Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży Produktów z dostawą do Użytkownika za pośrednictwem Aplikacji:

·w odniesieniu do której płatność nastąpi przez ściągnięcie środków z karty debetowej lub kredytowej Użytkowników i przekazana następnie na rachunek bankowy Spółki (pytanie nr 1).

·w odniesieniu do której płatność nastąpi za pośrednictwem przypisanego do konta Użytkownika portfela elektronicznego (cyfrowego) typu: (...) i która zostanie przekazana następnie na rachunek bankowy Spółki (pytanie nr 2).

·w odniesieniu do której płatność nastąpi za pośrednictwem kodu (...) i która zostanie przekazana następnie na rachunek bankowy Spółki (pytanie nr 3).

·w odniesieniu do powyżej wymienionych metod płatności, w sytuacji gdy Kurier dokona dostawy Produktu do mobilnego punktu odbioru, jakim jest „paczkomat”, z którego Użytkownik będzie mógł osobiście go odebrać (pytanie nr 4).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: Wnioskodawca lub Spółka), posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski i jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT w Polsce. Główny zakres prowadzonej przez Spółkę działalności obejmuje pozostałą usługową działalność (...).

Spółka jest częścią międzynarodowej grupy kapitałowej, działającej obecnie w (…) krajach w Europie i Ameryce, w której uczestnicy są powiązani poprzez wspólną własność lub kontrolę (dalej jako: Grupa). Nadrzędnym celem grupy – zgodnie z jej polityką – jest prowadzenie działalności mającej na celu (...).

Dotychczasowa działalność Spółki, opierała się na współpracy z przedsiębiorcami (...), którzy w ramach działalności (...) (dalej jako: Produkty). Spółka dotychczas pośredniczyła w sprzedaży Produktów pozyskiwanych od Producentów, oferując ich sprzedaż w aplikacji mobilnej (…) (dalej jako: Aplikacja).

Aplikację można pobrać na telefon i tablet. W ten sposób klienci, którzy zarejestrowali się (utworzyli konto) w Aplikacji, mogli za jej pośrednictwem dokonać zakupu Produktów. Po dostarczeniu Produktu do klienta, kwota Pieniężna, za jaką klient nabył Produkt była przekazywana przez Spółkę z jej rachunku na rachunek Producenta, a za pośrednictwo w sprzedaży Wnioskodawca obciążał Producenta zmniejszając kwotę brutto otrzymaną wraz z prowizją, którą dokumentował fakturą VAT.

Wnioskodawca, poszerzył prowadzoną działalność gospodarczą w ten sposób, że we własnym imieniu i na własny rachunek dokonuje zakupu Produktów od polskich jak i zagranicznych Producentów, aby następnie – jako właściciel tych Produktów – oferować ich sprzedaż za pośrednictwem Aplikacji w ramach sprzedaży typu e-commerce.

Nabywcami, którzy za pośrednictwem Aplikacji dokonują zakupów Produktów, oferowanych bezpośrednio przez Spółkę, są wyłącznie polscy klienci, tj. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej mający adres zameldowania lub adres zamieszkania na terytorium Polski (dalej jako: Użytkownicy). Zgodnie z obowiązującą polityką Grupy, Spółka nie przewiduje i nie planuje sprzedaży Produktów innym przedsiębiorcom w ramach transakcji typu Business-to-Business (B2B).

Jednocześnie Wnioskodawca oświadcza, że w ramach działalności nabywa od Producentów oraz oferuje klientom korzystającym z ich Aplikacji zarówno napoje, niebędące napojami alkoholowymi, jak i napoje alkoholowe, których zawartość alkoholu nie przekracza 0,5%.

Zakupione przez Spółkę Produkty, są bezpośrednio przetransportowywane od Producenta do magazynu zlokalizowanego w Polsce, którego właścicielem jest Spółka (dalej jako: Magazyn). Produkty są przechowywane w Magazynie do momentu, gdy Użytkownik za pośrednictwem Aplikacji nie dokona ich zakupu. Po dokonaniu zakupu, Produkt jest pobierany z Magazynu i przekazywany przewoźnikowi, który dokonuje jego dostawy do Użytkownika. W ramach działalności, Wnioskodawca nawiązał współpracę z przedsiębiorcami, którzy są odpowiedzialni za transport produktów z Magazynu do Użytkowników (dalej zwani: Kurierami).

Przed złożeniem pierwszego zamówienia, Użytkownicy są zobowiązani dokonać rejestracji konta w Aplikacji. Aby Użytkownik mógł dokonać rejestracji konta, zobowiązany jest wskazać m.in. metodę płatności oraz adres dostawy, który musi być miejscem zamieszkania w Polsce, a nie np. skrytką pocztową. Dlatego też, w odniesieniu do obszaru, na którym Wnioskodawca rozszerzył działalność, tj. Polska, powyżej został użyty zwrot „polscy klienci”. Po dokonaniu rejestracji, Użytkownik jest zobowiązany zapewnić kompletność, dokładność i aktualizację informacji dotyczących założonego konta. Z posiadaniem konta w Aplikacji, nie wiążą się żadne opłaty cykliczne, tj. opłaty subskrypcyjne.

Użytkownicy dokonują zakupu Produktu w Aplikacji. Złożenie zamówienia polega na wybraniu konkretnego rodzaju Produktu spośród listy dostępnych. Zamówienie złożone przez użytkownika w Aplikacji stanowi ofertę zakupu rodzaju i ilości Produktów wybranych przez Użytkownika. Po złożeniu zamówienia Spółka przesyła do Użytkowników wiadomość e-mail z potwierdzeniem, zawierającą szczegóły zamówienia (dalej jako: Potwierdzenie zamówienia). Potwierdzenie zamówienia stanowi potwierdzenie, że Spółka otrzymała zamówienie, natomiast akceptacja oferty Użytkownika i zawarcie umowy sprzedaży zamówionych przez niego Produktów następuje dopiero w momencie ich otrzymania przez Użytkownika.

Jeżeli Użytkownik zamówi więcej niż jeden Produkt, wówczas otrzymuje osobną wiadomość e-mail z potwierdzeniem wysyłki dla każdego Produktu, a każdy Produkt jest traktowany jako osobna umowa sprzedaży między użytkownikiem a Wnioskodawcą dotyczącą Produktu określonego w tej wiadomości e-mail z potwierdzeniem wysyłki.

Za dostawę Produktów do Użytkowników są odpowiedzialni Kurierzy, z którymi Spółka nawiązała współpracę. Kurierzy dostarczają do Użytkownika zamówiony produkt bezpośrednio na adres zamieszkania przypisany do konta tego Użytkownika, który Użytkownik wskazał podczas rejestracji w Aplikacji. Użytkownicy mają możliwość wybrać alternatywną formę dostawy, tj. do punktu mobilnego, jakim jest „paczkomat”.

Dostawa za pomocą mobilnego punktu odbioru, takiego jak paczkomat, polega na tym, że po złożeniu zamówienia, Użytkownik może wybrać dostawę do wybranego paczkomatu. Po dostarczeniu paczki do paczkomatu, Użytkownik otrzymuje powiadomienie za pośrednictwem e-maila, SMS lub aplikacji mobilnej, zawierające unikalny kod dostępu lub kod QR. Użytkownik może następnie odebrać paczkę w dogodnym dla siebie terminie, skanując kod QR lub wpisując kod dostępu na terminalu paczkomatu.

Wnioskodawca jednocześnie oświadcza, że poza dostawą Produktu przez Kuriera bezpośrednio na adres zamieszkania Użytkownika lub do wskazanego przez Użytkownika punktu mobilnego odbioru, nie ma w ofercie innych form dostawy. Spółka oświadcza również, że prawo własności i ryzyko utraty zamówionych Produktów przechodzi na Użytkownika w momencie jego dostawy przez Kuriera (tj. wydania bezpośrednio Użytkownikowi „do rąk”, albo odebrania Produktu przez Użytkownika z punktu mobilnego).

Oferta sprzedaży Produktów w Aplikacji, wyrażona jest w złotych polskich (PLN), a cena wyświetlana na ekranie obejmuje już kwotę naliczonego podatku VAT (kwota brutto). Do wartości każdego zamówienia doliczany jest koszt świadczenia usługi dostawy Produktu, chyba że wartość zamówienia przekroczy określony próg kwotowy. W takim przypadku Użytkownik nie zostaje obciążony kosztem dostawy.

Użytkownicy mają możliwość uregulowania należności za zamówione przez nich Produkty w następujący sposób:

I.przy użyciu karty kredytowej lub karty debetowej przypisanej do konta Użytkownika, której dane takie jak numer karty, data ważności, kod zabezpieczający, Użytkownik zobowiązany jest podać przy dokonywaniu rejestracji konta w Aplikacji. Aplikacja akceptuje szeroki zakres typów kart, w tym (...);

II.za pośrednictwem przypisanego do konta Użytkownika portfela elektronicznego (cyfrowego) typu:

a)(...) – który polega na tym, że Użytkownik może połączyć swoje konto z bankowym rachunkiem, kartą kredytową lub debetową, lub wykorzystać saldo dostępne na koncie (...). Transakcje są realizowane poprzez internetowe przekazywanie pieniędzy, a odbiorca może otrzymać środki bezpośrednio na swoje konto (...),

b)(...) – która umożliwia użytkownikom dokonywanie płatności za pomocą urządzeń (...). Użytkownik dodaje kartę kredytową lub debetową do (...). Podczas transakcji (...) generuje token płatniczy, który jest szyfrowany i przesyłany do dostawcy usług płatniczych. Token jest przetwarzany przez dostawcę usług płatniczych, a środki są przenoszone na konto sprzedawcy,

c)(...) – który umożliwia płatność zbliżeniowo telefonem lub smartwatchem. (...) pozwala na płatność domyślną kartą, można również dodać karty kredytowe, debetowe, lojalnościowe i podróżne do Portfela (...);

III.przy użyciu metody płatności (...) – umożliwiającej Użytkownikom dokonywanie transakcji za pomocą kodu generowanego w aplikacji bankowej. Proces ten rozpoczyna się od wygenerowania unikalnego, sześciocyfrowego kodu (...), który jest ważny przez krótki czas i może być wykorzystany tylko raz. Następnie, kod ten jest wprowadzany w trakcie procesu płatności, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. Po wprowadzeniu kodu, Użytkownik otrzymuje powiadomienie w aplikacji bankowej, w której zobowiązany jest potwierdzić transakcję, co zapewnia dodatkowy poziom bezpieczeństwa.

Wnioskodawca nie obsługuje płatności krypto walutami ani nie umożliwia Użytkownikom dokonania płatności gotówkowych w miejscu odbioru. Spółka udostępnia wyłącznie metody płatności wymienione w punktach opisanych powyżej.

Schemat płatności z wykorzystaniem ww. systemów przedstawia się następująco:

Po dokonaniu Rezerwacji cena podana w Aplikacji przez Producenta za Produkt (dalej jako: Cena Rezerwacji) jest rezerwowana dla metody płatności przypisanej do konta Użytkownika, a dokonanie rezerwacji w Aplikacji upoważnia Wnioskodawcę do zarezerwowania Ceny Rezerwacji dla wybranej metody płatności. Cena Rezerwacji jest pobierana z konta Użytkownika w momencie Odbioru, tzn. w wyznaczonym miejscu i czasie określonym w Aplikacji i Potwierdzeniu rezerwacji, lub po upływie terminu odbioru, jeśli zarezerwowany Produkt zostanie anulowany. Jeśli rezerwacja zostanie anulowana zgodnie z regulacjami Warunków użytkowania z dnia (…) r., zarezerwowana kwota zostanie zwolniona lub zwrócona Użytkownikowi.

Wnioskodawca oświadcza, że zapłacona przez Użytkownika Cena Rezerwacji, jest pobierana od Użytkownika przez Wnioskodawcę i wyłącznie na jego rzecz (tj. bez pośredniczenia). Wnioskodawca w ramach rozliczania transakcji sprzedażowych korzysta z dostawcy usług płatniczych (...). W ten sposób środki pieniężne, które są pobierane od Użytkowników, ww. dostawca usług płatniczych przekazuje, każdego dnia Wnioskodawcy w formie przelewu zbiorczego.

Zapłaty realizowane przez Użytkowników zawierają każdorazowo unikalny identyfikator zamówienia. Dostawcy usług płatniczych (...), przekazując zbiorcze przelewy na rzecz Spółki, przekazują także odpowiednie zestawienia wskazujące, jakich zamówień dotyczą przelewy, przez co Wnioskodawca jest w stanie powiązać kwotę przelewu z konkretnym zamówieniem i konkretnym Użytkownikiem. Ostatecznie, pobrane środki pieniężne od Użytkownika za złożone zamówienie na Produkt trafiają na rachunek bankowy Spółki.

Tym samym, na podstawie prowadzonych ewidencji oraz rejestrów, Wnioskodawca jest w stanie dokładnie przyporządkować każdą płatność przekazaną na jego rachunek bankowy, na podstawie jednej z ww. metod płatności do sprzedaży na rzecz określonych osób i poszczególnych zamówień.

Prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja zawiera:

1. Datę potwierdzenia zamówienia.

2. Datę dostawy.

3. Datę płatności.

4. Datę zamówienia.

5. Unikalny identyfikator zamówienia.

6. Numer potwierdzenia zamówienia.

7. Określenie transakcji jako „sprzedaż” lub „zwrot”.

8. Nazwa sprzedawcy (Wnioskodawcy) (pełny adres i identyfikator VAT pojawią się na potwierdzeniu zamówienia).

9. Dane kupującego.

10. Adres kupującego.

11. Metoda płatności.

12. Nazwa przesyłki (opis towarów).

13. Unikalny numer identyfikacyjny przesyłki (numer SKU).

14. Ilość zamówionych Produktów.

15. Kwota netto.

16. Kwota brutto.

17. Kwota VAT.

18. Stawka VAT.

19. Waluta transakcji.

Zatem, w zakresie uregulowania należności za składane przez Użytkowników zamówienia za pośrednictwem ww. metod płatności, prowadzona ewidencja umożliwia jednoznaczne przyporządkowanie wpłaty do konkretnego zamówienia i konta Użytkownika, jak również zawiera dane pozwalające na identyfikację na czyją rzecz zapłata została dokonana.

Wnioskodawca oświadcza, że opisywane czynności nie prowadzą do unikania opodatkowania, a celem Wnioskodawcy nie jest unikanie opodatkowania.

Pytania

1.Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do ewidencjonowania na kasie fiskalnej, sprzedaży Produktów z dostawą do Użytkownika za pośrednictwem Aplikacji, w odniesieniu do której płatność nastąpi przez ściągnięcie środków z karty debetowej lub kredytowej Użytkowników i przekazana następnie na rachunek bankowy Spółki?

2.Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do ewidencjonowania na kasie fiskalnej, sprzedaży Produktów z dostawą do Użytkownika za pośrednictwem Aplikacji, w odniesieniu do której płatność nastąpi za pośrednictwem przypisanego do konta Użytkownika portfela elektronicznego (cyfrowego) typu: (...) i która zostanie przekazana następnie na rachunek bankowy Spółki?

3.Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do ewidencjonowania na kasie fiskalnej, sprzedaży Produktów z dostawą do Użytkownika za pośrednictwem Aplikacji, w odniesieniu do której płatność nastąpi za pośrednictwem kodu (...) i która zostanie przekazana następnie na rachunek bankowy Spółki?

4.Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży Produktów z dostawą do Użytkownika za pośrednictwem Aplikacji, w odniesieniu do powyżej wymienionych metod płatności, w sytuacji gdy Kurier dokona dostawy Produktu do mobilnego punktu odbioru, jakim jest „paczkomat”, z którego Użytkownik będzie mógł osobiście go odebrać?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem:

Nie będą Państwo zobowiązani do ewidencjonowania na kasie fiskalnej, sprzedaży Produktów z dostawą do Użytkownika za pośrednictwem Aplikacji, w odniesieniu do której płatność nastąpi:

1.przez ściągnięcie środków z karty debetowej lub kredytowej Użytkownika;

2.za pośrednictwem przypisanego do konta Użytkownika portfela elektronicznego (cyfrowego) typu: (...) lub

3.za pośrednictwem kodu (...), a pobrane w ten sposób środki pieniężne zostaną przekazane na rachunek bankowy Spółki;

4.Nie będą Państwo zobowiązani do ewidencjonowania na kasie fiskalnej, sprzedaży Produktów z dostawą do Użytkownika za pośrednictwem Aplikacji w odniesieniu do metod płatności opisanych powyżej, w sytuacji gdy Kurier dokona dostawy Produktu do mobilnego punktu odbioru, jakim jest „paczkomat”, z którego Użytkownik będzie mógł osobiście go odebrać.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2024 r. poz. 361 z późn. zm, zwanej dalej: Ustawa o VAT), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (zwanym dalej: podatkiem) podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju oraz eksport towarów. W myśl przepisu art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na gruncie przepisów Ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (z art. 15 ust. 1).

Wspomniana działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (z art. 15 ust. 2).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 Ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyżej przytoczony przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem kryterium decydującym o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy towarów lub wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Jednak nie wszyscy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz ww. osób mają obowiązek posiadać kasy rejestrujące.

W myśl art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

W aktualnym stanie prawnym obowiązują przepisy Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1902, dalej jako: Rozporządzenie MF).

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu (zwolnienie podmiotowe).

Zgodnie z § 2 pkt 1 Rozporządzenia MF, zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W § 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 Rozporządzenia MF wymienione zostały czynności wyłączające możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2 i § 3. Przykładowo, zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących nie będzie przysługiwało wówczas, gdy podatnik będzie dokonywał dostawy napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów (W § 4 ust. 1 pkt 1 lit. q).

W poz. 41 załącznika do Rozporządzenia MF (dalej jako: Załącznik), jako czynność zwolnioną z obowiązku prowadzenia ewidencji wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 pkt 1 Rozporządzenia MF w powiązaniu z poz. 41 Załącznika do Rozporządzenia MF, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

1)dostawa towarów odbywa się w systemie wysyłkowym pocztą lub firmą kurierską,

2)zapłatę za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,

3)z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana,

4)dostawa nie dotyczy towarów wymienionych w § 4 Rozporządzenia MF.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Ad pkt 1 stanowiska Wnioskodawcy

W przypadku wprowadzenia przez Wnioskodawcę możliwości uregulowania należności za dostawę Produktów do Użytkownika poprzez: ściągnięcie środków z karty debetowej lub kredytowej Użytkowników, za pośrednictwem przypisanego do konta Użytkownika portfela elektronicznego (cyfrowego) typu: (...) lub za pośrednictwem kodu (...), a następnie przekazanie pobranych środków pieniężnych w ramach zapłaty za sprzedaż Produktów na rachunek bankowy Wnioskodawcy, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do ewidencjonowania sprzedaży towarów na rzecz Użytkowników przy pomocy kas rejestrujących.

W takich bowiem przypadkach, nadal spełnione pozostaną warunki z poz. 41 załącznika do Rozporządzenia MF, tj.:

1)sprzedaż towarów na rzecz Użytkowników odbywać się będzie za pośrednictwem sklepu internetowego w systemie wysyłkowym (poprzez kuriera lub operatora pocztowego),

2)zapłata za wykonane czynności odbywać się będzie za pośrednictwem banku/dostawcy usług płatniczych (na rachunek bankowy Spółki), a zapłata za zakup Produktów przez Użytkownika będzie odbywała się przy wykorzystaniu portfela elektronicznego (cyfrowego) typu: (...), za pośrednictwem kodu (...), a także gdy zapłata nastąpi kartą kredytową/debetową przy udziale podmiotów pośredniczących, tj. operatorów kart płatniczych,

3)z ewidencji i dowodów dokumentujących złożone zamówienie oraz zapłatę, Wnioskodawca będzie w stanie określić dane nabywcy, w tym jego adres oraz przedmiot dostawy.

Należy również zauważyć, że w opisanym stanie faktycznym nie zachodzi żaden z powodów wyłączenia wymienionego w § 4 Rozporządzenia MF, szczególnie, że Wnioskodawca w ramach planowanej działalności nie będzie dokonywał sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, ani napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu będzie przekraczać wartość 0,5%.

Organy podatkowe wielokrotnie potwierdzały prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kasy fiskalnej w przypadku sprzedaży towarów za pośrednictwem sklepu internetowego i pobierania płatności przelewem, które za pośrednictwem banku/dostawcy usług płatniczych trafiają na rachunek Spółki.

Również w przypadku wprowadzenia możliwości uregulowania należności poprzez ściągnięcie środków z karty debetowej lub kredytowej klientów i przekazania na rachunek bankowy przy udziale podmiotów pośredniczących, tj. operatorów kart płatniczych, organy podatkowe dotychczas nie kwestionowały prawa do nieewidencjonowania sprzedaży towarów na rzecz klientów przy pomocy kas rejestrujących.

Tytułem przykładu Spółka wskazuje na następujące interpretacje wydawane w podobnym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym:

-Interpretacja indywidualna z dnia 19 maja 2022 r. o sygn. 0114-KDIP1-3.4012.57.2022.2.PRM wydana na podstawie poprzednio obowiązującej wersji Rozporządzenia MF, gdzie na kanwie opisanego tam stanu faktycznego, w którym wskazano m.in. cyt. „Klient zobowiązany jest do dokonania płatności w momencie zamówienia. Klient ma możliwość wyboru metody zapłaty: przelewem bankowym, kartą płatniczą, PayPal, Przelewy24 lub «zamów teraz zapłać później». Niezależnie od wybranej metody zapłaty płatność trafia w pierwszej kolejności na rachunek bankowy Z., następnie Z. okresowo przekazuje środki przelewem zbiorczym na rachunek bankowy Spółki. W płatnościach Z. pełni rolę pośrednika w przepływie środków. W zakresie współpracy zarówno Wnioskodawca jak i Z. nie przyjmują żadnych płatności w gotówce”. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: „Reasumując, Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych dokonywanej za pośrednictwem zewnętrznej platformy sprzedażowej Z. w oparciu o zapis § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika (obecnie w poz. 41 – przyp. Aut.) do rozporządzenia, w sytuacji gdy zapłata za te towary wpływa ostatecznie na rachunek bankowy Spółki, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (Spółka zna dane nabywcy, w tym jego adres)”.

-Interpretacja indywidualna z dnia 20 sierpnia 2021 r. o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.405.2021.4.MN, w której organ potwierdził prawo Wnioskodawcy skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej w sytuacji, gdy sprzedaż towarów następowała za pośrednictwem portalu, płatność za towary uiszczana była przez konsumenta na rachunek bankowy portalu, a portal przekazywał wnioskodawcy zgromadzone środki w ustalonym czasie. W interpretacji tej stanowisko Organu podatkowego było następujące, cyt.: „Jak wynika z okoliczności sprawy, dostawa towarów odbywa się wyłącznie za pośrednictwem kuriera lub Poczty Polskiej, Wnioskodawca całość zapłaty otrzymuje na swoje konto bankowe (Wnioskodawca nie przyjmuje żadnych płatności w gotówce, zapłata następuje za pośrednictwem systemu płatności internetowej (...), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Wnioskodawca wskazał bowiem jednoznacznie, że prowadzi ewidencję przychodów, z której wynika jaka osoba dokonała zakupu określonych towarów lub usług, a zestawiając te dane z dowodami płatności pochodzącymi od portalu K. i serwisu (...) możliwe jest powiązanie płatności z konkretną osobą i konkretną sprzedażą towarów. Wnioskodawca ma zatem prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w myśl § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, o ile nie dokonuje sprzedaży towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia”.

-Interpretacja Indywidualna z dnia 8 czerwca 2020 r., o sygn. 0111-KDIB3-2.4012.174.2020.2.MN, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził: „warunki niezbędne do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie przepisu § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do niego zostały spełnione. Bowiem jak sam wskazał Wnioskodawca płatność za wykonaną usługę będzie w całości przekazana Wnioskodawcy za pomocą systemu płatności elektronicznych PAYPAL, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, z jaką konkretnie czynnością będzie związana. Przy tak przedstawionym opisie sprawy, należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie mógł na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika do niego, stosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania w stosunku do przedmiotowych usług za które zapłata będzie przekazywana na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła”.

-Interpretacja indywidualna z dnia 13 marca 2015 r. o sygn. IBPP3/4512-68/15/EJ, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach stwierdza: „Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz przywołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w przypadku towarów sprzedawanych przez Wnioskodawcę za pośrednictwem sklepu internetowego, za które otrzymuje w całości zapłatę na własny rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów (systemu) dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy, Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących”.

-Interpretacja indywidualna z dnia 19 maja 2015 r., o sygn. IPPP2/4512-128/15-6/RR, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał, że: „W odniesieniu do płatności poprzez systemy płatnicze on-line (tutaj np. Przelewy24, PayPal albo PayU) oraz przy użyciu karty płatniczej, które będą dokonywane za pośrednictwem firmy lub firm oferujących usługi płatnicze Organ zauważa, że taka forma płatności, ponieważ dokonywana jest na konto bankowe Wnioskodawcy, spełnia przesłankę do uznaniu, że została dokonana za pośrednictwem banku. Przemawia za tym również wykładnia celowościowa, ponieważ obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana”.

Tożsame stanowisko zaprezentowali także:

-Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 15 lipca 2016 r. o sygn. IPPP2/4512-402/16-2/MT; oraz

-Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 31 grudnia 2015 r., o sygn. IBPP3/4512-722/15/BJ.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz wskazanych powyżej przepisów, Wnioskodawca uważa, że sprzedaż w formie sklepu internetowego za pośrednictwem Aplikacji na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie wymaga od Wnioskodawcy ewidencjonowania na kasie fiskalnej obrotu w sytuacji, gdy płatność za sprzedaż towarów w Aplikacji w całości jest dokonywana przez Użytkowników na rzecz Wnioskodawcy przez ściągnięcie środków z karty debetowej lub kredytowej Użytkowników, za pośrednictwem przypisanego do konta Użytkownika portfela elektronicznego (cyfrowego) typu: (...) lub za pośrednictwem kodu (...), a Wnioskodawca posiada dowody i ewidencję umożliwiające zidentyfikowanie transakcji, której dotyczy dana zapłata.

Wnioskodawca wskazuje, że zapłata w każdy z opisanych sposobów przez Użytkowników za Produkty zamówione i dostarczone w ramach sprzedaży wysyłkowej umożliwia skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w Rozporządzeniu MF.

Wnioskodawca w żadnym z tych przypadków nie przyjmuje od klientów płatności w gotówce.

Zapłaty realizowane przez Użytkowników zawierają każdorazowo unikalny identyfikator zamówienia. Dostawcy usług płatniczych (...), przekazując zbiorcze przelewy na rzecz Spółki, przekazują także odpowiednie zestawienia wskazujące, jakich zamówień dotyczą przelewy.

Ponadto, każda zapłata dokonywana przez jeden z wymienionych sposobów dostarcza informacji, umożliwiających identyfikację danej sprzedaży i nabywcy, tj. każdy Użytkownik dokonujący zakupu staje się unikalnym użytkownikiem, a w danych transakcji zakupu potwierdzany jest przedmiot umowy, cena towaru oraz dane identyfikacyjne klienta.

Biorąc powyższe pod uwagę, wysyłkowa dostawa towarów prowadzona przez Wnioskodawcę spełnia wszystkie wymogi określone przez Ustawodawcę uprawniające go do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy pomocy kas rejestrujących.

Ad 2 stanowiska Wnioskodawcy

Wnioskodawca poza tradycyjną dostawą, tj. do miejsca zamieszkania Użytkownika, oferuje również alternatywną metodę dostawy, tj. gdy Kurier dostarcza Produkt do mobilnego punktu odbioru, jakim jest „paczkomat”, z którego Użytkownik może osobiście go odebrać. W tej sytuacji towar nie jest dostarczany bezpośrednio do miejsca zamieszkania Użytkownika, ale jest wysyłany na jego życzenie w konkretne miejsce. Niemniej w każdym przypadku towary te są dostarczane do Użytkownika w ramach systemu wysyłkowego z wykorzystaniem przesyłek o charakterze pocztowym lub kurierskim.

W Interpretacji indywidualnej z dnia 13 listopada 2018 r. sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.608.2018.2.JM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dla sprzedaży w systemie wysyłkowym bez znaczenia jest to, iż jednym z miejsc odbioru towaru może być wybrany przez klienta sklep stacjonarny spółki, gdyż w tym przypadku następuje dostawa za pośrednictwem firmy kurierskiej lub innego operatora świadczącego usługi przewozu towarów (w przypadku gdy zamówienie opłacane jest przelewem bankowym, kartą w systemie sklepu internetowego, czy też za pośrednictwem operatora płatności elektronicznych).

Dalej, w interpretacji Indywidualnej z dnia 05 listopada 2019 r., o sygn. 0114-KDIP1- 3.4012.423.2019.2.JG, Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego wskazał, że:

Wnioskodawca prowadzi sprzedaż internetową za pośrednictwem kilku platform: strony internetowej sklepu, portalu handlowego oraz portalu internetowego Rezerwacje. W ramach każdego z kanałów sprzedaży istnieje kilka metod płatności. Jest możliwe prowadzenie ewidencji sprzedaży umożliwiającej alokowanie danej płatności do konkretnego zamówienia, jednocześnie tworząc bazę informacji o kliencie.

Należy jednak zauważyć, że w działalności Wnioskodawcy zdarzają się sytuacje, w których systemy rezerwacyjne nie wymagają od nabywcy podania jego adresu zamieszkania, zwłaszcza przy składaniu zamówienia bez zakładania konta na platformie handlowej. W takim wypadku nabywca podaje jedynie miejsce dostawy, może to być wskazany punkt odbioru (np. kiosk czy paczkomat), ale także inny adres (np. adres miejsca pracy), gdzie nabywca życzy sobie otrzymać przesyłkę. W żadnym wypadku nie weryfikuje się, czy podany adres jest adresem zamieszkania kupującego. Nabywca jest obowiązany natomiast do podania danych kontaktowych w postaci numeru telefonu oraz adresu mailowego, dzięki którym można się z nim kontaktować, a co za tym idzie, przypisać jego osobę do konkretnego zamówienia. Dodatkowo, do zamówienia przypisuje się odpowiadającą mu płatność i dane rachunku bankowego klienta.

W oparciu o powyżej przedstawiony fragment stanu faktycznego, Wnioskodawca stwierdził, że w ramach kanału Rezerwacje, klient zamawia towar ze sklepu internetowego, a następnie odbiera go osobiście z wybranego przez siebie punktu odbioru, w tym także sklepu stacjonarnego Wnioskodawcy (może to być zarówno sklep należący do Wnioskodawcy jak i sklep prowadzony na podstawie zawartej umowy agencyjnej z elementami franczyzy). Towar dostarczany jest do wybranego punktu przez firmę kurierską, z którą Wnioskodawca, bądź operator logistyczny zawarł umowę. Pomimo że kurier nie dostarcza klientowi przesyłki do rąk własnych, przesyłka dociera do miejsca najdogodniejszego dla klienta – spełnione są zatem wymogi sprzedaży wysyłkowej. Ustawodawca nie zdefiniował bowiem w Rozporządzeniu „dostawy towarów w systemie wysyłkowym”.

Nie ulega jednak wątpliwości, że zgodnie z wykładnią językową, zamówienie przez klienta towaru ze wskazaniem, aby dostarczyć go do punktu, z którego odbierze go samodzielnie, spełnia wymogi sprzedaży wysyłkowej. Przykładowo, w interpretacji z dnia 8 października 2015 r. sygn. IPPP2/4512-770/15-3/KOM Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie odniósł się również do tego typu dostawy, wskazując że taka forma mieści się w zakresie sprzedaży wysyłkowej zwolnionej z obowiązku fiskalizacji.

Organ podatkowy uznał powyższe stanowisko podatnika za prawidłowe.

Wnioskodawca w niniejszym opisie stanu faktycznego wskazał, że poza dostawą Produktu przez Kuriera bezpośrednio na adres zamieszkania Użytkownika, możliwa jest dostawa do wskazanego przez Użytkownika punktu mobilnego odbioru (położonego np. w pobliżu tego miejsca zamieszkania).

Przed złożeniem pierwszego zamówienia Użytkownicy są jednak zobowiązani dokonać rejestracji konta w Aplikacji. Aby Użytkownik mógł dokonać rejestracji konta, zobowiązany jest wskazać m.in. metodę płatności oraz adres dostawy, który musi być miejscem zamieszkania w Polsce, a nie np. skrytką pocztową. Tym samym, Wnioskodawca w odniesieniu do każdego Użytkownika posiada dane, które pozwalają na określenie miejsca dostawy i inne jego dane.

Z punktu widzenia zwolnienia z ewidencji rejestrowania za pośrednictwem kas rejestrujących istotne jest, że dostawa Produktów odbywa się z jednoczesnym spełnieniem warunków wymaganych dla zwolnienia z ewidencji, tj.:

-dostawa towarów odbywa się w systemie wysyłkowym (za pośrednictwem firmy kurierskiej lub operatora pocztowego) i niniejsze jest spełnione w opisanym przypadku,

-zapłata za Produkty dokonywana jest w całości za pośrednictwem banku lub dostawcy usług płatniczych (np. ...) na rachunek bankowy Wnioskodawcy i niniejsze jest spełnione w opisanym przypadku,

-z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej czynności dotyczyła transakcja oraz na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres), co zostało zapewnione w niniejszym przypadku z jednej strony ze względu na fakt, że korzystanie z Aplikacji wymaga rejestracji konta, a z drugiej strony ze względu na fakt prowadzenia przez Spółkę szczegółowej ewidencji zamówień i powiązywania ich systemowego za pomocą unikalnego identyfikatora z realizowanymi płatnościami (tylko okoliczność zapłaty za dane zamówienie powoduje, że dochodzi do dostawy Produktu); prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja zawiera m.in. dane kupującego oraz adres kupującego,

-dostawa nie dotyczy towarów wymienionych w § 4 Rozporządzenia MF, które wykluczają możliwość korzystania ze zwolnienia, co również jest spełnione w analizowanym stanie faktycznym.

W ocenie Wnioskodawcy, jest on zatem uprawniony do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej w sytuacji, gdy Produkty są dostarczane do mobilnego punktu odbioru, takiego jak paczkomat, z którego klient może je osobiście odebrać.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), zwane dalej rozporządzeniem.

Rozporządzenie określa zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników i niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz warunki korzystania ze zwolnienia.

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:

Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Zgodnie z poz. 42 załącznika do rozporządzenia wymieniono:

Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo -kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Odnosząc się do zwolnienia przedmiotowego należy zaznaczyć, że w świetle ww. przepisów rozporządzenia podatnik ma prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia (w powiązaniu z poz. 42 załącznika), po łącznym spełnieniu następujących warunków:

·świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo -kredytowej, której jest członkiem),

·z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

·przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z tych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Ponadto, zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i świadczenia usług, które zostały wymienione w § 4.

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 powołanego rozporządzenia:

Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:

1)dostawy:

a)gazu płynnego,

b)części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c)silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d)nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e)przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00), kontenerów (CN 8609 00),

f)części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g)części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), to jest do:

-ciągników,

-pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą,

-samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi,

-pojazdów silnikowych do transportu towarów,

-pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych

-z wyłączeniem motocykli,

h)komputerów stacjonarnych i przenośnych, w tym laptopów i tabletów, oraz urządzeń peryferyjnych do nich, konsol do gier, części do komputerów i konsol,

i)wyrobów elektronicznych, w tym odbiorników telewizyjnych i radiowych, gramofonów, głośników, telefonów, w tym smartfonów, smartwatchów, anten, wyświetlaczy, monitorów, aparatów do zapisu lub odtwarzania obrazu i dźwięku, nawigacji, urządzeń pamięci trwałej, taśm, dysków, urządzeń alarmowych,

j)wyrobów optycznych, w tym lornetek, lunet, rzutników,

k)silników elektrycznych, prądnic i transformatorów,

l)sprzętu fotograficznego, w tym cyfrowych i konwencjonalnych aparatów fotograficznych, soczewek, obiektywów, kamer, projektorów filmowych,

m)wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,

n)zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

o)wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,

p)wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

q)napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

r)perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

s)wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 00, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

t)wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50% objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,

u)węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,

w)towarów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej) i wydają towar;

2)świadczenia usług:

a)przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 19 i 20 załącznika do rozporządzenia,

b)taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,

c)naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,

d)w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,

e)w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

f)w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,

g)prawniczych, z wyłączeniem usług wymienionych w poz. 31 załącznika do rozporządzenia,

h)doradztwa podatkowego,

i)związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, 56.21, ex 56.29, ex 56.30), wyłącznie:

-świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

-usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

j)fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,

k)kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

l)związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

m)mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0),

n)parkingu samochodów i innych pojazdów,

o)przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).

Z opisu sprawy wynika że, Państwa Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT w Polsce. Główny zakres prowadzonej przez Spółkę działalności obejmuje (...). Spółka we własnym imieniu i na własny rachunek dokonuje zakupu Produktów od polskich jak i zagranicznych Producentów, aby następnie – jako właściciel tych Produktów – oferować ich sprzedaż za pośrednictwem Aplikacji w ramach sprzedaży typu e-commerce. Nabywcami, którzy za pośrednictwem Aplikacji dokonują zakupów Produktów, oferowanych bezpośrednio przez Spółkę, są wyłącznie polscy klienci, tj. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej mający adres zameldowania lub adres zamieszkania na terytorium Polski. Zakupione przez Spółkę Produkty, są bezpośrednio przetransportowywane od Producenta do magazynu zlokalizowanego w Polsce, którego właścicielem jest Spółka. Produkty są przechowywane w Magazynie do momentu, gdy Użytkownik za pośrednictwem Aplikacji nie dokona ich zakupu. Przed złożeniem pierwszego zamówienia, Użytkownicy są zobowiązani dokonać rejestracji konta w Aplikacji. Po dokonaniu rejestracji, Użytkownik jest zobowiązany zapewnić kompletność, dokładność i aktualizację informacji dotyczących założonego konta. Z posiadaniem konta w Aplikacji, nie wiążą się żadne opłaty cykliczne, tj. opłaty subskrypcyjne. Użytkownicy dokonują zakupu Produktu w Aplikacji. Złożenie zamówienia polega na wybraniu konkretnego rodzaju Produktu spośród listy dostępnych.

Państwa wątpliwości dotyczą m.in. skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej usług opisanych we wniosku na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

Jak wynika z opisu sprawy, Użytkownicy Państwa Aplikacji do realizacji zakupów, mają możliwość uregulowania należności za zamówione przez nich Produkty w następujący sposób:

I.przy użyciu karty kredytowej lub karty debetowej przypisanej do konta Użytkownika, której dane takie jak numer karty, data ważności, kod zabezpieczający, Użytkownik zobowiązany jest podać przy dokonywaniu rejestracji konta w Aplikacji. Aplikacja akceptuje szeroki zakres typów kart, w tym (...);

II.za pośrednictwem przypisanego do konta Użytkownika portfela elektronicznego (cyfrowego) typu:

a) (...) – który polega na tym, że Użytkownik może połączyć swoje konto z bankowym rachunkiem, kartą kredytową lub debetową, lub wykorzystać saldo dostępne na koncie (...). Transakcje są realizowane poprzez internetowe przekazywanie pieniędzy, a odbiorca może otrzymać środki bezpośrednio na swoje konto (...).

b) (...) – która umożliwia użytkownikom dokonywanie płatności za pomocą urządzeń (...). Użytkownik dodaje kartę kredytową lub debetową do (...). Podczas transakcji (...) generuje token płatniczy, który jest szyfrowany i przesyłany do dostawcy usług płatniczych. Token jest przetwarzany przez dostawcę usług płatniczych, a środki są przenoszone na konto sprzedawcy.

c) (...) – który umożliwia płatność zbliżeniowo telefonem lub smartwatchem. (...) pozwala na płatność domyślną kartą, można również dodać karty kredytowe, debetowe, lojalnościowe i podróżne do Portfela (...).

III.przy użyciu metody płatności (...) – umożliwiającej Użytkownikom dokonywanie transakcji za pomocą kodu generowanego w aplikacji bankowej. Proces ten rozpoczyna się od wygenerowania unikalnego, sześciocyfrowego kodu (...), który jest ważny przez krótki czas i może być wykorzystany tylko raz. Następnie, kod ten jest wprowadzany w trakcie procesu płatności, zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i online. Po wprowadzeniu kodu, Użytkownik otrzymuje powiadomienie w aplikacji bankowej, w której zobowiązany jest potwierdzić transakcję, co zapewnia dodatkowy poziom bezpieczeństwa.

Spółka w ramach rozliczania transakcji sprzedażowych korzysta z dostawcy usług płatniczych (...). W ten sposób środki pieniężne, które są pobierane od Użytkowników, dostawca usług płatniczych przekazuje, każdego dnia Spółce, w formie przelewu zbiorczego. Zapłaty realizowane przez Użytkowników zawierają każdorazowo unikalny identyfikator zamówienia. Dostawcy usług płatniczych (...), przekazując zbiorcze przelewy na rzecz Spółki, przekazują także odpowiednie zestawienia wskazujące, jakich zamówień dotyczą przelewy, przez co Państwa Spółka jest w stanie powiązać kwotę przelewu z konkretnym zamówieniem i konkretnym Użytkownikiem. Ostatecznie, pobrane środki pieniężne od Użytkownika za złożone zamówienie na Produkt trafiają na rachunek bankowy Spółki. Tym samym – jak Państwo wskazali – na podstawie prowadzonych ewidencji oraz rejestrów, Spółka jest w stanie dokładnie przyporządkować każdą płatność przekazaną na jej rachunek bankowy, na podstawie jednej z ww. metod płatności do sprzedaży na rzecz określonych osób i poszczególnych zamówień. Zatem, w zakresie uregulowania należności za składane przez Użytkowników zamówienia za pośrednictwem ww. metod płatności, prowadzona ewidencja umożliwia jednoznaczne przyporządkowanie wpłaty do konkretnego zamówienia i konta Użytkownika, jak również zawiera dane pozwalające na identyfikację na czyją rzecz zapłata została dokonana (w tym dane kupującego i adres kupującego).

Odnosząc się do Państwa wątpliwości, należy wskazać, że warunki niezbędne do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie przepisu § 2 ust. 1 rozporządzenia, zgodnie z pozycją 41 załącznika do niego zostały przez Państwa spełnione.

Jak bowiem wskazali Państwo w opisie sprawy, po dokonaniu zakupu, Produkt jest pobierany z Magazynu i przekazywany przewoźnikowi, który dokonuje jego dostawy do Użytkownika. W ramach działalności, Spółka nawiązała współpracę z przedsiębiorcami, którzy są odpowiedzialni za transport produktów z Magazynu do Użytkowników (dalej zwani: Kurierami). Za dostawę Produktów do Użytkowników są odpowiedzialni Kurierzy, z którymi Spółka nawiązała współpracę. Kurierzy dostarczają do Użytkownika zamówiony produkt bezpośrednio na adres zamieszkania przypisany do konta tego Użytkownika, który Użytkownik wskazał podczas rejestracji w Aplikacji. Jednocześnie oświadczyli Państwo, że poza dostawą Produktu przez Kuriera bezpośrednio na adres zamieszkania Użytkownika lub do wskazanego przez Użytkownika punktu mobilnego odbioru, nie ma w ofercie innych form dostawy.

Ponadto, w związku z dokonanymi zamówieniami Państwa konsument (oznaczony przez Państwa we wniosku jako Użytkownik opisanej Aplikacji) będzie dokonywał płatności:

·przy użyciu karty kredytowej lub karty debetowej przypisanej do konta Użytkownika,

·za pośrednictwem przypisanego do konta Użytkownika portfela elektronicznego (cyfrowego) typu: (...),

·przy użyciu metody płatności (...).

Tym samym, w wyniku ww. form płatności, dostają Państwo środki pieniężne na rachunek bankowy, bowiem jak wskazali Państwo, środki pieniężne, które są pobierane od Użytkowników dostawca usług płatniczych przekazuje, każdego dnia Spółce, w formie przelewu zbiorczego.

Jednocześnie oświadczyli Państwo, że w ramach działalności Spółka nabywa od Producentów oraz oferuje klientom korzystającym z ich Aplikacji zarówno napoje, niebędące napojami alkoholowymi, jak i napoje alkoholowe, których zawartość alkoholu nie przekracza 0,5 %.

Ponadto, wskazali Państwo że, w opisanym stanie faktycznym nie zachodzi żaden z powodów wyłączenia wymienionego w § 4 Rozporządzenia MF, szczególnie, że w ramach planowanej działalności nie będą Państwo dokonywać sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, ani napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu będzie przekraczać wartość 0,5%. Natomiast na podstawie prowadzonych ewidencji oraz rejestrów, są Państwo w stanie dokładnie przyporządkować każdą płatność przekazaną na Państwa rachunek bankowy, na podstawie jednej z opisanych metod płatności do sprzedaży na rzecz określonych osób i poszczególnych zamówień. Prowadzona przez Państwa ewidencja zawiera m.in. dane kupującego oraz adres kupującego.

Z opisu sprawy, nie wynika także, że oferowana przez Państwa, dostawa dotyczy towarów wymienionych w § 4 rozporządzenia, które wykluczają możliwość korzystania ze zwolnienia.

Podsumowując, należy stwierdzić, że mogą Państwo, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia, w zw. z poz. 41 załącznika do niego do 31 grudnia 2027 r., stosować zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w stosunku do sprzedaży Produktów z dostawą do Użytkownika za pośrednictwem Aplikacji, w odniesieniu do której płatność nastąpi:

·przez ściągnięcie środków z karty debetowej lub kredytowej Użytkowników i przekazana następnie na rachunek bankowy Spółki,

·za pośrednictwem przypisanego do konta Użytkownika portfela elektronicznego (cyfrowego) typu: (...) i która zostanie przekazana następnie na rachunek bankowy Spółki,

·za pośrednictwem kodu (...) i która zostanie przekazana następnie na rachunek bankowy Spółki,

w sytuacji gdy dostawca otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność na rachunek bankowy, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana oraz dostawa towarów następuje za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi. Ponadto, dostarczone towary nie są wymienione w § 4 rozporządzenia.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, 2 i 3 uznaję za prawidłowe.

Kolejną Państwa wątpliwości budzi zagadnienie, zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestracyjnej sprzedaży Produktów z dostawą do Użytkownika za pośrednictwem Aplikacji, w odniesieniu do powyżej wymienionych metod płatności, w sytuacji gdy Kurier dokona dostawy Produktu do mobilnego punktu odbioru, jakim jest „paczkomat”, z którego Użytkownik będzie mógł osobiście go odebrać.

Z opisu sprawy wynika, że Użytkownicy mają możliwość wybrać alternatywną formę dostawy, tj. do punktu mobilnego jakim jest „paczkomat”. Dostawa za pomocą mobilnego punktu odbioru, takiego jak paczkomat, polega na tym, że po złożeniu zamówienia, Użytkownik może wybrać dostawę do wybranego paczkomatu. Po dostarczeniu paczki do paczkomatu, Użytkownik otrzymuje powiadomienie za pośrednictwem e-maila, SMS lub aplikacji mobilnej, zawierające unikalny kod dostępu lub kod QR. Użytkownik może następnie, odebrać paczkę w dogodnym dla siebie terminie, skanując kod QR lub wpisując kod dostępu na terminalu paczkomatu. Jednocześnie wskazali Państwo, że ostatecznie pobrane środki pieniężne od Użytkownika za złożone zamówienie na Produkt trafiają na rachunek bankowy Spółki a na podstawie prowadzonych ewidencji oraz rejestrów, Spółka jest w stanie dokładnie przyporządkować każdą płatność przekazaną na jego rachunek bankowy, na podstawie jednej z metod płatności opisanych we wniosku, do sprzedaży na rzecz określonych osób i poszczególnych zamówień.

Prowadzona przez Spółkę ewidencja zawiera:

1. Datę potwierdzenia zamówienia.

2. Datę dostawy.

3. Datę płatności.

4. Datę zamówienia.

5. Unikalny identyfikator zamówienia.

6. Numer potwierdzenia zamówienia.

7. Określenie transakcji jako „sprzedaż” lub „zwrot”.

8. Nazwa sprzedawcy (Wnioskodawcy) (pełny adres i identyfikator VAT pojawią się na potwierdzeniu zamówienia).

9. Dane kupującego.

10. Adres kupującego.

11. Metoda płatności.

12. Nazwa przesyłki (opis towarów).

13. Unikalny numer identyfikacyjny przesyłki (numer SKU).

14. Ilość zamówionych Produktów.

15. Kwota netto.

16. Kwota brutto.

17. Kwota VAT.

18. Stawka VAT.

19. Waluta transakcji.

Zatem należy wskazać, iż przy tak opisanym stanie faktycznym, dostawa towarów przez Spółkę do odbiorców, pomimo świadczenia jej za pośrednictwem „paczkomatu” w dalszym ciągu jest dostarczana za pośrednictwem usług kurierskich.

Ponadto, jak wcześniej wskazano, otrzymują Państwo za towar zapłatę w całości na rachunek bankowy (przy użyciu karty kredytowej lub karty debetowej, za pośrednictwem portfela elektronicznego typu: (...) lub przy użyciu metody płatności (...)) a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.

Podsumowując, należy stwierdzić, że przy sprzedaży produktów z dostawą do Użytkownika za pośrednictwem Aplikacji, w odniesieniu do powyżej wymienionych metod płatności (przy użyciu karty kredytowej lub karty debetowej, za pośrednictwem portfela elektronicznego typu: (...) lub przy użyciu metody płatności (...)) – czyli otrzymają Państwo zapłatę w całości na rachunek bankowy – gdy Kurier dokona dostawy towarów do mobilnego punktu odbioru jakim jest „paczkomat” i jednocześnie z ewidencji i dowodów dokumentujących tę zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana a ponadto, dostarczone towary nie są wymienione w § 4 rozporządzenia, mogą Państwo korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia, w zw. z poz. 41 załącznika do niego do 31 grudnia 2027 r.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zauważam, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego. Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Podkreślam, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającej z treści wniosku informacji, że: „Należy również zauważyć, że w opisanym stanie faktycznym nie zachodzi żaden z powodów wyłączenia wymienionego w § 4 Rozporządzenia MF, szczególnie, że Wnioskodawca w ramach planowanej działalności nie będzie dokonywał sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, ani napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu będzie przekraczać wartość 0,5%”.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.