
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 lutego 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących zakupu lokali.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której wykonuje czynności opodatkowane VAT. Głównym obszarem działalności Spółki jest transport drogowy towarów.
Spółka w roku 2023 zakupiła lokal mieszkalny w A., w pobliżu siedziby spółki. Lokal jest wykorzystywany do działalności podlegające opodatkowaniu VAT. Spółka zatrudnia pracowników świadczących pracę zdalną mieszkających m.in. w B., C., czy D. W sytuacji kiedy ci pracownicy w związku z realizacją swoich obowiązków muszą przybyć do siedziby spółki korzystają z powyższego lokalu spółki, jako miejsca świadczenia pracy oraz miejsca noclegowego podczas podróży służbowej.
Lokal stanowi też miejsce spotkań biznesowych zarządu z pracownikami, oraz zarządu i pracowników z kontrahentami spółki. W długoterminowej perspektywie koszt zakupu lokalu jest bardziej opłacalny dla spółki niż koszt zakwaterowania pracowników w hotelu oraz wynajęcie powierzchni biurowej do pracy podczas wizyt pracownika świadczących prace zdalną w spółce. Lokal znajduje się w miejscowości obok siedziby spółki, pozwala zapewnić pracownikom miejsce pracy oraz nocleg, gdy muszą przybyć do spółki np. w celu spotkania z zarządem, przełożonymi, zdania dokumentów, spotkania z kontrahentem, czy załatwienia innych spraw związanych ze świadczeniem pracy. Takie rozwiązanie pozwala także na zapewnienie bezpieczeństwa dla sprzętu i dokumentów firmowych, które znajdują się w lokalu stanowiącym własność spółki, a nie w pokojach hotelowych. Przedmiotowy lokal nie jest użytkowany w charakterze mieszalnym. W lokalu nikt nie jest zameldowany ani nie zamieszkuje. Pobyty pracowników są krótkoterminowe i zawsze są związane z pracą. Podobnie spotkania z pracownikami i kontrahentami są wyłącznie związane ze świadczonymi przez spółkę usługami opodatkowanymi podatkiem VAT. Spółka nie zamierza zmienić sposobu korzystania z lokalu na cele mieszkaniowe. Lokal jest już w pełni wykończony i umeblowany. Lokal został wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Spółka w składanej deklaracji wykazuje ten lokal jako związany z działalnością gospodarczą.
W roku 2024 spółka zawarła umowę przedwstępną zakupu kolejnego lokalu w A. w pobliżu siedziby spółki. Nowy lokal będzie wykorzystywany w tym samym zakresie i w taki sam sposób jak lokal zakupiony w 2023 r. Nowy lokal zostanie wprowadzony do ewidencji środków trwałych po przeniesieniu jego własności na spółkę, dokonaniu niezbędnych prac budowlanych i wyposażeniu w niezbędny sprzęt.
Spółka przy zakupie lokalu w 2023 r. odliczyła podatek VAT, przy zakupie nowego lokalu odliczyła VAT z tytułu wpłat na poczet ceny zakupu zgodnie z umową przedwstępną.
Podatnik rozważa w przyszłości sprzedaż lokali na rzecz podatnika VAT. W przypadku sprzedaży przed upływem dwóch lat od pierwszego zasiedlenia zostanie wybrana opcja rezygnacji ze zwolnienia z VAT. Spółka rozważa także wynajem lokali lub ich udostępnienie do korzystania na rzecz podmiotów trzecich w celach niemieszkalnych np. jako miejsce pracy zdalnej. Czynności te będą podlegać opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej.
Pytanie
Czy spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących zakupu lokali?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Podatnika przy zakupie lokali na potrzeby działalności gospodarczej Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje czynnemu podatnikowi podatku VAT, jeżeli nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Podatnikowi przysługuje zatem prawo do odliczenia VAT z tytułu nabytego lokalu mieszkalnego w sytuacji kiedy:
1.jest czynnym podatnikiem VAT (nie jest zwolnionym podmiotowo podatnikiem VAT),
2.nabyta nieruchomość mieszkalna zostaje nabyta na cele prowadzonej działalności gospodarczej,
3.nabyta nieruchomość mieszkalna zostaje nabyta na cele prowadzonej działalności gospodarczej, w której w całości albo w części występuje sprzedaż opodatkowana VAT.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatnikówʺ w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
W przedmiotowym stanie faktycznym lokal nabyty w 2023 r. i nowy lokal, w stosunku do którego podpisano umowę przedwstępną w 2024 r. nabyte zostały na cele prowadzonej działalności gospodarczej. Jak wynika bowiem z opisu sprawy Spółka wykorzystuje i będzie wykorzystywać lokale do prowadzenia działalności gospodarczej, z tytułu której Spółka jest czynnym podatnikiem VAT.
W związku z powyższym, skoro Podatnik wykorzystuje i będzie wykorzystywał lokale do prowadzenia działalności gospodarczej, tym samym podatek naliczony z tytułu wydatków związanych nabyciem lokali podlegać będzie odliczeniu. W konsekwencji, przysługiwać będzie Spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego z związku z poniesionymi wydatkami na nabycie lokali.
Podsumowując - mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków w związku z nabyciem lokali przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług podstawowe zasady dotyczące możliwości obniżenia przez podatnika podatku VAT podatku należnego o podatek naliczony zostały zawarte w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361ze zm.; dalej ustawa o VAT).
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi:
1) suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;
Stosownie do ww. przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Stosownie do zapisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku. Z prawa do obniżenia podatku o podatek należny nie może skorzystać również podatnik, który nie ma statusu czynnego podatnika podatku VAT.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast pośredni związek nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy występuje wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.
Wyżej powołana regulacja art. 86 ust. 1 ustawy oznacza, że aby stwierdzić, czy podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy zbadać wyłącznie związek ponoszonych wydatków z wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni. Podatnik musi jednak wykazać związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
W świetle przedstawionego we wniosku opisu sprawy i przywołanych przepisów należy stwierdzić, że przysługuje Państwu prawo do odliczenia VAT z faktur dotyczących zakupu opisanych we wniosku lokali.
We wniosku wskazali Państwo, że są czynnym podatnikiem podatku VAT. Z okoliczności sprawy wynika, że otrzymali Państwo fakturę z wykazaną kwotą podatku VAT dokumentującą nabycie w 2023 r. lokalu mieszkalnego i faktur z wykazaną kwotą podatku VAT dokumentujących wpłatę zaliczek na poczet nabycia nowego lokalu mieszkalnego w związku z zawartą w 2024 r. umową przedwstępną. Lokal mieszkalny został zakupiony/zostanie zakupiony na potrzeby prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług – działalności w zakresie transportu drogowego. Lokal nabyty w 2003 r. został, a nowy lokal zostanie, wprowadzony do ewidencji środków trwałych jako związany z prowadzona działalnością gospodarczą. Lokal zakupiony w 2003 r. stanowi miejsce spotkań biznesowych zarządu z pracownikami, oraz zarządu i pracowników z kontrahentami spółki. Z uwagi na to, że zatrudniają Państwo pracowników świadczących pracę zdalną, którzy mają miejsce zamieszkania w różnych rejonach Polski, lokal wykorzystywany jest przez pracowników, którzy w z związku z realizacją swoich obowiązków muszą przybyć do Państwa siedziby. Pracownicy korzystają z lokalu, jako miejsca świadczenia pracy oraz miejsca noclegowego podczas podróży służbowej. Lokal znajduje się w miejscowości obok siedziby spółki, co pozwala zapewnić pracownikom miejsce pracy oraz nocleg, gdy muszą przybyć do firmy np. w celu spotkania z zarządem, przełożonymi, zdania dokumentów, spotkania z kontrahentem, czy załatwienia innych spraw związanych ze świadczeniem pracy. Pobyty pracowników są krótkoterminowe i zawsze są związane z pracą. Podobnie spotkania z pracownikami i kontrahentami są wyłącznie związane ze świadczonymi przez Państwa usługami opodatkowanymi podatkiem VAT. W lokalu nikt nie jest zameldowany ani nie zamieszkuje. Nie zamierzają Państwo zmienić sposobu korzystania z lokalu na cele mieszkaniowe. W długoterminowej perspektywie koszt zakupu lokalu jest bardziej dla Państwa opłacalny niż koszt zakwaterowania pracowników w hotelu oraz wynajęcie powierzchni biurowej do pracy podczas wizyt pracownika świadczącego pracę zdalną w spółce. Poza tym, takie rozwiązanie pozwala także na zapewnienie bezpieczeństwa dla sprzętu i dokumentów firmowych, które znajdują się w lokalu stanowiącym własność Państwa, a nie w pokojach hotelowych. Nowy lokal, który Państwo nabędą na podstawie zawartej w 2024 r. umowy przedwstępnej będzie wykorzystywany w takim samym zakresie, i w taki sam sposób jak lokal zakupiony w 2023 r. W przyszłości rozważają Państwo sprzedaż/wynajem lokali w ramach czynności podlegających opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT.
Tym samym na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, o ile nie mają miejsca ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy, przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dotyczącej zakupu w 2023 r. lokalu mieszkalnego, oraz z faktur dokumentujących wpłaty na poczet zakupu lokalu zgodnie z zawartą w 2024 r. umową przedwstępną.
Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywa się ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.