Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 9 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

·zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy do świadczonych usług polegających na:

-prowadzeniu korepetycji w formie kursu online, z zakresu matematyki przygotowujących uczniów do matury,

-prowadzeniu korepetycji w formie kursu online z zakresu matematyki przygotowujących uczniów szkół podstawowych do egzaminu ósmoklasisty,

-prowadzeniu korepetycji w formie kursu online z zakresu matematyki przygotowujących studentów do kolokwium i egzaminów na studiach,

·nieuznania ww. kursów online za usługi elektroniczne w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod nazwą „…” z siedzibą w gminie w powiecie, przy ul. …., któremu nadano Numer Identyfikacji Podatkowej. Głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest kod PKD 85.59.B - pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Na moment składania niniejszego wniosku, Wnioskodawca jest podatnikiem VAT zwolnionym podmiotowo, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy VAT.

Wnioskodawca ukończył studia na wydziale matematycznym Politechniki. Na trzecim roku wybrał specjalizację: metody informatyczne, a pracę magisterską napisał z teorii gier, a dokładnie: „…”. Wnioskodawca posiada 10-letnie doświadczenie w przygotowywaniu uczniów do matury, jako korepetytor matematyki. W związku z dużą liczbą uczniów pragnących uczyć się matematyki z Wnioskodawcą, Wnioskodawca podjął decyzję o stworzeniu korepetycji online pt. „…”, w formule kursu maturalnego. Korepetycje są adresowane do uczniów zdających maturę z matematyki na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym, w szczególności dla osób, które chcą ukończyć maturę z wynikiem pozytywnym, uzyskać określony wynik, jak również zdać z wynikiem 100%. Oczekiwane wyniki są uzależnione od zaangażowania adresata przedmiotowych korepetycji. Osoba zainteresowana w celu lepszego zrozumienia czym są oferowane korepetycje i dlaczego warto pozyskiwać tam niezbędną wiedzę i umiejętności, może zapoznać się z przykładowymi materiałami, jak również osobą prowadzącego na kanale ..... Następnie, jeżeli potencjalny uczestnik uzna, że korepetycje są  adresowane właśnie dla niego, powinien wejść w link zamieszczony na ....i podać adres  e-mail, za pomocą którego dołączy do tzw. …. System przygotowuje do  nauki (w formie korepetycji/kursu online), z którego uczestnicy uczą się wszystkiego, czego potrzebują, żeby zdać maturę z matematyki na poziomie podstawowym lub rozszerzonym. Korepetycje mają formę online i mają na celu przerobienie całego materiału wymaganego na  maturze podstawowej lub rozszerzonej (w zależności od wybranej wersji) z matematyki.

Korepetycje “….” zawierają …. modułów (zarówno dla poziomu podstawowego, jak i dla poziomu rozszerzonego). Każdy moduł składa się z 5 następujących elementów:

-test wstępny – każdy moduł rozpoczyna się od krótkiego testu, który określa poziom zaawansowania uczestnika kursu w konkretnym temacie. Jeżeli poziom zaawansowania jest niski, Wnioskodawca zaleca aby przejść przez cały moduł krok po kroku i rozwiązać wszystkie zadania;

-lekcje z teorią – skupiają się na podstawach danego zagadnienia – zestawionych w sposób klarowny i uporządkowany. Ten element ma na celu zrozumienie przez uczestnika przedmiotowego kursu danego zagadnienia, wyjaśnia i jak podejść do rozwiązywania zadań;

-lekcje z praktyką – Wnioskodawca w formie nagranego wcześniej materiału tłumaczy i  rozwiązuje wszystkie rodzaje zadań z danego działu oraz prezentuje różne sposoby ich  rozwiązywania. Ta część wyraża aspekt praktyczny realizowanego przez Wnioskodawcę kursu;

-ćwiczenia – element ten ma na celu ugruntowanie wiedzy. Uczestnik kursu może utrwalić i przećwiczyć za pomocą zadań zdobytą wiedzę. Uczestnik znajdzie w tej części wszystkie typy zadań do samodzielnego rozwiązania;

-egzamin – ostatni element każdego modułu, który pozwala zweryfikować opanowany zakres materiału oraz wychwycić ewentualne braki.

Przykładowe moduły dla poziomu podstawowego oraz dla poziomu rozszerzonego wyglądają następująco: ….. Lekcje w ramach każdego modułu przeprowadzane są przez Wnioskodawcę i mają formę nagranych filmów (około 200 video), których można uczyć się w dowolnym miejscu i czasie, za pośrednictwem internetu. Większość lekcji trwa od 10 do 20 minut. Po wykupieniu dostępu do korepetycji uczestnik otrzymuje roczny dostęp do przedmiotowych lekcji. W przypadku, gdy pomimo udostępnionych w programie lekcji, konkretne zagadnienia okażą się niezrozumiałe lub wystąpi potrzeba dodatkowego wyjaśnienia, uczestnik może uzyskać odpowiedź od Wnioskodawcy na wybrane zagadnienie na grupie dla kursantów na ..... oraz w komentarzu pod lekcją lub na dodatkowych korepetycjach online organizowanych na żywo przez Wnioskodawcę, odbywających się co tydzień.

Zatem, oprócz przygotowanych wcześniej przez Wnioskodawcę materiałów, przeznaczonych do samodzielnej nauki w Akademii, uczestnik kursu ma możliwość kontaktu z Wnioskodawcą w formie:

1.Zadawania pytań w komentarzu pod lekcją lub na dedykowanej kursantom, zamkniętej grupie na ....,

2.Spotkania online z Wnioskodawcą, które mają formę grupowych korepetycji i odbywają się regularnie, raz w tygodniu. Na wspomnianym spotkaniu uczestnicy zgłaszają zagadnienia, które sprawiają im trudności.

Wnioskodawca tłumaczy uczestnikom zagadnienia niezrozumiałe, wyjaśnia, w jaki sposób rozwiązać wybrane zadania, udziela pewnych wskazówek ukierunkowanych na prawidłowe podejście do prezentowanego pytania.

Wnioskodawca w ramach usługi będącej przedmiotem wniosku nie dojeżdża do miejsca zamieszkania osoby zainteresowanej i nie udziela korepetycji w trybie stacjonarnym. Wszystkie zajęcia prowadzone są przez Internet. Z kolei prywatna grupa dla kursantów na .....służy do zadawania pytań Wnioskodawcy związanych z przedmiotem korepetycji, poszukiwania rad lub na przykład znalezienia kogoś do wspólnej nauki z tego samego miasta. Zatem, kurs zawiera swoiste kompendium wiedzy w zakresie materiału maturalnego – realizuje zagadnienia zgodnie z programem nauczania szkół średnich.

Akademia „….” oferuje staranne usystematyzowanie wiedzy wymaganej na maturze, poprzez ułożony w kolejności zakres materiału, lepszą przyswajalność zadań przez udostępnienie zajęć i materiałów w formie filmików, do których można w każdej chwili wrócić i przeanalizować je w dowolnym momencie. Kursanci mogą też zwracać się do Wnioskodawcy z pytaniami i prośbami o wyjaśnianie zagadnień niezrozumiałych. W szczególności osoba zainteresowana, poprzez uczestnictwo w korepetycjach online pt. „….” nauczy się również: …..

Wnioskodawca przewidział również opcję dołączenia do newslettera za pomocą wskazania imienia oraz adresu e-mail a następnie zatwierdzenia opcji „wyślij”. Dzięki temu osoba zainteresowana będzie na bieżąco ze wszystkimi nowościami „…”, a dodatkowo będzie otrzymywała materiały przydatne do nauki do matury. Płatność za korepetycję online jest ustalona z góry. Jak już wspomniano, korepetycje składają się z poziomu podstawowego i rozszerzonego. Przy zakupie należy wybrać preferowany poziom. Przy zakupie całego pakietu (obu poziomów), osoba zainteresowana otrzymuje drugi pakiet za 50% ww. ceny. Wnioskodawca przewidział opcję możliwości przetestowania korepetycji przez potencjalnego uczestnika, z możliwością odstąpienia od usługi w ciągu 30 dni od dnia dołączenia. Są to zatem korepetycje bez ryzyka, który daje uczestnikowi prawo zorientowania się, czy rzeczywiście zakres materiału tam prezentowany jest adresowany dla tego uczestnika. Materiały są przygotowane w taki sposób, żeby przynosiły jak najwięcej satysfakcji i wartości uczestnikowi. Jeżeli jednak z jakichś powodów korepetycje nie spodobały się uczestnikowi lub po dołączeniu, uczestnik uzna, że to nie to czego oczekiwał, wystarczy, że napisze wiadomość e-mail do Wnioskodawcy, który niezwłocznie zwróci mu całość wpłaconych środków za dostęp do korepetycji.

Wnioskodawca planuje rozszerzyć zakres świadczonych usług o kurs matematyki dla ósmoklasistów oraz o kurs matematyki dla studentów. Kurs matematyki dla ósmoklasistów będzie w swej formie identyczny jak kurs matematyki dla uczniów szkół średnich przygotowujących się do egzaminu maturalnego, tj.:

-kurs zostanie podzielony na moduły tematyczne (obejmujące podstawę programową matematyki w szkole podstawowej), każdy moduł będzie składał się z:

·testu wstępnego

·lekcji z teorią

·lekcji z praktyką

·ćwiczeń

·egzaminu

Lekcje w ramach modułu będą miały formę przygotowanych wcześniej nagrań video. Oprócz dostępu do nagranych lekcji, uczniowie będą mieli możliwość zadawania pytań w komentarzach pod lekcją oraz na dedykowanej grupie na portalu społecznościowym. Wnioskodawca będzie przeprowadzał spotkania online z uczniami, które będą miały formę grupowych korepetycji i będą odbywały się  regularnie, raz w tygodniu. Na spotkaniu uczestnicy będą mieć możliwość zgłaszania zagadnień, które sprawiają im trudności. Wnioskodawca będzie tłumaczył uczestnikom zagadnienia niezrozumiałe, wyjaśniał, w jaki sposób rozwiązać wybrane zadania, udzielał wskazówek. Celem kursu jest opanowanie materiału wskazanego w podstawie programowej matematyki w szkole podstawowej oraz przygotowanie uczniów do egzaminu ósmoklasisty z matematyki.

Kurs matematyki dla studentów ma na celu opanowanie materiału matematyki przewidzianego na uczelniach technicznych, przygotowaniu do kolokwium i egzaminu. Wnioskodawca będzie oferował następujące kursy:

-granice

-pochodne

-przebieg zmienności funkcji

-macierze

-liczby zespolone

-całki

-wstęp do matematyki.

Student ma możliwość wykupienia całego pakietu kursów matematyki na studiach lub pojedynczych kursów. Każdy kurs będzie zawierał:

-część teoretyczną, gdzie Wnioskodawca będzie na przykładach tłumaczył każde zagadnienie

-część praktyczną, gdzie Wnioskodawca na dużej ilości przykładów będzie pokazywał, jak rozwiązać różne zadania z danego zagadnienia

-część testową z zadaniami przygotowanymi przez Wnioskodawcę.

Poszczególne kursy będą miały formę nagranych wcześniej lekcji video, do których kursanci będą mieć nielimitowany dostęp przez rok (z możliwością przedłużenia). Każdą lekcję kursant będzie mógł oglądać dowolną ilość przy użyciu telefonu, tabletu lub komputera. Wnioskodawca udostępni kursantom również dedykowaną grupę na portalu społecznościowym, gdzie kursanci będą mieli możliwość zadawania pytań. Kursanci będą również mogli zadawać pytania Wnioskodawcy w sekcji komentarzy pod nagraniami lekcji.

Wnioskodawca obecnie jest podatnikiem VAT zwolnionym podmiotowo na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy VAT. Wnioskodawca przewiduje jednak przekroczenie w roku 2025 obrotu w wysokości 200 tys. zł. Stąd nabrał wątpliwości, czy po przekroczeniu 200 tys. zł obrotu realizowane przez niego usługi będą korzystać ze zwolnienia VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy VAT.

Pytania

1.Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na prowadzeniu korepetycji w formie kursu online „…” opisanego wyżej, z zakresu matematyki przygotowujących uczniów do matury (usługi sklasyfikowane pod PKWiU 85.59) będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy VAT?

2.Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na prowadzeniu korepetycji w formie kursu online z zakresu matematyki przygotowujących uczniów szkół podstawowych do egzaminu ósmoklasisty (usługi sklasyfikowane pod PKWiU 85.59) będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy VAT?

3.Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi polegające na prowadzeniu korepetycji w formie kursu online z zakresu matematyki przygotowujących studentów do kolokwium i egzaminów na studiach (usługi sklasyfikowane pod PKWiU 85.59) będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy VAT?

4.Czy usługi wskazane w pkt 1-3 świadczone przez Wnioskodawcę stanowią usługę świadczoną drogą elektroniczną w rozumieniu art. 2 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1-3

W ocenie Wnioskodawcy, usługi świadczone w opisanym stanie faktycznym mogą korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy VAT, gdyż oferowane korepetycje są usługą nauczania prywatnego na poziomie podstawowym, ponadpodstawowym lub wyższym a Wnioskodawca jest odpowiednio wykwalifikowany, by przekazywać wiedzę z zakresu matematyki.

Ad. 4

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone w opisanym stanie faktycznym nie stanowią usług świadczonych drogą elektroniczną w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ w ramach kursu uczestnicy mają bowiem zapewnioną stałą interakcję z nauczycielem, a świadczenie usługi nie jest zasadniczo zautomatyzowane a udział człowieka w świadczeniu tych usług nie jest minimalny.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad. 1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 8 ust. 1 ustawy zawiera definicję „odpłatnego świadczenia usług”. Zgodnie z treścią przedmiotowego przepisu przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się  każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (…).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy, zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Powyższy przepis jest odzwierciedleniem regulacji art. 132 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają m.in. następujące transakcje: j) nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe. Warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia od podatku od towarów i usług jest więc spełnienie łącznie dwóch przesłanek:

a)przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji oraz

b)przesłanki o charakterze podmiotowym, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu).

Przykładem takiej usługi jest udzielanie korepetycji. Zgodnie z utrwalonym stanowiskiem organów podatkowych (przykładowo: Pismo z dnia 9.01.2025 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0113-KDIPT1-1.4012.809.2024.2.ŻR), bez znaczenia pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń czy też jednocześnie większa liczba osób. Wnioskodawca realizuje więc usługę prywatnego nauczania w rozumieniu przepisu. Przywołany wyżej przepis umożliwia nauczycielom zwolnienie od podatku świadczonych przez nich usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym.

Zwolnienie to odnosi się zatem do usług nauczania, które obejmuje materiał dydaktyczny realizowany przez szkoły lub uczelnie wyższe. Musi istnieć tu zatem zgodność realizowanego w ramach prywatnego nauczania materiału z materiałem przewidzianym w programie nauczania w wymienionych placówkach oświatowych. Nie ma wątpliwości, iż kursy Wnioskodawcy spełniają ww. przesłankę: materiał realizowany w ramach kursu, to materiał przewidziany programem nauczania kształcenia ponadpodstawowego z matematyki. Skutkiem przyswojenia wiadomości przewidzianych programem nauczania jest zdana matura.

Podsumowując, oferowany przez wnioskodawcę kurs jest usługą nauczania prywatnego na poziomie ponadpodstawowym i jako taki spełnia kryteria przedmiotowe zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 27. Natomiast w odniesieniu do przesłanki podmiotowej podkreślenia wymaga, że pod pojęciem nauczyciela należy rozumieć osobę, która posiada i przekazuje wiedzę i umiejętności, przy czym nie musi to być nauczyciel w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (por. Pismo z dnia 14.12.2023 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0114-KDIP4-2.4012.575.2023.2.MC). Może to być zatem osoba, która posiada wykształcenie kierunkowe (np. ukończone studia wyższe), jak również osoba posiadająca wiedzę i kwalifikacje nabyte w inny sposób. Przykładowo może to być osoba, która ukończyła stosowny kurs kierunkowy, posiada odpowiednią wiedzę, kwalifikacje, doświadczenie. Zauważenia wymaga, że system oświaty w pewnych dziedzinach nie przewiduje odrębnego kształcenia kierunkowego, zatem gdy dana osoba zdobyła wiedzę, np. w ramach kursu, to też zasadne jest przyjęcie, że posiada wiedzę i kwalifikacje pozwalające pełnić rolę nauczyciela.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN, wykształcenie to zasób wiedzy określony programem danej szkoły, jednocześnie, np. wykształcenie podstawowe, to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w szkole podstawowej i gimnazjum, wykształcenie średnie, to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w szkole średniej, wykształcenie wyższe, to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w wyższej uczelni. Musi zatem istnieć związek pomiędzy treścią przekazywaną na lekcji, a posiadanymi kwalifikacjami nauczającego. Innymi słowy, przesłanka podmiotowa nie odwołuje się bezpośrednio do kwestii wiedzy osoby uczącej (tą zdobywa się bowiem niezależnie od charakteru w jakim dana osoba ją zdobywa - uczy się) lecz wprost do określonego miejsca w schemacie tego uczenia, tj. do posiadania kwalifikacji w działaniu jako „nauczyciel”. Przykładowo, organy uznają, że absolwentka studiów medycznych jest nauczycielem (chemii) w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 27 i jej usługi korepetycji online w tym zakresie korzystają ze zwolnienia (Pismo z dnia 9.01.2025 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0113-KDIPT1-1.4012.809.2024.2.ŻR).

Wnioskodawca ukończył studia magisterskie na wydziale matematycznym Politechniki oraz posiada wieloletnie doświadczenie jako korepetytor matematyki, nie ma więc wątpliwości, iż jest odpowiednio wykwalifikowany, by przekazywać wiedzę z zakresu matematyki i w świetle utrwalonego stanowiska organów podatkowych – spełnia przesłankę wyrażoną w art. 43 ust.1 pkt 27 ustawy VAT.

Podsumowując, Wnioskodawca spełnia wszystkie przesłanki, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy VAT i w związku z powyższym do usług świadczonych przez Wnioskodawcę opisanych w stanie faktycznym ma zastosowanie ww. zwolnienie z VAT.

Ad. 2

Wnioskodawca uważa, że planowane przez niego usługi w postaci kursów online matematyki dla uczniów szkół podstawowych, przygotowujących do egzaminu ósmoklasisty również będą korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy VAT. Przemawiają za tym argumenty wskazane w uzasadnieniu pkt 1, mianowicie:

-Wnioskodawca posiada odpowiednie kwalifikacje, wiedzę i doświadczenie, by udzielać korepetycji i zostać uznanym za nauczyciela w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy VAT – jest bowiem absolwentem wydziału matematycznego Politechniki oraz posiada wieloletnie doświadczenie jako korepetytor matematyki – przesłanka podmiotowa zwolnienia jest więc spełniona,

-materiał realizowany w ramach kursu dla uczniów, to materiał przewidziany programem nauczania kształcenia podstawowego z matematyki, realizowany w formie nagranych lekcji video oraz regularnych grupowych spotkań z Wnioskodawcą w formie online. Uczestnicy kursu mają też możliwość zadawania pytań w sekcji komentarzy pod lekcją oraz na dedykowanej grupie na portalu społecznościowym. Spełniona jest więc przesłanka przedmiotowa zwolnienia.

Poprawność stanowiska Wnioskodawcy potwierdzają następujące interpretacje prawa podatkowego:

-Pismo z dnia 8.12.2022 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0114-KDIP4-2.4012.481.2022.1.KS.

Ad. 3

Wnioskodawca uważa, że planowane przez niego usługi w postaci kursów online matematyki dla studentów, przygotowujące do kolokwium i egzaminów na studiach, również będą korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy VAT. Przemawiają za tym argumenty wskazane w pkt 1 uzasadnienia, mianowicie:

-Wnioskodawca posiada odpowiednie kwalifikacje, wiedzę i doświadczenie, by udzielać korepetycji i zostać uznanym za nauczyciela w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy VAT – jest bowiem absolwentem wydziału matematycznego Politechniki oraz posiada wieloletnie doświadczenie jako korepetytor matematyki – przesłanka podmiotowa zwolnienia jest więc spełniona,

-materiał realizowany w ramach kursu dla studentów, to materiał nauczania matematyki na uczelniach wyższych, realizowany za pomocą nagranych lekcji. Kursanci mają zapewniony kontakt i wsparcie Wnioskodawcy – mogą zadawać pytania w komentarzu pod lekcją lub na dedykowanej grupie na portalu społecznościowym. Spełniona jest więc przesłanka przedmiotowa zwolnienia.

Poprawność stanowiska Wnioskodawcy potwierdzają następujące interpretacje prawa podatkowego:

-Pismo z dnia 2.01.2023 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0115-KDIT1-2.4012.369.2018.11.IZ

-Pismo z dnia 19.09.2024 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0114-KDIP4-2.4012.452.2024.2.MC

Ad. 4

Zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach elektronicznych - rozumie się przez to usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011. Na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 77 z 23 marca 2011 str. 1 z późn. zm.) - zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011: Do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter - jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Stosownie do ust. 2 ww. artykułu: Ust. 1 obejmuje w szczególności: a) ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami; b) usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa; c) usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę; d) odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer; e) pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.); f) usługi wyszczególnione w załączniku I.

Natomiast z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że: Ust. 1 nie ma zastosowania m.in. do: j) usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie) (…) o) usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty. Z kolei w punkcie 5 załącznika I do rozporządzenia 282/2011 wymienione zostały następujące usługi, które zalicza się do usług świadczonych drogą elektroniczną: a) automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem; b) ćwiczenia wypełniane przez ucznia on-line i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka. W kontekście formy świadczenia usług, należy wskazać, że zgodnie z art. 98 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 z 11 grudnia 2006 s. 1 z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą: Stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III.

Stawki obniżone nie mają zastosowania do usług świadczonych drogą elektroniczną, z wyjątkiem usług określonych w załączniku III pkt 6. Dyrektywa stanowi zatem, że do usług świadczonych drogą elektroniczną nie stosuje się stawek obniżonych. Przepisy ww. dyrektywy nie wprowadzają jednak expressis verbis ograniczenia stosowania zwolnienia w odniesieniu do kategorii usług zwolnionych, świadczonych drogą elektroniczną. Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też należy stwierdzić, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy. Powyższe oznacza, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną.

W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług. W ocenie Wnioskodawcy, oferowane przez niego usługi w postaci kursu online „….”, a także planowane kursy dla studentów i uczniów szkół podstawowych nie stanowią jednak usług elektronicznych w rozumieniu art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011.

W analizowanym przypadku nie można uznać, że świadczenie usług jest zasadniczo zautomatyzowane a udział człowieka w świadczeniu tych usług jest minimalny. W ramach kursu uczestnicy mają bowiem zapewnioną stałą interakcję z nauczycielem: przede wszystkim podczas regularnych, cotygodniowych grupowych spotkań online z nauczycielem (w przypadku kursów dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych), gdzie mają możliwość zadawania pytań i wspólnego rozwiązywania problemów wynikłych podczas przyswajania zagadnień. Kursanci wszystkich trzech rodzajów kursów (tj. uczniowie szkół podstawowych, ponadpodstawowych, studenci) mają również możliwość zadawania pytań na bieżąco, na dedykowanej grupie na portalu społecznościowym oraz w sekcji komentarzy pod nagraniami lekcji. Nabywcy kursów mają więc zapewnioną możliwość konsultacji z Wnioskodawcą i uzyskania pomocy w rozwiązywaniu zadań, zrozumieniu tematu lekcji. Znaczące zaangażowanie nauczyciela w proces przyswajania wiedzy przez kursantów jest więc bezsprzeczne, a z punktu widzenia kursanta – kluczowe dla pełnego zrozumienia zagadnień.

Poprawność stanowiska Wnioskodawcy potwierdza szereg interpretacji prawa podatkowego: Pismo z dnia 23.08.2024 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0114-KDIP4-2.4012.403.2024.1.SKJ. Pismo z dnia 19.09.2024 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0114-KDIP4-2.4012.452.2024.2.MC. Pismo z dnia 17.12.2024 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0114-KDIP4-2.4012.636.2024.2.MMA. Pismo z dnia 9.01.2025 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0113-KDIPT1-1.4012.809.2024.2.ŻR. Pismo z dnia 4.12.2024 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0113-KDIPT1-1.4012.804.2024.1.MSU. Pismo z dnia 14.12.2023 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0114-KDIP4-2.4012.575.2023.2.MC.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Jednocześnie zgodnie z art. 2 pkt 26 ustawy:

Przez usługi elektroniczne  rozumie się usługi świadczone drogą elektroniczną, o których mowa w art. 7 rozporządzenia 282/2011.

Na podstawie art. 7 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77 z 23 marca 2011 str. 1 ze zm.) – zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011:

Do „usług świadczonych drogą elektroniczną”, o których mowa w dyrektywie 2006/112/WE, należą usługi świadczone za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie – ze względu na ich charakter – jest zasadniczo zautomatyzowane i wymaga minimalnego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Stosownie do ust. 2 ww. artykułu:

Ust. 1 obejmuje w szczególności:

a)    ogólnie dostawy produktów w formie cyfrowej, łącznie z oprogramowaniem, jego modyfikacjami lub nowszymi wersjami;

b)    usługi umożliwiające lub wspomagające obecność przedsiębiorstw lub osób w sieci elektronicznej, takich jak witryna lub strona internetowa;

c)    usługi generowane automatycznie przez komputer i przesyłane poprzez Internet lub sieć elektroniczną w odpowiedzi na określone dane wprowadzone przez usługobiorcę;

d)    odpłatne przekazywanie prawa do wystawiania na aukcji towarów lub usług za pośrednictwem witryny internetowej działającej jako rynek online, na którym potencjalni kupujący przedstawiają swoje oferty przy wykorzystaniu automatycznych procedur oraz na którym strony są informowane o dokonaniu sprzedaży za pomocą poczty elektronicznej generowanej automatycznie przez komputer;

e)    pakiety usług internetowych oferujące dostęp do informacji, w których element telekomunikacyjny ma charakter pomocniczy i drugorzędny (to znaczy pakiety wykraczające poza oferowanie samego dostępu do Internetu i obejmujące inne elementy, takie jak strony, które umożliwiają dostęp do aktualnych wiadomości, informacji meteorologicznych lub turystycznych, gier, umożliwiają hosting witryn internetowych, dostęp do grup dyskusyjnych; itp.);

f)     usługi wyszczególnione w załączniku I.

Natomiast z art. 7 ust. 3 rozporządzenia 282/2011 wynika, że:

Ust. 1 nie ma zastosowania do:

a)    usług nadawczych;

b)    usług telekomunikacyjnych;

c)    towarów, w przypadku których zamawianie i obsługa zamówienia odbywają się elektronicznie;

d)    płyt CD-ROM, dyskietek i podobnych nośników fizycznych;

e)    materiałów drukowanych, takich jak książki, biuletyny, gazety lub czasopisma;

f)     płyt CD i kaset magnetofonowych;

g)    kaset wideo i płyt DVD;

h)    gier na płytach CD-ROM;

i)     usług świadczonych przez specjalistów, takich jak prawnicy i doradcy finansowi, którzy udzielają swym klientom porad za pomocą poczty elektronicznej;

j)      usług edukacyjnych, w ramach których treść kursu przekazywana jest przez nauczyciela za pomocą Internetu lub sieci elektronicznej (tzn. przez zdalne połączenie);

k)    usług fizycznych off-line naprawy sprzętu komputerowego;

l)     hurtowni danych off-line;

m)  usług reklamowych, w szczególności w gazetach, na plakatach i w telewizji;

n)    usług centrum wsparcia telefonicznego;

o)    usług edukacyjnych obejmujących wyłącznie kursy korespondencyjne, takie jak kursy za pośrednictwem poczty;

p)    konwencjonalnych usług aukcyjnych, przy których niezbędny jest bezpośredni udział, niezależnie od sposobu składania ofert;

q)    (uchylona)

r)     (uchylona)

s)    (uchylona)

t)     biletów wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, zarezerwowanych online;

u)    zakwaterowania, wynajmu samochodów, usług restauracyjnych, przewozu osób lub podobnych usług zarezerwowanych online.

Z kolei w punkcie 5 załącznika I do rozporządzenia 282/2011 wymienione zostały następujące usługi, które zalicza się do usług świadczonych drogą elektroniczną:

a)    automatyczne nauczanie na odległość, którego funkcjonowanie wymaga użycia Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, wymagające niewielkiego bądź niewymagające żadnego udziału człowieka, łącznie z klasami wirtualnymi, z wyjątkiem sytuacji, gdzie Internet lub podobna sieć elektroniczna wykorzystywana jest jako proste narzędzie służące komunikowaniu się nauczyciela z uczniem;

b)    ćwiczenia wypełniane przez ucznia on-line i sprawdzane automatycznie, bez udziału człowieka.

W kontekście formy świadczenia usług, wskazania wymaga, że zgodnie z art. 98 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2006 s. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą:

Stawki obniżone mają zastosowanie wyłącznie do dostaw towarów i świadczenia usług, których kategorie są określone w załączniku III. Stawki obniżone nie mają zastosowania do usług świadczonych drogą elektroniczną, z wyjątkiem usług określonych w załączniku III pkt 6.

Dyrektywa stanowi zatem, że do usług świadczonych drogą elektroniczną nie stosuje się stawek obniżonych. Przepisy ww. dyrektywy nie wprowadzają jednak expressis verbis ograniczenia stosowania zwolnienia w odniesieniu do kategorii usług zwolnionych, świadczonych drogą elektroniczną.

Pojęcie usługi elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy odnosi się wyłącznie do formy świadczenia, a nie do jego treści. Stąd też stwierdzenia wymaga, że identyfikacja danej czynności jako usługi elektronicznej (według nomenklatury unijnej: usługi świadczonej drogą elektroniczną), nie skutkuje zmianą kwalifikacji prawnej tej czynności dla potrzeb stosowania innych przepisów ustawy.

Powyższe oznacza, że usługa nie traci statusu usługi zwolnionej tylko dlatego, że jest świadczona drogą elektroniczną. W konsekwencji, jeżeli określona usługa wymieniona w art. 43 ust. 1 ustawy będzie świadczona drogą elektroniczną, w odniesieniu do tej usługi zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług.

W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Powyższy przepis jest odzwierciedleniem regulacji art. 132 ust. 1 lit. j) Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:

Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

j) nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.

Z regulacji art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług prywatnego nauczania na odpowiednim poziomie edukacji, ale także przesłanki podmiotowej, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być nauczycielem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania. Zwolnione od podatku jest nauczanie prywatne przez nauczycieli, obejmujące kształcenie powszechne lub wyższe.

Prywatne nauczanie obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność (tj. nauczyciel działa we własnym imieniu).

Prywatny charakter nauczania nie zależy od istnienia bezpośredniej relacji umownej między uczącym a uczniem (bądź uczniami), może to być bowiem umowa zawarta przez nauczającego, np. z rodzicami uczniów. Przykładem takiej usługi jest udzielanie korepetycji. Bez znaczenia w tej sytuacji pozostaje, czy odbiorcą usługi jest indywidualny uczeń czy też jednocześnie większa liczba osób. W przypadku jednak, gdy nauczyciele świadczący usługi nauczania są zatrudnieni przez inny podmiot, to nie łączy ich bezpośrednia relacja umowna z uczniami, lecz z podmiotem zatrudniającym.

Przywołany wyżej przepis umożliwia nauczycielom zwolnienie od podatku świadczonych przez nich usług nauczania prywatnego na poziomie przedszkolnym, podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym. Zwolnienie to odnosi się zatem do usług nauczania, które obejmuje materiał dydaktyczny realizowany przez szkoły lub uczelnie wyższe. Musi istnieć tu zatem zgodność realizowanego w ramach prywatnego nauczania materiału z materiałem przewidzianym w programie nauczania w wymienionych placówkach oświatowych.

Powyższe stanowisko potwierdza analiza orzeczeń TSUE. W zapadłym rozstrzygnięciu C‑473/08 z 28 stycznia 2010 r. w sprawie Eulitz, Trybunał stwierdził, że nauczyciele świadczący usługi w ramach kursów organizowanych przez podmiot trzeci nie mogą zostać uznani za osoby nauczające „prywatnie” w rozumieniu art. 13 część A ust. 1 lit. j VI Dyrektywy (obecnie art. 132 ust. 1 lit. j Dyrektywy 2006/112/WE). W wyroku tym wskazano także, że:

„Thomas Eulitz działał jako nauczyciel w ramach kursu szkoleniowego proponowanego przez podmiot trzeci – EIPOS. W świetle ustaleń sądu krajowego podmiot ten – a nie Thomas Eulitz – pełnił obowiązki instytucji szkoleniowej, w ramach której ten ostatni nauczał oraz świadczył usługi szkoleniowe uczestnikom rzeczonych kursów” (pkt 52).

Z kolei w wyroku TSUE z 14 czerwca 2007 r. C-445/05 w sprawie Werner Haderer, Trybunał wskazał, że:

„28. Ponadto, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 13 część A ust. 1 lit. j) szóstej dyrektywy, nie wystarcza, aby lekcje obejmowały nauczanie na poziomie szkolnym lub uniwersyteckim; poza tym musi być to „nauczanie prywatne przez nauczycieli”.

29. Aczkolwiek z akt postępowania przed sądem krajowym wynika, że W. Haderer udziela lekcji jako nauczyciel, co nie zostało zakwestionowane ani przez państwa członkowskie, ani przez Komisję w uwagach przedstawionych na podstawie art. 23 statutu Trybunału Sprawiedliwości, to jednak pojawia się pytanie, czy lekcje te są udzielane „prywatnie”.

30. To ostatnie określenie umożliwia odróżnienie usług świadczonych przez podmioty wymienione w art. 13 część A ust. 1 lit. i) szóstej dyrektywy od usług wymienionych w tym samym ust. 1 pod lit. j), które są wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i na ich własną odpowiedzialność.

31. Do tych ostatnich usług można zaliczyć na przykład kursy indywidualne, w którym to przypadku zasadniczo istnieje związek pomiędzy treścią danej lekcji a kwalifikacjami nauczającego. W tym zakresie brzmienie art. 13 część A ust. 1 szóstej dyrektywy w żaden sposób nie sprzeciwia się temu, aby lekcje udzielane na rzecz większej liczby osób jednocześnie były objęte zwolnieniem ustanowionym w tym przepisie.”

Zgodnie ze stanowiskiem TSUE, zajętym w wyroku C-445/05 z 14 czerwca 2007 r. w sprawie Werner Haderer, nauczanie prywatne obejmuje czynności wykonywane przez nauczycieli na ich własny rachunek i odpowiedzialność. Nie ma przy tym znaczenia okoliczność, czy usługa jest świadczona indywidualnemu uczniowi/słuchaczowi, czy też jednocześnie większej liczbie osób. W orzeczeniu tym Trybunał nadmienił, że pojęcie „edukacja szkolna i uniwersytecka” nie obejmuje jedynie nauczania, które kończy się egzaminem w celu uzyskania danych kwalifikacji lub które umożliwia uzyskanie określonego wykształcenia, lecz obejmuje także inną działalność, w ramach której prowadzi się nauczanie w celu poszerzania wiedzy i umiejętności uczniów lub studentów, pod warunkiem, że działalność ta nie będzie miała charakteru wyłącznie rekreacyjnego. Jednocześnie, zdaniem Trybunału, przyjęcie szczególnie ścisłej wykładni pojęcia „edukacji szkolnej i uniwersyteckiej” groziłoby powstaniem rozbieżności w stosowaniu systemu podatku VAT w państwach członkowskich, z tego powodu, że systemy nauczania w każdym państwie członkowskim są zorganizowane w różny sposób.

W odniesieniu do Pana wątpliwości w pierwszej kolejności ustalenia wymaga, czy oferowane przez Pana usługi polegające na:

·prowadzeniu korepetycji w formie kursu online „….”, z zakresu matematyki przygotowujących uczniów do matury,

·prowadzeniu korepetycji w formie kursu online z zakresu matematyki przygotowujących uczniów szkół podstawowych do egzaminu ósmoklasisty,

·prowadzeniu korepetycji w formie kursu online z zakresu matematyki przygotowujących studentów do kolokwium i egzaminów na studiach,

stanowią usługi elektroniczne.

Analiza przedstawionego przez Pana opisu sprawy oraz definicji usług elektronicznych zawartej w rozporządzeniu 282/2011 pozwala na stwierdzenie, że oferowane przez Pana usługi polegające na prowadzeniu ww. korepetycji  w formie kursów on-line nie stanowią usług elektronicznych w rozumieniu art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011. W analizowanym przypadku nie można uznać, że świadczenie usług będzie zasadniczo zautomatyzowane a udział człowieka w świadczeniu tych usług będzie minimalny. Jak wskazał Pan we wniosku, kursanci będą mieli możliwość zadawania pytań, będą również mogli zadawać Panu pytania w sekcji komentarzy pod nagraniami lekcji.

Uczestnik kursu ma możliwość kontaktu z Panem w formie:

1.Zadawania pytań w komentarzu pod lekcją lub na dedykowanej kursantom, zamkniętej grupie na .....,

2.Spotkania online, które mają formę grupowych korepetycji i odbywają się regularnie, raz w  tygodniu.

Nabywcy kursów mają więc zapewnioną możliwość konsultacji z Panem i uzyskania pomocy w  rozwiązywaniu zadań, zrozumieniu tematu lekcji.

Tym samym stwierdzenia wymaga, że usługi polegające na prowadzeniu kursów z zakresu matematyki nie będą spełniać przesłanek wskazanych w art. 7 ust. 1 rozporządzenia 282/2011.

Zatem Pana stanowisko w zakresie pytania nr 4 jest prawidłowe.

Jak wskazano wyżej, art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy zawiera zarówno przesłankę podmiotową, jak i przedmiotową, umożliwiające zastosowanie zwolnienia od podatku. Dla zastosowania ww. zwolnienia, przesłanki te muszą być spełnione łącznie.

Z opisu sprawy wynika, że ukończył Pan studia na wydziale matematycznym Politechniki. Posiada Pan 10-letnie doświadczenie w przygotowywaniu uczniów do matury, jako korepetytor matematyki. W związku z dużą liczbą uczniów pragnących uczyć się matematyki z  Panem, podjął Pan decyzję o stworzeniu korepetycji online pt. „…”, w formule kursu maturalnego. Korepetycje są adresowane do uczniów zdających maturę z matematyki na poziomie podstawowym oraz rozszerzonym, w szczególności dla osób, które chcą ukończyć maturę z wynikiem pozytywnym, uzyskać określony wynik, jak również zdać z wynikiem 100%. Po wykupieniu dostępu do korepetycji uczestnik otrzymuje roczny dostęp do przedmiotowych lekcji. W przypadku, gdy  pomimo udostępnionych w programie lekcji, konkretne zagadnienia okażą się niezrozumiałe lub  wystąpi potrzeba dodatkowego wyjaśnienia, uczestnik może uzyskać odpowiedź od Pana na  wybrane zagadnienie na grupie dla kursantów na ..... oraz w komentarzu pod lekcją lub  na dodatkowych korepetycjach online organizowanych na żywo przez Pana, odbywających się co tydzień.

Zatem, oprócz przygotowanych wcześniej przez Pana materiałów, przeznaczonych do samodzielnej nauki w Akademii, uczestnik kursu ma możliwość kontaktu z Panem w formie:

3.Zadawania pytań w komentarzu pod lekcją lub na dedykowanej kursantom, zamkniętej grupie na .....,

4.Spotkania online z Panem, które mają formę grupowych korepetycji i odbywają się regularnie, raz w tygodniu. Na wspomnianym spotkaniu uczestnicy zgłaszają zagadnienia, które sprawiają im trudności.

Planuje Pan rozszerzyć zakres świadczonych usług o kurs matematyki dla ósmoklasistów oraz o kurs matematyki dla studentów. Kurs matematyki dla ósmoklasistów będzie w swej formie identyczny jak  kurs matematyki dla uczniów szkół średnich przygotowujących się do egzaminu maturalnego, tj.  kurs zostanie podzielony na moduły tematyczne (obejmujące podstawę programową matematyki w szkole podstawowej), każdy moduł będzie składał się z testu wstępnego, lekcji z teorią, lekcji z  praktyką, ćwiczeń, egzaminu.

Celem kursu jest opanowanie materiału wskazanego w podstawie programowej matematyki w  szkole podstawowej oraz przygotowanie uczniów do egzaminu ósmoklasisty z matematyki.

Kurs matematyki dla studentów ma na celu opanowanie materiału matematyki przewidzianego na uczelniach technicznych, przygotowaniu do kolokwium i egzaminu. Będzie Pan oferował następujące kursy granice , pochodne, przebieg zmienności funkcji, macierze, liczby zespolone, całki, wstęp do matematyki. Student ma możliwość wykupienia całego pakietu kursów matematyki na  studiach lub pojedynczych kursów.

Mając na uwadze zakres świadczonych przez Pana usług należy uznać, że stanowią one usługi nauczania na poziomie podstawowym, ponadpodstawowym i wyższym.

Natomiast w odniesieniu do przesłanki podmiotowej, zauważenia wymaga, że pod pojęciem nauczyciela należy rozumieć osobę, która posiada i przekazuje wiedzę i umiejętności, przy czym nie musi to być nauczyciel w rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela. Może to być zatem osoba, która posiada wykształcenie kierunkowe (np. ukończone studia wyższe), jak również osoba posiadająca wiedzę i kwalifikacje nabyte w inny sposób. Przykładowo może to być osoba, która ukończyła stosowny kurs kierunkowy, posiada odpowiednią wiedzę, kwalifikacje, doświadczenie. Zauważenia wymaga, że system oświaty w pewnych dziedzinach nie przewiduje odrębnego kształcenia kierunkowego, zatem gdy dana osoba zdobyła wiedzę np. w ramach kursu, to też zasadne jest przyjęcie, że posiada wiedzę i kwalifikacje pozwalające pełnić rolę nauczyciela.

Powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w powołanych wyrokach TSUE: C-473/08 z 28 stycznia 2010 r. w sprawie Eulitz oraz C-445/05 z 14 czerwca 2007 r. w sprawie Werner Haderer. Z wyroków tych wynika, że nie należy dokonywać rozróżnienia dla celów podatku VAT pomiędzy nauczaniem uczniów lub studentów w ramach nauczania szkolnego lub uniwersyteckiego i nauczania osób posiadających już dyplom szkolny lub uniwersytecki, które na podstawie tego dyplomu kontynuują naukę zawodu. Podobnie jest w przypadku nauczania obejmującego tę edukację. Tym samym posiadanie przez nauczyciela wiedzy i kwalifikacji pozwalających na pełnienie roli nauczyciela gwarantuje jakość świadczonych przez niego usług, które mają umożliwiać uzyskanie określonego wykształcenia w celu wykonywania danego zawodu.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN, wykształcenie to zasób wiedzy określony programem danej szkoły, jednocześnie, np. wykształcenie podstawowe, to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w szkole podstawowej i gimnazjum, wykształcenie średnie, to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w szkole średniej, wykształcenie wyższe, to zasób wiedzy zdobytej przez kogoś w wyższej uczelni. Musi zatem istnieć związek pomiędzy treścią przekazywaną na lekcji, a posiadanymi kwalifikacjami nauczającego.

Innymi słowy przesłanka podmiotowa nie odwołuje się bezpośrednio do kwestii wiedzy osoby uczącej (tą zdobywa się bowiem niezależnie od charakteru, w jakim dana osoba ją zdobywa – uczy się) lecz wprost do określonego miejsca w schemacie tego uczenia, tj. do posiadania kwalifikacji w działaniu jako „nauczyciel”.

Analiza wskazanych przez Pana okoliczności prowadzi do wniosku, że posiada Pani wiedzę i kwalifikacje w zakresie nauki matematyki, zdobyte w oficjalnym systemie nauczaniaukończył Pan studia na wydziale matematycznym Politechniki ... Tym samym została spełniona również przesłanka podmiotowa określona w art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.

W konsekwencji, analiza powołanych przepisów prawa, orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz przedstawionych przez Pana okoliczności sprawy prowadzi do wniosku, że świadczone przez Pana usługi polegające na:

·prowadzeniu korepetycji w formie kursu online „…”, z zakresu matematyki przygotowujących uczniów do matury,

·prowadzeniu korepetycji w formie kursu online z zakresu matematyki przygotowujących uczniów szkół podstawowych do egzaminu ósmoklasisty,

·prowadzeniu korepetycji w formie kursu online z zakresu matematyki przygotowujących studentów do kolokwium i egzaminów na studiach,

będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy.

Zatem Pana stanowisko w zakresie pytań nr 1-3 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem sprawy i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.