Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania - budowa cmentarza. - Interpretacja - 0112-KDIL1-3.4012.63.2024.1.AKR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.63.2024.1.AKR

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania - budowa cmentarza.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 4 kwietnia 2024 r. (wpływ 4 kwietnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Urząd Miasta i Gminy w (…) (dalej jako: „Gmina”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej jako: „ustawa o VAT”).

Począwszy od 1 stycznia 2017 r. Gmina oraz jej jednostki budżetowe występują jako jeden podatnik podatku VAT.

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy cmentarzy gminnych (art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia  8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym).

Gmina od 2021 r. prowadzi inwestycję w zakresie budowy cmentarza grzebalnego  pn.: „(…)” (dalej jako: „Inwestycja”; „Projekt”, „Zadanie”). Inwestycja prowadzona jest etapami, a poszczególne rodzaje robót objęte są odrębnymi umowami zawartymi w wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Inwestycja realizowana jest w oparciu o opracowaną dokumentację projektową, za którą Gmina zapłaciła w (...) r. W ramach Zadania wykonano (...).

W części Inwestycja została zakończona i na terenie cmentarza udostępniane są miejsca pochówku. Gmina zapłaciła za wykonane prace.

Gmina od 2023 r. pobiera opłaty za udostępnienie miejsca grzebalnego pod grób według zatwierdzonego cennika. Opłaty te zawierają podatek od towarów i usług, Gmina odprowadza z tego tytułu podatek VAT do urzędu skarbowego.

Zakończony etap Zadania realizowany był na podstawie umów:

-z 16 marca 2021 r. ze Spółką nr 1 (...);

-ze Spółką nr 2 (...);

-z 19 kwietnia 2021 r. (dwie umowy) ze Spółką nr 3 (...);

-z 16 marca 2021 r. ze Spółką nr 4 (...). Ze względu na to, że Wykonawca dostarczył tylko część (...), Zamawiający wezwał go pisemnie do wznowienia robót. W 2022 r. Wykonawca otrzymał wynagrodzenie częściowe w kwocie (…) zł. Ostatecznie Gmina rozwiązała umowę z Wykonawcą naliczając kary umowne, które stanowią dochodzone należności budżetowe;

-Gmina w związku z powyższym 3 listopada 2022 r. zawarła umowę ze Spółką nr 5, (...);

-z 25 marca 2021 r. ze Spółką nr 6 (...). Z uwagi na zaniechanie robót przez Spółkę, Gmina z dniem 1 kwietnia 2022 r. odstąpiła od umowy. Wykonawca za zrealizowane roboty otrzymał płatność w kwocie (…) zł,z której dokonano potrącenia kary umownej w kwocie (…) zł;

-z 4 października 2022 r. ze Spółką nr 7, która ukończyła budowę (...);

-a także umów dotyczących sprawowania nadzoru inwestorskiego w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, drogowej, sanitarnej oraz nad robotami elektrycznymi przy budowie cmentarza.

Obecnie trwają roboty budowlane polegające na wykonaniu utwardzenia części terenu wraz z montażem daszków na istniejącym ogrodzeniu cmentarza, które wykonuje Spółka nr 5 (Gmina posiada udziały w Spółce), na podstawie umowy z 12 października 2023 r., na kwotę (…) zł.

W latach 2021-2023 na realizację Zadania wydatkowano łącznie: (…) zł:

-w 2021 r. na realizację Zadania wydatkowano kwotę (…) zł;

-w 2022 r. na realizację Zadania wydatkowano (…) zł;

-w 2023 r. na realizację Zadania wydatkowano (…) zł.

We wskazanych powyżej wydatkach zostały ujęte również wydatki za nadzór inwestorski  i opłaty za przyłączenia cmentarza do sieci. W latach 2021-2022 wydatki w kwocie (…) zł zostały sfinansowane z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych RFIL. Środki te Gmina otrzymała w 2020 r. (COVID-19) bez wskazania konkretnych inwestycji, na które mają zostać przeznaczone.

Wydatki inwestycyjne związane z Inwestycją są każdorazowo dokumentowane wystawionymi przez dostawców/wykonawców na Gminę fakturami VAT, na których Gmina oznaczona jest jako nabywca przedmiotowych towarów i usług.

Efekty Inwestycji w całości są/będą wykorzystywane do działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. do odpłatnych usług cmentarnych. Efekty Inwestycji nie są/nie będą wykorzystywane do działalności zwolnionej z VAT. Efekty Inwestycji nie są/nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, do których Gmina jest zobligowana jako organ władzy na podstawie przepisów ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej. Jedynym miejscem pochówku osób na podstawie ww. przepisów będzie inny wyznaczony cmentarz.

Pytania

1.Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w latach 2021-2023 na realizację inwestycji pn.: „(…)” poprzez dokonanie korekty rozliczeń podatku od towarów i usług?

2.Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na dokumentację, na podstawie której realizowana jest inwestycja pn.: „(…)”?

3.Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację kolejnego etapu zadania pn.: „(…)”w bieżących rozliczeniach dotyczących podatku od towarów i usług?

4.Czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości od wydatków bieżących związanych z utrzymaniem cmentarza powstałego w ramach zadania pn.: „(…)”?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Zdaniem Gminy, ma ona prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionychw latach 2021-2023 na realizację inwestycji pn.: „(…)” poprzez dokonanie korekty rozliczeń podatku od towarów i usług.

2.Zdaniem Gminy, ma ona prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na dokumentację, na podstawie której realizowana jest inwestycja pn.: „(…)”.

3.Zdaniem Gminy, ma ona prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację kolejnego etapu zadania pn.: „(…)” w bieżących rozliczeniach dotyczących podatku od towarów i usług.

4.Zdaniem Gminy, ma ona prawo do odliczenia podatku VAT w całości od wydatków bieżących związanych z utrzymaniem cmentarza powstałego w ramach zadaniapn.: „(…)”.

UZASADNIENIE

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług  (Dz. U. 2023 poz. 1570, tj. z dnia 7 lipca 2023 r., dalej jako: „ustawa o VAT”), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym  (Dz. U. z 2023 poz. 40 t. j. z dnia 5 stycznia 2023 r., dalej jako: „ustawa o samorządzie gminnym”), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy cmentarzy gminnych.

Z kolei zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi,  o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego  o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17  i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego  o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Związek taki występuje i będzie występował, ponieważ efekty Inwestycji są/będą przez Gminę wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ad 1

Wątpliwości dotyczą tego, czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w latach 2021-2023 na realizację inwestycji pn.: „(…)” poprzez dokonanie korekty rozliczeń podatku od towarów i usług.

Stosownie do treści art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym  w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

W myśl art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych,  a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e  i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:

a)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego,

albo

b)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika,o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

– nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W związku z powyższym, Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w latach 2021-2023 na realizację inwestycji pn.: „(…)” poprzez dokonanie korekty rozliczeń podatku od towarów i usług, bowiem cmentarz jest i będzie wykorzystywany wyłącznie w celach prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ad 2

Kolejną wątpliwością Gminy jest to, czy ma ona prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na dokumentację, na podstawie której realizowana jest inwestycja pn.: „(…)”.

Biorąc pod uwagę fakt, że efekty inwestycji są i będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania odpłatnych usług cmentarnych, podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na dokumentację, która była niezbędna do realizacji Inwestycji, i jest wydatkiem bezpośrednio związanym z realizowanym Zadaniem.

Ad 3

Następną wątpliwością Gminy jest to, czy ma ona prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację kolejnego etapu zadania pn.: „(…)” w bieżących rozliczeniach dotyczących podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe, Gmina zamierza wykonać kolejny etap Inwestycji, której efekty będą wykorzystywane w ten sam sposób, tj. wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT.

Podsumowując, Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację kolejnego etapu zadania pn.: „(…)”  w bieżących rozliczeniach dotyczących podatku od towarów i usług.

Ad 4

Ostatnią kwestią wątpliwą jest to, czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości od wydatków bieżących związanych z utrzymaniem cmentarza powstałego w ramach zadania pn.: „(…)”.

Cała działalność cmentarza będzie związana wyłącznie z odpłatnymi usługami cmentarnymi. W związku z tym Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości, nie tylko od wydatków inwestycyjnych, ale również od wydatków bieżących związanych z bieżącym utrzymaniem cmentarza.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki,  tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

§podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

§podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym  (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 13 ww. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy cmentarzy gminnych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy cmentarzy gminnych (art. 7 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym).

Gmina od 2021 r. prowadzi inwestycję w zakresie budowy cmentarza grzebalnego  pn.: „(…)”. Inwestycja prowadzona jest etapami,  a poszczególne rodzaje robót objęte są odrębnymi umowami zawartymi w wyniku przeprowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Inwestycja realizowana jest w oparciu o opracowaną dokumentację projektową, za którą Gmina zapłaciła w 2020 r. W ramach Zadania wykonano (...). W części Inwestycja została zakończona i na terenie cmentarza udostępniane są miejsca pochówku. Gmina zapłaciła za wykonane prace.

Gmina od 2023 r. pobiera opłaty za udostępnienie miejsca grzebalnego pod grób według zatwierdzonego cennika. Opłaty te zawierają podatek od towarów i usług, Gmina odprowadza z tego tytułu podatek VAT do urzędu skarbowego.

Obecnie trwają roboty budowlane polegające na wykonaniu utwardzenia części terenu wraz z montażem daszków na istniejącym ogrodzeniu cmentarza.

W wydatkach na Inwestycję zostały ujęte również wydatki za nadzór inwestorski i opłaty za przyłączenia cmentarza do sieci. Wydatki inwestycyjne związane z Inwestycją są każdorazowo dokumentowane wystawionymi przez dostawców/wykonawców na Gminę fakturami VAT, na których Gmina oznaczona jest jako nabywca przedmiotowych towarów  i usług.

Efekty Inwestycji w całości są/będą wykorzystywane do działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. do odpłatnych usług cmentarnych. Efekty Inwestycji nie są/nie będą wykorzystywane do działalności zwolnionej z VAT. Efekty Inwestycji nie są/nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, do których Gmina jest zobligowana jako organ władzy na podstawie przepisów ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz ustawy o pomocy społecznej. Jedynym miejscem pochówku osób na podstawie ww. przepisów będzie inny wyznaczony cmentarz.

Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą ustalenia, czy Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na dokumentację, na podstawie której realizowana jest inwestycja pn. „(…)” oraz prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację kolejnego etapu przedmiotowej inwestycji, a także prawa do odliczenia podatku VAT w całości od wydatków bieżących związanych z utrzymaniem cmentarza powstałego w ramach ww. Inwestycji.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia są spełnione, bowiem – jak wskazał Wnioskodawca – efekty Inwestycji w całości są/będą wykorzystywane do działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. do odpłatnych usług cmentarnych. Efekty Inwestycji nie są/nie będą wykorzystywane do działalności zwolnionej  z VAT. Efekty Inwestycji nie są/nie będą wykorzystywane przez Gminę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, do których Gmina jest zobligowana jako organ władzy na podstawie przepisów ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz ustawy o pomocy społecznej.

W związku z powyższym, ze względu na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawca ma – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowej inwestycji.

Podsumowując, Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych na dokumentację, na podstawie której realizowana jest inwestycja pn. „(…)”. Gmina ma również prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na realizację kolejnego etapu przedmiotowej Inwestycji  w bieżących rozliczeniach dotyczących podatku od towarów i usług oraz do odliczenia podatku VAT w całości od wydatków bieżących związanych z utrzymaniem cmentarza powstałego w ramach ww. Inwestycji.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2, 3 i 4 jest prawidłowe.

Wątpliwości Gminy dotyczą również prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w latach 2021-2023 na realizację inwestycji pn. „(…)” poprzez dokonanie korekty rozliczeń podatku od towarów i usług.

Prawo do odliczenia podatku może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy.

Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje  w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Zgodnie z art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy:

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach,  o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

W myśl art. 86 ust. 11 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych  w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden  z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa  w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Według art. 86 ust. 13 ustawy:

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego  w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej:

1)za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, albo

2)za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, po okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego

– nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z powołanych przepisów wynika, że nierozliczony w okresie otrzymania faktury lub  w jednym z okresów rozliczeniowych, o których mowa w art. 86 ust. 11 ustawy, podatek naliczony może zostać rozliczony w okresie 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. Odliczenie podatku, zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy będzie możliwe poprzez korektę deklaracji za okres, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku bądź za jeden z trzech następnych okresów rozliczeniowych.

Podatnik wykonujący swoje prawo do odliczenia podatku naliczonego może to uczynić  w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym prawo to wystąpiło, o czym stanowi  art. 86 ust. 13 ustawy.

Realizacja prawa do odliczenia podatku naliczonego powinna nastąpić w terminach określonych w art. 86 ust. 10, ust. 10b pkt 1 i ust. 11 ustawy, tj. w rozliczeniu za okres,  w którym powstał obowiązek podatkowy od nabytych towarów i usług oraz otrzymali Państwo faktury dokumentujące te transakcje, lub w deklaracji podatkowej za jeden  z trzech następnych okresów rozliczeniowych. W sytuacji, gdy nie dokonali Państwo odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy, z uwzględnieniem art. 86 ust. 10b pkt 1 tej ustawy oraz w terminie,  o którym mowa w art. 86 ust. 11 ustawy, mogą Państwo – na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy – zrealizować to prawo poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić,  że w przypadku faktur dotyczących realizowanej Inwestycji Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z tych faktur, w rozliczeniu za okres, w którym Gmina otrzymała fakturę dokumentującą wydatki dotyczące realizowanej Inwestycji. Jednakże w sytuacji, gdy Gmina nie dokonała odliczenia podatku VAT zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy, z uwzględnieniem  art. 86 ust. 10b pkt 1 tej ustawy oraz w terminie, o którym mowa w art. 86 ust. 11 ustawy, może na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy zrealizować to prawo poprzez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa  w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego  w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłegoi zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo  o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634  ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).