Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie:

-ustalenia, czy w związku z realizacją Projektu nie występują Państwo jako podatnik podatku VAT – jest prawidłowe;

-braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami VAT, poniesionych w związku z realizacją Projektu – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie:

-ustalenia, czy w związku z realizacją Projektu występują Państwo jako podatnik podatku VAT;

-w przypadku, gdy Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 zostanie uznane za nieprawidłowe, ustalenia, czy otrzymana przez Państwa kwota pomocy ze środków PROW 2014-2020 na sfinansowanie Projektu będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT;

-braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami VAT, poniesionych w związku z realizacją Projektu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Powiat (…) (dalej: Powiat, Wnioskodawca) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o wprowadzeniu zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego (t. j. Dz. U. z 1998 r. Nr 96 poz. 603 z późn. zm.), uczestniczy w sprawowaniu władzy publicznej, zgodnie z art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (t. j. Dz. U. z 1997 r. Nr 78 poz. 483 ze zm.; dalej: Konstytucja) i wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone dla innych organów władzy publicznej, zgodnie z art. 163 Konstytucji.

Na mocy art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 z późn. zm.; dalej: ustawa o samorządzie powiatowym), powiat posiada osobowość prawną oraz wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:

1)edukacji publicznej;

2)promocji i ochrony zdrowia;

3)pomocy społecznej;

3a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

4)polityki prorodzinnej;

5)wspierania osób niepełnosprawnych;

5a) polityki senioralnej;

6)transportu zbiorowego i dróg publicznych;

7)kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

8)kultury fizycznej i turystyki;

9)geodezji, kartografii i katastru;

10)gospodarki nieruchomościami;

11)administracji architektoniczno-budowlanej;

12)gospodarki wodnej;

13)ochrony środowiska i przyrody;

14)rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego;

15)porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;

16)ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska, a także ochrony ludności i obrony cywilnej;

17)przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy;

18)ochrony praw konsumenta;

19)utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

20)obronności;

21)promocji powiatu;

22)współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

23)działalności w zakresie telekomunikacji.

Na podstawie art. 6 ww. ustawy:

1.W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

2.Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

W ramach realizacji ww. zadania własnego w zakresie turystyki, Powiat przystąpił do wykonania operacji pn. (…) (dalej: inwestycja, projekt, operacja).

W związku powyższym przedsięwzięciem, Powiat złożył wniosek o przyznanie pomocy na operację w ramach poddziałania 19.2. „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowanych działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Projekt wpisuje się w cele Lokalnej Strategii Rozwoju, tj. cel ogólny: zachowanie dziedzictwa przyrodniczo-kulturowego obszaru w oparciu o przedsiębiorczość mieszkańców i rozwój turystyki w regionie; cel szczegółowy: rozwój bazy i infrastruktury turystycznej, ze szczególnym uwzględnieniem (…).

Cel projektu to utworzenie miejsca odpoczynku na trasie prowadzącej do (…), gdzie powstała ścieżka turystyczna (…). Operacja polega na przebudowie i zmodernizowaniu istniejącej infrastruktury pod kątem turystyczny poprzez: wykonanie alejek parkowych, niwelację terenu i rekultywację trawników, modernizację ogrodzenia i małej architektury, oświetlenia terenu, montaż ławek, koszy, stacji naprawy rowerów, hamaków, siedzisk i ławek wokół drzew.

Powiat, ubiegając się o dofinansowanie wykazał podatek VAT naliczony od wydatków na inwestycję jako wydatek kwalifikowalny w ramach tej Inwestycji. Wartość inwestycji wyniosła (…) zł, na którą Powiat otrzymał dofinansowanie z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich (w skrócie: PROW) w wysokości (…) zł, a pozostała kwota stanowiła środki własne Powiatu. Powiat nie ma możliwości przeznaczenia dofinansowania otrzymanego z związku z realizacją tej inwestycji na inny cel. Otrzymana pomoc to dofinansowanie na pokrycie kosztów kwalifikowalnych tej konkretnej operacji.

Inwestycja została zakończona w 31 grudnia 2024 r. i została zrealizowana w całości na nieruchomości – działce gruntu nr (…) (obręb ewidencyjny (…)) stanowiącej własność Powiatu (…).

W ramach operacji wykonano następujące prace:

(...).

Infrastruktura powstała w ramach inwestycji jest ogólnodostępna lokalnej społeczności i turystom, oraz ma charakter niekomercyjny (bezpłatny), gdyż Powiat nie pozyskuje i nie zamierza pozyskiwać jakichkolwiek wpływów finansowych związanych z jej powstaniem, nie będzie również pobierać jakichkolwiek odpłatności za jej użytkowanie. Powiat nie planuje również w przyszłości zmiany charakteru korzystania z ww. infrastruktury, w tym jej udostępniania za odpłatnością na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy cywilnoprawnej o podobnym charakterze.

Ponadto, infrastruktura nie służy i nie będzie służyć Powiatowi do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, zarówno opodatkowanej VAT, czy korzystającej ze zwolnienia od VAT.

W związku z realizacją operacji Powiat dokonywał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, na których figuruje jako nabywca.

Wobec powyższych okoliczności Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie przysługującego prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami, które zostały poniesione w związku z realizacją ww. operacji.

Pytania

1.Czy w związku z realizacją projektu opisanego we wniosku Powiat występuje jako podatnik VAT czynny?

Jeżeli odpowiedź na pierwsze pytanie zostanie uznana za nieprawidłową, to:

2.Czy otrzymana przez Powiat kwota pomocy ze środków PROW 2014-2020 na sfinansowanie projektu opisanego we wniosku będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT?

3.Czy Powiatowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami VAT, poniesionych w związku z realizacją projektu opisanego we wniosku?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiat w związku z realizacją projektu opisanego we wniosku nie występuje w charakterze podatnika VAT.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1, ze zm.), zgodnie z którym: krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Rolę powiatu szczegółowo określa ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:

1)edukacji publicznej;

2)promocji i ochrony zdrowia;

3)pomocy społecznej;

3a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

4)polityki prorodzinnej;

5)wspierania osób niepełnosprawnych;

5a) polityki senioralnej;

6)transportu zbiorowego i dróg publicznych;

7)kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

8)kultury fizycznej i turystyki;

9)geodezji, kartografii i katastru;

10)gospodarki nieruchomościami;

11)administracji architektoniczno-budowlanej;

12)gospodarki wodnej;

13)ochrony środowiska i przyrody;

14)rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego;

15)porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;

16)ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska, a także ochrony ludności i obrony cywilnej;

17)przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy;

18)ochrony praw konsumenta;

19)utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

20)obronności;

21)promocji powiatu;

22)współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

23)działalności w zakresie telekomunikacji.

Stosownie do art. 6 ustawy o samorządzie powiatowym:

1.W celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.

2.Powiat nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Oznacza to, że w pozostałym zakresie np. w zakresie zadań własnych nałożonych na gminę na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki.

W przedmiotowej sprawie, budowa ogólnodostępnej, bezpłatnej infrastruktury turystycznej w ramach realizowanej inwestycji należy do zadań własnych Powiatu (władztwa publicznego), o których mowa w art. 4 ustawy o samorządzie powiatowym. Powiat realizuje operację jako organ administracji publicznej i może skorzystać ze środków prawnych o charakterze władczym, nie zawiera umów cywilnoprawnych z podmiotami trzecimi od których pobierana jest opłata. Powiat realizuje w związku z opisanym Projektem swoje zadania jako organ władzy publicznej, na który ustawodawca nałożył zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, tj. w zakresie kultury fizycznej i turystyki.

W konsekwencji, Powiat, nabywając towary i usługi w ramach Projektu, nie będzie wykorzystywał ich do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a będzie występował w charakterze organu władzy publicznej, w ramach której na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie występuje w charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Ad 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota pomocy otrzymanej przez Powiat ze środków PROW 2014-2020 na sfinansowanie projektu opisanego we wniosku nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

W myśl art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Stosownie do art. 29a ust. 6 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Zgodnie z art. 29a ust. 7 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

W świetle ww. przepisów, podstawę opodatkowania podatkiem VAT stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku. Nie ma natomiast znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ale ważne jest aby było to wynagrodzenie za konkretne świadczenie usługi, dostawę towaru.

Należy również wskazać, że podstawę opodatkowania podatkiem VAT zwiększa się tylko o takie dotacje (subwencje, inne dopłaty o podobnym charakterze), które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług (konkretną czynnością opodatkowaną podatkiem VAT). Jeżeli taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie ogólne – na pokrycie niezidentyfikowanych wprost kosztów działalności nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem VAT dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem VAT.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wskazuje, że otrzymane przez Powiat dofinansowanie ze środków PROW 2014-2020 na sfinansowanie projektu pn. (…) będzie przeznaczone tylko i wyłącznie na tę konkretną inwestycję. Powiat nie ma możliwości przeznaczenia dofinansowania otrzymanego z związku z realizacją tej inwestycji na inny cel. Otrzymana pomoc to dofinansowanie ogólne, przeznaczone tylko na pokrycie kosztów kwalifikowalnych projektu. Natomiast sama realizacja omawianego projektu związana jest z zadaniami własnymi Powiatu. Infrastruktura powstała w ramach inwestycji jest ogólnodostępna lokalnej społeczności i turystom, oraz ma charakter niekomercyjny (bezpłatny), gdyż Powiat nie pozyskuje i nie zamierza pozyskiwać jakichkolwiek wpływów finansowych związanych z jej powstaniem, nie będzie również pobierać jakichkolwiek odpłatności za jej użytkowanie. Powiat nie planuje również w przyszłości zmiany charakteru korzystania z ww. infrastruktury, w tym jej udostępniania za odpłatnością na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy cywilnoprawnej o podobnym charakterze. Ponadto, infrastruktura nie służy i nie będzie służyć Powiatowi do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT czy niekorzystającej ze zwolnienia od VAT.

Zatem, w analizowanym przypadku nie wystąpi bezpośredni związek pomiędzy otrzymaną przez Powiat dotacją (dofinansowaniem) na realizację ww. projektu, a ceną wykonywanych przez Powiat czynności. Przyznane dofinansowanie nie jest dopłatą do ceny usługi, dostaw towarów, ale ma postać dofinansowania kosztów realizowanej inwestycji. Środki finansowe przekazane Powiatowi na realizację projektu mają charakter wyłącznie kosztowy, tj. stanowią pokrycie określonych kosztów ponoszonych przez Powiat w trakcie realizacji tej operacji.

Tym samym, otrzymana pomoc w ramach PROW, będąca dofinansowaniem do towarów i usług nabywanych na potrzeby realizacji inwestycji nie stanowi dotacji, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, gdyż jest to jedynie zwrot ponoszonych kosztów w ramach inwestycji.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, kwota pomocy otrzymanej ze środków PROW 2014-2020 na sfinansowanie inwestycji (…) nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ad 3.

Zdaniem Wnioskodawcy, Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami, poniesionych w związku z realizacją projektu opisanego we wniosku.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że odliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy przedstawionych w opisie stanu faktycznego – efekty realizowanego projektu nie są ani nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, niekorzystających ze zwolnienia od podatku VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca nie miał więc prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji projektu. Tym samym, z tego tytułu nie przysługiwało Powiatowi prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, Powiatowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwot podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami VAT, które zostały poniesione w związku z realizacją projektu pn. (…).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:

-ustalenia, czy w związku z realizacją Projektu nie występują Państwo jako podatnik podatku VAT – jest prawidłowe;

-braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami VAT, poniesionych w związku z realizacją Projektu – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 ust. 1 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 107 ze zm.):

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast na mocy art. 4 ust. 1 cyt. ustawy:

Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:

1) edukacji publicznej;

2) promocji i ochrony zdrowia;

3) pomocy społecznej;

3a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

4) polityki prorodzinnej;

5) wspierania osób niepełnosprawnych;

5a) polityki senioralnej;

6)transportu zbiorowego i dróg publicznych;

7) kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;

8) kultury fizycznej i turystyki;

9) geodezji, kartografii i katastru;

10) gospodarki nieruchomościami;

11) administracji architektoniczno-budowlanej;

12) gospodarki wodnej;

13) ochrony środowiska i przyrody;

14) rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego;

15) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;

16) ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska, a także ochrony ludności i obrony cywilnej;

17) przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy;

18) ochrony praw konsumenta;

19) utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;

20) obronności;

21) promocji powiatu;

22) współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

działalności w zakresie telekomunikacji.

Z opisu sprawy wynika, że:

·Powiat jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym.

·W ramach realizacji ww. zadania własnego w zakresie turystyki, Powiat przystąpił do wykonania operacji pn. (…).

·Powiat złożył wniosek o przyznanie pomocy na operację w ramach poddziałania 19.2. „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowanych działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

·Projekt wpisuje się w cele Lokalnej Strategii Rozwoju, tj. cel ogólny: zachowanie dziedzictwa przyrodniczo-kulturowego obszaru w oparciu o przedsiębiorczość mieszkańców i rozwój turystyki w regionie; cel szczegółowy: rozwój bazy i infrastruktury turystycznej, ze szczególnym uwzględnieniem (…).

·Cel projektu to utworzenie miejsca odpoczynku na trasie prowadzącej do (…), gdzie powstała ścieżka turystyczna (…).

·Operacja polega na przebudowie i zmodernizowaniu istniejącej infrastruktury pod kątem turystyczny poprzez: wykonanie alejek parkowych, niwelację terenu i rekultywację trawników, modernizację ogrodzenia i małej architektury, oświetlenia terenu, montaż ławek, koszy, stacji naprawy rowerów, hamaków, siedzisk i ławek wokół drzew.

·Inwestycja została zakończona w 31 grudnia 2024 r. i została zrealizowana w całości na nieruchomości stanowiącej własność Powiatu.

·Infrastruktura powstała w ramach inwestycji jest ogólnodostępna lokalnej społeczności i turystom oraz ma charakter niekomercyjny (bezpłatny), gdyż Powiat nie pozyskuje i nie zamierza pozyskiwać jakichkolwiek wpływów finansowych związanych z jej powstaniem, nie będzie również pobierać jakichkolwiek odpłatności za jej użytkowanie.

·Powiat nie planuje również w przyszłości zmiany charakteru korzystania z ww. infrastruktury, w tym jej udostępniania za odpłatnością na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy cywilnoprawnej o podobnym charakterze.

·Infrastruktura nie służy i nie będzie służyć Powiatowi do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, zarówno opodatkowanej VAT, czy korzystającej ze zwolnienia od VAT.

·Powiat dokonywał nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, na których figuruje jako nabywca.

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia, czy w związku z realizacją Projektu opisanego we wniosku występują Państwo jako podatnik podatku VAT.

Zakres aktywności podejmowanej przez jednostkę samorządu terytorialnego, w świetle powołanych wyżej przepisów należy interpretować w perspektywie ogólnej zasady, tj., że realizacja danej inwestycji ma służyć zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców Powiatu. Zatem każde działanie podejmowane przez jednostki samorządu terytorialnego w imieniu własnym, na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu tych jednostek, a dotyczące mienia Powiatu, należy uznać za działanie publiczne, służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej, które jest wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.

Tak więc czynności wynikające z realizacji zadań własnych, nałożonych odrębnymi przepisami, podejmowane w ramach reżimu publicznoprawnego, z tytułu których Powiat nie uzyskuje wpływów, pozostają poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług. Są one bowiem realizowane przez Powiat poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a Powiat realizując te czynności, nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT, zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy, bowiem w tym zakresie działa jako organ władzy w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy.

W omawianej sprawie, realizując ww. inwestycję działali Państwo w ramach reżimu publicznoprawnego. Jak wynika bowiem z opisu sprawy, Infrastruktura powstała w ramach inwestycji jest ogólnodostępna dla lokalnej społeczności i turystów oraz ma charakter niekomercyjny (bezpłatny), gdyż Powiat nie pozyskuje i nie zamierza pozyskiwać jakichkolwiek wpływów finansowych związanych z jej powstaniem, nie będzie również pobierać jakichkolwiek odpłatności za jej użytkowanie. Infrastruktura nie służy i nie będzie służyć Powiatowi do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, zarówno opodatkowanej VAT, czy korzystającej ze zwolnienia od VAT. Wobec powyższego, realizując Projekt nie działali Państwo w charakterze podatnika podatku VAT.

Zatem czynności, w ramach których nastąpi wykorzystywanie efektów realizacji ww. inwestycji będą realizowane poza zakresem działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Tym samym wykonując te czynności nie występowali Państwo w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, bowiem w tym zakresie działali Państwo jako organ władzy w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy.

Podsumowanie

W związku z realizacją projektu opisanego we wniosku Powiat nie występuje jako podatnik podatku VAT.

Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 uznałem za prawidłowe.

Jednocześnie nie udziela się odpowiedzi na pytanie nr 2, gdyż oczekiwali Państwo na nie odpowiedzi wyłącznie w sytuacji uznania Państwa stanowiska w odniesieniu do pytania nr 1 za nieprawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. (…).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż – jak wyżej wskazano – w związku z realizacją Inwestycji nie działają Państwo jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ponadto – jak wynika z opisu sprawy – Infrastruktura powstała w ramach inwestycji jest ogólnodostępna dla lokalnej społeczności i turystów oraz ma charakter niekomercyjny (bezpłatny), gdyż Powiat nie pozyskuje i nie zamierza pozyskiwać jakichkolwiek wpływów finansowych związanych z jej powstaniem, nie będzie również pobierać jakichkolwiek odpłatności za jej użytkowanie. Infrastruktura nie służy i nie będzie służyć Powiatowi do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, zarówno opodatkowanej VAT, czy korzystającej ze zwolnienia od VAT.

Zatem, w analizowanej sprawie podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione. Tym samym w odniesieniu do przedmiotowej Inwestycji – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – nie mają Państwo możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT.

Podsumowanie

Powiatowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków udokumentowanych fakturami, poniesionych w związku z realizacją projektu opisanego we wniosku.

Państwa stanowisko w zakresie pytanie nr 3 uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zauważam, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Podkreślam, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.