

Przyjmuje się powszechnie, że kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy oraz rozumienia otaczającego ją świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się. Pojęcie kształcenia często utożsamia się z formalnym kształceniem w instytucjach systemu szkolnictwa. W szerszym rozumieniu, obejmuje ono także kształcenie nieformalne, mające źródło w codziennych doświadczeniach, kontaktach z rówieśnikami i informacjami pochodzącymi z mass mediów. Podkreśla się także znaczenie szeroko rozumianego kształcenia ustawicznego (uczenia się przez całe życie).

W świetle art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.), zwanej dalej ustawą Prawo oświatowe:

system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Zgodnie z art. 2 ustawy Prawo oświatowe:

System oświaty obejmuje:

1) przedszkola, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami specjalnymi lub integracyjnymi, a także inne formy wychowania przedszkolnego;

2) szkoły:

a) podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami przedszkolnymi, integracyjnymi, specjalnymi, przysposabiającymi do pracy, dwujęzycznymi, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe i mistrzostwa sportowego,

b) ponadpodstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, specjalnymi, dwujęzycznymi, przygotowania wojskowego, sportowymi i mistrzostwa sportowego, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze, leśne, morskie, żeglugi śródlądowej oraz rybołówstwa,

c) artystyczne;

3) placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;

4) placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego oraz branżowe centra umiejętności, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych;

5) placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;

6) poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;

7) młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 36 ust. 17, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 31 ust. 4, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;

8) placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania;

9) placówki doskonalenia nauczycieli;

10) biblioteki pedagogiczne;

11) kolegia pracowników służb społecznych.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:

szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe:

szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:

1) jednostkę samorządu terytorialnego;

2) inną osobę prawną;

3) osobę fizyczną.

W myśl do art. 8 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe:

jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić jedynie szkoły i placówki publiczne.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.

Państwa wątpliwości dotyczą między innymi ustalenia, czy świadczone przez Państwa odpłatnie w ramach BCU, po zakończeniu realizacji projektu (tj. od 1 lipca 2026 r.) szkolenia/zajęcia dokształcające/kursy/turnusy z dziedziny (...), korzystać będą ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy (pytanie nr 1).

W rozpatrywanej sprawie Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, a także zawarte w programie wychowawczo-profilaktycznym dostosowanym do potrzeb rozwojowych uczniów i potrzeb danego środowiska oraz dla klas mundurowych, zawarte w programie wychowawczym rekomendowanym przez (...). Szkoła jest wpisana do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych pod numerem (…). Zatem w analizowanym przypadku Szkoła, w skład której wchodzi BCU, jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, a więc spełniona jest przesłanka podmiotowa wynikająca z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Jednocześnie z okoliczności sprawy wynika, że w okresie realizacji projektu szkolenia/zajęcia dokształcające/kursy/turnusy z zakresu (...) będą bezpłatne dla uczestników (finansowane w ramach projektu). Natomiast od 1 lipca 2026 r. będą Państwo je realizować odpłatnie, na zasadach komercyjnych. Uczestnikami szkoleń/zajęć dokształcających/ kursów/turnusów będą uczniowie szkół ponadpodstawowych (słuchacze), osoby dorosłe w wieku (...) lat oraz nauczyciele kształcenia zawodowego z terytorium całej Polski.

Przykładowe szkolenia i kursy, które będą realizowane w ramach oferty BCU to: (…).

Zatem należy uznać, że w analizowanej sprawie realizowane przez Państwa szkolenia/zajęcia dokształcające/kursy/turnusy z zakresu (...) będą stanowić usługę kształcenia, a zatem w tym przypadku spełniona będzie przesłanka przedmiotowa wynikająca z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Tym samym świadczone przez Państwa odpłatnie w ramach BCU, po zakończeniu realizacji projektu (tj. od 1lipca 2026 r.) usługi w postaci szkoleń/zajęć dokształcających/kurów/turnusów z dziedziny (...) będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Ponadto Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy w przypadku konieczności zapewnienia uczestnikom szkolenia/kursu/turnusu świadczeń pomocniczych, takich jak nocleg w Internacie Szkoły oraz wyżywienie, w ramach szkolenia/zajęć dokształcających/kursu/turnusu w BCU, usługi te stanowić będą usługi pomocnicze w stosunku do usługi głównej - kształcenia, jako tzw. świadczenie złożone, objęte tą samą stawką VAT/zwolnieniem od podatku co usługa główna (pytanie nr 2).

W odniesieniu do Państwa wątpliwości wskazać należy, że przy kwalifikacji danych świadczeń w kontekście uznania ich za czynności złożone, należy przede wszystkim patrzeć przez pryzmat fundamentalnej zasady, zgodnie z którą każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, a dopiero w sytuacji, gdy jedna czynność obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, wtedy przyjmuje się, że czynność ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych.

Świadczenie złożone (kompleksowe) ma miejsce wówczas, gdy relacja poszczególnych czynności (świadczeń) wykonywanych na rzecz jednego nabywcy dzieli je na świadczenie podstawowe i świadczenia pomocnicze – tzn. takie, które umożliwiają skorzystanie ze świadczenia podstawowego (lub są niezbędne dla możliwości skorzystania ze świadczenia podstawowego). Jeżeli jednak świadczenia te można rozdzielić, tak że nie zmieni to ich charakteru ani wartości z punktu widzenia nabywcy – wówczas świadczenia takie powinny być traktowane jako dwa (lub więcej) niezależnie opodatkowane świadczenia.

W sytuacji, gdy mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym – świadczeniem dwóch lub więcej czynności, tak ściśle ze sobą powiązanych, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku VAT. Zdarzenie to należy traktować jako jednolite świadczenie, w którym kilka elementów należy uznać za konstytutywne do świadczenia głównego. Zatem należy ustalić charakter świadczonej usługi, a tym samym zidentyfikować dominujące składniki danego świadczenia.

Koncepcję opodatkowania świadczeń kompleksowych wypracował TSUE w wydanych orzeczeniach na podstawie pierwotnie obowiązującej Szóstej Dyrektywy Rady (77/388/EWG) oraz obecnie obowiązującej Dyrektywy VAT (2006/112/WE).

W szczególności w wyroku z 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd (CPP) przeciwko Commissioners of Customs & Excise, Trybunał uznał, że każde świadczenie usług powinno być, co do zasady, traktowane jako świadczenie odrębne i niezależne. Jeżeli jednak dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej.

W orzeczeniu z 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV przeciwko Staatssecretaris van Financiën, TSUE zawarł kilka uwag pozwalających na zidentyfikowanie usług złożonych. Trybunał wskazał mianowicie, że istotne jest założenie, z jakim należy podejść do analizy każdego takiego zdarzenia. Tym założeniem jest to, by, po pierwsze, każda czynność była zwykle uznawana za odrębną i niezależną, jednocześnie, po drugie, trzeba mieć na względzie, że czynność złożona z jednego świadczenia w sensie ekonomicznym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie zakłócać funkcjonowania systemu podatku VAT.

W celu określenia, czy mamy do czynienia z tzw. usługą kompleksową należy – według TSUE – przede wszystkim poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem określenia, czy podatnik dostarcza konsumentowi, rozumianemu jako przeciętny konsument, kilka odrębnych świadczeń głównych, czy też jedno świadczenie.

W konsekwencji, w świetle omawianego wyroku należy przyjąć, że nie będzie mieć charakteru kompleksowego taki zestaw świadczeń, których połączenie miałoby charakter działania sztucznego. W tym kontekście, za świadczenia odrębne należy więc uznać świadczenia wykonywane przez jednego świadczącego na rzecz jednego nabywcy, które nawet jeżeli są w pewien sposób powiązane, mogą być traktowane rozłącznie, a traktowanie to nie wpłynie na charakter żadnego z nich ani też nie sprawi, że wartość świadczeń z punktu widzenia nabywcy będzie inna, niż gdyby świadczenia te były uznane za świadczenie złożone.

W kontekście powyższego stwierdzić należy, że ze świadczeniem złożonym (kompleksowym) mamy do czynienia wówczas, gdy świadczenie usługodawcy jest rozbudowane i obejmuje dwie lub więcej pojedynczych czynności (świadczeń), będących elementami częściowego zobowiązania strony transakcji. Jednocześnie świadczenie takie, jeśli może zostać uznane za świadczenie o charakterze złożonym, podlega opodatkowaniu w sposób jednolity właściwy dla świadczenia podstawowego, głównego. Zatem w przypadku świadczeń o charakterze złożonym, o sposobie opodatkowania decydować będzie to, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jednym świadczeniem kompleksowym, czy też z szeregiem jednostkowych świadczeń. Ocena tej okoliczności winna odbywać się więc w oparciu o to, czy dokonywane czynności (świadczenia) wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku Państwa świadczenie obejmujące podstawową usługę kształcenia realizowaną przez Państwa odpłatnie w ramach BCU oraz czynności pomocnicze (nocleg w Internacie Szkoły oraz wyżywienie) będzie miało charakter kompleksowy. Jednocześnie należy uznać, że świadczenie to będzie stanowić kompleksową usługę.

Wskazali Państwo, że uczestnikami szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów mogą być uczniowie szkół ponadpodstawowych (słuchacze), osoby dorosłe w wieku (...) lat, nauczyciele kształcenia zawodowego z terytorium całej Polski, w związku z czym w ramach szkolenia/zajęć/kursu/turnusu mogą Państwo im nocleg w internacie, którego koszt będzie uwzględniony w cenie usługi głównej. W ramach szkolenia/zajęć/kursu/turnusu będą Państwo mieli kompleksową ofertę szkoleniową z noclegiem w Internacie, którego koszt będzie uwzględniony w cenie usługi głównej oraz odrębną ofertę bez noclegu dla uczestników, którzy nie będą mieli potrzeby, aby z tego noclegu skorzystać.

Szkolenia/zajęcia dokształcające/kursy/turnusy będą miały charakter ogólnokrajowy, a najkrótsze szkolenie będzie trwało dwa dni, tak więc aby zapewnić uczestnikom spoza (...) realny dostęp do szkoleń, niezbędne jest zagwarantowanie im noclegu. Zapewnienie noclegu dla uczestników umożliwi pełną i efektywną oraz kompleksową realizację szkoleń i znacząco zwiększy dostępność szkoleń dla osób z różnych części kraju. Ułatwi to również organizację wydarzenia, poprawi płynność i skuteczność całego przedsięwzięcia, gdyż Internat Szkoły oraz sale dydaktyczne i pracownie zawodowe (warsztaty) znajdują się na jednym terenie, należącym do A. Zapewnienie noclegu dla osób spoza (...) i okolic będzie niezbędne dla sprawnej i profesjonalnej realizacji szkoleń. Zapewnienie noclegu w Internacie Szkoły będzie służyło lepszemu skorzystaniu z oferowanych szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów dla uczestników z poza (...) i okolic.

Zagwarantowanie uczestnikom szkolenia noclegu nie stanowi celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania usługi zasadniczej (szkoleniowej). Celem zapewnienia noclegu uczestnikom szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów jest świadczenie usługi szkolenia i zapewnienie kompleksowości tej usługi, a nie uzyskanie dodatkowego dochodu przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku VAT.

Dysponują Państwo 40 miejscami w internacie, które są zajmowane przez uczniów szkoły. Szkoła ma możliwość zakwaterowania tam uczestników szkoleń tylko w terminach, w których nie przebywają tam uczniowie, tj. w weekendy, przerwy świąteczne w szkole, ferie i wakacje i w tych terminach co do zasady planowane są szkolenia/zajęcia dokształcające/kursy/turnusy. Szkolenia/zajęcia dokształcające/kursy/turnusy mogą odbywać się w 3 trybach, tj. szkolenia dla osób młodych w wymiarze (...), szkolenia dla osób dorosłych w wymiarze (...) oraz szkolenia dla osób dorosłych w wymiarze (...). Nocleg w Internacie Szkoły będzie zapewniany w przypadku szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/ turnusów trwających dłużej niż jeden dzień (...). Na ten moment nie planują Państwo świadczyć szkoleń jednodniowych.

Zapewnienie uczestnikom szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów noclegu w Internacie Szkoły nie będzie stanowiło celu samego w sobie, lecz będzie środkiem do lepszego skorzystania z usługi głównej (szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów). Internat jest miejscem dedykowanym dla uczniów Szkoły. Szkoła nie świadczy usług noclegowych w celach zarobkowych dla osób z zewnątrz. Celem zapewnienia noclegu uczestnikom szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów jest wyłącznie zapewnienie kompleksowości usługi szkolenia i ułatwienie dostępu do niej uczestnikom spoza (...) i jego okolic.

Głównym celem świadczenia usług noclegowych w Internacie Szkoły nie będzie osiągnięcie dodatkowego dochodu, poprzez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających ze zwolnienia od podatku VAT.

Ponadto będą Państwo w przyszłości zapewniać uczestnikom wyżywienie w trakcie trwania szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów. Z uwagi na fakt, że nie dysponują Państwo własną stołówką, będą Państwo nabywać usługi cateringu od podmiotu zewnętrznego. Usługi cateringu w takiej sytuacji będą wchodzić w skład usługi kompleksowej objętej ofertą. Zapewnienie wyżywienia będzie służyło lepszemu skorzystaniu z oferowanych szkoleń/zajęć dokształcających/ kursów/turnusów.

Zapewnienie wyżywienia będzie niezbędne dla realizacji szkoleń/zajęć dokształcających/ kursów/turnusów. Oferowanie uczestnikom szkoleń wyżywienia jest zwyczajowo przyjęte na rynku usług szkoleniowych. Uczestnicy nie muszą szukać usług gastronomicznych poza miejscem szkolenia, co znacznie oszczędza czas przeznaczony na przerwy i zwiększa efektywność szkolenia/zajęć dokształcających/kursów/turnusów. Dodatkowo, wspólny posiłek w grupie wszystkich uczestników szkolenia pozwala na swobodną wymianę doświadczeń lub umiejętności zdobytych w trakcie trwania kursu. Zapewnienie cateringu świadczy również o dbałości organizatora o detale i komfort uczestników, co podnosi prestiż, jakość wydarzenia. Jeżeli będą Państwo oferować wyżywienie/catering w ramach szkolenia/zajęć dokształcających/kursów/turnusów, wówczas nie będzie możliwości rezygnacji z tego elementu. Nie będzie możliwe nabycie usługi głównej bez wyżywienia/cateringu. Cena wyżywienia zostanie uwzględniona w cenie usługi głównej - tj. szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów. Zagwarantowanie uczestnikom szkolenia wyżywienia nie będzie stanowiło celu samego w sobie, lecz będzie środkiem do pełnego zrealizowania usługi zasadniczej w zakresie szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów. W konsekwencji głównym celem będzie zapewnienie kompleksowości szkolenia, a nie uzyskanie dodatkowego dochodu. Gdyby nie było organizowane szkolenie/kurs dokształcający/kurs/turnus, nie byłoby potrzeby zapewnienia wyżywienia ich uczestnikom. Będą Państwo uwzględniać w swojej ofercie koszt cateringu po cenie zakupu brutto - nie będą Państwo osiągali z tego tytułu dochodu.

Zatem należy uznać w analizowanym przypadku nie zachodzą przesłanki do podziału świadczenia, które będą Państwo wykonywać na rzecz uczestników oferowanych szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów. Podział taki byłby sztuczny i nieuzasadniony. W rozpatrywanej sprawie realizowane przez Państwa czynności będą ze sobą ściśle powiązane i w aspekcie gospodarczym będą tworzyć jedną całość. Biorąc pod uwagę zakres i charakter opisanych we wniosku czynności pomocniczych (zapewnienie noclegu w Internacie Szkoły oraz wyżywienia) należy przyjąć, że świadczenia będą niezbędne do wyświadczenia przez Państwa podstawowej usługi kształcenia. Wymienione we wniosku czynności pomocnicze z uwagi na ich charakter należy uznać za zapewniające prawidłowe wykonanie podstawowej usługi kształcenia. W analizowanym przypadku nie mamy do czynienia z sytuacją, w której wystąpią odrębne i niezależne świadczenia w postaci podstawowej usługi kształcenia oraz czynności pomocniczych (zapewnienie noclegu w Internacie Szkoły oraz wyżywienia).

Zatem świadczenie realizowane przez Państwa na rzecz uczestników szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów obejmujące podstawową usługę kształcenia oraz czynności pomocnicze (zapewnienie noclegu w Internacie Szkoły oraz wyżywienia) należy uznać za świadczenie kompleksowe. Jednocześnie z okoliczności rozpatrywanej sprawy wynika, że istotą świadczenia realizowanego przez Państwa będzie świadczenie usługi kształcenia, zaś wskazane we wniosku czynności pomocnicze będą stanowić świadczenia pomocnicze względem świadczenia głównego.

Tym samym w analizowanej sprawie świadczenie realizowane przez Państwa na rzecz uczestników szkoleń/zajęć dokształcających/kursów/turnusów obejmujące podstawową usługę kształcenia oraz czynności pomocnicze (zapewnienie noclegu w Internacie Szkoły oraz wyżywienia) należy traktować jako świadczenie złożone stanowiące świadczenie usług.

Zatem czynności pomocniczych (zapewnienia noclegu w Internacie Szkoły oraz wyżywienia) nie należy traktować jako odrębnych świadczeń, lecz jako elementy świadczenia zasadniczego, tj. usługi kształcenia, opodatkowane według zasad właściwych dla tej usługi.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że w analizowanej sprawie realizowane przez Państwa świadczenie obejmujące podstawową usługę kształcenia oraz czynności pomocnicze (zapewnienie noclegu w Internacie Szkoły oraz wyżywienia) należy traktować jako świadczenie złożone (kompleksowe) opodatkowane podatkiem od towarów i usług z zastosowaniem zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.