
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 marca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług, który dotyczy braku podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT przesunięcia towarów z działalności rolniczej do pozarolniczej działalności gospodarczej oraz podatku dochodowego od osób fizycznych. Wniosek uzupełnił Pan pismem z 9 czerwca 2025 r. (data wpływu 16 czerwca 2025 r.)
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą oraz rolniczą działalność gospodarczą wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod numerem NIP (...) (dalej: „Wnioskodawca”).
Za dzień rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, zgodnie z wpisem do CEIDG uznaje się dzień 2005-03-16.
Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą „1” (dalej: „Centrum ogrodnicze”) oraz działalność rolniczą „2” (dalej: „2”) na jednym numerze NIP.
W ramach przeważającej działalności gospodarczej sklasyfikowanej według Polskiej Klasyfikacji Działalności Wnioskodawca wskazuje grupowanie: 47.76.Z Sprzedaż detaliczna kwiatów, roślin, nasion, nawozów, żywych zwierząt domowych, karmy dla zwierząt domowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach.
Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą, na podstawie uprawnienia przyznanego w dniu 02 lutego 2009 r. Działalność ta została zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie wprowadzania środków ochrony roślin do obrotu lub konfekcjonowania tych środków, obejmując obrót środkami ochrony roślin w pełnym zakresie. Rejestracja została dokonana przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Roślin i Nasiennictwa w (...).
W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, Wnioskodawca produkty rolnicze wyprodukowane w Szkółce krzewów ozdobnych przekazuje do Centrum ogrodniczego na podstawie dokumentu przyjęcia wewnętrznego (dalej: „PW”).
Wartość przekazywanych produktów kalkulowana jest na podstawie kosztów poniesionych w Szkółce krzewów ozdobnych 2, w szczególności takich jak: torf, nawozy, woda, energia, robocizna i amortyzacja maszyn.
Wnioskodawca wskazuje, że produkcja w Szkółce Krzewów Ozdobnych 2 jest procesem wieloletnim – koszty poniesione w danym roku dotyczą roślin, które są sprzedawane w centrum ogrodniczym dopiero po 2-3 latach.
Obecnie wartość dokumentu PW jest ewidencjonowana w księgach centrum ogrodniczego jako koszt niestanowiący kosztów uzyskania przychodów (dalej: „NKUP”).
2 nie ujmuje żadnych kosztów produkcji w swoich rozliczeniach podatkowych, gdyż nie prowadzi ksiąg rachunkowych oraz podatkowych ksiąg przychodów i rozchodów, o których mowa w przepisie art. 15 u.p.d.o.f., natomiast osiągnięte dochody z działów specjalnych produkcji rolnej o których mowa w przepisie art. 2 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.f., opodatkowuje przy zastosowaniu norm szacunkowych zgodnie z przepisem art. 24 ust. 4 u.p.d.o.f.
Wnioskodawca wskazuje, że w ramach prowadzonej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej oraz rolniczej działalności gospodarczej prowadzi odrębne ewidencje podatkowe.
Ponadto Wnioskodawca wskazuje również, że w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej oraz rolniczej działalności gospodarczej wykorzystuje te same środki trwałe, w tym w szczególności: maszyny i urządzenia rolnicze.
W uzupełnieniu wniosku w zakresie podatku od towarów i usług wskazał Pan:
a)Czy jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu działalności „1”?
Tak, Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej pod nazwą „1”.
b)W opisie sprawy wskazał Pan: Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą oraz rolniczą działalność gospodarczą wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod numerem NIP (...) (dalej: „Wnioskodawca”). Za dzień rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, zgodnie z wpisem do CEIDG (…) Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy o VAT) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej. Zatem czy w ramach ww. działalności gospodarczej, zgodnie z wskazanym przez Pana wpisem do CEIDG, wykonuje Pan działalność rolniczą? Jeśli tak, to jaką.
Tak, Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej, zgodnie z wpisem do CEIDG, wykonuje również działalność rolniczą, polegającą na uprawie, rozmnażaniu i sprzedaży ozdobnych krzewów i drzew, prowadzoną pod nazwą „2”.
c)Czy jest Pan czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu działalności rolniczej „2”?
Wnioskodawca, jest rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o VAT z tytułu działalności rolniczej „2”, korzystającym ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 43 ust 1 pkt 3 ustawy o VAT.
d)Czy jest Pan rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o VAT z tytułu działalności rolniczej „2”?
Tak, Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o VAT z tytułu działalności rolniczej „2”.
e)Czy działalność rolniczą „2” wykonuje Pan jako rolnik ryczałtowy korzystający ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT?
Wnioskodawca wykonuje działalność rolniczą „2” jako rolnik ryczałtowy, korzystający ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.
f)Proszę wskazać, co obejmuje pytanie nr 1 w zakresie transferu towarów z działalności rolniczej do pozarolniczej działalności gospodarczej (np. przesunięcie towaru, dostawę towaru - odpłatną, nieodpłatną)?
Wnioskodawca informuje, że pytanie nr 1 odnosi się do przekazania produktów rolnych pochodzących z własnego gospodarstwa rolnego na cele działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę.
Pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1
Mając na względzie przedstawiony opis stanu faktycznego, czy transfer towarów z działalności rolniczej do pozarolniczej działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?
Pana stanowisko w sprawie oznaczone we wniosku jako nr 1
Zdaniem Wnioskodawcy, transfer towarów z działalności rolniczej do pozarolniczej działalności gospodarczej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca dokonując przedmiotowego przeniesienia nie dokonuje dostawy towarów zgodnie z treścią przepisu art. 7 ust. 1 i 2 u.p.t.u.
Uzasadnienie
Zgodnie z treścią przepisu art. 7 ust. 1 i 2 u.p.t.u. przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
W sytuacji transferu towarów między pozarolniczą działalnością gospodarczą a rolniczą działalnością gospodarczą Wnioskodawcy, nie dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarem na inny podmiot. Zarówno rolnicza działalność gospodarcza, jak i pozarolnicza działalność gospodarcza są bowiem prowadzone przez tego samego podatnika. W związku z tym nie dochodzi do dostawy towarów, aby można było mówić o przeniesieniu prawa do rozporządzenia towarami, muszą występować dwa odrębne podmioty, tj. zbywca i nabywca.
W przypadku prowadzenia bowiem przez jedną osobę fizyczną kilku przedsiębiorstw, tj. kilku rodzajów działalności gospodarczej, podatnik jest jeden, a mianowicie ta osoba fizyczna, a nie jej poszczególne przedsiębiorstwa. Zatem w opisanym stanie faktycznym, nie będzie miała miejsca dostawa i nabycie towarów.
Na kanwie przepisu art. 7 ust. 2 u.p.t.u. ustawodawca wskazuje na sytuacje, w których przekazanie towarów na cele inne niż działalność gospodarcza może zostać uznane za dostawę towarów, pod warunkiem, że:
·towary są przekazywane na cele osobiste podatnika, jego pracowników lub innych osób,
·podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT przy ich nabyciu.
Podobnie, aby miała miejsce dostawa towarów, podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, koniecznym jest, aby wystąpiły co najmniej dwie strony, między którymi może dojść do przeniesienia własności towaru.
Przepis art. 5 ust. 1 u.p.t.u. poddaje opodatkowaniu odpłatną dostawę towarów, do której można zaliczyć transakcje sprzedaży, niezależnie od tego czy została wykonana z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa, jednakże z zastrzeżeniem zawartym w art. 6 pkt 2 u.p.t.u.
Mając na uwadze powyższe, czynności przekazania produktów własnego gospodarstwa rolnego do prowadzonej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej nie stanowią dostawy towarów, ponieważ nie mają charakteru odpłatnego.
Wobec powyższego, brak jest również podstaw prawnych do wystawienia faktury, o której mowa w przepisie art. 116 ust. 1 u.p.t.u., a tym samym do skorzystania z prawa do odliczenia podatku.
Na marginesie, Wnioskodawca wskazuje, że tożsame stanowisko wyraził również w interpretacjach indywidualnych Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach:
·z dnia 28 maja 2007 r., o sygn. IPB1/4407-0037/07/I,
·z dnia 28 sierpnia 2008 r., o sygn. IBPP1/443-925/08/EA
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Art. 6 pkt 2 ustawy stanowi, że:
Przepisów ustawy nie stosuje się do czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
W myśl art. 14 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. za dostawę towarów uznaje się przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel. Przytoczona zasada ma odzwierciedlenie również w polskim prawie, ponieważ zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Mając na względzie przepisy Dyrektywy VAT oraz ustawy o VAT, o dostawie towarów mowa jest, gdy dochodzi do przeniesienia określonego prawa tj. prawa do rozporządzania towarem jak właściciel na nabywcę.
Zgodnie z definicją zawartą w ustawie, istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W celu przedstawienia właściwego rozumienia pojęcia „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” należy zaznaczyć, że dotyczy ono tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nią jak właściciel. Należy przy tym podkreślić, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”, lecz jako własność ekonomiczną. Własność ekonomiczna to sytuacja, w której - z punktu widzenia aspektów ekonomicznych oraz w rozumieniu potocznym - należałoby uznać kogoś za właściciela rzeczy, np. posiadacza nieruchomości, której wydaniu nie towarzyszyło przeniesienie własności w formie aktu notarialnego. W przypadku przejścia własności ekonomicznej ma miejsce dostawa towarów. Przy czym, czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym. Dostawa towarów nie ogranicza się więc wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy:
W przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.
Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy:
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.
Zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej - rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.
Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.
Zatem rolnik, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Natomiast wykonywanie czynności polegających na świadczeniu usług rolniczych stanowi wykonywanie działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.
Z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy wynika, że:
Zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.
Stosownie do treści art. 2 pkt 19 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym - rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o produktach rolnych - rozumie się przez to towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, z późn. zm.).
Art. 2 pkt 21 ustawy wskazuje natomiast, że:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach rolniczych - rozumie się przez to:
a) usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU ex 01.6), z wyłączeniem usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0),
b) usługi związane z leśnictwem (PKWiU ex 02.40.10), z wyłączeniem patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3),
c) usługi wspomagające rybactwo (PKWiU ex 03.00.7), z wyłączeniem usług związanych z rybołówstwem morskim (PKWiU 03.00.71.0).
W myśl art. 43 ust. 3 ustawy:
Rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.
Wskazać należy, że zgodnie z przepisem art. 43 ust. 5 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w ust. 3, którzy zrezygnowali ze zwolnienia od podatku, mogą po upływie 3 lat od daty rezygnacji ze zwolnienia ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 3. Zwolnienie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, obowiązuje pod warunkiem zawiadomienia na piśmie naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca (kwartału), od którego podatnicy ci ponownie chcą skorzystać ze zwolnienia.
Biorąc pod uwagę definicję działalności rolniczej, zawartą w art. 2 pkt 15 ustawy, uznać należy, że rolnicy, prowadzący taką działalność, z wyjątkiem tych, którzy dobrowolnie dokonali rejestracji w zakresie VAT jako podatnicy VAT czynni oraz takich, którzy na podstawie odrębnych przepisów są obowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych, z mocy ustawy są rolnikami ryczałtowymi w zakresie działalności rolniczej, tj. zarówno sprzedaży produktów rolnych pochodzących z tej działalności, jak również świadczenia usług rolniczych, ze wszystkimi konsekwencjami prawnymi dla podatników posiadających status rolnika ryczałtowego.
W myśl art. 96 ust. 1 ustawy:
Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy:
Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.
Z powyższych przepisów wynika, iż podmiot będący rolnikiem ryczałtowym może być – w pozostałym zakresie swojej działalności pozarolniczej – podatnikiem VAT czynnym (niekorzystającym ze zwolnienia). Jest to wyjątkowy przypadek, w którym jeden podmiot może łączyć dwa statusy – podatnika VAT zwolnionego jako rolnik ryczałtowy (niemającego obowiązku składania deklaracji, prowadzenia ewidencji, wystawiania faktur) i jednocześnie podatnika VAT czynnego. Wówczas – chociaż w pozostałej części podatnik prowadzi działalność opodatkowaną niezwiązaną z działalnością rolniczą – dostawa własnych produktów rolnych oraz świadczenie usług rolniczych są zwolnione od podatku.
Przepisy art. 115 – 118 ustawy określają szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych, w tym zasady nabycia przez podatnika podatku od towarów i usług produktów rolnych i usług rolniczych od rolnika ryczałtowego.
W myśl art. 115 ust. 1 ustawy:
Rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych.
Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy:
Podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.
W myśl art. 116 ust. 2 ustawy:
Faktura dokumentująca nabycie produktów rolnych powinna być oznaczona jako „Faktura VAT RR” i zawierać co najmniej:
1) imię i nazwisko lub nazwę albo nazwę skróconą dostawcy i nabywcy oraz ich adresy;
2) numer identyfikacji podatkowej lub numer PESEL dostawcy i nabywcy;
3) (uchylony)
4) datę dokonania nabycia oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury;
5) nazwy nabytych produktów rolnych;
6) jednostkę miary i ilość nabytych produktów rolnych oraz oznaczenie (opis) klasy lub jakości tych produktów;
7) cenę jednostkową nabytego produktu rolnego bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
8) wartość nabytych produktów rolnych bez kwoty zryczałtowanego zwrotu podatku;
9) stawkę zryczałtowanego zwrotu podatku;
10) kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku od wartości nabytych produktów rolnych;
11) wartość nabytych produktów rolnych wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku;
12) kwotę należności ogółem wraz z kwotą zryczałtowanego zwrotu podatku, wyrażoną cyfrowo i słownie;
13) czytelne podpisy osób uprawnionych do wystawienia i otrzymania faktury lub podpisy oraz imiona i nazwiska tych osób.
Stosownie do art. 116 ust. 3 ustawy:
Faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu:
„Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.”.
Art. 117 ustawy stanowi, że:
Rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:
1) wystawiania faktur;
2) prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;
3) składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1;
4) dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.
Na podstawie art. 118 ustawy:
Przepisy art. 115, art. 116 ust. 1-3a i 5-10 oraz art. 117 stosuje się odpowiednio w przypadku wykonywania przez rolnika ryczałtowego usług rolniczych na rzecz podatników podatku, którzy rozliczają ten podatek.
W świetle przepisów art. 2 pkt 19 i art. 43 ust. 3 ustawy, status rolnika ryczałtowego posiada ten rolnik, który nie jest obowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz nie zrezygnował z przysługującego jemu zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Opierając się na przepisach działu II ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.) stwierdzić należy, że na gruncie prawa cywilnego cechą każdej umowy jest dwustronność. Aby umowa mogła zostać skutecznie zawarta niezbędny jest udział dwóch stron - składającego ofertę zawarcia umowy oraz przyjmującego ofertę. Po zawarciu umowy tworzy się zobowiązanie, którego jedna ze stron staje się wierzycielem, a druga dłużnikiem. Każda ze stron zobowiązania ma swoje prawa i obowiązki wynikające z charakteru zawartej umowy. Tak więc na gruncie prawa cywilnego niedopuszczalna jest sytuacja, w której zobowiązanym do świadczenia, jak i przyjmującym świadczenie byłaby jedna i ta sama osoba (jeden podmiot).
Prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą „1” oraz działalność rolniczą „2” na jednym numerze NIP. W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, produkty rolnicze wyprodukowane w Szkółce krzewów ozdobnych przekazuje Pan do Centrum ogrodniczego na podstawie dokumentu przyjęcia wewnętrznego. Jest Pan rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o VAT z tytułu działalności rolniczej „2”, korzystającym ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust 1 pkt 3 ustawy.
Towary są Pana własnością w sensie ekonomicznym i w wyniku przesunięcia towarów nie nastąpi przeniesienie prawa własności. Nadal Pan będzie właścicielem tych towarów. Umowa sprzedaży może być skuteczna wyłącznie wtedy, jeżeli jest zawarta przez dwie strony. Sprzedaż towaru „samemu sobie” jest czynnością prawnie bezskuteczną.
We wniosku wskazał Pan, że czynności przekazania produktów z własnego gospodarstwa rolnego do prowadzonej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej nie stanowią dostawy towarów, ponieważ nie mają charakteru odpłatnego. W przedmiotowej sprawie zapłata zostałaby dokonana de facto „samemu sobie” i polegałaby jedynie na wykonaniu przelewu ewentualnie między dwoma kontami tego samego podmiotu.
W omawianej sytuacji nie mamy do czynienia z dostawą towarów, nie występuje tym samym obowiązek podatkowy w zakresie podatku od towarów i usług, nie jest możliwe wystawianie „Faktur VAT RR”, które miałyby na celu potwierdzenie nabycia produktów rolnych, a tym samym nie jest możliwe odliczanie podatku naliczonego wykazanego na tych fakturach.
Zaznaczyć jednak należy, iż możliwe jest dokumentowanie takich „przesunięć” towarów w ramach działalności rolniczej i pozarolniczej poprzez wystawienie księgowych dowodów zastępczych jako dowodów dokumentujących dokonane operacje gospodarcze.
W przypadku samodzielnego prowadzenia gospodarstwa rolnego przez Pana jako rolnika ryczałtowego przesunięcie własnych produktów rolnych do sklepu „1” prowadzonego w ramach działalności gospodarczej nie rodzi skutków podatkowych w VAT.
Zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT przesunięcie towarów z Pana działalności rolniczej do prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej.
Tym samym Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo stanu faktycznego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego). Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
