Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania. - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.84.2024.1.AKS

www.shutterstock.com

Interpretacja indywidualna z dnia 10 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.84.2024.1.AKS

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania.

Interpretacja  indywidualna    stanowisko  prawidłowe

Szanowni  Państwo,

stwierdzam,  że  Państwa  stanowisko  w  sprawie  oceny  skutków  podatkowych  opisanego  zdarzenia  przyszłego  w  podatku  od  towarów  i  usług  jest  prawidłowe.

Zakres  wniosku  o  wydanie  interpretacji  indywidualnej

22  lutego  2024  r.  wpłynął  Państwa  wniosek  z  21  lutego  2024  r.  o  wydanie  interpretacji  indywidualnej,  który  dotyczy  braku  prawa  do  odliczenia  podatku  naliczonego  związanego  z  realizacją  zadania  pn.    (...)”.  Uzupełnili  go  Państwo  pismem  z  4  kwietnia  2024  r.  (wpływ  4  kwietnia  2024  r.).

Treść  wniosku  jest  następująca:Opis zdarzenia przyszłego

Gmina  jest  zarejestrowanym,  czynnym  podatnikiem  podatku  od  towarów  i  usług. 

Na  podstawie  ustawy  z  8  marca  1990  r.  o  samorządzie  gminnym  (Dz.  U.  z  2023  r.  poz.  40  z  późn.  zm.),  Gmina  jest  wyposażona  w  osobowość  prawną  i  posiada  zdolność  do  czynności  cywilnoprawnych.  Gmina  wykonuje  zadania  własne  samodzielnie  lub  przez  powołane  gminne  jednostki  organizacyjne.

Obecnie  Gmina  zamierza  złożyć  wniosek  o  dofinansowanie  inwestycji  w  ramach  zadania  pn.  „(...)”.

W  ramach  zadania  planuje  się  stworzenie  przyjaznej  przestrzeni  miejskiej.  Teren  objęty  operacją  dostosowywany  będzie  do  użytku  różnych  przedstawicieli  społeczeństwa,  (...).

Projekt  w  ramach  zagospodarowania  terenu  przy  ul.  (...).  Dodatkowo,  w  celu  zachęcenia  mieszkańców  do  skorzystania  z  ekologicznego  transportu  jakim  jest  rower,  zaplanowano  montaż  stojaka  na  rowery  oraz  toru  m.in.  do  jazdy  rowerem.

Przy  Szkole  Podstawowej  zaplanowano  doposażenie  placu  zabaw  (...).  Planuje  się  także  umieszczenie  regulaminu  placu  zabaw  wraz  z  informacjami  o  użytkowaniu  obiektu (...). 

Inwestycja  realizowana  w  ramach  zadania  pn.    (...)”.  Projekt  będzie  współfinansowany  ze  środków  Lokalnej  Grupy  Działania  (…)  w  ramach  poddziałania  19.2  „(…)”  objętego  Programem  Rozwoju  Obszarów  Wiejskich  na  lata  2014-2020.

Planowana  wartość  całkowita  zadania:  (…)    w  tym:  dofinansowanie:  (…)    wkład  własny:  (…)  zł.

Wydatki  ponoszone  przez  Gminę  na  realizację  Inwestycji  będą  dokumentowane  fakturami  VAT  ze  wskazaniem  Gminy  jako  nabywcy  dostarczanych  towarów/świadczonych  usług,  w  tym  z  podaniem  NIP  Gminy.  Po  zakończeniu  inwestycji  obiekty  będą  ogólnodostępne,  bezpłatnie  użytkowane,  nie  planuje  się  działalności  komercyjnej  z  wykorzystaniem  zakupionych  urządzeń  i  elementów  projektu.

Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego

W  związku  ze  złożonym  22  lutego  2024  r.  wnioskiem  o  wydanie  interpretacji  indywidualnej  dotyczącym  zadania    (...)”  Gmina  informuje,  że  wydatki  poniesione  na  realizację  zadania  nie  będą  związane  z  wykonywaniem  przez  Gminę  czynności  opodatkowanych. 

Pytanie 

Czy  Gmina  ma  możliwość  odliczenia  kwot  podatku  VAT  z  faktur  dokumentujących  realizację  zadania  pn.  „(…)”?

Państwa  stanowisko  w  sprawie

Zgodnie  z  art.  15  ust.  6  ustawy  z  11  marca  2004  r.  o  podatku  od  towarów  i  usług  nie  uznaje  się  za  podatnika  organów  władzy  publicznej  oraz  urzędów  obsługujących  te  organy  w  zakresie  realizowanych  zadań  nałożonych  odrębnymi  przepisami  prawa,  dla  realizacji  których  zostały  one  powołane,  z  wyłączeniem  czynności  wykonywanych  na  podstawie  zawartych  umów  cywilnoprawnych. 

Tym  samym,  Gmina  uczestnicząc  w  projekcie,  którego  celem  jest  zaspokojenie  potrzeb  społeczności  lokalnej  w  zakresie  kultury  fizycznej  i  turystyki  (dostępu  do  terenów  rekreacyjnych  i  urządzeń  sportowych)  występuje  jako  organ  władzy  publicznej,  a  realizacja  projektu  związana  jest  z  realizacją  zadań  własnych  i  w  tym  zakresie  nie  może  być  uznana  za  podatnika  VAT,  zgodnie  z  art.  15  ust.  6  ustawy  o  podatku  od  towarów  i  usług. 

Ponadto,  wydatki  poniesione  na  realizację  projektu  nie  będą  związane  z  wykonywaniem  przez  Gminę  czynności  opodatkowanych.  Tym  samym  nie  przysługuje  Gminie  prawo  do  obniżenia  kwoty  podatku  należnego  o  kwotę  podatku  naliczonego  zgodnie  z  art.  86  ust.  1  ustawy  o  podatku  od  towarów  i  usług.

Reasumując,  Gmina  nie  będzie  miała  możliwości  odliczenia  podatku  VAT  ponieważ  towary  i  usługi  nabyte  w  celu  zrealizowania  zadania  nie  są  wykorzystywane  do  czynności  opodatkowanych  podatkiem  od  towarów  i  usług.

Ocena  stanowiska 

Stanowisko,  które  przedstawili  Państwo  we  wniosku  jest  prawidłowe.

Uzasadnienie  interpretacji  indywidualnej

Zgodnie  z  art.  86  ust.  1  ustawy  z  11  marca  2004  r.  o  podatku  od  towarów  i  usług  (t.  j.  Dz.  U.  z  2024  r.  poz.  361),  zwanej  dalej  „ustawą”: 

W  zakresie,  w  jakim  towary  i  usługi    wykorzystywane  do  wykonywania  czynności  opodatkowanych,  podatnikowi,  o  którym  mowa  w  art.  15,  przysługuje  prawo  do  obniżenia  kwoty  podatku  należnego  o  kwotę  podatku  naliczonego,  z  zastrzeżeniem  art.  114,  art.  119  ust.  4,  art.  120  ust.  17  i  19  oraz  art.  124. 

Na  mocy  art.  86  ust.  2  pkt  1  ustawy: 

Kwotę  podatku  naliczonego  stanowi  suma  kwot  podatku  wynikających  z  faktur  otrzymanych  przez  podatnika  z  tytułu: 

a)  nabycia  towarów  i  usług, 

b)  dokonania  całości  lub  części  zapłaty  przed  nabyciem  towaru  lub  wykonaniem  usługi. 

Jak  wynika  z  powołanych  przepisów,  prawo  do  obniżenia  kwoty  podatku  należnego  o  kwotę  podatku  naliczonego  przysługuje  wówczas,  gdy  zostaną  spełnione  określone  warunki,  tzn.  odliczenia  tego  dokonuje  podatnik  podatku  od  towarów  i  usług  oraz  gdy  towary  i  usługi,  z  których  nabyciem  podatek  został  naliczony,    wykorzystywane  do  wykonywania  czynności  opodatkowanych,  tzn.  takich,  których  następstwem  jest  określenie  podatku  należnego  (powstanie  zobowiązania  podatkowego).

Przedstawiona  wyżej  zasada  wyklucza  zatem  możliwość  dokonania  obniżenia  kwoty  podatku  należnego  o  kwotę  podatku  naliczonego  związanego  z  towarami  i  usługami,  które  nie    w  ogóle  wykorzystywane  do  wykonywania  czynności  opodatkowanych.

Ponadto  podkreślić  należy,  że  ustawodawca  zapewnił  podatnikowi  prawo  do  odliczenia  podatku  naliczonego  w  całości  lub  w  części,  pod  warunkiem  spełnienia  przez  niego  zarówno  przesłanek  pozytywnych,  wynikających  z  art.  86  ust.  1  ustawy  oraz  niezaistnienia  przesłanek  negatywnych,  określonych  w  art.  88  ustawy.  Przepis  ten  określa  listę  wyjątków,  które  pozbawiają  podatnika  prawa  do  obniżenia  kwoty  podatku  należnego  o  kwotę  podatku  naliczonego. 

W  myśl  art.  88  ust.  3a  pkt  2  ustawy: 

Nie  stanowią  podstawy  do  obniżenia  podatku  należnego  oraz  zwrotu  różnicy  podatku  lub  zwrotu  podatku  naliczonego  faktury  i  dokumenty  celne  w  przypadku,  gdy  transakcja  udokumentowana  fakturą  nie  podlega  opodatkowaniu  albo  jest  zwolniona  od  podatku. 

Oznacza  to,  że  podatnik  nie  może  skorzystać  z  prawa  do  odliczenia  w  odniesieniu  do  podatku,  który  jest  należny  wyłącznie  z  tego  względu,  że  został  wykazany  na  fakturze  w  sytuacji,  gdy  transakcja  nie  podlega  opodatkowaniu  albo  jest  zwolniona  od  podatku. 

Stosownie  do  art.  88  ust.  4  ustawy: 

Obniżenia  kwoty  lub  zwrotu  różnicy  podatku  należnego  nie  stosuje  się  również  do  podatników,  którzy  nie    zarejestrowani  jako  podatnicy  VAT  czynni,  zgodnie  z  art.  96,  z  wyłączeniem  przypadków,  o  których  mowa  w  art.  86  ust.  2  pkt  7. 

Zgodnie  z  powyższą  regulacją,  z  prawa  do  odliczenia  podatku  skorzystać  mogą  wyłącznie  podatnicy,  którzy    zarejestrowani  jako  podatnicy  VAT  czynni. 

Zatem,  aby  podmiot  mógł  skorzystać  z  prawa  do  obniżenia  podatku  należnego  o  podatek  naliczony,  związany  z  dokonanym  nabyciem  towarów  i  usług,  w  pierwszej  kolejności  winien  spełnić  przesłanki  umożliwiające  uznanie  go    dla  tej  czynności    za  podatnika  podatku  od  towarów  i  usług,  działającego  w  ramach  prowadzonej  działalności  gospodarczej.

Opodatkowaniu  podatkiem  od  towarów  i  usług  zgodnie  z  zasadą  powszechności  opodatkowania  podlegają  wszelkie  transakcje,  których  przedmiotem  jest  dostawa  towarów  lub  świadczenie  usług,  pod  warunkiem,  że    one  realizowane  przez  „podatników”  w  rozumieniu  ustawy  i  wykonywane  w  ramach  działalności  gospodarczej. 

Zgodnie  z  art.  15  ust.  1  ustawy: 

Podatnikami    osoby  prawne,  jednostki  organizacyjne  niemające  osobowości  prawnej  oraz  osoby  fizyczne,  wykonujące  samodzielnie  działalność  gospodarczą,  o  której  mowa  w  ust.  2,  bez  względu  na  cel  lub  rezultat  takiej  działalności. 

W  myśl  art.  15  ust.  2  ustawy: 

Działalność  gospodarcza  obejmuje  wszelką  działalność  producentów,  handlowców  lub  usługodawców,  w  tym  podmiotów  pozyskujących  zasoby  naturalne  oraz  rolników,  a  także  działalność  osób  wykonujących  wolne  zawody.  Działalność  gospodarcza  obejmuje  w  szczególności  czynności  polegające  na  wykorzystywaniu  towarów  lub  wartości  niematerialnych  i  prawnych  w  sposób  ciągły  dla  celów  zarobkowych. 

Na  mocy  art.  15  ust.  6  ustawy: 

Nie  uznaje  się  za  podatnika  organów  władzy  publicznej  oraz  urzędów  obsługujących  te  organy  w  zakresie  realizowanych  zadań  nałożonych  odrębnymi  przepisami  prawa,  dla  realizacji  których  zostały  one  powołane,  z  wyłączeniem  czynności  wykonywanych  na  podstawie  zawartych  umów  cywilnoprawnych. 

Oznacza  to,  że  organ  będzie  uznany  za  podatnika  podatku  od  towarów  i  usług  w  dwóch  przypadkach,  tj.  gdy  wykonuje  czynności  inne  niż  te,  które  mieszczą  się  w  ramach  jego  zadań  oraz  gdy  wykonuje  czynności  mieszczące  się  w  ramach  jego  zadań,  ale  czyni  to  na  podstawie  umów  cywilnoprawnych. 

Jak  wynika  z  powyższego,  wyłączenie  organów  władzy  publicznej  z  kategorii  podatnika  ma  charakter  podmiotowo-przedmiotowy. 

W  świetle  wskazanych  unormowań  jednostki  samorządu  terytorialnego  na  gruncie  podatku  od  towarów  i  usług  występować  mogą  w  dwojakim  charakterze: 

-podmiotów  niebędących  podatnikami,  gdy  realizują  zadania  nałożone  na  nich  odrębnymi  przepisami  prawa,  oraz 

-podatników  podatku  od  towarów  i  usług,  gdy  wykonują  czynności  na  podstawie  umów  cywilnoprawnych. 

Kryterium  podziału  stanowi  charakter  wykonywanych  czynności:  czynności  o  charakterze  publicznoprawnym  wyłączają  te  podmioty  z  kategorii  podatników,  natomiast  czynności  o  charakterze  cywilnoprawnym  skutkują  uznaniem  tych  podmiotów  za  podatników  podatku  od  towarów  i  usług,  a  realizowane  przez  nie  odpłatne  dostawy  towarów  i  świadczenie  usług  podlegają  opodatkowaniu  podatkiem  od  towarów  i  usług. 

Z  powołanych  wyżej  przepisów  wynika,  że  jednostki  samorządu  terytorialnego  są  podatnikami  podatku  od  towarów  i  usług  jedynie  w  zakresie  wszelkich  czynności,  które  mają  charakter  cywilnoprawny,  tzn.  są  przez  nie  realizowane  na  podstawie  umów  cywilnoprawnych.  Będą  to  zatem  wszystkie  realizowane  przez  te  jednostki  (urzędy)  czynności  w  sferze  ich  aktywności  cywilnoprawnej,  np.  czynności  sprzedaży,  zamiany  (nieruchomości  i  ruchomości),  wynajmu,  dzierżawy  itp.  umów  prawa  cywilnego  (nazwanych  i  nienazwanych).  Tylko  w  tym  zakresie  ich  czynności  mają  bowiem  charakter  działalności  gospodarczej  w  rozumieniu  art.  15  ust.  2  ustawy. 

Stosownie  do  art.  2  ust.  1  ustawy  z  8  marca  1990  r.  o  samorządzie  gminnym 

(t.  j.  Dz.  U.  z  2023  r.  poz.  40  ze  zm.): 

Gmina  wykonuje  zadania  publiczne  w  imieniu  własnym  i  na  własną  odpowiedzialność. 

Zgodnie  z  art.  6  ust.  1  powołanej  ustawy: 

Do  zakresu  działania  gminy  należą  wszystkie  sprawy  publiczne  o  znaczeniu  lokalnym,  niezastrzeżone  ustawami  na  rzecz  innych  podmiotów. 

Zgodnie  z  art.  7  ust.  1  pkt  10  i  pkt  12  ustawy  o  samorządzie  gminnym:

Zaspokajanie  zbiorowych  potrzeb  wspólnoty  należy  do  zadań  własnych  gminy.  W  szczególności  zadania  własne  obejmują  sprawy:

10)kultury  fizycznej  i  turystyki,  w  tym  terenów  rekreacyjnych  i  urządzeń  sportowych;

12)zieleni  gminnej  i  zadrzewień.

Z  przedstawionego  opisu  sprawy  wynika,  że  Gmina  jest  zarejestrowanym,  czynnym  podatnikiem  podatku  od  towarów  i  usług. 

Gmina  zamierza  złożyć  wniosek  o  dofinansowanie  inwestycji  w  ramach  zadania  pn.    (...)”.

W  ramach  zadania  planuje  się  stworzenie  przyjaznej  przestrzeni  miejskiej.  Teren  objęty  operacją  dostosowywany  będzie  do  użytku  różnych  przedstawicieli  społeczeństwa, (...).

Projekt  w  ramach  zagospodarowania  terenu  przy  ul.  (...).  Dodatkowo,  w  celu  zachęcenia  mieszkańców  do  skorzystania  z  ekologicznego  transportu  jakim  jest  rower,  zaplanowano  montaż  stojaka  na  rowery  oraz  toru  m.in.  do  jazdy  rowerem.

Przy  Szkole  Podstawowej  zaplanowano  doposażenie  placu  zabaw  (...). 

Wydatki  ponoszone  przez  Gminę  na  realizację  Inwestycji  będą  dokumentowane  fakturami  VAT  ze  wskazaniem  Gminy  jako  nabywcy  dostarczanych  towarów/świadczonych  usług,  w  tym  z  podaniem  NIP  Gminy.  Po  zakończeniu  inwestycji  obiekty  będą  ogólnodostępne,  bezpłatnie  użytkowane,  nie  planuje  się  działalności  komercyjnej  z  wykorzystaniem  zakupionych  urządzeń  i  elementów  projektu.

Wydatki  poniesione  na  realizację  zadania  nie  będą  związane  z  wykonywaniem  przez  Gminę  czynności  opodatkowanych.

Przy  tak  przedstawionym  opisie  sprawy  wątpliwości  Wnioskodawcy  dotyczą  ustalenia,  czy  Gmina  ma  możliwość  odliczenia  kwot  podatku  VAT  z  faktur  dokumentujących  realizację  zadania  pn.    (...)”. 

Zgodnie  z  powołanymi  wyżej  przepisami,  odliczenie  podatku  naliczonego  na  zasadach  określonych  w  art.  86  ust.  1  ustawy  uwarunkowane  jest  tym,  aby  nabywane  towary  i  usługi  były  wykorzystywane  przez  zarejestrowanego,  czynnego  podatnika  podatku  VAT  w  ramach  działalności  gospodarczej  do  wykonywania  czynności  opodatkowanych  podatkiem  od  towarów  i  usług. 

Podstawowym  warunkiem,  którego  spełnienie  należy  analizować  w  aspekcie  prawa  do  odliczenia  podatku  VAT  jest  związek  dokonywanych  nabyć  towarów  i  usług  ze  sprzedażą  uprawniającą  do  dokonywania  takiego  odliczenia,  czyli  sprzedażą  generującą  podatek  należny. 

W  omawianej  sprawie  warunek  uprawniający  do  odliczenia  nie  zostanie  spełniony,  ponieważ  wydatki  poniesione  na  realizację  zadania  nie  będą  związane  z  wykonywaniem  przez  Gminę  czynności  opodatkowanych.  Po  zakończeniu  inwestycji  obiekty  będą  ogólnodostępne,  bezpłatnie  użytkowane,  nie  planuje  się  działalności  komercyjnej  z  wykorzystaniem  zakupionych  urządzeń  i  elementów  projektu. 

W  związku  z  powyższym,  ze  względu  na  niespełnienie  podstawowej  pozytywnej  przesłanki,  warunkującej  prawo  do  odliczenia  podatku  naliczonego,  jaką  jest  związek  zakupów  z  wykonywanymi  czynnościami  opodatkowanymi  podatkiem  od  towarów  i  usług,  Wnioskodawca  nie  będzie  miał    na  podstawie  art.  86  ust.  1  ustawy    prawa  do  odliczenia  podatku  naliczonego  zawartego  w  fakturach  dokumentujących  zakupy  związane  z  realizacją  wskazanego  projektu.

Podsumowując,  Gmina  nie  będzie  miała  możliwości  odliczenia  kwot  podatku  VAT  z  faktur  dokumentujących  realizację  zadania  pn.    (...)”.

Tym  samym,  stanowisko  Wnioskodawcy  jest  prawidłowe.

Dodatkowe  informacje

Informacja  o  zakresie  rozstrzygnięcia

Interpretacja  dotyczy  zdarzenia  przyszłego,  które  Państwo  przedstawili  i  stanu  prawnego,  który  obowiązuje  w  dniu  wydania  interpretacji.

Zgodnie  z  art.  14b  §  3  Ordynacji  podatkowej: 

Składający  wniosek  o  wydanie  interpretacji  indywidualnej  obowiązany  jest  do  wyczerpującego  przedstawienia  zaistniałego  stanu  faktycznego  albo  zdarzenia  przyszłego  oraz  do  przedstawienia  własnego  stanowiska  w  sprawie  oceny  prawnej  tego  stanu  faktycznego  albo  zdarzenia  przyszłego.

Jestem  ściśle  związany  przedstawionym  we  wniosku  stanem  faktycznym  (opisem  zdarzenia  przyszłego).  Państwo  ponoszą  ryzyko  związane  z  ewentualnym  błędnym  lub  nieprecyzyjnym  przedstawieniem  we  wniosku  opisu  stanu  faktycznego  (zdarzenia  przyszłego).  Interpretacja  indywidualna  wywołuje  skutki  prawnopodatkowe  tylko  wtedy,  gdy  rzeczywisty  stan  faktyczny  sprawy  będącej  przedmiotem  interpretacji  pokrywał  się  będzie  z  opisem  stanu  faktycznego  (zdarzenia  przyszłego)  podanym  przez  Państwa  w  złożonym  wniosku.  Zatem,  wydając  przedmiotową  interpretację  oparłem  się  na  wynikającym  z  treści  wniosku  opisie  zdarzenia  przyszłego.  W  przypadku,  gdy  w  toku  postępowania  podatkowego,  kontroli  podatkowej,  bądź  celno-skarbowej  zostanie  określony  odmienny  stan  sprawy,  interpretacja  nie  wywoła  w  tym  zakresie  skutków  prawnych.  Ponadto,  w  sytuacji  zmiany  któregokolwiek  elementu  przedstawionego  w  opisie  sprawy,  udzielona  odpowiedź  traci  swoją  aktualność.

Pouczenie  o  funkcji  ochronnej  interpretacji

·   Funkcję  ochronną  interpretacji  indywidualnych  określają  przepisy  art.  14k-14nb  ustawy  z  29  sierpnia  1997  r.  –  Ordynacja  podatkowa  (t.  j.  Dz.  U.  z  2023  r.  poz.  2383  ze  zm.).  Interpretacja  będzie  mogła  pełnić  funkcję  ochronną,  jeśli:  Państwa  sytuacja  będzie  zgodna  (tożsama)  z  opisem  stanu  faktycznego  lub  zdarzenia  przyszłego  i  zastosują  się  Państwo  do  interpretacji.

·   Zgodnie  z  art.  14na  §  1  Ordynacji  podatkowej:

Przepisów  art.  14k-14n  Ordynacji  podatkowej  nie  stosuje  się,  jeśli  stan  faktyczny  lub  zdarzenie  przyszłe  będące  przedmiotem  interpretacji  indywidualnej  jest  elementem  czynności,  które    przedmiotem  decyzji  wydanej:

1)z  zastosowaniem  art.  119a;

2)w  związku  z  wystąpieniem  nadużycia  prawa,  o  którym  mowa  w  art.  5  ust.  5  ustawy  z  11  marca  2004  r.  o  podatku  od  towarów  i  usług;

3)z  zastosowaniem  środków  ograniczających  umowne  korzyści.

·   Zgodnie  z  art.  14na  §  2  Ordynacji  podatkowej:

Przepisów  art.  14k-14n  nie  stosuje  się,  jeżeli  korzyść  podatkowa,  stwierdzona  w  decyzjach  wymienionych  w  §  1,  jest  skutkiem  zastosowania  się  do  utrwalonej  praktyki  interpretacyjnej,  interpretacji  ogólnej  lub  objaśnień  podatkowych.

Pouczenie  o  prawie  do  wniesienia  skargi  na  interpretację

Mają  Państwo  prawo  do  zaskarżenia  tej  interpretacji  indywidualnej  do  Wojewódzkiego  Sądu  Administracyjnego.  Zasady  zaskarżania  interpretacji  indywidualnych  reguluje  ustawa  z  dnia  30  sierpnia  2002  r.  Prawo  o  postępowaniu  przed  sądami  administracyjnymi  (t.  j.  Dz.  U.  z  2023  r.  poz.  1634  ze  zm.;  dalej  jako  „PPSA”). 

Skargę  do  Sądu  wnosi  się  za  pośrednictwem  Dyrektora  KIS  (art.  54  §  1  PPSA).  Skargę  należy  wnieść  w  terminie  trzydziestu  dni  od  dnia  doręczenia  interpretacji  indywidualnej  (art.  53  §  1  PPSA):

·    w  formie  papierowej,  w  dwóch  egzemplarzach  (oryginał  i  odpis)  na  adres:  Krajowa  Informacja  Skarbowa,  ul.  Warszawska  5,  43-300  Bielsko-Biała  (art.  47  §  1  PPSA),  albo

·    w  formie  dokumentu  elektronicznego,  w  jednym  egzemplarzu  (bez  odpisu),  na  adres  Elektronicznej  Skrzynki  Podawczej  Krajowej  Informacji  Skarbowej  na  platformie  ePUAP:  /KIS/SkrytkaESP  (art.  47  §  3  i  art.  54  §  1a  PPSA).

Skarga  na  interpretację  indywidualną  może  opierać  się  wyłącznie  na  zarzucie  naruszenia  przepisów  postępowania,  dopuszczeniu  się  błędu  wykładni  lub  niewłaściwej  oceny  co  do  zastosowania  przepisu  prawa  materialnego.  Sąd  jest  związany  zarzutami  skargi  oraz  powołaną  podstawą  prawną  (art.  57a  PPSA).

Podstawa  prawna  dla  wydania  interpretacji

Podstawą  prawną  dla  wydania  tej  interpretacji  jest  art.  13  §  2a  oraz  art.  14b  §  1  ustawy  z  dnia  29  sierpnia  1997  r.    Ordynacja  podatkowa  (t.  j.  Dz.  U.  z  2023  r.  poz.  2383  ze  zm.).