Prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego od wydatków na realizację inwestycji. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.699.2023.2.MGO

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.699.2023.2.MGO

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego od wydatków na realizację inwestycji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z realizacją projektu pn. „(...). Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 lutego 2024 r. (wpływ 20 lutego 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Miasto jest czynnym podatnikiem VAT od 1 stycznia 2011 r. (wcześniej zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT był Urząd Miejski, który wraz z Miastem jest tożsamym podatnikiem), natomiast od 1 stycznia 2017 r. na mocy § 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2018 r. poz. 280), Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego rozlicza się wspólnie z 116 jednostkami budżetowymi, w tym M.

Miasto realizuje swoje zadania w oparciu o dwa podstawowe akty prawne: ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 40) oraz ustawę z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1526), które to działania, co do zasady, mają zarówno charakter publiczno-prawny (niepodlegający opodatkowaniu podatkiem VAT), jak również charakter gospodarczy (podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT), niemniej poprzez M. (dalej: „M.”, „O.”), działający w formie jednostki budżetowej na bazie wyodrębnionego mienia Gminy, Miasto realizuje w 100% działalność gospodarczą.

Przedmiotem działalności podstawowej M. jest realizacja ustawowych zadań własnych Miasta w zakresie świadczenia usług komunalnych o charakterze użyteczności publicznej polegających na utrzymaniu i prowadzeniu obiektu zieleni komunalnej o nazwie O. wraz z całą jego infrastrukturą oraz udostępnianiu O. dla publiczności.

Zadania M. w zakresie usług komunalnych realizowane są poprzez odpłatne świadczenie usług osobom indywidualnym i grupom zorganizowanym:

˗zwiedzania ekspozycji i kolekcji botanicznych po wytyczonych ścieżkach dydaktycznych w części botanicznej O.,

˗korzystania z placu zabaw dla dzieci,

˗korzystania z wypoczynku w części parkowej O. oraz organizowanie przy współpracy z innymi organizacjami oraz jednostkami imprez o charakterze kulturalnym, naukowym i edukacyjnym.

M. prowadzi działalność gospodarczą (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm. - dalej: „ustawa o VAT”), polegającą na:

˗   produkcji i sprzedaży materiału roślinnego,

˗   sprzedaży środków i towarów oraz prasy i książek związanych z produkcją ogrodniczą oraz edukacją ekologiczną i ochroną przyrody,

˗   organizowaniu i prowadzeniu różnorodnych form kształcenia ekologicznego, współpracy i wymiany doświadczeń, w tym konferencji, warsztatów oraz tworzeniu i rozwijaniu systemu informacji w zakresie ekologii, ochrony środowiska i rozwoju zrównoważonego,

˗   opracowywaniu materiałów edukacyjnych,

˗   wzbogacaniu oferty zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.

Powyższe działania, jako odpłatne podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg właściwych stawek VAT.

O. nie prowadzi, ani nie zamierza prowadzić działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, ani zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT.

Miasto, w związku z ósmym naborem wniosków w Rządowym Funduszu Polski Ład: …, złożyło wniosek o dofinansowanie projektu pn.: „(…)”, a następnie otrzymało wstępną promesę dofinansowania inwestycji udzieloną przez B. Rządowy Fundusz Polski Ład: … ma na celu zwiększenie skali inwestycji publicznych przez bezzwrotne dofinansowanie inwestycji realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Dla przedmiotowego projektu Miasto otrzymało również środki z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.

Przedmiotowa inwestycja ma na celu wyposażenie M. w odpowiednią nowoczesną i ekologiczną infrastrukturę, niezbędną do realizacji zadań. W ramach inwestycji zostanie wybudowana specjalistyczna szklarnia wraz z zapleczem edukacyjnym, usługowym i technicznym, a także zostaną wykonane:

˗przełożenie sieci zewnętrznych,

˗budowa instalacji: wentylacji, c.o., węzła cieplnego , elektrycznych, PV, wod.-kan., niskoprądowych, teletechnicznych,

˗przebudowa kotłowni gazowej,

˗budowa drogi wraz z budową zjazdu.

Ponadto w zakres inwestycji wchodzi aranżacja i wyposażenie wnętrz, osłony pryzmy kompostowej, nasadzenia wewnątrz szklarni oraz zewnętrzne wraz ze specjalistycznymi przesądzeniami.

Nowy budynek szklarni ma na celu zwiększenie jakości i funkcjonalności przestrzeni M. z zachowaniem dotychczasowego charakteru i funkcji. Projekt ma na celu wybudowanie nowego obiektu, który zmieści w sobie wszystkie dotychczasowe funkcje obiektów istniejących znajdujących się na terenie O. oraz wzbogacenie oferty o dodatkowe przestrzenie biurowe i edukacyjne. Budynek będzie składał się z 3 zasadniczych części:

˗   szklarniowej (1 kondygnacja z antresolą), przeznaczonej do hodowli, wystawiania i magazynowania roślin, która będzie również przeznaczona do zwiedzania,

˗   technicznej (1 kondygnacja), przeznaczonej do obsługi budynku oraz całego obszaru O., a także do wszelkich prac związanych z roślinami,

˗   edukacyjno-biurowej z częścią gastronomiczną (2 kondygnacyjna), przeznaczona dla zwiedzających, zorganizowanych grup szkolnych oraz dla pracowników administracyjnych obiektu. Każda z części budynku posiada toalety oraz odpowiednie pomieszczenia techniczne.

Projektuje się również toalety ogólnodostępne z zewnątrz budynku, przeznaczone dla zwiedzających zewnętrzną część O. oraz zewnętrzne kontenery gospodarcze oraz wiaty.

O. jest zorganizowany na terenie zamkniętym, dostęp do obiektów obecnie, jak i po wybudowaniu nowego obiektu jest/będzie możliwy tylko po uiszczeniu opłaty wstępu wg cennika, przy czym opłata jest opodatkowana podatkiem VAT.

Wybudowanie nowego obiektu na terenie O., pozwoli na zwiększenie oferty skierowanej do osób odwiedzających (nie tylko sezonowo, ale przez cały rok), co pozwoli na zwiększenie pozyskanych dochodów z tytułu dostawy towarów i świadczenia usług, podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, a mianowicie:

•możliwość prowadzenia zajęć uzupełniających dla dzieci i młodzieży przez cały rok, niezależnie od pogody i pory roku, w dwóch salach edukacyjnych,

•realizacja warsztatów z tematyki do tej pory nierealizowanych ze względów braku infrastruktury (nowe zajęcia w ofercie, zwiększenie oferty), a także możliwość organizacji prelekcji/wykładów/ spotkań dla większych grup - nawet (...) osobowych,

•posiadanie zaplecza technicznego/infrastruktury technicznej dla wykładowcy/edukatora,

•możliwość przechowywania materiałów edukacyjnych (także pochodzenia naturalnego) w odpowiednich warunkach i w potrzebnych ilościach,

•możliwość organizacji zajęć z osobami niepełnosprawnymi;

•nowe aranżacje nasadzeń roślin odpowiadające im wymaganiom, pokrojowi i specjalnym potrzebom,

•nowoczesne wyposażenie szklarni - zautomatyzowane sterowanie klimatem pozwoli stworzyć bardziej adekwatne warunki dla roślin, umożliwiające szybkie dostosowanie klimatu do chwilowych potrzeb roślin,

•udostępnienie szklarni dla osób niepełnosprawnych, zgodnie ze współczesnymi ich potrzebami, także obecność windy i toalet dla osób niepełnosprawnych,

•obecność nowoczesnego zaplecza i odpowiedniej przestrzeni usprawni i zwiększy produkcję roślin tropikalnych, dzięki większej przestrzeni i udogodnieniom rośliny nabiorą odpowiedniego pokroju, będzie możliwe zwiększenie jakościowe bazy roślin tropikalnych, co wpłynie na zwiększenie sprzedaży roślin,

•funkcjonująca kawiarnia (planowany wynajem przestrzeni pod działalność gospodarczą) wpłynie pozytywnie na oferowane usługi przez M.,

•możliwość wynajmu sal pod wydarzenia branżowe dla firm - np. konferencje, spotkania i wieczory tematyczne, organizacja półkolonii, szkoleń,

•możliwość wynajmu sal dla osób prywatnych na imprezy okolicznościowe,

•organizacja wystaw, ekspozycji, wydarzeń organizowanych przez różne podmioty w przestrzeni zamkniętej, niezależnie od warunków atmosferycznych, czy pory roku.

Powstający obiekt będzie służył w pełni działalności gospodarczej Miasta, opodatkowanej stawkami VAT, a zatem w oparciu o art. 86 ust. 1 ustawy o VAT przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT.

Korzystanie z nowego obiektu szklarni specjalistycznej wraz zapleczem edukacyjnym i technicznym, będzie w pełni odpłatne, nowoczesne wyposażenie obiektu pozwoli na szersze jego wykorzystanie, w tym rozwinięcie oferty komercyjnej, obecnie ograniczonej także sezonowością działania O. Działalność nowego obiektu w ramach O., będzie służyła tylko i wyłącznie działalności opodatkowanej podatkiem VAT wg właściwych stawek.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

Nabywcą, który zostanie wskazany na fakturach dokumentujących wydatki poniesione dla realizacji projektu pn. „(…)” będzie Miasto NIP ....

Towary i usługi nabyte dla realizacji wskazanego projektu będą służyły w 100% czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem do towarów i usług.

Wszystkie działania, które podejmuje Miasto jako gmina, jednostka samorządu terytorialnego są realizowane jako zadania własne, o których mowa w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm. – dalej: „u.s.g.”), niemniej niektóre z nich, jako spełniające także definicję działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Miasto poprzez M. w … (M.) jako jej jednostkę budżetową realizuje odpłatną działalność w rozumieniu ww. przepisu. M. realizuje zadania własne gminy w oparciu o u.s.g. w zakresie:

a) ochrony środowiska i przyrody – art. 7 ust. 1 pkt 1 u.s.g.

b) terenów rekreacyjnych – art. 7 ust. 1 pkt 10 u.sg.

c) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej – art. 7 ust. 1 pkt 15 u.s.g.

Działalność M. reguluje również ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1336), a w szczególności Rozdział 3 Ogrody botaniczne, ogrody zoologiczne, ośrodki rehabilitacji zwierząt i azyle dla zwierząt, tej ustawy.

Efekty projektu nie będą udostępniane nieodpłatnie.

Efekty wskazanego projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Pytanie

Czy w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” na terenie O., Miastu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne od podatku należnego – w pełnej wysokości, mając na uwadze bezpośredni związek z działalnością gospodarczą Miasta (poprzez jednostkę budżetową M.), podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

W związku z realizacją projektu pn.: „(…)” na terenie O., Miastu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne od podatku należnego - w pełnej wysokości, ze względu na bezpośredni związek z działalnością gospodarczą Miasta (poprzez jednostkę budżetową M.), podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Miasto jako jednostka samorządu terytorialnego może skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego, jeśli zostaną spełnione dwa warunki:

˗jednostka musi zostać uznana za podatnika VAT,

˗towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek jest naliczony, muszą być wykorzystywane przez jednostkę do czynności opodatkowanych.

Miasto dla przedmiotowych czynności jest zidentyfikowane jako podatnik VAT, a M. jako jednostka budżetowa Miasta prowadzi w pełnym zakresie odpłatną działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, opodatkowaną VAT wg obowiązujących stawek.

Korzystanie z nowego obiektu szklarni specjalistycznej wraz zapleczem edukacyjnym i technicznym, będzie w pełni odpłatne, nowoczesne wyposażenie obiektu pozwoli na szersze jego wykorzystanie, w tym rozwinięcie oferty komercyjnej, obecnie ograniczonej także sezonowością działania O. Działalność nowego obiektu w ramach O., będzie służyła tylko i wyłącznie działalności opodatkowanej podatkiem VAT wg właściwych stawek.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to, jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1, 10 i 15 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych oraz utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Zatem wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Realizacja zadań własnych następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług, w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw towarów i świadczenia usług co  do zasady odpłatnych). Gmina w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem VAT. Jako jednostka samorządu terytorialnego rozliczają się Państwo wspólnie z 116 jednostkami budżetowymi, w tym M. w ... Poprzez M. w … („M.”, „O.”), działający w formie jednostki budżetowej na bazie wyodrębnionego mienia Gminy, Miasto realizuje w 100% działalność gospodarczą. Przedmiotem działalności podstawowej M. jest realizacja ustawowych zadań własnych Miasta w zakresie świadczenia usług komunalnych o charakterze użyteczności publicznej polegających na utrzymaniu i prowadzeniu obiektu zieleni komunalnej o nazwie O. wraz z całą jego infrastrukturą oraz udostępnianiu O. dla publiczności.

Zadania M. w zakresie usług komunalnych realizowane są poprzez odpłatne świadczenie usług osobom indywidualnym i grupom zorganizowanym:

M. prowadzi działalność gospodarczą (w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług), polegającą na:

˗produkcji i sprzedaży materiału roślinnego,

˗sprzedaży środków i towarów oraz prasy i książek związanych z produkcją ogrodniczą oraz edukacją ekologiczną i ochroną przyrody,

˗organizowaniu i prowadzeniu różnorodnych form kształcenia ekologicznego, współpracy i wymiany doświadczeń, w tym konferencji, warsztatów oraz tworzeniu i rozwijaniu systemu informacji w zakresie ekologii, ochrony środowiska i rozwoju zrównoważonego,

˗opracowywaniu materiałów edukacyjnych,

˗wzbogacaniu oferty zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych.

Powyższe działania, jako odpłatne podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg właściwych stawek VAT. O. nie prowadzi, ani nie zamierza prowadzić działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, ani zwolnionej z opodatkowania podatkiem VAT.

Mają Państwo zamiar realizować projekt pn.: „(…)”. O. jest zorganizowany na terenie zamkniętym, dostęp do obiektów obecnie, jak i po wybudowaniu nowego obiektu jest/będzie możliwy tylko po uiszczeniu opłaty wstępu wg cennika, przy czym opłata jest opodatkowana podatkiem VAT. Powstający obiekt będzie służył w pełni działalności gospodarczej Miasta, opodatkowanej stawkami VAT. Korzystanie z nowego obiektu szklarni specjalistycznej wraz zapleczem edukacyjnym i technicznym, będzie w pełni odpłatne, nowoczesne wyposażenie obiektu pozwoli na szersze jego wykorzystanie, w tym rozwinięcie oferty komercyjnej, obecnie ograniczonej także sezonowością działania O. Działalność nowego obiektu w ramach O., będzie służyła tylko i wyłącznie działalności opodatkowanej podatkiem VAT wg właściwych stawek. Towary i usługi nabyte dla realizacji wskazanego projektu będą służyły w 100% czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Efekty wskazanego projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywcą, który zostanie wskazany na fakturach dokumentujących wydatki poniesione na realizację ww. projektu, będzie Miasto.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne ponoszone przez Państwa w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o  kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a wydatki poniesione na realizację projektu pn. „(…)” będą miały związek wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Wskazali Państwo bowiem, że towary i usługi nabyte dla realizacji wskazanego projektu będą służyły w 100% czynnościom podlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto efekty projektu nie będą udostępniane nieodpłatnie oraz będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wobec powyższego, będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne ponoszone przez Państwa w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Prawo to będzie Państwu przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wskazanych w art. 88 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.