Uznanie odpłatnego udostępnienia lokali usługowych, które znajdować się będą w Budynku B i Budynku C na rzecz podmiotów trzecich za czynność podlegają... - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.46.2024.2.SR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 4 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.46.2024.2.SR

Temat interpretacji

Uznanie odpłatnego udostępnienia lokali usługowych, które znajdować się będą w Budynku B i Budynku C na rzecz podmiotów trzecich za czynność podlegającą opodatkowaniu i niekorzystającą ze zwolnienia z VAT oraz prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową Budynku B i Budynku C w ramach Inwestycji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

-uznania odpłatnego udostępnienia lokali usługowych, które znajdować się będą w Budynku B i Budynku C na rzecz podmiotów trzecich za czynność podlegającą opodatkowaniu i niekorzystającą ze zwolnienia z VAT,

-prawa do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową Budynku B i Budynku C w ramach Inwestycji.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 marca 2024 r. (wpływ 1 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Gmina (dalej: „Gmina”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”).

Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm., dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1, 4 i 15 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych Gminy należą sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, lokalnego transportu zbiorowego oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

W ramach wykonywania ww. zadań Gmina realizuje w latach 2022-2024 inwestycję pn. „(…)” (dalej: „Inwestycja”), polegającą na budowie centrum przesiadkowego wraz z punktami handlowymi i punktem informacji turystycznej. W ramach Inwestycji zostaną wykonane prace polegające w szczególności na:

1.budowie budynku, w którym znajdować się będzie poczekalnia, hol, toaleta, punkt informacyjny, oraz małe pomieszczenie handlowe – kiosk (dalej: „Budynek A”);

2.budowie budynku, w którym znajdować się będą dwa lokale usługowe (dalej: „Budynek B”);

3.budowie budynku, w którym znajdować się będą dwa lokale usługowe (dalej: „Budynek C”);

4.zagospodarowaniu terenu w obrębie Budynku A, Budynku B oraz Budynku C (dalej: „Zagospodarowanie terenu”).

Inwestycja sfinansowana zostanie w części ze środków własnych oraz w części ze środków zewnętrznych, tj. w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych.

W tym miejscu Gmina pragnie wskazać, iż przedmiotowy wniosek dotyczy tylko wydatków ponoszonych przez Gminę na Budynek B i Budynek C. Przedmiotowy wniosek nie dotyczy pozostałego majątku, który powstanie w ramach Inwestycji (tj. Budynku A i Zagospodarowania terenu).

Gmina jest/będzie w stanie wydzielić spośród kosztów całej Inwestycji koszty związane wyłącznie z realizacją Inwestycji w części dotyczącej Budynku B i Budynku C.

Gmina będzie wykorzystywała Budynek B i Budynek C wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT, tj. odpłatnego udostępniania lokali usługowych, które znajdować się będą w Budynku B i Budynku C na rzecz zainteresowanych podmiotów trzecich, którzy zostaną wybrani w przeprowadzonym przez Gminę postępowaniu przetargowym. Z tytułu odpłatnego udostępnienia lokali znajdujących się w Budynku B i Budynku C Gmina będzie wystawiać faktury VAT oraz będzie odprowadzać podatek VAT należny. Jednostką odpowiedzialną za rozliczanie ww. obrotu będzie Urząd Gminy.

Gmina pragnie wskazać, iż w Gminie obowiązuje Zarządzenie nr (…) Wójta Gminy (…) z dnia (…) 2020 r. w sprawie (…), a także Zarządzenie nr (…) i Zarządzenie nr (…) zmieniające ww. zarządzenie (dalej łącznie: „Zarządzenie”). Jednocześnie z uwagi na stosunkowo odległy termin zakończenia realizacji Inwestycji, Gmina nie wyklucza, iż ww. Zarządzenie może zostać do tego czasu zaktualizowane/zmienione (tj. stawki zawarte w Zarządzeniu mogą ulec zwiększeniu). Stawki określone w Zarządzeniu będą stanowić wartość minimalnego wynagrodzenia, należnego Gminie od podmiotów trzecich z tytułu udostępnienia Budynku B i Budynku C, określonego w postępowaniu przetargowym. Zainteresowane podmioty trzecie, które będą brać udział w postępowaniu przetargowym, aby wygrać przetarg będą musiały przebić ofertę innego oferenta, tj. zaproponować wyższą stawkę za dany lokal.

Gmina wskazuje, że wysokość czynszu będzie uwzględniać realia rynkowe. Stawki określone w Zarządzeniu są przez Gminę stosowane w każdym przypadku zawierania przez Gminę umów najmu/dzierżawy lokali użytkowych będących w zasobach komunalnych z kontrahentami Gminy i na ich podstawie ustalany jest czynsz za najem/dzierżawę takich lokali. Ponadto finalna kwota wynagrodzenia należnego Gminie zostanie ustalona w wyniku przeprowadzenia postępowania przetargowego.

Gmina wskazuje, iż dotychczas nie dokonywała odliczenia VAT od wydatków związanych z budową Budynku B i Budynku C w ramach Inwestycji.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo następujące informacje:

Na pytanie Organu „Od kiedy – należy podać datę – Gmina rozpoczęła budowę Budynku B oraz Budynku C?”, odpowiedzieli Państwo, że „Gmina pragnie wskazać, że przekazała plac budowy wykonawcy Inwestycji dnia 22 czerwca 2023 r.”

Na pytanie Organu „Czy Gmina przystąpiła do budowy Budynku B i Budynku C z zamiarem odpłatnego udostępnienia lokali znajdujących się w ww. budynkach na rzecz podmiotów trzecich, tj. z zamiarem ich wykorzystania wyłącznie do czynności opodatkowanych?”, wskazali Państwo, że „Gmina przystąpiła do budowy Budynku B i Budynku C z zamiarem odpłatnego udostępnienia lokali, które będą znajdować się w tych budynkach na rzecz podmiotów trzecich, tj. z zamiarem ich wykorzystania wyłącznie do czynności opodatkowanych.”

Na pytanie Organu „Dlaczego Gmina do tej pory nie dokonywała odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową Budynku B i Budynku C?”, odpowiedzieli Państwo, że „Gmina wskazuje, że przed dokonaniem odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową Budynku B i Budynku C zamierza potwierdzić kwestię prawa do odliczenia podatku VAT z Dyrektorem Krajowej Informacji Skarbowej w drodze wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.”

Na pytanie Organu „Jaka jest/będzie wysokość nakładów poniesionych na budowę Budynku B i Budynku C (proszę o wskazanie, czy podana przez Państwa kwota to kwota brutto czy netto)? Przy udzielaniu odpowiedzi prosimy uwzględniać wszystkie źródła finansowania inwestycji.”, wskazali Państwo, że „Łączna wartość całej Inwestycji to ok. (…) mln zł netto i ok. (…) mln zł VAT, tj. brutto ok. (…) mln zł, z czego wysokość nakładów na budowę Budynku B i Budynku C wyniesie ok. (….) mln zł netto. Gmina, na realizację całej Inwestycji otrzymała dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji strategicznych w wysokości (…) mln zł. Pozostała kwota zostanie sfinansowana ze środków Gminy.”

Na pytanie Organu oznaczone w wezwaniu nr 5 „Na jaki okres zostaną zawarte umowy najmu/dzierżawy lokali znajdujących się w Budynku B i Budynku C na rzecz poszczególnych najemców/ dzierżawców i czy będą przedłużane?”, podali Państwo, że „Gmina informuje, iż jak wskazała we Wniosku, wyłoni najemców/dzierżawców lokali, które znajdować się będą w Budynku B i Budynku C w drodze postępowania przetargowego, tj. w procedurze, do której przystąpić może nieograniczona liczba podmiotów. Powyższe oznacza, iż podmioty, które będą najmować/dzierżawić ww. lokale na chwilę obecną nie są znane. Mając na uwadze powyższe, Gmina nie jest na chwilę obecną w stanie określić na jaki dokładnie czas zostaną zawarte takie umowy, jednakże Gmina będzie dążyć do tego, aby zostały one zawarte na jak najdłuższy okres, przy czym Gmina przewiduje możliwość ich przedłużania na kolejne okresy. Co więcej Gmina pragnie wskazać, iż w jej największym interesie leży to, aby ww. umowy zostały zawarte na jak najdłuższy okres czasu, co zapewniać będzie Gminie stałe i nieprzerwane dochody z tego tytułu.”

Na pytanie Organu „Czy ustalona kwota czynszu będzie stała, czy zmienna? Jeżeli ustalona kwota ww. czynszu będzie zmienna, to proszę wskazać w wyniku zaistnienia jakich czynników może dojść do zmiany kwoty czynszu?”, odpowiedzieli Państwo, że „Gmina pragnie wskazać, że ustalona w postępowaniu przetargowym kwota czynszu dzierżawnego będzie zmienna w tym znaczeniu, iż będzie ona podlegać corocznej waloryzacji (podwyższeniu) o wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych.”

Na pytanie Organu „Jakie czynniki będą brane pod uwagę przy ustalaniu wysokości czynszu z tytułu umów najmu/dzierżawy lokali znajdujących się w Budynku B i Budynku C? Czy ustalając kwoty czynszów z tytułu umów najmu/dzierżawy będą Państwo brali pod uwagę takie czynniki jak np.: stawki amortyzacji, wysokość nakładów, okres zwrotu inwestycji?”, podali Państwo, że „Jak Gmina wskazała w odpowiedzi na pytanie nr 5 w celu uniknięcia jakichkolwiek potencjalnych wątpliwości ze strony organów skarbowych co do rynkowości ustalonego między stronami czynszu, wybór najemcy/dzierżawcy dokonany zostanie w trybie przetargu skierowanego do nieograniczonego kręgu adresatów, zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego. W opinii Gminy, z punktu widzenia oferentów stawka amortyzacji rocznej majątku powstałego w wyniku realizacji Inwestycji, wysokość nakładów oraz okres zwrotu Inwestycji nie mają znaczenia dla oferowanych przez te podmioty cen czynszu najmu/dzierżawnego, w konsekwencji czego Gmina nie planuje podawać tych danych w ramach planowanych przetargów. Niemniej jednak, Gmina może podać takie informacje, jeśli otrzyma takie zapytanie od zainteresowanego podmiotu. Warto tu dodać, że stawka amortyzacji i długość okresu amortyzacji dla tego typu majątku jest powszechnie znana i wynika z przepisów prawa. Jak zostało to wskazane w treści Wniosku stawki określone w Zarządzeniu są przez Gminę stosowane w każdym przypadku zawierania przez Gminę umów najmu/dzierżawy lokali użytkowych będących w zasobach komunalnych z kontrahentami Gminy i na ich podstawie ustalany jest czynsz za najem/dzierżawę takich lokali. Stawki określone w Zarządzeniu będą stanowić wartość minimalnego wynagrodzenia, należnego Gminie od podmiotów trzecich z tytułu udostępnienia Budynku B i Budynku C, określonego w postępowaniu przetargowym. Zainteresowane podmioty trzecie, które będą brać udział w postępowaniu przetargowym, aby wygrać przetarg będą musiały przebić ofertę innego oferenta, tj. zaproponować wyższą stawkę za dany lokal. Mając na uwadze powyższe, oferent, który zaproponuje najwyższą stawkę za dany lokal wygra przetarg na dzierżawę/ najem danego lokalu.”

Na pytanie Organu „Czy wynagrodzenie należne Gminie z tytułu najmu/dzierżawy lokali znajdujących się w Budynku B i Budynku C będzie niższe od wartości rynkowej, równe wartości rynkowej, czy też wyższe od tej wartości?”, wskazali Państwo, że „Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 5 w celu uniknięcia jakichkolwiek potencjalnych wątpliwości ze strony organów skarbowych co do rynkowości ustalonego między stronami czynszu wybór najemcy/dzierżawcy dokonany zostanie w trybie przetargu skierowanego do nieograniczonego kręgu adresatów zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego. W konsekwencji ustalona w umowie najmu/dzierżawy wysokość czynszu będzie równa wartości rynkowej, bowiem jej ustalenie dokonane zostanie w oparciu o przewidziany w prawie powszechnym mechanizm, którego jednym z celów jest właśnie określenie rynkowego poziomu cen.”

Na pytania Organu „Czy wysokość czynszu zostanie skalkulowana z uwzględnieniem wysokości wydatków poniesionych na budowę Budynku B i Budynku C?” oraz „Ile będzie wynosić planowany miesięczny obrót z tytułu umów najmu/dzierżawy w odniesieniu do całego Budynku B i Budynku C (proszę o wskazanie, czy podana przez Państwa kwota to kwota brutto czy netto)?”, odpowiedzieli Państwo, że „Jak wskazano w odpowiedziach powyżej wysokość czynszu najmu/dzierżawy zostanie określona w trybie przetargu skierowanego do nieograniczonego kręgu adresatów zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego. Na chwilę obecną Inwestycja nie została jeszcze zakończona w związku z czym przetargi na najem/dzierżawę lokali nie zostały jeszcze rozpisane. Jednocześnie Gmina pragnie wskazać, że wywoławcza (minimalna) kwota czynszu najmu/dzierżawy na potrzeby przeprowadzenia procedury przetargowej zostanie ustalona w oparciu o stosowne Zarządzenie Wójta Gminy. Jak zostało to wskazane w treści Wniosku stawki określone w Zarządzeniu są przez Gminę stosowane w każdym przypadku zawierania przez Gminę umów najmu/dzierżawy lokali użytkowych będących w zasobach komunalnych z kontrahentami Gminy i na ich podstawie ustalany jest czynsz za najem/dzierżawę takich lokali. Stawki określone w Zarządzeniu będą stanowić wartość minimalnego wynagrodzenia, należnego Gminie od podmiotów trzecich z tytułu udostępnienia Budynku B i Budynku C, określonego w postępowaniu przetargowym. Zainteresowane podmioty trzecie, które będą brać udział w postępowaniu przetargowym, aby wygrać przetarg będą musiały przebić ofertę innego oferenta tj. zaproponować wyższą stawkę za dany lokal. Mając na uwadze powyższe, oferent, który zaproponuje najwyższą stawkę za dany lokal wygra przetarg na dzierżawę/najem danego lokalu. Jednocześnie, z uwagi, iż przetargi na najem/dzierżawę lokali się jeszcze nie odbyły Gmina nie jest w stanie wskazać wysokości wynagrodzenia, które będzie pobierane przez Gminę od najemców/dzierżawców danych lokali.”

Na pytania Organu „Czy wysokość obrotu z tytułu umów najmu/dzierżawy w odniesieniu do całego Budynku B i Budynku C umożliwi zwrot poniesionych nakładów na budowlę Budynku B i Budynku C? Jeśli tak, to należy wskazać, w jakim horyzoncie czasowym.” oraz „Jaki % wartości nakładów na budowę Budynku B i Budynku C będzie stanowił roczny obrót z tytułu najmu/dzierżawy w odniesieniu do całego Budynku B i Budynku C?”, wskazali Państwo, że „Wysokość obrotu z tytułu umów najmu/dzierżawy w odniesieniu do całego Budynku B i Budynku C umożliwi zwrot poniesionych nakładów na budowlę Budynku B i Budynku C. Jednocześnie jak zostało to już wskazane powyżej Gmina nie jest w stanie wskazać w jakim okresie to nastąpi oraz jaki procent wartości nakładów na budowę Budynku B i Budynku C będzie stanowił roczny obrót z tytułu najmu/dzierżawy w odniesieniu do całego Budynku B i Budynku C, z uwagi, iż przetargi na najem/dzierżawę lokali się jeszcze nie odbyły (tj. najemcy/dzierżawcy nie zostali jeszcze wyłonieni) i w konsekwencji wysokość wynagrodzenia należnego Gminie nie jest jeszcze znana. Jednocześnie Gmina będzie dążyć do tego, aby ustalone z najemcami/dzierżawcami wynagrodzenie miało jak najwyższą wartość, a co za tym idzie, aby roczne wynagrodzenie należne Gminie z tytułu zawartych z najemcami/dzierżawcami umowami stanowiło jak najwyższy % wartości nakładów na budowę Budynku B i Budynku C.”

Na pytanie Organu „Czy Gmina otrzymała/otrzyma dofinansowanie na budowę Budynku B i Budynku C (jeżeli tak to proszę wskazać w jakiej wysokości), czy też wydatki poniesione na budowę Budynku B i Budynku C będą finansowane ze środków własnych Gminy?”, podali Państwo, że „Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 4 Gmina, na realizację Inwestycji otrzymała dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji strategicznych w wysokości (…) mln zł. Pozostałe koszty przedmiotowej inwestycji zostaną sfinansowane ze środków własnych Gminy.”

Na pytanie Organu „Na jakim poziomie będą kształtowały się dochody z tytułu najmu/dzierżawy w odniesieniu do całego Budynku B i Budynku C w skali roku w stosunku do dochodów własnych Gminy?”, odpowiedzieli Państwo, że „Jak wskazywane to było w odpowiedzi na wcześniejsze pytania, Gmina przeprowadzi przetarg w celu wyłonienia najemców/dzierżawców i ustalenia wysokości wynagrodzenia, jakie Gmina będzie pobierać z tego tytułu. Gmina będzie dążyć do tego, aby pobierane od najemców/ dzierżawców wynagrodzenie kształtowało się na jak najwyższym poziomie, a więc aby dochody z tytułu najmu/dzierżawy stanowiły jak największy procent dochodów ogółem/dochodów własnych Gminy. Jednocześnie Gmina nie jest obecnie w stanie wskazać na jakim poziomie będą kształtowały się dochody z tytułu najmu/dzierżawy w odniesieniu do całego Budynku B i Budynku C w skali roku w stosunku do dochodów własnych Gminy z uwagi, iż przetargi na najem/dzierżawę lokali się jeszcze nie odbyły (tj. najemcy/dzierżawcy nie zostali jeszcze wyłonieni) i w konsekwencji wysokość wynagrodzenia należnego Gminie nie jest jeszcze znana.”

Na pytanie Organu „Czy obrót z tytułu najmu/dzierżawy w odniesieniu do całego Budynku B i Budynku C będzie znaczący dla budżetu Gminy w szczególności w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych przez Gminę z tytułu ww. najmu/dzierżawy w skali roku?”, podali Państwo, że „Gmina pragnie wskazać, iż każda pozycja po stronie dochodów jest znacząca dla Gminy, w tym dochody (obrót) z tytułu najmu/dzierżawy lokali, które znajdować się będą w Budynku B i Budynku C. Gmina zwraca przy tym uwagę, że jest to pojęcie niedookreślone i do tego subiektywne, a posługiwanie się takimi określeniami w postępowaniu o wydanie interpretacji indywidualnej wydaje się niewłaściwe.”

Na pytanie Organu „Kto będzie pokrywał koszty utrzymania w odpowiednim stanie technicznym oddanych w najem/dzierżawę lokali znajdujących się w Budynku B i Budynku C?”, odpowiedzieli Państwo, że „Gmina wskazuje, że koszty utrzymania w odpowiednim stanie technicznym oddanych w najem/dzierżawę lokali znajdujących się w Budynku B i Budynku C będą ponosić wyłonieni w drodze przetargu najemcy/ dzierżawcy.”

Na pytanie Organu „Czy po oddaniu w najem/dzierżawę lokali znajdujących się w Budynku B i Budynku C, Gmina lub jednostki organizacyjne Gminy będą z nich korzystały? Jeśli tak, to należy wskazać, na jakich zasadach Gmina lub jednostki organizacyjne Gminy będą korzystały z ww. lokali, na podstawie jakiej umowy oraz czy odpłatnie, czy nieodpłatnie?”, podali Państwo, że „Jak zostało to wskazane w treści stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wniosku, Gmina będzie wykorzystywała Budynek B i Budynek C wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT, tj. odpłatnego udostępniania lokali usługowych, które znajdować się będą w Budynku B i Budynku C na rzecz zainteresowanych podmiotów trzecich, którzy zostaną wybrani w przeprowadzonym przez Gminę postępowaniu przetargowym. Gmina ani jej jednostki organizacyjne nie będą korzystały z lokali, które znajdować się będą w Budynku B i Budynku C.”

Pytania

1.Czy odpłatne udostępnianie przez Gminę lokali usługowych, które znajdować się będą w Budynku B i Budynku C na rzecz podmiotów trzecich będzie stanowić usługę podlegającą opodatkowaniu VAT i niekorzystającą ze zwolnienia z VAT?

2.Czy Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową Budynku B i Budynku C w ramach Inwestycji?

Państwa stanowisko w sprawie

1.W ocenie Gminy, odpłatne udostępnienie lokali usługowych, które znajdować się będą w Budynku B i Budynku C na rzecz podmiotów trzecich będzie stanowić usługę podlegającą opodatkowaniu VAT i niekorzystającą ze zwolnienia z VAT.

2.Zdaniem Gminy, przysługuje jej/będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową Budynku B i Budynku C w ramach Inwestycji.

Uzasadnienie stanowiska JST

Ad. 1

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uważa się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z przytoczonymi powyżej przepisami ustawy o VAT, w niektórych sytuacjach gminy mogą być podatnikami VAT z tytułu wykonywanych czynności. Gminy wyposażone są w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Tym samym należy uznać, iż spełniają zawartą w ww. przepisie definicję podatnika VAT, o ile działania gmin są realizowane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Pogląd taki w odniesieniu do czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie umów cywilnoprawnych wyraził wielokrotnie Naczelny Sąd Administracyjny, m.in. w wyroku z dnia 26 sierpnia 2010 r. I FSK 1303/09, w którym wskazano, iż „w efekcie unormowania zawartego w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT gmina jest podatnikiem podatku VAT w zakresie, w jakim dokonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych”. Podobnie także w orzeczeniu z dnia 23 marca 2010 r. sygn. I FSK 273/09 NSA uznał, iż „podatnikiem VAT w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy) jest z racji posiadanych cech podatnika (art. 15 ust. 1 ustawy) – gmina”.

Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet gdy dotyczą one ich zadań własnych, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Mając na uwadze, iż umowa najmu/dzierżawy jest niewątpliwie umową cywilnoprawną uregulowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.), w opinii Gminy, w ramach wykonywania przedmiotowej czynności, tj. odpłatnego udostępnienia lokali znajdujących się w Budynku B i Budynku C na rzecz podmiotów trzecich na podstawie umowy najmu/dzierżawy, Gmina będzie działała w roli podatnika VAT.

Mając zatem na uwadze, iż Gmina będzie świadczyć usługi najmu/dzierżawy na rzecz podmiotów trzecich za wynagrodzeniem (zgodnie z zawartą umową podmiot trzeci będzie uiszczać na rzecz Gminy czynsz najmu/dzierżawy w określonej wysokości) i tym samym działać będzie w tym zakresie w roli podatnika VAT, przedmiotowa czynność podlega opodatkowaniu VAT.

Jednocześnie, w opinii Gminy czynność ta nie będzie korzystać ze zwolnienia z VAT, gdyż ani ustawa o VAT, ani też rozporządzenia wykonawcze nie przewidują w takim przypadku zwolnienia z tego podatku.

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 7 października 2020 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.476.2020.3.JS Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) stwierdził, iż: „Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa, a także przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, że usługi dzierżawy opisanych nieruchomości zabudowanych są/będą wykonywane przez Wnioskodawcę odpłatnie w ramach umów cywilnoprawnych – w odniesieniu do tych usług Gmina nie działa/nie będzie działała jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie może/nie będzie mogła skorzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku Wnioskodawca występuje/wystąpi w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynności – jako świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy – podlegają/będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. (…) W świetle powyższego, dzierżawa nieruchomości zabudowanych o numerach geodezyjnych: 21, 22, na potrzeby których prowadzona była inwestycja, podlega/będzie podlegać opodatkowaniu i nie korzysta/nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.”

W podobnym tonie wypowiedział DKIS w interpretacji indywidualnej z dnia 25 września 2017 r., sygn. 0112-KDIL1-1.4012.310.2017.1.MR, stwierdził, iż „Wskazać należy, że ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na udostępnieniu (dzierżawie) infrastruktury na rzecz zewnętrznego podmiotu, za którą Gmina będzie pobierała wynagrodzenie, w związku z czym, usługa ta nie będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT. W konsekwencji należy stwierdzić, że świadczenie realizowane na mocy zawartej przez Gminę umowy dzierżawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy i nie korzysta ze zwolnienia od podatku.”

Reasumując, zdaniem Gminy, odpłatne udostępnianie przez Gminę lokali znajdujących się w Budynku B i Budynku C na podstawie umowy najmu/dzierżawy na rzecz podmiotów trzecich stanowić będzie po stronie Gminy odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku.

Ad. 2

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi o tyle, o ile nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT. Dodatkowo prawo to przysługuje w pełnym zakresie, o ile nie zachodzą okoliczności przewidziane w art. 90 i 91 ustawy o VAT.

Tak, więc w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, należy każdorazowo rozstrzygnąć, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

-zostały nabyte przez podatnika tego podatku,

-pozostają one w związku z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych, a także,

-czy w przedmiotowej sytuacji nie występują przesłanki negatywne uregulowane w art. 88 ustawy o VAT oraz ograniczenia prawa do odliczenia z art. 90 i 91 tejże.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT za podatników uznaje się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie natomiast z ust. 6 tej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach wskazanych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak bowiem wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Gmina udostępni lokale znajdujące się w Budynku B i Budynku C odpłatnie na rzecz podmiotów trzecich, a obroty generowane z tego tytułu będzie wykazywać w swych rozliczeniach VAT.

Odpłatne udostępnienie lokali znajdujących się w Budynku B i Budynku C na rzecz podmiotów trzecich będzie w ocenie Gminy czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT, stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. W związku z powyższym, Gminie przysługuje/będzie przysługiwać pełne prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków związanych z budową Budynku B i Budynku C w ramach Inwestycji.

Zdaniem Gminy, nie powinna być ona traktowana inaczej/mniej korzystnie niż inne podmioty gospodarcze, dokonujące sprzedaży opodatkowanej VAT i korzystające w związku z tym z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów/usług niezbędnych w celu wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Skoro bowiem Gmina jako czynny podatnik VAT, zobowiązana jest/będzie uiszczać VAT należny z tytułu udostępnienia lokali znajdujących się w Budynku B i Budynku C, powinna ona mieć jednocześnie prawo do odliczenia VAT naliczonego od wydatków warunkujących możliwość świadczenia tej usługi. Konsekwentnie, w ocenie Gminy, ma/będzie miała ona prawo do odliczenia VAT z tytułu wydatków ponoszonych na te obiekty.

Gmina stoi przy tym na stanowisku, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje/powinno jej przysługiwać w pełnym zakresie. Jak bowiem zostało wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, przedmiotem najmu/dzierżawy będą lokale, które znajdować się będą w Budynku B i Budynku C. Tym samym należy przyjąć, że Budynek B i Budynek C wykorzystywane będą przez Gminę wyłącznie do celów prowadzonej przez nią działalności gospodarczej.

Stanowisko powyższe znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 9 kwietnia 2021 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.31.2021.2.PM, w której DKIS wskazał, że: „(…) Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wydatki poniesione w związku budową Budynku ramach Inwestycji mają/będą miały związek – jak wskazano wyżej – z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. wyłącznie z odpłatnym udostępnieniem, w związku z czym Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową Budynku w ramach Inwestycji, w zakresie, w jakim zakupione usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.”.

Ponadto w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 17 stycznia 2022 r., sygn. 0112-KDIL1-3.4012.630.2021.1.NK, która dotyczyła prawa do odliczenia VAT z tytułu wydatków poniesionych przez jednostkę samorządu terytorialnego na zwiększenie efektywności energetycznej budynku przychodni zdrowia będącego przedmiotem odpłatnej dzierżawy na rzecz podmiotu gospodarczego. W interpretacji tej DKIS uznał, że: „Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, będzie miał prawo odliczyć podatek VAT, bądź otrzymać zwrot tego podatku w związku z realizacją projektu (…).”

Analogicznie wskazał również DKIS w interpretacji indywidualnej z dnia 15 lutego 2023 r. sygn. 0114-KDIP4-1.4012.19.2023.2.APR.

Reasumując, zdaniem Gminy, w związku z planowanym odpłatnym udostępnieniem lokali, które znajdować się będą w Budynku B i Budynku C na rzecz podmiotów trzecich na podstawie umowy najmu/dzierżawy, Gminie przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego od wydatków związanych z budową Budynku B i Budynku C w ramach Inwestycji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego    usługę.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zatem, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zatem jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie bowiem ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z przedstawionych przez Państwa informacji wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizują Państwo w latach 2022-2024 inwestycję polegającą na budowie centrum przesiadkowego wraz z punktami handlowymi i punktem informacji turystycznej. W ramach inwestycji zostaną wykonane m.in. prace polegające na budowie Budynku B oraz Budynku C, w których będą się znajdować lokale usługowe. Będą Państwo odpłatnie udostępniać ww. lokale usługowe na rzecz zainteresowanych podmiotów trzecich.

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą opodatkowania podatkiem od towarów i usług odpłatnego udostępnienia lokali usługowych, które znajdować się będą w Budynku B i Budynku C na rzecz podmiotów trzecich.

Jak wynika z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Natomiast zgodnie z art. 693 § 1 ustawy Kodeks cywilny:

Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Zatem umowa najmu/umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową, nakładającą na strony tej umowy określone przepisami obowiązki. Oddanie rzeczy innej osobie do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony na podstawie umowy najmu/dzierżawy związane jest ze wzajemnym świadczeniem najemcy/dzierżawcy, polegającym na zapłacie umówionego czynszu. Z ww. zapisu wynika, że najem/dzierżawa jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wynajmującego/wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie najemcy/dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne, należne za używanie rzeczy przez jej najemcę/dzierżawcę.

W związku z tym, najem/dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Zatem, w odniesieniu do czynności udostępniania (dzierżawy/najmu) za wynagrodzeniem lokali znajdujących się w Budynku B i w Budynku C nie będą Państwo działali jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie będą Państwo korzystali z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku będą Państwo występowali w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność, tj. udostępnianie (dzierżawa/najem) za wynagrodzeniem lokali znajdujących się w Budynku B i w Budynku C – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.

I tak, w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy wskazano, że:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Zatem, ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzysta wyłącznie świadczenie usług wynajmu lub wydzierżawiania nieruchomości na cele mieszkaniowe. Zastosowanie zwolnienia jest uzależnione od spełnienia przesłanek obiektywnych dotyczących charakteru wynajmowanego budynku/lokalu (budynek/lokal mieszkalny) oraz subiektywnych dotyczących przeznaczenia wynajmowanego budynku/lokalu (cel mieszkaniowy).

Wobec tego, usługi w zakresie wynajmowania/wydzierżawiania nieruchomości o charakterze niemieszkalnym (lokali usługowych), z uwagi na fakt, że nie zostały wymienione jako zwolnione, są opodatkowane podatkiem od towarów i usług według właściwej stawki.

Podsumowując, odpłatne udostępnianie lokali usługowych znajdujących się w Budynku B i w Budynku C na rzecz podmiotów trzecich będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, niekorzystającą ze zwolnienia z tego podatku.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

W dalszej kolejności Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową Budynku B i Budynku C w ramach Inwestycji.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto, ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że przystąpili Państwo do budowy Budynku B i Budynku C z zamiarem ich wykorzystania wyłącznie do czynności opodatkowanych. Będą Państwo wykorzystywali Budynek B i Budynek C wyłącznie do odpłatnego udostępniania lokali usługowych, które znajdować się będą w Budynku B i Budynku C na rzecz zainteresowanych podmiotów trzecich, którzy zostaną wybrani w przeprowadzonym przez Państwa postępowaniu przetargowym. Na chwilę obecną Inwestycja nie została jeszcze zakończona w związku z czym przetargi na najem/dzierżawę lokali nie zostały jeszcze rozpisane. Zainteresowane podmioty trzecie, które będą brać udział w postępowaniu przetargowym, aby wygrać przetarg będą musiały przebić ofertę innego oferenta, tj. zaproponować wyższą stawkę za dany lokal. Wskazali Państwo, że będą Państwo dążyć do tego, aby ustalone z najemcami/dzierżawcami wynagrodzenie miało jak najwyższą wartość, a co za tym idzie, aby roczne wynagrodzenie należne Państwu z tytułu zawartych z najemcami/dzierżawcami umów stanowiło jak najwyższy % wartości nakładów na budowę Budynku B i Budynku C. Ustalona w umowie najmu/dzierżawy wysokość czynszu będzie równa wartości rynkowej. Wysokość czynszu będzie uwzględniać realia rynkowe. Wysokość obrotu z tytułu umów najmu/dzierżawy w odniesieniu do całego Budynku B i Budynku C umożliwi zwrot poniesionych nakładów na budowlę Budynku B i Budynku C. Koszty utrzymania w odpowiednim stanie technicznym oddanych w najem/dzierżawę lokali znajdujących się w Budynku B i Budynku C będą ponosić wyłonieni w drodze przetargu najemcy/dzierżawcy.

Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje/będzie przysługiwało Państwu prawo odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową Budynku B i Budynku C. Jak bowiem wynika z opisu sprawy, są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a powstałe budynki, tj. Budynek B oraz Budynek C, będą wykorzystywane przez Państwa wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT, tj. odpłatnego udostępniania lokali usługowych, znajdujących się w tych budynkach.

Prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z budową Budynku B i Budynku C przysługuje/będzie przysługiwało Państwu pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie ustalone, że wysokość czynszu będzie odbiegała od realiów rynkowych, czy też nie będzie umożliwiała zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych i będzie skalkulowana na zbyt niskim poziomie, lub też ww. budynki nie będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych (np. będą służyć również do realizacji Państwa zadań własnych), interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Odnośnie powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego, co do zasady, wydawane są w indywidualnych sprawach, zatem nie mogą przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.