Zastosowanie stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy dla dostawy na rzecz placówek oświatowych laptopów, drukar... - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.45.2024.2.RG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.45.2024.2.RG

Temat interpretacji

Zastosowanie stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy dla dostawy na rzecz placówek oświatowych laptopów, drukarek do kart plastikowych oraz drukarek do etykiet, monitorów interaktywnych bez wbudowanego komputera PC i z wbudowanym komputerem PC, tablic interaktywnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Spółki w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług dotyczące zastosowania stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy dla dostawy na rzecz placówek oświatowych:

  • drukarek do kart plastikowych oraz drukarek do etykiet, monitorów interaktywnych bez wbudowanego komputera PC i z wbudowanym komputerem PC – jest prawidłowe,
  • laptopów, tablic interaktywnych – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art.  83  ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy dla dostawy na rzecz placówek oświatowych laptopów, drukarek do kart plastikowych oraz drukarek do etykiet, monitorów interaktywnych bez wbudowanego komputera PC i z wbudowanym komputerem PC, tablic interaktywnych.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 marca 2024 r. (data wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

… Sp. z o.o. sp.k. (dalej również: Wnioskodawca, Spółka) jest wiodącym producentem i  dystrybutorem elementów eksploatacyjnych do urządzeń drukujących. Przedmiotem działalności Spółki jest również sprzedaż komputerów, komputerowych urządzeń peryferyjnych takich jak: drukarki, skanery, urządzenia wielofunkcyjne, urządzenia multimedialne.

Nabywcami urządzeń są m.in. placówki oświatowe.

W przypadku dokonywania dostawy dla ww. jednostek Wnioskodawca będzie posiadał dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 14 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od  towarów i usług (dalej: u.p.t.u.).

W uzupełnieniu wniosku, na pytania Organu, odpowiedzieli Państwo:

1.Czy przy dostawie urządzeń objętych zakresem pytania na rzecz placówek oświatowych Państwa Spółka posiada stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami?

Tak, Spółka posiada stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową.

2.Czy kopię zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową Państwa Spółka przekazuje do właściwego urzędu skarbowego?

Tak, kopię zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową Spółka przekazuje do właściwego urzędu skarbowego.

3.Czy placówki oświatowe, na rzecz których Państwa Spółka dokonuje dostawy urządzeń objętych zakresem pytania, stanowią placówki oświatowe w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.  j.  Dz.  U.  z 2023 r. poz. 1570 ze zm.)?

Tak, placówki oświatowe, na rzecz których Spółka dokonuje dostawy urządzeń objętych zakresem pytania, stanowią placówki oświatowe w rozumieniu art. 43 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.)?

Pytanie

Czy w opisanym stanie faktycznym, prawidłowe będzie zastosowanie stawki 0% podatku od  towarów i usług dla dostawy:

1.laptopów,

2.drukarek do kart plastikowych oraz drukarek do etykiet,

3.monitorów interaktywnych bez wbudowanego komputera PC i z wbudowanym komputerem PC,

4.tablic interaktywnych,

realizowanych na rzecz placówek oświatowych?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Państwa Spółki, w omawianym przypadku istnieje możliwość zastosowania 0% stawki podatku VAT dla dostaw:

1.laptopów (komputerów przenośnych),

2.drukarek do kart plastikowych oraz drukarek do etykiet,

3.monitorów interaktywnych bez wbudowanego komputera PC i z wbudowanym komputerem PC,

4.tablic interaktywnych,

realizowanych na rzecz placówek oświatowych.

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług „Stawkę podatku w  wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego dla placówek oświatowych” oraz zgodnie z art. 83 ust. 14 wyżej wymienionej ustawy „Dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem: posiadania stosowanego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z  odrębnymi przepisami - w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a.”

W załączniku nr 8 do ustawy – „Wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy” wymieniono:

1.Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych,

2.Drukarki,

3.Skanery,

4.Urządzenia komputerowe do pism Braille'a (dla osób niewidomych i niedowidzących),

5.Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W zakresie opodatkowania dostawy laptopów wskazać należy, że komputer przenośny składa się w szczególności z jednostki centralnej, wyświetlacza oraz urządzeń peryferyjnych. Zgodnie z definicją słownikową jednostka centralna komputera to centralna część komputera cyfrowego https:....

W ocenie Spółki laptop powinien zostać uznany za urządzenie łączące w sobie jednostkę centralną, wyświetlacz oraz urządzenia peryferyjne. Dostawa komputera przenośnego realizowana na rzecz placówek oświatowych jako dostawa urządzenia stanowiącego połączenie urządzeń wymienionych w załączniku nr 8 do u.p.t.u. powinna zatem być  opodatkowana stawką 0%. Stanowisko takie potwierdził Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w prawomocnym wyroku z dnia 25 lutego 2020 r. I  SA/Wr  851/19:b „Nie ulega wątpliwości, że przedmiotowe urządzenie wielofunkcyjne jest zarówno drukarką (poz. 2 załącznika) jak i skanerem (poz. 3 załącznika), a zatem dodatkowo zawarty w tym urządzeniu fax oraz kopiarka, która odwzorowuje obraz w celu jego wydrukowania, nie może dyskwalifikować tego urządzenia przy stosowaniu preferencyjnej stawki 0%. Skoro ustawodawca przewidział dla drukarki i skanera przy dostawie dla  placówek oświatowych zastosowanie preferencyjnej stawki podatku VAT 0%, to zbyt daleko idące byłoby zastosowanie dla urządzenia wielofunkcyjnego stawki podstawowej tylko dlatego, że  urządzenie to oprócz funkcji drukowania i skanowania zawiera funkcję faksowania oraz kopiowania.”

W zakresie opodatkowania dostawy drukarek do kart plastikowych oraz drukarek do etykiet wskazać należy, że ustawodawca nie ograniczył zakresu zwolnienia do szczególnego rodzaju urządzeń. W ocenie Wnioskodawcy stawka 0% ma zastosowanie do wszystkich urządzeń drukujących w tym drukarek do kart plastikowych i etykiet. Stanowisko takie potwierdził w  piśmie z dnia 23 listopada 2016 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu 3063-ILPP3.4512.101.2016.1.HW: „Z kolei dostawa drukarki kodów kreskowych i etykiet logistycznych będzie opodatkowana stawką podatku VAT w wysokości 0%, zgodnie z  art.  83  ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, przy spełnieniu warunków, o których mowa w  art.  83  ust. 14 i ust. 15 ustawy.”

W zakresie opodatkowania dostawy monitorów interaktywnych bez wbudowanego komputera PC i z wbudowanym komputerem PC wskazać należy, że poprawność stanowisko Spółki potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w piśmie z dnia 2 stycznia 2017 r. 3063-ILPP1-3.4512.178.2016.1.JNa: „Dokonując zatem analizy przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych przepisów mających zastosowanie w  niniejszej sprawie - zdaniem tut. Organu - monitor interaktywny z wbudowanym na stałe komputerem, wykonanym w standardzie OPS (Open Pluggable Specification), gdzie rozwiązanie typu OPS jest w pełni funkcjonalnym komputerem posiadającym płytę główną, procesor, pamięć RAM, dysk twardy, kartę graficzną i sieciową oraz pozostałe niezbędne podzespoły i gdzie może być on obsługiwany przy pomocy podłączonej myszki i klawiatury bądź też dotykowo, stanowić będzie towar wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy (pkt 1). Powyższy opis wskazuje bowiem, że przedmiotowy monitor interaktywny montowany na  stałe na ścianie, stanowić będzie w pełni funkcjonalny zestaw komputerowy.”

W zakresie opodatkowania dostawy tablic interaktywnych wskazać należy, że poprawność stanowisko Spółki potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0111-KDIB3-2.4012.460.2017.1.MN w interpretacji z dnia 24 października 2017 r.: „Mając na uwadze przestawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku dla dostawy urządzenia Multiboard (tablica interaktywna z komputerem) dokonywanej na rzecz placówek oświatowych lub jednostek zarządzających placówkami oświatowymi zastosowanie znajdzie preferencyjna stawka podatku w wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży urządzenia Multiboard (tablica interaktywna z komputerem). Sprzedaż będzie dokonywana na rzecz placówek oświatowych (szkoły publiczne) lub jednostek zarządzających placówkami oświatowymi (jednostki samorządu terytorialnego). Jak wskazał Wnioskodawca, urządzenie Multiboard jest towarem wymienionym w załączniku nr 8 do ustawy. Jednocześnie Wnioskodawca będzie posiadać niezbędne dokumenty, o których mowa w art. 83 ust. 14 ustawy oraz każdorazowo przekaże kopię tych dokumentów do właściwego urzędu skarbowego. Zatem stwierdzić należy, że w analizowanej sprawie zostaną spełnione przesłanki do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%. Tym samym do dostawy urządzenia Multiboard (tablica interaktywna z komputerem) dokonywanej na rzecz placówek oświatowych lub jednostek zarządzających placówkami oświatowymi Wnioskodawca będzie mógł zastosować obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art.  83  ust.  1  pkt 26 lit. a ustawy.”

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku dotyczące zastosowania stawki podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy dla dostawy na  rzecz placówek oświatowych:

  • drukarek do kart plastikowych oraz drukarek do etykiet, monitorów interaktywnych bez wbudowanego komputera PC i z wbudowanym komputerem PC – jest prawidłowe,
  • laptopów, tablic interaktywnych – jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do  rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy:

Stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 146ef ust. 1 ustawy:

W okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do końca roku, w którym suma wydatków wymienionych w  art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny (Dz.U. poz. 2305 oraz z  2023 r. poz. 347 i 641) określonych na ten rok w ustawie budżetowej, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 lipca tego roku, oraz planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych przedłożonym zgodnie z art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2022 r. o obronie Ojczyzny albo projekcie tego planu przedstawionym do zatwierdzenia Ministrowi Obrony Narodowej zgodnie z art. 42 ust. 2 i 3 tej ustawy, jeżeli plan ten nie został przedłożony zgodnie z  art. 42 ust. 4 tej ustawy, po wyłączeniu planowanych przepływów finansowych w ramach tej sumy wydatków, jest wyższa niż 3% wartości produktu krajowego brutto określonego zgodnie z  art. 40 ust. 2 tej ustawy:

1)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%;

2)stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3)stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4)stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, przy czym wszelkie preferencje dotyczące wysokości opodatkowania stanowią wyjątek od ogólnej zasady i dlatego zastosowanie niższej niż podstawowa stawka podatku, może być zrealizowane wyłącznie w granicach określonych przepisami ustawy o podatku od towarów i usług i wydanych na podstawie delegacji ustawowej aktów wykonawczych do tej ustawy.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy:

Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw sprzętu komputerowego:

a)dla placówek oświatowych,

b)dla organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym

– przy zachowaniu warunków, o których mowa w ust. 13-15.

Stosownie do art. 83 ust. 13 ustawy:

Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają towary wymienione w załączniku nr 8 do ustawy.

W załączniku nr 8 do ustawy – „Wykaz towarów, których dostawa jest opodatkowana stawką 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy” wymieniono:

  1. Jednostki centralne komputerów, serwery, monitory, zestawy komputerów stacjonarnych
  2. Drukarki
  3. Skanery
  4. Urządzenia komputerowe do pism Braille’a (dla osób niewidomych i niedowidzących)
  5. Urządzenia do transmisji danych cyfrowych (w tym koncentratory i switche sieciowe, routery i modemy).

W myśl art. 83 ust. 14 ustawy:

Dokonujący dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26, stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem:

1)posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. a;

2)posiadania kopii umowy o nieodpłatnym przekazaniu sprzętu komputerowego placówce oświatowej oraz posiadania stosownego zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący placówkę oświatową, zgodnie z odrębnymi przepisami – w przypadku dostawy, o której mowa w ust. 1 pkt 26 lit. b.

Ponadto, stosownie do art. 83 ust. 15 ustawy:

Dostawca obowiązany jest przekazać kopię dokumentów, o których mowa w ust. 14, do  właściwego urzędu skarbowego.

Jednocześnie zaznaczyć należy, że w myśl art. 43 ust. 9 ustawy:

Przez placówki oświatowe, o których mowa w ust. 1 pkt 13 oraz w art. 83, rozumie się szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Z powołanych regulacji wynika, że nie każdy sprzęt komputerowy, będący przedmiotem dostawy dla placówek oświatowych, organizacji humanitarnych, charytatywnych lub edukacyjnych w celu dalszego nieodpłatnego przekazania placówkom oświatowym, będzie opodatkowany stawką podatku w wysokości 0%, lecz wyłącznie wymieniony w załączniku nr  8 do ustawy.

Przepisy ustawy przewidują, jakie warunki należy spełnić aby móc zastosować preferencyjną stawkę podatku. Po pierwsze, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej, a na potrzeby art. 83 ustawy, w treści art. 43 ust. 9 ustawy, wymieniono zamknięty katalog placówek oświatowych. Po drugie, preferencyjną stawką objęta może być jedynie dostawa ściśle określonego sprzętu komputerowego wskazanego w załączniku nr 8 do ustawy, w  którym enumeratywnie wymienione są urządzenia objęte preferencyjną stawką VAT.

Unormowania zawarte w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy wskazują natomiast na warunki formalne do zastosowania stawki 0%, poprzez obowiązek posiadania stosownych dokumentów, których następnie kopie dokonujący dostawy obowiązany jest przekazać do właściwego urzędu skarbowego. Zatem dopiero łączne spełnienie wszystkich powyższych warunków uprawnia dostawcę do zastosowania obniżonej stawki do dostawy sprzętu komputerowego.

Podstawą do zastosowania preferencyjnej stawki podatku 0% w przypadku dostaw sprzętu komputerowego na rzecz placówek oświatowych jest przede wszystkim zaliczenie dostarczanych towarów do określonych grup towarowych wymienionych w powołanym załączniku nr 8 do ustawy. Katalog towarów, co do których mają zastosowanie przepisy art.  83 ust. 1 pkt 26 ustawy, został przez ustawodawcę określony w sposób szeroki, wymieniono bowiem grupy towarów bez podania szczegółowego oznaczenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, jednakże jest to katalog zamknięty, co oznacza, że  ustawodawca nie  przewidział w tym przypadku jakichkolwiek wyjątków, ani interpretacji rozszerzających.

Z opisu sprawy wynika, że Państwa Spółka jest producentem i dystrybutorem elementów eksploatacyjnych do urządzeń drukujących. Przedmiotem działalności Spółki jest również sprzedaż komputerów, komputerowych urządzeń peryferyjnych takich jak: drukarki, skanery, urządzenia wielofunkcyjne, urządzenia multimedialne. Nabywcami urządzeń są m.in. placówki oświatowe.

Zakresem pytania objęta jest kwestia zastosowania stawki 0% podatku od  towarów i usług dla dostaw realizowanych na rzecz placówek oświatowych:

  • laptopów,
  • drukarek do kart plastikowych oraz drukarek do etykiet,
  • monitorów interaktywnych bez wbudowanego komputera PC i z wbudowanym komputerem PC,
  • tablic interaktywnych.

Dokonując zatem analizy przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego w kontekście powołanych przepisów mających zastosowanie w sprawie należy wskazać, że:

  • drukarki do kart plastikowych oraz drukarki do etykiet,
  • monitory interaktywne bez wbudowanego komputera PC i z wbudowanym komputerem PC,

stanowią towar wymieniony w załączniku nr 8 do ustawy i ich sprzedaż po spełnieniu określonych w przepisach ustawy warunków może korzystać z opodatkowania stawką podatku w wysokości 0%.

Przy czym należy wskazać, że aby na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, miała zastosowanie stawka podatku w wysokości 0%, dostawa musi być realizowana na rzecz placówki oświatowej.

Jak Państwo wskazali, Placówki oświatowe, na rzecz których Spółka dokonuje dostawy urządzeń objętych zakresem pytania, stanowią placówki oświatowe w rozumieniu art.  43  ust.  9 ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku dokonywania dostawy dla ww. jednostek Państwa Spółka będzie posiadała dokumenty, o których mowa w  art.  83  ust. 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Przy dostawie sprzętu na rzecz placówek oświatowych Spółka posiada stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową. Kopię zamówienia potwierdzonego przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową Spółka przekazuje do właściwego urzędu skarbowego.

Zatem, skoro – jak wskazano we wniosku – sprzedaż urządzeń objętych zakresem pytania, tj.:  drukarek do kart plastikowych oraz drukarek do etykiet, monitorów interaktywnych bez wbudowanego komputera PC i z wbudowanym komputerem PC jest dokonywana na rzecz placówek oświatowych i Państwa Spółka posiada stosowne zamówienie potwierdzone przez organ nadzorujący daną placówkę oświatową, a kopia zamówienia została przekazana do  właściwego urzędu skarbowego, to spełnione są warunki, o których mowa w  art.  83  ust. 14-15 ustawy i tym samym, przy dostawie:

  • drukarek do kart plastikowych oraz drukarek do etykiet,
  • monitorów interaktywnych bez wbudowanego komputera PC i z wbudowanym komputerem PC,

Państwa Spółka jest uprawniona do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w  wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.

Przy czym, jak wskazano wyżej, nie każdy sprzęt komputerowy jest opodatkowany 0% stawką podatku, lecz wyłącznie ten, który został wymieniony w załączniku nr 8 do  ustawy. Wszystkie niewymienione w tym załączniku towary wchodzące w skład szeroko rozumianego sprzętu komputerowego są opodatkowane stawką podstawową, tj. 23%, niezależnie od  spełnienia warunków wskazanych w art. 83 ust. 14 i 15 ustawy.

Zatem, z uwagi na fakt, że laptopy i tablice interaktywne nie zostały wprost wymienione w  katalogu urządzeń mieszczących się w załączniku nr 8 do ustawy, do  ich  dostawy na rzecz placówek oświatowych nie ma zastosowania preferencyjna stawka podatku VAT w  wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Podsumowując, stanowisko Państwa Spółki dotyczące zastosowania stawki podatku w  wysokości 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, dla dostawy na rzecz placówek oświatowych:

  • drukarek do kart plastikowych oraz drukarek do etykiet, monitorów interaktywnych bez wbudowanego komputera PC i z wbudowanym komputerem PC – jest prawidłowe,
  • laptopów i tablic interaktywnych – jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawiła Państwa Spółka i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy  w  toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji wskazuję, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i  niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Odnosząc się do powołanego przez Państwa w przedmiotowym wniosku wyroku sądu, tutejszy organ wyjaśnia, że powołany wyrok jest rozstrzygnięciami w indywidualnej sprawie, osadzony w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się zawęża. Zatem wskazany we wniosku wyrok sądu nie ma wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),

albo

  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).