
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących przy świadczeniu usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w ramach Modelu B2C, przy umożliwieniu tym Użytkownikom przekazania gotówki Kurierowi za zamówienie, biorąc pod uwagę planowany proces zakupów i rozliczenia płatności.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Informacje ogólne
(…) jest spółką prawa handlowego z siedzibą w Polsce, zarejestrowaną w Polsce jako czynnik podatnik VAT. Spółka należy do grupy (…) i jej udziały są w 100% w posiadaniu spółki (…), spółki prawa (…) (dalej: „WE”).
Działalność gospodarcza Spółki
Spółka prowadzi działalność gospodarczą przy wykorzystaniu platformy technologicznej (dalej: „Platforma”), zarządzanej przez spółkę z grupy (…) i dostępnej w szczególności w formie serwisu internetowego lub aplikacji mobilnej. Platforma umożliwia użytkownikom końcowym zamawianie towarów i usług bezpośrednio od sprzedawców prowadzących działalność gospodarczą, takich jak restauracje lub sklepy (dalej: „Handlowcy”), którzy korzystają z Platformy do prezentowania swojej oferty w zakresie gotowych dań lub innych towarów. Spółka świadczy na rzecz Handlowców usługi polegające na:
- umożliwieniu Handlowcom publikowania i zarządzania ofertami towarów dostępnych dla użytkowników końcowych Platformy;
- obsłudze płatności za transakcje zawierane pomiędzy użytkownikami końcowymi a Handlowcami za pośrednictwem Platformy;
- organizacji procesu dostawy, umożliwiając Handlowcom skorzystanie z usługi dostawy zamówionych towarów do wskazanego miejsca.
W celu realizacji poszczególnych zamówień składanych przez użytkowników końcowych za pomocą Platformy, Spółka nabywa usługi dostawy towarów od profesjonalnych partnerów flotowych, będących czynnymi podatnikami VAT (dalej: „Partnerzy”). W celu wykonania swoich usług, Partnerzy współpracują z osobami zajmującymi się transportem towarów (dalej: „Kurierzy”). Kurierzy doręczają zamówione u Handlowców towary bezpośrednio do miejsc wskazanych przez użytkowników końcowych Platformy. Kurierzy realizujący dostawy zamówione za pośrednictwem Platformy mogą nosić odzież lub akcesoria zawierające oznaczenia marki (…), np. kurtki, torby do przewożenia zamówień oraz środki transportu opatrzone logotypem (…), ale nie są do tego zobowiązani. Kurierzy mają w zakresie doboru odzieży i akcesoriów swobodę i mogą używać prywatnych ubrań. Kurierzy mogą również mieć na sobie odzież lub używać akcesoriów opatrzonych logotypami firm konkurencyjnych wobec (…).
Niniejszy wniosek odnosi się wyłącznie do przypadków, w których zamówienia za pośrednictwem Platformy są składane przez osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej (dalej: „Użytkownicy”).
Modele rozliczeń
Co do zasady Spółka stosuje model „usługi świadczonej na rzecz Handlowca”, w ramach którego dostarcza na rzecz Handlowców usługi obejmujące m.in. dostarczanie zamówień pod wskazane adresy. Oznacza to, że dostarczenie zamówionych towarów stanowi element usługi świadczonej przez Spółkę na rzecz Handlowców (tzw. sprzedaż B2B).
Jednocześnie Spółka oferuje również usługi świadczone bezpośrednio na rzecz Użytkownika (dalej: „Model B2C”), w którym Spółka świadczy usługi bezpośrednio na rzecz Użytkowników zamawiających towary u Handlowców. W Modelu B2C zakres odpłatnych usług na rzecz Użytkowników obejmuje:
- umożliwienie składania zamówień na towary, w tym z dostawą, u Handlowców, z którego tytułu Spółce należna jest opłata serwisowa;
- realizację dostawy zamówionych towarów do miejsca wskazanego przez Użytkownika, z którego tytułu Spółka pobiera opłatę za dostawę.
Aby zwiększyć atrakcyjność Modelu B2C oraz dostosować się do preferencji płatniczych klientów, Spółka planuje wprowadzenie możliwości dokonywania płatności gotówkowych za usługi świadczone przez nią bezpośrednio na rzecz Użytkowników.
Realizacja zamówień i rozliczenie transakcji gotówkowych w Modelu B2C
Po wprowadzeniu możliwości płatności gotówkowej w Modelu B2C, proces zakupów i rozliczenia płatności będzie kształtował się następująco:
1.Złożenie zamówienia - Użytkownik wybiera na Platformie towary oferowane przez danego Handlowca i inicjuje proces zamówienia. Przed finalizacją transakcji otrzymuje pełne podsumowanie kosztów, obejmujące cenę zamawianych towarów należną Handlowcowi, oraz wysokość opłaty serwisowej oraz za dostawę, które Użytkownik ma uiścić na rzecz Spółki. Zamówienie jest rejestrowane w systemie operacyjnym Spółki pod unikalnym numerem identyfikacyjnym (dalej: „ID zamówienia”).
2.Przetworzenie zamówienia - po złożeniu zamówienia informacja o nim zostaje przekazana do odpowiedniego Handlowca, który rozpoczyna jego realizację. Równocześnie zamówienie zostaje przypisane do Kuriera, który odbiera gotowe towary od Handlowca (zwykle z dokumentem sprzedaży wystawionym przez Handlowca na rzecz Użytkownika, np. paragonem) i dostarcza je do Użytkownika. Kurier jest identyfikowany w systemie za pomocą unikalnego numeru (dalej: „ID Kuriera”) i otrzymuje powiadomienie o nowym zleceniu za pośrednictwem aplikacji powiązanej z Platformą.
3.Dostawa i płatność - Kurier odbiera przygotowane zamówienie od Handlowca i dostarcza je pod adres wskazany przez Użytkownika. Przy odbiorze zamówienia Użytkownik przekazuje Kurierowi płatność gotówkową, obejmującą pełną kwotę należności - zarówno za zamówione towary (należną Handlowcowi), jak i za usługi świadczone przez Spółkę na rzecz Użytkownika, z tytułu których należne są opłaty serwisowa oraz za dostawę. Kurier potwierdza otrzymanie płatności w aplikacji powiązanej z Platformą.
4.Rozliczenie środków - Zgodnie z obowiązującymi umowami pomiędzy Spółką a Partnerami, środki pieniężne otrzymane przez Kuriera stanowią własność Spółki, a Kurier przechowuje gotówkę w jej imieniu do momentu dalszego rozliczenia zgodnie z ustalonymi procedurami. System Spółki aktualizuje na bieżące saldo gotówki przypisanej do każdego Kuriera.
5.Przekazanie gotówki - Kurierzy okresowo, zazwyczaj co kilka dni, przekazują całość gotówki przechowywanej w imieniu Spółki do (…)., spółki z siedzibą w (…) (dalej: „(…)”), świadczącej na rzecz Spółki usługi w zakresie obsługi transakcji gotówkowych. Przekazując gotówkę do (…), Kurierzy nie wskazują zamówień, których dotyczy przekazana kwota. (…) rejestruje każdą wpłatę, uwzględniając datę i godzinę dokonania wpłaty, przekazaną kwotę oraz ID Kuriera dokonującego wpłaty. Po fizycznym otrzymaniu gotówki, (…) dokonuje jej konwersji na pieniądz elektroniczny. Proces ten polega na utworzeniu ekwiwalentu otrzymanej kwoty w formie cyfrowej, a skonwertowane środki są przechowywane na specjalnym koncie Spółki w systemie prowadzonym przez (…).
6.Przelewy do (…) - Następnie (…) przekazuje środki pieniężne otrzymane od Kurierów na rachunek bankowy (…) z siedzibą w (…) (dalej: „(…)”), która pełni rolę dostawcy usług płatniczych w grupie (…). Transfery środków odbywają się codziennie w formie elektronicznej, bez fizycznego przemieszczenia gotówki. Dodatkowo, (…) przygotowuje codziennie zestawienie wszystkich transakcji oraz dokument stanowiący podstawę do przelewu środków na konto (…). (…) otrzymuje środki i część z nich przekazuje do Spółki - są to kwoty opłat serwisowej oraz za dostawę należne Spółce w związku z Modelem B2C, pomniejszone o wynagrodzenie należne (…) od Spółki za obsługę procesu płatności.
7.Potrącenie wynagrodzeń - (…) i (…) potrącają swoje wynagrodzenie za świadczone na rzecz Spółki usługi z przekazywanych środków, a Spółka otrzymuje na swój rachunek bankowy kwotę pomniejszoną o te wynagrodzenia. Jednocześnie, na potrąconą kwotę Spółka otrzymuje dokument rozliczeniowy, np. fakturę.
8.Przekazanie środków na rachunek Spółki - Po potrąceniu wynagrodzenia, (…) przekazuje za pośrednictwem przelewu bankowego pozostałe środki - odpowiednio na rzecz Spółki za świadczenie usług w Modelu B2C, oraz na rzecz Handlowców za towary (w szczególności gotowe dania).
Podsumowując, zamówienia składane przez Użytkowników będą rejestrowane w systemie Spółki pod unikatowym numerem identyfikacyjnym (ID Zamówienia). System będzie gromadził szczegółowe informacje o każdym zamówieniu, obejmujące wybraną metodę płatności, łączną kwotę należności oraz szczegółowy podział kosztów, w tym opłatę serwisową i opłatę za dostawę. Po zatwierdzeniu zamówienia system wygeneruje jego potwierdzenie.
Zamówienia będą przypisywane do konkretnych Kurierów, którzy będą identyfikowani w systemie Spółki za pomocą unikatowego numeru (ID Kuriera). W systemie rejestrowana będzie również wartość środków pieniężnych należących do Spółki, które poszczególni Kurierzy przechowują w jej imieniu do momentu przekazania ich (…).
Spółka otrzyma od (…) cykliczne raporty - dobowe i miesięczne - zawierające szczegółowe zestawienia gotówkowych wpłat dokonanych przez Kurierów na rzecz (…). W raportach tych znajdą się kluczowe informacje, takie jak data i godzina dokonania wpłaty, przekazana kwota, wynagrodzenie należne (…) (potrącane z kwoty przekazania), a także ID Kuriera dokonującego wpłaty.
Spółka będzie porównywać kwoty gotówki przekazane przez Kurierów z zamówieniami przypisanymi do nich w systemie. Rozliczenie wpłat będzie następowało według zasady FIFO (pierwsze weszło, pierwsze wyszło), co oznacza, że środki przekazane przez Kurierów będą w pierwszej kolejności alokowane na pokrycie najstarszych nierozliczonych zamówień ze Spółką.
Pytanie
Czy świadczenie przez Wnioskodawcę usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w ramach Modelu B2C, przy umożliwieniu Użytkownikowi przekazania gotówki Kurierowi, biorąc pod uwagę planowany proces zakupów i rozliczenia płatności, będzie zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 42 załącznika do rozporządzenia?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie przez Niego usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w ramach Modelu B2C, przy umożliwieniu Użytkownikowi przekazania gotówki Kurierowi, biorąc pod uwagę planowany proces zakupów i rozliczenia płatności, będzie zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 42 załącznika do rozporządzenia.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Przepisy znajdujące zastosowanie
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń lub dokonywanych dostaw. Jeżeli nabywcą danej usługi lub danego towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, z uwzględnieniem wytycznych wynikających z cytowanego przepisu ustawy.
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie.
W obecnym stanie prawnym, zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 rozporządzenia. Przepisy te wskazują odpowiednio na dwojakiego rodzaju zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienia dla określonych grup podatników (zwolnienia podmiotowe) i zwolnienia dla konkretnych czynności (zwolnienia przedmiotowe).
Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Zgodnie zaś z § 2 ust. 2 rozporządzenia w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
W załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 42: Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczy konkretnych czynności.
Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia. Wyłączenia te nie obejmują usług takich jak świadczone przez Spółkę w ramach Modelu B2C.
Otrzymanie zapłaty przez świadczącego usługę w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej.
W opisanym zdarzeniu przyszłym Kurier odbierze przygotowane zamówienie od Handlowca i dostarczy je pod adres wskazany przez Użytkownika. Przy odbiorze zamówienia Użytkownik przekaże Kurierowi gotówkę należną zarówno za zamówione towary (należną Handlowcowi), jak i za usługi świadczone przez Spółkę na rzecz Użytkownika, z tytułu których należne będą opłaty serwisowa oraz za dostawę. Kurier potwierdzi otrzymanie płatności w aplikacji powiązanej z Platformą.
Kurier przechowa gotówkę do momentu dalszego rozliczenia zgodnie z ustalonymi procedurami. System Spółki zaktualizuje na bieżące saldo gotówki przypisanej do każdego Kuriera. Kurierzy okresowo, zazwyczaj co kilka dni, będą przekazywali całość przechowywanej przez nich gotówki do (…), świadczącej na rzecz Spółki usługi w zakresie obsługi transakcji gotówkowych. (…) zarejestruje każdą wpłatę, uwzględniając datę i godzinę dokonania wpłaty, przekazaną kwotę oraz ID Kuriera dokonującego wpłaty. Po rozliczeniu się z gotówki przez Kurierów, (…) przechowa środki należne Spółce na specjalnym koncie Spółki w systemie prowadzonym przez (…).
Następnie (…) przekaże środki pieniężne otrzymane od Kurierów na rachunek bankowy (…), który pełni rolę dostawcy usług płatniczych w grupie (…). Transfery środków będą odbywały się codziennie w formie elektronicznej. Dodatkowo, (…) przygotuje codziennie zestawienie wszystkich transakcji oraz dokument stanowiący podstawę do przelewu środków na konto (…). (…) otrzyma środki i część z nich przekaże do Spółki - będą to kwoty m.in. z tytułu opłat serwisowej oraz za dostawę należne Spółce w związku z Modelem B2C, pomniejszone o wynagrodzenie należne (…) od Spółki za obsługę procesu płatności.
(…) i (…) będą potrącały swoje wynagrodzenie za świadczone na rzecz Spółki usługi z przekazywanych środków, a Spółka otrzyma na swój rachunek bankowy kwotę pomniejszoną o te wynagrodzenia. Jednocześnie, na potrąconą kwotę Spółka otrzyma dokument rozliczeniowy, np. fakturę.
Po potrąceniu wynagrodzenia, (…) przekaże za pośrednictwem przelewu bankowego pozostałe środki odpowiednio na rachunek Spółki za świadczenie usług w Modelu B2C, oraz na rzecz Handlowców za towary (w szczególności gotowe dania).
Mając na uwadze opisany model rozliczeń, w opinii Wnioskodawcy, Spółka spełnia warunki dla zwolnienia usług serwisowej oraz za dostawę z obowiązku rejestracji na kasie fiskalnej. W szczególności, na uwagę zasługuje fakt, iż warunkiem zastosowania zwolnienia, o którym mowa w poz. 42 załącznika do rozporządzenia jest otrzymanie zapłaty przez usługodawcę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. A zatem, w opisanym modelu B2C, skoro Wnioskodawca będzie otrzymywał zapłatę w całości za pośrednictwem banku na swój rachunek bankowy - w szczególności nie będzie otrzymywał tego wynagrodzenia w inny sposób - Spółka będzie wypełniać warunki przedmiotowego zwolnienia.
Stanowisko to znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych, wydawanych w analogicznych stanach faktycznych. W interpretacjach tych Organ przyznaje podatnikom rację, że otrzymanie gotówki przez kuriera w imieniu dostawcy i przekazanie stosownych kwot do dostawcy drogą przelewu bankowego spełnia ww. warunek na podstawie analogicznego zapisu, dotyczącego dostawy towarów w systemie wysyłkowym (por. poz. 41 załącznika do rozporządzenia; czy też poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących). Jak przykład warto przytoczyć:
- interpretację indywidualną sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.391.2024.2.JM z 2 sierpnia 2024 r.:
„[...] Spółka planuje wprowadzenie możliwości dokonywania transakcji zakupu materaca za pobraniem, tj. dokonywania płatności w momencie otrzymania towaru. Nabywca będzie płacić gotówką lub kartą płatniczą na konto firmy kurierskiej, która dokona dostawy towaru. Następnie firma kurierska wpłaci zbiorczo wszystkie dokonane w danym okresie opłaty na rachunek bankowy Spółki.
Odnosząc się zatem do sprzedaży będącej przedmiotem Państwa wątpliwości wskazać należy, że zostaną spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające - na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 36 załącznika do niego - zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży towarów. ”
- interpretację indywidualną sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.859.2021.2.ALN z 14 lutego 2022 r.:
„Spełniliście Państwo wszystkie warunki by skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia - ponieważ: [...] całość tej sprzedaży będzie opłacona bezgotówkowo na rachunek bankowy przez: [...] wpłaty na firmowy rachunek bankowy od firmy kurierskiej za przesyłki pobraniowe.”
- interpretację indywidualną sygn. 0114-KDIP1-3.4012.591.2021.1.LM z 12 października 2021 r.:
„W związku z postępującym rozwojem sprzedaży poprzez platformę e-commerce, Spółka poszukuje kolejnych sposobów zapewniania satysfakcji i zadowolenia swoich Klientów. Jednym z takich sposobów jest umożliwienie Konsumentom wyboru metody płatności za pobraniem, tj. płatność odbywałaby się przy odbiorze przesyłki z Towarem od kuriera. Wskazany sposób obejmować będzie możliwość uregulowania należności według wyboru Klienta gotówką albo kartą płatniczą. [...]
Zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do niego, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.”
Podobne wnioski zostały przedstawione również w licznych dalszych interpretacjach indywidualnych wydanych przez tutejszy Organ, m.in.:
- interpretacja indywidualna sygn. 0111-KDIB3-2.4012.435.2021.2.AZ z 19 sierpnia 2021 r.,
- interpretacja indywidualna sygn. 0111-KDIB3-2.4012.412.2021.2.MN z 7 września 2021 r.,
- interpretacja indywidualna sygn. 0112-KDIL3.4012.43.2021.3.MS z 20 maja 2021 r.
Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, należy uznać, że w przedmiotowym przypadku otrzyma on w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej.
Posiadanie ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę
Wnioskodawca podkreśla, że zamówienia składane przez Użytkowników będą rejestrowane w systemie Spółki pod ID Zamówienia. System będzie gromadził szczegółowe informacje o każdym zamówieniu, obejmujące wybraną metodę płatności, łączną kwotę należności oraz szczegółowy podział kosztów, w tym opłatę serwisową i opłatę za dostawę. Po zatwierdzeniu zamówienia system wygeneruje jego potwierdzenie.
Zamówienia będą przypisywane do konkretnych Kurierów, którzy będą identyfikowani w systemie Spółki za pomocą ID Kuriera. W systemie rejestrowana będzie również wartość środków pieniężnych, które poszczególni Kurierzy zobowiązani są przekazać do (…).
Spółka otrzyma od (…) cykliczne raporty - dobowe i miesięczne - zawierające szczegółowe zestawienia wpłat dokonanych przez Kurierów na rzecz (…). W raportach tych znajdą się kluczowe informacje, takie jak data i godzina dokonania wpłaty, przekazana kwota, wynagrodzenie należne (…) (potrącane z kwoty przekazania), a także ID Kuriera dokonującego wpłaty.
Spółka będzie porównywać kwoty przekazane przez Kurierów z zamówieniami przypisanymi do nich w systemie. Rozliczenie wpłat będzie następowało według zasady FIFO (pierwsze weszło, pierwsze wyszło), co oznacza, że środki przekazane przez Kurierów będą w pierwszej kolejności alokowane na pokrycie najstarszych nierozliczonych zamówień ze Spółką.
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym modelu z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę posiadanych przez Spółkę będzie zatem jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnej czynności dotyczyła zapłata otrzymywana przez niego za pośrednictwem przelewu bankowego.
Podsumowanie
Zdaniem Wnioskodawcy, przy realizacji usług w ramach planowanego Modelu B2C, spełni on wszystkie warunki konieczne, by móc skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia, w związku z poz. 42 załącznika do rozporządzenia, ponieważ:
1.będzie świadczyć usługi bezpośrednio na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej,
2.usługi będące przedmiotem świadczenia nie będą wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia,
3.otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (w szczególności nie otrzyma zapłaty lub jej części inną drogą);
4.z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę posiadanych przez Wnioskodawcę będzie jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnej usługi dotyczyła otrzymana płatność.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, planowane przez niego usługi, realizowane w ramach Modelu B2C, będą zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, w myśl którego:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.
Może więc zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. (…)
Zwolnienia z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostały określone w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), zwanego dalej „rozporządzeniem”, i wskazują one na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).
W myśl § 3 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.:
1)podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, nie przekroczyła kwoty 20 000 zł;
2)podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2024 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, nie przekroczy kwoty 20 000 zł.
Stosownie natomiast do § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia:
Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do prowadzenia ewidencji lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji.
Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Jak stanowi § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
Zwolnienie wskazane w § 2 rozporządzenia jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, tj. dotyczy przedmiotu działalności.
Pod poz. 42 załącznika do rozporządzenia jako czynność zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania wskazano:
Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, tj. dotyczy przedmiotu działalności.
Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3 rozporządzenia, nie stosuje się jednak w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług wymienionych w przepisie § 4 ust. 1 rozporządzenia, zgodnie z którym:
Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:
1)dostawy:
a)gazu płynnego,
b)części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
c)silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),
d)nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
e)przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00), kontenerów (CN 8609 00),
f)części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
g)części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), to jest do:
- ciągników,
- pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą,
- samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi,
- pojazdów silnikowych do transportu towarów,
- pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych
- z wyłączeniem motocykli,
h)komputerów stacjonarnych i przenośnych, w tym laptopów i tabletów, oraz urządzeń peryferyjnych do nich, konsol do gier, części do komputerów i konsol,
i)wyrobów elektronicznych, w tym odbiorników telewizyjnych i radiowych, gramofonów, głośników, telefonów, w tym smartfonów, smartwatchów, anten, wyświetlaczy, monitorów, aparatów do zapisu lub odtwarzania obrazu i dźwięku, nawigacji, urządzeń pamięci trwałej, taśm, dysków, urządzeń alarmowych,
j)wyrobów optycznych, w tym lornetek, lunet, rzutników,
k)silników elektrycznych, prądnic i transformatorów,
l)sprzętu fotograficznego, w tym cyfrowych i konwencjonalnych aparatów fotograficznych, soczewek, obiektywów, kamer, projektorów filmowych,
m)wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
n)zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
o)wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,
p)wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
q)napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
r)perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
s)wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 00, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
t)wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50% objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,
u)węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,
w)towarów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej) i wydają towar;
2)świadczenia usług:
a)przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 19 i 20 załącznika do rozporządzenia,
b)taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,
c)naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
d)w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
e)w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
f)w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,
g)prawniczych, z wyłączeniem usług wymienionych w poz. 31 załącznika do rozporządzenia,
h)doradztwa podatkowego,
i)związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, 56.21, ex 56.29, ex 56.30), wyłącznie:
- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
- usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
j)fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
k)kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
l)związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
m)mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0),
n)parkingu samochodów i innych pojazdów,
o)przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).
Kasa rejestrująca jest szczególnym urządzeniem, którego podstawowym zadaniem jest nie tylko rzetelne dokumentowanie osiąganych przez podatników obrotów i podatku należnego, ale również stworzenie dokładnego mechanizmu kontroli obrotów z tytułu sprzedaży dokonywanej na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, czyli na rzecz podmiotów niezainteresowanych uzyskaniem potwierdzenia dokonanej transakcji. Tym samym, zadaniem regulacji dotyczących realizacji obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących jest także zapobieganie ewentualnym nadużyciom.
Są Państwo spółką prawa handlowego z siedzibą w Polsce, zarejestrowaną w Polsce jako czynni podatnik VAT. Należą Państwo do grupy (…) i Państwa udziały są w 100% w posiadaniu spółki (…), spółki prawa (…). Prowadzą Państwo działalność gospodarczą przy wykorzystaniu platformy technologicznej, zarządzanej przez spółkę z grupy (…) i dostępnej w szczególności w formie serwisu internetowego lub aplikacji mobilnej. Platforma umożliwia użytkownikom końcowym zamawianie towarów i usług bezpośrednio od sprzedawców prowadzących działalność gospodarczą, takich jak restauracje lub sklepy (Handlowcy), którzy korzystają z Platformy do prezentowania swojej oferty w zakresie gotowych dań lub innych towarów. Świadczą Państwo na rzecz Handlowców usługi polegające na:
- umożliwieniu Handlowcom publikowania i zarządzania ofertami towarów dostępnych dla użytkowników końcowych Platformy;
- obsłudze płatności za transakcje zawierane pomiędzy użytkownikami końcowymi a Handlowcami za pośrednictwem Platformy;
- organizacji procesu dostawy, umożliwiając Handlowcom skorzystanie z usługi dostawy zamówionych towarów do wskazanego miejsca.
W celu realizacji poszczególnych zamówień składanych przez użytkowników końcowych za pomocą Platformy, nabywają Państwo usługi dostawy towarów od profesjonalnych partnerów flotowych, będących czynnymi podatnikami VAT (Partnerzy). W celu wykonania swoich usług, Partnerzy współpracują z osobami zajmującymi się transportem towarów (Kurierzy). Kurierzy doręczają zamówione u Handlowców towary bezpośrednio do miejsc wskazanych przez użytkowników końcowych Platformy.
Co do zasady stosują Państwo model „usługi świadczonej na rzecz Handlowca”, w ramach którego dostarczają Państwo na rzecz Handlowców usługi obejmujące m.in. dostarczanie zamówień pod wskazane adresy. Oznacza to, że dostarczenie zamówionych towarów stanowi element usługi świadczonej przez Państwa na rzecz Handlowców (tzw. sprzedaż B2B).
Jednocześnie oferują Państwo również usługi świadczone bezpośrednio na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej - Użytkowników (Model B2C), w którym świadczą Państwo usługi bezpośrednio na rzecz Użytkowników zamawiających towary u Handlowców. W Modelu B2C zakres odpłatnych usług na rzecz Użytkowników obejmuje:
- umożliwienie składania zamówień na towary, w tym z dostawą, u Handlowców, z którego tytułu należna jest Państwu opłata serwisowa;
- realizację dostawy zamówionych towarów do miejsca wskazanego przez Użytkownika, z którego tytułu pobierają Państwo opłatę za dostawę.
Aby zwiększyć atrakcyjność Modelu B2C oraz dostosować się do preferencji płatniczych klientów, planują Państwo wprowadzenie możliwości dokonywania płatności gotówkowych za usługi świadczone przez Państwa bezpośrednio na rzecz Użytkowników.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy świadczenie przez Państwa usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w ramach Modelu B2C, przy umożliwieniu Użytkownikowi przekazania gotówki Kurierowi, biorąc pod uwagę planowany proces zakupów i rozliczenia płatności, będzie zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kas rejestrujących zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 42 załącznika do rozporządzenia i odnoszą się wyłącznie do przypadków, w których zamówienia za pośrednictwem Platformy są składane przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.
Aby podatnikowi przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 42 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
- świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
- przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia, do których nie stosuje się zwolnień.
Niespełnienie jednego z wymaganych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia na podstawie ww. przepisu z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Z okoliczności sprawy wynika, że planują Państwo wprowadzenie metody płatności gotówkowej przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (Użytkowników) za złożone przez Nie zamówienia dostaw towarów, oferowanych przez Handlowców, na Państwa Platformie technologicznej (Model B2C). Brak jest w tym przypadku świadczenia przez Państwa usług, które zostały wymienione w § 4 rozporządzenia, zatem aby odnieść się do Państwa wątpliwości należy poddać analizie spełnienie przez Państwa pozostałych warunków do zastosowania ww. zwolnienia, a mianowicie:
- Państwa wynagrodzeniem za wykonaną na rzecz Użytkowników usługę w Modelu B2C będzie opłata serwisowa i opłata za dostawę;
- zarówno każde zamówienie złożone przez Użytkownika, jak też każdy Kurier (współpracujący z profesjonalnymi Partnerami flotowymi, od których z nabywają Państwo usługi dostawy towarów), będą zarejestrowani pod unikatowymi/unikalnymi numerami identyfikacyjnymi w Państwa systemie operacyjnym (ID zamówienia, ID Kuriera);
- Państwa system będzie gromadził szczegółowe informacje o każdym zamówieniu, obejmujące wybraną metodę płatności, łączną kwotę należności oraz szczegółowy podział kosztów, w tym opłatę serwisową i opłatę za dostawę, a po zatwierdzeniu zamówienia system wygeneruje jego potwierdzenie;
- zamówienie będzie przypisane w Państwa systemie do konkretnego Kuriera, który odbierze gotowe towary od Handlowca (zwykle z dokumentem sprzedaży wystawionym przez Handlowca na rzecz Użytkownika, np. paragonem) i dostarczy je do Użytkownika;
- środki pieniężne w gotówce zebranej przez Kuriera bezpośrednio od Użytkowników, a należne Państwu za ww. usługi, będą przez Kurierów przechowywane w Państwa imieniu do momentu dalszego rozliczenia zgodnie z ustalonymi procedurami, tj. do momentu przekazania ich spółce (…) (świadczącej na rzecz Państwa usługi w zakresie obsługi transakcji gotówkowych);
- Kurier będzie potwierdzał otrzymanie płatności w aplikacji powiązanej z Platformą;
- Państwa system będzie na bieżąco aktualizował saldo gotówki przypisanej do każdego Kuriera, a Kurierzy okresowo, zazwyczaj co kilka dni, będą przekazywali całość gotówki przechowywanej w Państwa imieniu do spółki (…), która dokona jej konwersji na pieniądz elektroniczny;
- (…) będzie rejestrować każdą wpłatę, uwzględniając datę i godzinę dokonania wpłaty, przekazaną kwotę oraz ID Kuriera dokonującego wpłaty;
- skonwertowane środki pieniężne będą przechowywane na Państwa specjalnym koncie w systemie prowadzonym przez (…);
- będą Państwo otrzymywali także od (…) cykliczne raporty - dobowe i miesięczne - zawierające szczegółowe zestawienia gotówkowych wpłat dokonanych przez Kurierów na rzecz (…), w których znajdą się kluczowe informacje, takie jak data i godzina dokonania wpłaty, przekazana kwota, wynagrodzenie należne (…) (potrącane z kwoty przekazania), a także ID Kuriera dokonującego wpłaty;
- (…) przekaże środki pieniężne otrzymane od Kurierów na rachunek bankowy (…) z siedzibą w (…) ((…)), która pełni rolę dostawcy usług płatniczych w grupie (…). Transfery środków odbywają się codziennie w formie elektronicznej, bez fizycznego przemieszczenia gotówki;
- dodatkowo, (…) będzie przygotowywał codziennie zestawienie wszystkich transakcji oraz dokument stanowiący podstawę do przelewu środków na konto (…). (…) będzie otrzymywała środki i część z nich będzie przekazywała do Państwa - są to kwoty opłat serwisowej oraz za dostawę należne Państwu w związku z Modelem B2C, pomniejszone o wynagrodzenie należne (…) od Państwa za obsługę procesu płatności.
Będą więc Państwo w posiadaniu wszystkich istotnych informacji o dokonanych przez Kuriera wpłatach gotówkowych do (…), z których możliwe będzie przyporządkowanie przez Państwa poprzez porównanie kwot gotówki przekazanych przez Kurierów z zamówieniami przypisanymi do nich w systemie, zgodnie z przydzielonymi numerami identyfikacyjnymi. Rozliczenie wpłat będą Państwo dokonywali według zasady FIFO (pierwsze weszło, pierwsze wyszło), co oznacza, że środki przekazane przez Kurierów będą w pierwszej kolejności alokowane na pokrycie najstarszych nierozliczonych zamówień. Nie sposób stwierdzić zatem, że nie będą Państwo w posiadaniu ewidencji sprzedaży, która będzie miała wszystkie wymagane przez rozporządzenie elementy.
Zwrócenia uwagi wymaga jednak sytuacja, w której przekazując gotówkę do (…), Kurierzy nie będą wskazywali zamówień, których dotyczyła będzie przekazana kwota. Oznacza to, że opisane zbiorcze wpłaty, dokonywane przez Kurierów, nie będą powiązane z żadnym zestawieniem (raportem itp.) do danej wpłaty, z którego jednoznacznie powinno wynikać jakich transakcji dana wpłata zbiorcza będzie dotyczyła. Tym samym, w przypadku planowanych przez Państwa płatności gotówkowych w Modelu B2C brak będzie dowodów dokumentujących zapłatę, z których wynikałoby jednoznacznie jakiej konkretnie czynności dotyczyła dana zapłata dokonana przez Użytkownika w formie gotówkowej.
Zatem, w omawianej sprawie, warunek posiadania przez Państwa dowodów dokumentujących zapłatę, z których jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła należy uznać za niespełniony.
Odnosząc się kolejno do przesłanki dotyczącej zapłaty za wykonaną czynność, wskazania wymaga, że wyrażenie „w całości” odnosi się do poszczególnych transakcji świadczonych przez podatnika.
Warunkiem omawianego zwolnienia jest bowiem nie tylko to, aby było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy, ale również to, aby konkretna transakcja została w całości zapłacona za pośrednictwem m.in. banku lub poczty.
W przedstawionym przez Państwa procesie zakupów i rozliczenia płatności w Modelu B2C:
- zapłata w gotówce dokonana przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej za wykonane przez Państwa usługi serwisowe i dostawcze (w związku z zamówieniem towarów Handlowca) będzie jednym z elementów płatności przekazywanej przez tego Użytkownika Kurierowi, podczas dostawy towarów;
- zanim należna Państwu zapłata znajdzie się na Państwa w rachunku bankowym, po odebraniu jej przez Kuriera od Użytkownika, podlegać będzie następującym przekazom, tj.:
- Kurier przekaże całość gotówki przechowywanej w Państwa imieniu do (…), spółki z siedzibą w (…), świadczącej na rzecz Państwa usługi w zakresie obsługi transakcji gotówkowych – Państwa środki pieniężne będą przechowywane na Państwa specjalnym koncie w systemie prowadzonym przez (…) – instytucję pieniądza elektronicznego, niebędącej pocztą, bankiem czy spółdzielczą kasą oszczędnościowo-kredytową;
- (…) przekaże środki pieniężne otrzymane od Kurierów na rachunek bankowy (…) z siedzibą w (…) ((…)), która pełni rolę dostawcy usług płatniczych w grupie (…). Transfery środków odbywają się codziennie w formie elektronicznej, bez fizycznego przemieszczenia gotówki. Dodatkowo, (…) przygotowuje codziennie zestawienie wszystkich transakcji oraz dokument stanowiący podstawę do przelewu środków na konto (…). (…) otrzymuje środki i część z nich przekazuje do Państwa - są to kwoty opłat serwisowej oraz za dostawę należne Państwu w związku z Modelem B2C, pomniejszone o wynagrodzenie należne (…) od Państwa za obsługę procesu płatności;
- (…) przekaże za pośrednictwem przelewu bankowego pozostałe po potrąceniu ww. wynagrodzenia środki – m.in. na rzecz Państwa za świadczenie usług w Modelu B2C.
- po konwersji otrzymanej od Kuriera gotówki na pieniądz elektroniczny przez spółkę (…) należne Państwu wynagrodzenie będzie pomniejszane o kwoty potrącane przez (…) i w kolejnym kroku przez (…), świadczące na rzecz Państwa usługi dotyczące ww. procesu płatności. Państwo otrzymują więc na swój rachunek bankowy kwotę pomniejszoną o te wynagrodzenia. Jednocześnie, na potrąconą kwotę otrzymują Państwo dokument rozliczeniowy, np. fakturę.
Z analizy powyższego wynika, że:
- otrzymają Państwo zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem nie tylko banku na Państwa rachunek bankowy, ale także za pośrednictwem instytucji (…) i spółki (…), czyli podmiotów niebędących pocztą, bankiem czy spółdzielczą kasą oszczędnościowo kredytową,
- całość gotówki należnej Państwu, będzie wpłacana przez Kurierów okresowo do instytucji (…), a nie na Państwa rachunek bankowy za pośrednictwem poczty bądź banku, jak również nie na Państwa rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której są Państwo członkiem,
- na Państwa rachunek bankowy otrzymają Państwo zapłatę po potrąceniach, wynikających z odrębnych od realizowanego zamówienia umów z (…) i z (…), czyli zapłatę, która nie będzie zapłatą w całości - należną Państwu kwotą za złożone przez Użytkownika zamówienie, pomniejszoną o ww. potrącenia.
W konsekwencji, w tym konkretnym przypadku również przesłanka, w której świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), nie będzie spełniona.
Należy wskazać w tym miejscu co wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 11 czerwca 2014 r. (sygn. akt I SA/Łd 339/14):
„(...) potrącenie (wzajemna kompensata) jest jedną z form wygaśnięcia zobowiązania zrównaną pod względem skutków prawnych z zapłatą, to jednak mimo tego jest ono inną formą (sposobem) wygaśnięcia zobowiązania niż zapłata, a z regulacji prawnej rozporządzenia wynika, że warunkiem zwolnienia nie jest każda forma (sposób) wygaśnięcia zobowiązania, lecz tylko zapłata za pośrednictwem poczty lub rachunku bankowego, której dokonuje świadczeniobiorca na rzecz podatnika.” W ocenie Sądu nie ma powodów, dla których należałoby odstąpić od wykładni językowej powołanych przepisów rozporządzenia (i załącznika). Zdaniem Sądu od wykładni językowej można odejść tylko wówczas, gdy zastosowanie normy prawnej w oparciu o wykładnię językową będzie prowadziło do niezadowalających efektów (niemożność zastosowania, sprzeczność systemowa). Przepisy art. 111 ust. 1 VATU wprowadzają ogólną regułę związaną z obowiązkiem ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy użyciu kasy rejestrującej, z kolei uregulowania zawarte w § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnienia z kas i w załączniku do niego są od tej zasady wyjątkami, których w ocenie Sądu cyt. „nie należy interpretować rozszerzająco”.
Cytowany przepis § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 42 załącznika do rozporządzenia w sposób jednoznaczny i bardzo czytelny wskazuje, w jakiej formie zapłata za świadczenie usług ma zostać dokonana. Natomiast uregulowanie należności, od której przed ostatecznym wpływem na Państwa rachunek bankowy, m.in. za pośrednictwem banku, odjęte zostaną potrącenia wynikające z odrębnych od danej transakcji umów, nie spełnia wymogu zapłaty w całości należności za pośrednictwem banku na Państwa rachunek bankowy, jak również nie jest wymienione jako jedna z form dokonania zapłaty wskazanej przepisami rozporządzenia (poz. 42 załącznika do rozporządzenia).
Reasumując, opisana w zdarzeniu przyszłym transakcja dokonywana przez Państwa na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej:
- nie zostanie w całości zapłacona za pośrednictwem banku na Państwa rachunek bankowy oraz
- nie będzie możliwe jednoznaczne zidentyfikowanie transakcji, której będzie dotyczyła zapłata, ze względu na brak dowodów dokumentujących zapłatę, z których będzie wynikało jednoznacznie jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Tym samym, w planowanym przez Państwa zwiększeniu atrakcyjności Modelu B2C, poprzez dostosowanie się przez Państwa do preferencji płatniczych osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i umożliwieniu tym Użytkownikom przekazania gotówki Kurierowi za zamówione na Państwa Platformie towary oferowane przez Handlowców, biorąc pod uwagę planowany proces zakupów i rozliczenia płatności, nie będą Państwo mogli korzystać ze zwolnienia z obowiązku, wynikającego z art. 111 ust. 1 ustawy, na podstawie z § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 42 załącznika do rozporządzenia. Nie będą bowiem spełnione wszystkie warunki uprawniające do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących określone w tym przepisie.
Państwa stanowisko uznaję za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Podkreślam, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Inne kwestie podnoszone w opisie sprawy, tj. kwestie dotyczące otrzymywanych od Użytkowników przez Kurierów płatności gotówkowych, a należnych Handlowcom za oferowane przez Nich towary i usługi, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych, należy zwrócić uwagę na to, że rozstrzygają one w odmiennych stanach faktycznych od sytuacji przedstawionej we wniosku. Zatem z uwagi na różnorodność i odmienność okoliczności występujących w każdej z indywidualnych spraw, powołane przez Państwa interpretacje indywidualne nie mogą stanowić podstawy do rozstrzygnięcia w tej sprawie. Potraktowano je jako element Państwa argumentacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
