Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.146.2025.1.DS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16 maja 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.146.2025.1.DS

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku opodatkowania czynności wykonywanych w ramach wspólnego przedsięwzięcia polegającego na organizacji Wydarzenia. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Fundacja jest polskim rezydentem podatkowym, mającym siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Fundacja podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług („Podatku VAT”).

Celem działania Fundacji jest działalność kulturalna i edukacyjna rozumiana jako aktywizacja nowoczesnego społeczeństwa w zakresie poszerzenia, promowania, zdobywania i utrwalania wiedzy na tematy związane z szeroko pojętą kulturą i popkulturą (...), czytelnictwem oraz dobrami współczesnej kultury i nauki.

Fundacja zamierza zawrzeć z partnerem (dalej: „Partner”) umowę dotyczącą organizacji wspólnego przedsięwzięcia (dalej: „Umowa”) polegającego na organizacji wydarzenia promującego i rozpowszechniającego (...) kulturę. Celem Umowy będzie uzgodnienie warunków współpracy pomiędzy Partnerem a Fundacją przy współorganizacji konkretnego wydarzenia dotyczącego promocji (...) kultury i popkultury (dalej: „Wydarzenie”).

W ramach Umowy Fundacja i Partner będą wspólnie odpowiadać za następujące etapy przygotowania Wydarzenia. Wnioskodawca poniżej przedstawił podział czynności pomiędzy Partnerem a Fundacją.

Fundacja

Partner

1. Przygotowanie programu merytorycznego Wydarzenia:

[-] nawiązanie współpracy z kluczowymi gośćmi (gwiazdami) poprzez prowadzenie negocjacji i ich akomodacje w trakcie ich pobytu na Wydarzeniu;

[-] nawiązanie współpracy z wolontariuszami-prelegentami;

[-] ułożenie godzinowego planu programu (atrakcji) odbywających w trakcie Wydarzenia;

[-] zapewnienie potrzebnego wyposażenia dla wolontariuszy-prelegentów wymaganych do przeprowadzenia ich punktów programu;

[-] obsługa systemu informatycznego do zbierania proponowanych punktów programu.

2. Udostępnienie miejsc gastronomicznych:

[-] wynajem przestrzeni pod stoiska gastronomiczne w trakcie Wydarzenia;

[-] zapewnienie potrzebnego wyposażenia dla wystawców gastronomicznych;

[-] przygotowanie planu rozmieszczenia stoisk gastronomicznych;

[-] organizacja i obsługa stoiska gastronomicznego funkcjonującego pod marką Wydarzenia.

3. Zarządzanie wolontariuszami uczestniczącymi w Wydarzeniu:

[-] zapewnienie akomodacji wolontariuszom w trakcie Wydarzenia;

[-] zbieranie zgłoszeń wolontariuszy do obsługi Wydarzenia;

[-] rozdzielenie prac pomiędzy wolontariuszami przyjętymi do obsługi Wydarzenia;

[-] zarządzanie pracami wolontariuszy w trakcie Wydarzenia;

[-] organizacja prac przygotowawczych przed Wydarzeniem i w jego trakcie.

4. Wynajęcie przestrzeni na Wydarzenie:

[-] opłacenie drugiej i każdej następnej raty za wynajem przestrzeni pod Wydarzenie;

[-] zaplanowanie przeznaczenia poszczególnych obszarów na wynajętej przestrzeni;

[-] prowadzenie negocjacji z przedstawicielami wynajmowanego obiektu związanych z zagospodarowaniem wynajmowanej przestrzeni;

[-] opłacenie pierwszej raty za wynajem przestrzeni pod Wydarzenie.

5. Pozyskanie i obsługę gości specjalnych:

[-] opłacenie udziału gości specjalnych w trakcie Wydarzenia;

[-] prowadzenie negocjacji z gośćmi specjalnymi i ustalenie warunków ich udziału w Wydarzeniu;

[-] obsługa gości specjalnych w trakcie Wydarzenia;

[-] zapewnienie potrzebnego wyposażenia i akomodacji gości specjalnych zgodnie z przeprowadzonymi negocjacjami.

6. Organizację widowisk odbywających się na głównej scenie w trakcie Wydarzenia:

[-] wynajem sprzętu potrzebnego do przeprowadzenia widowisk na scenie głównej;

[-] obsługa widowisk odbywających się na głównej scenie;

[-] utrzymywanie kontaktu z talentami występującymi na scenie głównej;

[-] organizacja prac przy widowiskach organizowanych na scenie głównej;

[-] ustalenie zapotrzebowania na dodatkowe wyposażenie sceny głównej zgodnie z wymaganiami występujących tam talentów.

7. Zakupienie materiałów promocyjnych:

[-] zamówienie i opłacenie materiałów promocyjnych Wydarzenia;

[-] zaplanowanie logistyki związanej z zamówionymi materiałami, aby dotarły na czas;

[-] zamówienie indywidualnych ilustracji będących częścią identyfikacji wizualnej Wydarzenia;

[-] zaprojektowanie materiałów promocyjnych Wydarzenia.

8. Zapewnienie marketingu i promocji Wydarzenia:

[-] zamówienie i opłacenie kampanii reklamowych Wydarzenia w mediach społecznościowych;

[-] zamówienie i opłacenie kampanii reklamowych na nośnikach OOH;

[-] nawiązanie współpracy z mediami i influencerami;

[-] zapewnienie obsługi medialnej w trakcie trwania Wydarzenia;

[-] nawiązanie współpracy z organizatorami innych wydarzeń o podobnym profilu;

[-] ustalenie strategii marketingowej do wdrożenia przy promocji Wydarzenia.

9. Przygotowanie i obsługa logistyczna:

[-] opłacenie wynajmu transportu do przewozu wyposażenia Wydarzenia;

[-] wdrożenie planu logistycznego przy organizacji Wydarzenia.

10. Sprzedaż biletów na Wydarzenie:

[-] obsługa systemu sprzedaży biletów;

[-] obsługa klientów;

[-] informowanie klientów o sprawach związanych ze sprzedażą biletów na Wydarzenie;

[-] przyjmowanie i rozliczanie wpłat za bilety.

11. Zapewnienie obsługi medycznej Wydarzenia:

[-] nawiązanie współpracy z wolontariuszami medycznymi;

[-] przeszkolenie wolontariuszy medycznych w zakresie pomocy przy Wydarzeniu;

[-] organizacja prac wolontariuszy medycznych w trakcie Wydarzenia;

[-] zapewnienie potrzebnego wyposażenia do prowadzenia działań w trakcie Wydarzenia.

12. Sprzedaż miejsc wystawienniczych:

[-] obsługa systemu sprzedaży miejsc wystawienniczych;

[-] obsługa wystawców;

[-] informowanie wystawców o sprawach związanych ze sprzedażą miejsc wystawienniczych na Wydarzenie;

[-] przyjmowanie i rozliczanie wpłat za miejsca wystawiennicze;

[-] ustalenie rozmieszczenia miejsc wystawienniczych na terenie Wydarzenia.

13. Zapewnienie obsługi technicznej Wydarzenia:

[-] nawiązanie współpracy z wolontariuszami technicznymi;

[-] przeszkolenie wolontariuszy technicznych w zakresie pomocy przy Wydarzeniu;

[-] organizacja prac wolontariuszy technicznych w trakcie Wydarzenia;

[-] zapewnienie potrzebnego wyposażenia do prowadzenia działań w trakcie Wydarzenia.

14. Zapewnienie bezpieczeństwa BHP i bezpieczeństwa przeciwpożarowego, wyznaczenie dróg ewakuacyjnych:

[-] ustalenie planu bezpieczeństwa Wydarzenia; [-] przeprowadzenie oceny ryzyka dla wolontariuszy wykonujących świadczenia w ramach Wydarzenia;

[-] zapewnienie środków ochrony indywidualnej i grupowych dla wolontariuszy wykonujących świadczenia w ramach Wydarzenia;

[-] szkolenie wolontariuszy wykonujących świadczenia w ramach Wydarzenia z zakresu Bezpieczeństwa i Higieny Pracy.

15. Wynajem sprzętu na Wydarzenie:

[-] ustalenie zapotrzebowania na sprzęt wykorzystywany w trakcie Wydarzenia;

[-] przeprowadzenie negocjacji w celu wynajmu sprzętu po możliwie najbardziej korzystnych warunkach;

[-] dopilnowanie logistyki związanej z przewozem wykorzystywanego sprzętu;

[-] zdanie wynajmowanego sprzętu.

16. Zakup materiałów eksploatacyjnych:

[-] ustalenie zapotrzebowania na materiały eksploatacyjne wykorzystywane w trakcie Wydarzenia;

[-] zestawienie potrzebnego zapotrzebowania na materiały eksploatacyjne z istniejącym stanem magazynowym;

[-] przeprowadzenie wywiadu w celu zakupu materiałów eksploatacyjnych po możliwie najbardziej korzystnych warunkach;

[-] dopilnowanie logistyki związanej z przewozem materiałów eksploatacyjnych.

17. Sprzedaż gadżetów związanych z Wydarzeniem:

[-] ustalenie gadżetów związanych z Wydarzeniem, które planowo mają być sprzedawane przy okazji Wydarzenia;

[-] zamówienie i opłacenie ustalonych gadżetów;

[-] dopilnowanie logistyki związanej z przewozem zamówionych gadżetów;

[-] sprzedaż i wydawanie zamówionych gadżetów uczestnikom w trakcie Wydarzenia.

18. Wsparcie prawne:

[-] prowadzenie rozmów z ekspertami w sprawach spornych związanych z organizacją Wydarzenia;

[-] wydawanie interpretacji związanych z działaniami przy organizacji Wydarzenia;

[-] weryfikacja kwestii związanych z danymi osobowymi;

[-] ustalenie regulaminów wykorzystywanych przy Wydarzeniu.

Wszelkie czynności podejmowane przez strony Umowy (Partnera i Fundację) będą stanowić realizację postanowień Umowy i zmierzać do organizacji Wydarzenia, a także jego realizację (przeprowadzenie), a więc będą realizacją wspólnego przedsięwzięcia wykonywanego na podstawie Umowy. Celem Fundacji oraz Partnera jest organizacja wspólnego przedsięwzięcia jakim jest wskazane powyżej Wydarzenie.

[Partycypacja w przychodach i kosztach Wydarzenia]

Umowa będzie określała w sposób procentowy podział ewentualnych zysków oraz podział ewentualnych strat pomiędzy Fundacją a Partnerem wypracowanych w toku organizacji Wydarzenia. Fundacja oraz Partner będą dokonywać rozliczeń pomiędzy sobą na podstawie noty księgowej. Strony będą dokonywać rozliczeń pomiędzy sobą na podstawie proporcji określonej w sposób procentowy w Umowie.

W związku z przyjętym w Umowie podziałem zadań zamiarem stron jest stała partycypacja w zysku z Wydarzenia. Strony zgodnie z Umową uprawnione będą do wynagrodzenia stanowiącego przychód ze sprzedaży biletów na Wydarzenie w ustalonej w Umowie proporcji dla Fundacji oraz Partnera. W przypadku gdy koszty realizacji Wydarzenia przekroczą uzyskany przychód ze sprzedaży biletów na Wydarzenie, strony Umowy przewidują pokrycie powstałej straty w określonej w Umowie proporcji.

Po zakończeniu Wydarzenia, w terminie przewidzianym w Umowie Strony dokonają ostatecznego rozliczenia na podstawie wystawianej noty księgowej. Fundacja i Partner dokonają pomiędzy sobą rozliczenia polegającego na wzajemnym wyrównaniu poziomu zysku lub straty, w zależności od uzyskanego przez Fundację i Partnera wyniku finansowego w związku z organizacją Wydarzenia, zgodnie z ustaloną w Umowie proporcją.

Oznacza to, że w momencie, w którym strony Umowy, poznają ostateczny wynik finansowy będący efektem organizacji Wydarzenia, Fundacja i Partner dokonają ostatecznego rozliczenia wyniku finansowego według proporcji określonej w Umowie. To rozliczenie pomiędzy stronami nastąpi poprzez wystawienie not księgowych. Płatności realizowane na podstawie wystawionych not mają na celu doprowadzenie do sytuacji, w której osiągnięty zysk z Wydarzenia zostanie podzielony na strony zgodnie z przyjętą w Umowie proporcją. W przypadku, w którym Wydarzenie nie przyniesie zysku (ujemny wynik finansowy Wydarzenia) wystawione noty będą miały na celu rozliczenie powstałej straty przy organizacji Wydarzenia według przyjętej w Umowie proporcji.

Rozliczenie wyniku finansowego będącego efektem organizacji Wydarzenia będzie odbywało się pomiędzy Fundacją a Partnerem na podstawie następujących założeń:

1)w oparciu o postanowienia Umowy strony (Partner i Fundacja) organizują Wydarzenie z uwzględnieniem podziału obowiązków określonych w Umowie;

2)po zakończeniu Wydarzenia strony Umowy (Partner i Fundacja) ustalą (policzą) wynik finansowy powstały w związku z organizacją Wydarzenia;

3)po ustaleniu (policzeniu) wyniku finansowego powstałego w związku z organizacją Wydarzenia zostanie wystawiona nota księgowa prowadząca do rozliczenia wyniku finansowego zgodnie z proporcją ustaloną w umowie;

a)w przypadku, gdy kwota (suma) przychodów powstałych w związku z organizacją Wydarzenia przekroczy sumę rzeczywistych wydatków związanych z organizacją Wydarzenia, nadwyżka przychodów, czyli osiągnięty zysk, będzie podlegać podziałowi pomiędzy stronami Umowy (rozliczenie będzie polegać na wystawieniu noty księgowej na kwotę wyrównującą podział zysku według ustalonej w Umowie proporcji);

b)w przypadku, gdy suma rzeczywistych wydatków związanych z organizacją Wydarzenia przekroczy sumę przychodów powstałych w związku z organizacją Wydarzenia, nadwyżka kosztów, czyli osiągnięta strata, będzie podlegać podziałowi pomiędzy stronami Umowy (rozlicznie będzie polegać na wystawieniu noty księgowej na kwotę wyrównującą podział straty według ustalonej w Umowie proporcji).

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko Fundacji, zgodnie z którym czynności wykonywane w ramach Umowy wspólnego przedsięwzięcia na rzecz Partnera nie stanowią odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 5 i art. 8 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Fundacji, czynności Fundacji (oraz Partnera) w ramach Umowy o wspólnym przedsięwzięciu, nie stanowią odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 5 i art. 8 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: „Podatek VAT”) podlega odpłatna dostawa towarów i świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jako właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Według ustawy o VAT towary to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w pkt. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Pod pojęciem świadczenia usług należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie. Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o VAT zalicza do katalogu usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT.

Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument (odbiorca świadczenia) odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zatem za czynność podlegającą opodatkowaniu Podatkiem VAT mogą zostać uznane tylko takie czynności, które spełniają następujące cechy:

1)istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne;

2)wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy;

3)istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi;

4)odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana Podatkiem VAT;

5)istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Warunki te powinny zostać spełnione łącznie, aby dane świadczenie podlegało jako usługa, opodatkowaniu Podatkiem VAT.

Zatem, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu Podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym świadczeniem wzajemnym (zapłatą). Oznacza to, że zapłacone kwoty muszą stanowić rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach danego stosunku prawnego lub musi dojść do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonanej usługi.

W opisanym stanie faktycznym, w ramach umowy o organizację wspólnego przedsięwzięcia, nie ma miejsca żadne z powyższych kryteriów. Fundacja oraz Partner realizując umowę o organizację wspólnego przedsięwzięcia nie świadczą względem siebie żadnych usług. Celem ich działania jest wspólna organizacja wydarzenia.

Jednocześnie podkreślić należy, że aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje, w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych, w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Niniejszy wniosek dotyczy rozstrzygnięcia, czy rozliczenie pomiędzy Fundacją a Partnerem (uczestnikami wspólnego przedsięwzięcia), które są stronami Umowy o organizację wspólnego przedsięwzięcia – nie stanowi odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 5 i art. 8 ustawy o VAT.

W polskim systemie prawa nie występuje ustawowa definicja „wspólnego przedsięwzięcia”.

W związku z tym przyjmuje się, że zawarcie umowy o organizację wspólnego przedsięwzięcia jest możliwe na podstawie art. 353(1) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.), w ramach zasady swobody umów. W konsekwencji, strony zawierające umowę o wspólne przedsięwzięcie mogą ją ukształtować w sposób dowolny, byleby jej treść lub cel nie sprzeciwiały się ustawie, zasadom współżycia społecznego oraz właściwości takiego stosunku.

Podmioty zawierające umowę o organizację wspólnego przedsięwzięcia:

1)działają wspólnie w obszarze objętym umową o organizację wspólnego przedsięwzięcia; oraz

2)działają niezależnie od siebie w pozostałym zakresie swojej działalności.

W niniejszym stanie faktycznym celem stron Umowy (Fundacja i Partner) jest współpraca polegająca na organizacji Wydarzenia, a podatnikiem podatku VAT jest każda ze stron, która działa w określonym zakresie jako samodzielny i niezależny podatnik.

W praktyce umów obejmujących wspólne przedsięwzięcie to strony określają w umowie przyjęty sposób rozliczeń między sobą, sposób dokumentowania wydatków, podziału należnego wynagrodzenia, terminów wykonania prac oraz kwestii odpowiedzialności za przydzielone im zadania.

W ocenie Fundacji, rozliczenie pomiędzy Fundacją i Partnerem wyniku finansowego uzyskanego w związku z organizacją Wydarzenia, zysku bądź starty, w określonej procentowo proporcji w Umowie nie może być samo przez się potraktowane jako czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podstawowym kryterium, które na gruncie art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ustawy o VAT decyduje o opodatkowaniu jest odpłatność za świadczoną usługę.

Odpłatność w rozumieniu ww. przepisów ustawy o VAT należy rozumieć jako wynagrodzenie należne za dane świadczenie. Wynagrodzenie powinno być zawsze precyzyjnie określone w umowie pomiędzy stronami i stanowić skutek określonego działania, a w efekcie przysporzenia na rzecz jednej ze stron.

Takiej cechy nie ma czynność dokonana przez Fundację i Partnera polegająca na podziale zysku bądź straty powstałej w związku z organizacją Wydarzenia.

Warto podkreślić, że „odpłatność”, o której mowa w ww. przepisach art. 5 i art. 8 ustawy VAT, nie została zdefiniowana, w samej ustawie o VAT. Niemniej na podstawie wypracowanego orzecznictwa polskich sądów administracyjnych oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, przyjmuje się, że: „odpłatność ma miejsce wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem będącym jednocześnie świadczeniem wzajemnym. Usługodawcę musi łączyć stosunek prawny, z którego wynika obowiązek świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności i musi być ono wyrażone w pieniądzu. Istotne jest zaś, że musi istnieć możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za świadczenie usług” (por. J. Zubrzycki, Leksykon VAT 2012, Unimex, str. 68).

Należy zauważyć, że nie każdy transfer wartości pieniężnych może zostać uznany za obrót z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług. W związku z czym transfery wartości pieniężnych można podzielić na dwie grupy:

1)transfery związane z faktyczną dostawą towarów lub świadczeniem usług;

2)transfery związane jedynie z rozliczeniami finansowymi na zasadach uzgodnionych w umowie o wspólne przedsięwzięcie.

Według Fundacji jedynie transfery z pierwszej grupy stanowią dostawę towarów bądź świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT i są dokumentowane fakturami. Transfery z grupy drugiej nie stanowią obrotu, bowiem nie dotyczą dostawy towarów bądź świadczenia usług. Transfery te mają charakter czysto techniczny i są dokonywane w celu odzwierciedlenia przychodów i kosztów stron umowy dla potrzeb m.in. podatku dochodowego od osób prawnych.

W ocenie Fundacji, w opisanym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym), czynności opisane w Umowie o organizację wspólnego przedsięwzięcia nie stanowią świadczenia usług. Rozliczenie tj. podział zysku lub straty pomiędzy stronami Umowy nie stanowi wynagrodzenia za usługi.

Świadczenie usług odbywa się wyłącznie na linii Fundacja (bądź Partner) a określony, indywidualny (zewnętrzny) Zamawiający. Tym świadczeniem będzie wstęp na Wydarzenie, które będą podlegały opodatkowaniu VAT. Z kolei, określony w Umowie podział wszystkich wydatków (kosztów) i uzyskanych przychodów dokonywany przez uczestników wspólnego przedsięwzięcia (Fundację i Partnera), nie może być uznany za wynagrodzenie za jakiekolwiek usługi i przez jeden na rzecz drugiego.

Zdaniem Fundacji w ramach współpracy przy organizacji Wydarzenia strony Umowy nie są wzajemnymi usługobiorcami, a występują zbiorowo w charakterze usługodawców na rzecz uczestników Wydarzenia.

W opisanym we wniosku zdarzeniu przyszłym, Partner i Fundacja realizują czynności (zadania) zmierzające do organizacji Wydarzenia w zakresie ściśle określonym Umową, ale żadna ze stron Umowy nie uzyskuje przy tym świadczenia wzajemnego od drugiej strony Umowy. W konsekwencji, w ocenie Fundacji nie wystąpi w tym przypadku czynność opodatkowana w rozumieniu art. 5 i art. 8 ustawy o VAT.

Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego, w sprawie o sygn. akt I FSK 1128/12: przy ustalaniu na gruncie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, jako przedmiotu opodatkowania, świadczenia usług o złożonym charakterze, jakie stanowią umowy o współpracy (kooperacyjne), należy przede wszystkim uwzględniać cel takich porozumień gospodarczych, a nie dokonywać wyodrębniania, na potrzeby podatkowe poszczególnych czynności służących realizacji tego celu. Celem kooperacji (współpracy, współdziałania) jest uzyskanie przez skoordynowane i wspólne działania partnerów rezultatu, o korzystnym dla nich wymiarze ekonomicznym. Działań takich nie można, do celów podatku od towarów i usług, wydzielać i oceniać jednostkowo, lecz z uwzględnieniem ich charakteru działania złożonego i wspólnego, tworzącego, w aspekcie gospodarczym jedną całość, którego końcowym efektem jest zrealizowanie wspólnego przedsięwzięcia.

Uzasadnione jest więc stanowisko Fundacji, że rozliczenie wyniku finansowego po zakończonej organizacji Wydarzenia powinno nastąpić poprzez wystawienie noty księgowej, co wynika z faktu, że rozliczeniu takiemu nie można przyznać charakteru świadczenia usług.

Zarówno Partner jak i Fundacja, w celu realizacji Wydarzenia angażują własne aktywa (wykwalifikowana kadra, środki finansowe, urządzenia itp.) w celu pokrycia kosztów organizacji Wydarzenia. Natomiast udział Partnera i Fundacji w wyniku finansowym zostanie w Umowie określony w sposób procentowy (określenie jaki procent zysku bądź straty przypadnie danej stronie będzie wynikać z zawartej Umowy).

Należy zatem uznać, że relacje pomiędzy stronami Umowy nie są świadczeniem usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zatem alokacja zysku powinna zostać dokonana za pomocą noty księgowej. Nie dochodzi tutaj bowiem do wzajemnego świadczenia za wynagrodzeniem, a jedynie do wzajemnych rozliczeń pomiędzy organizatorami Wydarzenia, na podstawie zawartej Umowy. Czynność ta nie rodzi zatem skutków w podatku VAT, a tym samym nie podlega fakturowaniu, a skoro tak, to powinna być dokumentowana notą księgową.

W ocenie Fundacji działań podjętych w ramach umów o współpracy nie można dla celów podatku VAT oceniać jednostkowo, lecz z uwzględnieniem ich charakteru jako działania złożonego i wspólnego, tworzącego, w aspekcie gospodarczym, jedną całość. Podział przychodów i kosztów dokonany przez Partnera i Fundację będzie wewnętrznym rozliczeniem między podmiotami uczestniczącymi w świadczeniu usług (organizacji Wydarzenia) na rzecz usługobiorcy (uczestnika Wydarzenia).

Podsumowując, w zakresie ustalonej zasady partycypacji stron w przychodach i kosztach Wydarzenia, zgodnie z przyjętą w Umowie proporcją, która nie odnosi się do żadnych wykonanych wzajemnie usług, a stanowi jedynie transfer części przychodu ze sprzedaży biletów na Wydarzenie, należnego drugiej stronie Umowy, należy uznać za niezwiązane z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT. W związku z tym nie powinno, w ocenie Fundacji być udokumentowane fakturą, ale notą księgową.

Stanowisko Fundacji znajduje potwierdzenie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych:

1)pismo z 12 listopada 2024 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.285.2024.6.IK;

2)pismo z 12 listopada 2024 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.279.2024.6.KO;

3)pismo z 9 sierpnia 2024 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112- KDIL3.4012.312.2024.2.EW

4)pismo z 1 sierpnia 2024 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1- 1.4010.276.2024.3.MF;

5)pismo z 18 listopada 2022 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.446.2022.1.SN;

6)pismo z 9 sierpnia 2024 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112- KDIL3.4012.312.2024.2.EW.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 8 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy. Każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi zatem co do zasady usługę w rozumieniu ustawy, niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:

-w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, nabywca jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia;

-świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Przy czym z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 cyt. ustawy).

Kwestia „odpłatności” była niejednokrotnie przedmiotem rozstrzygania przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (np. wyrok z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise), przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego.

Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę, należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Zatem za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:

  • istnieje związek prawny między dostawcą i odbiorcą bądź między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
  • wynagrodzenie otrzymane przez dostawcę/usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za dokonywane dostawy bądź świadczone usługi na rzecz odbiorcy,
  • istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
  • odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
  • istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.

Zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo polskim rezydentem podatkowym, mającym siedzibę i zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, są również Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zamierzają Państwo zawrzeć z Partnerem umowę dotyczącą organizacji wspólnego przedsięwzięcia polegającego na organizacji wydarzenia promującego i rozpowszechniającego (...) kulturę. Celem Umowy będzie uzgodnienie warunków współpracy pomiędzy Partnerem a Państwem przy współorganizacji konkretnego wydarzenia dotyczącego promocji (...) kultury i popkultury.

W ramach Umowy Państwo i Partner będą wspólnie odpowiadać za następujące etapy przygotowania Wydarzenia. Umowa pomiędzy Państwem i Partnerem będzie określała w sposób procentowy podział ewentualnych zysków oraz podział ewentualnych strat wypracowanych w toku organizacji Wydarzenia. Państwo oraz Partner będą dokonywać rozliczeń pomiędzy sobą na podstawie noty księgowej. Strony będą dokonywać rozliczeń pomiędzy sobą na podstawie proporcji określonej w sposób procentowy w Umowie. W związku z przyjętym w Umowie podziałem zadań zamiarem stron jest stała partycypacja w zysku z Wydarzenia. Strony zgodnie z Umową uprawnione będą do wynagrodzenia stanowiącego przychód ze sprzedaży biletów na Wydarzenie w ustalonej w Umowie proporcji dla Państwa oraz Partnera. W przypadku gdy koszty realizacji Wydarzenia przekroczą uzyskany przychód ze sprzedaży biletów na Wydarzenie, strony Umowy przewidują pokrycie powstałej straty w określonej w Umowie proporcji.

Po zakończeniu Wydarzenia, w terminie przewidzianym w Umowie, Państwo i Partner dokonają pomiędzy sobą rozliczenia polegającego na wzajemnym wyrównaniu poziomu zysku lub straty, w zależności od uzyskanego przez Państwa i Partnera wyniku finansowego w związku z organizacją Wydarzenia, zgodnie z ustaloną w Umowie proporcją.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy mają Państwo wątpliwości, czy czynności wykonywane w ramach Umowy wspólnego przedsięwzięcia na rzecz Partnera nie stanowią odpłatnego świadczenia usług podlegającego opodatkowaniu VAT (art. 5 i 8 ustawy).

Zauważyć należy, że zawieranie pomiędzy podmiotami porozumień w postaci umowy o współpracę jest dopuszczalne, w ramach swobody umów.

Stosownie do art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):

Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Wspólne przedsięwzięcie charakteryzuje to, że jego uczestnicy są związani ustaleniami umownymi. Umowa o wspólne przedsięwzięcie z reguły wiąże podmioty na czas określony, najczęściej oznaczony osiągnięciem celu, dla którego została zawarta. Podmioty podejmujące współpracę w ramach wspólnego przedsięwzięcia realizują wspólną politykę finansową objętą porozumieniem, a podjęte przez takie podmioty działania nie tworzą podmiotu gospodarczego, który byłby odrębnym podmiotem gospodarczym podlegającym rejestracji. Zatem przedsiębiorcy działający w ramach wspólnego przedsięwzięcia są odrębnymi podatnikami VAT.

W konsekwencji w sytuacjach, w których przedmiotem umowy stron jest wspólna realizacja określonego celu, można przyjąć, że w zakresie działań każdej ze stron, wynikających z ich obowiązków umownych, nie dochodzi do wzajemnego odpłatnego świadczenia usług. Należy podkreślić, że w tego rodzaju przypadkach wszystkie strony umowy osiągają zamierzone cele, z tym że osiągnięcie tych celów nie jest bezpośrednio związane ze świadczeniem innego podmiotu w ramach zawartej umowy.

W analizowanej sprawie, zawarli Państwo z Partnerem Umowę, w ramach której zarówno Państwo jak i Partner zobowiązali się do organizacji wspólnego przedsięwzięcia polegającego na organizacji wydarzenia promującego i rozpowszechniającego (...)kulturę. Jak wynika z opisu sprawy, strony umowy nie wykonują na swoją rzecz żadnych czynności, lecz będą wspólnie odpowiadać za poszczególne etapy przygotowania Wydarzenia według przedstawionego we wniosku podziału. Wszelkie czynności podejmowane przez strony Umowy (Partnera i Państwa) będą stanowić realizację postanowień Umowy i zmierzać do organizacji Wydarzenia, a także jego realizację (przeprowadzenie), a więc będą realizacją wspólnego przedsięwzięcia wykonywanego na podstawie Umowy. Zatem osiągnięcie wspólnego celu w postaci organizacji Wydarzenia nie wiąże się z wykonywaniem świadczeń Państwa i Partnera na swoją rzecz a działania stron koncentrują się na realizacji poszczególnych etapów realizacji zamierzonego celu, jakim jest przygotowanie Wydarzenia.

Zatem w analizowanej sprawie w nie dochodzi do wzajemnego świadczenia usług pomiędzy Państwem a Partnerem. Tym samym, relacji występujących pomiędzy Państwem a Partnerem, w ramach zawartej Umowy nie można traktować jako odpłatnego świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy podlegającego opodatkowaniu na podstawie art. 5 ustawy.

Z uwagi na powyższe, również transfer środków pieniężnych związany z rozliczeniami dokonywanymi między Stronami, obejmujący podział zysków i ewentualnych strat, nie będzie dotyczyć żadnych usług czy też dostaw towarów wykonywanych przez jednego z uczestników przedsięwzięcia na rzecz drugiego, będzie mieć charakter techniczny i będzie dokonywany w celu odzwierciedlenia partycypacji poszczególnych uczestników przedsięwzięcia w przychodach i kosztach generowanych przez wspólne przedsięwzięcie. Co więcej sam podział przychodów i kosztów nie będzie stanowił czynności podlegającej opodatkowaniu.

Umowa pomiędzy Państwem i Partnerem będzie określała bowiem w sposób procentowy podział ewentualnych zysków oraz podział ewentualnych strat wypracowanych w toku organizacji Wydarzenia. Państwo oraz Partner będą dokonywać rozliczeń pomiędzy sobą na podstawie noty księgowej. Strony będą dokonywać rozliczeń pomiędzy sobą na podstawie proporcji określonej w sposób procentowy w Umowie. Po zakończeniu Wydarzenia, w terminie przewidzianym w Umowie Strony dokonają ostatecznego rozliczenia na podstawie wystawianej noty księgowej. W momencie, w którym strony Umowy, poznają ostateczny wynik finansowy będący efektem organizacji Wydarzenia, Państwo i Partner dokonają ostatecznego rozliczenia wyniku finansowego według proporcji określonej w Umowie. Płatności realizowane na podstawie wystawionych not mają na celu doprowadzenie do sytuacji, w której osiągnięty zysk z Wydarzenia zostanie podzielony na strony zgodnie z przyjętą w Umowie proporcją. W przypadku, w którym Wydarzenie nie przyniesie zysku (ujemny wynik finansowy Wydarzenia) wystawione noty będą miały na celu rozliczenie powstałej straty przy organizacji Wydarzenia według przyjętej w Umowie proporcji.

Zatem ustalonej partycypacji stron w przychodach i kosztach Wydarzenia, zgodnie z przyjętą w Umowie proporcją, która nie odnosi się do żadnych wykonanych wzajemnie usług czy dostaw towarów, a stanowi jedynie transfer części przychodu ze sprzedaży biletów na Wydarzenie, należnego drugiej stronie Umowy, nie można uznać za związaną z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT wykonywanymi pomiędzy stronami Umowy.

Podsumowując, czynności wykonywane przez Państwa w ramach Umowy wspólnego przedsięwzięcia na rzecz Partnera nie stanowią odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 5 i art. 8 ustawy.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy skutków podatkowych organizacji wspólnego przedsięwzięcia dla Państwa, nie rozstrzyga jedna skutków podatkowych dla Partnera.

Niniejsza interpretacja stanowi rozstrzygnięcie jedynie w stosunku do kwestii objętych zadanym pytaniem. Inne kwestie nieobjęte zadanym pytaniem, poruszone w uzasadnieniu Państwa stanowiska w sprawie, nie były przedmiotem rozstrzygnięcia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.