
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 marca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 10 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej:
- możliwości zastosowania zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, dla świadczonych przez Panią usług w zakresie Indywidualnych konsultacji (warsztatów) (...) (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);
- możliwości zastosowania zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, dla świadczonych przez Panią usług w zakresie Webinariów grupowych (warsztatów) (...) (pytanie oznaczone we wniosku nr 2);
- możliwości zastosowania zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, dla świadczonych przez Panią usług w zakresie Kursów online (...) w formie nagranych lekcji opisane w Wariancie 1 (pytanie oznaczone we wniosku nr 3);
- możliwości zastosowania zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, dla świadczonych przez Panią usług w zakresie Kursów online (...) w formie nagranych lekcji opisane w Wariancie 2 (pytanie oznaczone we wniosku nr 4);
- możliwości zastosowania zwolnienia, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, dla świadczonych przez Panią usług Kursów online (...) w formie nagranych lekcji opisane w Wariancie 3 (pytanie oznaczone we wniosku nr 5).
Uzupełniła go Pani pismem z 23 maja 2025 r. (wpływ 23 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi na terytorium Polski działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem są pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B). Przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej jest działalność edukacyjna (oświatowa).
Wnioskodawca jako tzw. osoba prowadząca (organ prowadzący), uzyskała status placówki oświatowo-wychowawczej (dalej: „Placówka”) na podstawie wydanego w (…) 2021 r. przez Prezydenta miasta A Zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Tym samym, prowadzona przez Wnioskodawcę Placówka posiada status jednostki systemu oświaty.
Zgodnie ze Statutem Placówki, głównym celem jej działalności jest podniesienie poziomu wiedzy i znajomości zagadnień z zakresu przedmiotów szkolnych na etapie szkoły podstawowej oraz szkoły średniej, jak również poszerzenie ogólnej wiedzy logicznej wśród dzieci i młodzieży.
Do szczególnych zadań Placówki należą:
· prowadzenie zajęć z zakresu poznania, uzupełnienia i rozszerzania wiedzy z różnych przedmiotów nauczanych na poziomie szkoły podstawowej i szkoły średniej (np. historia, matematyka, geografia etc.),
· nauka języków obcych (np. języka angielskiego),
· rozwijanie pasji i zainteresowań z poszczególnych przedmiotów szkolnych,
· rozwijanie pozaszkolnych zainteresowań uczniów,
· praca z uczniami wybitnie uzdolnionymi, przygotowanie ich do konkursów i olimpiad przedmiotowych (np. matematyki),
· pomoc w nadrabianiu zaległości szkolnych,
· szerzenie wiedzy o kulturze i historii regionu oraz kraju,
· uczenie logicznego myślenia,
· budowanie w uczniach pewności siebie,
· organizacja czasu wolnego dzieci i młodzieży.
Placówka realizuje swoje zadania poprzez:
·prowadzenie zajęć praktycznych i teoretycznych,
·zaspokajanie potrzeb uczniów w zakresie podnoszenia oraz doskonalenia wiedzy i umiejętności, a także uzupełnienia braków w edukacji i rozwoju ogólnym uczniów,
·stosowanie w kształceniu nowoczesnych metod nauczania i sprawowania kontroli metodycznej nad uczniem oraz nowoczesnych technik informatycznych,
·współpracę z innymi placówkami prowadzącymi zajęcia o podobnym charakterze.
Zajęcia organizowane przez Placówkę mogą być prowadzone zarówno w postaci zajęć stacjonarnych, jak i zajęć online, a także zajęć w formule hybrydowej. Zajęcia prowadzone są przez osoby o kwalifikacjach i kompetencjach gwarantujących należyty poziom prowadzonych zajęć, w tym m.in. przez nauczycieli szkół podstawowych lub średnich i nauczycieli akademickich, specjalistów w danej dziedzinie, czy autorów i organizatorów szkoleń i warsztatów metodycznych (dalej zwani łącznie: „Wykładowcami”).
Osoby korzystające z zajęć organizowanych przez Placówkę, tj. dzieci i młodzież w wieku szkolnym (dalej: „Słuchacze”) mają prawo w szczególności do uczestniczenia w zajęciach dydaktycznych (stacjonarnie lub online), współpracy z Wykładowcami oraz otrzymywania materiałów dydaktycznych.
Słuchacze mają obowiązek m.in. rzetelnie przygotowywać się do zajęć i wykonywać polecenia Wykładowcy, a poziom ich wiedzy może być oceniany w ramach różnych form, w tym odpytywania ustnego, sprawdzania prac domowych, realizacji projektów i wykonywania ćwiczeń, czy przeprowadzania testów i kartkówek.
Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest uiszczenie opłaty przez Słuchaczy (ich rodziców) we własnym zakresie.
Jak zostało wskazane powyżej, w ramach Placówki realizowane są różne formy kształcenia.
Wśród usług i form edukacyjnych, które Placówka rozważa oferować w przyszłości znajdują się
m.in.:
1. Konsultacje (warsztaty) (...) - usługa kierowana do dzieci i młodzieży, której celem jest przekazanie im wiedzy z zakresu (...).
Celem tych zajęć jest pokazywanie technik wspierających efektywną naukę, (…)., przy czym w przypadku tej usługi Wnioskodawca rozważa jej realizację w różnych formach dostosowanych do preferencji Słuchaczy, tj.:
a)indywidualne spotkanie ucznia z Wykładowcą posiadającym kompetencje w danym obszarze (dalej: „Indywidualne konsultacje (warsztaty) (...)”),
b)zajęcia grupowe online „na żywo”, umożliwiające bezpośrednie uczestnictwo, zadawanie pytań i interakcję w czasie rzeczywistym z grupą Słuchaczy.
Słuchacze łączą się za pośrednictwem Internetu z Wykładowcą, który omawia w trakcie spotkania określone zagadnienia (dalej: „Webinaria grupowe (warsztaty) (...)”),
c)udostępnianie Słuchaczom lekcji (nagrane wcześniej przez Wykładowcę filmy, w których wyjaśniane są określone zagadnienia z zakresu metod (...)). W przypadku tej formy Słuchacz otrzymywałby dostęp do tych zajęć (miałby możliwość odtworzenia za pośrednictwem platformy, nagranych wcześniej przez Wykładowcę lekcji/kursów) przy równoczesnej możliwości (w różnych formach opisanych poniżej) kontaktu z Wykładowcą (dalej: „Kurs online (...) w formie nagranych lekcji” w poszczególnych wariantach). Celem tego rodzaju wykładów (lekcji)/formy jest nauczanie, przekazywanie wiedzy z zakresu (...) oraz rozwijanie kompetencji Słuchaczy w tym zakresie. Przedmiotowa usługa dostępna byłaby w trzech wariantach:
i. Wariant 1: Placówka zapewnia kontakt z Wykładowcą „na życzenie” – Słuchacz, po zakupie kursu/wykładu i zaakceptowaniu jego regulaminu, ma możliwość odsłuchania nagranych wcześniej przez Wykładowcę lekcji/kursów, wysyłania związanych z zajęciami pytań na dedykowany adres e-mail i uzyskania (również w tej formie) odpowiedzi na wskazane przez siebie pytania/ wątpliwości;
ii. Wariant 2: Placówka zapewnia możliwość regularnego kontaktu z Wykładowcą w postaci spotkań „na żywo”. W tym wariancie Słuchacz, po zakupie kursu/wykładu i zaakceptowaniu jego regulaminu, ma możliwość uczestnictwa w spotkaniu online z Wykładowcą, podczas którego grupa Słuchaczy może zadawać pytania i brać udział w dyskusji dotyczącej zakresu objętego danym wykładem;
iii. Wariant 3: W tym wariancie Słuchacz, po zakupie kursu/wykładu i zaakceptowaniu jego regulaminu, uzyskuje również możliwość kontaktu z Wykładowcą elektronicznie (poprzez e-mail), jak i „na żywo” (jest połączeniem Wariantu 2 i 3),
– sprzedaż lekcji w powyżej opisanej formie będzie miała charakter usługi kompleksowej, tj. nie będzie możliwości zakupu lekcji/kursu/wykładu bez dodatkowego wsparcia ze strony Wykładowcy w zakresie zagadnień objętych szkoleniem on-line – w Wariantach opisanych powyżej.
Powyższe formy usług są dostosowane do różnych potrzeb Słuchaczy, oferując elastyczność w zakresie kontaktu z Wykładowcą oraz trybu nauki.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, że zakres złożonego wniosku obejmuje wyłącznie sytuacje, gdy świadczyłaby ona usługi na rzecz Słuchaczy, których miejsce zamieszkania lub miejsce pobytu znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Niniejszy wniosek nie dotyczy przypadków, gdy Słuchacz miałby miejsce zamieszkania lub miejsce pobytu inne niż Polska.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy
1. Wnioskodawczyni posiada status jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe w zakresie kształcenia i wychowania – jako niepubliczna placówka oświatowo-wychowawcza w systemie oświaty.
2. Usługi zdefiniowane we wniosku jako „Indywidualne konsultacje (warsztaty) (...)” Wnioskodawczyni będzie świadczyła jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
Usługi zdefiniowane we wniosku jako „Webinaria grupowe (warsztaty) (...)” Wnioskodawca będzie świadczyła jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
Usługi zdefiniowane we wniosku jako „Kurs online (...) w formie nagranych lekcji” w Wariancie 1, Wariancie 2 oraz Wariancie 3 Wnioskodawczyni będzie świadczyła jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.
3. Wszystkie wskazane we wniosku usługi, tj.:
·„Indywidualne konsultacje (warsztaty) (...)”,
·„Webinaria grupowe (warsztaty) (...)”,
·„Kurs online (...) w formie nagranych lekcji” – w Wariantach 1, 2 i 3,
objęte są wpisem do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, o której mowa w art. 168 ustawy Prawo oświatowe, tj. wszystkie te usługi są świadczone w ramach działalności prowadzonej przez podmiot zarejestrowany jako niepubliczna placówka oświatowo-wychowawcza.
Zgodnie ze Statutem, prowadzonej przez Wnioskodawczynię Placówki, głównym celem działalności Placówki jest podniesienie poziomu wiedzy i znajomości zagadnień z zakresu przedmiotów szkolnych na etapie szkoły podstawowej oraz szkoły średniej, jak również poszerzenie ogólnej wiedzy logicznej wśród dzieci i młodzieży. Do szczególnych zadań Placówki należą m.in.:
· pomoc w nadrabianiu zaległości szkolnych (pomoc w zdobywaniu wiedzy na temat metod i technik skutecznego oraz szybkiego uczenia się),
· uczenie logicznego myślenia (uczenie technik zapamiętywania, kreatywnego myślenia oraz wykorzystywania wyobraźni podczas przyswajania nowych informacji, które są nieodłącznymi elementami procesu (...)).
Zgodnie ze Statutem, Placówka realizuje swoje zadania m.in. poprzez:
· prowadzenie zajęć praktycznych i teoretycznych – wszystkie ww. usługi (formy kształcenia) zawierają w sobie elementy praktyczne oraz teoretyczne,
· zaspokajanie potrzeb uczniów w zakresie podnoszenia oraz doskonalenia wiedzy i umiejętności, a także uzupełnienia braków w edukacji i rozwoju ogólnym uczniów – właśnie w postaci poszerzenia oferty i wprowadzenia ww. usług jako wyodrębnionych form zajęć dla uczniów, którzy potrzebują wsparcia w tym zakresie,
· stosowanie w kształceniu nowoczesnych metod nauczania i sprawowania kontroli metodycznej nad uczniem oraz nowoczesnych technik informatycznych – wszystkie ww. usługi (formy kształcenia) realizowane będą zgodnie z tymi założeniami. Usługi te będą świadczone zdalnie w formule on-line – zgodnie z aktualnymi trendami i wykorzystując nowoczesne technologie (nagrania wideo, możliwość wielokrotnego odtwarzania lekcji na specjalnie przygotowanej do tego platformie, kontakt z ekspertami z wykorzystaniem możliwości internetowych). Sam sposób świadczenia usług w formie online wynika wprost ze Statutu, w którym wskazano, że zajęcia dydaktyczne prowadzone w Placówce mogą być organizowane w formie zajęć stacjonarnych, online (wykorzystujących całkowicie w procesie dydaktycznym metody i techniki kształcenia na odległość) oraz hybrydowych.
4.Wszystkie świadczone przez Wnioskodawczynię usługi, objęte zakresem pytań, będą usługami w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, tj.:
· usługi zdefiniowane we wniosku jako „Indywidualne konsultacje (warsztaty) (...)” będą usługami w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT,
· usługi zdefiniowane we wniosku jako „Webinaria grupowe (warsztaty) (...)” będą usługami w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT,
· usługi zdefiniowane we wniosku jako „Kurs online (...) w formie nagranych lekcji” w Wariancie 1, Wariancie 2 oraz Wariancie 3 będą usługami w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.
5.Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi online (Kurs online (...) w formie nagranych lekcji) w ramach Wariantów 1, 2 i 3 będą stanowić usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., przy czym podkreślenia wymaga, co Wnioskodawczyni wskazywała we wniosku, że zakres wniosku obejmuje wyłącznie sytuacje, gdy Wnioskodawczyni świadczyłaby usługi na rzecz osób (Słuchaczy), których miejsce zamieszkania lub miejsce pobytu znajduje się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wniosek nie dotyczy przypadków, gdy Słuchacz miałby miejsce zamieszkania lub miejsce pobytu inne niż Polska.
Pytania
1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym usługi w zakresie Indywidualnych konsultacji (warsztatów) (...) [pkt 1 a] mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT (zdarzenie przyszłe)?
2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym usługi w zakresie Webinariów grupowych (warsztatów) (...) [pkt 1 b] mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT (zdarzenie przyszłe)?
3. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym usługi w zakresie Kursów online (...) w formie nagranych lekcji opisane w Wariancie 1 [pkt 1 c (i)] mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT (zdarzenie przyszłe)?
4. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym usługi w zakresie Kursów online (...) w formie nagranych lekcji opisane w Wariancie 2 [pkt 1 c (ii)] mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT (zdarzenie przyszłe)?
5. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym usługi w zakresie Kursów online (...) w formie nagranych lekcji opisane w Wariancie 3 [pkt 1 c (iii)] mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT (zdarzenie przyszłe)?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy:
1) usługi w zakresie Indywidualnych konsultacji (warsztatów) (...) [pkt 1 a] mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT;
2) usługi w zakresie Webinariów grupowych (warsztatów) (...) [pkt 1 b] mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT;
3) usługi w zakresie Kursów online (...) w formie nagranych lekcji opisane w Wariancie 1 [pkt 1 c (i)] mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT;
4) usługi w zakresie Kursów online (...) w formie nagranych lekcji opisane w Wariancie 2 [pkt 1 c (ii)] mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT;
5) usługi w zakresie Kursów online (...) w formie nagranych lekcji opisane w Wariancie 3 [pkt 1 c (iii)] mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.
Uwagi ogólne mające zastosowanie do wszystkich pytań.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, dostawa towarów oznacza przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Jak wynika z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie, w myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4 wynosi 23%.
Jednakże zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od opodatkowania podatkiem VAT.
W tym miejscu wskazać należy, że czynności, których oferowanie w ramach Placówki w przyszłości rozważa Wnioskodawca, polegające na prowadzeniu Indywidualnych konsultacji (warsztatów), Webinariów grupowych (warsztatów) oraz Kursów online (...) we wszystkich opisanych w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) formach nie będą stanowić dostawy towarów, a zatem będą stanowiły odpłatne świadczenie usług.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku VAT usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Przy czym, zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, nie ma zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
· nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ww. przepisem,
· ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Z powyższych przepisów wynika, że w celu skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, konieczne jest spełnienie dwóch przesłanek, tj.:
·przesłanki o charakterze podmiotowym - dotyczącej statusu podatnika jako jednostki objętej systemem oświaty,
·przesłanki o charakterze przedmiotowym - dotyczącej charakteru świadczonych usług, które powinny być usługami w zakresie kształcenia i wychowania.
W przypadku Wnioskodawcy ww. warunki uprawniające do zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT zostały spełnione.
Po pierwsze, odnosząc się do przesłanki o charakterze podmiotowym wskazać należy, że zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2006 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737 ze zm., dalej: „Prawo oświatowe”), system oświaty obejmuje placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego.
W związku z tym, że prowadzona przez Wnioskodawcę Placówka została wpisana przez właściwy organ do ewidencji szkół i placówek niepublicznych i posiada status placówki oświatowo-wychowawczej, przesłanka o charakterze podmiotowym została spełniona. Należy przy tym nadmienić, że spełnienie przesłanki podmiotowej jest „zero-jedynkowe” w świetle wskazanego przepisu ustawy o VAT, tj. albo podmiot jest jednostką objętą systemem oświaty albo nią nie jest. Bez znaczenia pozostaje zakres działania takiego podmiotu, jaki został wpisany do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.
Po drugie, świadczone przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w kategorii usług kształcenia lub wychowania. Według słownika języka polskiego (wydanie internetowe) „kształcenie” to „(1) przekazywanie komuś wiedzy, umiejętności; (2) czynienie starań, aby ktoś zdobywał wiedzę, rozwijał umiejętności; (3) rozwijanie cech charakteru”. Z kolei „wychowanie” to „(1) ogół zabiegów mających na celu ukształtowanie człowieka pod względem fizycznym, moralnym i umysłowym oraz przygotowanie go do życia w społeczeństwie, (2) umiejętność zachowania się w towarzystwie”.
Literatura fachowa stwierdza natomiast, że „kształcenie” jest pojęciem wieloznacznym, może oznaczać zjawisko, czynność, proces, a także stan pożądany, czyli cel kształcenia lub wynik, stan końcowy (wykształcenie). Kształcenie to ogół procesów stwarzających warunki dla wszechstronnego rozwoju umysłowego człowieka. Oznacza to nabywanie przez niego wiedzy, poglądów, przekonań, możliwości zmieniania otaczającej go rzeczywistości oraz samego siebie, gotowości do podejmowania działań intelektualnych i praktycznych, a także dążenie do rozwijania swoich zainteresowań, zamiłowań, zdolności i uzdolnień.
Pojęcie kształcenie obejmuje zatem swoim zakresem bardzo bogaty obszar zjawisk pedagogicznych. Tradycyjnie przez kształcenie rozumie się proces przyswajania wiadomości, umiejętności i nawyków, a więc formowania intelektualnej strony osobowości człowieka.
Uwzględniając natomiast definicję „kształcenia” przedstawianą przez organy podatkowe: „kształcenie to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania wiedzy, umiejętności oraz rozumienia otaczającego świata. Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania, jak i uczenia się, zaś wychowanie to jedna z form działalności społecznej, na którą składa się wiele zabiegów i procesów mających na celu wpływanie na fizyczny, umysłowy i moralny rozwój pokoleń” (tak m.in. interpretacja indywidualna z 3 sierpnia 2020 r., nr. 0113-KDIPT1-1.4012.382.2020.3.AK oraz interpretacja indywidualna z 9 listopada 2023 r., nr. 0114-KDIP4-2.4012.505.2023.1.KS).
W interpretacji indywidualnej z 6 grudnia 2021 r., znak 0114-KDIP4-2.4012.688.2021.2.MB, organ podatkowy wskazał natomiast, że usługi w zakresie kształcenia dotyczą: „czynności polegających na przekazywaniu informacji celem zdobycia wiedzy, rozwijania umiejętności oraz kształtowania cech charakteru”.
Dodatkowo, zdaniem Wnioskodawcy, w tym miejscu należy się odwołać do przepisów zawartych w Prawie oświatowym.
Z przepisu art. 2 pkt 3 Prawa oświatowego wynika, że celem działalności placówek oświatowo-wychowawczych jest umożliwianie rozwijania zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego. Pozostałe regulacje Prawa oświatowego nie określają innych celów działalności placówek oświatowo-wychowawczych. Oznacza to, że zakres działalności placówko oświatowo-wychowawczej powinien odpowiadać celowi wynikającemu z ww. przepisu. Prawo oświatowe nie zawiera przepisów, które determinują zakresy działalności placówek oświatowo-wychowawczych.
Odnosząc się natomiast do art. 170 ust. 1 Prawa oświatowego, prowadzenie niepublicznej placówki oświatowo-wychowawczej nie jest działalnością gospodarczą. Zgodnie z art. 3 Prawa przedsiębiorców działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.
Z kolei zgodnie z art. 170 ust. 2 Prawa oświatowego, „działalność oświatowa” nieobejmująca prowadzenia placówki oświatowo-wychowawczej może być podejmowana na zasadach określonych w przepisach ustawy Prawo przedsiębiorców. Działalność oświatowa nie została zdefiniowana w Prawie oświatowym, jak również nie została zdefiniowana w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t .j. Dz.U. z 2024 r. poz. 750 ze zm.).
Z art. 170 ust. 1 i ust. 2 Prawa oświatowego nie wynika jednak zakaz prowadzenia przez placówkę (w tym placówkę oświatowo-wychowawczą) działalności o charakterze komercyjnym lub działalności zarobkowej, którą jest na przykład odpłatna organizacja webinariów, szkoleń lub innych tego rodzaju usług.
Art. 170 ust. 1 i ust. 2 Prawa oświatowego należy raczej interpretować w ten sposób, że działalność oświatowa prowadzona w formie placówki (w tym placówki oświatowo-wychowawczej) nie podlega regulacjom wynikającym z Prawa przedsiębiorców.
Powyższy wniosek potwierdzają przedstawiciele doktryny:
„W aktualnym kształcie komentowany przepis przesądza przede wszystkim o wyłączeniu szkół i placówek z zakresu działalności gospodarczej. (…) Ogólnie można stwierdzić, że zakres wyłączenia działalności oświatowej w formach szkoły lub placówki spod działalności gospodarczej jest interpretowany w orzecznictwie wąsko – w zasadzie jako równoznaczny z niestosowaniem takiej kwalifikacji dla potrzeb stosowania przepisów Prawa przedsiębiorców do szkół i placówek niepublicznych; natomiast art. 170 ust. 1 nie implikuje całkowicie rozłącznego traktowania działalności oświatowej i gospodarczej. Wykładni pojęcia działalności gospodarczej w związku z działalnością w formie szkoły lub placówki należy dokonywać ad casum, mając na uwadze konkretny obszar regulacji prawnej działalności gospodarczej oraz jej szczególne cele” (zob. M. Pilich [w:] A. Olszewski, M. Pilich, Prawo oświatowe. Komentarz, wyd. III, Warszawa 2022, art. 170.).
W orzecznictwie z kolei wskazuje się, że art. 170 Prawa oświatowego powinien być traktowany jako przepis szczególny względem Prawa przedsiębiorców wyłączający stosowanie tej ustawy w odniesieniu do przypadku prowadzenia placówek oświatowo – wychowawczych.
Przedstawiciele judykatury podkreślają, że działalność oświatowa, która jednocześnie stanowi działalność gospodarczą została wyłączona z zakresu pojęcia działalności gospodarczej, o którym mowa w Prawie przedsiębiorców. Uzasadnione jest to koniecznością odrębnego, bardziej rygorystycznego nadzoru nad działalnością oświatową (zob. m.in. Wyrok WSA we Wrocławiu z 15 czerwca 2023 r. sygn. III SA/Wr 1100/21; Wyrok NSA z 12 lutego 2020 r. sygn. II FSK 877/18; Wyrok WSA w Krakowie z 12 maja 2022 r. sygn. I SA/Kr 84/22).
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi opisane w stanie faktycznym złożonego wniosku, niewątpliwie stanowią usługi związane z kształceniem (a zapewne także i z wychowaniem), ponieważ (najogólniej rzecz ujmując) celem świadczonej przez Wnioskodawcę usługi jest poszerzanie wiedzy teoretycznej oraz umiejętności praktycznych uczniów z różnych dziedzin życia (przekazanie im wiedzy i informacji w tym zakresie). Indywidualne konsultacje/Grupowe webinaria/Kursy online mają na celu usystematyzowanie i rozwinięcie wiedzy w zakresie efektywnego uczenia się, czyli rzeczy ściśle związanych z edukacją szkolną.
Z powyższego wynika zatem jednoznacznie, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi będą miały charakter usługi kształcenia. Głównym celem działalności Placówki prowadzonej przez Wnioskodawcę jest bowiem podniesienie poziomu wiedzy i znajomości zagadnień z zakresu przedmiotów szkolnych na etapie szkoły podstawowej oraz szkoły średniej, jak również poszerzenie ogólnej wiedzy logicznej wśród dzieci i młodzieży, a także przekazanie im wiedzy w zakresie technik (...), aby umożliwić Słuchaczom jak najbardziej efektywne przyswajanie wiedzy.
Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, Wnioskodawca cel ten realizuje m.in. poprzez:
·prowadzenie zajęć z zakresu poznania, uzupełnienia i rozszerzania wiedzy z różnych przedmiotów nauczanych na poziomie szkoły podstawowej i szkoły średniej,
·naukę języków obcych,
·rozwijanie pasji i zainteresowań z poszczególnych przedmiotów szkolnych,
·pracę z uczniami wybitnie uzdolnionymi, przygotowanie ich do konkursów i olimpiad przedmiotowych,
·pomoc w nadrabianiu zaległości szkolnych.
W ocenie Wnioskodawcy, z powyższego wynika, że świadczy usługi w zakresie kształcenia. W szczególności zadania realizowane przez Placówkę skupiają się wokół zdobywania wiedzy, rozwijania umiejętności i kompetencji. W konsekwencji, należy uznać, że druga z przesłanek zastosowania zwolnienia również została przez Wnioskodawcę spełniona (o czym jeszcze szerzej w dalszej części wniosku).
W tym miejscu należałoby wskazać, że bez zajęć edukacyjnych, w których uczestniczą uczniowie, usługi opisywane we wniosku, tj. Indywidualne konsultacje (warsztaty), Webinaria grupowe (warsztaty) oraz Kursy online (...) – nie miałyby racji bytu.
Zdaniem Wnioskodawcy, zadania stawiane placówkom oświatowo-wychowawczym przez system oświaty oraz szczegółowe zapisy statutu placówki B pokrywają się z wprowadzeniem do oferty opisywanych form zajęć. Wpisują się tu także zajęcia obejmujące tematyką rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, kreatywności, lepszego zapamiętywania, czy planowania nauki, poprawy koncentracji, umiejętności szybkiego czytania oraz naukę technik poprawiających przyswajanie wiedzy. Zajęcia te mają niewątpliwie na celu rozwinięcie wiedzy w zakresie edukacji szkolnej.
Wnioskodawca pragnie podkreślić, że tego rodzaju czynności są standardem w ramach prowadzenia działalności edukacyjnych. W trakcie prowadzenia zajęć edukacyjnych, wysoko wyspecjalizowana kadra wykładowców w realizacji przedmiotowych zajęć często musi również poruszać tematy związane ze skuteczną nauką czy też koncentracją – są to „zwykłe” działania pedagogiczne występujące w nauczaniu czy wychowaniu dzieci oraz młodzieży.
Wprowadzenie ww. usług jako wyodrębnione/dodatkowe zajęcia prowadzone przez Wnioskodawcę pokierowane było wyraźnie rosnącą potrzebą/zainteresowaniem wśród dzieci i młodzieży na wsparcie w zakresie (...).
W tym miejscu Wnioskodawca pragnie ponadto zwrócić uwagę, że w przypadku usług kształcenia nie ma znaczenia, w jakiej formie się one odbywają, tj. online czy stacjonarnie.
Przepisy ustawy o VAT, jak również organy podatkowe nie dokonują rozróżnienia w tym zakresie, traktując lekcje, szkolenia, korepetycje czy kursy online (w czasie rzeczywistym) na równi z tymi odbywającymi się w formie stacjonarnej. Tak m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 31 marca 2023 r., znak 0114-KDIP4-2.4012.51.2023.1.KS:
„Tym samym mając na uwadze powołane regulacje prawne oraz przedstawione okoliczności sprawy, stwierdzić należy, że świadczone przez Państwa ww. korepetycje online będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Bez wpływu na to zwolnienie będzie pozostawał fakt, że usługi te będą realizowane w formie online”.
W związku z tym, że dla możliwości stosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, przesłanka o charakterze przedmiotowym musi być spełniona w odniesieniu do każdego rodzaju czynności, poniżej Wnioskodawca przedstawia w tym zakresie argumentację odnosząc się kolejno do wszystkich wymienionych w stanie faktycznym rodzajów usług, które są przedmiotem złożonego wniosku.
[Warsztaty (...)]
1. Warsztaty (...) we wszystkich opisanych w stanie faktycznym formach, tj.:
a)Indywidualne
b)Grupowe
c)Warsztaty (...) w formie nagranych lekcji wideo w Wariancie 1, Wariancie 2, Wariancie 3.
W ocenie Wnioskodawcy, przedmiotowe usługi mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT, bowiem są to usługi kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, wpływające na fizyczny i umysłowy rozwój Słuchaczy.
Zdaniem Wnioskodawcy, sam fakt, że w przypadku tych konsultacji nie występują zagadnienia stricte merytoryczne (w rozumieniu np. przedmiotów szkolnych, takich jak matematyka czy historia), a skupiają się one na przekazywaniu Słuchaczom wiedzy i umiejętności w zakresie (...) nie oznacza, że nie mamy do czynienia z usługą kształcenia.
W ramach Warsztatów (...) Słuchacze zdobywają wiedzę i rozwijają umiejętności w zakresie szeroko rozumianych metod i technik szybkiego uczenia się, co również spełnia wprost definicję kształcenia.
Warsztaty (...) to nic innego jak „uczenie jak się uczyć”. Nie ma ważniejszej kompetencji dla osób kształcących się niż nauczenie się technik, które wskazują, jak uczyć się w sposób skuteczny. Przygotowanie się do klasówki, egzaminu ósmoklasisty czy matury bez znajomości metod i podstaw efektywnej nauki i technik na zapamiętywanie jest żmudne, czasochłonne i frustrujące. W związku z tym, Wnioskodawca wychodzi naprzeciw potrzebom Słuchaczy. Lata po pandemii jeszcze bardziej uwidoczniły konieczność nauczenia się podstawowej kwestii, czyli tego, jak się uczyć szybko i skutecznie.
Równocześnie Wnioskodawca wskazuje, że zajęcia z zakresu efektywnej nauki są niezbędne do wykonywania usługi podstawowej świadczonej przez Wnioskodawcę, tj. usług edukacyjnych. Do tej pory były integralną częścią każdych prowadzonych zajęć, jednak były prowadzone w ograniczonym zakresie, gdyż podstawowym zadaniem zajęć jest przekazywanie wiedzy z zakresu przedmiotów szkolnych. Jednak zarówno pracownicy jak Wnioskodawca zauważyli, że problemy z zakresu braku umiejętności (...), w dzisiejszym społeczeństwie dzieci i młodzieży stanowią tak duży problem, że coraz częściej uniemożliwiają osiągniecie sukcesu w szkole, stąd decyzja o wydzieleniu jako odrębne zajęcia – formy związane z nauczeniem metod efektywnej nauki.
Natomiast warto podkreślić, że sam fakt „wydzielenia” ww. zajęć jako odrębne, tj. odbywające się w odrębnych schematach czasowych nie zmienia faktu, iż tego rodzaju czynności nie da się oddzielić celowościowo od usług edukacyjnych dzieci i młodzieży. Nie można mówić o skutecznym przekazywaniu wiedzy z jakiekolwiek dziedziny bez zaspokojenia braków na ww. płaszczyznach. W tym kontekście rozwój tych kompetencji jest niezbędny w procesie kształcenia prowadzonego przez placówkę.
Ponadto, Wnioskodawca wskazuje, że usługi w zakresie Indywidualnych konsultacji (warsztatów), Webinariów grupowych (warsztatów) oraz Kursów online (...) są ściśle związane z działalnością edukacyjną i tylko z takimi usługami będą konkurowały.
Powyższe znajduje potwierdzenie w praktyce interpretacyjnej organów podatkowych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 20 kwietnia 2011 r., znak IBPP1/443- 221/11/KW, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach potwierdził, że zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT są usługi „kształcenia w zakresie: kształcenia umiejętności osobistych i interpersonalnych (techniki szybkiego zapamiętywania, prezentacje, negocjacje, techniki efektywnego uczestnictwa w spotkaniach, etc.)”.
Alternatywnie, usługi te mogą być również uznane za element ściśle związany z usługami głównymi (usługą w zakresie kształcenia), jakie świadczy Placówka, co wciąż umożliwia skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.
Powyższe rozumienie zakresu zwolnienia od VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT zgodne jest również z treścią art. 132 ust. 1 pkt i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: (1) kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub (2) inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Z analizowanych przepisów wynikają zatem wyłącznie dwa warunki stosowania zwolnienia, tj.:
1)kształcenie dzieci lub młodzieży (warunek bezsprzecznie spełniony przez Wnioskodawcę),
2)prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Ponadto, Wnioskodawca zwraca uwagę, że dla niniejszej analizy nie ma znaczenia, w jakiej formie będą świadczone przedmiotowe usługi, tj. czy będzie to indywidualne spotkanie online, grupowy webinar, czy też możliwość odtwarzania/pobierania nagrań wideo przez Słuchaczy.
Warunku w zakresie formy prowadzenia zajęć nie zawierają bowiem wskazane powyżej przepisy (zarówno ustawy o VAT, jak i przywołanej dyrektywy).
Niezależnie od powyższego, Wnioskodawca pragnie odnieść się po krótce do każdej z wymienionych powyżej form prowadzenia zajęć.
W przypadku Indywidualnych konsultacji (warsztatów) (...) główny nacisk kładzie się na dostosowanie programu do potrzeb konkretnego uczestnika. W skład tego programu wchodzą m.in.: (…). Taka personalizacja umożliwia bardziej efektywny rozwój umiejętności, co jest kluczowe w procesie kształcenia. Indywidualny kontakt z Wykładowcą pozwala na bieżące monitorowanie postępów, dostosowywanie treści edukacyjnych i natychmiastową korektę błędów w procesie nauki.
Ponadto, takie indywidualne podejście jest zgodne z celem edukacyjnym, jakim jest rozwijanie umiejętności Słuchacza w sposób najbardziej adekwatny do jego tempa i potrzeb.
W przypadku Webinariów grupowych (warsztatów) (...), Słuchacze otrzymują poza treściami merytorycznymi takimi jak w przypadku Indywidualnych konsultacji (warsztatów) (...), dodatkowe korzyści związane z interakcją grupową.
Praca w grupie wspiera rozwój umiejętności komunikacyjnych, współpracy oraz wzajemnego wsparcia, co jest istotnym elementem procesu kształcenia. Webinary pozwalają na elastyczne przekazywanie wiedzy, która jest interaktywna i dostosowana do większej grupy uczestników, co może być efektywną formą kształcenia w nowoczesnych realiach edukacji zdalnej. Co więcej, ta forma nauczania umożliwia dostęp do wysokiej jakości szkoleń bez względu na miejsce zamieszkania, co zwiększa dostępność usług edukacyjnych.
W przypadku Kursów online (...) w formie nagranych lekcji, jak Wnioskodawca wskazał w stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), rozważane są następujące warianty:
1)Wariant 1: Placówka zapewnia kontakt z Wykładowcą „na życzenie” – Słuchacz, po zakupie kursu/wykładu i zaakceptowaniu jego regulaminu, ma możliwość odsłuchania nagranych wcześniej przez Wykładowcę lekcji/kursów, wysyłania związanych z zajęciami pytań na dedykowany adres e-mail i uzyskania (również w tej formie) odpowiedzi na wskazane przez siebie pytania/ wątpliwości;
2)Wariant 2: Placówka zapewnia możliwość regularnego kontaktu z Wykładowcą w postaci spotkań „na żywo”. W tym wariancie Słuchacz, po zakupie kursu/wykładu i zaakceptowaniu jego regulaminu, ma możliwość uczestnictwa w spotkaniu online z Wykładowcą, podczas którego grupa Słuchaczy może zadawać pytania i brać udział w dyskusji dotyczącej zakresu objętego danym wykładem;
3)Wariant 3: W tym wariancie Słuchacz, po zakupie kursu/wykładu i zaakceptowaniu jego regulaminu, uzyskuje również możliwość kontaktu z Wykładowcą elektronicznie (poprzez e-mail), jak i „na żywo” (jest połączeniem Wariantu 2 i 3).
Po pierwsze, co już sygnalizowano powyżej, zdaniem Wnioskodawcy, sam fakt, że taki materiał nie jest nadawany „na żywo” nie obniża jego wartości w zakresie kształcenia. Warto w tym miejscu wskazać na interpretację indywidualną z 15 kwietnia 2022 r., nr. 0113-KDIPT1-1.4012.54.2022.2.RG, która dotyczyła nauki języków obcych, natomiast wytacza sposób analizy tego rodzaju szkoleń. W przedmiotowej interpretacji organ wskazał, że:
„Mając na uwadze powołane przepisy prawa i opis sprawy, należy stwierdzić, że kursy językowe w formie lekcji video (to znaczy w czasie nierzeczywistym, bez realnego spotkania typu uczeń-nauczyciel i konsultacji na żywo) rozpowszechniane za pomocą sklepu internetowego będą traktowane jako nauczanie języków obcych i w związku z tym tego typu działalność korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy (...)”.
Jakkolwiek ta interpretacja odnosiła się do innego przepisu, to jednak przy jej wydaniu organ wskazał, że dla zwolnienia z podatku VAT prawnie nieistotna jest forma prowadzenia szkoleń – w tym w szczególności, czy są one prowadzone drogą elektroniczną, a także, czy polegają na odtworzeniu wcześniejszego nagrania (na co uwagę zwrócił też Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 23 czerwca 2023 r., znak 0112-KDIL1-1.4012.191.2023.2.AR).
Warto w tym miejscu również przytoczyć interpretację indywidualną z 10 lutego 2023 r., znak 0112-KDIL3.4012.531.2022.2.KFK, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że:
„Wnioskodawca oferuje prowadzenie szkoleń w formie online, to jest za pośrednictwem sieci internetowej, bez konieczności jednoczesnej obecności uczestników oraz osób prowadzących szkolenie w tym samym miejscu. Jedną z form szkoleń, które Wnioskodawca oferuje na platformie jest możliwość zakupu przez Uczestnika nagrania wideo ze szkolenia lub nagrania audio z takiego szkolenia. Wideo-szkolenie jest to udostępniany cyfrowo obraz i dźwięk nagrania ze szkolenia, które nie jest prowadzone „na żywo”. Z kolei podcast jest to udostępniany cyfrowo dźwięk nagrania ze szkolenia, które nie jest prowadzone „na żywo”. W obu przypadkach Uczestnik nabywa okresowy dostęp do interesującego go nagrania wideo lub audio i może odtworzyć to nagranie w wybranym przez siebie czasie i miejscu – przez okres, na jaki dostęp do nagrania został mu udostępniony. W tym czasie uczestnik może odtwarzać nagranie tyle razy, ile uzna za stosowne. W wypadku wideo- szkoleń i podcastów uczestnik nie ma osobistego kontaktu z osobą prowadzącą szkolenie w jego trakcie i nie ma możliwości zadawania tej osobie pytań w trakcie szkolenia”.
Powyższe interpretacje indywidualne wskazują, że sam fakt odtwarzania danego szkolenia/wykładu online, nie przekreśla możliwości stosowania zwolnienia w tym zakresie. Kluczowy bowiem w tym przypadku jest wkład Wykładowcy w nagranie lekcji wideo, w ramach których przekazuje on uczniom wiedzę i kształci ich z określonych zagadnień merytorycznych. Sam fakt, że lekcje zostały wcześniej nagrane i są udostępniane Słuchaczom nie pozbawia tych usług waloru edukacyjnego. Kursy te są bowiem prowadzone przez Wykładowców posiadających odpowiednie kompetencje, umiejętności i wiedzę z danej dziedziny i przyczyniają się do zwiększenia wiedzy Słuchaczy. Co więcej, dzięki temu, że mogą one być odtwarzane wielokrotnie, mogą przyczynić się do opanowania większej ilości przekazywanego w ramach lekcji materiału, aniżeli miałoby to miejsce w przypadku prowadzenia zajęć w czasie rzeczywistym, kiedy to zazwyczaj nie jest możliwe przyswojenie całego przekazywanego materiału.
Istotną w tym zakresie kwestią jest również fakt, że w ramach dokonanego zakupu usługi Słuchacz, otrzymuje również możliwość zadawania pytań Wykładowcy:
[Wariant 1] – poprzez skrzynkę elektroniczną;
[Wariant 2] – poprzez organizowane spotkania Słuchaczy danej wykładu/lekcji „na żywo”, w celu możliwości przedyskutowania powstałych wątpliwości;
[Wariant 3] – zarówno poprzez możliwość zadawania pytań drogą elektroniczną jak i poprzez organizowane spotkania „na żywo”.
W związku z tym, w każdym z przedstawionych powyżej Wariantów – Słuchacz w ramach zakupionej usługi ma zatem możliwość skontaktowania się z Wykładowcą, co pozwala na wyjaśnienie jego ewentualnych wątpliwości w przedmiocie lekcji oraz odpowiedzi na zadawane pytania.
Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca wskazuje, że usługi te mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.
Takie podejście zostało zaprezentowane w interpretacjach indywidualnych m.in.: z 10 lutego 2023 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0112-KDIL3.4012.531.2022.2.KFK.
Biorąc pod uwagę całość powyższych argumentów, zdaniem Wnioskodawcy:
1)usługi w zakresie Indywidualnych konsultacji (warsztatów) (...),
2)usługi w zakresie Webinariów grupowych (warsztatów) (...),
3)usługi w zakresie Kursów online (...) w formie nagranych lekcji opisane w Wariancie 1, Wariancie 2, Wariancie 3
– mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.
Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska w sprawie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z powyższych uregulowań wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Z uwagi na powyższe unormowania, pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy zwrócić uwagę na to, że usługą jest tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść.
W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Jednocześnie zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy:
Przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.
Na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 str. 1 ze zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011:
Do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.
Stosownie do ust. 2 ww. artykułu:
Ust. 1 obejmuje w szczególności:
a) ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;
b) usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;
c) usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;
d) odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;
e) pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);
f) usługi wyszczególnione w załączniku I.
Natomiast z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że:
Ustęp 1 nie ma zastosowania do:
a) usług nadawczych;
b) usług telekomunikacyjnych;
c) towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;
d) płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;
e) materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;
f) płyt CD i kaset magnetofonowych;
g) kaset wideo i płyt DVD;
h) gier na płytach CD-ROM;
i) usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;
j) usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);
k) usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;
l) hurtowni danych off-line;
m) usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;
n) usług centrum wsparcia telefonicznego;
o) usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;
p) konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;
q) (uchylona)
r) (uchylona)
s) (uchylona)
t) biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;
u) zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.
Z kolei w punkcie 5 załącznika I do rozporządzenia 282/2011 wymienione zostały następujące usługi, które zalicza się do usług świadczonych drogą elektroniczną:
a) automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;
b) ćwiczenia wypełniane przez ucznia on-line i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.
W kontekście formy świadczenia usług, należy wskazać, że zgodnie z art. 98 ust. 2 pkt a) dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 s. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą:
Oprócz dwóch stawek obniżonych, o których mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, państwa członkowskie mogą stosować stawkę obniżoną niższą niż stawka minimalna 5 % oraz zwolnienie z prawem do odliczenia VAT zapłaconego na poprzednim etapie do dostaw towarów lub świadczenia usług ujętych w maksymalnie siedmiu punktach w załączniku III.
Stawka obniżona niższa niż stawka minimalna 5% oraz zwolnienie z prawem do odliczenia VAT zapłaconego na poprzednim etapie mogą być stosowane wyłącznie w odniesieniu do dostaw towarów lub świadczenia usług ujętych w następujących punktach w załączniku III, pkt 1-6 oraz pkt 10c.
Jak stanowi art. 98 ust. 3 Dyrektywy:
Stawek obniżonych i zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 2 niniejszego artykułu, nie stosuje się do usług świadczonych drogą elektroniczną, z wyjątkiem usług wymienionych w załączniku III pkt 6, 7, 8 oraz 13.
Dyrektywa stanowi zatem, że do usług świadczonych drogą elektroniczną nie stosuje się stawek obniżonych. Przepisy ww. dyrektywy nie wprowadzają jednak expressis verbis ograniczenia stosowania zwolnienia w odniesieniu do kategorii usług zwolnionych, świadczonych drogą elektroniczną.
Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też należy stwierdzić, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy.
Powyższe oznacza, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług.
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
W myśl art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Zgodnie z art. 43 ust. 17a ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Wskazania wymaga, że ograniczenie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia nie wystarczy by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Powyższy przepis ma więc zastosowanie wyłącznie do tych usług, które są przedmiotem zakresu działania podmiotu jako jednostki objętej systemem oświaty, tj. w ramach uzyskanego wpisu. Nadto zwolnienie to dotyczy tylko i wyłącznie tych usług kształcenia, które podmiot będący jednostką objętą systemem oświaty wskazał we wpisie do ewidencji placówek oświatowych. W zakresie bowiem tylko tych usług kształcenia, podatnik działa jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe, a w konsekwencji tylko w tym zakresie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
W tym miejscu należy odwołać się do przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2024 r. poz. 737 ze zm.).
W świetle art. 1 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe:
System oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.
W myśl art. 2 pkt 3 ustawy Prawo oświatowe:
System oświaty obejmuje placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego.
Zgodnie z art. 4 pkt 31 ustawy Prawo oświatowe:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o formach pozaszkolnych, należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, o których mowa w art. 117 ust. 1a.
Na mocy z art. 8 ust. 1 Prawa oświatowego:
Szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.
Stosownie do art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:
1) jednostkę samorządu terytorialnego;
2) inną osobę prawną;
3) osobę fizyczną.
W myśl art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
Osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
Z powyższych przepisów wynika, że placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Pani wątpliwości dotyczą ustalenia, czy zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, ma zastosowanie dla wykonywanych przez Panią w ramach placówki oświatowo-wychowawczej usług, tj.:
·usługi w zakresie konsultacji (warsztatów) (...), prowadzonej:
-w formie usługi w zakresie Indywidualnych konsultacji (warsztatów) (...),
-w formie usługi w zakresie Webinariów grupowych (warsztatów) (...),
·usługi w zakresie Kursów online (...) w formie nagranych lekcji w Wariancie 1, Wariancie 2, Wariancie 3.
Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania, świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Zatem, w związku z tym, że zwolnienie wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy ma charakter przedmiotowo-podmiotowy w pierwszej kolejności należy przeanalizować, czy do zastosowania zwolnienia będzie Pani spełniała warunek podmiotowy wynikający z ww. przepisu.
Skoro:
· uzyskała Pani status placówki oświatowo-wychowawczej na podstawie wydanego przez Prezydenta miasta A Zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych;
· posiada Pani status jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy Prawo oświatowe w zakresie kształcenia i wychowania – jako niepubliczna placówka oświatowo-wychowawcza w systemie oświaty;
· wszystkie usługi będące przedmiotem wniosku będą objęte wpisem do ewidencji szkół i placówek niepublicznych
– to spełniona będzie przesłanka podmiotowa zwolnienia, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Zatem, dalszej analizie podlega przesłanka przedmiotowa zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, tj. czy świadczone przez Panią przedmiotowe usługi w zakresie konsultacji (warsztatów) (...) [prowadzonych w 2 formach: usługi w zakresie Indywidualnych konsultacji (warsztatów) (...) i usługi w zakresie Webinariów grupowych (warsztatów) (...)] oraz usługi w postaci Kursów online (...) w formie nagranych lekcji w Wariancie 1, Wariancie 2, Wariancie 3, są usługami w zakresie kształcenia i/lub wychowania.
Wskazała Pani, że Placówka zamierza świadczyć następujące usługi:- usługi w zakresie konsultacji (warsztatów) (...), realizowane w 2 formach:
- w zakresie Indywidualnych konsultacji (warsztatów) skutecznego uczenia polegające na indywidualnym spotkaniu ucznia z Wykładowcą posiadającym kompetencje w danym obszarze;
- w zakresie Webinariów grupowych (warsztatów) (...) – zajęcia grupowe online „na żywo”, umożliwiające bezpośrednie uczestnictwo, zadawanie pytań i interakcję w czasie rzeczywistym z grupą Słuchaczy. Słuchacze łączą się za pośrednictwem Internetu z Wykładowcą, który omawia w trakcie spotkania określone zagadnienia;
- usługę w zakresie kursu online (...) w formie nagranych lekcji online:
- będzie ona polegała na udostępnianiu Słuchaczom lekcji, na którą składają się nagrane wcześniej przez Wykładowcę filmy, w których wyjaśniane są określone zagadnienia z danego zakresu metod (...);
- w ramach ww. usługi, Słuchacz będzie otrzymywał dostęp do tych zajęć (ma możliwość odtworzenia za pośrednictwem platformy, nagranych wcześniej przez Wykładowcę lekcji/kursów) przy równoczesnej możliwości (w różnych formach opisanych poniżej) kontaktu z Wykładowcą. Celem tego rodzaju wykładów (lekcji)/formy jest nauczanie, przekazywanie wiedzy z zakresu (...) oraz rozwijanie kompetencji Słuchaczy w tym zakresie.
- przedmiotowa usługa będzie dostępna w trzech wariantach:
- Wariant 1: Placówka zapewnia kontakt z Wykładowcą „na życzenie”;
- Wariant 2: Placówka zapewnia możliwość regularnego kontaktu z Wykładowcą w postaci spotkań „na żywo”;
- Wariant 3: W tym wariancie Słuchacz, po zakupie kursu/wykładu i zaakceptowaniu jego regulaminu, uzyskuje również możliwość kontaktu z Wykładowcą elektronicznie (poprzez e-mail), jak i „na żywo” (jest połączeniem Wariantu 2 i 3) .
- wszystkie ww. usługi będące przedmiotem wniosku będzie Pani świadczyła jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu ustawy z Prawo oświatowe;
- wszystkie ww. usługi będące przedmiotem wniosku będą usługami w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Odnosząc się do przesłanki przedmiotowej zwolnienia, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy – wskazać należy, że – jak wynika z opisu sprawy:
· Placówka realizuje swoje zadania poprzez: prowadzenie zajęć praktycznych i teoretycznych, zaspokajanie potrzeb uczniów w zakresie podnoszenia oraz doskonalenia wiedzy i umiejętności, a także uzupełnienia braków w edukacji i rozwoju ogólnym uczniów, stosowanie w kształceniu nowoczesnych metod nauczania i sprawowania kontroli metodycznej nad uczniem oraz nowoczesnych technik informatycznych oraz współpracę z innymi placówkami prowadzącymi zajęcia o podobnym charakterze;
· zajęcia prowadzone są przez osoby o kwalifikacjach i kompetencjach gwarantujących należyty poziom prowadzonych zajęć, w tym m.in. przez nauczycieli szkół podstawowych lub średnich i nauczycieli akademickich, specjalistów w danej dziedzinie, czy autorów i organizatorów szkoleń i warsztatów metodycznych (Wykładowcy);
· osoby korzystające z zajęć organizowanych przez Placówkę, tj. dzieci i młodzież w wieku szkolnym (Słuchacze) mają prawo w szczególności do uczestniczenia w zajęciach dydaktycznych (stacjonarnie lub online), współpracy z Wykładowcami oraz otrzymywania materiałów dydaktycznych;
· słuchacze mają obowiązek m.in. rzetelnie przygotowywać się do zajęć i wykonywać polecenia Wykładowcy, a poziom ich wiedzy może być oceniany w ramach różnych form, w tym odpytywania ustnego, sprawdzania prac domowych, realizacji projektów i wykonywania ćwiczeń czy przeprowadzania testów i kartkówek;
· zgodnie ze statutem Placówki, głównym celem jej działalności jest podniesienie poziomu wiedzy i znajomości zagadnień z zakresu przedmiotów szkolnych na etapie szkoły podstawowej oraz szkoły średniej, jak również poszerzenie ogólnej wiedzy logicznej wśród dzieci i młodzieży;
· usługa w zakresie konsultacji (warsztatów) (...) kierowana jest do dzieci i młodzieży,;
· celem ww. usługi jest przekazanie wiedzy z zakresu (...) (pokazywanie technik wspierających efektywną naukę, zapamiętywanie, koncentrację, sposoby na organizację nauki, robienie notatek, motywację etc.).
· wszystkie świadczone przez Panią usługi, objęte zakresem pytań, będą usługami w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, tj.:
- usługi zdefiniowane we wniosku jako „Indywidualne konsultacje (warsztaty) (...)” będą usługami w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy,
- usługi zdefiniowane we wniosku jako „Webinaria grupowe (warsztaty) (...)” będą usługami w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy,
- usługi zdefiniowane we wniosku jako „Kurs online (...) w formie nagranych lekcji” w Wariancie 1, Wariancie 2 oraz Wariancie 3 będą usługami w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Tym samym w analizowanym przypadku będzie spełniona również przesłanka przedmiotowa zwolnienia, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy – świadczone przez Panią przedmiotowe usługi – jak wynika z opisu sprawy – będą stanowić usługi w zakresie kształcenia. Usługi te bowiem pozwalają Słuchaczom (dzieciom i młodzieży) zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie (...), tj. technik wspierających efektywną naukę, zapamiętywanie, koncentrację, sposoby na organizację nauki, robienie notatek, motywację itp.
Zatem, świadczone przez Panią w ramach placówki oświatowo-wychowawczej usługi w postaci konsultacji (warsztatów) (...) [prowadzonych w formie usługi w zakresie Indywidualnych konsultacji (warsztatów) (...) i usługi w zakresie Webinariów grupowych (warsztatów) (...)] oraz usługi w postaci Kursów online (...) w formie nagranych lekcji świadczonych w 3 wariantach: w Wariancie 1, tj. zapewnienia kontaktu z Wykładowcą „na życzenie”, Wariancie 2, tj. zapewnienia słuchaczowi regularnego kontaktu z Wykładowcą w postaci spotkań „na żywo” oraz w Wariancie 3, tj. w sytuacji, gdzie Słuchacz ma możliwość kontaktu z Wykładowcą elektronicznie (poprzez e-mail), jak i „na żywo”, spełniają kryteria podmiotowo-przedmiotowe zwolnienia, o którym mowa art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. Świadczone przez Panią ww. usługi będą świadczone w ramach jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe – jako niepubliczna placówka oświatowo-wychowawcza w systemie oświaty oraz usługi te będą usługami w zakresie kształcenia.
Podsumowanie
1. Świadczone przez Panią usługi w zakresie Indywidualnych konsultacji (warsztatów) (...) [pkt 1 a] będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
2. Świadczone przez Panią usługi w zakresie Webinariów grupowych (warsztatów) (...) [pkt 1 a] będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
3. Świadczone przez Panią usługi w zakresie Kursów online (...) w formie nagranych lekcji opisane w Wariancie 1 [pkt 1 c (i)] będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
4. Świadczone przez Panią usługi w zakresie Kursów online (...) w formie nagranych lekcji opisane w Wariancie 2 [pkt 1 c (ii)] będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
5. Świadczone przez Panią usługi w zakresie Kursów online (...) w formie nagranych lekcji opisane w Wariancie 3 [pkt 1 c (iii)] będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
W konsekwencji, Pani stanowisko w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, 2, 3, 4 i 5, uznałem za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (pytania). Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska nieobjęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. W szczególności dotyczy to kwestii prawidłowości oceny, czy oferowane przez Panią usługi w postaci lekcji/kursów on-line w Wariancie 1, tj. zapewnienia kontaktu z Wykładowcą „na życzenie”, w Wariancie 2, tj. zapewnienia słuchaczowi regularnego kontaktu z Wykładowcą w postaci spotkań „na żywo” oraz w Wariancie 3, tj. w sytuacji, gdzie Słuchacz ma możliwość kontaktu z Wykładowcą elektronicznie (poprzez e-mail), jak i „na żywo”, będą stanowić usługi elektroniczne w rozumieniu art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. Należy zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego zdarzenia przyszłego, w tym na informacji, że posiada Pani status jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe oraz, że wszystkie wskazane we wniosku usługi, tj.: „Indywidualne konsultacje (warsztaty) (...)”, „Webinaria grupowe (warsztaty) (...)”, „Kurs online (...) w formie nagranych lekcji” – w Wariantach 1, 2 i 3, objęte są wpisem do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, o której mowa w art. 168 ustawy Prawo oświatowe, jak również na informacji, że „usługi zdefiniowane we wniosku (…) będą usługami w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT”. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
