Obowiązek uwzględniania opłaty produktowej w podstawie opodatkowania VAT sprzedaży towarów objętych tą opłatą. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.136.2024.1.KP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.136.2024.1.KP

Temat interpretacji

Obowiązek uwzględniania opłaty produktowej w podstawie opodatkowania VAT sprzedaży towarów objętych tą opłatą.

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 marca 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku uwzględniania opłaty produktowej w podstawie opodatkowania VAT sprzedaży towarów objętych tą opłatą.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

„(…)” Spółka Akcyjna (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest osobą prawną, polskim rezydentem podatkowym dla celów podatku dochodowego od osób prawnych i czynnym podatkiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT). Działalność Spółki obejmuje prowadzenie sprzedaży towarów za pośrednictwem sieci lokali gastronomicznych.

Spółka oferuje swoim klientom możliwość złożenia zamówienia online i zabrania dania na wynos albo dowozu dania pod wskazany adres. Przy takich zamówieniach konieczne może być zapakowanie niektórych produktów jak np. sosy lub oliwy, do czego Spółka stosuje pojemniki jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych.

Zgodnie z art. 3b ust. 1 Ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1903 ze zm.; dalej: ustawa o opłacie produktowej) od 1 stycznia 2024 r. Wnioskodawca jest zobowiązany pobrać opłatę od nabywającego żywność pakowaną przez Wnioskodawcę w opakowania jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (dalej: opłata produktowa).

W związku z tym Wnioskodawca do ceny zapakowanej żywności dolicza cenę za opakowanie jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych oraz opłatę w kwocie nie mniejszej niż według stawki określonej w Rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z 7 grudnia 2023 r. w sprawie stawek opłaty za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych będące opakowaniami (Dz. U. z 2023 r. poz. 2679). Następnie Wnioskodawca przekazuje kwotę pobranej opłaty na odrębny rachunek bankowy prowadzony przez marszałka województwa w terminie do 15 marca roku następującego po roku kalendarzowym, w którym została pobrana.

Pytania

1)Czy opłata produktowa stanowi samoistną płatność, która nie podlega opodatkowaniu VAT?

2)Czy Wnioskodawca jest obowiązany do uwzględniania opłaty produktowej w podstawie opodatkowania VAT sprzedaży żywności pakowanej w opakowania jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych objęte tą opłatą?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

W ocenie Wnioskodawcy opłata produktowa nie stanowi samoistnej płatności, która pozostaje poza zakresem ustawy o VAT, ponieważ zdaniem Wnioskodawcy opłata ta podlega opodatkowaniu VAT jako element podstawy opodatkowania z tytułu dostawy posiłku.

Powyższe stanowisko Spółki potwierdzają wyjaśnienia Ministerstwa Finansów stanowiące odpowiedź na pytanie zadane przez Dziennik Gazeta Prawna zaprezentowane w artykule Agnieszki Pokojskiej „Opłata za plastikowe opakowanie zwiększa podstawę opodatkowania VAT posiłku lub napoju” z 4 stycznia 2024 r. opublikowanego na stronie: https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/9395504,oplata-za-plastikowe-opakowanie-zwieksza-podstawe-opodatkowania-vat-po.html. Jak wynika z powyższego artykułu Dziennik Gazeta Prawna zapytał „czy nowa opłata jest z VAT i czy powinna ona być wykazywana na paragonie razem z posiłkiem lub napojem, czy osobno”. Ministerstwo Finansów wskazało, że: „opodatkowaniu VAT podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Podstawą opodatkowania jest natomiast wszystko co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej. Podstawa opodatkowania obejmuje podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy. Uwzględniając powyższe należy uznać, że wskazana w zapytaniu opłata za opakowania na posiłki lub napoje na wynos, która będzie pobierana wraz z ceną sprzedaży za napój lub posiłek, od konkretnego nabywcy, który zdecydował się na nabycie tego napoju lub posiłku w opakowaniu jednorazowym, będzie stanowić element wynagrodzenia za dostarczony towar, zatem będzie zwiększać podstawę opodatkowania podatkiem VAT (…). Tym samym, jak dodał resort, opłata produktowa powinna zostać wliczona w cenę sprzedawanego produktu, a stawka VAT powinna odpowiadać stawce przewidzianej dla tego produktu”.

Analizując przepisy Spółka wskazuje, że opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 5 ust. 1 podlegają następujące czynności:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, między innymi w ramach czynności takich jak sprzedaż, zamiana, darowizna, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, co do zasady, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Ponadto, zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Natomiast zgodnie z art. 29a ust. 7 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

W ocenie Spółki, w sytuacji dokonywania przez nią dostawy żywności (m.in. sosów do pizzy) zapakowanej w opakowania jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych oraz pobierania od klientów należności z tytułu dostawy żywności, opakowań jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, jak również opłaty produktowej, należy uznać, że opłata produktowa powiększa podstawę opodatkowania z tytułu dostawy towarów, a tym samym podlega opodatkowaniu VAT. Spółka uważa, że opłata produktowa stanowi opłatę lub inną należność o podobnym charakterze, o której mowa w art. 29a ust. 6 pkt 1 ustawy o VAT, a jednocześnie nie zaklasyfikujemy jej do żadnej z pozycji wyszczególnionych w art. 29a ust. 7 ustawy o VAT. Zdaniem Spółki ustawa o VAT jest w tej sytuacji całkowicie jednoznaczna - w przypadku pobierania od klienta wszelkiego rodzaju dodatkowych kwot, w tym w szczególności opłat i podatków, przy okazji dostawy towaru lub świadczenia usługi, kwoty te powiększają podstawę opodatkowania z tego tytułu.

Spółka stoi na stanowisku, że istnieje analogia pomiędzy klasyfikacją na gruncie VAT opłaty produktowej a opłatą recyklingową przewidzianą w art. 40a ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 1658 ze zm.) (dalej: opłata recyklingowa). W przypadku opłaty recyklingowej, podatnik również zobowiązany jest do doliczenia opłaty według stawki określonej rozporządzaniem do ceny torby z tworzywa sztucznego, a następnie przekazania kwoty pobranej opłaty na rachunek bankowy prowadzony przez marszałka województwa. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że opłata recyklingowa podlega opodatkowaniu VAT jako element podstawy opodatkowania z tytułu sprzedaży towarów objętych tą opłatą, co znajduje potwierdzenie w poniższych interpretacjach indywidualnych:

  1. nr 0112-KDIL3.4012.291.2021.1.MBN z 19 listopada 2021 r., w której Organ wskazał, że: „kwota opłaty recyklingowej będzie wchodziła do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Będzie ona opodatkowana na takich samych zasadach jak określona lekka torba na zakupy. Kwota przedmiotowej opłaty recyklingowej będzie bowiem częścią należności z tytułu sprzedaży określonego towaru i jako część zapłaty będzie wchodziła do podstawy opodatkowania.”
  2. analogiczne stanowisko Organ zajął w interpretacji indywidualnej z 29 grudnia 2021 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.695.2021.1.MPE.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym opłata produktowa pobierana przez Wnioskodawcę w związku z dostawami żywności pakowanej w opakowania jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, podlega opodatkowaniu VAT - jako element ceny z tytułu dostawy produktu spożywczego.

Ad 2

W ocenie Wnioskodawcy jest on zobowiązany do uwzględniania opłaty produktowej w podstawie opodatkowania VAT sprzedaży żywności pakowanej w opakowania jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych objęte tą opłatą.

Jako że pytanie nr 2 stanowi uzupełnienie pytania nr 1, argumentacja w tym zakresie została przedstawiona w stanowisku do pytania nr 1.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361) zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy przepisu art. 2 pkt 22 ustawy:

Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z przepisu tego wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.

Na mocy art. 29a ust. 6 ustawy:

Podstawa opodatkowania obejmuje:

1)  podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)  koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z powołanego przepisu wynika m.in., że do wydatków (art. 29a ust. 6 pkt 1 ustawy) zwiększających podstawę opodatkowania zalicza się podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem kwoty podatku. Wymienione ww. przepisem rodzaje wydatków nie stanowią katalogu zamkniętego, są tylko pewną wskazówką, o jakie rodzaje wydatków chodzi. Oznacza to, że podstawę opodatkowania zwiększają wydatki - podatki, cła, opłaty i inne należności np. o charakterze administracyjnym, których nałożenie pozostaje w bezpośrednim związku z tym nabyciem, z wyjątkiem podatku od towarów i usług nakładanego mocą ustawy.

Natomiast art. 29a ust. 6 pkt 2 ustawy przykładowo wskazuje na koszty dodatkowe takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy, wchodzą do podstawy opodatkowania dla danej czynności podstawowej. Przepis ten jako regułę (a nie wyjątek) uznaje więc doliczanie kosztów dodatkowych do podstawy opodatkowania czynności podstawowej. Tylko przykładowo wskazuje on na rodzaje kosztów, jakie są wliczane do podstawy opodatkowania.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo czynnym podatkiem podatku od towarów i usług. Państwa działalność obejmuje prowadzenie sprzedaży towarów za pośrednictwem sieci lokali gastronomicznych. Oferujecie Państwo swoim klientom możliwość złożenia zamówienia online i zabrania dania na wynos albo dowozu dania pod wskazany adres. Przy takich zamówieniach konieczne może być zapakowanie niektórych produktów jak np. sosy lub oliwy, do czego stosujecie Państwo pojemniki jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych.

Wskazujecie Państwo, że zgodnie z art. 3b ust. 1 Ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej od 1 stycznia 2024 r. jesteście Państwo zobowiązani pobrać opłatę od nabywającego żywność pakowaną przez Państwa w opakowania jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (opłata produktowa).

W związku z tym do ceny zapakowanej żywności doliczacie Państwo cenę za opakowanie jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych oraz opłatę w kwocie nie mniejszej niż według stawki określonej w Rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z 7 grudnia 2023 r. w sprawie stawek opłaty za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych będące opakowaniami. Następnie przekazujecie Państwo kwotę pobranej opłaty na odrębny rachunek bankowy prowadzony przez marszałka województwa w terminie do 15 marca roku następującego po roku kalendarzowym, w którym została pobrana.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy opłata produktowa stanowi samoistną płatność, która nie podlega opodatkowaniu VAT oraz czy jesteście Państwo obowiązani do uwzględniania opłaty produktowej w podstawie opodatkowania VAT sprzedaży żywności pakowanej w opakowania jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych objęte tą opłatą.

W odniesieniu do przedstawionego problemu należy wskazać na ustawę z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1903 ze zm.), która została zmieniona ustawą z dnia 14 kwietnia 2023 r. o zmianie ustawy dotyczącej obowiązków przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej oraz niektórych innych ustaw (t. j. Dz. U. z 2023 poz. 877 ze zm.). Z ustawy zmieniającej wynika, że od 1 stycznia 2024 r. pobranie opłaty od opakowań jest obowiązkiem nałożonym na przedsiębiorców.

Zgodnie bowiem z treścią art. 3b ust. 1 i 2 ww. ustawy zwanej dalej ustawą o opłacie produktowej:

1.  Przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego, jednostkę handlu hurtowego lub jednostkę gastronomiczną, w których są oferowane produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienione w załączniku nr 6 do ustawy będące opakowaniami lub napoje lub żywność pakowane przez tego przedsiębiorcę w te produkty, jest obowiązany do pobrania opłaty od użytkownika końcowego nabywającego te produkty lub napoje lub żywność w tych produktach, zwanej dalej "opłatą".

2.  Do pobrania opłaty jest również obowiązany przedsiębiorca pakujący i oferujący - za pomocą urządzenia vendingowego, w tym umieszczonego także w miejscach innych niż jednostki handlu detalicznego, jednostki handlu hurtowego lub jednostki gastronomiczne - napoje lub żywność w produktach jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienionych w załączniku nr 6 do ustawy będących opakowaniami.

Z załącznika nr 6 do ustawy o opłacie produktowej wynika, że:

Do produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych podlegających zmniejszaniu stosowania zalicza się:

1) kubki na napoje, w tym ich pokrywki i wieczka;

2) pojemniki na żywność, w tym pojemniki takie jak pudełka, z pokrywką lub bez, stosowane w celu umieszczania w nich żywności, która jest:

a) przeznaczona do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos,

b) zazwyczaj spożywana bezpośrednio z pojemnika oraz

c) gotowa do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzanie, gotowanie czy podgrzewanie

- w tym pojemniki na żywność typu fast food lub na inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia, z wyjątkiem pojemników na napoje, talerzy oraz paczek i owijek zawierających żywność.

Obowiązek uiszczenia opłaty produktowej jest obowiązkiem nałożonym na przedsiębiorców ustawą o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi i jest związany m.in. ze sprzedażą żywności pakowanej w opakowania jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. Tym samym opłata ta będzie mieć bezpośredni związek z ceną towaru (żywności) dostarczonego nabywcy w opakowaniach z tworzyw sztucznych. Powinna więc stanowić element wynagrodzenia za ten towar (żywność), a zatem opłata produktowa powinna być wliczana do podstawy opodatkowania z tytułu dostawy żywności. Ustalając cenę za sprzedawaną żywność powinniście Państwo w cenie tej uwzględnić opłatę produktową, której obowiązek pobrania i wysokość wynika z odrębnych przepisów. Oznacza to, że opłata ta powiększa podstawę opodatkowania z tytułu dostawy, od której mają Państwo obowiązek naliczenia podatku VAT. Należy w tym miejscu wskazać, że podstawa opodatkowania zgodnie z art. 29a ust. 1 w powiązaniu z art. 29a ust. 6 ustawy nie obejmuje kwoty podatku.

Zatem należy się z Państwem zgodzić, że opłata produktowa nie stanowi samoistnej płatności, która pozostaje poza zakresem ustawy o VAT, ponieważ opłata ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako element podstawy opodatkowania z tytułu dostawy posiłku.

W efekcie Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Nadmieniamy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponosicie Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawili Państwo i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).