Podleganie opodatkowaniu i brak zwolnienia od podatku VAT usługi odpłatnego udostępniania Kortów oraz prawo do pełnego odliczenia podatku VAT wynikają... - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.503.2023.1.AS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 13 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.503.2023.1.AS

Temat interpretacji

Podleganie opodatkowaniu i brak zwolnienia od podatku VAT usługi odpłatnego udostępniania Kortów oraz prawo do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących Wydatki inwestycyjne.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:

·podlegania opodatkowaniu i braku zwolnienia od podatku VAT usługi odpłatnego udostępniania Kortów (pytanie oznaczone we wniosku nr 1);

·prawa do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących Wydatki inwestycyjne (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Miasto (…) (dalej: „Miasto” lub „Wnioskodawca”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Działalność Miasta obejmuje m.in. realizację zadań z zakresu kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 40 ze zm.), dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”).

Realizując swoje zadania własne, o których mowa powyżej, w roku (...) Miasto zrealizowało inwestycję w budowę (…) pn. (…) (dalej: „Inwestycja”, „Korty”). Inwestycja, realizowana w formule zaprojektuj i wybuduj, została oddana do użytkowania (...) r. – na podstawie dokumentu (…).

W ramach Inwestycji wybudowane zostały trzy odkryte korty tenisowe, przeznaczone do gry sezonowej oraz jeden kort przykryty halą łukową, z którego użytkownicy mogą korzystać cały rok. Korty zostały wybudowane na terenie Stadionu Miejskiego (…) (dalej: „Stadion”).

Jednostką odpowiedzialną za administrowanie obiektami sportowymi znajdującymi się na terenie Stadionu, w tym za administrowanie Kortami jest (…) (dalej: „Klub Sportowy”).

Miasto i Klub Sportowy łączyła umowa (...), w zakresie administrowania obiektami sportowymi znajdującymi się przy (…) (dalej: „Umowa 1”). Umowa 1 została zawarta w wyniku rozstrzygnięcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w oparciu o ustawę z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo Zamówień Publicznych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1843 ze zm.) w trybie przetargu nieograniczonego. Zgodnie z treścią Umowy 1, Klub Sportowy otrzymał wynagrodzenie od Miasta z tytułu realizacji przedmiotu Umowy 1, zgodnie z ofertą przetargową. Wynagrodzenie było wypłacane w równych ratach miesięcznych na podstawie faktur wystawianych przez Klub Sportowy, po zakończeniu każdego miesiąca. Umowa 1 obowiązywała w okresie od 1 lutego 2021 r. do 31 stycznia 2023 r.

Zakres Umowy 1 obejmował m.in. czynności związane z pielęgnacją Kortów oraz pobieraniem opłat za korzystanie z Kortów w wysokości określonej przez Burmistrza Miasta (…). Klub Sportowy pobierał opłaty za korzystanie z obiektów sportowych, w tym także z kortów tenisowych, w imieniu Miasta a następnie przekazywał je co miesiąc do budżetu Miasta. Miasto wykazywało wpływy z tego tytułu w swoich rozliczeniach VAT.

Następnie, w rezultacie dokonania przez Miasto wyboru oferty Klubu Sportowego, w wyniku postępowania przeprowadzonego w trybie podstawowym bez możliwości negocjacji, na podstawie art. 275 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych, Miasto zawarło z Klubem Sportowym nową umowę (…) (dalej: „Umowa 2”). Umowa 2 została zawarta w ramach wykonania realizacji zamówienia publicznego w przedmiocie administrowania obiektami sportowymi (…). Umowa 2 obowiązuje od 1 lutego 2023 r. do 31 stycznia 2025 r. Z tytułu realizacji przedmiotu Umowy 2 Klubowi Sportowemu przysługuje wynagrodzenie, zgodnie z ofertą przetargową. Wynagrodzenie wypłacane będzie w równych ratach miesięcznych na podstawie faktur wystawianych przez Klub Sportowy po zakończeniu każdego miesiąca.

W ramach Umowy 2 do obowiązków Klubu Sportowego należy m.in. zapewnienie właściwego stanu użytkowania Kortów, właściwa pielęgnacja Kortów oraz dokonywanie w imieniu Miasta sprzedaży opodatkowanej związanej z udostepnieniem do korzystania z obiektów i urządzeń sportowych, w oparciu o wydane przez Burmistrza Miasta upoważnienie.

Zgodnie z Umową 2, Klub Sportowy jest Zobowiązany do m.in. również do pobierania i przekazywania do budżetu Miasta opłat pobieranych także za korzystanie z Kortów. Wysokość odpłatności na korzystanie m.in. z Kortów określa Zarządzenie nr (…) Burmistrza Miasta (…) (dalej: „Zarządzenie”).

Ponadto, zgodnie z treścią Umowy 2 Klub Sportowy jest zobowiązany do przekazywania w terminie do 10 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni środków pieniężanach uzyskanych ze sprzedaży niefakturowanej wraz z raportem z kasy fiskalnej, kopii wystawianych w imieniu Miasta faktur VAT wraz z ich zestawieniem.

Wnioskodawca pragnie wskazać, że wszystkie informacje o dokonanej sprzedaży przekazywane są do Miasta i ewidencjonowane w rozliczeniach i rejestrach Miasta.

Jak zostało wskazane powyżej, do czynności, do których Klub Sportowy jest zobowiązany w ramach Umowy 2 administrowania Kortów wchodzi pobieranie w imieniu Miasta opłat za korzystanie z Kortów. W konsekwencji, to Miasto (za pośrednictwem Klubu Sportowego) świadczy odpłatne usługi udostępniania Kortów na rzecz korzystających/ zainteresowanych. Tym samym Korty, będące przedmiotem wniosku, są od momentu oddania ich do użytkowania wykorzystywane wyłącznie do czynności, które podlegają opodatkowaniu VAT i jednocześnie nie korzystają ze zwolnienia z tego podatku.

Miasto pragnie podkreślić, że – gdy w dalszej części wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego będzie mowa o Mieście, należy przyjąć, iż chodzi o działania realizowane przez Miasto za pośrednictwem Klubu Sportowego.

Miasto udostępnia Korty wyłącznie odpłatnie, w sposób polegający na pobieraniu opłat za wstęp. Korty są przeznaczone wyłącznie do odpłatnego udostępniania, tj. na terenie Kortów prowadzona jest wyłącznie działalność komercyjna. Jednocześnie, w powyższym Zarządzeniu Burmistrza Miasta nie przewidziano żadnych zwolnień od wnoszenia opłat.

Korty nie są/nie będą udostępniane na rzecz jednostek organizacyjnych Miasta, w szczególności Miasto nie wykorzystuje/nie będzie wykorzystywało ich nieodpłatnie na cele stricte publiczne (np. na rzecz uczniów szkół w ramach zajęć szkolnych).

W związku z realizacją Inwestycji Miasto poniosło liczne wydatki inwestycyjne (dalej: „Wydatki inwestycyjne”). Wydatki inwestycyjne były każdorazowo dokumentowane otrzymanymi od dostawców/wykonawców fakturami VAT, na których Miasto widnieje jako nabywca przedmiotowych towarów/usług.

Miasto pragnie wskazać, iż niniejszy wniosek o interpretację dotyczy wyłącznie prawa Miasta do odliczenia VAT naliczonego związanego z Inwestycją. Wszelkie inne kwestie podatkowe, w tym w szczególności kwestia określenia, czy usługa Miasta na rzecz zainteresowanych, podlega opodatkowaniu i według jakiej stawki – mogą stanowić przedmiot odrębnych wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego oraz wiążącej informacji stawkowej.

Pytania

1.Czy świadczenie usług w zakresie odpłatnego udostępniania Kortów przez Miasto stanowi/będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku?

2.Czy Miasto ma/będzie miało pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących Wydatki inwestycyjne poniesione przez Miasto na realizację Inwestycji w Korty, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

1.Świadczenie usług w zakresie odpłatnego udostępniania Kortów przez Miasto stanowi /będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu VAT, niekorzystające ze zwolnienia z tego podatku.

2.Miasto ma/będzie miało pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących Wydatki inwestycyjne poniesione przez Miasto na realizację Inwestycji w Korty, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Uzasadnienie Państwa stanowiska w sprawie

Ad 1.

Działalność gospodarcza

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z powyższym, podatnik VAT to podmiot, który prowadzi działalność gospodarczą, niekoniecznie zaś wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu, w związku z czym podlegałby obowiązkowi podatkowemu.

Przywołana wyżej definicja działalności gospodarczej pozwala na uznanie za podatników wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym i to niezależnie od celu takiej działalności ani od jej rezultatu, bowiem działalność gospodarcza nie musi być prowadzona w celu osiągnięcia zysku. To pozwala na uznanie za podatników VAT także tych podmiotów, które nie działają w celu osiągnięcia zysku. Należy przyjąć, że działalnością gospodarczą jest aktywność wykonywana zawodowo, w sposób profesjonalny. Wykonywanie czynności okazjonalnie – poza sferą prowadzonej przez dany podmiot działalności gospodarczej – uniemożliwia uznanie podmiotu za podatnika, oczywiście w zakresie przedmiotowych czynności.

Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, nawet gdy dotyczą one zadań własnych gmin, podmioty te powinny być uznawane za podatników VAT.

Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, Klub Sportowy w imieniu Miasta administruje m.in. Inwestycją oraz pobiera w imieniu Miasta odpłatność za udostępnianie Kortów na rzecz korzystających.

Miasto (za pośrednictwem Klubu Sportowego) niewątpliwie działa w sposób profesjonalny, wykonując działalność gospodarczą w sposób zorganizowany i ciągły. Miasto prowadzi działalność będącą przedmiotem wniosku w celach zarobkowych, gdyż działalność wykonywana przez Miasto prowadzi do powstania przychodów z tytułu pobierania opłat za korzystanie z Kortów.

Całość działalności w zakresie udostępniania Kortów jest wykonywana przez Miasto w ramach działalności gospodarczej oraz wykazywana w jej rozliczeniach VAT.

Charakter zakupów poniesionych na realizację działalności również wskazuje na to, że jest ona świadczona nieprzerwanie dla wszystkich korzystających. Miasto dokonało zakupów mających charakter inwestycyjny oraz wykonuje tylko jedną działalność – działalność opodatkowaną, nie zwolnioną z VAT.

Podsumowując, Miasto w ramach wykonywania czynności będących przedmiotem wniosku, będzie działać w sposób profesjonalny, zorganizowany oraz w celach zarobkowych. Wszystkie działania Miasta stanowią/będą stanowić działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Gmina jako podatnik VAT

Należy wskazać, iż zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, iż w zakresie w jakim jednostki samorządu terytorialnego działają na podstawie umów cywilnoprawnych działają one w charakterze podatnika VAT, a nie organu władzy publicznej.

Miasto pobiera/będzie pobierać opłaty za wstęp na Korty w ramach zawieranych umów cywilnoprawnych, a więc w tym zakresie niewątpliwie działa/będzie działać jako podatnik VAT. Zawierana przez Miasto z korzystającymi umowa będzie klasyczną umową adhezyjną zawieraną przez korzystającego z Kortów poprzez przystąpienie, która została uregulowana w art. 384 ustawy kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (t. j. Dz. U. z 2022, poz. 1360). Zgodnie z tym przepisem ustalony przez jedną ze stron wzorzec umowy, w szczególności ogólne warunki umów, wzór umowy, regulamin, wiąże drugą stronę, gdy druga strona mogła się z łatwością dowiedzieć o jego treści (jeżeli posługiwanie się wzorcem jest w stosunkach danego rodzaju zwyczajowo przyjęte). Przepis ten obejmuje konsumentów w zakresie umów powszechnie zawieranych w drobnych, bieżących sprawach życia codziennego. Zatem, Miasto pobierać będzie od korzystających opłatę za wstęp na Korty i w ten sposób będzie zawierać umowy cywilnoprawne.

Należy wskazać, że w przypadku odpłatnych usług, umowa zawierana jest z momentem zapłaty za wstęp. Umowa taka stanowić będzie umowę zobowiązaniową, na mocy, której jedna ze stron tej transakcji (korzystający) otrzymać będzie świadczenie w postaci możliwości korzystania z Kortów, a druga strona umowy (tj. Miasto) otrzymuje w zamian zapłatę.

Z tego względu, Miasto stoi na stanowisku, iż wykonywane odpłatnie usługi udostępniania Kortów tenisowych stanowią podstawę do uznania Miasta za podatnika VAT działającego w ramach wykonywanej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jednocześnie, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Z brzmienia powołanych przepisów wynika, iż pojęcia dostawy towarów i świadczenia usług na gruncie ustawy o VAT uzupełniają się w tym sensie, iż co do zasady, czynności podejmowane przez podatników należy uznać za świadczenie usług, o ile nie stanowią one dostawy towarów.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w szeregu interpretacji indywidualnych, przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 sierpnia 2021 r. znak: 0112-KDIL3.4012.213.2021.2, w której Organ wskazał, że: „(…) Z opisu sprawy wynika, że budowa oraz odpłatne udostępnianie wybudowanej infrastruktury będzie związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę (Gminę) działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca (Gmina) nie będzie działał w tym zakresie w charakterze organu władzy publicznej. Obiekty powstałe w trakcie inwestycji związanej z projektem będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, nie powinno budzić wątpliwości, iż Wnioskodawca ma/będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków służących działalności opodatkowanej (…).

Odnosząc się zatem do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących możliwości odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ramach zadania: „(…)”, należy wskazać, że analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w omawianej sprawie warunku, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są spełnione. Gmina bowiem jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a wydatki poniesione w związku z realizacją zadania mają i będą miały związek z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.”

W konsekwencji, należy uznać, iż świadczenie na rzecz zainteresowanych odpłatnych usług w zakresie udostępniania Kortów stanowić będzie czynności podlegające opodatkowaniu VAT wykonywane w ramach prowadzonej przez Gminę działalności gospodarczej. Zważywszy natomiast, że ani ustawa VAT ani też wydane na jej podstawie rozporządzenia nie przewidują zwolnienia z VAT dla tych czynności powyższe nie będą podlegać takiemu zwolnieniu.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, opisane usługi odpłatnego udostępniania Kortów stanowią/będą stanowić po stronie Miasta działalność gospodarczą oraz że czynności te są/ będą usługami opodatkowanymi VAT po stronie Miasta, niekorzystającymi ze zwolnienia z tego podatku.

Bez znaczenia pozostaje tutaj fakt, iż Miasto posługuje się przy wykonywaniu tych czynności wsparciem administracyjnym ze strony Klubu Sportowego, bowiem Klub Sportowy ten wykonuje działania w imieniu Miasta i to Miasto dokonuje rozliczenia VAT z tytułu odpłatnego udostępniania Kortów.

Ad 2.

Prawo do odliczenia VAT naliczonego

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści powyższego przepisu wynika, iż prawo do odliczenia przysługuje podatnikowi VAT, w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przedstawionym stanie faktycznym oraz uzasadnieniu stanowiska Miasto wskazało, iż jego zdaniem Wydatki inwestycyjne są bezpośrednio związane z wykonywaniem działalności gospodarczej. Miasto poniosło Wydatki inwestycyjne w celu wykonywania działalności polegającej na odpłatnym udostępnianiu Kortów, co stanowi czynności opodatkowane VAT wykonywane przez Miasto (za pośrednictwem Klubu Sportowego) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze, iż zdaniem Miasta – prowadzona przez nie (za pośrednictwem Klubu Sportowego) działalność wykonywana w imieniu i na rzecz Miasta wskazana w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, ma związek wyłącznie z czynnościami realizowanymi w ramach działalności gospodarczej Miasta w ramach art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż Miastu przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur dokumentujących Wydatki inwestycyjne związane z Kortami.

Miasto pragnie wskazać, iż analogiczne stanowisko zostało również zaprezentowane w innych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Jako przykład możemy wskazać interpretację:

·z 22 stycznia 2019 r. o sygn. 0112-KDIL2-3.4012.638.2018.2.AŻ;

·z 1 lutego 2018 r. o sygn. 0112-KDIL1-2.4012.626.2017.2.PG.

Zatem, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Miasto ma prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT od Wydatków inwestycyjnych poniesionych na realizację Inwestycji w Kortami. Wynika to z faktu, że Miasto jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a Wydatki mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i wykonywanymi w ramach tej działalności czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT i jednocześnie nie występują negatywne przesłanki wymienione w art. 88 ustawy o VAT.

Reasumując, w opinii Miasta, biorąc pod uwagę, że otrzymane przez nie faktury VAT dokumentują wydatki inwestycyjne poniesione przez Miasto, które związane są z czynnościami związanymi z odpłatnym udostępnianiem Kortów, tj. czynnościami opodatkowanymi VAT, niekorzystającymi ze zwolnienia z tego podatku, Miastu przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego z ww. faktur.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Według ust. 2 powołanego artykułu:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz

·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W oparciu o art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Z treści wniosku wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Realizując swoje zadania własne, zrealizowali Państwo Inwestycję, która została oddana do użytkowania (...) r. W ramach Inwestycji wybudowane zostały trzy odkryte korty tenisowe oraz jeden kort przykryty halą łukową. Jednostką odpowiedzialną za administrowanie Kortami jest Klub Sportowy. Na podstawie Umów 1 i 2 Klub Sportowy wykonuje m.in. czynności związane z pielęgnacją Kortów oraz pobieraniem opłat za korzystanie z Kortów w wysokości określonej przez Burmistrza Miasta i przekazywania ww. opłat do Państwa budżetu. Ponadto, zgodnie z treścią Umowy 2 Klub Sportowy jest zobowiązany do przekazywania w terminie do 10 dnia każdego miesiąca za miesiąc poprzedni środków pieniężanach uzyskanych ze sprzedaży niefakturowanej wraz z raportem z kasy fiskalnej, kopii wystawianych w imieniu Miasta faktur VAT wraz z ich zestawieniem. Wskazują Państwo, że wszystkie informacje o dokonanej sprzedaży przekazywane są do Miasta i ewidencjonowane w rozliczeniach i rejestrach Miasta. Za pośrednictwem Klubu Sportowego świadczą Państwo odpłatne usługi udostępniania Kortów na rzecz korzystających/zainteresowanych. Udostępniają Państwo Korty wyłącznie odpłatnie, w sposób polegający na pobieraniu opłat za wstęp. Korty są przeznaczone wyłącznie do odpłatnego udostępniania, tj. na terenie Kortów prowadzona jest wyłącznie działalność komercyjna. Jednocześnie, w Zarządzeniu nie przewidziano żadnych zwolnień od wnoszenia opłat. Korty nie są/nie będą udostępniane na rzecz jednostek organizacyjnych Miasta, w szczególności nie wykorzystują/nie będą Państwo wykorzystywać ich nieodpłatnie na cele stricte publiczne (np. na rzecz uczniów szkół w ramach zajęć szkolnych). W związku z realizacją Inwestycji ponieśli Państwo liczne Wydatki inwestycyjne, które były każdorazowo dokumentowane otrzymanymi od dostawców/wykonawców fakturami VAT, na których widnieją Państwo jako nabywca przedmiotowych towarów/usług. Ponadto, z wniosku wynika, że pobierają Państwo/będą Państwo pobierać opłaty za wstęp na Korty w ramach zawieranych umów cywilnoprawnych.

Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą kwestii podlegania opodatkowaniu i braku zwolnienia od podatku VAT usługi odpłatnego udostępniania Kortów (pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

Mając na uwadze przywołane wyżej przepisy należy stwierdzić, ze w analizowanym przypadku, świadcząc w ramach reżimu cywilnoprawnego usługi odpłatnego udostępniania Kortów, nie działają Państwo jako organ władzy publicznej i w konsekwencji, nie mogą Państwo korzystać z wyłączenia od opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku będą Państwo występować w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynności – jako usługi zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy – będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wskazać w tym miejscu należy, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienia od podatku.

Zaznaczenia wymaga, że zastosowanie zwolnienia od podatku możliwe jest tylko wówczas, gdy wynika to wprost z ustawy lub przepisów wykonawczych do ustawy.

Na gruncie niniejszej sprawy należy wskazać, że ani z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jak również z przepisów aktów wykonawczych do tej ustawy nie wynika, aby świadczone przez Państwa usługi zostały objęte zwolnieniem od podatku. Zatem, usługi odpłatnego udostępniania Kortów będą opodatkowane według właściwej stawki podatku VAT.

Podsumowując, świadczenie usług w zakresie odpłatnego udostępniania Kortów stanowi/będzie stanowić działalność gospodarczą oraz czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, niekorzystające ze zwolnienia od tego podatku.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Państwa wątpliwości dotyczą również kwestii prawa do pełnego odliczenia podatku VAT, wynikającego z faktur dokumentujących Wydatki inwestycyjne (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W świetle tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w oparciu o który:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak wskazano powyżej, świadcząc usługi odpłatnego udostępniania Kortów występują Państwo w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność będzie opodatkowana podatkiem VAT. Jednocześnie – jak wskazali Państwo w opisie sprawy – na terenie Kortów prowadzona jest wyłącznie działalność komercyjna, nie przewidziano żadnych zwolnień od wnoszenia opłat. Ponadto, nie wykorzystują/nie będą Państwo wykorzystywać Kortów nieodpłatnie na cele stricte publiczne.

Zatem, w odniesieniu do Wydatków inwestycyjnych, warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są spełnione. Są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a przedmiotowe zakupy towarów i usług nabywane w ramach Inwestycji mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy oraz służą/ będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wobec tego mają/będą Państwo mieli prawo do odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację Inwestycji, z uwzględnieniem przesłanek, o których mowa w art. 88 ustawy.

Podsumowując, mają/będą Państwo mieć pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących Wydatki inwestycyjne poniesione przez Państwa na realizację Inwestycji w Korty, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia

oraz

·zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:

Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego zdarzenia przyszłego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).