Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 3 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii braku prawa do częściowego lub całkowitego odliczenia podatku VAT naliczonego od dokonanych zakupów w ramach realizacji opisanego projektu pn. „(…)”.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 14 kwietnia 2025 r. (wpływ 14 kwietnia 2025 r.) oraz pismem z 16 maja 2025 r. (wpływ 16 maja 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) jest jednostką działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 o działalności leczniczej i na podstawie statutu. Organem założycielskim dla (…) jest Powiat (…).

Podstawowa działalnością Szpitala jest świadczenie usług w zakresie opieki medycznej. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, usługi te są zwolnione od podatku VAT. Szpital dokonuje również sprzedaży opodatkowanej. Wysokość sprzedaży opodatkowanej w odniesieniu do wartości całkowitej sprzedaży za rok 2024 wyniosła 0,57%. (…) nie dokonuje odliczenia podatku VAT od towarów i usług.

Z dniem 16 września 2024 r., jednostka przystąpiła na podstawie umowy zawartej z Województwem (…) do realizacji projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Rolnego. Operacja została zrealizowana w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrożenie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach działania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem w zakresie „Rozwój ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej”. Jako Beneficjent (…) zobowiązał się do realizacji operacji „(…)”.

Inwestycja została zrealizowana na gruntach przekazanych przez Powiat w nieodpłatne użytkowanie, przyległych bezpośrednio do Szpitala.

Park wraz z infrastrukturą jest przeznaczony do nieodpłatnego korzystania zarówno dla pacjentów SP ZOZ jak i mieszkańców powiatu. W strukturach SP ZOZ w (…) działalność swą prowadzi Zakład Opiekuńczo-Leczniczy. Nowo powstały obiekt umożliwi hospitalizowanym przebywanie na świeżym powietrzu, co wpłynie znacząco na komfort pacjentów, którzy dotychczas nie mieli możliwości opuszczenia oddziału.

Uzyskane efekty projektu nie będą stanowiły źródła przychodów Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w (…).

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

W opisanej sytuacji – „(…)” jest ogólnodostępny i nie generuje żadnych przychodów, a zatem jego użytkowanie nie wiąże się z uzyskiwaniem wynagrodzenia (działanie poza zakresem opodatkowania VAT). Zarówno nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu, jak i efekty projektu (czyli funkcjonowanie parku), nie służą czynnościom opodatkowanym VAT ani zwolnionym z VAT, tylko czynnościom niepodlegającym VAT.

W ocenie SP ZOZ (…), towary i usługi nabyte w celu realizacji projektu, jak również efekty zrealizowanego projektu – ogólnodostępny park, z którego korzystanie nie wiąże się z żadnymi opłatami ani przychodami – służą czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT).

Realizacja projektu nie jest związana z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, ponieważ SP ZOZ (…) nie osiąga z tego tytułu żadnych przychodów ani korzyści majątkowych. Park ma charakter ogólnodostępny i pełni funkcję wyłącznie użyteczności publicznej, co oznacza, że nie dochodzi do świadczenia usług za wynagrodzeniem.

Pytanie

Czy w związku z realizowanym projektem „(…)” istnieje możliwość częściowego lub całkowitego odliczenia przez Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej podatku VAT naliczonego od dokonanych zakupów w ramach realizacji opisanego projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Jako Wnioskodawca, którego sprzedaż opodatkowana w roku 2024 , wynosi zaledwie 0,57% sprzedaży ogółem a inwestycja nie będzie stanowiła źródła dochodów SP ZOZ nie ma i nie będzie miał możliwości odliczenia ani w części ani w całości podatku naliczonego VAT.

W związku z powyższym wnosimy o wydanie interpretacji indywidualnej w przedstawionej sprawie celem przedłożenia do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności, które nie są opodatkowane podatkiem VAT oraz korzystają ze zwolnienia od tego podatku.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

W przypadku, gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że 16 września 2024 r. przystąpili Państwo do realizacji projekt pn. „(…)”. Inwestycja została zrealizowana na gruntach przekazanych przez Powiat w nieodpłatne użytkowanie, przyległych bezpośrednio do Szpitala. Park wraz z infrastrukturą jest ogólnodostępny, przeznaczony do nieodpłatnego korzystania zarówno dla pacjentów SP ZOZ jak i mieszkańców powiatu. Nowo powstały obiekt umożliwi hospitalizowanym przebywanie na świeżym powietrzu, co wpłynie znacząco na komfort pacjentów, którzy dotychczas nie mieli możliwości opuszczenia oddziału. Uzyskane efekty projektu nie będą stanowiły Państwa źródła przychodów. Zarówno nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu, jak i efekty projektu (czyli funkcjonowanie parku), nie służą czynnościom opodatkowanym VAT ani zwolnionym z VAT, tylko czynnościom niepodlegającym VAT.

Wskazali Państwo, że realizacja projektu nie jest związana z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Podali Państwo, że podstawową Państwa działalnością jest świadczenie usług w zakresie opieki medycznej, które na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, usługi te są zwolnione od podatku VAT. Dokonują Państwo również sprzedaży opodatkowanej, wysokość tej w odniesieniu do wartości całkowitej sprzedaży za rok 2024 wyniosła 0,57%. Nie dokonują Państwo odliczenia podatku VAT od towarów i usług.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do częściowego lub całkowitego odliczenia podatku VAT naliczonego od dokonanych zakupów w ramach realizacji ww. projektu.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest zatem związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Jak bowiem wskazali Państwo w opisie sprawy, nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu, jak i efekty projektu (czyli funkcjonowanie parku), nie służą czynnościom opodatkowanym VAT ani zwolnionym z VAT, tylko czynnościom niepodlegającym VAT. Park wraz z infrastrukturą jest przeznaczony do nieodpłatnego korzystania zarówno dla pacjentów SP ZOZ jak i mieszkańców powiatu. Realizacja projektu nie jest związana z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT. Park ma charakter ogólnodostępny i pełni funkcję wyłącznie użyteczności publicznej.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do przywołanych regulacji prawnych, stwierdzić należy, że w sprawie nie jest spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy. Nie przysługuje więc Państwu prawo od odliczenia podatku naliczonego od dokonanych w ramach projektu zakupów. Przy czym, skoro efekt projektu – ogólnodostępny park pełniący funkcję wyłącznie użyteczności publicznej -  nie służy czynnościom opodatkowanym VAT ani zwolnionym, to w związku z realizacją projektu nie znajdą zastosowania regulacje art. 90 ustawy, odnoszące się do częściowego odliczenia podatku naliczonego w sytuacji gdy zakupy związane są równocześnie z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi od podatku. Zatem w analizowanej sprawie nie przysługuje Państwu prawo częściowego lub całkowitego odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Podsumowując, w analizowanej sprawie nie istnieje możliwość częściowego lub całkowitego odliczenia przez Państwa podatku VAT naliczonego od dokonanych zakupów w ramach realizacji opisanego projektu pn. „(…)”.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.