Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.117.2025.1.RMA

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 8 kwietnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.117.2025.1.RMA

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji działań. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca to założona w (...) organizacja pozarządowa (działająca w formie stowarzyszenia) o statucie pożytku publicznego, zajmująca się ochroną dzikich ptaków i ich siedlisk.

Celem Stowarzyszenia jest zachowanie dziedzictwa przyrodniczego dla dobra obecnych i przyszłych pokoleń. Działania te wspiera rzesza kilku tysięcy członków i wolontariuszy. Stowarzyszenie jest partnerem światowej federacji towarzystw (...). (...) jest jedną z (...) przyrodę w Polsce. Prowadzi działania zmierzające do ochrony ptaków, a przez to ochrony całej przyrody. W celu zwiększenia skuteczności, działania są skoncentrowane przede wszystkich na priorytetowych gatunkach, siedliskach i ostojach. Równolegle z działaniami w zakresie cennych siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk ptaków, zgodnie ze statutem organizacji, (...) prowadzi działania edukacyjne.

(...) (jako partner) realizuje projekt „(...)”, współfinansowany przez Komisję Europejską w ramach programu (...).

Głównym celem projektu jest zatrzymanie trendu spadkowego subpopulacji w Polsce, Niemczech, Litwie, Węgrzech i Ukrainie oraz przywrócenie zasięgu (...) do obszaru większego niż 1500 km² poprzez ułatwienie ponownego zajęcia co najmniej 6 opuszczonych miejsc lęgowych. Projekt ma na celu zmniejszenie fragmentacji populacji (...) poprzez utworzenie sieci kluczowych siedlisk tego gatunku w Polsce, na Litwie, Niemczech i na Węgrzech.

Główny cel projektu przyczynia się do realizacji zadań najnowszej wersji (...), który ma na celu „(...)” z krótkoterminowym celem powstrzymania kurczenia się zasięgu i spadku liczebności wszystkich subpopulacji oraz średnio- i długoterminowym celem zwiększenia bardzo małego obszaru występowania (szacowanego na ok. 1 000 km² w 2008 r. do ponad 1 500 km2) i osiągnięcia ogólnego 20% wzrostu populacji (w porównaniu do stanu wyjściowego z 2008 r., kiedy światową populację szacowano na 12 600 – 17 000 śpiewających samców).

Osiągnięcie celu tego projektu przyczyni się zatem znacząco do osiągnięcia celów (...).

Aby osiągnąć ogólny cel projektu, szczegółowe cele projektu są następujące:

1.Biorąc pod uwagę, że populacje na Ukrainie znajdują się bardzo blisko zewnętrznej granicy UE i tworzą jedną subpopulację z ptakami wschodniej Polski (...), konieczne jest zatrzymanie spadku populacji (...). Dotyczy to terenu objętego projektem (...) i odbudowy populacji do poziomu co najmniej 700-850 ptaków śpiewających (w porównaniu z liczbą 160 śpiewających samców w 2023 r.) poprzez odtworzenie siedlisk lęgowych na co najmniej 1 500 ha oraz ustanowienie długoterminowego zarządzania reżimem hydrologicznym i zapobiegania przyspieszonej sukcesji zarośli w oparciu o wykorzystanie biomasy;

2.Odtworzenie i dalsza poprawa siedlisk lęgowych (...) w miejscach realizacji projektu na (....) na co najmniej 611 ha, a (...)populacja (...) zostanie przywrócona do liczebności co najmniej 39-56 śpiewających samców (w porównaniu z poziomem bazowym wynoszącym 3 śpiewające samce w 2023 r.) poprzez translokację co najmniej 500 młodych osobników do najbardziej odpowiednich potencjalnych miejsc lęgowych (prawdopodobnie (...));

3.Poprawa warunków odtwarzania siedlisk i zarządzania nimi w krajach objętych projektem (poprzez ulepszone i nowe sposoby finansowania odtwarzania i zarządzania siedliskami lęgowymi ptaków wodno-błotnych) w celu lepszego połączenia oddzielonych subpopulacji (...) za pomocą miejsc o dobrej jakości siedlisk, ze szczególnym uwzględnieniem potencjalnie odpowiednich miejsc lęgowych między (...) na wschodzie i stanowiskami (...) Polsce.

W ramach realizacji projektu wykonane będą następujące działania:

Struktura projektu obejmuje 8 pakietów działań (Work Package, WP). (...)

Ponadto (...) ma przewidziane do realizacji następujące działania w obrębie poszczególnych WP:

WP1 Project management

T.1.1 Koordynacja działań na poziomie krajowym, obejmująca przygotowanie, prowadzenie i raportowanie prac wykonywanych przez (...), w tym inicjowanie i koordynowanie działań na szczeblu lokalnym, regionalnym i międzynarodowym, monitorowanie efektów, prowadzenie procedur zakupowych, zarządzanie zasobami ludzkimi i mieniem.

T.1.2 Koordynacja finansowa na poziomie krajowym (w zakresie działań prowadzonych przez (...)).

T.1.3 Udział w koordynacji projektu na poziomie konsorcjum, w tym udział w spotkaniach zespołu i wydzielonych grup zadaniowych, udział w pracach komitetu sterującego.

T.1.4 Udział w monitorowaniu, ewaluacji i raportowaniu przebiegu projektu na poziomie konsorcjum.

WP2 Pre-operational studies and activities

T.2.1 Przygotowanie studium wykonalności stanowiącego podstawę do prowadzenia translokacji ochronnej piskląt (...) ze stanowisk w (...) do siedlisk zajmowanych wcześniej przez tzw. populację (...) gatunku, z uwzględnieniem wytycznych IUCN, dostępnych danych i informacji. Obejmuje to też w miarę potrzeby współpracę z Radą Naukową projektu i ekspertami zewnętrznymi. Ponadto przygotowanie do prowadzenia translokacji ochronnej obejmuje uzyskanie niezbędnych zgód i pozwoleń.

T.2.3 Przygotowanie ekspertyzy hydrologicznej, projektów i uzyskanie niezbędnych zgód do odtworzenia właściwych warunków hydrologicznych na powierzchni projektowej PL Krajnik. Dokumentacja będzie przygotowana przez (...) i przez wykonawców zewnętrznych, posiadających niezbędne uprawnienia i doświadczenie. Przygotowane rozwiązania zapewnią właściwą równowagę między potrzebami ochrony (...) i potrzebami właścicieli działek objętych odtwarzaniem, w tym gospodarujących tam rolników.

T.2.4 Przygotowanie aktualizacji projektu Krajowego Planu Ochrony (...) (na podstawie dokumentu z 2013 r. przygotowanego przez (...)) i przekazanie do zatwierdzenia w GDOŚ. Ponadto (...) będzie uczestniczył w przygotowaniu propozycji aktualizacji Międzynarodowego Planu Ochrony (...). Zostaną też przygotowane przez (...) z udziałem ekspertów zewnętrznych plany zarządzania sprzyjającego ochronie (...) na powierzchniach projektowych (...).

WP3 Concrete conservation actions

T.3.1.3 Odtworzenie właściwych warunków hydrologicznych w dawnych siedliskach (...) na powierzchni (...). W ramach działania zostanie zaprojektowany i zainstalowany system szczegółowego monitoringu hydrologicznego złożonego z ok. 20 urządzeń pomiarowych – limnigrafów i piezometrów, połączonych w sieć z urządzeniami zapewniającymi możliwość odczytu danych. Na głównych rowach odwadniających powierzchnię zostaną zaprojektowane i wybudowane zastawki piętrzące wodę (po wcześniejszym uzyskaniu niezbędnych dokumentów i zgód), co przełoży się na lepsze uwodnienie i stan siedlisk. Odpowiednie zarządzanie nimi będzie opisane w ramach działania T.2.4.

T.3.2.3 Odtwarzanie dawniej zajmowanych siedlisk (...) na powierzchni (...), obejmujące koszenia inicjalne na łącznej powierzchni 200 ha, w następstwie których możliwe będzie takie gospodarowanie w siedliskach, które zapewni odpowiednie warunki dla gatunku. To działanie zwiększy potencjalny areał dyspersji ptaków pochodzących z translokacji ochronnej (T.3.3.2).

T.3.3.2 Translokacja ochronna piskląt (...) z populacji źródłowej w (...) do siedlisk docelowych w obrębie populacji (...) gatunku (...), zależnie od wniosków płynących ze studium wykonalności – T.2.1). Translokacja obejmuje wyszukiwanie gniazd (...) na obszarze źródłowym, z udziałem doświadczonych ekspertów (w tym zewnętrznych), pobranie gniazd wraz z pisklętami, następnie ich przygotowanie i transport do miejsca docelowego, odchów w odpowiednich skrzynkach, a następnie klatkach, a po osiągnięciu odpowiedniego wieku – przeniesienie do wolier terenowych celem aklimatyzacji do warunków środowiska i wprowadzenie do środowiska metodą tzw. miękkiego wypuszczenia. Działania będą prowadzone przez zespół projektowy, ekspertów zewnętrznych i wolontariuszy. Planowane są 3 sezony translokacji, pierwszy w 2025 r. Każdorazowo będzie translokowane ok. 50 piskląt.

W ramach tego działania zostanie przeprowadzony cenzus (inwentaryzacja) śpiewających samców (...), jako element monitorowania stanu populacji źródłowej. Cenzus obejmie wszystkie siedliska odpowiednie dla (...) w tym obszarze i zostanie przeprowadzony z udziałem personelu projektu, ekspertów zewnętrznych i wolontariuszy, zgodnie z metodyką stosowaną podczas wcześniejszych inwentaryzacji gatunku na tym obszarze, w tym wykonanej w 2024 r.

WP4 Socio-economic project strategy

(...) jest odpowiedzialny za realizację WP4 w ramach konsorcjum międzynarodowego.

T.4.1 Przygotowanie propozycji zmian w zakresie wymogów i wdrażania wariantu interwencji rolno-środowiskowo-klimatycznej dedykowanego (...) (obecnie wariant 1.9/2.9), współpraca w tym zakresie z (...) itp. Ponadto prace w ramach Koalicji Rolnictwo dla Przyrody skupiającej organizacje pozarządowe działające na rzecz ochrony przyrody na terenach rolniczych i inne działania w tym zakresie. Dotyczy to zarówno wariantu wynikającego z obecnego Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej 2023-2027, jak i przygotowania zmian pod kątem kolejnego okresu programowania.

WP5 Dissemination and communication

T.5.1 Komunikacja i działania PR skierowane do ogółu odbiorców – działania realizowane przez (...) w ramach konsorcjum międzynarodowego, zgodnie z planem komunikacji w ramach projektu, przede wszystkim dla odbiorców w Polsce.

T.5.2 Komunikacja z lokalnymi odbiorcami – działania (...) związane z przekazywaniem lokalnym społecznościom, rolnikom gospodarującym na terenach objętych projektem i innym informacji o projekcie, ochronie przyrody, walorach przyrodniczych powierzchni itp., m.in. poprzez spotkania, wydarzenia, tablice informacyjne itp.

T.5.3 Komunikacja dla ekspertów i społeczności ochrony przyrody – kampania informacyjna zwiększająca wiedzę o projekcie i jego rezultatach wśród specjalistów zajmujących się ochroną przyrody, ornitologią itp., w tym organizacja konferencji naukowych, spotkań eksperckich itp. (...) będzie odpowiedzialny za część komunikacji i działania odbywające się w Polsce.

T.5.4 Komunikacja na temat translokacji ochronnej (...) i angażowanie wolontariuszy, ponadto działania zwiększające poparcie lokalnych społeczności dla tego typu ochrony poprzez przygotowanie i dystrybucję materiałów informacyjnych, wyjazdy studyjne itp.

WP6 Monitoring and evaluation

T.6.1 Monitoring środowiska na powierzchniach projektowych, w tym monitoring (...) i wybranych (wskaźnikowych) gatunków ptaków, stanu i rozwoju roślinności, monitoring stanu wody na powierzchniach projektu, a także bezkręgowców stanowiących bazę pokarmową dla (...). (...) będzie odpowiedzialny za współtworzenie metodologii monitoringu i będzie prowadził jego realizację na powierzchniach w Polsce, z udziałem pracowników i wykonawców zewnętrznych.

T.6.3 Ocena wpływu projektu na usługi ekosystemowe na objętych nim obszarach. Projekt będzie korzystnie wpływał na następujące usługi ekosystemowe: bioróżnorodność, ochronę mokradeł, wiązanie dwutlenku węgla z atmosfery, wzrost walorów estetycznych obszarów. (...) będzie odpowiadał m.in. za dostarczanie danych niezbędnych do analiz z powierzchni projektowych w Polsce.

WP7 Replication, sustainability and exploitation

(...) jest odpowiedzialny za realizację WP7 w ramach konsorcjum międzynarodowego.

T.7.1.1 Rozpowszechnienie know-how na temat translokacji gatunków ptaków wróblowych -długodystansowych migrantów. (...) będzie odpowiedzialny za współpracę z organizacjami pozarządowymi, instytucjami w Polsce m.in. z (...).

T.7.1.3 Wymiana doświadczeń w zakresie zagospodarowania biomasy z koszenia torfowisk. (...) ma bogate doświadczenie w tym względzie, np. w zakresie pelletowania i kompostowania biomasy, które zostanie wykorzystane do promocji zrównoważonego wykorzystania biomasy pozyskiwanej w czasie realizacji działań projektowych i planowania ochrony siedlisk (...).

T.7.1.4 Powielanie efektów ukierunkowanych wariantów interwencji rolno-środowiskowo-klimatycznych na jakość siedlisk (...). (...) posiada długie doświadczenie w ochronie siedlisk (...) i współpracy z instytucjami i organami odpowiedzialnymi za przygotowanie i wdrażanie programów rolno-środowiskowo-klimatycznych, będzie odpowiedzialny (przy wsparciu partnerów np. z Litwy) za przygotowanie propozycji rozwiązań możliwych do wdrożenia do ochrony siedlisk (...) w Niemczech, na Węgrzech i na Ukrainie.

T.7.1.5 Opracowanie propozycji i wprowadzanie rozwiązań umożliwiających finansowanie ochrony obszarów podmokłych z udziałem środków pochodzących z kredytów węglowych, które mogą być uzyskiwane dzięki poprawie stanu tych obszarów. (...) będzie odpowiadał za część działań prowadzonych w obrębie powierzchni projektowych w Polsce.

T.7.2.1 Wspieranie zrównoważonej ochrony siedlisk (...) poprzez informację i promocję wariantów interwencji PRŚK dla tego gatunku. (...) będzie odpowiadał za prowadzenie kampanii informacyjnej w Polsce, włączając w to współpracę m.in. z Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi, GIOŚ, Centrum i Ośrodkami Doradztwa Rolniczego, doradcami rolniczymi, ekspertami rolnośrodowiskowymi, rolnikami.

T.7.2.2 Wprowadzenie programu rolnośrodowiskowego służącego ochronie siedlisk (...) na Ukrainie, jako sposobu na długoterminowe zarządzanie siedliskiem. (...) będzie odpowiadał za przygotowanie i prowadzenie procesu przygotowania takiego wariantu, we współpracy z (...), przyszłymi beneficjantami, administracją i innymi instytucjami.

T.7.2.3 Dalszy rozwój projektu sieci siedlisk pomostowych (stepping-stone habitats) na bazie dotychczas przeprowadzonych prac na Litwie, Białorusi i w Polsce, zmierzający do stworzenia takiej sieci w całym zasięgu gatunku i przedstawienia jej jako propozycji priorytetowych obszarów do ochrony i odtwarzania siedlisk dla (...). (...) wraz z (...) (partnerem litewskim projektu) jest odpowiedzialny za koordynację działania, ponadto (...) będzie realizował je w Polsce.

T.7.2.4 Zapewnienie w długiej perspektywie czasowej odpowiednich warunków hydrologicznych i siedliskowych na powierzchniach projektu. (...) będzie prowadził te działanie w Polsce, ponadto będzie odpowiadał za wymianę informacji pomiędzy partnerami.

WP8 Land purchase and Natura 2000 site designation

(...) nie będzie zaangażowany w działania w tym zakresie w stopniu wyższym niż wynikający z udziału w zarządzaniu projektem.

Wymienione działania są związane z czynnościami nieopodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy w związku z prowadzonymi działaniami, wymienionymi we wniosku związanymi z czynnościami nieopodatkowanymi w ramach realizacji projektu, Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji tych działań?

Państwa stanowisko w sprawie

W świetle przedstawionego stanu faktycznego jak i poniższej argumentacji prawnej, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów (w tym stanowiących wyposażenie lub środki trwałe) i usług nabytych w celu realizacji wyżej wymienionego projektu, związanych z czynnościami nieopodatkowanymi.

Art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54 poz. 535 ze zmianami dalej „uptu”) zawiera ogólną zasadę, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 uptu, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przepis ten wyraża zatem prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego odnoszącego się tylko do realizacji czynności opodatkowanych.

Opisane w stanie faktycznym działania nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych i Stowarzyszenie jako organizacja pożytku publicznego nie realizuje w tym zakresie żadnych przychodów.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:

  • podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).

Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tylko podatnik podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do odliczenia podatku.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji opisanych we wniosku działań.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w kontekście prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie występuje.

Jak Państwo wskazali, wymienione działania są związane z czynnościami nieopodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Zatem nie będzie spełniona podstawowa pozytywna przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.

Nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji działań w ramach projektu „(...)”.

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.