
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 marca 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy dla świadczonych usług edukacyjnych - kursów i warsztatów z rysunku i plastyki dla dzieci i młodzieży.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 maja 2025 r. (data wpływu 4 maja 2025 r.)
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą (…), w ramach której wykonuje dwa rodzaje usług:
1.Prowadzenie zajęć z rysunku i plastyki dla dzieci i młodzieży:
- Zajęcia odbywają się w formie kursów i warsztatów, skierowanych do dzieci i młodzieży w wieku szkolnym.
- Program obejmuje naukę technik rysunkowych, malarskich oraz rozwijanie kreatywności uczestników.
- Posiada Pani kwalifikacje pedagogiczne potwierdzone ukończeniem studiów podyplomowych na kierunku „Przygotowanie Pedagogiczne dla nauczycieli przedmiotów lub zajęć prowadzonych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, teoretycznych przedmiotów zawodowych oraz praktycznej nauki zawodu”.
- Zajęcia mają charakter edukacyjny i stanowią doskonałe uzupełnienie tradycyjnych zajęć plastycznych w szkołach, oferując wsparcie dla nauczycieli przedmiotowych. Dzięki tym zajęciom zauważalnie podnoszone są umiejętności artystyczne uczniów, co przekłada się na lepsze wyniki w konkursach oraz pozytywnie wpływa na ogólną jakość nauczania. Dodatkowo, zajęcia te znacząco stymulują rozwój wyobraźni oraz korelują z poprawą kompetencji techniczno-matematycznych. Nauczyciele przedmiotowi z dziedziny sztuk plastycznych potwierdzają, że uczestnictwo w tych zajęciach prowadzi do wyraźnych postępów w umiejętnościach uczniów, co korzystnie wpływa na ich dalszy rozwój edukacyjny.
Chciałaby Pani ustalić, czy świadczone przez Panią usługi edukacyjne mogą korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT, który przewiduje zwolnienie dla usług nauczania prowadzonych przez nauczycieli.
2.Wykonywanie rysunków i obrazów na zamówienie:
- Tworzy Pani unikatowe prace artystyczne na indywidualne zamówienie klientów.
- Prace powstają ręcznie, przy użyciu tradycyjnych technik (np. rysunek ołówkiem, węglem, akwarela, farby olejne).
- Każda praca jest sygnowana przez artystę i jest unikatowa.
- Nie wykonuje Pani kopii ani reprodukcji.
- Chciałaby Pani ustalić, czy Pani prace mogą być uznane za „dzieła sztuki” w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT oraz czy mogą być opodatkowane preferencyjną stawką VAT 8%, zgodnie z odpowiednimi przepisami.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego
W odpowiedzi na wezwanie z dnia 28 kwietnia 2025 roku uzupełnia Pani opis stanu faktycznego:
1.Status VAT:
Jest Pani zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Dobrowolnie zarejestrowała się Pani jako podatnik VAT. W przypadku usług edukacyjnych polegających na prowadzeniu zajęć z rysunku i plastyki dla dzieci i młodzieży stosuje Pani zwolnienie z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT w porozumieniu z biurem rachunkowym prowadzącym Pani księgowość.
2.Status w systemie oświaty:
Nie jest Pani jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r., poz. 737 ze zm.). Nie posiada Pani wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.
3.Charakter zajęć:
Prowadzi Pani zajęcia z rysunku i plastyki dla dzieci i młodzieży. Mają one charakter edukacyjny i rozwijający - wspierają uzdolnienia artystyczne, manualne oraz kreatywność uczestników. Choć nie są formalnie prowadzone w ramach podstawy programowej MEN, są zgodne z celami i zagadnieniami zawartymi w programach nauczania z zakresu przedmiotu „plastyka” w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
Zajęcia stanowią uzupełnienie edukacji szkolnej i pozytywnie wpływają na rozwój uczniów - poprawiają ich wyniki z przedmiotu plastyka, zwiększają ich szanse w konkursach artystycznych, a także wzmacniają kompetencje techniczno-matematyczne dzięki rozwijaniu wyobraźni przestrzennej i analitycznego myślenia.
Zajęcia prowadzi Pani zarówno samodzielnie (na podstawie umów z rodzicami/opiekunami), jak również oferuje Pani szkołom warsztaty i lekcje rysunku jako dodatkową aktywność edukacyjną dla uczniów. W przypadku współpracy ze szkołami zawiera Pani umowy bezpośrednio z daną szkołą jako placówką oświatową.
4.Strona umowy:
W przypadku zajęć organizowanych indywidualnie, umowy zawiera Pani z rodzicami lub opiekunami prawnymi uczniów. W przypadku warsztatów realizowanych na rzecz
szkół, umowy zawiera Pani bezpośrednio ze szkołami jako instytucjami
Pytanie oznaczone we wniosku nr 1
Czy świadczone przez Panią usługi edukacyjne (kursy i warsztaty z rysunku i plastyki dla dzieci i młodzieży), realizowane przez osobę posiadającą kwalifikacje pedagogiczne, mogą korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT?
Pani stanowisko w sprawie
Stanowisko wnioskodawcy do pytania nr 1:
Uważa Pani, że świadczone przez Panią usługi edukacyjne w postaci zajęć z rysunku i plastyki dla dzieci i młodzieży mogą korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, zwolnieniu z VAT podlegają usługi nauczania prowadzone przez nauczycieli na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
Posiada Pani kwalifikacje pedagogiczne, potwierdzone ukończeniem studiów podyplomowych na kierunku „Przygotowanie Pedagogiczne dla nauczycieli przedmiotów lub zajęć prowadzonych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej”. Pani zajęcia mają charakter edukacyjny i są ukierunkowane na rozwijanie umiejętności artystycznych dzieci i młodzieży. Ponadto, stanowią cenne uzupełnienie edukacji szkolnej, wspierają nauczycieli przedmiotowych, poprawiają zdolności plastyczne uczniów oraz mają pozytywny wpływ na ich kreatywność, a także umiejętności techniczno-matematyczne.
W związku z powyższym, usługi te powinny być objęte zwolnieniem z VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Zwolnienie od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku dostaw towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania, uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy:
zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c)finansowane w całości ze środków publicznych
– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Powyższe przepisy są odzwierciedleniem regulacji art. 132 ust. 1 lit. i) i j) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:
państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:
i) kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie;
j) nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.
Kwestia, jak należy rozumieć pojęcie „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu ww. przepisu była wielokrotnie przedmiotem orzeczeń TSUE.
Zgodnie ze stanowiskiem TSUE, zajętym w wyroku C-445/05 z 14 czerwca 2007 r. w sprawie Werner Haderer, nauczanie prywatne obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy usługa jest świadczona indywidualnemu uczniowi/słuchaczowi, czy też jednocześnie większej liczbie osób. W orzeczeniu tym Trybunał nadmienił, że pojęcie „edukacja szkolna i uniwersytecka” nie obejmuje jedynie nauczania, które kończy się egzaminem w celu uzyskania danych kwalifikacji lub które umożliwia uzyskanie określonego wykształcenia, lecz obejmuje także inną działalność, w ramach której prowadzi się nauczanie w celu poszerzania wiedzy i umiejętności uczniów lub studentów, pod warunkiem, że działalność ta nie będzie miała charakteru wyłącznie rekreacyjnego. Jednocześnie, zdaniem Trybunału, przyjęcie szczególnie ścisłej wykładni pojęcia „edukacji szkolnej i uniwersyteckiej” groziłoby powstaniem rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w państwach członkowskich, z tego powodu, że systemy nauczania w każdym państwie członkowskim są zorganizowane w różny sposób.
W tym miejscu należy przywołać wyrok TSUE z 21 października 2021 r. w sprawie C-373/19 Dubrovin & Tröger GbR – Aquatics, w którym Trybunał rozpatrywał kwestię, czy pojęcie „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że obejmuje ono udzielanie lekcji pływania przez szkołę pływania.
Jak wskazał TSUE:
(20) Artykuł 132 dyrektywy 2006/112 przewiduje zwolnienia, które, jak wskazuje tytuł rozdziału, w którym przepis ów się znajduje, mają na celu uprzywilejowanie niektórych rodzajów działalności wykonywanych w interesie publicznym. Niemniej jednak zwolnienia te nie dotyczą wszystkich rodzajów działalności w interesie publicznym, a jedynie tych, które zostały w sposób szczegółowy wyliczone i opisane (wyroki: z 4 maja 2017 r., Brockenhurst College, C-699/15, EU:C:2017:344, pkt 23 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU;C;2019;202, pkt 17).
(21) Wedle orzecznictwa Trybunału omawiane zwolnienia stanowią autonomiczne pojęcie prawa Unii, które mają na celu uniknięcie rozbieżności w stosowaniu systemu VAT w poszczególnych państwach członkowskich.
(22) Trybunał orzekł już, że wyrażenia użyte do określenia zwolnień przewidzianych w art. 132 dyrektywy 2006/112 powinny podlegać wykładni ścisłej, ponieważ stanowią one wyjątki od wynikającej z art. 2 tej dyrektywy zasady ogólnej, zgodnie z którą VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika. Niemniej jednak powyższa zasada ścisłej interpretacji nie oznacza, że pojęcia użyte w celu opisania zwolnień przewidzianych w owym art. 132 należy interpretować w sposób, który pozbawiałby te zwolnienia skuteczności (wyroki: z dnia 4 maja 2017 r., Brockenhurst College, C-699/15, EU:C:2017:344, pkt 23 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 19).
(23) Należy przypomnieć, że art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112 nie zawiera żadnej definicji pojęcia „kształcenia powszechnego lub wyższego”.
(24) Niemniej jednak Trybunał uznał, po pierwsze, że przekazywanie wiedzy i kompetencji pomiędzy nauczycielem i uczniami jest szczególnie ważnym elementem działalności kształcenia (wyroki: z dnia 14 czerwca 2007 r., Horizon College, C-434/05, EU:C:2007:343, pkt 18; a także z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 21).
(25) Po drugie, Trybunał wyjaśnił, że „pojęcie kształcenia powszechnego i wyższego” w rozumieniu dyrektywy 2006/112 nie ogranicza się jedynie do nauczania, które kończy się egzaminami w celu uzyskania danych kwalifikacji lub które umożliwia uzyskanie określonego wykształcenia w celu wykonywania danego zawodu, ale obejmuje także inną działalność, w ramach której prowadzi się nauczanie w szkołach lub na uniwersytetach w celu poszerzenia wiedzy i umiejętności uczniów lub studentów, pod warunkiem iż działalność ta nie będzie miała charakteru wyłącznie rekreacyjnego (wyroki: z dnia 28 stycznia 2010 r., Eulitz, C-473/08, EU:C:2010:47, pkt 29 i przytoczone tam orzecznictwo; a także z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 22, 23).
(26) W związku z tym pojęcie „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112 obejmuje rodzaje działalności, które różnią się ze względu na swój charakter, jak i ze względu na ramy, w jakich są prowadzone (zob. podobnie wyroki: z dnia 14 czerwca 2007 r., Horizon College, C-434/05, EU:C:2007:343, pkt 20, z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 24).
(27) Z powyższego wynika, że w pojęciu tym prawodawca Unii zamierzał zawrzeć określony rodzaj systemu nauczania, który jest wspólny dla wszystkich państw członkowskich, niezależnie od cech własnych każdego z systemów krajowych (wyrok z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 25).
(28) Tym samym pojęcie „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu systemu VAT odsyła co do zasady do zintegrowanego systemu przekazywania wiedzy i kompetencji dotyczącego obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, jak również do pogłębiania i rozwoju owej wiedzy i kompetencji przez uczniów i studentów w miarę ich postępów i ich specjalizacji w ramach poszczególnych stopni składających się na ten system (wyrok z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 26).
W konsekwencji TSUE orzekł:
(31) Tymczasem należy zauważyć, że choć prawdą jest, że udzielanie lekcji pływania przez szkołę pływania, takie jak to, o którym mowa w postępowaniu głównym, ma pewne znaczenie i realizuje cel leżący w interesie ogólnym, to jednak jest ono nauczaniem specjalistycznym, świadczonym w sposób doraźny, które nie jest samo w sobie równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego lub wyższego (zob. analogicznie wyrok z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie, C-449/17, EU:C:2019:202, pkt 29; a także postanowienie z dnia 7 października 2019 r., Finanzamt Hamburg-Barmbek-Uhlenhorst, C-47/19, niepublikowane, EU:C:2019:840, pkt 33).
(32) O ile bowiem nie można zanegować znaczenia wiedzy przekazanej w ramach kształcenia związanego z kierowaniem pojazdami samochodowymi oraz nauki żeglarstwa, w szczególności w celu stawienia czoła trudnym sytuacjom, a ogólniej w celu zapewnienia bezpieczeństwa i integralności fizycznej osób, o tyle Trybunał orzekł, odpowiednio, w wyroku z dnia 14 marca 2019 r., A & G Fahrschul-Akademie (C-449/17, EU:C:2019:202) i w postanowieniu z dnia 7 października 2019 r., Finanzamt Hamburg-Barmbek-Uhlenhorst (C-47/19, niepublikowanym, EU:C:2019:840), że tego rodzaju nauczanie nie jest objęte pojęciem „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112.
(33) Z uwagi na powyższe na pytanie pierwsze należy odpowiedzieć, iż pojęcie „kształcenia powszechnego lub wyższego” w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że nie obejmuje ono udzielania lekcji pływania przez szkołę pływania.
W opisie sprawy wskazała Pani, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą (…), w ramach której m.in. prowadzi zajęcia z rysunku i plastyki dla dzieci i młodzieży. Zajęcia odbywają się w formie kursów i warsztatów, skierowanych do dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Program obejmuje naukę technik rysunkowych, malarskich oraz rozwijanie kreatywności uczestników. Zajęcia mają charakter edukacyjny i stanowią doskonałe uzupełnienie tradycyjnych zajęć plastycznych w szkołach, oferując wsparcie dla nauczycieli przedmiotowych. Dzięki tym zajęciom zauważalnie podnoszone są umiejętności artystyczne uczniów, co przekłada się na lepsze wyniki w konkursach oraz pozytywnie wpływa na ogólną jakość nauczania. Dodatkowo, zajęcia te znacząco stymulują rozwój wyobraźni oraz korelują z poprawą kompetencji techniczno-matematycznych. Nauczyciele przedmiotowi z dziedziny sztuk plastycznych potwierdzają, że uczestnictwo w tych zajęciach prowadzi do wyraźnych postępów w umiejętnościach uczniów, co korzystnie wpływa na ich dalszy rozwój edukacyjny. Mają one charakter edukacyjny i rozwijający - wspierają uzdolnienia artystyczne, manualne oraz kreatywność uczestników. Choć nie są formalnie prowadzone w ramach podstawy programowej MEN, są zgodne z celami i zagadnieniami zawartymi w programach nauczania z zakresu przedmiotu „plastyka” w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Zajęcia stanowią uzupełnienie edukacji szkolnej i pozytywnie wpływają na rozwój uczniów - poprawiają ich wyniki z przedmiotu plastyka, zwiększają ich szanse w konkursach artystycznych, a także wzmacniają kompetencje techniczno-matematyczne dzięki rozwijaniu wyobraźni przestrzennej i analitycznego myślenia.
Zajęcia prowadzi Pani zarówno samodzielnie (na podstawie umów z rodzicami/opiekunami), jak również oferuje Pani szkołom warsztaty i lekcje rysunku jako dodatkową aktywność edukacyjną dla uczniów. W przypadku współpracy ze szkołami umowy zawiera Pani bezpośrednio z daną szkołą jako placówką oświatową.
Posiada Pani kwalifikacje pedagogiczne potwierdzone ukończeniem studiów podyplomowych na kierunku „Przygotowanie Pedagogiczne dla nauczycieli przedmiotów lub zajęć prowadzonych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, teoretycznych przedmiotów zawodowych oraz praktycznej nauki zawodu”.
Nie jest Pani jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe. Nie posiada Pani wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.
Pani wątpliwości dotyczą kwestii, czy świadczone usługi edukacyjne (kursy i warsztaty z rysunku i plastyki dla dzieci i młodzieży), realizowane przez osobę posiadającą kwalifikacje pedagogiczne, mogą korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Należy zauważyć, że warunkiem zwolnienia od podatku usług w zakresie kształcenia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe. Natomiast ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy mogą korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.
Jak wynika z opisu sprawy, nie jest Pani jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe. Jako osoba fizyczna nie posiada Pani statusu uczelni, jednostki naukowej Polskiej Akademii Nauk czy instytutu badawczego.
Zatem dla świadczonych przez Panią usług edukacyjnych (kursów i warsztatów z rysunku i plastyki dla dzieci i młodzieży) nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.
Z powołanego powyżej art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu). Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego, np. z rodzicami uczniów. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń czy też jednocześnie większa liczba osób. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.
Przywołany wyżej przepis umożliwia nauczycielom zwolnienie od podatku świadczonych przez nich usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Zwolnienie to odnosi się zatem do usług nauczania, które obejmuje materiał dydaktyczny realizowany przez szkoły lub uczelnie wyższe. Musi istnieć tu zatem zgodność realizowanego w ramach prywatnego nauczania materiału z materiałem przewidzianym w programie nauczania w wymienionych placówkach oświatowych.
Spełnienie przesłanek dla zastosowania ww. zwolnienia będzie zależne również od tego czy osoba korzystająca z usług prywatnego nauczania będzie aktualnie osobą pobierającą czynną naukę na danym poziomie nauczania (tj. czy będzie uczniem lub studentem).
Pod pojęciem nauczyciela należy rozumieć osobę, która posiada i przekazuje wiedzę i umiejętności. Przy czym nie musi to być nauczyciel w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 986 ze zm.). Może to być zatem osoba, która posiada wykształcenie kierunkowe (np. ukończone studia wyższe), jak również osoba posiadająca wiedzę i kwalifikacje nabyte w inny sposób. Przykładowo może to być osoba, która ukończyła zorganizowany przez Polski Związek Szachowy kurs instruktora szachowego, posiada odpowiednią wiedzę, kwalifikacje, doświadczenie. Zauważyć bowiem należy, że system oświaty w pewnych dziedzinach nie przewiduje odrębnego kształcenia kierunkowego, zatem gdy dana osoba zdobyła wiedzę np. w ramach kursu, to też zasadne jest przyjęcie, że posiada wiedzę i kwalifikacje pozwalające pełnić rolę nauczyciela. Również np. osoba kończąca studia na kierunku farmacji, która nabyła w ich toku szeroką wiedzę z zakresu chemii, może być uznana za nauczyciela tego przedmiotu.
Jak wskazano wyżej, art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy zawiera zarówno przesłankę podmiotową, jak i przedmiotową, umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku. Dla zastosowania ww. zwolnienia, przesłanki te muszą być spełnione łącznie.
Jak wynika z informacji przedstawionych w złożonym wniosku posiada Pani kwalifikacje pedagogiczne potwierdzone ukończeniem studiów podyplomowych na kierunku „Przygotowanie Pedagogiczne dla nauczycieli przedmiotów lub zajęć prowadzonych w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, teoretycznych przedmiotów zawodowych oraz praktycznej nauki zawodu”.
Tym samym, w analizowanym przypadku jest spełniona przesłanka podmiotowa zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Zatem dla realizowanych przez Panią usług edukacyjnych (kursów i warsztatów z rysunku i plastyki dla dzieci i młodzieży) należy przeanalizować, czy stanowią one usługi prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji.
Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-373/19 należy uznać, że usługi w zakresie edukacji - kursów i warsztatów z rysunku i plastyki dla dzieci i młodzieży nie są usługami obejmującymi kształcenie powszechne na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Nauczanie to nie ma w świetle ww. orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, charakteru kształcenia powszechnego ani wyższego, gdyż nie wiąże się z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz rozwojem.
Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej C-373/19 jednoznacznie wynika, że udzielanie lekcji pływania, ma pewne znaczenie i realizuje cel leżący w interesie ogólnym, to jednak jest ono nauczaniem specjalistycznym, świadczonym w sposób doraźny, które nie jest samo w sobie równoważne z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianiem oraz ich rozwojem, co jest charakterystyczne dla kształcenia powszechnego lub wyższego, w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112.
Analiza ww. orzeczenia prowadzi do wniosku, że ma ono również zastosowanie w odniesieniu do innych usług prywatnego nauczania, które są nauczaniem specjalistycznym, świadczonym – tak jak ww. lekcje pływania - w sposób doraźny i które nie spełniają przesłanek do uznania ich za kształcenie powszechne lub wyższe, w rozumieniu art. 132 ust. 1 lit. i) i j) dyrektywy 2006/112.
Świadczone przez Panią usługi edukacyjne - kursy i warsztaty z rysunku i plastyki dla dzieci i młodzieży, nie wypełniają przesłanki przedmiotowej, której spełnienie jest warunkiem do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, gdyż nie są to usługi kształcenia na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym lub wyższym.
Co prawda wskazała Pani w opisie sprawy, że choć nie są formalnie prowadzone w ramach podstawy programowej MEN, są zgodne z celami i zagadnieniami zawartymi w programach nauczania z zakresu przedmiotu „plastyka” w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych.
Należy jednak zauważyć, że opisane przez Panią kursy i warsztaty z rysunku i plastyki dla dzieci są nauczaniem specjalistycznym, świadczonym w sposób doraźny, które nie stanowi przekazywania wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębiania oraz rozwoju. W efekcie wykonywanych przez Panią usług podnoszone są umiejętności artystyczne. W świetle ww. orzeczenia TSUE C-373/19, takich usług nie można uznać za usługi obejmujące kształcenie powszechne – na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym.
Nauczanie to nie ma, w świetle ww. orzeczenia TSUE, charakteru kształcenia powszechnego ani wyższego, gdyż nie wiąże się z przekazywaniem wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębiania oraz rozwoju.
Biorąc pod uwagę cele świadczone przez Panią usługi edukacyjne - kursy i warsztaty z rysunku i plastyki dla dzieci i młodzieży należy stwierdzić, że przeważającym celem tych usług jest nauczanie specjalistyczne, świadczone w sposób doraźny, a nie kształcenie powszechne lub wyższe rozumiane jako przekazywanie wiedzy i kompetencji dotyczących obszernego i zróżnicowanego zespołu dziedzin, a także ich pogłębianie oraz rozwój.
Odnosząc się do warsztatów realizowanych na rzecz szkół, gdzie umowy zawiera Pani bezpośrednio ze szkołami jako instytucjami, należy mieć na uwadze, że zwolnienie o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy dotyczy usług prywatnego nauczania świadczonych przez nauczycieli na własny rachunek. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczą usługi nauczania na podstawie umów zawieranych z innymi podmiotami, np. szkołami, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz ze szkołą.
Zatem, w przypadku gdy umowy zawiera Pani bezpośrednio ze szkołami jako instytucjami wystąpi sytuacja, w której nie będzie Panią łączyć bezpośrednia relacja umowna z dziećmi/młodzieżą uczestniczącą w kursach i warsztatach z rysunku i plastyki lub z ich rodzicami bądź opiekunami prawnymi uczniów (nabywcami usług).
W konsekwencji, nie można uznać, że kursy i warsztaty z rysunku i plastyki dla dzieci i młodzieży świadczone przez Panią na rzecz szkół stanowią usługi prywatnego nauczania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy. Tym samym, kursy i warsztaty świadczone przez Panią na rzecz szkół nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
Tym samym prowadzone przez Panią kursy i warsztaty z rysunku i plastyki dla dzieci i młodzieży, (zarówno gdy umowy zawiera Pani z rodzicami lub opiekunami prawnymi uczniów, jak również gdy warsztaty realizowane są na rzecz szkół, a umowy zawiera Pani bezpośrednio ze szkołami jako instytucjami) nie są objęte zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.
W konsekwencji Pani stanowisko jest nieprawidłowe
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
W zakresie pytania nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
