
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pt.: „(...)”. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca (A., Park) został utworzony na mocy Rozporządzenia Rady Ministrów (…). Na gruncie obowiązującej ówcześnie ustawy z dnia 7 kwietnia 1949 r. o ochronie przyrody (Dz. U. 1949 Nr 25 poz. 180), stanowił on obszar o szczególnych wartościach dla interesu publicznego ze względów naukowych, estetycznych, historyczno-pamiątkowych, zdrowotnych i społecznych oraz krajobrazowych.
Wnioskodawca jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 Ustawy o finansach publicznych, działającą na podstawie Ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. Organizację wewnętrzną Parku reguluje Statut, nadany Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 18 lutego 2013 r. w sprawie nadania statutu Wnioskodawcy z siedzibą w (…). Rodzaj działalności według PKD 9104Z - działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody. A. jako państwowa osoba prawna uzyskiwane dochody przeznacza na działalność statutową.
Do zadań A. należy w szczególności:
(…)
Wnioskodawca w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt 1-3 dokonuje sprzedaży towarów, materiałów i usług i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 u.p.t.u. Wykonywane czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 u.p.t.u. A. prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z uzyskanych środków i pozyskanych przychodów wydatki na finasowanie zadań określonych w ustawie o ochronie przyrody. A. uzyskuje przychody:
1)opodatkowane: z najmu obiektów na cele inne niż mieszkaniowe, ze sprzedaży drewna, sprzedaży usług i materiałów edukacyjnych, z dzierżawy gruntów na cele inne niż rolnicze, z udostępniania terenu parku, zajęć edukacyjnych, ze sprzedaży biletów wstępu do obiektów A., z noclegów w pokojach gościnnych;
2)zwolnione: z najmu obiektów na cele mieszkaniowe, dzierżawy gruntów rolnych na cele rolnicze;
3)niepodlegające ustawie o VAT, związane z wykonywaniem działalności ustawowej w zakresie działalności bieżącej i inwestycyjnej:
- dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie A. oraz na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków;
- dotacje z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - dofinansowane z funduszu leśnego PGL Lasy Państwowe;
- środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej.
A. dokonuje nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych jak i zwolnionych. Jeśli nie jest możliwe przypisanie danego zakupu do czynności opodatkowanych, gdyż wykorzystywany jest również do czynności zwolnionych, Park dokonuje odliczenia podatku VAT naliczonego wskaźnikiem struktury sprzedaży, ustalanym na dany rok i korygowanym w deklaracji za styczeń roku następnego.
Wnioskodawca wraz z siedmioma podmiotami: B., C., D., E., F., G. (Litwa) oraz organizacją H. (Niemcy) złożyli wniosek o dofinansowanie projektu zatytułowanego: „(…)”, nazwa skrócona „L.” (zwanego dalej Projektem).
Wnioskodawca posiada status pantera Projektu. Na podstawie listów intencyjnych Partnerzy złożyli wniosek o dofinansowanie realizacji Projektu ze środków Unii Europejskiej i dofinansowanie to zostało przyznane. Projekt o tytule S.- (…) został zakwalifikowany do finansowania i 29 listopada 2024 r podpisana została umowa o dofinansowanie [Project (…)]. Następnie przystąpiono do sporządzenia i podpisania umowy konsorcjum między partnerami projektu (D.). W kolejnym kroku sporządzony został wniosek do NFOŚiGW (program priorytetowy NFOŚiGW Współfinansowanie programu L.: Wsparcie krajowe projektów L. w perspektywie finansowej 2021-2027 (2023) dla 28% polskiego budżetu Projektu / w imieniu polskich partnerów.
Projekt został przez NFOŚiGW wytypowany do dofinansowania i 24 stycznia 2025 r. Wnioskodawca zawarł z NFOŚiGW umowę nr (…) na dofinansowanie w formie dotacji przedsięwzięcia realizowanego w ramach programu priorytetowego współfinansowanie programu L. (dofinansowanie z NFOŚiGW dotyczy działań realizowanych wyłącznie przez polskie podmioty i wyłącznie polskich obszarów).
Celem Projektu (jest to projekt badawczo-rozwojowy) jest wdrożenie działań z zakresu ochrony i przywracania jakości (…), zapobieganie utracie różnorodności biologicznej charakterystycznej dla obszarów (...) na wybranych odcinkach (…) objętych ochroną w ramach programu Natura 2000. Projekt skupiał się będzie na poprawie stanu ochrony dwóch tzw. (…). Przedsięwzięcie obejmuje także działania renaturyzacyjne w obrębie (…). Główny cel zostanie osiągnięty poprzez zastosowanie zabiegów renaturyzacyjnych (czyli zabiegów mających na celu przywrócenie środowiska do stanu naturalnego, możliwie bliskiego stanowi pierwotnemu sprzed wprowadzenia w nim niekorzystnych zmian przez człowieka). Kolejno zamiarem konsorcjum jest opracowanie metodyki monitoringu tych (…) z wykorzystaniem metod teledetekcyjnych, przeprowadzenie badań naukowych służących pogłębieniu wiedzy z zakresu oddziaływania gatunków obcych geograficznie na (…) oraz z zakresu specyfiki i dynamiki procesów eolicznych. Wiedza ta umożliwi dopracowanie metod i narzędzi służących zarządzaniu strefą (…).
Kolejnym ważnym elementem projektu jest upowszechnienie wyników Projektu wśród osób odpowiedzialnych za zarządzanie strefą (…) oraz podnoszenie świadomości społecznej na temat specyfiki, zagrożeń i sposobów ochrony (…) poprzez działania edukacyjno-informacyjne, które obejmą co najmniej (…) mieszkańców miejscowości (...) i turystów. Działania projektowe obejmą około (…), głównie na obszarach Natura 2000. Rezultatem Projektu ma być:
(…)
Projekt podzielony jest na 6 pakietów działań (Work Packages):
(…)
Członkowie konsorcjum podzielili opisane prace między siebie i każdy z konsorcjantów odpowiada za realizację przypisanych do niego działań. Konsorcjanci nie świadczą wzajemnie na swoją rzecz żadnych usług. Wspólnie realizują prace, których wynikiem finalnym ma być przywrócenie jak najbardziej naturalnego stanu (...) (...) (…) oraz realizacja szeregu czynności, dzięki którym zostanie podniesiona świadomość społeczna na temat specyfiki, zagrożeń i sposobów ochrony (…).
Wszystkie działania Wnioskodawcy będą nieodpłatne. Wnioskodawca nie ma zamiaru wykorzystywać wyników Projektu w tzw. celach komercyjnych, tj. nie ma zamiaru odpłatnie zbywać praw do wyników Projektu, nie ma zamiaru udzielać odpłatnych licencji do tych wyników. Wyniki Projektu będą udostępniane nieodpłatnie, materiały powstałe podczas realizacji projektu będą dostępne na stronie internetowej Projektu, a także podczas dedykowanych spotkań oraz w broszurach - dla władz, lokalnych społeczności i wszystkich zainteresowanych. Prace realizowane w czasie Projektu, a także wszystkie wyniki naukowe, jakie mogą powstać w wyniku Projektu będą nieodpłatnie rozpowszechniane i prezentowane na konferencjach i publikowane w artykułach naukowych. Oprogramowanie wytworzone jako efekt projektu będzie nieodpłatnie udostępniane i w miarę zainteresowania wdrożone do metodyki monitoringu (…). Tym samym wszelkie formy udostępnienia wyników Projektu będą zawsze nieodpłatne dla szerokiego kręgu odbiorców, a Wnioskodawca nie osiągnie z tego tytułu żadnego ekwiwalentu np. w formie wynagrodzenia (zapłaty). Wiedza zdobyta w Projekcie oraz ewentualnie jego wyniki mogą być ewentualnie wykorzystywane przez Wnioskodawcę w realizowanym przez niego procesie dydaktycznym. Wnioskodawca może także wyniki Projektu wykorzystywać w dalszej swojej działalności statutowej nieodpłatnej.
Środki finansowe otrzymane od NFOŚiGW - w przypadku Wnioskodawcy - zostaną przeznaczone na częściowe sfinansowanie kosztów usługi renaturyzacji. Dodatkowo, Wnioskodawca nabędzie wyposażenie (stanowiska komputerowe, laptopy, urządzenia wielofunkcyjne, serwer NAS, mierniki terenowe, tablet, dalmierz, rzutnik, fotopułapki). Wszystkie wskazane powyżej nabycia (także towarów o dłuższym czasie zużywalności) będą wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z Projektem - w czasie jego trwania (do 2031 r.) oraz później do utrzymania rezultatów Projektu. W zakresie wydatków przypisanych Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie otrzymywał faktury, gdzie jako nabywca wskazany będzie Wnioskodawca. Wyposażenie (oraz ewentualne środki trwałe) nabyte przez Wnioskodawcę w ramach Projektu nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (ani w czasie Projektu, ani po jego zakończeniu). Nabyte przez Wnioskodawcę w ramach Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Przyznana Wnioskodawcy przez NFOŚiGW umową z 24 stycznia 2025 r. dotacja jest tzw. dotacją kosztową - ma za zadanie sfinansować (współfinansować) nabycie towarów i usług niezbędnych do realizacji ww. Projektu.
Zakresem niniejszego wniosku objęta jest wyłącznie sytuacja Wnioskodawcy. Zakresem wniosku objęte są wydatki udokumentowane fakturami (gdzie Wnioskodawca wskazany jest, jako nabywca towaru lub usługi), jakie Wnioskodawca ponosi i będzie ponosił na realizację opisanego w stanie faktycznym Projektu sfinansowane ze środków NFOŚiGW przyznanych umową z 24 stycznia 2025 r.
Pytanie
Czy względem wydatków udokumentowanych fakturami jakie Wnioskodawca ponosi na realizację opisanego w stanie faktycznym Projektu sfinansowanych ze środków NFOŚiGW przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, względem wydatków udokumentowanych fakturami na realizację opisanego w stanie faktycznym Projektu, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest (tylko) związany z transakcjami opodatkowanymi podatkiem VAT. Wskazana zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.
Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
W myśl tego przepisu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów handlowców lub usługodawców w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W przypadku Wnioskodawcy działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT to głównie odpłatne usługi kształcenia, odpłatne usługi noclegowe, odpłatny wynajem lokali użytkowych, infrastruktury Wnioskodawcy, odpłatne badania wykonywane na zlecenie, odpłatna sprzedaż wydawnictw oraz tzw. komercjalizacja wyników badań (sprzedaż licencji do uzyskanych w toku prac badawczych wyników badań, zbycie praw majątkowych do uzyskanych wyników badań).
Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność podmiotu prawa publicznego, do której realizacji został powołany). W przypadku Wnioskodawcy to przede wszystkim nieodpłatne czynności kształcenia i badania własne naukowe finansowane z subwencji oraz ewentualnie różnego typu dofinansowań celowych.
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ust. 1-3 ustawy o VAT.
Na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej jak i do celów innych na działalność gospodarcza z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalność gospodarczej zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Według art. 86 ust. 2b ustawy o VAT, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:
1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.
Z kolei, jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 86 ust. 22 ustawy o VAT, wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników. Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej: „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).
W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze (§ 6 dotyczy uczelni publicznych).
Jednocześnie jak podaje art. 90 ust. 1 - ust. 3 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (ust. 1). Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (ust. 2). Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.
Aby jednak podatnikowi przysługiwało częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu ww. regulacji, to nabywane towary i usługi muszą w jakimkolwiek zakresie służyć wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Celem Projektu (jest to projekt badawczo-rozwojowy) jest wdrożenie działań z zakresu ochrony i przywracania (…) dla obszarów (...) na wybranych odcinkach (…) objętych ochroną w ramach programu Natura 2000. Projekt skupiał się będzie na poprawie stanu ochrony (…). Przedsięwzięcie obejmuje także działania renaturyzacyjne w obrębie (…). Główny cel zostanie osiągnięty poprzez zastosowanie zabiegów renaturyzacyjnych (czyli zabiegów mających na celu przywrócenie środowiska do stanu naturalnego możliwie bliskiego stanowi pierwotnemu sprzed wprowadzenia w nim niekorzystnych zmian przez człowieka). Kolejno zamiarem konsorcjum jest przeprowadzenie badań naukowych i upowszechnienie wyników Projektu wśród ludzi odpowiedzialnych za zarządzanie strefą (…) oraz podnoszenie świadomości społecznej na temat specyfiki zagrożeń i sposobów ochrony (…) poprzez działania edukacyjno‑informacyjne, które obejmą co najmniej (…) mieszkańców miejscowości (...) i turystów. Działania projektowe obejmą około (…) w obrębie Polski, głównie na obszarach Natura 2000.
Rezultatem Projektu ma być:
(…)
Członkowie konsorcjum podzielili opisane prace między siebie i każdy z konsorcjantów odpowiada za realizację przypisanych do niego działań. Konsorcjanci nie świadczą wzajemnie na swoją rzecz żadnych usług. Wspólnie realizują prace, których wynikiem finalnym ma być przywrócenie jak najbardziej naturalnego stanu (...) (...) (…) oraz realizacja szeregu czynności, dzięki którym zostanie podniesiona świadomość społeczna na temat specyfiki, zagrożeń i sposobów (…).
Wszystkie działania Wnioskodawcy będą nieodpłatne. Wnioskodawca nie ma zamiaru wykorzystywać wyników Projektu w tzw. celach komercyjnych, tj. nie ma zamiaru odpłatnie zbywać praw do wyników Projektu, nie ma zamiaru udzielać odpłatnych licencji do tych wyników. Wyniki Projektu będą udostępniane nieodpłatnie, materiały powstałe podczas realizacji projektu będą dostępne na stronie internetowej Projektu, a także podczas dedykowanych spotkań oraz w broszurach - dla władz, lokalnych społeczności i wszystkich zainteresowanych. Prace realizowane w czasie Projektu, a także wszystkie wyniki naukowe jakie mogą powstać w wyniku Projektu będą nieodpłatnie rozpowszechniane i prezentowane na konferencjach i publikowane w artykułach naukowych. Oprogramowanie wytworzone jako efekt projektu będzie nieodpłatnie udostępniane i w miarę zainteresowania wdrożone do metodyki monitoringu (…) bez dodatkowych opłat. Tym samym wszelkie formy udostępnienia wyników Projektu będą zawsze nieodpłatne dla szerokiego kręgu odbiorców, a Wnioskodawca nie osiągnie z tego tytułu żadnego ekwiwalentu, np. w formie wynagrodzenia (zapłaty). Wiedza zdobyta w Projekcie oraz ewentualnie jego wyniki mogą być ewentualnie wykorzystywane przez Wnioskodawcę w realizowanym przez niego procesie dydaktycznym - zarówno w toku kształcenia studentów kierunków nieodpłatnych (czynności będące poza zakresem ustawy o VAT) jak i odpłatnych (czynności zwolnione z podatku VAT). Wnioskodawca może także wyniki Projektu wykorzystywać w dalszej swojej działalności statutowej nieodpłatnej.
Środki finansowe otrzymane od NFOŚiGW - w przypadku Wnioskodawcy - zostaną przeznaczone na częściowe sfinansowanie kosztów usługi renaturyzacji. Dodatkowo Wnioskodawca nabędzie wyposażenie (stanowiska komputerowe, laptopy, urządzenia wielofunkcyjne, serwer NAS mierniki terenowe, tablet, dalmierz, rzutnik, fotopułapki).
Wszystkie wskazane powyżej nabycia (także towarów o dłuższym czasie zużywalności) będą wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z Projektem - w czasie jego trwania (do 2031 r.) oraz później do utrzymania rezultatów Projektu. W zakresie wydatków przypisanych Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie otrzymywał faktury, gdzie jako nabywca wskazany będzie Wnioskodawca. Wyposażenie (oraz ewentualne środki trwałe) nabyte przez Wnioskodawcę w ramach Projektu nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (ani w czasie Projektu, ani po jego zakończeniu). Nabyte przez Wnioskodawcę w ramach Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym należy przyjąć, że wszystkie nabyte towary oraz usługi w Projekcie zostaną wykorzystane wyłącznie do działalności pozostającej poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz ewentualnie zwolnionej od tego podatku.
Z uwagi na niespełnienie przesłanki wynikającej z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, względem wydatków udokumentowanych fakturami na realizację opisanego w stanie faktycznym Projektu, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Wskazać również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku od towarów i usług będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo państwową osobą prawną a także czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zamierzają Państwo zrealizować projekt badawczo-rozwojowy pt.: „(…)”, nazwa skrócona: „L.”. Projekt będzie realizowany w partnerstwie, w ramach konsorcjum z siedmioma podmiotami.
Celem Projektu jest wdrożenie działań z zakresu ochrony i przywracania jakości (…), zapobieganie utracie różnorodności biologicznej charakterystycznej dla obszarów (...) na wybranych odcinkach (…) objętych ochroną w ramach programu Natura 2000. Projekt skupiał się będzie na poprawie stanu ochrony dwóch tzw. (…). Przedsięwzięcie obejmuje także działania renaturyzacyjne w obrębie (…). Główny cel zostanie osiągnięty poprzez zastosowanie zabiegów renaturyzacyjnych (czyli zabiegów mających na celu przywrócenie środowiska do stanu naturalnego, możliwie bliskiego stanowi pierwotnemu sprzed wprowadzenia w nim niekorzystnych zmian przez człowieka). Kolejno zamiarem konsorcjum jest opracowanie metodyki monitoringu tych (…) z wykorzystaniem metod teledetekcyjnych, przeprowadzenie badań naukowych służących pogłębieniu wiedzy z zakresu oddziaływania gatunków obcych geograficznie na (…) oraz z zakresu specyfiki i dynamiki procesów eolicznych. Wiedza ta umożliwi dopracowanie metod i narzędzi służących zarządzaniu strefą (…).
Kolejnym ważnym elementem projektu jest upowszechnienie wyników Projektu wśród osób odpowiedzialnych za zarządzanie strefą (…) oraz podnoszenie świadomości społecznej na temat specyfiki, zagrożeń i sposobów ochrony (…) poprzez działania edukacyjno-informacyjne, które obejmą co najmniej 100 tysięcy mieszkańców miejscowości (...) i turystów. Działania projektowe obejmą (…) w obrębie Polski, głównie na obszarach Natura 2000. Rezultatem Projektu ma być:
(…)
Wszystkie Państwa działania będą nieodpłatne. Nie mają Państwo zamiaru wykorzystywać wyników Projektu w tzw. celach komercyjnych, tj. nie mają Państwo zamiaru odpłatnie zbywać praw do wyników Projektu, ani udzielać odpłatnych licencji do tych wyników. Wszelkie formy udostępnienia wyników Projektu będą zawsze nieodpłatne dla szerokiego kręgu odbiorców, a Państwo nie osiągną z tego tytułu żadnego ekwiwalentu, np. w formie wynagrodzenia (zapłaty).
Nabyte przez Państwa w ramach Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wydatki, ponoszone przez Państwa w związku z realizacją Projektu będą udokumentowane fakturami, gdzie Państwo będą wskazani jako nabywca towarów i usług.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, względem wydatków udokumentowanych fakturami, poniesionych w związku z realizacją ww. projektu, finansowanego ze środków NFOŚiGW.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku od towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest więc związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Analiza przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego prowadzi do wniosku, że w opisanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, tj. związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Jak bowiem wynika z przedstawionych informacji, wszystkie Państwa działania będą nieodpłatne, nie mają Państwo zamiaru wykorzystywać wyników Projektu w tzw. celach komercyjnych, tj. nie mają Państwo zamiaru odpłatnie zbywać praw do wyników Projektu, ani udzielać odpłatnych licencji do tych wyników. Wyniki Projektu będą udostępniane nieodpłatnie, materiały powstałe podczas realizacji projektu będą dostępne na stronie internetowej Projektu, a także podczas dedykowanych spotkań oraz w broszurach - dla władz, lokalnych społeczności i wszystkich zainteresowanych. Prace realizowane w czasie Projektu, a także wszystkie wyniki naukowe, jakie mogą powstać w wyniku Projektu będą nieodpłatnie rozpowszechniane i prezentowane na konferencjach i publikowane w artykułach naukowych. Oprogramowanie wytworzone jako efekt projektu będzie nieodpłatnie udostępniane i w miarę zainteresowania wdrożone do metodyki monitoringu (…) także bez dodatkowych opłat. Tym samym wszelkie formy udostępnienia wyników Projektu będą zawsze nieodpłatne dla szerokiego kręgu odbiorców, a Państwo nie osiągniecie z tego tytułu żadnego ekwiwalentu np. w formie wynagrodzenia (zapłaty). Wyposażenie (oraz ewentualne środki trwałe) nabyte przez Państwa w ramach Projektu nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (ani w czasie Projektu, ani po jego zakończeniu).
Tym samym, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją Projektu pt.: „(…)”, nazwa skrócona: „L.”.
Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
