Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do ubiegania się w imieniu (…), na podstawie udzielonego przez to (…) pełnomocnictwa, o zwrot podatku VAT. Uzupełnili go Państwo pismem z 11 marca 2025 r. oraz 21 marca 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu z dnia 21 marca 2025 r.)

A. B.V. (dalej: „Wnioskodawca”, lub „Spółka”) jest holenderskim rezydentem podatkowym z siedzibą w Holandii. A. B.V., z siedzibą w (…) (kod pocztowy (…)) przy ul. (…), jest wpisana do holenderskiego rejestru handlowego pod nr (…), VAT UE: (…). Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w Polsce o numerze NIP: (…).

Spółka należy do grupy B. specjalizującej się w obsłudze kart paliwowych dla organizacji międzynarodowych i wojskowych. W ramach międzynarodowej działalności gospodarczej grupa B. współpracuje z takimi koncernami paliwowymi jak: (…), (…), (…), (…), (…), (…) i (…). Spółki grupy B. współpracują w Unii Europejskiej z organizacjami sił zbrojnych USA i wojsk sprzymierzonych w ramach NATO, między innymi w zakresie sprzedaży paliwa przy pomocy kart paliwowych. Grupa B. posiada wielojęzyczny personel operacyjny, który funkcjonuje przy siedzibie NATO w Brukseli.

Głównym przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż hurtowa paliw i produktów pochodnych. Spółka uzyskała koncesję na obrót paliwami ciekłymi na zasadzie pośrednictwa handlowego w sprzedaży detalicznej bez wykorzystania infrastruktury technicznej, przy pomocy kart paliwowych emitowanych przez C. sp. z o.o. oraz D. sp. z o.o. Koncesja, po ostatniej aktualizacji, została wydana w formie decyzji Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (decyzja z dnia (…) nr: (…)) na obrót paliwami ciekłymi do dnia (…) roku. Spółka nie podjęła jeszcze działalności operacyjnej w zakresie określonym w koncesji.

Wnioskodawca uzyskał również pozytywną interpretację podatkową od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 9 stycznia 2023 roku (sygn. numer: 0114-KDIP1-2.4012.512.2022.2.RD) w zakresie sprzedaży paliw przy pomocy kart paliwowych przy zastosowaniu 0% stawki VAT jako podmiot dostarczający towary siłom zbrojnym USA na podstawie umowy zawartej z organizacją sił zbrojnych USA.

Spółka zamierza dokonywać analogicznej sprzedaży paliwa poprzez karty paliwowe dla (…) Dowództwa Sojuszniczego Sojuszu Północnoatlantyckiego (NATO) mieszczącego się przy ul. (…), (…) (dalej zwane: (…) NATO). (…) NATO służy wspieraniu szkolenia sił NATO i państw uczestniczących w Partnerstwie dla Pokoju, poprawie ich interoperacyjności, w tym w wymiarze wielonarodowych połączonych komponentów rodzajów sił zbrojnych, oraz wspieraniu (…) w realizacji jego funkcji i zadań jako kierowniczego organu NATO w kwestii transformacji.

(…) NATO jest organizacją ustanowioną decyzją Rady Północnoatlantyckiej (North Atlantic Council - NAC), podlegającą postanowieniom umowy NATO SOFA i Protokołu Paryskiego (Protokołu dotyczącego statusu międzynarodowych dowództw wojskowych, ustanowionych na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego, podpisanego w Paryżu dnia 28 sierpnia 1952 r.). Status prawny (…) NATO reguluje Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Dowództwem Naczelnego Sojuszniczego Dowódcy Transformacji i Naczelnym Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie uzupełniająca Protokół dotyczący statusu międzynarodowych dowództw wojskowych ustanowionych na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego, podpisana w Warszawie dnia 9 lipca 2016 r., Dz. U. z 2017 r. poz. 1179 (dalej: Umowa uzupełniająca). Zgodnie z powyższą Umową uzupełniającą (…) NATO, jako organ wojskowy NATO któremu został przyznany status wynikający z artykułu 14 Protokołu Paryskiego, jest tzw. Dowództwem Sojuszniczym.

Paliwo będzie kupowane przez (…) w ramach zakupów służbowych z uwzględnieniem działalności i programów socjalnych dowództwa do samochodów będących na wyposażeniu (…) NATO oraz w ramach oddzielnych zakupów przez osoby fizyczne - uprawnionych członków Dowództwa Sojuszniczego w rozumieniu art. 1 ust. 16 Umowy uzupełniającej (dalej: Uprawnieni członkowie Dowództwa Sojuszniczego). Do każdego samochodu służbowego czy prywatnego będzie przyporządkowana osobna karta paliwowa przy pomocy której osoby upoważnione związane z (…) NATO będą mogły dokonywać zakupu paliwa na wybranych stacjach. Zakupy paliwa będą służyły utrzymaniu i wykonywaniu oficjalnej działalności (…) w rozumieniu § 40 ust. 1 pkt 1) Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2022 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług siłom zbrojnym, wielonarodowym kwaterom i dowództwom, towarzyszącemu im personelowi cywilnemu, członkom ich rodzin oraz jednostkom dokonującym nabycia towarów lub usług na rzecz sił zbrojnych, Dz. U. poz. 1380 z późn. zm., wydane na podstawie art. 89 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: Rozporządzenie). Zakupy paliwa przez uprawnionych członków Dowództwa Sojuszniczego będą dokonywane w ilościach niewskazujących na przeznaczenie handlowe, przy zachowaniu limitów ilościowych i wartościowych, o których mowa w Umowie uzupełniającej, i z zobowiązaniem ich wykorzystania na użytek własny lub na użytek zamieszkujących z nimi członków ich rodzin (§ 40 ust. 1 pkt 2) Rozporządzenia).

Spółka zawarła handlowe umowy ramowe na zakupy paliwa przy pomocy kart paliwowych emitowanych przez C. sp. z o.o. oraz D. sp. z o.o. Dodatkowo Spółka zawrze stosowną umowę ramową na sprzedaż paliwa przy użyciu kart paliwowych dla (…) NATO na sprzedaż paliwa. Umowa ramowa będzie przewidywać możliwość rozszerzenia grupy emitentów kart paliwowych o kolejne firmy paliwowe, z którymi Spółka będzie zawierać stosowne umowy handlowe. Karty paliwowe nowych emitentów będą dostępne po każdorazowym rozszerzeniu zakresu przedmiotowego koncesji na obrót paliwami ciekłymi. Osobne umowy na sprzedaż paliwa będą zawierane poprzez platformę (…) z Uprawnionymi członkami Dowództwa Sojuszniczego. Karty paliwowe (…) będą zamawiane w elektronicznej platformie rozliczeniowej (…) przez osoby upoważnione do składania zamówień w imieniu (…) NATO, wskazane w Umowie ramowej. Platforma (…) będzie pozwalać na przyznanie użytkownikom różnych poziomów uprawnień. Z platformy (…) będzie można generować zestawienia dokonywanych sprzedaży paliw na rzecz (…) NATO lub jej Uprawnionych członków z uwzględnieniem daty sprzedaży, numeru rejestracyjnego samochodu, rodzaju i ilości paliwa, kwoty sprzedaży brutto i netto paliwa oraz kwoty podatku VAT oraz podatku akcyzowego. Poprzez platformę będą też generowane elektroniczne faktury lub będą zapisywane faktury w formie plików pdf., które będą później przesyłane władzom skarbowym w celu uzyskania zwrotu podatku VAT i podatku akcyzowego.

Umowa ramowa oraz opisane wyżej dokumenty generowane w elektronicznej platformie rozliczeniowej (…) stanowić będą całość stosunku zobowiązaniowego pomiędzy Wnioskodawcą i (…) NATO oraz między Wnioskodawcą a Uprawnionymi członkami Dowództwa Sojuszniczego.

Model sprzedaży paliw będzie następujący. Wnioskodawca w momencie użycia karty paliwowej (…) przez osobę upoważnioną na stacji paliw będzie zakupywał paliwo od spółek paliwowych i w tym samym momencie sprzedawał paliwo dla (…) NATO lub dla Uprawnionych członków Dowództwa.

Kwoty zakupu i sprzedaży paliw będą odpowiednio negocjowane z dostawcami i odbiorcami paliw. Różnica pomiędzy ceną zakupu paliwa (niższą dla Spółki dzięki upustom udzielanym klientom hurtowym) a ceną jego sprzedaży stanowić będzie zysk Wnioskodawcy, w którym uwzględnione będą miedzy innymi koszty obsługi i utrzymania systemu (…), koszty obsługi wnioskowania o zwroty podatku i pozostałe koszty.

Zarówno zakup paliwa jak i jego sprzedaż będą opodatkowane podatkiem VAT według podstawowej stawki VAT 23%. Spółka będzie regulować swoje zobowiązania w zakresie podatku należnego i naliczonego VAT zgodnie z polskimi przepisami podatkowymi.

Płatność za zakup paliwa przez (…) NATO lub przez Uprawnionych członków Dowództwa Sojuszniczego będzie realizowana w określonych w umowie terminach płatności: część ceny odpowiadająca co najmniej wartości akcyzy związanej z nabyciem wyrobów akcyzowych będzie płatna przed złożeniem wniosku o zwrot podatku VAT i podatku akcyzowego, a pozostała część ceny po dokonaniu zwrotu podatku VAT i podatku akcyzowego przez urzędy skarbowe.

Wnioskodawca zamierza przy wykorzystaniu platformy (…)generować dokumenty, które będą podstawą do wnioskowania o zwrot podatku VAT (i podatku akcyzowego). Wnioskodawca otrzyma od (…) NATO stosowne pełnomocnictwa na mocy, których będzie występować do władz skarbowych o zwrot podatków.

Spółka w zakresie podatku VAT będzie składać do Naczelnika (…) Urzędu Skarbowego w (…) wnioski o zwrot podatku za okresy kwartalne przedstawiając następujące informacje i dokumenty:

1.wydruk lub wersję elektroniczną z systemu (…) zawierającą kwotę podatku, z wyszczególnieniem kwoty podatku związanego z nabyciem towarów lub usług na cele służbowe oraz cele prywatne,

2.numer rachunku bankowego, na który ma zostać dokonany zwrot podatku,

3.wykaz paliw nabytych przez (…) NATO lub na rzecz tego (…) z podziałem na typ paliwa, datę tankowania, numer rejestracyjny pojazdu, ilość paliwa,

4.listę Uprawnionych członków (…), którym przysługuje zwrot podatku z tytułu nabycia towarów lub usług na cele prywatne, wraz z wykazem poszczególnych towarów (paliw) oraz kwot podatku przypadających do zwrotu,

5.faktury w formie elektronicznej lub w formie plików pdf, z których wynikają wnioskowane kwoty zwrotu podatku,

6.pełnomocnictwo uzyskane od (…) NATO do reprezentacji w postępowaniu podatkowym o zwrot VAT.

Wnioskodawca zamierza generować wniosek i załączniki w formie elektronicznej (wszelkie załączniki będą miały postać plików elektronicznych podpisanych podpisem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym).

Pytania

1.Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca ma prawo do ubiegania się w imieniu (…), na podstawie udzielonego przez to (…) pełnomocnictwa, o zwrot podatku VAT wynikającego z faktur wystawianych przez Wnioskodawcę z tytułu sprzedaży (…) NATO oraz Uprawnionym członkom tego dowództwa sojuszniczego paliw na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów w oparciu o wymienione wyżej w punktach 1-6 informacje i dokumenty, przy założeniu że (…) oraz Uprawnieni członkowie (…) będą spełniać warunki dla zwrotu tego podatku określone w § 40 Rozporządzenia Ministra Finansów?

2.Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie mógł składać wniosek o zwrot VAT generując wniosek i załączniki do niego w formie elektronicznej opatrując wniosek podpisem elektronicznym (podpis zaufany lub podpis kwalifikowany)?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 21 marca 2025 r.)

Ad 1.

Zdaniem Wnioskodawcy Spółka przedstawiając dokumenty wymienione w opisie zdarzenia przyszłego i wnioskując na podstawie otrzymanych pełnomocnictw od (…) NATO będzie miała prawo do ubiegania się z zwrot podatku VAT od urzędu skarbowego.

Zasady zwrotu podatku VAT siłom zbrojnym, wielonarodowym kwaterom i dowództwom, towarzyszącemu im personelowi cywilnemu, członkom ich rodzin oraz jednostkom dokonującym nabycia towarów lub usług na rzecz sił zbrojnych reguluje Rozporządzenie. (dalej Rozporządzenie).

Rozporządzenie zostało wydane na podstawie art. 89 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931, 974, 1137 i 1301).

Przepis § 40 Rozporządzenia określa sytuacje, w których Dowództwu Sojuszniczemu oraz uprawnionym członkom Dowództwa Sojuszniczego przysługuje zwrot podatku VAT. (…), jako organ wojskowy NATO któremu został przyznany status wynikający z artykułu 14 Protokołu Paryskiego, jest Dowództwem Sojuszniczym. Spełnione będą również pozostałe przesłanki zwrotu podatku określone w ww. przepisie Rozporządzenia.

Przepis § 43 ust. 1 Rozporządzenia określa, że zwrot podatku następuje na wniosek przekazany przez Dowództwo Sojusznicze w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, za który składany jest wniosek.

Przepis § 43 ust. 3 określa, że wniosek o zwrot podatku zawiera:

1)kwotę podatku, o której zwrot ubiega się Dowództwo Sojusznicze lub uprawnieni członkowie Dowództwa Sojuszniczego, z wyszczególnieniem kwoty podatku związanego z nabyciem towarów lub usług na cele służbowe oraz cele prywatne;

2)numer rachunku bankowego, na który ma zostać dokonany zwrot podatku.

Przepis § 43 ust. 4 Określa, że do wniosku o zwrot podatku dołącza się:

1)wykaz towarów i usług nabytych przez Dowództwo Sojusznicze lub na rzecz tego Dowództwa, z wyszczególnieniem towarów lub usług przeznaczonych na zaopatrzenie kantyn, stołówek i mes, prowadzonych na jego terenie;

2)listę Uprawnionych członków Dowództwa Sojuszniczego, którym przysługuje zwrot podatku z tytułu nabycia towarów lub usług na cele prywatne, wraz z wykazem poszczególnych towarów lub usług oraz kwot podatku przypadających do zwrotu;

3)faktury, z których wynikają wnioskowane kwoty zwrotu podatku, albo uwierzytelnione kserokopie takich faktur, jeżeli faktury te zostały dołączone do wniosku o zwrot podatku akcyzowego.

Należy podkreślić, że przepisy Rozporządzenia nie warunkują prawa do zwrotu podatku VAT od zapłaty faktur, z których wynikają wnioskowane kwoty zwrotu podatku. Dlatego okoliczność, że (…) NATO i Uprawnieni członkowie Dowództwa Sojuszniczego zgodnie z umową zawartą z Wnioskodawcą będą opłacać wystawione przez Wnioskodawcę faktury z tytułu sprzedaży paliwa w kwotach netto (bez VAT) nie ma wpływu na prawo do zwrotu podatku VAT wynikającego z tych faktur.

Wnioskodawca pragnie także wskazać, że (…) NATO składa wnioski za okresy kwartalne i otrzymuje regularnie zwroty podatku VAT od zakupów realizowanych przez (…) oraz Uprawnionych członków Dowództwa Sojuszniczego.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że warunki przewidziane w Rozporządzeniu są spełnione i pozwalają na wnioskowanie przez Spółkę i otrzymywanie zwrotu podatku VAT.

Ad 2.

Przepisy Rozporządzenia dopuszczają stosowanie we wniosku faktur w formie elektronicznej. W przypadku gdy faktury, o których mowa w § 43 ust. 4 pkt 3, są fakturami elektronicznymi, Dowództwo Sojusznicze przesyła lub udostępnia faktury elektroniczne w dniu złożenia wniosku.

W związku z powyższym wniosek składany przez Wnioskodawcę będzie - zdaniem Wnioskodawcy - mógł zawierać faktury w formie elektronicznej.

W stanie faktycznym Wnioskodawca opisał, że zamierza generować wniosek i załączniki do niego w formie elektronicznej (wszelkie załączniki będą miały postać plików elektronicznych podpisanych podpisem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym) co umożliwiają obecnie stosowane przez urzędy skarbowe platformy e-PUAP i e-Doręczenia.

Kwestie e-doręczeń regulują przepisy ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych. Elektroniczna platforma usług administracji publicznej (ePUAP) oraz konto Mój Gov to systemy teleinformatyczne, których funkcjonowanie, jest określone w przepisach ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. z 2017 r. poz. 570 z późn. zm.). Natomiast kwestie podpisów elektronicznych reguluje ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z dnia 15 listopada 2001 r.).

W związku z powyższym Wnioskodawca jest zdania, że będzie mógł składać wniosek o zwrot VAT w formie elektronicznej i podpisywać go podpisem zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) - zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.

W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z treścią art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 i art. 138i ust. 4 wynosi 23%.

Jednocześnie, zarówno w ustawie jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział stawki obniżone oraz zwolnienia od podatku.

Na podstawie art. 89 ust. 3 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej, określi, w drodze rozporządzenia, przypadki i tryb zwrotu podatku:

1) siłom zbrojnym Państw-Stron Traktatu Północnoatlantyckiego oraz siłom zbrojnym Państw-Stron Traktatu Północnoatlantyckiego uczestniczących w Partnerstwie dla Pokoju, wielonarodowym Kwaterom i Dowództwom, towarzyszącemu im personelowi cywilnemu, członkom ich rodzin oraz jednostkom dokonującym nabycia towarów lub usług na rzecz tych sił zbrojnych;

2) siłom zbrojnym państw członkowskich innych niż Rzeczpospolita Polska biorących udział w działaniach obronnych prowadzonych w celu realizacji działania Unii Europejskiej w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony, towarzyszącemu im personelowi cywilnemu oraz jednostkom dokonującym nabycia towarów lub usług na rzecz tych sił zbrojnych.

Zgodnie z art. 89 ust. 5 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:

1) warunki, terminy i tryb zwrotu podatku podatnikom i podmiotom, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, oraz sposób naliczania i wypłaty odsetek od kwot podatku niezwróconych w terminie,

2) wzór wniosku o zwrot podatku składany przez podmioty, o których mowa w ust. 1d pkt 2,

3) informacje, jakie powinien zawierać wniosek o zwrot podatku składany za pomocą środków komunikacji elektronicznej,

4) sposób opisu niektórych informacji zawartych we wniosku o zwrot podatku,

5) sposób i przypadki potwierdzania złożenia wniosku o zwrot podatku,

6) przypadki, w których podatnik ubiegający się o zwrot powinien złożyć dodatkowe dokumenty, oraz rodzaje tych dokumentów,

7) przypadki, w których podatnikom i podmiotom, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, dokonującym sprzedaży przysługuje zwrot podatku,

8) tryb zwrotu podatku w przypadkach, o których mowa w ust. 1e

- uwzględniając konieczność prawidłowego udokumentowania zakupów, od których przysługuje zwrot podatku, potrzebę zapewnienia prawidłowej informacji o wysokości zwracanych kwot podatku i niezbędnych informacji o podmiocie ubiegającym się o zwrot podatku jako podmiocie uprawnionym do otrzymania tego zwrotu, potrzebę zapewnienia prawidłowego naliczania odsetek za zwłokę, potrzebę wykorzystania środków komunikacji elektronicznej oraz przepisy Unii Europejskiej.

Podstawę do zwrotu podatku VAT wielonarodowym Kwaterom i Dowództwom stanowi Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2022 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług siłom zbrojnym, wielonarodowym kwaterom i dowództwom, towarzyszącemu im personelowi cywilnemu, członkom ich rodzin oraz jednostkom dokonującym nabycia towarów lub usług na rzecz sił zbrojnych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1380 ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie w sprawie zwrotu”). Zgodnie z § 2 pkt 4 tego rozporządzenia w sprawie zwrotu:

Dowództwo Sojusznicze - Dowództwo Sojusznicze, o którym mowa w art. 1 ust. 9 Umowy uzupełniającej.

Zgodnie z § 2 pkt 17 rozporządzenia w sprawie zwrotu:

Umowa uzupełniająca - Umowę między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Dowództwem Naczelnego Sojuszniczego Dowódcy Transformacji i Naczelnym Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie uzupełniającą Protokół dotyczący statusu międzynarodowych dowództw wojskowych ustanowionych na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego, podpisaną w Warszawie dnia 9 lipca 2016 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1179 i 1180).

Na podstawie z § 2 pkt 18 rozporządzenia w sprawie zwrotu:

Uprawnieni członkowie Dowództwa Sojuszniczego - osoby, o których mowa w art. 1 ust. 16 Umowy uzupełniającej.

Zgodnie z § 2 pkt 21 rozporządzenia w sprawie zwrotu:

Wykonawcy kontraktowi Dowództwa Sojuszniczego - osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie umów, o których mowa w art. 14 ust. 1 Umowy uzupełniającej, nabywają towary i usługi.

Jak stanowi § 40 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwrotu:

Zwrot podatku przysługuje:

1) Dowództwu Sojuszniczemu - z tytułu nabycia na terytorium kraju towarów lub usług przeznaczonych na jego użytek służbowy, służących utrzymaniu i wykonywaniu jego oficjalnej działalności, w tym na zaopatrzenie kantyn, stołówek i mes Dowództwa Sojuszniczego zlokalizowanych na jego terenie, o ile zaopatrzenie to jest niezbędne do ich działalności, gdy towary lub usługi nabywane są przez:

a) Dowództwo Sojusznicze,

b) wykonawcę kontraktowego Dowództwa Sojuszniczego na rzecz tego Dowództwa, jeżeli nabycie jest niezbędne do wykonania kontraktu,

c) właściwe organy administracji publicznej Rzeczypospolitej Polskiej w imieniu i na rzecz tego Dowództwa;

2) uprawnionym członkom Dowództwa Sojuszniczego - z tytułu nabycia na terytorium kraju towarów lub usług określonych w art. 18 ust. 2 Umowy uzupełniającej, w ilościach niewskazujących na przeznaczenie handlowe, przy zachowaniu limitów ilościowych i wartościowych, o których mowa w Umowie uzupełniającej, oraz pod warunkiem ich wykorzystania na użytek własny lub na użytek zamieszkujących z nimi członków ich rodzin.

W myśl § 43 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwrotu:

Zwrot podatku następuje na wniosek przekazany przez Dowództwo Sojusznicze w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, za który składany jest wniosek, do:

1) Naczelnika Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy - w przypadku Dowództwa Sojuszniczego dyslokowanego w Bydgoszczy;

2) Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków-Stare Miasto - w przypadku Dowództwa Sojuszniczego dyslokowanego w Krakowie;

3) Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu - w przypadku Dowództwa Sojuszniczego dyslokowanego w Elblągu;

4) Naczelnika Urzędu Skarbowego właściwego ze względu na dyslokację Dowództwa Sojuszniczego - w przypadku pozostałych Dowództw Sojuszniczych.

Zgodnie z § 43 ust. 3 i 4 rozporządzenia w sprawie zwrotu:

3. Wniosek o zwrot podatku zawiera:

1) kwotę podatku, o której zwrot ubiega się Dowództwo Sojusznicze lub uprawnieni członkowie Dowództwa Sojuszniczego, z wyszczególnieniem kwoty podatku związanego z nabyciem towarów lub usług na cele służbowe oraz cele prywatne;

2) numer rachunku bankowego, na który ma zostać dokonany zwrot podatku.

4. Do wniosku o zwrot podatku dołącza się:

1) wykaz towarów i usług nabytych przez Dowództwo Sojusznicze lub na rzecz tego Dowództwa, z wyszczególnieniem towarów lub usług przeznaczonych na zaopatrzenie kantyn, stołówek i mes, prowadzonych na jego terenie;

2) listę uprawnionych członków Dowództwa Sojuszniczego, którym przysługuje zwrot podatku z tytułu nabycia towarów lub usług na cele prywatne, wraz z wykazem poszczególnych towarów lub usług oraz kwot podatku przypadających do zwrotu;

3) faktury, z których wynikają wnioskowane kwoty zwrotu podatku, albo uwierzytelnione kserokopie takich faktur, jeżeli faktury te zostały dołączone do wniosku o zwrot podatku akcyzowego.

Jednocześnie należy wskazać na zapisy Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Dowództwem Transformacji i Naczelnym Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie uzupełniającej Protokół dotyczący statusu międzynarodowych dowództw wojskowych ustanowionych na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego podpisaną w dniu 9 lipca 2016 r. (Dz.U z 2017 r. poz. 1179) zwanej dalej: Umową Uzupełniającą. Zgodnie z art. 1 ust. 9 Umowy Uzupełniającej:

Dowództwo Sojusznicze obejmuje na potrzeby niniejszej Umowy Uzupełniającej oraz w uzupełnieniu artykułu 1 Protokołu Paryskiego, wszelkie organy wojskowe NATO, którym na podstawie decyzji Rady Północnoatlantyckiej oraz zgodnie z decyzją przyjętą przez Radę Północnoatlantycką w dniu 19 maja 1969 r. o procedurach aktywacji i reorganizacji wojskowych organów NATO w czasie pokoju oraz zasad przyznawania im statusu międzynarodowego i międzynarodowego finansowania (C-M(69)22), przyznany został status wynikający z art. 14 Protokołu Paryskiego.

Natomiast na podstawie art. 1 pkt 16 Umowy Uzupełniającej:

Uprawnieni członkowie Dowództwa Sojuszniczego oznacza członków Dowództwa Sojuszniczego, zgodnie z definicją określoną w punkcie 13 powyżej, z wyjątkiem członków przydzielonych przez Rzeczpospolitą Polską lub osób zatrudnionych przez Dowództwo Sojusznicze i posiadających obywatelstwo polskie lub zamieszkałych na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie zaś z art. 14 ust. 1 Umowy Uzupełniającej:

Dowództwo Sojusznicze może niezależnie nabywać dobra i usługi przeznaczone do wyłącznego użytku służbowego na podstawie umów zawieranych zgodnie z prawem zobowiązań (umowy komercyjne), zarówno indywidualnie, jak i na podstawie umów ze spółkami, przedsiębiorstwami lub agentami, włączając w to specjalistyczne usługi świadczone przez ekspertów technicznych i specjalistów.

Zgodnie zaś z art. 14 ust. 2 Umowy Uzupełniającej:

Wykonawcy kontraktowi rozumiani jako spółki i przedsiębiorstwa, będą zwolnieni z obowiązku stosowania przepisów prawa Rzeczypospolitej Polskiej dotyczących warunków uzyskania pozwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej i jej rejestracji, pod warunkiem, że:

a. nie są spółkami i przedsiębiorstwami polskimi, oraz

b. nie posiadają siedziby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz

c. zapewniają specjalistyczną wiedzę w zakresie wymaganym dla wsparcia funkcjonowania Dowództwa Sojuszniczego lub w inny sposób pełnią funkcje doradcze, oraz

d. przebywają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyłącznie w celu wykonania umowy zawartej z Dowództwem Sojuszniczym lub na jego rzecz.

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo holenderskim rezydentem podatkowym z siedzibą w Holandii, zarejestrowanym także jako czynny podatnik podatku od towarów i usług w Polsce. Spółka należy do grupy B. specjalizującej się w obsłudze kart paliwowych dla organizacji międzynarodowych i wojskowych. Grupa B. posiada wielojęzyczny personel operacyjny, który funkcjonuje przy siedzibie NATO w Brukseli. Spółka zamierza dokonywać sprzedaży paliwa poprzez karty paliwowe dla (…) Dowództwa Sojuszniczego Sojuszu Północnoatlantyckiego (NATO) ((…)NATO). Jak wskazali Państwo we wniosku status prawny (…) NATO reguluje Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Dowództwem Naczelnego Sojuszniczego Dowódcy Transformacji i Naczelnym Dowództwem Sojuszniczych Sił w Europie uzupełniająca Protokół dotyczący statusu międzynarodowych dowództw wojskowych ustanowionych na podstawie Traktatu Północnoatlantyckiego, podpisana w Warszawie dnia 9 lipca 2016 r. (Umowa uzupełniająca), w związku z czym jako organ wojskowy NATO, któremu został przyznany status wynikający z artykułu 14 Protokołu Paryskiego, jest tzw. Dowództwem Sojuszniczym.

Paliwo będzie kupowane przez (…) w ramach zakupów służbowych z uwzględnieniem działalności i programów socjalnych dowództwa do samochodów będących na wyposażeniu (…) NATO oraz w ramach oddzielnych zakupów przez osoby fizyczne - uprawnionych członków Dowództwa Sojuszniczego w rozumieniu art. 1 ust. 16 Umowy uzupełniającej. Do każdego samochodu służbowego czy prywatnego będzie przyporządkowana osobna karta paliwowa przy pomocy której osoby upoważnione związane z (…) NATO będą mogły dokonywać zakupu paliwa na wybranych stacjach. Zakupy paliwa przez uprawnionych członków Dowództwa Sojuszniczego będą dokonywane w ilościach niewskazujących na przeznaczenie handlowe, przy zachowaniu limitów ilościowych i wartościowych, o których mowa w Umowie uzupełniającej i z zobowiązaniem ich wykorzystania na użytek własny lub na użytek zamieszkujących z nimi członków ich rodzin.

Model sprzedaży paliw będzie następujący. Spółka w momencie użycia karty paliwowej (…) przez osobę upoważnioną na stacji paliw będzie zakupywała paliwo od spółek paliwowych i w tym samym momencie sprzedawała paliwo dla (…) NATO lub dla uprawnionych członków Dowództwa Sojuszniczego. Kwoty zakupu i sprzedaży paliw będą odpowiednio negocjowane z dostawcami i odbiorcami paliw. Różnica pomiędzy ceną zakupu paliwa (niższą dla Spółki dzięki upustom udzielanym klientom hurtowym) a ceną jego sprzedaży stanowić będzie zysk Spółki, w którym uwzględnione będą miedzy innymi koszty obsługi i utrzymania systemu (…), koszty obsługi wnioskowania o zwroty podatku i pozostałe koszty. Zarówno zakup paliwa jak i jego sprzedaż będą opodatkowane podatkiem VAT według podstawowej stawki VAT 23%. Spółka będzie regulować swoje zobowiązania w zakresie podatku należnego i naliczonego VAT zgodnie z polskimi przepisami podatkowymi.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy na podstawie rozporządzenia w sprawie zwrotu Spółka ma prawo do ubiegania się w imieniu (…), na podstawie udzielonego przez to dowództwo pełnomocnictwa, o zwrot podatku VAT wynikającego z faktur wystawianych z tytułu sprzedaży paliw (…) NATO oraz uprawnionym członkom tego Dowództwa Sojuszniczego oraz czy Spółka będzie mogła składać wniosek o zwrot VAT w formie elektronicznej opatrując wniosek podpisem elektronicznym.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2022 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług siłom zbrojnym, wielonarodowym kwaterom i dowództwom, towarzyszącemu im personelowi cywilnemu, członkom ich rodzin oraz jednostkom dokonującym nabycia towarów lub usług na rzecz sił zbrojnych określa przypadki i tryb zwrotu podatku od towarów i usług m.in. Dowództwom Sojuszniczym oraz uprawnionym członkom Dowództw Sojuszniczych. Zgodnie z § 43 tego rozporządzenia zwrot podatku następuje na wniosek przekazany przez Dowództwo Sojusznicze w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, za który składany jest wniosek.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa w kontekście opisu sprawy należy stwierdzić, że Spółce nie przysługuje prawo do zwrotu podatku od towarów i usług wynikającego z faktur wystawianych przez Spółkę z tytułu sprzedaży paliw. Należy bowiem zauważyć, że podmioty, które są uprawnione do wystąpienia do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego o zwrot podatku VAT zostały wskazane w rozporządzeniu w sprawie zwrotu podatku. Z treści rozporządzenia wprost wynika, że do zwrotu uprawnione jest Dowództwo Sojusznicze. Ustawodawca nie przewidział możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT przez inne podmioty, które dokonują dostaw lub świadczą usługi na użytek służbowy Dowództwa Sojuszniczego.

Spółka nie będzie występować jako uprawniony członek Dowództwa Sojuszniczego, o którym mowa art. 1 pkt 18 rozporządzenia, w zw. z art. 1 pkt 16 Umowy Uzupełniającej. W kontekście zapisów art. 14 ust. 2 Umowy Uzupełniającej Spółki nie można także uznać za wykonawcę kontraktowego Dowództwa Sojuszniczego, gdyż nie spełnia ona warunku, o którym mowa w pkt d przytoczonego powyżej art. 14 ust. 2, tj. nie przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wyłącznie w celu wykonania umowy zawartej z Dowództwem Sojuszniczym lub na jego rzecz. Spółka nie jest podmiotem wymienionym wprost w przepisach rozporządzenia w sprawie zwrotu, który może ubiegać się o zwrot podatku w związku z nabyciem przez Dowództwo Sojusznicze towarów i usług przeznaczonych na jego użytek służbowy. Żaden z ww. przepisów rozporządzenia nie daje możliwości wystąpienia z wnioskiem o zwrot podatku od towarów i usług przez podmiot gospodarczy w imieniu Dowództwa Sojuszniczego. Rozporządzenie w sprawie zwrotu nie przewiduje trybu zwrotu podatku dla podmiotów innych niż wymienione w tym akcie prawnym na podstawie posiadanego pełnomocnictwa. Posiadane przez Spółkę pełnomocnictwo do reprezentacji w postępowaniu podatkowym nie będzie więc wypełniało przesłanek uprawniających do zwrotu podatku na podstawie rozporządzenia, które na terytorium Polski reguluje ten tryb zwrotu.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że Spółce, która wystawia faktury z tytułu sprzedaży paliw dla Dowództwa Sojuszniczego oraz uprawnionych członków tego Dowództwa Sojuszniczego, nie będzie przysługiwał zwrot podatku na podstawie rozporządzenia w sprawie zwrotu, w związku z posiadanym pełnomocnictwem.

Jednocześnie, skoro nie będzie Państwu przysługiwało prawo do wystąpienia o zwrot podatku VAT, pytanie nr 2 z Państwa wniosku, które dotyczy formy złożenia wniosku o zwrot podatku VAT, uznaję za bezzasadne.

Tym samym, oceniając całościowo Państwa stanowisko, należy uznać je za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.