
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Pana wniosek z 28 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do zwolnienie z podatku VAT za okres od (...) roku oraz za rok (…) z mocą wsteczną, a także prawa do zwolnienia w roku (…), wpłynął 28 marca 2025 r. Uzupełnił go Pan pismem z 5 maja 2025 r. (wpływ 5 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od (...) r. Przedmiotem działalności jest handel detaliczny. Od momentu rozpoczęcia działalności korzystał Pan ze zwolnienia podmiotowego z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ Pana roczne obroty nie przekraczały limitu 200 000 zł. Jednocześnie nie prowadził Pan działalności w zakresie usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT nakładających obowiązek opodatkowania od pierwszej czynności.
Początkowo, w latach (...), rozliczał Pan się na zasadach ogólnych, natomiast od (…) r. przeszedł Pan na ryczałt ewidencjonowany.
W wyniku czynności sprawdzających przeprowadzonych przez Urząd Skarbowy, które obejmowały lata (...), okazało się, że w latach (...) oraz (...) przekroczył Pan limit 200 000 zł. Było to wynikiem błędów księgowych, które nieświadomie popełnił Pan przy samodzielnym prowadzeniu księgowości. Jako młody i niedoświadczony przedsiębiorca błędnie ewidencjonował Pan przychody, co szczegółowo wyjaśnił Pan w piśmie do Urzędu Skarbowego.
1.Rok (...)
- Przekroczenie limitu 200 000 zł nastąpiło (...) r.
- W dniu (...) r. (w wyniku przeprowadzonych czynności sprawdzających) złożył Pan zgłoszenie rejestracyjne VAT-R, wskazując jako datę obowiązku podatkowego (...) r.
- Po rejestracji złożył Pan deklaracje VAT, JPK oraz korekty PPE za okres od (...) r.
- Nieświadomy przekroczenia limitu w podatku VAT, (...) r. zawiesił Pan działalność gospodarczą, która nie była wykonywana do końca (...) r.
2.Rok (...)
- (...) r. wznowił Pan prowadzenie dzielności gospodarczej
- (...) r. złożył Pan wniosek o aktualizację VAT-R, wskazując jako datę zwolnienia z VAT (...) r., czyli moment wznowienia działalności.
- Niestety nieświadomie (...) r. ponownie przekroczył Pan limit 200 000 zł z powodu tych samych błędów księgowych.
- Po wykryciu błędu złożył Pan wymagane deklaracje VAT, JPK oraz korekty PPE za okres od (...) r., czyli do momentu zawieszenia działalności.
3.Rok (...)
- W (...) r. nie przekroczył Pan limitu 200 000 zł.
- (...) r. wznowił Pan działalność.
- W (...) r. również nie przekroczył Pan limitu 200 000 zł.
- Na prośbę Urzędu Skarbowego wstrzymał się Pan ze składaniem kolejnych aktualizacji VAT-R w tej sprawie.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że:
-Przewidywana wartość sprzedaży w roku podatkowym (...) nie przekroczy – w proporcji do okresu prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej – kwoty 200 000 zł.
-Przedmiot ani charakter prowadzonej przez Pana działalności nie ulegają zmianie w (...) roku. Nie dokonuje Pan dostaw towarów ani świadczenia usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361, ze zm.).
Pytania
1.Czy przysługuje Panu zwolnienie z VAT za okres (...) oraz za rok (...) z mocą wsteczną?
2.Czy w (...) r. nadal pozostaje Pan podatnikiem zwolnionym z VAT?
Pana stanowisko w sprawie
Przepis art. 113 ust. 11 ustawy o VAT, umożliwia podatnikowi, który stracił prawo do zwolnienia od podatku VAT lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponowny wybór tego zwolnienia, po spełnieniu określonych warunków.
Przepis ten nie określa, w jakim terminie podatnik jest zobowiązany poinformować urząd o zamiarze wyboru zwolnienia. W związku z tym, należy przyjąć ogólnie stosowaną zasadę aktualizacji danych wynikającą z art. 96 ust. 12 ustawy, według której podatnik o wszelkich zmianach objętych zgłoszeniem rejestracyjnym jest zobowiązany poinformować urząd w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, czyli od momentu wyboru przez podatnika zwolnienia podmiotowego na formularzu VAT-R.
Jednak w interpretacji indywidualnej z 18.04.2017 r., 3063-ILPP3.4512.67. 2017.1.TKU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyjaśnił, że art. 113 ust. 11 u.p.t.u. nie uzależnia prawa do wyboru zwolnienia od terminu złożonego zawiadomienia w urzędzie.
Zatem fakt złożenia zawiadomienia po upływie 7 dni, nie pozbawia Pana prawa do wyboru przysługującego Panu zwolnienia.
Reasumując, zgodnie z art. 113 ust. 1 i 11 ustawy o VAT, spełnia Pan warunki do skorzystania ze zwolnienia z VAT w latach (...) oraz (...) z mocą wsteczną.
Dodatkowo, zgodnie z interpretacjami indywidualnymi, DKIS w podobnych sprawach:
- 0112-KDIL3.4012.823.2024.2.AK z dnia 25 lutego 2025 r.
- 0114-KDIP1-3.4012.863.2024.1.PRM z dnia 23 stycznia 2025 r.
wskazał iż przedsiębiorcy, którzy spełniają warunki do zwolnienia podmiotowego, mogą korzystać z niego z mocą wsteczną, jeśli nie przekroczyli ustawowego limitu w danym okresie.
W uzupełnieniu wniosku przedstawił Pan stanowisko w zakresie pytania nr 2:
W Pana ocenie, w roku (...) również przysługuje Panu prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W roku (...) nie przekroczył Pan limitu sprzedaży w wysokości 200 000 zł, a w roku (...) przewiduje Pan, że także nie przekroczy tego limitu. Przedmiot działalności gospodarczej nie uległ zmianie i nadal nie świadczy Pan usług ani nie dokonuje Pan dostaw towarów, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. W związku z powyższym, spełnia Pan wszystkie przesłanki do dalszego korzystania ze zwolnienia z VAT w roku (…).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 361 ze zm.) zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do treści art. 96 ust. 1 ustawy:
Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Na podstawie art. 96 ust. 3 ustawy:
Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.
Przepis art. 96 ust. 4 ustawy:
Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.
Z kolei, w myśl art. 96 ust. 5 ustawy:
Jeżeli podmioty, o których mowa w ust. 3, rozpoczną dokonywanie sprzedaży opodatkowanej, utracą zwolnienie od podatku lub zrezygnują z tego zwolnienia, obowiązane są do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w ust. 1, a w przypadku podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT zwolnieni - do aktualizacji tego zgłoszenia, w terminach:
1)przed dniem dokonania pierwszej sprzedaży towaru lub usługi, innych niż zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 2a i 4-41 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, w przypadku rozpoczęcia dokonywania tej sprzedaży;
2)przed dniem, w którym podatnik traci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku utraty tego prawa;
3)przed początkiem miesiąca, w którym podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz art. 113 ust. 1 i 9, w przypadku rezygnacji z tego zwolnienia, z zastrzeżeniem pkt 4;
4)przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5, w przypadku rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 9, od pierwszej wykonanej czynności.
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio.
Stosownie do treści art. 96 ust. 10 ustawy:
Podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, u których następnie sprzedaż została zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub którzy następnie zgłosili, że będą wykonywać wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43, pozostają w rejestrze jako podatnicy VAT zwolnieni.
Natomiast jak stanowi art. 96 ust. 12 ustawy:
Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego.
Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie podmiotowe od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2)odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a)transakcji związanych z nieruchomościami,
b)usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c)usług ubezpieczeniowych
- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3)odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Jak stanowi art. 113 ust. 4 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem zawiadomienia na piśmie o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.
W myśl art. 113 ust. 5 ustawy:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 10 ustawy:
Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
Na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy:
Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
Zaznaczyć należy, że podatnik ma prawo powrócić do zwolnienia z art. 113 ustawy w trakcie roku podatkowego, pod warunkiem, że minął rok od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub z niego zrezygnował oraz w poprzednim i bieżącym roku nie przekroczył kwoty, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Powrót do zwolnienia może nastąpić od początku danego miesiąca.
W myśl art. 113 ust. 13 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1)dokonujących dostaw:
a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
-energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
-wyrobów tytoniowych,
-samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d)terenów budowlanych,
e)nowych środków transportu,
f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
-preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
-komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
-urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
-maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
-pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
-motocykli (PKWiU ex 45.4);
2)świadczących usługi:
a)prawnicze,
b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c)jubilerskie,
d)ściągania długów, w tym factoringu;
3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Zatem, podatnik może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie i według zasad określonych przepisami art. 113 ust. 1-12 ustawy pod warunkiem, że nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem jest handel detaliczny. Od momentu rozpoczęcia działalności korzystał Pan ze zwolnienia podmiotowego z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, ponieważ Pana roczne obroty nie przekraczały limitu 200 000 zł. Jednocześnie nie prowadził Pan działalności w zakresie usług, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT nakładających obowiązek opodatkowania od pierwszej czynności.
W wyniku czynności sprawdzających przeprowadzonych przez Urząd Skarbowy, okazało się, że w latach (...) oraz (...) przekroczył Pan limit 200 000 zł. Było to wynikiem błędów księgowych, które nieświadomie Pan popełnił przy samodzielnym prowadzeniu księgowości - błędnie ewidencjonował Pan przychody, co wyjaśnił Pan w piśmie do Urzędu Skarbowego.
Z przedstawionego przez Pana opisu stanu faktycznego wynika, że (...) r. przekroczył Pan limitu 200 000 zł.
Dnia (...) r., w następstwie przeprowadzonych przez Urząd Skarbowy czynności sprawdzających, złożył Pan zgłoszenie rejestracyjne VAT-R, wskazując jako datę obowiązku podatkowego (...) r. Następnie, po rejestracji złożył Pan deklaracje VAT, JPK oraz korekty PPE za okres od (...) r.
Nieświadomy przekroczenia limitu w podatku VAT, (...) r. zawiesił Pan działalność gospodarczą, która nie była wykonywana do końca (...) r. W dniu (...) r. wznowił Pan prowadzenie dzielności gospodarczej, a (...) r. złożył Pan wniosek o aktualizację VAT-R, wskazując jako datę zwolnienia z VAT (...) r. (moment wznowienia działalności).
W dniu (...) r. ponownie przekroczył Pan limit 200 000 zł z powodu tych samych błędów księgowych. Po wykryciu błędu złożył Pan wymagane deklaracje VAT, JPK oraz korekty PPE za okres od (...) r., czyli do momentu zawieszenia działalności.
Wskazał Pan, że zarówno w (...) r. jak i w (...) r. nie przekroczył Pan limitu 200 000 zł. Natomiast (...) r. wznowił Pan działalność.
Podał Pan również, że na prośbę Urzędu Skarbowego wstrzymał się Pan ze składaniem kolejnych aktualizacji VAT-R w tej sprawie.
Pana wątpliwości, w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia, czy przysługuje Panu zwolnienie z VAT za okres od (...) oraz za rok (...) z mocą wsteczną.
Z przytoczonego wyżej art. 113 ust. 11 ustawy, wynika, że ustawodawca umożliwia podatnikowi, który stracił prawo do zwolnienia od podatku VAT lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponowny wybór tego zwolnienia, po spełnieniu określonych warunków. Przepis ten nie określa, w jakim terminie podatnik jest zobowiązany poinformować urząd o zamiarze wyboru zwolnienia. W związku z tym, należy przyjąć ogólnie stosowaną zasadę aktualizacji danych wynikającą z art. 96 ust. 12 ustawy, według której podatnik o wszelkich zmianach objętych zgłoszeniem rejestracyjnym jest zobowiązany poinformować urząd w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana, czyli od momentu wyboru przez podatnika zwolnienia podmiotowego na formularzu VAT-R.
Wymieniony art. 113 ust. 11 ustawy nie uzależnia prawa wyboru zwolnienia od terminu złożonego zawiadomienia w urzędzie. Zatem fakt złożenia przez podatnika zawiadomienia po upływie 7 dni, nie pozbawia go prawa do wyboru przysługującego mu zwolnienia.
Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane uregulowania prawne w pierwszej kolejności należy stwierdzić, że skoro utracił Pan prawo do zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych przez Pana usług, z uwagi na przekroczenie limitu sprzedaży (...) r. (a jak wynika z przedstawionego opisu sprawy (...) r. zawiesił Pan działalność gospodarczą i wznowił Pan jej prowadzenie (...) r. – zatem w (...) roku nie przekroczył Pan kwoty 200 000 zł), to okres o którym mowa w art. 113 ust. 11 ustawy minął wraz z zakończeniem roku (...).
Po tym czasie może Pan skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w sytuacji, jeżeli spełnione są następujące warunki:
- wartość sprzedaży u podatnika w poprzednim roku podatkowym nie może przekroczyć określonej wartości sprzedaży, wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy,
- podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.
Zatem należy stwierdzić, że w związku z tym, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonywał i nie wykonuje Pan czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy oraz faktyczna łączna wartość sprzedaży w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w roku 2021 nie przekroczyła 200 000 zł, to na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy, od 1 sierpnia 2022 r. (daty wznowienia prowadzenia działalności gospodarczej) przysługiwało Panu prawo do ponownego korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy.
Natomiast, z uwagi na utratę prawa do zwolnienia od podatku VAT dla świadczonych przez Pana usług z powodu przekroczenia limitu sprzedaży (...) r., okres o którym mowa w art. 113 ust. 11 ustawy minął wraz z zakończeniem roku (...).
Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz powołane uregulowania prawne należy stwierdzić, że w związku z tym, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonywał i nie wykonuje Pan czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy oraz faktyczna łączna wartość sprzedaży w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej w roku (...) oraz (...) nie przekroczyła 200 000 zł w każdym ww. roku, to na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy, od (…) r. przysługiwało Panu prawo do ponownego korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 113 ust. 1 ustawy.
Zatem w analizowanej sprawie, uzyskując możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku od (...) r. oraz od (...) r., powinien był Pan złożyć w urzędzie skarbowym zgłoszenie aktualizacyjne VAT-R w terminie 7 dni licząc od dnia, w którym nabył Pan prawo do tego zwolnienia. Jednakże fakt złożenia zawiadomienia po upływie 7 dni, nie pozbawia Pana prawa do wyboru przysługującego Panu zwolnienia, pomimo niedopełnienia obowiązku rejestracyjnego w wymaganym przepisami terminie. Zatem, może Pan korzystać ze zwolnienia sprzedaży od podatku od towarów i usług począwszy od (...) r. do (...) r. oraz od (...) r.
Podsumowując, stwierdzam, że przysługuje Panu prawo do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy w związku z art. 113 ust. 11 ustawy, od (...) roku (od daty wznowienia prowadzenia działalności) oraz początku roku, tj. od (...) r. Złożenie zgłoszenia aktualizacyjnego po terminie 7 dni r. nie pozbawiło Pani prawa do korzystania z ww. zwolnienia.
Tym samym, Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Odnosząc się natomiast do Pana wątpliwości dotyczących prawa do zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy w roku (...), należy wskazać, że zgodnie z podanymi przez Pana informacjami, nie przekroczył Pan limitu 200 000 zł w latach (...), natomiast podał Pan, że przewidywana wartość sprzedaży w roku podatkowym (...) nie przekroczy – w proporcji do okresu prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej – kwoty 200 000 zł.
Ponadto wyjaśnił Pan, że przedmiot ani charakter prowadzonej przez Pana działalności nie ulegają zmianie w (...) roku, nie dokonuje Pan również dostaw towarów ani świadczenia usług wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.
Natomiast, w sytuacji, gdy w trakcie roku podatkowego (...) (odpowiednio w latach następnych) wartość sprzedaży w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej przekroczy kwotę 200 000 zł, zwolnienie straci moc z chwilą wykonania czynności, którą ww. kwota zostanie przekroczona. Prawo do omawianego zwolnienia straci Pan również, gdy zacznie wykonywać czynności, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy.
Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.