
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupu związanych z realizacją Projektu.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(…) (dalej: Wnioskodawca, Uczelnia lub (…)) jest wyższą szkołą publiczną działającą na podstawie art. 11 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 85).
(…) powstała na mocy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia (...) 2001 r. w sprawie utworzenia (…). Swoją działalność rozpoczęła z dniem 1 września 2001 r.
Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W zakresie swojej działalności wykonuje czynności opodatkowane, czynności niepodlegające opodatkowaniu oraz czynność zwolnione z podatku od towarów i usług.
Przedmiotem złożonego wniosku jest kwestia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w ramach Projektu o dofinansowanie.
(...) 2025 r. Wnioskodawca zawarł z Województwem (…), w imieniu którego działa Zarząd Województwa (…), umowę o dofinansowanie Projektu (…) w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (…), w formie finansowania UE.
Niniejsza Umowa określa warunki, na jakich przekazywane będzie dofinansowanie w formie finansowania UE, przeznaczone na pokrycie części wydatków kwalifikowalnych, poniesionych przez Beneficjenta na realizację Projektu, określonego we wniosku o dofinansowanie Projektu.
Okres realizacji Projektu: 1 lutego 2025 r. – 31 października 2025 r. Wartość Projektu: (…) zł. Dofinansowanie z UE: (…) zł.
Projekt jest realizowany w ramach (...) programu Fundusze Europejskie dla (…). Przedmiotem realizacji Projektu jest zakup nowoczesnego sprzętu laboratoryjnego oraz narzędzi celem doposażenia/modernizacji:
(…).
Nowa infrastruktura pozwoli na optymalizację procesów naukowo-dydaktycznych, stosownie do prowadzonych kierunków studiów, zapewni najwyższą jakość bazy materialnej dla podniesienia poziomu kształcenia w dziedzinach inteligentnych specjalizacji, związanych z technologiami materiałowymi oraz procesami produkcyjnymi, a co więcej, wpłynie na podjęcie jeszcze szerszej współpracy z sektorem przedsiębiorstw na terenie województwa (…), zgodnie z realizacją Regionalnej Strategii Innowacji. W odniesieniu do powyższego oraz do zakresu interwencji, realizowanej w ramach działań Projektu, związanych ze wsparciem infrastruktury szkolnictwa wyższego zawodowego, Uczelnia nie będzie prowadziła komercyjnej działalności badawczo-rozwojowej z wykorzystaniem zakupionego wyposażenia. Przedmiotem Projektu jest tylko i wyłącznie zakup sprzętu i narzędzi celem doposażenia/modernizacji laboratoriów i pracowni do nauczania zawodowego studentów/-ek, umożliwiających prowadzenie zajęć w warunkach zbliżonych do rzeczywistego środowiska pracy, w celu podniesienia jakości kształcenia i dostosowania do potrzeb rynku pracy. Z uwagi na to, że zajęcia odbywają się w laboratoriach, mają one charakter zajęć laboratoryjnych, w ramach których prowadzone są prace badawcze, adekwatne do realizowanego procesu kształcenia. Studenci biorą udział w różnego rodzaju eksperymentach, projektach badawczych i ćwiczeniach laboratoryjnych, które mają na celu rozwijanie ich umiejętności praktycznych i pogłębianie wiedzy teoretycznej. Badania te obejmują:
1)ćwiczenia laboratoryjne w ramach zajęć dydaktycznych,
2)projekty badawcze realizowane przez studentów w ramach prac inżynierskich, magisterskich,
3)koła naukowe, w których studenci prowadzą własne badania pod opieką kadry akademickiej,
4)współpracę z przemysłem, gdzie studenci uczestniczą w badaniach techniczno-diagnostycznych oraz w projektach rozwojowych, ukierunkowanych na rozwój kompetencji, wpisujących się w potrzeby rynku.
Zatem, sprzęt laboratoryjny zakupiony w ramach Projektu, to sprzęt dydaktyczny, który będzie wykorzystywany wyłącznie w ramach kształcenia studentów, zgodnie z definicją działalności niegospodarczej w publicznym systemie edukacji.
(…) jest uczelnią zawodową. Koncentruje się na kształceniu praktycznym i przygotowaniu studentów do wykonywania konkretnych zawodów, dlatego Jej głównym celem jest dydaktyka, a nie komercyjna działalność badawczo-rozwojowa. Istnieje kilka kluczowych powodów, dla których uczelnia nie może prowadzić komercyjnych badań naukowych:
1.Brak uprawnień do prowadzenia badań – uczelnia nie ma parametryzacji, nie posiada odpowiednich struktur organizacyjnych, statutowych oraz kadry naukowej do prowadzenia działalności badawczej. Tylko uczelnie akademickie, a nie zawodowe, zgodnie z polskim prawem, mogą prowadzić badania naukowe i rozwijać nowe technologie.
2.Nacisk na kształcenie praktyczne – głównym zadaniem Uczelni jest przygotowanie studentów do pracy w określonych zawodach poprzez zajęcia praktyczne, staże i współpracę z przedsiębiorstwami. Prowadzenie badań naukowych wymagałoby innego modelu działania, sprzecznego z jej statutową misją.
3.Brak odpowiedniego finansowania – działalność badawczo-rozwojowa wymaga znacznych nakładów finansowych, które pochodzą m.in. z grantów naukowych, funduszy rządowych i europejskich, o które Uczelnia nie może aplikować.
Podsumowując, Uczelnia nie prowadzi komercyjnej działalności badawczo-rozwojowej, ponieważ Jej misja skupia się na kształceniu praktycznym. Nie posiada odpowiednich zasobów, a także nie spełnia wymogów prawnych, związanych z działalnością naukową, w tym komercyjnej. (…) jest finansowana głównie z dotacji i subwencji ministerialnych, a nie z opłat pobieranych od studentów. Zgodnie z orzecznictwem i praktyką decyzyjną Komisji Europejskiej, działalność edukacyjna, prowadzona w ramach krajowego systemu edukacji, finansowana głównie ze środków publicznych i nadzorowana przez państwo, nie ma charakteru gospodarczego. W konsekwencji Uczelnia, realizując Projekt w zakresie działalności dydaktycznej nie podlega reżimowi pomocy publicznej.
Analiza Projektu w kontekście pomocy de minimis wykazała, że:
-projektodawca (…) nie kwalifikuje się jako przedsiębiorstwo w rozumieniu unijnych przepisów dotyczących pomocy państwa,
-działalność objęta Projektem nie ma charakteru gospodarczego (w tym Uczelnia nie będzie pobierać opłat za korzystanie z infrastruktury laboratoryjnej),
-Uczelnia nie otrzymała innych form pomocy de minimis w ostatnich trzech latach, które mogłyby wpłynąć na przekroczenie dopuszczalnego pułapu.
Biorąc pod uwagę, że (…) finansowana jest głównie z dotacji ministerialnych i nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie objętym Projektem, analiza wskazuje, że pomoc de minimis nie występuje.
W toku realizacji i w fazie operacyjnej Projektu nabyte w ramach dofinansowania Projektu wyposażenie laboratoriów nie będzie wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy VAT. Wnioskodawca nie będzie udostępniał/wynajmował zakupionego sprzętu w celach komercyjnych. Sprzęt dydaktyczny nie będzie wykorzystywany w działalności gospodarczej, a jedynie w celu kształcenia studentów w ramach publicznego systemu edukacji (nieodpłatnego dla studentów), tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu. (…) prowadzi działalność gospodarczą w innych obszarach, jednak infrastruktura objęta dofinansowaniem nie będzie wykorzystywana w sposób komercyjny.
Co do zasady, dostawcy z tytułu sprzedaży na rzecz Wnioskodawcy towarów i usług, w ramach opisanego wyżej Projektu, będą dokumentowali sprzedaż fakturami z wykazanym na nich podatkiem od towarów i usług, ponieważ w swojej większości będą oni zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi.
Na dzień złożenia wniosku Wnioskodawca nie nabył jeszcze żadnych towarów w ramach opisanego wyżej Projektu. Wykonano jedynie dokumentację przygotowawczą (studium i analizę ekonomicznofinansową).
Pytanie
Czy Wnioskodawca, z tytułu zakupu towarów i usług związanych z realizacją opisanego w stanie faktycznym Projektu, będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupu?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, Wnioskodawca, z tytułu zakupu towarów i usług związanych z realizacją opisanego w stanie faktycznym Projektu, nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z kolei w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w świetle którego nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku od towarów i usług będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Na mocy art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571 ze zm.), podstawowymi zadaniami uczelni są:
1)prowadzenie kształcenia na studiach;
2)prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;
3)prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;
4)prowadzenie kształcenia doktorantów;
5)kształcenie i promowanie kadr uczelni;
6)stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:
a)procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia,
b)kształceniu,
c)prowadzeniu działalności naukowej,
d)wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
7)stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
8)upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;
9)działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.
Ze stanu faktycznego sprawy wynika, że Wnioskodawca jest publiczną uczelnią działającą, w szczególności, na podstawie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, aktów wykonawczych na jej podstawie wydanych oraz statutu Uczelni. Jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zawarł z Województwem (…), w imieniu którego działa Zarząd Województwa (…), umowę o dofinansowanie Projektu: (…) w ramach Programu Fundusze Europejskie dla (…) , w formie finansowania UE oraz (współfinansowania krajowego z budżetu państwa). Przedmiotem realizacji Projektu jest zakup nowoczesnego sprzętu laboratoryjnego oraz narzędzi celem doposażenia/modernizacji:
(…).
Nowa infrastruktura pozwoli na optymalizację procesów naukowo-dydaktycznych, stosownie do prowadzonych kierunków studiów, zapewni najwyższą jakość bazy materialnej dla podniesienia poziomu kształcenia w dziedzinach inteligentnych specjalizacji, związanych z technologiami materiałowymi oraz procesami produkcyjnymi, a co więcej, wpłynie na podjęcie jeszcze szerszej współpracy z sektorem przedsiębiorstw na terenie województwa (…), zgodnie z realizacją Regionalnej Strategii Innowacji. Uczelnia nie prowadzi komercyjnej działalności badawczo-rozwojowej, ponieważ jej misja skupia się na kształceniu praktycznym. Nie posiada odpowiednich zasobów, a także nie spełnia wymogów prawnych, związanych z działalnością naukową, w tym komercyjnej. (…) jest finansowana głównie z dotacji i subwencji ministerialnych, a nie z opłat pobieranych od studentów.
Zgodnie z orzecznictwem i praktyką decyzyjną Komisji Europejskiej, działalność edukacyjna, prowadzona w ramach krajowego systemu edukacji, finansowana głównie ze środków publicznych i nadzorowana przez państwo, nie ma charakteru gospodarczego. W konsekwencji Uczelnia, realizując Projekt w zakresie działalności dydaktycznej nie podlega reżimowi pomocy publicznej.
W toku realizacji i w fazie operacyjnej Projektu nabyte w ramach dofinansowania Projektu wyposażenie laboratoriów nie będzie wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy VAT. Wnioskodawca nie będzie udostępniał/wynajmował zakupionego sprzętu w celach komercyjnych. Sprzęt dydaktyczny nie będzie wykorzystywany w działalności gospodarczej, a jedynie w ramach kształcenia studentów w ramach publicznego systemu edukacji (nieodpłatnego dla studentów), tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu. (…) prowadzi działalność gospodarczą w innych obszarach, jednak infrastruktura objęta dofinansowaniem nie będzie wykorzystywana w sposób komercyjny. Co do zasady, dostawcy z tytułu sprzedaży na rzecz Wnioskodawcy towarów i usług, w ramach opisanego wyżej Projektu, będą dokumentowali sprzedaż fakturami z wykazanym na nich podatkiem od towarów i usług, ponieważ w swojej większości będą oni zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W stanie faktycznym zdarzenia przyszłego warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ nabyte przez Wnioskodawcę w ramach Projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji Projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.
W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku od towarów i usług będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W tym miejscu wskazać należy, że stosownie do przepisu art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1571 ze zm.):
Podstawowymi zadaniami uczelni są:
1) prowadzenie kształcenia na studiach;
2) prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia;
3) prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki;
4) prowadzenie kształcenia doktorantów;
5) kształcenie i promowanie kadr uczelni;
6) stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w:
a) procesie przyjmowania na uczelnię w celu odbywania kształcenia,
b) kształceniu,
c) prowadzeniu działalności naukowej;
7) wychowywanie studentów w poczuciu odpowiedzialności za państwo polskie, tradycję narodową, umacnianie zasad demokracji i poszanowanie praw człowieka;
8) stwarzanie warunków do rozwoju kultury fizycznej studentów;
9) upowszechnianie i pomnażanie osiągnięć nauki i kultury, w tym przez gromadzenie i udostępnianie zbiorów bibliotecznych, informacyjnych i archiwalnych;
10) działanie na rzecz społeczności lokalnych i regionalnych.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy z tytułu zakupu towarów i usług związanych z realizacją Projektu, będą Państwo mieli prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupu.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, ponieważ – jak Państwo wskazali – nabyte w ramach dofinansowania Projektu wyposażenie laboratoriów nie będzie wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy. Nie będą Państwo udostępniać/wynajmować zakupionego sprzętu w celach komercyjnych. Sprzęt dydaktyczny nie będzie wykorzystywany w działalności gospodarczej, a jedynie w celu kształcenia studentów w ramach publicznego systemu edukacji (nieodpłatnego dla studentów), tj. do czynności niepodlegających opodatkowaniu, a infrastruktura objęta dofinansowaniem nie będzie wykorzystywana w sposób komercyjny. Ponadto, nie prowadzą Państwo działalności gospodarczej w zakresie objętym Projektem.
W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie mają Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją Projektu.
Podsumowanie
Z tytułu zakupu towarów i usług związanych z realizacją Projektu nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupu.
Tym samym, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Wskazuję, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
