Brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi w ramach projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.21.2024.2.EK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.21.2024.2.EK

Temat interpretacji

Brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi w ramach projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi w ramach projektu. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 lutego 2024 r. (wpływ 5 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółdzielnia Mieszkaniowa (...). (dalej także jako Spółdzielnia) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W ramach zawartej umowy nr (…) korzystała z dofinansowania projektu pn. „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…). W ramach tego projektu Spółdzielnia zakwalifikowała podatek VAT jako wydatek kwalifikowany i przyjęła w wartości brutto na X budynkach jako środek trwały służący wyłącznie działalności zwolnionej, tj. działalności gospodarki zasobami mieszkaniowymi (art. 43 pkt 11 ustawy o VAT). Beneficjentem w tym zakresie była Spółdzielnia. Koszty związane z tą operacją zaliczyła do tego projektu wraz z podatkiem VAT. Z tytułu wykonanych prac wykonawca wystawił Spółdzielni faktury VAT, które zostały zapłacone. Po złożeniu wniosku o płatność do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…), Spółdzielnia otrzymała refundację poniesionych wydatków z wyżej wskazanego projektu wraz z podatkiem od towarów i usług.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy

Spółdzielnia Mieszkaniowa (...) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach zawartej umowy nr (…) korzystała z dofinansowania projektu pn. „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…). W ramach tego projektu Spółdzielnia zakwalifikowała podatek VAT jako wydatek kwalifikowany i przyjęła w wartości brutto na 15 budynkach jako środek trwały służący wyłącznie działalności zwolnionej, tj. działalności gospodarki zasobami mieszkaniowymi (art. 43 pkt 11 ustawy o VAT). Beneficjentem w tym zakresie była Spółdzielnia. Koszty związane z tą operacją zaliczyła do tego projektu wraz z podatkiem VAT. Z tytułu wykonanych prac wykonawca wystawił Spółdzielni trzy częściowe faktury VAT, które zostały zapłacone. Każda częściowa faktura dotyczyła łącznie 15 budynków. Każda faktura zawierała załącznik, na którym było wymienionych 15 budynków oraz załącznik opisujący:

1.Umowa nr: (…)

2.Nazwa projektu: „(…)”.

3.Kwota wydatków kwalifikowanych (…) zł (40% łącznej kwoty wydatków kwalifikowanych projektu).

4.Opis wydatku: zrealizowano już 80% zaplanowanej inwestycji, tj. zamontowano całą stronę (…) dla 15 budynków Spółdzielni Mieszkaniowej (protokoły w załączeniu) Wydatki kwalifikowane przedstawione w fakturze:

-Kategorie kosztów: Roboty i materiały budowlane;

-Nazwy zadań: konstrukcje wsporcze pod panele, panele fotowoltaiczne, inwertery, materiały, montaż kompletnych instalacji fotowoltaicznych.

5.Podział kwotowy:

-Konstrukcje wsporcze pod panele: kwota w zł (…)

  Dotacja: kwota w zł (…)

 Środki własne: kwota w zł (…);

-Inwertery, podział jak wyżej;

-Materiały, podział jak wyżej;

-Montaż instalacji fotowoltaicznych, podział jak wyżej.

6.Przedstawiona faktura jest poprawna pod względem formalnym, merytorycznym i rachunkowym.

7.Przedstawione wydatki są objęte pomocą publiczną zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 września 2015 r. w sprawie udzielania pomocy na inwestycje w układy wysokosprawnej kogeneracji oraz na propagowanie energii ze źródeł odnawialnych w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020 – art. 41 ust. 6 lit. c) rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 [pomoc na OZE 2 – lit. C].

8.Numer ewidencyjny/księgowy: (…)

Podpisy dwóch członków zarządu.

Częściowe faktury w trakcie realizacji projektu były złożone do Urzędu Marszałkowskiego, za które Spółdzielnia w części dotacji otrzymała dwa razy zaliczki. W trakcie trwania umowy z wykonawcą Spółdzielnia dokonywała na tej podstawie za częściowe faktury zapłaty dla wykonawcy z części dotacji i ze środków własnych.

Zakończeniem realizacji projektu był 30 czerwca 2019 r. Po złożeniu wniosku o płatność do Urzędu Marszałkowskiego Województwa (…), Spółdzielnia otrzymała refundację poniesionych wydatków z wyżej wskazanego projektu wraz z podatkiem od towarów i usług, po uwzględnieniu wpłaconych zaliczek do tego projektu.

Wydatki związane z realizacją ww. projektu do każdego obiektu, na którym zamontowana została instalacja fotowoltaiczna, służą czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług.

Spółdzielnia, zgodnie ze złożonym do (…) S.A. oświadczeniem znak (…) z 17 sierpnia 2017 r., jako „Prosument” jest odbiorcą końcowym, wytwarzającym energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii celem zużycia jej na potrzeby własne, niezwiązane z działalnością gospodarczą. Pozyskana energia z paneli fotowoltaicznych wykorzystywana jest do zasilania wind w budynkach wysokich, a także na cele oświetlenia administracyjnego budynków będących zasobami Spółdzielni. Ponadto Spółdzielnia nie zajmuje się profesjonalnym wytwarzaniem energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, dlatego też nie odsprzedaje jej innym podmiotom.

(…) S.A. rozlicza energię ze Spółdzielnią zgodnie z art. 4b i 4c ustawy z 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii z wykorzystaniem depozytu prosumenckiego na okres 12 miesięcy od dnia przypisania tej kwoty jako depozyt prosumencki na koncie prosumenta. Po upływie ww. terminu, w myśl ustawy, niewykorzystane lub niezwrócone środki umarza się.

Pytanie

Czy Spółdzielnia ma możliwość odliczenia podatku VAT w związku z poniesionymi wydatkami projektu?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w piśmie z 28 lutego 2024 r.)

Spółdzielnia nie miała potencjalnej możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z chwilą otrzymania od wykonawcy zainstalowanych paneli fotowoltaicznych na budynkach w całości zwolnionych z VAT, w myśl art. 43 pkt 11 ustawy VAT, i nie mogła ustalić jaka będzie korzyść dla mieszkańców Spółdzielni z wynajętych pomieszczeń. Jednocześnie nie korzystała z naliczenia podatku VAT przy zakupach za energię elektryczną danej nieruchomości budynkowej służącej wyłącznie działalności zwolnionej, natomiast należny podatek VAT przy wystawianiu faktur sprzedaży za energię elektryczną przekazywała do Urzędu Skarbowego. Okoliczności sprawy wskazują, że zakupy energii elektrycznej w związku z realizacją Projektu nie będą wykorzystywane przez Spółdzielnię do czynności opodatkowanych, dlatego też Spółdzielnia stoi na stanowisku, że zgodnie z przepisami ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie przysługuje jej prawo do odzyskania VAT od zrealizowanych przedsięwzięć – ani w całości, ani też w części.

Spółdzielnia zakwalifikowała w całości VAT jako VAT kwalifikowany, nie mając możliwości odliczenia go w ramach projektu RPO 2014-2020.

Stanowisko Spółdzielni uważają Państwo za prawidłowe.

Dodatkowo w części G poz. 62 druku ORD-IN wskazali Państwo:

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług;

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W takim przypadku zastosowanie znajdzie norma wyrażona w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT. W przepisie tym czytamy, że w okolicznościach nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanych przez podatnika zwolnionych z VAT i opodatkowanych VAT, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów gospodarczych, zwanym dalej sposobem określenia proporcji. W tym przypadku nie można było ustalić proporcji, gdyż Spółdzielnia nie stosowała proporcji do naliczonego VAT.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przedmiotem przeważającej działalności Spółdzielni jest wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, zwolnionych z podatku od towarów i usług. Spółdzielnia nadmienia, że zasilacz z którego korzysta firma (...) S.A. zlokalizowany w ww. budynku mieszkalnym korzysta z energii, za którą jest obciążana według cen rynkowych, a VAT jest odprowadzany do Urzędu Skarbowego. Wartość netto z wystawionej przez Spółdzielnię faktury zasila pożytek tej nieruchomości służący w całości działalności gospodarki zasobami mieszkaniowymi zwolnionymi z VAT. Spółdzielnia nie odlicza z faktur zakupu za energię w tej nieruchomości podatku VAT. Panele fotowoltaiczne są środkiem trwałym przyjętym w wartości brutto wraz z VAT nieruchomości budynkowej mieszkalnej. Wynajęcie osobie fizycznej jednego pomieszczenia na działalność gospodarczą w budynku stanowiącym Administrację Osiedla, służącej wyłącznie działalności zwolnionej, zasiliła sprzedaż netto dla członków Spółdzielni. Wystawiona faktura za energię elektryczną jest z podatkiem VAT, który odprowadzany jest do Urzędu Skarbowego. Z faktur zakupu za energię nie jest odliczany VAT, a w całości faktura zakupu za energię wraz z VAT stanowi koszt działalności zwolnionej (art. 43 pkt 11 ustawy VAT). Panele fotowoltaiczne są środkiem trwałym przyjętym w wartości brutto wraz z VAT nieruchomości budynkowej.

Spółdzielnia informuje, że wydatki związane z realizacją ww. projektu są przyporządkowane do każdego obiektu na podstawie szczegółowego załącznika do każdej faktury. Wydatek na każdy obiekt jest kwotowo inny w zależności od mocy kW do wniosku o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) 2014-2020 zawartej umowy nr (…).

W wyniku kontroli przeprowadzonej 20 i 21 listopada 2023 r. przez Urząd Marszałkowski Województwa (…). zwrócono się do Spółdzielni o złożenie wyjaśnień, czy Beneficjent posiada prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na wykonanie instalacji fotowoltaicznych na jakimkolwiek obiekcie/budynku objętym projektem, tj. wskazanie, czy jest prowadzona działalność gospodarcza, a co za tym idzie wydatki związane z realizacją projektu są powiązane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (np. najem powierzchni, imprezy okolicznościowe itp.). Wobec powyższego zobowiązano Spółdzielnię do uzyskania interpretacji podatkowej w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”, IZ RPO zawiesza czynności kontrolne do czasu przedłożenia zespołowi kontrolującemu ww. interpretacji.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do cytowanych przepisów, na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku od towarów i usług będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W rozpatrywanej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Spółdzielnia ma możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym więc warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostaną spełnione, ponieważ zakupione dla realizacji projektu towary i usługi nie są przez Państwa wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jak wskazali Państwo we wniosku, wydatki związane z realizacją ww. projektu do każdego obiektu, na którym zamontowana została instalacja fotowoltaiczna, służą czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki, o której mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek nabytych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie mają Państwo możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami poniesionymi w ramach projektu pn. „(…)”.

Tym samym Państwa stanowisko uznane zostało za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem sprawy podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto stwierdzam, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności kwestii zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług dla świadczonych przez Państwa usług oraz odzyskania podatku naliczonego. Podana w opisie sprawy informacja, że instalacja fotowoltaiczna powstała w ramach projektu służy wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy, została przyjęta jako element stanu faktycznego.

Wskazuję również, że stosowane przez Państwa we wniosku oznaczenie przepisu: „art. 43 pkt 11 ustawy VAT” uznałem za oczywistą omyłkę pisarską. Z okoliczności sprawy wynika, że właściwym było powołanie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy.

Końcowo zauważam, że pojęcie „kosztu kwalifikowanego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Państwu przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).