Brak prawa do odliczenia i zwrotu nadwyżki z tytułu realizacji projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.525.2023.1.RMA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.525.2023.1.RMA

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia i zwrotu nadwyżki z tytułu realizacji projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 października 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „(…)” jest zarejestrowane w KRS pod nr (…) i działa na podstawie ustawy z 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 713). Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie figuruje w rejestrze przedsiębiorców KRS.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „(…)” na podstawie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 ubiega się o refundację środków związanych z realizacją projektu pt. „(…)” w ramach poddziałania 10.3 „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Projekt był realizowany we współpracy z zagraniczną Lokalną Grupą Działania – (…).

Celem projektu było wzmocnienie kapitału społecznego LGD „(…)” i LGD „(…)” poprzez aktywny udział lokalnych społeczności w działaniach związanych z zachowaniem naturalnych zasobów przyrodniczo-kulturowych i zrównoważonym ich wykorzystaniu w turystyce. W ramach projektu współpracy były zrealizowane następujące zadania:

A.Identyfikacja dotychczasowych dobrych praktyk i szczególnych osiągnięć partnerów projektu (opracowanie katalogu dobrych praktyk, wizyta studyjna w celu identyfikacji i poznania dobrych praktyk partnera oraz szczegółowych uwarunkowań realizacji projektu w (...)).

B.Kreowanie nowych możliwości w zakresie włączenia dóbr kultury do oferty turystycznej (organizacja panelu eksperckiego, warsztatu kreatywnego, grupy fokusowej).

C.Opracowanie wspólnego przewodnika/planu działania dotyczącego włączenia dóbr kultury do oferty turystycznej miejsca docelowego (wizyta studyjna w (...) w celu wymiany doświadczeń i unifikacji przewodnika w zakresie wspólnych działań, wizyta delegacji (...) w Polsce, opracowanie przewodnika dobrych praktyk).

D.Wykreowanie innowacyjnych narzędzi do promocji regionu.

E.Konkurs wśród młodzieży licealnej na najlepszą promocję obszaru z uwzględnieniem zestawu narzędzi stworzonego w ramach projektu.

F.Pilotażowa realizacja działań związanych z promocją turystyki (wizyta studyjna w (...) w celu wymiany doświadczeń oraz modyfikacja wybranych rozwiązań w Regionie (…), wdrożenie wybranych rozwiązań w Regionie (…)).

G.Działania w zakresie promocji i rozpowszechniania projektu (Utworzenie zintegrowanej strony internetowej, udział w targach turystycznych - bloger, wydanie materiałów informacyjnych w formie drukowanej).

H.Koszty osobowe obsługi projektu.

I.Zakup sprzętu i wyposażenia (zakup tabletu oraz rzutnika multimedialnego).

Jednocześnie Stowarzyszenie oświadcza, że towary i usługi związane z realizacją projektu były wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie nastąpiła sprzedaż opodatkowana, a Stowarzyszenie nie uzyskało żadnych przychodów. Mając powyższe na względzie brak jest podstaw do odzyskania przez Stowarzyszenie podatku VAT od kosztów zakupu towarów i usług poniesionych w ramach ww. projektu współpracy.

Pytanie

Czy realizując projekt pt. „(…)” przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług ?

Państwa stanowisko w sprawie

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „(…)” nie jest płatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie osiąga dochodów ze sprzedaży towarów i usług, w związku z czym nie spełnia warunków określonych w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym nie nabywa statusu czynnego podatnika VAT.

Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „(…)” nie wykonuje w ogóle czynności opodatkowanych, zatem nie może w myśl art. 86 ust. 1 i 2 skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a co za tym idzie Stowarzyszenie LGD „(…)” nie ma żadnej możliwości odzyskania podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6n ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

We wniosku wskazano, że są Państwo stowarzyszeniem, które działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. Nie są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, nie prowadzą działalności gospodarczej i nie figurują w rejestrze przedsiębiorców KRS.

Ubiegają się Państwo o refundację środków związanych z realizacją projektu pt. „(…)” w ramach poddziałania 10.3 „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Projekt był realizowany we współpracy z zagraniczną Lokalną Grupą Działania – (…).

Celem projektu było wzmocnienie kapitału społecznego poprzez aktywny udział lokalnych społeczności w działaniach związanych z zachowaniem naturalnych zasobów przyrodniczo-kulturowych i zrównoważonym ich wykorzystaniu w turystyce.

Jednocześnie oświadczają Państwo, że towary i usługi związane z realizacją projektu były wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie nastąpiła sprzedaż opodatkowana, a Państwo nie uzyskali żadnych przychodów.

Państwa wątpliwości dotyczą braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług z tytułu realizacji ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. W omawianej sprawie związek taki nie występuje.

Nie są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Towary i usługi związane z realizacją projektu były wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie nastąpiła sprzedaż opodatkowana, a Państwo nie uzyskali żadnych przychodów.

W tej sytuacji z uwagi na niespełnienie przesłanek, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy (brak związku dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych) oraz w art. 88 ust. 4 ustawy (brak rejestracji jako podatnik VAT czynny), warunkujących prawo do odliczenia podatku naliczonego, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług w ramach projektu pt. „(…)”.

Jednocześnie nie mają Państwo prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Stanowisko jest zatem prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).