Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.113.2025.4.JKU

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17 kwietnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.113.2025.4.JKU

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 lutego 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 13 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości (100% podatku naliczonego) wynikającego z faktury dokumentującej zakup paliwa gazowego. Uzupełniła go Pani pismem z 27 marca 2025 r. (wpływ 27 marca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Rozpoczyna Pani prowadzenie działalności (jednoosobowa działalność gospodarcza), której głównym PKD jest 55.20.Z. Planuje Pani nabycie nieruchomości, której będzie jedynym właścicielem, ta nieruchomość będzie głównym źródłem uzyskania przychodu. Do utrzymania jej w dobrej kondycji konieczny jest zakup paliwa gazowego.

Wśród ofert na lokalnym rynku znajduje się jedna – kierowana do odbiorców indywidualnych.

Faktury wynikające z tej oferty są wystawiane w cyklach dwumiesięcznych, nie posiadają numeru NIP nabywcy.

Na podstawie art. 22 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zgodnie z interpretacją z 13 listopada 2018 r. (sygn. DPP7.8220.20.2018.CRS) Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej rozumuję, iż 100% kosztu paliwa gazowego, którym zabezpieczam źródło przychodów, stanowi koszt uzyskania przychodu przez co mogą zostać rozliczone w dacie poniesienia kosztu zgodnie z brzemieniem ww. ustawy. Powyższe ma zastosowanie również, gdy 10% powierzchni nieruchomości służy użytkowi prywatnemu, na Pani potrzeby.

Dostawca paliwa gazowego świadczy usługę w oparciu o ofertę odbiorców indywidualnych, nie biznesowych.

Faktury VAT przedstawiające wysokość kosztu jaki stanowi nabyte paliwo gazowe posiadają: Datę sprzedaży, okres poboru paliwa jakiego dotyczy faktura, numer Klienta/odbiorcy paliwa, Typ faktury : rozliczenie, Dane wystawcy (w tym adres oraz numer NIP) Dane nabywcy: Imię i Nazwisko, adres, brak numeru NIP nabywcy, wartość łączą zobowiązania oraz wyodrębnione wartości VAT i wartość netto, termin wpłaty, podany dokładny adres punktu poboru paliwa gazowego – taki sam jak miejsce zarejestrowania Jednoosobowej Działalności Gospodarczej zgodnie z CEIGD oraz miejsce prowadzenia tej działalności. Dokładny numer punktu poboru – zlokalizowany pod ww. adresem.

Uzupełnienie wniosku

1.Będzie Pani zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Planuje Pani od 1 lipca 2025 r. Jednoosobową Działalność Gospodarczą, którego wiodące PKD to: 55.20.Z, towarzyszące m.in. (ważne dla sprawy) 79.90.C.

2.Faktury obejmujące zakup paliwa gazowego będą odzwierciedlać zdarzenie gospodarcze którym będzie faktyczne wykorzystanie paliwa gazowego adekwatne do ilości wynajmowanych powierzchni zgodnie z wiodącym PKD 55.20.Z.

3.Faktury będą dokumentować czynności opodatkowane podatkiem VAT z wyszczególnieniem wartości VAT, lecz będą pozbawione numeru NIP nabywcy. Będą posiadały adres świadczenia, pod którym będzie zarejestrowana działalność gospodarcza i gdzie będą świadczone usługi najmu.

4.Nabywane paliwo gazowe będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, których dokumentacja pojawi się w postaci paragonów, faktur. Będzie to wynajem krótkoterminowy kwater. Stawka podatku 8% VAT.

5.Zakupiona nieruchomość będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (wynajem kwater krótkoterminowy).

6.Planuje Pani nabycie nieruchomości w lipcu 2025 r. Na terenie działki znajduje się jedynie budynek mieszkalny z którego wykorzystaniem planuje Pani prowadzić działalność oraz osobiście zamieszkać zajmując 10% powierzchni nieruchomości. Pozostała powierzchnia (90%) ma zostać wykorzystana na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.

7.Zakupioną nieruchomość planuje Pani wykorzystywać głównie w celu prowadzenia działalności, udostępnić 90% powierzchni ogólnodostępnych jak i indywidualnych pomieszczeń na potrzeby osób wynajmujących. Część prywatna pozostanie jedynie do Pani użytku, co stanowić będzie 10% jej powierzchni, w tym ogród, do którego dostęp będę posiadać wyłącznie Pani. Ogród nie wymaga wykorzystania wspomnianego paliwa gazowego celem ogrzania tudzież uzyskania podgrzanej paliwem gazowym wody. Część pokoi wynajmowana zarobkowo będzie przez Panią sukcesywnie remontowana, pozostając częścią na indywidualny użytek wynajmujących (klientów), części wspólne: hole, łazienki, balkony – będą także do wykorzystania dla osób wynajmujących. Części wspólne – także parking na terenie posesji – na użytek klientów. Planuje Pani zarejestrowanie działalności 1 lipca 2025 r., natomiast aktywny wynajem planuje Pani rozpocząć od 1 września 2025 r., przy czym planuje Pani rozpocząć okres grzewczy do którego jest konieczne nabycie paliwa gazowego od 1 października 2025 r.

8.10% powierzchni na Pani potrzeby będzie służyło prywatnym celom oraz pojawiać się będą zdarzenia, w których Klienci będą mogli z nich korzystać: skorzystanie z kuchni, wyjście na ogród, pokój dzienny w którym będzie znajdowała się dokumentacja podatkowa oraz instalacja techniczna, która umożliwi doprowadzenie mediów do pokoi Klientów, użytkowanie przez Klientów podstawowych sprzętów AGD, które będą dostępne jedynie w prywatnych przestrzeniach.

9.Nieruchomość będzie wykorzystana w celach prywatnych – noclegu, przygotowywania posiłków, pracy i życia codziennego, jak i prac technicznych mających na celu rewitalizację budynku: malowanie elementów wyposażenia, czyszczenie ruchomych elementów wyposażenia domu z których korzystać będą Klienci.

10.Nie planuje Pani ujmowania nieruchomości w ewidencji środków trwałych podlegających amortyzacji.

11.Wydatki na zakup paliwa gazowego planuje Pani ponosić od grudnia 2025 r. – po wystawieniu pierwszej FV za jego wykorzystanie.

12.Faktury będą wystawiane na Panią – imiennie, ponieważ planuje Pani skorzystać z oferty dla odbiorców indywidualnych. Nie będą posiadać numeru NIP.

Pytanie (doprecyzowane w piśmie z 27 marca 2025 r.)

Czy tak przygotowane faktury VAT należy wprowadzić do rejestru faktur oraz wartość VAT z tych faktur traktować w 100% w ramach składanej Deklaracji VAT-7 jako podatek naliczony, mimo iż nie posiada NIP?

Pani stanowisko w sprawie (uzupełnione w piśmie z 27 marca 2025 r.)

W Pani ocenie, adres na fakturze, zawarty miejsca sprzedaży paliwa będący ten sam, co miejsca prowadzenia działalności oraz stanowi utrzymanie w dobrej kondycji źródła przychodu należy się prawo do odliczenia podatku VAT z niniejszej faktury w 100%.

Ma Pani prawo w świetle przepisów w polskim prawie do zaliczenia 100% wartości faktury wydatków poniesionych za przedmiotowe paliwo gazowe do kosztów uzyskania przychodów oraz odprowadzenie 100% wartości podatku VAT, mimo że na niniejszych fakturach nie będzie numeru NIP.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.) – zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślenia wymaga, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni (wydatek na nabycie towaru, który następnie zostanie przez podatnika sprzedany) bądź pośredni.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ww. ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Stwierdzenia wymaga, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak wskazałem wyżej, dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży – towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów będących przedmiotem dostawy, czy też niezbędne do świadczenia usług; bezpośrednio więc wiążą się z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą, istnieć musi związek przyczynowo – skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu.

Oceny istnienia bezpośredniego związku między konkretną transakcją a całością działalności podatnika w celu ustalenia, czy towary i usługi są wykorzystywane „do celów zawieranych transakcji podlegających opodatkowaniu” tego podatnika w rozumieniu art. 17 ust. 2 lit. a) szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku, zmienionej dyrektywą Rady 2001/115/WE z dnia 20 grudnia 2001 r., należy dokonywać na podstawie istoty nabywanych przez podatnika towarów lub usług.

W celu ustalenia związku między konkretną transakcją (nabyciem) a całością działalności opodatkowanej podatnika podatku od towarów i usług należy brać pod uwagę rzeczywistą charakterystykę nabywanych towarów lub usług.

Z treści wniosku wynika, że:

·Rozpoczyna Pani prowadzenie działalności (jednoosobowa działalność gospodarcza), której głównym PKD jest 55.20.Z. Planuje Pani nabycie nieruchomości, której będzie jedynym właścicielem, ta nieruchomość będzie głównym źródłem uzyskania przychodu. Będzie Pani zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Planuje Pani od 1 lipca 2025 r. jednoosobową działalność gospodarczą, którego wiodące PKD to: 55.20.Z, towarzyszące m.in. (ważne dla sprawy) 79.90.C. Do utrzymania jej w dobrej kondycji konieczny jest zakup paliwa gazowego.

·Wśród ofert na lokalnym rynku znajduje się jedna – kierowana do odbiorców indywidualnych. Faktury wynikające z tej oferty są wystawiane w cyklach dwumiesięcznych, nie posiadają numeru NIP nabywcy. Dostawca paliwa gazowego świadczy usługę w oparciu o ofertę odbiorców indywidualnych, nie biznesowych. Faktury przedstawiające wysokość kosztu jaki stanowi nabyte paliwo gazowe posiadają: Datę sprzedaży, okres poboru paliwa jakiego dotyczy faktura, numer Klienta/odbiorcy paliwa, Typ faktury: rozliczenie, Dane wystawcy (w tym adres oraz numer NIP) Dane nabywcy: Imię i Nazwisko, adres, brak numeru NIP nabywcy, wartość łączą zobowiązania oraz wyodrębnione wartości VAT i wartość netto, termin wpłaty, podany dokładny adres punktu poboru paliwa gazowego – taki sam jak miejsce zarejestrowania Jednoosobowej Działalności Gospodarczej zgodnie z CEIGD oraz miejsce prowadzenia tej działalności. Dokładny numer punktu poboru – zlokalizowany pod ww. adresem.

·Faktury obejmujące zakup paliwa gazowego będą odzwierciedlać zdarzenie gospodarcze, którym będzie faktyczne wykorzystanie paliwa gazowego adekwatne do ilości wynajmowanych powierzchni zgodnie z wiodącym PKD 55.20.Z. Faktury będą dokumentować czynności opodatkowane podatkiem VAT z wyszczególnieniem wartości VAT, lecz będą pozbawione numeru NIP nabywcy. Będą posiadały adres świadczenia pod którym będzie zarejestrowana działalność gospodarcza i gdzie będą świadczone usługi najmu. Wydatki na zakup paliwa gazowego planuje Pani ponosić od grudnia 2025 r. – po wystawieniu pierwszej faktury za jego wykorzystanie. Faktury będą wystawiane na Panią – imiennie, ponieważ planuje Pani skorzystać z oferty dla odbiorców indywidualnych. Nie będą posiadać numeru NIP.

·Nabywane paliwo gazowe będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, których dokumentacja pojawi się w postaci paragonów, faktur. Będzie to wynajem krótkoterminowy kwater, opodatkowany stawką podatku w wysokości 8%.

·Planuje Pani nabycie nieruchomości w lipcu 2025 r. Zakupiona nieruchomość będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (wynajem kwater krótkoterminowy). Na terenie działki znajduje się jedynie budynek mieszkalny, z którego wykorzystaniem planuje Pani prowadzić działalność oraz osobiście zamieszkać zajmując 10% powierzchni nieruchomości. Pozostała powierzchnia (90%) ma zostać wykorzystana na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.

·Zakupioną nieruchomość planuje Pani wykorzystywać głownie w celu prowadzenia działalności, udostępnić 90% powierzchni ogólnodostępnych jak i indywidualnych pomieszczeń na potrzeby osób wynajmujących. Część prywatna pozostanie jedynie do Pani użytku, co stanowić będzie 10% jej powierzchni w tym ogród, do którego dostęp będę posiadać wyłącznie Pani. Ogród nie wymaga wykorzystania wspomnianego paliwa gazowego celem ogrzania, tudzież uzyskania podgrzanej paliwem gazowym wody. Część pokoi wynajmowana zarobkowo będzie przez Panią sukcesywnie remontowana, pozostając częścią na indywidualny użytek wynajmujących (klientów), części wspólne: hole, łazienki, balkony – będą także do wykorzystania dla osób wynajmujących. Części wspólne także parking na terenie posesji – na użytek klientów. Planuje Pani zarejestrowanie działalności 1 lipca 2025 r., natomiast aktywny wynajem planuje Pani rozpocząć od 1 września 2025 r., przy czym planuje Pani rozpocząć okres grzewczy do którego jest konieczne nabycie paliwa gazowego od 1 października 2025 r.

·10% powierzchni na Pani potrzeby będzie służyło prywatnym celom oraz pojawiać się będą zdarzenia, w których Klienci będą mogli z nich korzystać: skorzystanie z kuchni, wyjście na ogród, pokój dzienny w którym będzie znajdowała się dokumentacja podatkowa oraz instalacja techniczna, która umożliwi doprowadzenie mediów do pokoi Klientów, użytkowanie przez Klientów podstawowych sprzętów AGD które będą dostępne jedynie w prywatnych przestrzeniach.

·Nieruchomość będzie wykorzystana w celach prywatnych – noclegu, przygotowywania posiłków, pracy i życia codziennego, jak i prac technicznych mających na celu rewitalizację budynku: malowanie elementów wyposażenia, czyszczenie ruchomych elementów wyposażenia domu z których korzystać będą Klienci.

Pani wątpliwości dotyczą prawa do pełnego (100%) odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej zakup paliwa gazowego, pozbawionej numeru NIP nabywcy.

Należy wskazać, że zasady wystawiania faktur zostały uregulowane w Dziale XI ustawy, w Rozdziale 1 – Faktury.

W myśl art. 2 pkt 31 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o fakturze - rozumie się przez to dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Na podstawie art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Jak stanowi art. 106e ust. 1 ustawy, faktura powinna zawierać:

1)datę wystawienia;

2)kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4)numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;

5)numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;(…).

Z ww. uregulowań wynika, że podatnik dokonujący sprzedaży na rzecz innego podatnika lub też otrzymujący od innego podatnika zaliczki na poczet przyszłej sprzedaży – ma obowiązek wystawienia faktury dokumentującej tę sprzedaż. Wystawiona faktura powinna m.in. jednoznacznie określać imiona i nazwiska lub nazwy podatnika (sprzedawcy) i podatnika (nabywcy), ich adresy oraz numery NIP. Faktura powinna zawierać dane nabywcy towaru lub usługi i tym samym dokumentować rzeczywiste zdarzenia gospodarcze, a jako wystawca i nabywca powinni widnieć faktyczni uczestnicy transakcji. Każdorazowo należy ustalić więc nabywcę towaru lub usługi, który powinien wynikać z zawartej umowy. Wskazania wymaga, że to nabywca podaje swoje dane sprzedawcy aktualne dla danej transakcji.

Faktury są dokumentem o charakterze sformalizowanym. Zatem, co do zasady, faktury muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze. Oznacza to, że nie można uznać za prawidłową fakturę, gdy sprzecznie z jej treścią wskazuje ona zdarzenie gospodarcze, które w ogóle nie zaistniało bądź zaistniało w innych rozmiarach albo między innymi podmiotami. Faktura potwierdza zaistniałe zdarzenia gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106e ust. 1 ustawy mają wyłącznie znaczenie dowodowe. Jedynie braki merytoryczne faktury mogą wywołać skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania, a także doprowadzić do niewłaściwego określenia wysokości podatku.

Podkreślenia wymaga, że celem faktury jest przede wszystkim udokumentowanie rzeczywistego przebiegu zdarzeń gospodarczych, zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział. Zatem to na stronach transakcji spoczywa odpowiedzialność za podanie prawidłowych danych kontrahentowi. Dane te posiadają szczególne znaczenie w przypadku nabywania przez podatnika VAT towarów i usług dla celów działalności gospodarczej, która wymaga konieczności wykazania związku z czynnościami opodatkowanymi. Zatem to podatnik zobowiązany jest udowodnić (posiadać wystarczający dowód) na występowanie związku nabytych towarów i usług z działalnością gospodarczą.

Z powyższego wynika, że o prawidłowości faktur wystawianych i otrzymywanych przez podatników powinny decydować przede wszystkim ustalenia, czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe. Zatem jeżeli w fakturach dokumentujących transakcje występują, tzw. wadliwości mniejszej wagi, należy uznać, że nie ma podstawy do kwestionowania faktur, w tym prawa do odliczenia podatku naliczonego, wyłącznie z powodu braków mających charakter tzw. wadliwości mniejszej wagi. Są to tego rodzaju wadliwości, które, co prawda, powodują, że faktura nie odpowiada wymogom określonym w przepisach, jednakże same w sobie nie wpływają na przedmiot i podstawę opodatkowania.

Zauważenia wymaga, że chociaż faktura powinna zawierać dane dotyczące nabywcy wymienione w art. 106e ustawy, to jednak niewskazanie niektórych z tych informacji nie wyklucza możliwości jego identyfikacji na podstawie pozostałych danych zawartych na fakturze. Brak NIP-u nabywcy przy jednoczesnym prawidłowym wskazaniu pozostałych danych podmiotu będącego nabywcą jest wadą techniczną, niewyłączającą możliwości zweryfikowania dokonania zdarzenia gospodarczego i prawidłowego określenia nabywcy towaru, a jednocześnie pozostającą bez znaczenia dla wysokości zobowiązania podatkowego.

Z kolei stosownie do art. 109 ust. 3 ustawy:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 albo art. 113a ust. 1, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1)rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2)kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3)kontrahentów;

4)dowodów sprzedaży i zakupów.

Należy jeszcze raz wskazać, że prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT uzależnione od spełnienia warunków wynikających z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, a także od niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis art. 88 ustawy enumeratywnie określa listę przypadków, w których podatnik został pozbawiony prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, jednakże nie wymienia opisanej we wniosku nieprawidłowości (braku nr NIP nabywcy) jako przesłanki negatywnej powodującej utratę prawa do odliczenia podatku naliczonego (w sytuacji, gdy faktura odzwierciedla prawdziwe zdarzenie gospodarcze).

W przedmiotowej sprawie, ze względu na charakter poniesionego wydatku, nie można jednak zgodzić się z Panią w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego od zakupu paliwa gazowego. Zakup paliwa gazowego w zakresie, w jakim ma być wykorzystany przez Panią w celach prywatnych – noclegu, przygotowywania posiłków, pracy i życia codziennego, wypełnia realizację Pani celów osobistych w postaci przebywania (zamieszkiwania – nocowania) w określonym miejscu ze względu wykonywanie działalności gospodarczej.

Wskazała Pani we wniosku, że na terenie działki znajduje się jedynie budynek mieszkalny, z którego wykorzystaniem planuje Pani prowadzić działalność oraz osobiście zamieszkać zajmując 10% powierzchni nieruchomości. Pozostała powierzchnia (90%) ma zostać wykorzystana na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej.

Z powyższego wynika, że wydatki na zakup paliwa gazowego będą służyć zarówno prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej, jak również do czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej (cele prywatne).

Powyższe wskazuje, że budynek mieszkalny będzie wykorzystywany przez Panią do celów mieszanych.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy, jak również powołane przepisy, wskazać należy, że z uwagi na to, że – jak Pani wskazała – budynek mieszkalny przeznaczony będzie w części do celów prowadzonej działalności gospodarczej (wynajem kwater krótkoterminowy), w ramach której będzie wykonywała Pani wyłącznie czynności opodatkowane, to będzie Pani uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących nabycie paliwa gazowego jedynie w części w jakiej budynek mieszkalny będzie wykorzystywany co celów prowadzonej działalności opodatkowanej.

Należy jednocześnie podkreślić, że prawo do odliczenia dotyczyć będzie wydatków związanych nabyciem paliwa gazowego, ale wyłącznie w części w jakiej wykazywać będzie związek z czynnościami opodatkowanymi (działalnością gospodarczą).

Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Natomiast – trzeba mieć na uwadze – nie daje uprawnienia do odliczenia w przypadku czynności będących poza zakresem działalności gospodarczej.

Stwierdzić zatem należy, że w niniejszej sprawie, będzie Pani przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wyłącznie w takim zakresie, w jakim nabyte paliwo gazowe będzie służyło działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Sposób, w jaki Pani określi część podatku naliczonego, który będzie podlegał odliczeniu musi być jak najbardziej wiarygodny i rzetelny, tak aby gwarantował odliczenie wyłącznie części podatku związanego z wykonywaniem przez Panią czynności opodatkowanych (a więc z wynajmem kwater krótkoterminowych), i w żaden sposób nie będzie związany z Pani celami osobistymi. Ustawodawca nie wskazał metod i sposobów proporcjonalnego przypisania wydatków do działalności, zatem dopuszczalne są różne metody, m.in. metoda powierzchniowa, o ile będzie miała jednoznaczny i precyzyjny charakter. Jednakże podkreślić należy, że to na Pani spoczywa obowiązek jednoznacznego i precyzyjnego określenia sposobu, w jaki Pani to uczyni.

Zatem w świetle powołanych wyżej przepisów oraz przedstawionego opisu sprawy, należy stwierdzić, że będzie przysługiwało Pani prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, lecz jedynie w takiej części, która będzie związana z prowadzoną działalnością opodatkowaną, zgodnie z generalną zasadą, wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy (tj. w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego). Natomiast, nie ma Pani prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami na paliwo gazowe w części, w której nie będą mogły być przypisane do celów prowadzonej przez Panią działalności opodatkowanej podatkiem VAT (wydatkami prywatnymi). Jednocześnie to na Pani spoczywa ciężar rzetelnego rozdziału wydatków dotyczących działalności gospodarczej i wydatków osobistych.

W związku z powyższym stwierdzenia wymaga, że skoro budynek mieszkalny ma być częściowo wykorzystywany do celów prowadzenia działalności gospodarczej, a częściowo do celów osobistych, to przysługuje Pani częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup paliwa gazowego – pomimo braku NIP na fakturach – zgodnie z generalna zasadą wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy i wykazania faktur w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy.

Podsumowanie

Będzie przysługiwało Pani prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup paliwa gazowego, pozbawionych NIP nabywcy, w zakresie, w jakim paliwo wykorzystywane będzie przez Panią do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy. W konsekwencji nie będzie Pani przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej 100% wysokości z faktury dokumentującej zakup paliwa gazowego.

W konsekwencji oceniając całościowo Pani stanowisko należało je uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi tylko w zakresie zadanego pytania. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych podlega odrębnemu rozpatrzeniu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.