Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Uzupełnili go Państwo pismem z 13 marca 2025 r. (wpływ 13 marca 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(…) jest jednostką samorządu terytorialnego działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 1465 ze zm.), wyposażoną, jako miasto na prawach powiatu, w osobowość prawną przyznaną m.in. przepisem art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 107 ze zm.).

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy, w szczególności zadania własne obejmują sprawy: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego; lokalnego transportu zbiorowego.

Beneficjent jest podatnikiem zarejestrowanym dla celów podatku od towarów i usług w Polsce jako podatnik VAT czynny.

Jednostka organizacyjna Zarząd Dróg Miejskich została utworzona przez JST celem wykonywania przypisanych jej zadań publicznych i podlega centralizacji rozliczeń VAT z Beneficjentem. ZDM prowadzi działalność podlegającą opodatkowaniu w wybranych obszarach, jak np. dzierżawa, sprzedaż składników majątkowych, tj. drewna pozyskanego z wycinki drzew.

Gmina otrzymała dofinansowanie w ramach działania 3.2 Fundusze Europejskie dla 2021-2027 Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego z kwotą dofinansowania (…) zł na realizację projektu pn. „….” (dalej: „Projekt”).

Beneficjentem projektu jest Gmina, a podmiotem realizującym projekt - Zarząd Dróg Miejskich w (…) (ZDM), który jest jednostką organizacyjną Gminy. ZDM będzie więc realizować Projekt w imieniu Beneficjenta/Gminy. ZDM wykonuje zadania zarządcy drogi na wszystkich drogach publicznych w granicach administracyjnych na terenie miasta, z wyłączeniem autostrad i dróg ekspresowych. ZDM wykonuje więc zadania własne miasta określone w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym. Do zadań ZDM należy w szczególności budowa, modernizacja i utrzymywanie dróg publicznych wraz z infrastrukturą techniczną związaną z tymi drogami na terenie miasta. ZDM jest upoważniony do wykonywania wszelkich czynności związanych z gospodarowaniem zarządzanym majątkiem.

W ramach Projektu zadania realizowane będą zarówno siłami własnymi Beneficjenta i ZDM, jak również przy wsparciu firm zewnętrznych.

Wydatki objęte Projektem będą wydatkowane w oparciu o podpisane umowy z wykonawcami. ZDM planuje przeprowadzić postępowania przetargowe na realizację Projektu na podstawie przepisów ustawy Prawo Zamówień Publicznych oraz zgodnie z wytycznymi określonymi w przewodniku dla Beneficjenta.

Na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją Projektu Beneficjent będzie widniał jako nabywca, ZDM będzie natomiast odbiorcą i płatnikiem faktur. Ewidencja księgowa projektu będzie prowadzona zarówno przez Beneficjenta jak i realizującego Projekt ZDM. Zgodnie z wymogami otwarto nowe rachunki bankowe dedykowane do obsługi Projektu. Zaliczka na dofinansowanie czy refundacja wydatków zostanie przekazana przez Instytucję Zarządzającą FE SL na rachunki bankowe otwarte dla Beneficjenta, z których Beneficjent będzie przekazywał z wyodrębnionych rachunków bankowych środki na wyodrębniony rachunek bankowy ZDM dedykowany do przepływów i wydatkowania środków objętych umową o dofinansowanie.

Głównym celem projektu jest dostosowanie systemu ITS (Inteligentny System Transportowy) do wyzwań związanych ze zrównoważoną mobilnością miejską, w tym do zmian klimatu i promocją niskoemisyjnego transportu, który zostanie osiągnięty dzięki realizacji następujących zadań:

1. modernizacja i rozbudowa systemu ITS (ze szczególnym uwzględnieniem pieszych, rowerzystów i osób niepełnosprawnych);

2. modernizacja i rozbudowa systemu identyfikacji wolnych miejsc parkingowych;

3. rozbudowa systemu uprzywilejowania pojazdów komunikacji miejskiej.

Realizacja powyższych działań przełoży się bezpośrednio na promocję mobilności miejskiej innej niż samochodowej, tj. nada priorytet dla niechronionych uczestników ruchu drogowego (w tym osobom z niepełnosprawnością) oraz usprawni transport publiczny zbiorowy, a tym samym wpłynie na poprawę jakości powietrza i zdrowia mieszkańców.

ZDM w związku z realizacją Projektu zamierza przeprowadzić dwa postępowania przetargowe zgodnie z ustawą Prawo Zamówień Publicznych i wytycznymi określonymi w przewodniku dla Beneficjenta FE SL 2021-2027 wersja 8.

W ramach realizacji Projektu Gmina działając w tym zakresie za pośrednictwem ZDM poniesie następujące wydatki o charakterze bezpośrednim.

Pierwsze postępowanie dotyczyć będzie realizacji głównego zakresu objętego wnioskiem o dofinansowanie, w ramach którego to zadania zaplanowano:

1)Modernizację i rozbudowę systemów teleinformatycznych.

Zadanie polegające na modernizacji oraz rozbudowie infrastruktury związanej z sygnalizacją świetlną poprzez w szczególności:

a) modernizację i rozbudowę wszystkich sygnalizacji świetlnych o nowe sygnalizatory akustyczne, bezdotykowe przyciski dla pieszych, system wideodetekcji;

b) modernizację systemu detekcji na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną;

c) aktualizację programów sygnalizacji świetlnych;

d) uruchomienie i udostępnienie platformy danych dla sektora publicznego;

e) rozbudowę infrastruktury IT;

 f) modernizację mobilnej aplikacji informacyjnej dla użytkowników ruchu drogowego;

g) opracowanie zestawu procedur dla (…);

h) rozbudowę systemu meteorologicznego m.in. o czujniki jakości powietrza.

Realizacja zadania ma na celu polepszenie dostępności i komfortu obsługi pieszych, rowerzystów oraz osób niepełnosprawnych poruszających się po mieście.

W ramach zadania zostanie wykonana modernizacja sygnalizacji świetlnych polegająca na zakupie i montażu: sygnalizatorów akustycznych (generujących dźwięk przede wszystkim dla osób niewidomych i niedowidzących), bezdotykowych przycisków dla pieszych (celem wywołania zielonego światła na przejściu dla pieszych) z sygnalizatorem wibracyjnym dla osób z dysfunkcją wzroku, urządzeń wykrywających automatycznie osoby na wózkach inwalidzkich.

Projekt obejmuje wyposażenie sygnalizacji świetlnych w sygnalizatory akustyczne i przyciski bezdotykowe z funkcją wibracji, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu przemieszczania się pieszych.

  2) System identyfikacji wolnych miejsc parkingowych.

Zadanie polega na rozbudowie istniejącego systemu identyfikacji wolnych miejsc parkingowych o nowy obszar w centrum miasta, w ramach którego zabudowane zostaną czujniki identyfikujące zajętość miejsc parkingowych oraz ustawione zostaną tablice informujące o wolnych i zajętych miejscach. Zadaniem systemu jest usprawnienie organizacji ruchu na danym terenie w mieście poprzez naprowadzanie kierowców na wolne miejsca parkingowe. Takie rozwiązanie skraca do minimum czas potrzebny na manewrowanie samochodem na parkingu, optymalizuje wykorzystanie powierzchni parkingowej oraz usprawnia zarządzanie ruchem w obrębie obiektu. Rozbudowa systemu identyfikacji wolnych miejsc parkingowych będzie ważnym elementem zarządzania ruchem i realnie wpłynie na jakość życia w mieście.

  3) System uprzywilejowania pojazdów komunikacji miejskiej.

Zadanie polega to na doposażeniu autobusów miejskich w urządzenia współpracujące z systemem ITS celem poprawienia punktualności przejazdów i ograniczenia strat czasu. Rozbudowa systemu ma za zadanie zmniejszać czas przejazdu pojazdu komunikacji zbiorowej przy zachowaniu punktualności przejazdu innych uczestników ruchu, co jest niezmiernie istotne dla chociażby pasażerów poruszających się komunikacją publiczną. W ramach prac Beneficjent przekaże bezpłatnie umową użyczenia spółce realizującej transport zbiorowy na terenie miasta (…) nadajniki lokalizacji pojazdu (NLP) i zamontuje je w autobusach komunikacji miejskiej. Obecnie na terenie miasta (…) ok. 160 pojazdów komunikacji miejskiej jest wyposażonych w przedmiotowe urządzenie. W ramach Projektu zaplanowano doposażenie kolejnych 49 autobusów miejskich w nadajniki współpracujące z systemu ITS. Montaż urządzeń w pojazdach ma na celu poprawę punktualności przejazdów i ograniczenia strat czasu (usprawnienie ruchu komunikacji zbiorowej, w taki sposób aby zminimalizować czas oczekiwania autobusów na przejazd przez skrzyżowania, na których ruch jest sterowany przez sygnalizacje świetlne).

Drugie postępowanie przetargowe zostanie przygotowane na nadzór inwestorski.

Zakres zadania obejmuje zakup usług obejmujących świadczenie nadzoru inwestorskiego. Zaplanowane usługi są niezbędne do osiągnięcia zakładanego celu projektu, uzyskania planowanych produktów, jak również dla realizacji zadania.

Beneficjent siłami własnymi oraz jak również przy wsparciu firmy zewnętrznej po wyłonieniu Wykonawcy zgodnie z wytycznymi określonymi w przewodniku dla Beneficjenta przeprowadzi również kampanię informacyjno-edukacyjną kształtującą świadomość ekologiczną w zakresie propagowania korzystania przez mieszkańców z niskoemisyjnego transportu drogowego i ruchu niezmotoryzowanego. Wydatek związany z kampanią promocyjną jest kwalifikowany i bezpośredni. Beneficjent zaplanował kampanię informacyjno-edukacyjną, której celem będzie poinformowanie mieszkańców o wdrożeniu projektu mającego na celu rozbudowę systemu wideodetekcji, który pozwoli na nadanie priorytetu dla autobusów miejskich, rowerzystów i pieszych, co zapewni wygodne i efektywne przemieszczanie się po mieście, pozwalając zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza, zużycie energii oraz zminimalizować korki w mieście tym samym usprawnić ruch drogowy w mieście. Dodatkowo w kampanii mieszkańcy zostaną poinformowani o rozbudowie Inteligentnego Systemu Transportu (ITS) dla pieszych, w tym osób z niepełnosprawnościami, niewidomych i niedowidzących. Planowana kampania edukacyjna, obejmie m.in wydarzenie o zasięgu miejskim propagujące korzystanie z transportu publicznego, produkcję spotów oraz ich emisję w wybranych kanałach informacyjnych, artykuły w prasie lokalnej i regionalnej, wykonanie materiałów graficznych i ich publikację na różnych nośnikach. Zaplanowane działania są niezbędne do osiągnięcia zakładanego celu projektu, uzyskania planowanych produktów, jak również dla realizacji zadania.

Ponadto, Beneficjent planuje wydatkowanie środków stanowiących 7% kwalifikowanych kosztów bezpośrednich zgodnie z zamkniętym katalogiem kosztów pośrednich przedstawionych w przewodniku dla Beneficjenta FE SL 2021-2027 wersja 8.

Do planowanych kosztów pośrednich Projektu należą m.in.:

     1. koszty koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu, wykonującego czynności administracyjne, związane bezpośrednio z zarządzaniem, rozliczaniem i monitorowaniem projektu lub innymi działaniami administracyjnymi w projekcie, w szczególności koszty wynagrodzenia tych osób, ich delegacji służbowych i szkoleń i/lub koszty zlecania usług w tym zakresie;

     2. koszty zarządu (wynagrodzenia osób uprawnionych do reprezentowania jednostki, których zakresy czynności nie są przypisane wyłącznie do projektu);

     3. koszty personelu obsługowego (obsługa kadrowa, finansowa, administracyjna, sekretariat, kancelaria, obsługa prawna, w tym dotycząca zamówień) na potrzeby funkcjonowania jednostki i/lub koszty zlecania usług w tym zakresie;

     4. koszty obsługi księgowej (wynagrodzenia osób księgujących wydatki w projekcie, koszty związane ze zleceniem prowadzenia obsługi księgowej projektu biuru rachunkowemu);

     5. amortyzacja, najem lub zakup aktywów, a także koszty napraw/przeglądów/serwisu, koszty ubezpieczeń, opłaty skarbowe, notarialne dotyczące aktywów (środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych) używanych na potrzeby osób, o których mowa w pkt 1-4.

W ramach kosztów pośrednich Beneficjent zamierza zakupić m.in. niezbędny sprzęt biurowy (ploter, drukarka, laptopy) oraz pojazd niskoemisyjny wraz z ubezpieczeniem. Pojazd zakupiony w ramach Projektu będzie wykorzystywany przez pracowników ZDM wyłącznie do celów służbowych związanych z realizowanymi zadaniami w zakresie ITS, realizacji zadań statutowych ZDM; monitorowania Projektu w trakcie jej trwania, jak również po zakończeniu Projektu do monitorowania działania zamontowanej infrastruktury oraz monitorowania wskaźników projektu przez okres trwałości Projektu.

Do obowiązków Beneficjenta należy również promocja Projektu. Beneficjent ponosić będzie koszty niezbędne do realizacji działań informacyjno-promocyjnych m.in. poprzez zamieszczenie informacji na stronie internetowej Beneficjenta i ZDM, w mediach społecznościowych. Zamontowane zostaną również tablice informujące o realizowanym Projekcie z dofinansowaniem środków z programu Funduszy Europejskich, tablice zostaną wykonane zgodnie z określonym wzorem.

Infrastruktura wytworzona w ramach projektu zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu Projektu, w żaden sposób nie będzie bezpośrednio wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Beneficjenta.

Beneficjent (oraz ZDM) nie przewidują też pośredniego wykorzystania efektów Projektu do czynności opodatkowanych VAT. Efekty Projektu nie będą wykorzystywane do działalności o charakterze gospodarczym.

Beneficjent nie przewiduje wykonywania innych czynności związanych z wykorzystaniem infrastruktury powstałej w wyniku realizacji Projektu, w szczególności nie przewiduje odpłatnej sprzedaży usług/towarów związanej z infrastrukturą sfinansowaną w ramach Projektu (typu wynajem, dzierżawa, itd.), czy to ze środków własnych, czy to ze środków pochodzących z dofinansowania.

Po zakończeniu realizacji zadania realizowanego w ramach Projektu powstała infrastruktura nie zostanie przekazana innemu podmiotowi mogącemu wykorzystać powstałą infrastrukturę do działalności opodatkowanej VAT. Po rozliczeniu nakładów poczynionych w trakcie realizacji Projektu wytworzona infrastruktura zostanie wprowadzona do ewidencji środków trwałych ZDM.

Urządzenia zakupione w ramach wydatków bezpośrednich projektu będą służyły wszystkim mieszkańcom (…) oraz osobom przebywającym w mieście. Z uwagi na to, iż projekt nie jest projektem liniowym ani punktowym, nie da się wskazać konkretnego miejsca jego realizacji. Nadajniki priorytetu, w które zostaną wyposażone autobusy, będą się wraz z nimi przemieszczać po mieście zgodnie ze swoimi trasami. Przyciski bezdotykowe i sygnalizatory akustyczne dla pieszych zlokalizowane na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną rozmieszczone będą na terenie miasta.

Pytanie

Czy Gminie będzie przysługiwało w jakimkolwiek zakresie prawo do odliczenia VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją Projektu opisanych w niniejszym wniosku?

Państwa stanowisko w sprawie

Gminie nie będzie przysługiwało w jakimkolwiek zakresie prawo do odliczenia VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją Projektu opisanych w niniejszym wniosku.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści przedmiotowego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek są wykorzystywane przez podatników VAT do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono podatek VAT:

1) zostały nabyte przez podatnika VAT;

2) pozostają w związku z wykonywanymi przez podatnika VAT czynnościami opodatkowanymi VAT.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W ocenie Gminy zarówno wydatki, które zostaną poniesione w ramach Projektu o charakterze bezpośrednim związane z:

1) modernizacją i rozbudową systemu ITS (ze szczególnym uwzględnieniem pieszych, rowerzystów i osób niepełnosprawnych);

2) modernizacją i rozbudową systemu identyfikacji wolnych miejsc parkingowych;

3) rozbudową systemu uprzywilejowania pojazdów komunikacji miejskiej;

jak również wydatki, które zostaną poniesione w ramach Projektu o charakterze pośrednim związane z:

1) promocją Projektu;

2) koszty koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu;

3) koszty zarządu;

4) koszty personelu obsługowego;

5) koszty obsługi księgowej;

6) amortyzacja, najem lub zakup aktywów, a także koszty napraw/przeglądów/serwisu, koszty ubezpieczeń, opłaty skarbowe, notarialne dotyczące aktywów

zostaną przez Gminę poniesione w związku z realizacją zadań własnych wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 2 i 4 ustawy o samorządzie gminnym, tj. zadań z zakresu gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego oraz lokalnego transportu zbiorowego.

Ponadto, w efekcie poniesienia ww. wydatków o charakterze bezpośrednim i pośrednim powstanie infrastruktura, która będzie wykorzystywana wyłączenie do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT, bowiem Gmina, ani ZDM nie planuje pobierania opłat z tytułu korzystania przez mieszkańców Gminy i innych podmiotów korzystających ze zmodernizowanego systemu ITS, zmodernizowanego systemu identyfikacji wolnych miejsc parkingowych ani rozbudowanego systemu uprzywilejowania pojazdów komunikacji miejskiej.

W efekcie, zdaniem Gminy, wydatki związane z realizacją opisanego Projektu nie spełniają wyżej wymienionych przesłanek, bowiem:

1) Gmina, realizując Projekt nie będzie działała jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a jako organ władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Jak wskazano bowiem w opisie zdarzenia przyszłego niniejszego wniosku Gmina będzie realizowała Projekt w ramach realizacji zadań wynikających bezpośrednio z przepisów ustawy o samorządzie gminnym, w myśl których Gmina odpowiada za sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego oraz lokalnego transportu zbiorowego.

Z kolei realizując zadania własne Gmina będzie działała jako organ władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

2) Efekty Projektu, tj. rozbudowa infrastruktury zapewniającej zrównoważoną mobilnością miejską będzie wykorzystywana przez Gminę wyłącznie do działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. zapewnienia mieszkańcom lepszych warunków korzystania z miejskiej infrastruktury transportowej.

Jak wskazano bowiem w opisie zdarzenia przyszłego niniejszego wniosku infrastruktura wytworzona w ramach Projektu zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu Projektu, w żaden sposób nie będzie bezpośrednio wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Beneficjenta. Beneficjent (oraz ZDM) nie przewidują też pośredniego wykorzystania efektów Projektu do czynności opodatkowanych VAT. Efekty Projektu nie będą wykorzystywane do działalności o charakterze gospodarczym. Beneficjent nie przewiduje wykonywania innych czynności związanych z wykorzystaniem infrastruktury powstałej w wyniku realizacji Projektu, w szczególności nie przewiduje odpłatnej sprzedaży usług/towarów związanej z infrastrukturą sfinansowaną w ramach Projektu (typu wynajem, dzierżawa, itd.), czy to ze środków własnych, czy to ze środków pochodzących z dofinansowania.

Tym samym, Gmina ani ZDM nie będą bowiem pobierały podlegających opodatkowaniu VAT opłat z tytułu udostępnienia efektów Projektu mieszkańcom i innym podmiotom korzystającym z miejskiej infrastruktury transportowej.

Biorąc powyższe pod uwagę, Gmina stoi na stanowisku, że nie będzie jej przysługiwało w jakimkolwiek zakresie prawo do odliczenia VAT od wydatków ponoszonych w związku z realizacją Projektu opisanych w niniejszym wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”. W świetle tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu :

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast według art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

W świetle powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że zakres aktywności podejmowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego należy interpretować w perspektywie ogólnej zasady, tj. że realizacja zadań własnych ma służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy. Obowiązywanie tej zasady powoduje, że każde działanie podejmowane przez jednostki w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu jednostek, a dotyczące mienia gminy należy uznać za działanie publiczne, służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, które jest wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.

Zatem czynności wynikające z zadań własnych, z tytułu których gmina nie uzyskuje wpływów pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Są one bowiem realizowane przez gminę poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a gmina realizując te czynności nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT. Otrzymali Państwo dofinansowanie na realizację projektu pn. „…”. Beneficjentem projektu jest Gmina, a podmiotem realizującym projekt Zarząd Dróg Miejskich (ZDM), który jest jednostką organizacyjną Gminy. ZDM wykonuje zadania własne miasta określone w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym. Na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu będą Państwo widnieli jako nabywca, ZDM będzie natomiast odbiorcą i płatnikiem faktur.

W ramach projektu zrealizują Państwo następujące zadania:

 1) Modernizacja i rozbudowa systemów teleinformatycznych polegająca na modernizacji oraz rozbudowie infrastruktury związanej z sygnalizacją świetlną poprzez w szczególności:

a) modernizację i rozbudowę wszystkich sygnalizacji świetlnych o nowe sygnalizatory akustyczne, bezdotykowe przyciski dla pieszych, system wideodetekcji;

b) modernizację systemu detekcji na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną;

c) aktualizację programów sygnalizacji świetlnych;

d) uruchomienie i udostępnienie platformy danych dla sektora publicznego;

e) rozbudowę infrastruktury IT;

 f) modernizację mobilnej aplikacji informacyjnej dla użytkowników ruchu drogowego;

g) opracowanie zestawu procedur dla (…) Miejskich w(…);

h) rozbudowę systemu meteorologicznego m.in. o czujniki jakości powietrza.

 2) System identyfikacji wolnych miejsc parkingowych polegający na rozbudowie istniejącego systemu identyfikacji wolnych miejsc parkingowych o nowy obszar w centrum miasta, w ramach którego zabudowane zostaną czujniki identyfikujące zajętość miejsc parkingowych oraz ustawione zostaną tablice informujące o wolnych i zajętych miejscach.

 3) System uprzywilejowania pojazdów komunikacji miejskiej polegający na doposażeniu autobusów miejskich w urządzenia współpracujące z systemem ITS celem poprawienia punktualności przejazdów i ograniczenia strat czasu. W ramach prac przekażą Państwo bezpłatnie umową użyczenia spółce realizującej transport zbiorowy na terenie miasta nadajniki lokalizacji pojazdu (NLP) i zamontują je w autobusach komunikacji miejskiej.

Zakres zadania obejmuje ponadto zakup usług obejmujących świadczenie nadzoru inwestorskiego. Przeprowadzą Państwo również kampanię informacyjno-edukacyjną kształtującą świadomość ekologiczną w zakresie propagowania korzystania przez mieszkańców z niskoemisyjnego transportu drogowego i ruchu niezmotoryzowanego.

Do planowanych kosztów pośrednich projektu należą m.in.:

 1. koszty koordynatora lub kierownika projektu oraz innego personelu, wykonującego czynności administracyjne, związane bezpośrednio z zarządzaniem, rozliczaniem i monitorowaniem projektu lub innymi działaniami administracyjnymi w projekcie, w szczególności koszty wynagrodzenia tych osób, ich delegacji służbowych i szkoleń i/lub koszty zlecania usług w tym zakresie;

 2. koszty zarządu (wynagrodzenia osób uprawnionych do reprezentowania jednostki, których zakresy czynności nie są przypisane wyłącznie do projektu);

 3. koszty personelu obsługowego (obsługa kadrowa, finansowa, administracyjna, sekretariat, kancelaria, obsługa prawna, w tym dotycząca zamówień) na potrzeby funkcjonowania jednostki i/ lub koszty zlecania usług w tym zakresie;

 4. koszty obsługi księgowej (wynagrodzenia osób księgujących wydatki w projekcie, koszty związane ze zleceniem prowadzenia obsługi księgowej projektu biuru rachunkowemu);

 5. amortyzacja, najem lub zakup aktywów, a także koszty napraw/przeglądów/serwisu, koszty ubezpieczeń, opłaty skarbowe, notarialne dotyczące aktywów (środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych) używanych na potrzeby osób, o których mowa w pkt 1-4.

W ramach kosztów pośrednich zamierzają Państwo zakupić m.in. niezbędny sprzęt biurowy (ploter, drukarka, laptopy) oraz pojazd niskoemisyjny wraz z ubezpieczeniem. Poniosą Państwo również koszty niezbędne do realizacji działań informacyjno-promocyjnych m.in. takich jak zamieszczenie informacji na stronie internetowej, w mediach społecznościowych. Zamontowane zostaną również tablice informujące o realizowanym projekcie z dofinansowaniem środków z programu Funduszy Europejskich.

Państwa wątpliwości w niniejszej sprawie dotyczą ustalenia czy będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony.

Jak bowiem Państwo wskazali, infrastruktura wytworzona w ramach projektu zarówno w trakcie, jak i po zakończeniu projektu, w żaden sposób nie będzie przez Państwa bezpośrednio wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nie przewidują Państwo też pośredniego wykorzystania efektów projektu do czynności opodatkowanych VAT. Jak Państwo podali, efekty projektu nie będą wykorzystywane do działalności o charakterze gospodarczym.

Nie przewidują Państwo również wykonywania innych czynności związanych z wykorzystaniem infrastruktury powstałej w wyniku realizacji projektu, w szczególności nie przewidują Państwo odpłatnej sprzedaży usług/towarów związanej z infrastrukturą sfinansowaną w ramach projektu (typu wynajem, dzierżawa, itd.), czy to ze środków własnych, czy to ze środków pochodzących z dofinansowania.

Wskazali Państwo również, że po zakończeniu realizacji zadania realizowanego w ramach projektu powstała infrastruktura nie zostanie przekazana innemu podmiotowi mogącemu wykorzystać powstałą infrastrukturę do działalności opodatkowanej VAT. Po rozliczeniu nakładów poczynionych w trakcie realizacji projektu wytworzona infrastruktura zostanie wprowadzona do ewidencji środków trwałych ZDM. Urządzenia zakupione w ramach wydatków bezpośrednich projektu będą służyły wszystkim mieszkańcom oraz osobom przebywającym w mieście.

Jak wynika z okoliczności sprawy, wydatki zostaną poniesione przez Państwa w związku z realizacją Państwa zadań własnych.

Ponadto jak Państwo podali, pojazd zakupiony w ramach projektu będzie wykorzystywany przez pracowników ZDM wyłącznie do celów służbowych związanych z realizowanymi zadaniami w zakresie ITS, realizacji zadań statutowych ZDM; monitorowania projektu w trakcie jej trwania, jak również po zakończeniu projektu do monitorowania działania zamontowanej infrastruktury oraz monitorowania wskaźników projektu przez okres trwałości projektu.

W konsekwencji, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego wskazanej w art. 86 ust. 1 ustawy, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy i własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

W szczególności niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii czy prawidłowo zaklasyfikowali Państwo działalność prowadzoną z wykorzystaniem efektów projektu jako niezwiązaną z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Stwierdzenie to przyjęto jako element zdarzenia przyszłego i nie było ono przedmiotem oceny.

Należy wskazać, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

   - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej :

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.