Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.102.2024.1.SM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 3 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.102.2024.1.SM

Temat interpretacji

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji: „…”. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest instytucją kultury utworzoną na mocy Uchwały NR… Rady Gminy… z dnia… i wpisana do … pod nr …. Wnioskodawca posiada osobowość prawną oraz zgodnie ze statutem prowadzi działalność kulturalną oraz usługi kulturalne polegające na rozwijaniu i zaspokajaniu potrzeb i aspiracji mieszkańców gminy, upowszechnianiu i promocji kultury lokalnej oraz sportu. Siedziba Wnioskodawcy w… znajduje się w…przy ulicy...

Wnioskodawca prowadzi działalność kulturalną. Jednostka Wnioskodawcy mieści się w... Wszystkie wydarzenia kulturalne Wnioskodawca organizuje w…, która ma wystrój…, bo Wnioskodawca nie posiada chociaż najmniejszej sceny, podestu, które można znaleźć nawet w najmniejszym domu kultury. Bardzo trudno Wnioskodawcy organizować obchody świąt kalendarzowych (Dzień Kobiet, 11 Listopada) oraz np. koncerty, teatrzyki dla dzieci.

Do zadań podstawowych zgodnie ze Statutem należy:

1)(…).

Powyższe cele realizowane są między innymi poprzez:

(…).

Wnioskodawca prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych we właściwych przepisach prawa, w tym w szczególności w ustawie z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (j. t. Dz. U. z 2018 r. poz. 1983) oraz ustawie z dnia 30 czerwca 2005 roku o finansach publicznych (j. t. Dz. U. z 2017 r. poz. 2077).

Wnioskodawca może prowadzić działalność, z której przychody przeznaczone są na realizację celów statutowych i pokrywanie kosztów działalności bieżącej w szczególności polegającej na:

a)(…).

Działalność Wnioskodawcy finansowana jest z dotacji organizatora, która zapewnia środki niezbędne do prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektów gminnych, w których działalność taka jest prowadzona, z dochodów własnych, ze środków otrzymywanych od osób prawnych i fizycznych, środków otrzymanych z innych źródeł zewnętrznych, funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, funduszy krajowych oraz innych.

Centrum może pozyskiwać dochody z:

a)(…).

Wnioskodawca oświadcza, że nie jest jednostką budżetową ani zakładem budżetowym. Jednocześnie oświadcza, że jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT zgodnie ze zgłoszeniem rejestracyjnym od dnia… o numerze NIP...

Wnioskodawca oświadcza, że część świadczonych usług dotyczy zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług: podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną. Natomiast część prowadzonych usług i sprzedaży jest opodatkowana podatkiem VAT wg właściwej stawki VAT dla danego towaru lub usługi. Podatnik oświadcza, że posiada kasy fiskalne, na których jest ewidencjonowana sprzedaż podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT wg właściwej stawki dla danego towaru lub usługi.

Wnioskodawca podpisał umowę z… na realizację operacji typu: „…” w ramach działania „…” w ramach programu. Zakupy będą dokonywane w ramach programu PROW... Wnioskodawca zobowiązuje się do realizacji operacji: „…”.

W wyniku realizacji operacji osiągnięty zostanie następujący cel: Rozwój ogólnodostępnej infrastruktury na terenie gminy…, poszerzenie oferty kulturalnej oraz umożliwienie aktywizacji i integracji mieszkańców poprzez doposażenie Wnioskodawcy.

Zakupy wyposażenia są w trakcie realizacji. Wyszczególnienie zakresu rzeczowego w ramach podpisanej Umowy ma polegać na „…”, dokonanej z działania PROW… „Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne”, w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich”, polegającego na zakupach wyposażenia w postaci: (…) jako instytucji kultury posiadającej osobowość prawną, prowadzącej usługi kulturalne, nie osiągającej w ten sposób systematycznie zysków z tej działalności, a jakikolwiek zysk przeznaczającej na świadczenie usług kulturalnych.

W ramach realizacji projektu operacja będzie miała charakter niekomercyjny i nie będzie generowała zysku. Towary nabyte w ramach realizacji operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak również efekty działania w ramach projektu będą służyły realizacji celów statutowych oraz nie będą związane z działalnością gospodarczą. Przedmiotowe zakupy będą służyły nieodpłatnej działalności kulturalnej. Po realizacji i zakończeniu zadania Wnioskodawca składa wniosek o płatności do instytucji udzielającej dofinansowania. Instytucja ta wymaga indywidualnej interpretacji podatkowej udzielonej Wnioskodawcy w… w zakresie przysługiwania prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych na realizację projektu.

Pytanie

Czy w związku z podpisaną Umową o przyznaniu pomocy z… dotyczącą „…”, dokonaną z działania PROW… „Inwestycje w obiekty pełniące funkcje kulturalne”, w ramach działania „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich”, polegającego na zakupach wyposażenia w postaci: (…) jako instytucji kultury posiadającej osobowość prawną, prowadzącej usługi kulturalne, nie osiągającej w ten sposób systematycznie zysków z tej działalności, a jakikolwiek zysk przeznaczającej na świadczenie usług kulturalnych, przysługuje obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Powyższe zakupy nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną i realizując zakupy Wnioskodawca nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT, ponieważ efekty operacji nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych i będą służyły nieodpłatnej działalności kulturalnej oraz realizacji celów statutowych.

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w związku z realizacją ww. projektu, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT, ponieważ realizowane działania w ramach projektu będą służyły realizacji celów statutowych oraz nie będą związane z działalnością gospodarczą, a zakupy nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną. Przedmiotowe zakupy będą służyły nieodpłatnej działalności kulturalnej, a tym samym podatek VAT należy uznać za wydatek kwalifikowalny. Podobne stanowisko zostało zaprezentowane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 06.02.2024 r. sygnatura 0114-KDIP1-2.4012.15.2024.2.RM.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 – ust. 6 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – towary nabyte w ramach realizacji operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi z tytułu realizacji ww. operacji. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją operacji pn. „…”, ponieważ towary nabyte w ramach realizacji operacji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie efektów operacji do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.