Czy w ramach struktury PLN Cash Pool Polskie Spółki nie będą wykonywały usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (nawet wó... - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.7171.2023.5.ICZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 27 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.7171.2023.5.ICZ

Temat interpretacji

Czy w ramach struktury PLN Cash Pool Polskie Spółki nie będą wykonywały usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (nawet wówczas, gdy będą uzyskiwały odsetki od Zaliczek Uczestników) na rzecz FL, ani na rzecz innej Polskiej Spółki uczestniczącej w PLN Cash Pool, a w konsekwencji czy jedynym podmiotem świadczącym usługi w rozumieniu ustawy o VAT będzie FL ?

Interpretacja indywidualna stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług, w kwestii objętej pytaniami nr 6 lit. a, b, c, d, e, oraz f, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w kwestii:

-     czy w ramach struktury PLN Cash Pool Polskie Spółki nie będą wykonywały usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (nawet wówczas, gdy będą uzyskiwały odsetki od Zaliczek Uczestników) na rzecz FL, ani na rzecz innej Polskiej Spółki uczestniczącej w PLN Cash Pool, a w konsekwencji czy jedynym podmiotem świadczącym usługi w rozumieniu ustawy o VAT będzie FL (pytanie nr 6 lit. a) ;

-     czy Polskie Spółki jako podatnicy będą zobowiązane do rozliczania importu usług świadczonych przez FL w ramach struktury PLN Cash Pool (pytanie nr 6 lit. b) ;

-     w jaki sposób należy określić podstawę opodatkowania usług świadczonych przez FL w ramach struktury PLN Cash Pool (pytanie nr 6 lit. c) ;

-     czy usługi świadczone przez FL na rzecz Polskich Spółek w ramach struktury PLN Cash Pool będą podlegały zwolnieniu z podatku od towarów i usług (pytanie nr 6 lit. d) ;

-     czy wartość usług nabywanych przez Polskie Spółki od FL w ramach struktury PLN Cash Pool powinna być uwzględniana przez Polskie Spółki przy kalkulacji tzw. współczynnika zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług (pytanie nr 6 lit. e) ;

-     czy w związku z uczestnictwem w strukturze PLN Cash Pool Polskie Spółki będą zobowiązane do stosowania art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (pytanie nr 6 lit. f).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 listopada 2023 r.

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

A. Sp. z o.o. (Spółka)

NIP: (...)

2)Zainteresowani niebędący stroną postępowania (specyzowani w piśmie uzupełniającym):

A.S.  Sp. z o.o.

A.O. Sp. z o.o. w likwidacji

A.S Sp. z o.o.

A.D. Poland Sp. z o.o.

A.B.  Sp. z o.o.

A. Poland Sp. z o.o

A.C. Poland Sp. z o.o.

I.I. Sp. z o.o.

dalej: Polskie Spółki

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

A. sp. z o.o. (dalej „Spółka”) jest częścią międzynarodowej grupy kapitałowej z siedzibą w Irlandii, która świadczy klientom na całym świecie szeroki wachlarz usług konsultingowych i outsourcingowych (dalej „Grupa”).

Spółka świadczy wskazane wyżej usługi dla klientów w Polsce. Oprócz Spółki, w Polsce działają także inne podmioty z Grupy, które również zajmują się obsługą klientów, tj. A.S. sp. z o.o., A.O. sp. z o.o. w likwidacji, A.S. sp. z o.o., A.D. Poland sp. z o.o. w likwidacji, A.B.sp. z o.o., A. Poland sp. z o.o., A.C. sp. z o.o. oraz I. I. Sp. z o.o. (łącznie ze Spółką: „Polskie Spółki” lub „Wnioskodawcy”). Polskie Spółki są polskimi spółkami kapitałowymi, podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „CIT”) i polskimi rezydentami podatkowymi, podlegającymi w Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Polskie Spółki rozpoznają różnice kursowe na zasadach określonych w art. 15a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Niniejszy wniosek dotyczy lokalnego systemu cash-pool zorganizowanego dla Polskich Spółek przez A.F.L. (dalej „FL”) w roku 2022.

1.Finansowanie wewnętrzne w Grupie

Jak już wspomniano, Polskie Spółki są częścią międzynarodowej grupy, której priorytetem jest obsługa klientów na całym świecie, oferowanie rozwiązań najwyższej jakości, stały profesjonalizm oraz dopasowanie usług do potrzeb lokalnych. W tym celu Grupa utrzymuje globalny zasięg dzięki podmiotom prowadzącym działalność w wielu krajach na całym świecie.

Prowadząc działalność w zakresie świadczenia powyższych usług, Grupa przyjęła scentralizowane podejście do zarządzania środkami pieniężnymi. Funkcje centralnego podmiotu zarządzającego środkami pieniężnymi oraz zapewniającego finansowanie spółkom Grupy pełni FL z siedzibą w Irlandii. FL jest rezydentem podatkowym w Irlandii i prowadzi tam rzeczywistą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 4a pkt 29 ustawy o CIT, a w szczególności posiada odpowiednie aktywa oraz wykwalifikowany personel, który pełni kluczowe funkcje w zakresie zarządzana środkami pieniężnymi Grupy (T.). FL jest zarejestrowana na potrzeby podatku VAT w Irlandii, a jego walutą funkcjonalną jest dolar amerykański (USD). FL nie prowadzi działalności gospodarczej poprzez zagraniczny zakład położony w Polsce. FL nie jest również bezpośrednim udziałowcem żadnej Polskiej Spółki. Ponadto, FL ani żadna z Polskich Spółek nie posiadają bezpośredniego, wspólnego udziałowca posiadającego co najmniej 25% udziałów w FL i Polskich Spółkach.

FL jest odpowiedzialna za prowadzenie polityki zarządzania środkami pieniężnymi, utrzymuje relacje z bankami, zarządza dokumentacją kredytową oraz podejmuje decyzje dotyczące poziomu środków pieniężnych. Określa regulacje i zasady zgodności związane ze wszystkimi pożyczkami wewnątrz Grupy. FL zajmuje się planowaniem strategicznym i podejmuje decyzje związane z finansowaniem wewnątrzgrupowym. Podstawowa działalność FL obejmuje udzielanie pożyczek spółkom Grupy, zapewnianie im kapitału obrotowego, zarządzanie płynnością Grupy, zarządzanie finansowaniem w ramach cash-pooling, wspieranie i finansowanie programów kapitałowych grupy, zarządzanie ekspozycją walutową oraz prowadzenie innych działań związanych z transakcjami finansowymi. Chociaż FL nie jest formalnie regulowaną instytucją finansową, zasadniczo działa jak bank wewnętrzny w Grupie.

Głównym źródłem płynności w Grupie są przepływy pieniężne z działalności operacyjnej. Ze względów gospodarczych podjęto decyzję, że kapitał obrotowy w Grupie zarządzany jest centralnie, a spółki operacyjne (w tym Polskie Spółki) powinny utrzymywać możliwie niski poziom środków pieniężnych. Spółki operacyjne w Grupie mają ograniczoną swobodę w decydowaniu o poziomie utrzymywanego kapitału obrotowego. Ponadto utworzenie nowego podmiotu wymaga między innymi wcześniejszej oceny przez personel T. w celu określenia odpowiedniego rodzaju i poziomu finansowania.

FL zarządza nadwyżkami środków w Grupie, a pozyskiwanie finansowania zewnętrznego jest możliwe jedynie po wcześniejszej analizie i za zgodą FL. Zewnętrzne finansowanie pozyskiwane na poziomie lokalnym jest w miarę możliwości minimalizowane i stanowi wyjątek od reguły (może być pozyskiwane przykładowo z uwagi na lokalne przepisy, prawo dewizowe, warunki rynkowe). Ponadto, podmioty z Grupy muszą przestrzegać zatwierdzonych zasad i polityk w zakresie zarządzania środkami pieniężnymi przekazywanych przez FL.

FL prowadzi działalność w zakresie zarządzania środkami pieniężnymi w celu zaspokojenia potrzeb kapitałowych podmiotów z Grupy, zapewnienia płynności operacyjnej oraz zaspokojenia potrzeb inwestycyjnych.

Cele FL w odniesieniu do finansowania wewnątrzgrupowego obejmują optymalizację całkowitego kosztu finansowania zewnętrznego poprzez udostępnianie środków w ramach uzgodnień typu cash-pooling i pożyczek wewnątrzgrupowych, jak również zapewnianie, że finansowanie podmiotów z Grupy (w tym Polskich Spółek) jest współmierne do ich strategii biznesowej, a spółki z Grupy posiadają możliwość lokowania nadwyżek środków pieniężnych. Pozwala to podmiotom z Grupy minimalizować wykorzystanie zadłużenia zewnętrznego. Cztery główne obszary prowadzonej przez FL działalności to:

-     Zarządzanie długiem;

-     Zarządzanie wymianą walut i globalnym programem hedgingowym;

-     Zarządzanie środkami pieniężnymi;

-     Alokacja środków pieniężnych w ujęciu operacyjnym, w tym transfer środków, poprzez mechanizmy pożyczkowe lub dywidendy. do obszarów potrzebujących finansowania (ta funkcja obejmuje również utrzymywanie dobrych relacji z bankami).

Podmioty z Grupy mogą potrzebować finansowania działalności operacyjnej lub generować nadwyżki środków pieniężnych. Jak wspomniano, w ramach pełnionych funkcji związanych z zarządzaniem płynnością, FL zawiera umowy pożyczek i umowy cash-poolingu z różnymi podmiotami z Grupy, za pośrednictwem których może zapewnić podmiotom z Grupy krótkoterminowe finansowanie, a także za pośrednictwem których podmioty z Grupy mogą deponować nadwyżki środków pieniężnych.

Istotną część zarządzania kapitałem stanowi zautomatyzowany system cash-poolingu. Stanowi on większość wolumenu transakcji finansowanych zarządzanych przez FL. Podmioty, które nie uczestniczą w cash-poolingu, dokonują transakcji z FL na podstawie standardowych umów pożyczkowych.

Jak wskazano wyżej, FL prowadzi planowanie strategiczne oraz zarządza procesem decyzyjnym dotyczącym pożyczek wewnątrzgrupowych poprzez planowanie, organizowanie oraz kontrolowanie poziomu gotówki na poziomie lokalnym, aby zrealizować cele finansowe Grupy. FL opracowuje i wdraża najbardziej optymalne rozwiązania dotyczące finansowania wewnątrzgrupowego wszędzie, gdzie Grupa prowadzi działalność. FL pełni rolę lidera systemów cash-pool dla różnych walut, tj. EUR, SEK, DKK, NOK, a od niedawna również PLN. Istnieje również kilka innych systemów cash-pooling zorganizowanych przez FL, ale udział FL po ich utworzeniu ogranicza się do nadzoru nad lokalnymi operacjami finansowymi, poziomem środków pieniężnych i potrzebami inwestycyjnymi. Takie lokalne systemy cash-poolingu są zgodne z polityką finansową ustalaną przez FL. Jeśli jakikolwiek lokalny podmiot z Grupy w danej lokalizacji potrzebuje środków pieniężnych poza funkcjonującym lokalnie cash-poolingiem, zazwyczaj uzyskuje krótko-, średnio- lub długoterminowe finansowanie od FL. Wszystkie nadwyżki środków pieniężnych związane z cash-poolingami działającymi lokalnie są deponowane w FL.

W przypadku wszystkich pozostałych spółek z Grupy, które nie mogą korzystać z konsolidacji środków pieniężnych w ramach zautomatyzowanych systemów cash-poolingu, oferowane jest finansowanie wewnątrzgrupowe w ramach standardowych umów pożyczek.

FL podejmuje decyzje i kontroluje kluczowe ryzyka związane z transakcjami finansowymi wdrażanymi dla podmiotów z Grupy (w szczególności dla systemów cash-pooling). FL zatrudnia osoby posiadające kwalifikacje w zakresie zarządzania środkami pieniężnymi, które monitorują i prognozują przepływy finansowe w całej Grupie, aby zapewnić płynność poszczególnych systemów cash pooling oraz podmiotów z Grupy. Płynność finansowa zabezpieczana jest przede wszystkim przy pomocy źródeł wewnętrznych, takich jak środki zdeponowane w ramach systemów cash-pooling, depozytów pożyczkowych i kapitału własnego FL. Ponadto, FL aktywnie dokonuje wyboru, negocjuje oraz zabezpiecza finansowanie zewnętrzne, na wypadek, gdyby było ono potrzebne. W tym zakresie FL utrzymuje wielowalutowe kredyty odnawialne u zewnętrznych kredytodawców, którzy w razie potrzeby zapewniają finansowanie działalności prowadzonej przez Grupę w lokalnych walutach. Poza tym FL zabezpiecza lokalnie gwarantowane i niegwarantowane linie kredytowe dla tych podmiotów z Grupy, które nie mają dostępu do globalnego finansowania Grupy. Na koniec roku 2022 nie zaciągnięto finansowania w ramach takich uzgodnień.

FL kontroluje również poziom ryzyka kredytowego Grupy. Biorąc pod uwagę rozliczenia w wielu walutach,  istotne jest również ryzyko walutowe, którym FL aktywnie zarządza na przykład poprzez pozyskiwanie w bankach odpowiednich instrumentów zabezpieczających.

Poniżej przedstawione są szczegóły dotyczące umowy cash-poolingu zorganizowanej przez FL dla Polskich Spółek.

-  Umowa cash-poolingu w PLN – szczegóły

Polskie Spółki przystąpiły w 2022 r. do zorganizowanego dla nich lokalnego systemu cash-pool opartego na i rozliczanego w złotych („PLN Cash Pool”). PLN Cash Pool jest oparty na rzeczywistym transferze środków pieniężnych pomiędzy rachunkami uczestników systemu (zero balancing cash-pool).

Na potrzeby wdrożenia PLN Cash Pool, FL otworzył nowy rachunek bieżący w złotych polskich (PLN) w niepowiązanym banku w Polsce („Bank”), który stanowi rachunek główny („Rachunek FL”). Polskie Spółki posiadają również rachunki bieżące w Banku („Rachunki Uczestników”).

Polskie Spółki są podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w stosunku do wszystkich pozostałych Polskich Spółek oraz FL będącego agentem (leaderem) PLN Cash Pool. Jednocześnie, żadna z Polskich Spółek ani FL nie jest podmiotem powiązanym z bankiem w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Struktura cash-poolingu w Polsce opiera się na rzeczywistych, automatycznych transferach środków pomiędzy rachunkiem głównym (Rachunek FL), a rachunkami uczestników (Rachunki Uczestników) (zero balancing cash-pool). W ramach PLN Cash Pool, FL pełni rolę cash-pool leadera, natomiast Polskie Spółki działają jako uczestnicy, pożyczając lub wpłacając środki na Rachunek FL. Zarówno Rachunek FL (rachunek konsolidujący), jak i Rachunki Uczestników prowadzone są w PLN.

Na podstawie umowy ZBA („Umowa ZBA”) podpisanej przez FL, Polskie Spółki oraz Bank, Bank zapewnia platformę do procesowania przepływów pieniężnych pomiędzy Rachunkami Uczestników i Rachunkiem FL (Bank jest upoważniony do uznawania i obciążania Rachunków Uczestników i Rachunku FL). W ramach tego mechanizmu, w przypadku wystąpienia niedoboru środków (salda ujemnego), na Rachunku Uczestnika brakujące środki są automatycznie przelewane z Rachunku FL na Rachunek Uczestnika, co powoduje, że saldo na Rachunku Uczestnika jest na koniec dnia roboczego zerowe. Podobnie, wszelkie nadwyżki środków (salda dodatnie) na koniec dnia roboczego na Rachunkach Uczestników są przelewane na Rachunek FL (W przypadku niektórych Polskich Spółek, przepływy pieniężne pomiędzy rachunkami będą uwzględniać uzgodniony, minimalny poziom środków pieniężnych na rachunku Polskiej), co powoduje, że salda na Rachunku Uczestników jest na koniec dnia roboczego zerowe. Poza zapewnieniem infrastruktury technicznej Bank nie jest w inny sposób zaangażowany w PLN Cash Pool. Proces ustalania, obliczania i wypłaty odsetek jest obsługiwany przez FL poza platformą zapewnianą przez Bank.

Ponadto, FL oraz Polskie Spółki zawarły umowę („Umowa Cash Pooling”), która reguluje: (i) wzajemne rozliczenia finansowe dokonywane w ramach PLN Cash Pool oraz (ii) odrębnie, udzielenie standardowych pożyczek, umożliwiające Polskim Spółkom (równoległe) pożyczanie (w razie potrzeby) środków poza systemem PLN Cash Pool. W chwili obecnej Polskie Spółki korzystają wyłącznie z PLN Cash Pool.

W odniesieniu do bieżącego funkcjonowania PLN Cash Pool, FL jest odpowiedzialna za utrzymywanie relacji z Bankiem, a także za otwieranie i zamykanie rachunków bankowych, uzgadnianie rachunków bankowych, monitorowanie dziennych sald uczestników, prowadzenie ewidencji cash-poolingu i innych transakcji finansowych (w tym sald, zysków z odsetek i innych transakcji finansowych).

Na podstawie Umowy Cash-Poolingu. przepływy pomiędzy Rachunkiem FL a Rachunkami Uczestników nazywane są zaliczkami („Zaliczki”). W ramach PLN Cash Pool uznawanie i obciążanie rachunków realizowane jest na koniec każdego dnia roboczego w następujący sposób:

1.   W przypadku posiadania przez Uczestnika salda dodatniego na Rachunku Uczestnika, jest ono automatycznie przelewane na Rachunek FL (w całości lub jedynie nadwyżka ponad uzgodniony minimalny poziom środków na Rachunku Uczestnika). Przelew taki zwiększa pozycję należności Uczestnika z tytułu Zaliczki („Zaliczka Uczestnika”) lub zmniejsza pozycję zobowiązań Uczestnika z tytułu Zaliczki („Zaliczka FL”).

2.   W przypadku wystąpienia salda ujemnego na Rachunku Uczestnika brakujące środki są automatycznie przelewane z Rachunku FL na Rachunek Uczestnika. Przelew taki zmniejsza Zaliczkę Uczestnika lub zwiększa Zaliczkę FL.

Jak wspomniano, jedna z funkcji FL polega na alokacji środków pieniężnych w ujęciu operacyjnym, w tym na transferze środków poprzez mechanizmy pożyczkowe lub dywidendy do obszarów potrzebujących finansowania. Fundusze w PLN Cash Pool są uwzględniane w scentralizowanym procesie prognozowania przepływów pieniężnych przez FL. Przy udziale Polskich Spółek, FL określa przyszłe potrzeby finansowe Polskich Spółek i efektywnie wykorzystuje wszelkie nadwyżki środków, które mogą pojawić się na Rachunku FL (tj. nadwyżkę środków pieniężnych konsolidowaną na Rachunku FL w przypadku, gdy łączne saldo Zaliczek w ramach PLN Cash Pool jest dodatnie). Takie środki mogą zostać przewalutowane na różne waluty (np. USD) i pożyczone innym podmiotom z Grupy, które wymagają finansowania lub mogą zostać ulokowane na bezpiecznych depozytach jednodniowych. Zazwyczaj nadwyżki środków pieniężnych są inwestowane na jednodniowych depozytach w niepowiązanych bankach. FL monitoruje i selektywnie zabezpiecza ekspozycję walutową w takich bankach.

Podobnie, finansowanie w ramach PLN Cash Pool otrzymywane przez Polskie Spółki (tj. ujemne saldo na Rachunku FL w przypadku, gdy łączne saldo Zaliczek otrzymanych i udzielonych przez Polskie Spółki w ramach PLN Cash Pool będzie ujemne) zostanie pokryte z: (i) nadwyżki środków pieniężnych FL – tj. środków własnych lub depozytów innych podmiotów z Grupy złożonych w innych systemach cash-pool lub poprzez pożyczki wewnątrzgrupowe lub (ii) finansowania udostępnionego FL przez Bank).

Ponadto, jak wskazano powyżej, FL utrzymuje odnawialne linie kredytowe, które zapewniają finansowanie w lokalnych walutach. Dla podmiotów z Grupy, które nie mają dostępu do takich kredytów (w tym między innymi dla Polskich Spółek), FL zorganizowała PLN Cash Pool z kredytem w rachunku bieżącym dostępnym w Banku. W przypadku istotnych potrzeb finansowych nieujętych w prognozie FL, Polskie Spółki mogą wykorzystać środki w ramach limitu kredytu w rachunku bieżącym. Kredyt w rachunku bieżącym jest powiązany z Rachunkiem FL, a wszelkie powiązane opłaty i odsetki za korzystanie z kredytu w rachunku bieżącym będą pokrywane przez FL. Na tym etapie nie zaciągnięto jednak finansowania z kredytu w rachunku bieżącym. FL utrzymuje wystarczającą ilość środków pieniężnych dla zapewnienia płynności Grupy, która jest dodatkowo zabezpieczona skutecznymi politykami ograniczania ryzyka kredytowego (np. prognozami przepływów pieniężnych). Funkcje i ryzyka FL zostały przedstawione powyżej w sekcji „Finansowanie wewnętrzne w Grupie”.

Innymi słowy, Zaliczki FL, czyli finansowanie otrzymywane przez Polskie Spółki z saldem ujemnym, są efektywnie finansowane:

-    ze środków przekazanych do PLN Cash Pool przez pozostałe Polskie Spółki w formie Zaliczek Uczestników – do wysokości całkowitego salda Zaliczek Uczestników;

-    w przypadku gdy całkowite saldo Zaliczek Uczestników jest niższe niż całkowite saldo Zaliczek FL – FL zasila Rachunek FL: (i) z nadwyżki środków pieniężnych pochodzących z działalności finansowej FL lub (ii) ze środków udostępnionych FL przez Bank w ramach kredytu w rachunku bieżącym.

Zaliczki podlegają oprocentowaniu ustalanemu przez FL w oparciu o miesięczną stopę referencyjną i marżę rynkową, w szczególności:

-     Finansowanie otrzymywane przez Polskie Spółki od FL (Zaliczki FL) oprocentowane jest obecnie według stopy zmiennej opartej o stopę referencyjną 1M WIBOR powiększoną o 15 punktów bazowych;

-     Środki zdeponowane przez Polskie Spółki w FL (Zaliczki Uczestników) w ramach PLN Cash Pool oprocentowane są według stopy zmiennej opartej o stopę referencyjną WIBOR 1M pomniejszoną o 5 punktów bazowych.

-     Odsetki od Zaliczek naliczane są na bazie miesięcznej i w przypadku braku spłaty są kapitalizowane na koniec każdego miesiąca.

W ramach PLN Cash Pool odsetki płatne są: (i) na rzecz Polskich Spółek przez FL (od Zaliczek Uczestników) lub (ii) przez Polskie Spółki na rzecz FL (od Zaliczek FL) w następujący sposób:

-   Każdy Uczestnik może być okresowo (w okresach miesięcznych) zobowiązany do zapłaty na rzecz FL odsetek od Zaliczek FL – tj. z tytułu finansowania uzyskanego w systemie PLN Cash Pool w przypadku, gdy posiadał ujemne saldo w systemie PLN Cash Pool (tj. działał jako dłużnik). Odsetki należne od Zaliczek FL udzielonych Polskim Spółkom przez FL podlegają miesięcznej kapitalizacji.

-   Każdy Uczestnik może być także uprawniony okresowo (w okresach miesięcznych) do otrzymania odsetek od Zaliczki Uczestnika – należnych mu od finansowania udzielonego na rzecz FL w ramach systemu PLN Cash Pool, w przypadku gdy posiadał dodatnie saldo w systemie PLN Cash Pool (tj. występował w roli wierzyciela). Odsetki należne od Zaliczek Uczestnika udzielonych FL przez Spółki Polskie podlegają miesięcznej kapitalizacji.

Biorąc pod uwagę naturę cash-poolingu odsetki naliczone od ujemnych sald Polskich Spółek będących dłużnikami (tj. odsetki od Zaliczek FL) w danym okresie rozliczeniowym (miesiącu) są efektywnie kompensowane przez odsetki naliczone od dodatnich sald pozostałych Polskich Spółek będących wierzycielami (tj. odsetki od Zaliczek Uczestników) do wysokości odsetek od dodatnich sald Polskich Spółek (Zaliczki Uczestników) w danym okresie rozliczeniowym.

Tylko odsetki od Zaliczek, które nie są efektywnie kompensowane w ramach PLN Cash Pool w sposób wskazany powyżej, są efektywnie płacone lub otrzymywane przez FL. Takie odsetki efektywnie otrzymane przez FL wynikają ze środków wniesionych przez FL do PLN Cash Pool oraz marży uzyskanej przez FL (różnica pomiędzy oprocentowaniem Zaliczek FL i Zaliczek Uczestników). Odsetki efektywnie otrzymane przez FL są równe nadwyżce:

(i)odsetek należnych od Polskich Spółek od Zaliczek FL w okresie rozliczeniowym (miesiącu) ponad

(ii)odsetki należne Polskim Spółkom od Zaliczek Uczestników w okresie rozliczeniowym (miesiącu).

Taka nadwyżka odsetek naliczonych od ujemnych sald Polskich Spółek nad odsetkami naliczonymi od dodatnich sald Polskich Spółek jest efektywnie uzyskiwana przez FL, która otrzymuje taką nadwyżkę odsetek na własny użytek, może samodzielnie decydować o ich wykorzystaniu i ponosi ryzyko ekonomiczne związane z utratą tych odsetek lub ich części. W odniesieniu do nadwyżki odsetek FL nie jest pośrednikiem, przedstawicielem, powiernikiem ani innym podmiotem zobowiązanym do przeniesienia całości lub części należności na inny podmiot.

Szacunkowa wartość odsetek (wraz z kapitalizacją) efektywnie uzyskanych przez FL w ciągu roku kalendarzowego od danej Polskiej Spółki w ramach PLN Cash Pool nie powinna przekroczyć limitu 2 000 000 zł, o którym mowa w art. 26 ust. 1 i 2e ustawy o CIT.

Polskie Spółki posiadają i będą posiadać w przyszłości ważny certyfikat rezydencji podatkowej FL potwierdzający miejsce rezydencji podatkowej FL w Irlandii; na moment wypłaty odsetek należnych FL w kolejnych latach, Polskie Spółki będą każdorazowo uzyskiwać certyfikat rezydencji podatkowej FL aktualny na moment płatności; w konsekwencji Polskie Spółki przyjmują, że warunek posiadania certyfikatu rezydencji podatkowej FL w rozumieniu ustawy o CIT będzie każdorazowo spełniony.

Pismem z dnia 24 listopada 2023 r. uzupełnili Panstwo opis sprawy w następujący sposób:

a)kto jest rzeczywistym właścicielem (w rozumieniu art. 4a pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) odsetek, o których mowa w pytaniu Nr 1, tj. czy rzeczywistym właścicielem odsetek jest (FL), czy Polskie Spółki;

Jak wskazano w stanie faktycznym wniosku w ramach PLN Cash Pool odsetki z punktu widzenia prawnego płatne są: (i) na rzecz Polskich Spółek przez FL (od Zaliczek Uczestników) lub (ii) przez Polskie Spółki na rzecz FL (od Zaliczek FL) w następujący sposób:

-   Każdy Uczestnik może być okresowo (w okresach miesięcznych) zobowiązany do zapłaty na rzecz FL odsetek od Zaliczek FL - tj. z tytułu finansowania uzyskanego w systemie PLN Cash Pool w przypadku, gdy posiadał ujemne saldo w systemie PLN Cash Pool (tj. działał jako dłużnik). Odsetki należne od Zaliczek FL udzielonych Polskim Spółkom przez FL podlegają miesięcznej kapitalizacji.

-   Każdy Uczestnik może być także uprawniony okresowo (w okresach miesięcznych) do otrzymania odsetek od Zaliczki Uczestnika - należnych mu od finansowania udzielonego na rzecz FL w ramach systemu PLN Cash Pool, w przypadku gdy posiadał dodatnie saldo w systemie PLN Cash Pool (tj. występował w roli wierzyciela). Odsetki należne od Zaliczek Uczestnika udzielonych FL przez Spółki Polskie podlegają miesięcznej kapitalizacji.

Biorąc pod uwagę mechanizm cash-poolingu, odsetki naliczone od ujemnych sald Polskich Spółek będących dłużnikami (tj. odsetki od Zaliczek FL) w danym okresie rozliczeniowym (miesiącu) są efektywnie kompensowane przez odsetki naliczone od dodatnich sald pozostałych Polskich Spółek będących wierzycielami (tj. odsetki od Zaliczek Uczestników) do wysokości odsetek od dodatnich sald Polskich Spółek (Zaliczki Uczestników) w danym okresie rozliczeniowym.

Zatem odsetki od Zaliczek, które są efektywnie kompensowane w ramach PLN Cash Pool w sposób wskazany powyżej, są efektywnie płacone lub otrzymywane przez Polskie Spółki. Polskie Spółki otrzymują te odsetek na własny użytek i dla własnej korzyści, mogą samodzielnie decydować o ich wykorzystaniu i ponoszą ryzyko ekonomiczne związane z utratą tych odsetek lub ich części (są to odsetki „przekazywane” Polskim Spółkom przez FL i efektywnie otrzymywane przez Polskie Spółki w ramach systemu PLN Cash Pool). W odniesieniu do tych odsetek Polskie Spółki nie są pośrednikiem, przedstawicielem, powiernikiem ani innym podmiotem zobowiązanym do przeniesienia całości lub części należności na inny podmiot.

Biorąc pod uwagę powyższe w ocenie Spółki, Polskie Spółki należy uznać za rzeczywistych właścicieli odsetek o których mowa w pytaniu 1.

b)   kto jest rzeczywistym właścicielem (w rozumieniu art. 4a pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych) odsetek, o których mowa w pytaniu Nr 2, tj. czy rzeczywistym właścicielem odsetek jest FL, czy inny podmiot (jaki?);

Jak wskazano w stanie faktycznym wniosku:

a)Odsetki od Zaliczek, które nie są efektywnie kompensowane w ramach PLN Cash Pool w sposób wskazany w punkcie b, są efektywnie płacone lub otrzymywane przez FL. Takie odsetki efektywnie otrzymane przez FL wynikają ze środków wniesionych przez FL do PLN Cash Pool oraz marży uzyskanej przez FL (różnica pomiędzy oprocentowaniem Zaliczek FL i Zaliczek Uczestników). Odsetki efektywnie otrzymane przez FL są równe nadwyżce:

(i)odsetek należnych FL od Polskich Spółek (od Zaliczek FL) w okresie rozliczeniowym (miesiącu) ponad

(ii)odsetki należne Polskim Spółkom of FL (od Zaliczek Uczestników) w okresie rozliczeniowym (miesiącu).

b)Taka nadwyżka odsetek naliczonych od ujemnych sald Polskich Spółek nad odsetkami naliczonymi od dodatnich sald Polskich Spółek jest efektywnie uzyskiwana przez FL, która otrzymuje taką nadwyżkę odsetek na własny użytek, może samodzielnie decydować o ich wykorzystaniu i ponosi ryzyko ekonomiczne związane z utratą tych odsetek lub ich części.

c)   W odniesieniu do nadwyżki odsetek FL nie jest pośrednikiem, przedstawicielem, powiernikiem ani innym podmiotem zobowiązanym do przeniesienia całości lub części należności na inny podmiot.

d)FL jest rezydentem podatkowym w Irlandii i prowadzi tam rzeczywistą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 4a pkt 29 ustawy o CIT, a w szczególności posiada odpowiednie aktywa oraz wykwalifikowany personel, który pełni kluczowe funkcje w zakresie zarządzana środkami pieniężnymi Grupy (T.).

Biorąc pod uwagę powyższe w ocenie Spółki, FL należy uznać za rzeczywistego właściciela odsetek o których mowa w pytaniu 2, gdyż:

-   otrzymuje odsetki dla własnej korzyści, w tym decyduje samodzielnie o jej przeznaczeniu i ponosi ryzyko ekonomiczne związane z utratą tej należności lub jej części (nie są to odsetki „przekazywane” / efektywnie otrzymywane przez Polskie Spółki w ramach systemu PLN Cash Pool),

-   w odniesieniu do odsetek FL nie jest pośrednikiem, przedstawicielem, powiernikiem ani innym podmiotem zobowiązanym do przeniesienia całości lub części należności na inny podmiot;

-   FL jest rezydentem podatkowym w Irlandii i prowadzi tam rzeczywistą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 4a pkt 29 ustawy o CIT.

c)czy podmiot zagraniczny ( „FL” z siedzibą w Irlandii) jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.);

Jak wskazano w stanie faktycznym wniosku, FL jest zarejestrowana na potrzeby podatku VAT w Irlandii. FL jest podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.).

d)    czy „Polskie Spółki” są czynnymi zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług;

Tak, wszystkie Polskie Spółki są czynnymi zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług.

e)czy „Polskie Spółki”, posiadają w Irlandii stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej i czy są również zarejestrowani dla celów podatku na terytorium Irlandii;

Polskie Spółki nie posiadają w Irlandii stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej i nie są zarejestrowane dla celów podatku VAT na terytorium Irlandii.

f)    jeżeli odpowiedź na powyższe pytanie będzie twierdząca, to czy usługa wykonywana na podstawie Umowy cash-poolingu jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Irlandii;

Nie dotyczy biorąc pod uwagę odpowiedź na pytanie e).

g) czy „Polskie Spółki” jako Uczestnicy w ramach opisanej Umowy cash-poolingu, przejawiają jakąkolwiek aktywność (wykonują jakiekolwiek czynności) w ramach tej Struktury, za które otrzymują od FL oraz ewentualnie od pozostałych Uczestników jakiekolwiek wynagrodzenie (np. prowizję lub inną opłatę - oprócz odsetek);

Polskie Spółki nie wykonują innych czynności w ramach PLN Cash Pool i nie otrzymują innego wynagrodzenia.

h)czy nabywane usługi przez „Polskie Spółki” w ramach Umowy cash-poolingu są przez te Spółki wykorzystywane tylko do działalności gospodarczej?

Tak usługi nabywane w ramach struktury PLN Cash Pool są wykorzystywane tylko do działalności gospodarczej prowadzonej przez Polskie Spółki.

i)w opisie sprawy opisują Państwo kwestię wynagrodzenia należnego dla FL cyt.

„Takie odsetki efektywnie otrzymane przez FL wynikają ze środków wniesionych przez FL do PLN Cash Pool oraz marży uzyskanej przez FL (...);

natomiast we własnym stanowisku wyjaśniają Państwo, że cyt.

„Podstawą opodatkowania usług świadczonych przez FL podatkiem od towarów i usług będzie kwota należna FL od Polskich Spółek stanowiąca wynagrodzenie w formie odsetek, w zakresie, w jakim odsetki te są efektywnie należne FL”;

zatem należy w sposób jednoznaczny wyjaśnić, co stanowi kwotę wynagrodzenia od „Polskich Spółek” przeznaczonego dla FL z tytułu wykonywanych czynności na podstawie Umowy cash-poolingu?

Zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku odsetki efektywnie należne FL/otrzymane przez FL są równe nadwyżce:

(i)    odsetek należnych FL od Polskich Spółek (od Zaliczek FL) w okresie rozliczeniowym

(miesiącu) ponad

(ii) odsetki należne Polskim Spółkom of FL (od Zaliczek Uczestników) w okresie rozliczeniowym (miesiącu).

Zatem w ocenie Spółki podstawą opodatkowania usług świadczonych przez FL podatkiem od towarów i usług będzie nadwyżka odsetek należnych FL od Polskich Spółek w okresie rozliczeniowym (miesiącu) ponad odsetki należne Polskim Spółkom of FL (od Zaliczek Uczestników) w tym samym okresie rozliczeniowym (miesiącu).

Pytania w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone jak we wniosku):

6.         Jak PLN Cash Pool powinien być traktowany z perspektywy podatku VAT:

a.   Czy ramach struktury PLN Cash Pool Polskie Spółki nie będą wykonywały usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (nawet wówczas, gdy będą uzyskiwały odsetki od Zaliczek Uczestników) na rzecz FL, ani na rzecz innej Polskiej Spółki uczestniczącej w PLN Cash Pool, a w konsekwencji czy jedynym podmiotem świadczącym usługi w rozumieniu ustawy o VAT będzie FL?

b.   Czy Polskie Spółki jako podatnicy będą zobowiązane do rozliczania importu usług świadczonych przez FL w ramach struktury PLN Cash Pool?

c.   W jaki sposób należy określić podstawę opodatkowania usług świadczonych przez FL w ramach struktury PLN Cash Pool?

d.   Czy usługi świadczone przez FL na rzecz Polskich Spółek w ramach struktury PLN Cash Pool będą podlegały zwolnieniu z podatku od towarów i usług?

e.   Czy wartość usług nabywanych przez Polskie Spółki od FL w ramach struktury PLN Cash Pool powinna być uwzględniana przez Polskie Spółki przy kalkulacji tzw. współczynnika zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług?

f.   Czy w związku z uczestnictwem w strukturze PLN Cash Pool Polskie Spółki będą zobowiązane do stosowania art. 86 ust. 2a ustawy o VAT ?

Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług

6.         PLN Cash Pool będzie mieć następujące skutki na gruncie podatku od towarów i usług:

a.  W ramach PLN Cash Pool Polskie Spółki nie będą wykonywały żadnych usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT (nawet wówczas, gdy będą otrzymywały odsetki od Zaliczek Uczestników) na rzecz FL, ani na rzecz pozostałych Polskich Spółek uczestniczących w PLN Cash Pool, zaś jedynym podmiotem świadczącym usługi w rozumieniu ustawy o VAT będzie FL.

b.  Polskie Spółki jako podatnicy będą zobowiązane do rozliczania importu usług świadczonych przez FL w ramach struktury PLN Cash Pool.

c.  Podstawą opodatkowania usług świadczonych przez FL podatkiem od towarów i usług będzie kwota należna FL od Polskich Spółek stanowiąca wynagrodzenie w formie odsetek, w zakresie, w jakim odsetki te są efektywnie należne FL (co oznacza, że odsetki efektywnie należne innym Polskim Spółkom nie są uwzględniane przy wyliczaniu podstawy opodatkowania importu usług).

d.  Usługi świadczone przez FL na rzecz Polskich Spółek w ramach struktury PLN Cash Pool będą podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

e.  Wartość usług nabywanych przez Polskie Spółki od FL w ramach struktury PLN Cash Pool nie powinna być brana pod uwagę przez Polskie Spółki przy kalkulacji tzw. współczynnika w rozumieniu art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.

f.  Polskie Spółki nie będą zobowiązane do stosowania art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług w związku z uczestnictwem w strukturze PLN Cash Pool.

UZASADNIENIE

Uzasadnienie do pytania nr 6

a)

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatne świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi odpłatnej dostawy towarów - art. 8 ust. 1 ustawy VAT.

W opisanym stanie faktycznym w roli podmiotu świadczącego usługę występuje FL. W świetle przedstawionej struktury PLN Cash Pool, wszystkie czynności wchodzące w skład kompleksowej usługi zarządzania środkami pieniężnymi Polskich Spółek są wykonywane przez FL przy wsparciu technicznym Banku.

Udostępnianie przez Polskie Spółki swoich rachunków bankowych w celu wypełniania postanowień umów regulujących PLN Cash Pool nie stanowi odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy VAT. Uczestnik struktury PLN Cash Pool nie świadczy żadnych usług i nie przejawia żadnej aktywności w związku z uczestnictwem w systemie PLN Cash Pool. Uczestnik jest jedynie odbiorcą usług świadczonych przez FL.

Wszelkie czynności faktyczne i prawne (przykładowo, operacje związane z rozliczeniami w ramach systemu PLN Cash Pool) polegające na automatycznej centralizacji środków pieniężnych Polskich Spółek dokonywane są przez FL przy technicznym wsparciu Banku. Natomiast czynności wykonywane przez Polskie Spółki, umożliwiające dokonywanie odpowiednich transferów środków finansowych w ramach systemu, nie stanowią odrębnego świadczenia przez Polskie Spółki usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy VAT (nawet wówczas, gdy Wnioskodawcy zostaną wypłacone odsetki z tytułu korzystania z jego nadwyżek finansowych). Czynności te należy kwalifikować jako elementy pomocnicze, niezbędne dla skutecznego świadczenia przez FL oraz Bank usług automatycznej centralizacji środków pieniężnych uczestników PLN Cash Pool.

Ponadto, celem udziału Polskich Spółek w systemie PLN Cash Pool jest podniesienie efektywności własnych rozliczeń finansowych - czynności podejmowane przez Polskie Spółki w ramach struktury PLN Cash Pool nie są zatem dokonywane w celu świadczenia usług na rzecz innych, konkretnych podmiotów. Tymczasem pojęcie świadczenia zakłada istnienie innego podmiotu będącego odbiorcą usługi. W konsekwencji, nie można byłoby więc mówić o jakiejkolwiek formie świadczenia usług przez Polskie Spółki. Jak potwierdza doktryna prawa podatkowego, czynność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako świadczenie usług jedynie wtedy, gdy istnieje związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią wynagrodzenie za wykonaną usługę. Warunkiem opodatkowania podatkiem od towarów i usług określonego świadczenia jest zidentyfikowanie beneficjenta tej usługi. Nie można mówić o czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bez zidentyfikowania podmiotu, który faktycznie uzyskuje korzyść w związku z otrzymaniem świadczenia (J. Matarewicz [w:] Ustawa o podatku od towarów i usług. Komentarz aktualizowany, Gdańsk 2020, art. 8.).

Powyższa argumentacja znajduje potwierdzenie w wydawanych indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego, przykładowo w Interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 kwietnia 2018 r. (numer 0114-KDIP1-3.4012.74.2018.4.JF) oraz w Interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 marca 2019 r. (numer 0111-KDIB3-1.4012.960.2018.2.MSO).

Powyższa argumentacja znalazła także potwierdzenie w najnowszych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, np. z dnia 5 maja 2023 r., 0111-KDIB3-1.4012.191.2023.2.AMA oraz z dnia 28 kwietnia 2023 r., 0114-KDIP4-3.4012.75.2023.2.RK.

Podsumowując, w ramach przedstawionej struktury PLN Cash Pool, żadna Polska Spółka jako uczestnik PLN Cash Pool nie będzie wykonywała żadnych usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT (nawet wówczas, gdy będzie uzyskiwała odsetki), zaś jedynym podmiotem świadczącym wspomniane usługi zarządzania płynnością będzie FL przy wsparciu technicznym Banku.

b)

Stosownie do art. 28b ustawy VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podmiotów będących podatnikami (w rozumieniu zapisów art. 28a ustawy VAT) jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2, art. 28n ustawy VAT. Natomiast zgodnie z treścią art. 2 pkt 9 ustawy VAT, importem usług jest świadczenie usług z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy VAT, podatnikami podatku od towarów i usług są m.in. osoby prawne nabywające usługi, przy spełnieniu następujących warunków:

I.usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju,

II.usługobiorcą jest w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT.

W konsekwencji należy stwierdzić, że opisane w stanie faktycznym usługi automatycznej centralizacji środków pieniężnych, tj. PLN Cash Pool, stanowiące usługi finansowe, są świadczone przez FL nieposiadającego siedziby działalności gospodarczej, ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, na rzecz Polskich Spółek, które posiadają w Polsce swoje siedziby. Oznacza to, że usługi te będą podlegały opodatkowaniu jako import usług na terytorium Polski zgodnie z art. 28b w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy VAT. Wnioskodawca będzie zatem obowiązany do rozliczenia tej transakcji w zakresie podatku od towarów i usług jako podatnik (nabywca przedmiotowych usług).

Powyższa argumentacja znajduje potwierdzenie w wydawanych indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego, przykładowo w Interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 marca 2019 r., nr 0111-KDIB3-1.4012.960.2018.2.MSO.

c)

Stosownie do treści art. 29a ust. 1 ustawy VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 ustawy VAT, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego wniosku, FL w ramach świadczonej usługi w systemie PLN Cash Pool jest uprawniony do naliczania odsetek od Polskich Spółek. W ocenie Wnioskodawcy, świadczeniem należnym FL, będącym podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jako import usług, jest wynagrodzenie z tytułu odsetek należnych FL których rzeczywistym właścicielem w ramach PLN Cash Pool jest FL, tj. odsetek, które nie są przekazywane innym Polskim Spółkom. Natomiast wynagrodzenie w postaci odsetek od środków udostępnianych przez Polskie Spółki, które przystąpiły do systemu PLN Cash Pool, nie powinno być uwzględniane w podstawie opodatkowania importu usług. Odsetki te nie stanowią bowiem wynagrodzenia FL i nie jest on ich beneficjentem. FL w zakresie tych odsetek dokonuje jedynie przesunięć pomiędzy uczestnikami systemu.

Powyższa argumentacja znajduje potwierdzenie w wydawanych indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego, przykładowo w Interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 marca 2019 r., numer 0111-KDIB3-1.4012.960.2018.2.MSO, czy też w interpretacji z dnia 7 marca 2019 r., numer 0111-KDIB3-1.4012.960.2018.2.MSO.

Podsumowując, podstawą opodatkowania usług świadczonych przez FL podatkiem od towarów i usług będzie kwota odsetek pobierana przez FL z rachunku należącego do danej Polskiej Spółki, jednak tylko i wyłącznie z tytułu odsetek należnych FL, tj. odsetek, które nie są przekazywane Polskim Spółkom.

d)

Usługi cash-poolingu nabywane przez Wnioskodawców, a świadczone przez FL, stanowią usługi w zakresie kompleksowego zarządzania płynnością finansową grupy podmiotów i są usługami pośrednictwa finansowego w zakresie depozytów, środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, a zatem są usługami pośrednictwa finansowego, objętymi zwolnieniem z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy VAT. Powyższa argumentacja znajduje potwierdzenie w wielu indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego, przykładowo w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 kwietnia 2018 r., numer 0115-KDIT1-1.4012.112.2018.2.DM, czy też w interpretacji z dnia 7 marca 2019 r., numer 0111-KDIB3-1.4012.960.2018.2.MSO.

Podsumowując, w świetle przepisów ustawy VAT usługi świadczone przez FL na rzecz Polskich Spółek w ramach przedstawionego systemu PLN Cash Pool będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

e)

Zgodnie z  art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy VAT, co do zasady, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podatnikowi przysługuje więc prawo do zmniejszenia podatku należnego o podatek naliczony w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z treścią art. 90 ust. 1 ustawy VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jak stanowi art. 90 ust. 2 ustawy VAT, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. W myśl ust. 3 cytowanego powyżej artykułu proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy VAT, przez pojęcie sprzedaży rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. W konsekwencji, do obrotu będącego podstawą do obliczenia proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy VAT, nie wlicza się takich zdarzeń jak import usług. Wartość importu usług nie powiększa kwoty obrotu, o którym mowa w art. 90 ustawy VAT.

Wartość usług nabywanych od FL  w ramach PLN Cash Pool, stanowiących dla Wnioskodawców import usług, nie powinna być uwzględniania przez Polskie Spółki przy obliczaniu proporcji wynikającej z art. 90 ust. 3 ustawy VAT. Powyższa argumentacja znajduje potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego, przykładowo w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 marca 2019 r., numer 0111-KDIB3-1.4012.960.2018.2.MSO.

Podsumowując, wartość usług nabywanych przez Polską Spółkę od FL w ramach przedstawionej struktury PLN Cash Pool nie powinna być uwzględniana przez Polską Spółkę przy kalkulacji tzw. współczynnika zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy VAT.

f)

Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy VAT. Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

System cash-poolingu stanowi popularną formę efektywnego zarządzania środkami finansowymi, która poprawi płynność finansową Wnioskodawców. Uczestnictwo w systemie umożliwi obniżenie kwoty odsetek płaconych z tytułu ewentualnego zadłużenia oraz pozwoli na uzyskanie dochodów z nadwyżek finansowych posiadanych przez Wnioskodawców. Opisane korzyści nie pozostaną bez wpływu na przychody osiągane przez Wnioskodawcę w związku z prowadzaną działalnością gospodarczą.

Z uwagi więc na to, że uczestnictwo w systemie PLN Cash Pool ma ścisły związek z prowadzoną przez Wnioskodawców działalnością gospodarczą, a jednocześnie nie stanowi odrębnego przedmiotu działalności, Polskie Spółki nie będą zobowiązane do ustalania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej na podstawie art. 86 ust. 2a ustawy VAT. Powyższa argumentacja znajduje potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego, przykładowo w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 maja 2018 r., numer 0111-KDIB3-1.4012.171.2018.2.ICZ oraz interpretacji z dnia 7 marca 2019 r., numer 0111-KDIB3-1.4012.960.2018.2.MSO.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług, tj. w kwestii objętej pytaniami nr 6 lit. a, b, c, d, e, i f jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”,

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które – stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy – rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

W ramach systemu podatku VAT czynnościami podlegającymi opodatkowaniu są transakcje między stronami, przewidujące zapłatę ceny lub inne wynagrodzenie. Zatem jeżeli czynność polega jedynie na świadczeniu jednej ze stron, bez bezpośredniego wynagrodzenia, nie ma podstawy opodatkowania, w związku z czym świadczenie takie nie podlega podatkowi VAT.

Należy zauważyć, iż świadczenie usługi następuje „odpłatnie” w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1, a zatem podlega opodatkowaniu, tylko jeżeli pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, gdyż świadczenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywiste odzwierciedlenie wartości usługi świadczonej usługobiorcy. Świadczenie usług dokonywane odpłatnie w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT wymaga bezpośredniego związku między wyświadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem.

W dorobku orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE przyjmuje się, że odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem, przy czym wynagrodzenie jakkolwiek musi być wyrażone w pieniądzu, to jednak nie musi być w tej formie dokonane. Należy podkreślić, że na gruncie przepisów o podatku od towarów i usług bez znaczenia pozostaje to, czy kwota uzyskanego wynagrodzenia (cena) została skalkulowana tak, że stanowi tylko koszt wytworzenia towaru lub wykonania usługi, czy została powiększona także o zysk sprzedającego. Skoro przepisy nie określają formy zapłaty za świadczoną usługę należy uznać, że zobowiązanie usługobiorcy może mieć postać świadczenia nie tylko określonej sumy pieniędzy, ale także świadczenie innej usługi (usługi wzajemnej). Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Ponadto, aby dana czynność (świadczenie) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą, a świadczeniem wzajemnym. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia.

Ponadto, zgodnie z unormowaniami zawartymi w art. 8 ust. 2 ustawy, w pewnych, ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy,

za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1) użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2) nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższych zapisów wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione określone warunki:

-     w przypadku użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa - użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia - w całości lub w części - podatku naliczonego przy nabyciu, imporcie lub wytworzeniu tych towarów (warunki te muszą być spełnione łącznie),

-     w przypadku świadczenia usług - świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zatem dla ustalenia, czy konkretna, nieodpłatna czynność podlega opodatkowaniu w związku z uznaniem jej za odpłatne świadczenie usług, istotny jest cel jej świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisuje się w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Należy wskazać, że zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy o VAT,

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu,

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że polskie przepisy podatkowe nie zawierają regulacji dotyczących umowy cash poolingu. Występująca w obrocie prawnym jako umowa nienazwana – umowa cash poolingu porównywana jest często z umową pożyczki. Chociaż umowa ta do pewnego stopnia przypomina w swym charakterze uregulowaną w polskim prawie umowę pożyczki, jednak nie wyczerpuje istotnych jej znamion. Nie dochodzi w tym przypadku do zawarcia umowy pożyczki, ponieważ brak jest zobowiązania do przeniesienia określonej ilości pieniędzy na określony w umowie podmiot.

Umowa „cash poolingu” jest formą efektywnego zarządzania środkami finansowymi, stosowaną przez podmioty należące do jednej grupy kapitałowej, lub podmioty powiązane ekonomicznie w jakikolwiek inny sposób. Sprowadza się ona do koncentrowania środków pieniężnych z jednostkowych rachunków poszczególnych podmiotów na wspólnym rachunku grupy i zarządzaniu zgromadzoną w ten sposób kwotą, przy wykorzystaniu korzyści skali. Pozwala to na kompensowanie przejściowych nadwyżek, wykazywanych przez jedne z podmiotów, z przejściowymi niedoborami zaistniałymi u innych podmiotów. Dzięki temu dochodzi do minimalizowania kosztów kredytowania działalności podmiotów z grupy poprzez kredytowanie się przy wykorzystaniu środków własnych grupy. W ramach porozumienia cash poolingu uczestnicy wskazują podmiot organizujący cash pooling i zarządzający systemem. Zarządzający systemem w ramach umowy zapewnia dla wszystkich uczestników systemu środki finansowe na pokrycie sald ujemnych, a w przypadku wystąpienia sald dodatnich na rachunkach uczestników, to na jego rachunek trafiają środki finansowe.

Usługa cash poolingu jest usługą zazwyczaj wykonywaną przez bank. Natomiast uczestnictwo w strukturze cash poolingu nie jest żadnym świadczeniem. Należy pamiętać, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów/świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi bowiem być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonywaniem działa jako podatnik podatku VAT.

Państwa wątpliwości w zakresie podatku od towarów i usług, w kwestii objętej pytaniem nr 6 lit. a, dotyczą ustalenia czy ramach struktury PLN Cash Pool Polskie Spółki nie będą wykonywały usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (nawet wówczas, gdy będą uzyskiwały odsetki od Zaliczek Uczestników) na rzecz FL, ani na rzecz innej Polskiej Spółki uczestniczącej w PLN Cash Pool, a w konsekwencji czy jedynym podmiotem świadczącym usługi w rozumieniu ustawy o VAT będzie FL.

Z opisu sprawy wynika, że funkcje centralnego podmiotu zarządzającego środkami pieniężnymi oraz zapewniającego finansowanie spółkom Grupy pełni „FL” z siedzibą w Irlandii. Zatem w niniejszej sprawie, w roli usługodawcy będzie występować FL, który będzie obsługiwał umowę Cash poolingu. FL pełni rolę lidera systemów cash-pool. W odniesieniu do bieżącego funkcjonowania PLN Cash Pool, FL jest odpowiedzialna za utrzymywanie relacji z Bankiem, a także za otwieranie i zamykanie rachunków bankowych, uzgadnianie rachunków bankowych, monitorowanie dziennych sald uczestników, prowadzenie ewidencji cash-poolingu i innych transakcji finansowych (w tym sald, zysków z odsetek i innych transakcji finansowych).

Za czynności wykonywane w ramach usługi zarządzania płynności finansową FL pobiera wynagrodzenie, płatne przez Polskie Spółki.

Z opisu sprawy wynika, że wynagrodzeniem dla FL jest nadwyżka odsetek należnych FL od Polskich Spółek w okresie rozliczeniowym (miesiącu) ponad odsetki należne Polskim Spółkom of FL (od Zaliczek Uczestników) w tym samym okresie rozliczeniowym (miesiącu). Zatem to FL wykonuje na rzecz Polskich Spółek - jako Uczestników Umowy Cash poolingu , szereg czynności składających się łącznie na jedną usługę w postaci kompleksowej usługi zarządzania płynnością finansową, czyli Cash Poolingu. W praktyce więc to FL, jako usługodawca, będzie wykonywać czynności opodatkowane na podstawie Umowy o wspólnym zarządzaniu płynnością finansową w strukturze Cash Poolingu.

Natomiast udział Polskich Spółek w przedmiotowej strukturze cash poolingowej - funkcjonującej na zasadach określonych w Umowie Cash poolingu będzie miał co do zasady charakter bierny. Z opisu sprawy wynika, że Polskie Spółki nie wykonują innych czynności w ramach PLN Cash Pool i nie otrzymują innego wynagrodzenia oprócz odsetek. Zatem nie zostanie spełniona jedna z przesłanek wynikająca z art. 8 ust. 1 ustawy) powodująca opodatkowanie usługi na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - brak wynagrodzenia.

Ponadto podejmowane przez Polskie Spółki czynności w ramach opisanej umowy nie będą stanowiły nieodpłatnego świadczenia usług zrównanego z odpłatnym świadczeniem usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2 ustawy, gdyż treść wniosku nie wskazuje, by miały one służyć do celów innych niż Państwa działalność gospodarcza.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że w świetle art. 5 ust. 1 ustawy, z perspektywy Polskich Spółek tj. Uczestników Umowy Cash Poolingu, czynności wykonywane w ramach tej umowy, pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, w ramach Umowy Cash Pool Polskie Spółki nie będą wykonywały żadnych usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT na rzecz FL, ani na rzecz pozostałych Uczestników Cash Poolingu, zaś jedynym podmiotem świadczącym usługi w rozumieniu ustawy o VAT będzie FL.

Wobec powyższego, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 6 lit. a jest prawidłowe.

Państwa wątpliwosci w zakresie pytania nr 6 lit. b dotyczą kwestii czy Polskie Spółki jako podatnicy będą zobowiązane do rozliczania importu usług świadczonych przez FL w ramach struktury PLN Cash Pool.

W przypadku świadczenia usług, gdy jedna ze stron posiada siedzibę działalności gospodarczej poza terytorium kraju, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlega/ będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, czy też nie.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy,

podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a) usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b) usługobiorcą jest:

-   w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b – podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,

-   w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju – podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,

-   w pozostałych przypadkach – podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Z kolei w świetle art. 17 ust. 2 ustawy,

w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Pojęcie importu usług zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 9 ustawy, zgodnie z którym

przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Powołany art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy wskazuje na sytuację, w której podatnikiem staje się nabywca usługi, jeśli dokonał on nabycia usługi od usługodawcy spoza terytorium kraju. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, wprowadza mechanizm tzw. odwrotnego obciążenia, który polega na opodatkowaniu usług przez usługobiorcę.

Stosownie do art. 28a ustawy,

na potrzeby stosowania ww. rozdziału:

1)ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a) podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b) osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2) podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Wskazany powyżej art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy,

miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy,

w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Powołaną powyżej zasadę ogólną należy stosować, gdy usługa jest świadczona na rzecz podatnika, a przepisy wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy nie przewidują innych zasad ustalenia miejsca świadczenia usług.

Z opisu sprawy wynika, że funkcje centralnego podmiotu zarządzającego środkami pieniężnymi oraz zapewniającego finansowanie spółkom Grupy pełni FL z siedzibą w Irlandii. FL jest zarejestrowana na potrzeby podatku VAT w Irlandii. FL nie prowadzi działalności gospodarczej poprzez zagraniczny zakład położony w Polsce. FL nie jest również bezpośrednim udziałowcem żadnej Polskiej Spółki.

Natomiast Polskie Spółki nie posiadają w Irlandii stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej i nie są zarejestrowane dla celów podatku VAT na terytorium Irlandii.

W związku z powyższym miejscem świadczenia, a tym samym opodatkowania usługi wykonywanej przez FL na podstawie Umowy na rzecz Polskich Spółek, stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy, będzie miejsce w którym Polskie Spółki posiadają siedzibę działalności gospodarczej. W analizowanym przypadku usługa, będzie opodatkowana na terytorium Polski.

Wobec powyższego należy wyjaśnić, że nabycie przez Polskie Spółki wskazanej usługi wykonanej na podstawie Umowy Cash Polingu od FL lidera systemu (podmiot z siedzibą w Irlandii) stanowi dla Polskich Spółek import usług, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy, tym samym Polskie Spółki są zobowiązane, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, opodatkować ww. usługę stosownie do art. 28a ust. 1 ustawy na terytorium Polski.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w kwestii objętej pytaniem nr 6 lit. b, zgodnie z którym Polskie Spółki jako podatnicy będą zobowiązane do rozliczania importu usług świadczonych przez FL w ramach struktury PLN Cash Pool – jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości objęte pytaniem nr 6 lit. c dotyczą ustalenia czy podstawą opodatkowania usług świadczonych przez FL podatkiem od towarów i usług będzie kwota należna FL od Polskich Spółek stanowiąca wynagrodzenie w formie odsetek, w zakresie, w jakim odsetki te są efektywnie należne FL (co oznacza, że odsetki efektywnie należne innym Polskim Spółkom nie są uwzględniane przy wyliczaniu podstawy opodatkowania importu usług.

Dokonując oceny Państwa stanowiska w powyższym zakresie należy wyjaśnić co następuje:

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy,

podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 6 ustawy,

podstawa opodatkowania obejmuje:

1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;

2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Jak wynika z opisu sprawy, tylko odsetki od Zaliczek, które nie są efektywnie kompensowane w ramach PLN Cash Pool w sposób wskazany powyżej, są efektywnie płacone lub otrzymywane przez FL. Takie odsetki efektywnie otrzymane przez FL wynikają ze środków wniesionych przez FL do PLN Cash Pool oraz marży uzyskanej przez FL (różnica pomiędzy oprocentowaniem Zaliczek FL i Zaliczek Uczestników). Odsetki efektywnie otrzymane przez FL są równe nadwyżce:

-odsetek należnych od Polskich Spółek od Zaliczek FL w okresie rozliczeniowym (miesiącu) ponad

-odsetki należne Polskim Spółkom od Zaliczek Uczestników w okresie rozliczeniowym (miesiącu).

W związku z powyższym, podstawą opodatkowania, w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, świadczonych usług przez Podmiot z Irlandii na rzecz Polskich Spółek będzie kwota odsetek efektywnie otrzymanych przez FL wynikająca ze środków wniesionych przez FL do PLN Cash Pool oraz marży uzyskanej przez FL.

Tym samym Państwa stanowisko, w kwestii objętej pytaniem nr 6 lit. c, zgodnie z którym podstawą opodatkowania usług świadczonych przez FL podatkiem od towarów i usług będzie kwota należna FL od Polskich Spółek stanowiąca wynagrodzenie w formie odsetek, w zakresie, w jakim odsetki te są efektywnie należne FL, jest prawidłowe.

Państwa wątpliwości objęte pytaniem nr 6 lit. d dotyczą kwestii czy usługi świadczone przez FL na rzecz Polskich Spółek w ramach struktury PLN Cash Pool będą podlegały zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy, zwolnieniu podlegają,

usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Z kolei w świetle regulacji art. 43 ust. 15 cyt. ustawy,

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41, nie mają zastosowania do:

1) czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2) usług doradztwa;

3) usług w zakresie leasingu.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika. Zwolnienia od podatku usług finansowych oparte zostały na obiektywnych kryteriach, nie są zaś uzależnione od rodzaju podmiotu świadczącego te usługi.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy stwierdzić należy, że usługi wykonywane przez FL jako lidera systemu w związku z Umową, nie stanowią czynności wymienionych w art. 43 ust. 15 ustawy, jako czynności wyłączonych ze zwolnienia od podatku. Z uwagi natomiast na charakter wykonywanych czynności w ramach Umowy o cash pooling, należy stwierdzić, że do ww. czynności świadczonych przez FL jako lidera systemu, zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Tym samym Państwa stanowisko, w kwestii objętej pytaniem nr 6 lit. d, zgodnie z którym usługi świadczone przez FL na rzecz Polskich Spółek w ramach struktury PLN Cash Pool będą podlegać zwolnieniu z podatku od towarów i usług, jest prawidłowe.

Ponadto Państwa wątpliwości, objęte pytaniem nr 6 lit. e i lit. f, dotyczą kwestii czy wartość usług nabywanych przez Polskie Spółki od FL w ramach struktury PLN Cash Pool powinna być uwzględniana przez Polskie Spółki przy kalkulacji tzw. współczynnika zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług  oraz czy w związku z uczestnictwem w strukturze PLN Cash Pool Polskie Spółki będą zobowiązane do stosowania art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

Zgodnie art. 86 ust. 1 ustawy,

w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie natomiast z treścią art. 90 ust. 1 ustawy,

w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy,

jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy,

proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Należy również zauważyć, że w świetle art. 90 ust. 6 ustawy,

do obrotu, o którym mowa w art. 90 ust. 3, nie wlicza się obrotu z tytułu transakcji dotyczących:

1)  pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych;

2)  usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Jak wskazano powyżej, działania podejmowane przez Państwa jako Uczestnika w związku z uczestnictwem w systemie Cash Pooling nie stanowią świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ustawy. Odsetki uzyskane przez Państwa w związku z uczestnictwem w Usłudze nie stanowią wynagrodzenia z tytułu ich świadczenia. Państwo jako Uczestnik nie działają w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy,

w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Zgodnie z art. 86 ust. 2b ustawy,

sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1) zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2) obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Wspominane wyżej cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. Przez cele inne niż działalność gospodarcza rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. Takimi sferami będą przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatna działalność statutowa.

Analiza przytoczonych przepisów prowadzi do wniosku, że obowiązek ustalania zakresu prawa do odliczenia VAT naliczonego przy wykorzystaniu proporcji, o której mowa w art. 86 ust. 2a uzależniony został od łącznego spełnienia następujących warunków:

-podatnik wykonuje zarówno czynności, które mają związek z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, jak i czynności, które nie wykazują takiego związku;

-podatnik nabywa towary/usługi zarówno dla celów czynności, które mają związek z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, jak i czynności, które nie wykazują takiego związku;

-podatnik nie jest w stanie przyporządkować w całości nabywanych towarów/usług wyłącznie do prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

W opisanej sytuacji mamy do czynienia z czynnościami (cash poolingu), które towarzyszą działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu Państwa działalności. Cel wdrożenia struktury obejmuje optymalizację całkowitego kosztu finansowania zewnętrznego poprzez udostępnianie środków w ramach uzgodnień typu cash-pooling i pożyczek wewnątrzgrupowych, jak również zapewnianie, że finansowanie podmiotów z Grupy (w tym Polskich Spółek) jest współmierne do ich strategii biznesowej, a spółki z Grupy posiadają możliwość lokowania nadwyżek środków pieniężnych. Pozwala to podmiotom z Grupy minimalizować wykorzystanie zadłużenia zewnętrznego.

Zatem, płatności otrzymywane w ramach systemu cash poolingu mieszczą się w sferze działalności gospodarczej podatnika wskazanej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a tym samym mieszczą się one w pojęciu „celów związanych z działalnością gospodarczą”, w rozumieniu art. 86 ust. 2a ustawy. Wobec powyższego, w związku z uczestnictwem w systemie, Polskie Spółki nie są zobowiązane do ustalania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej według „sposobu ustalenia proporcji”, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

Polskie Spółki nie są również zobowiązane do uwzględnienia kwot odsetek otrzymywanych lub wypłacanych w ramach Umowy Cash Poolingu w tzw. proporcji sprzedaży, o której mowa w art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT. Kalkulacja tego współczynnika nie obejmuje bowiem kwot, które związane są z czynnościami wyłączonymi z zakresu opodatkowania VAT.

W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 6 lit. e i f, zgodnie z którym :

-   wartość usług nabywanych przez Polskie Spółki od FL w ramach struktury PLN Cash Pool nie powinna być brana pod uwagę przez Polskie Spółki przy kalkulacji tzw. współczynnika w rozumieniu art. 90 ust. 3 ustawy o VAT,

-   Polskie Spółki nie będą zobowiązane do stosowania art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług w związku z uczestnictwem w strukturze PLN Cash Pool,

- jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ocena Państwa stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Zaznaczenia wymaga, że tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W tym miejscu organ interpretacyjny zastrzega jednak, że gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w  sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w  dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

A.Sp. z o.o. - Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej - ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-   w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.