Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z działalnością nieodpłatną i nieopodatkowaną VAT i brak obowiązku stosowania prewspółczynnika ... - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.484.2023.2.RMA

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.484.2023.2.RMA

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z działalnością nieodpłatną i nieopodatkowaną VAT i brak obowiązku stosowania prewspółczynnika w związku z działalnością opodatkowaną.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 września 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z działalnością nieodpłatną oraz nieopodatkowaną VAT i braku obowiązku stosowania prewspółczynnika w związku z działalnością opodatkowaną podatkiem. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 października 2023 r. (wpływ 25 października 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

(...) Centrum (...) jest samorządową instytucją kultury wpisaną do Rejestru Instytucji Kultury prowadzonego przez Gminę (…) i jest czynnym podatnikiem VAT, o którym mowa w art. 99 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2014 r. o podatku od towarów i usług. Ze statutu Centrum wynika, że instytucja realizuje działania w dziedzinie edukacji, upowszechniania kultury oraz organizacji działalności rozrywkowo-rekreacyjnej na terenie Gminy (….).

Terenem działania (...) Centrum (...) w (…) jest obszar Gminy(…). Gminne Centrum swoją działalnością obejmuje także:

a.Filię (...) w (…),

b.Filię (...) w (…).

Źródłami finansowania działalności Centrum jest: dotacja podmiotowa i dotacje celowe, darowizny oraz przychody własne instytucji kultury. Wszystkie uzyskane przychody przeznaczone są na działalność statutową. Organizatorem jest Miasto, które przekazuje środki finansowe w formie:

  • dotacji podmiotowej na działalność bieżącą w zakresie zadań statutowych oraz na utrzymanie i remonty obiektów,
  • dotacji celowych na realizację wskazanych zadań kulturalnych.

(...) Centrum (...) wykonuje:

  • czynności opodatkowane podatkiem VAT (sprzedaż biletów na imprezy organizowane przez Centrum, umowy sponsoringowe),
  • czynności korzystające ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (odpłatne zajęcia plastyczne, wokalne, nauka gry na instrumentach),
  • prowadzi nieodpłatną działalność statutową (m.in. organizuje nieodpłatne imprezy plenerowe (nie tylko na terenie Gminy), wydarzenia kulturalne, wernisaże i spotkania autorskie).

Koszty jakie ponosi instytucja w swoich Filiach oraz siedzibie w (…), czyli energia, woda i materiały biurowe i inne niezbędne do utrzymania obiektów przypisane są do nieodpłatnej działalności statutowej oraz do czynności korzystających ze zwolnienia VAT (materiały na zajęcia plastyczne, materiały muzyczne).

Działalność opodatkowana VAT związana jest z takimi kosztami jak:

  • wynagrodzenia artystów,
  • wynajem sali konferencyjnej,
  • noclegi artystów,
  • wynajem nagłośnienia,
  • wynagrodzenie autorskie (...).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

W odpowiedzi z 20 października 2023 r. Wnioskodawca na sformułowane w wezwaniu pytania wskazał:

Czy w przypadku nabywania wszystkich towarów i usług mają Państwo możliwość odrębnego, bezpośredniego przyporządkowania ich do realizacji zadań związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, z czynnościami zwolnionymi od opodatkowania oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT?

Tak. Każdy poniesiony koszt przypisany jest do konkretnego wydarzenia, miejsca oraz do odpowiedniej czynności.

Czy ponoszone przez Państwa koszty energii elektrycznej, wody i materiałów biurowych oraz innych niezbędnych do utrzymania obiektu będą wykorzystywane przez Państwa tylko i wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu?

Tak. Czynności prowadzone w siedzibie Centrum i w filiach, gdzie Centrum ponosi ww. koszty, są nieodpłatną działalnością statutową Centrum lub prowadzone są w nich zajęcia zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Czy ponoszone przez Państwa koszty materiałów na zajęcia plastyczne, materiałów muzycznych będą wykorzystywane przez Państwa tylko i wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania?

Tak. Wszelkie materiały plastyczne, instrumenty, materiały dydaktyczne są przypisane do przeprowadzenia zajęć korzystających ze zwolnienia VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Istnieje także możliwość zakupu materiałów na zajęcia będące cyklem zajęć bezpłatnych, np. warsztaty na ferie zimowe lub wakacyjne.

Czy ponoszone przez Państwa koszty wynagrodzenia artystów, wynajem sali konferencyjnej, noclegi artystów, wynajem nagłośnienia, wynagrodzenia autorskie ZAiKS będą wykorzystywane przez Państwa tylko i wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług ?

Tak, istnieje możliwość przypisania takich kosztów do konkretnego koncertu lub spektaklu. Wydarzenia, które Centrum organizuje są w większości przypadków niebiletowane i prowadzone w ramach statutowej działalności Centrum. W ciągu roku Centrum ma jednak zaplanowane wydarzenia biletowane, od których odprowadzany jest VAT należny. Do takich wydarzeń Centrum może konkretnie przypisać koszty, jakie ponosi, czyli wynajem sali, wynagrodzenie artystów, obsługa i wynajem nagłośnienia, wynagrodzenia autorskie ZAiKS.

Pytania

Czy Centrum przysługuje w związku z działalnością nieodpłatną oraz nieopodatkowaną VAT możliwość odliczenia podatku naliczonego zawartego w kosztach (energia, woda, zużycie towarów i materiałów)?

Czy w związku z działalnością opodatkowaną VAT Gminne Centrum Kultury, Sportu, Turystyki i Rekreacji ma obowiązek ustalenia i stosowania wskaźnika proporcji VAT, zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy o VAT? Jeżeli tak, to czy obliczając prewspółczynnik na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. (Dz. U. poz. 2193) w przychodach wykonanych należy uwzględnić dotację podmiotową otrzymywaną od organizatora w pełnej wysokości?

Państwa stanowisko w sprawie

Centrum stoi na stanowisku, że nie przysługuje mu prawo do odzyskania (w całości ani w części) naliczonego podatku VAT objętego fakturami dokumentującymi poniesienie kosztów utrzymania obiektów, w których dokonuje czynności nieodpłatnych i nieopodatkowanych.

Odnosząc się do drugiego pytania Centrum stoi na stanowisku, iż przysługuje mu możliwość pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT, gdyż istnieje możliwość wyodrębnienia kosztów przypisanych ściśle do działalność opodatkowanej VAT (np. organizacji koncertu).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie określone warunki, tzn.:

  • odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a ustawy i następne ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

W myśl art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

W myśl art. 86 ust. 22 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie powyższej delegacji zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Zgodnie z § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:

Rozporządzenie:

1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;

2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.

Podatnikami, do których odnoszą się przepisy zawarte w rozporządzeniu, są jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

Zgodnie z § 4 pkt 1 rozporządzenia:

W przypadku samorządowej instytucji kultury, jako sposób określenia proporcji uznaje się sposób ustalony według wzoru:

X = A x 100/P

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

X - proporcję określoną procentowo, zaokrągloną w górę do najbliższej liczby całkowitej,

A - roczny obrót z działalności gospodarczej zrealizowany przez samorządową instytucję kultury,

P - przychody wykonane samorządowej instytucji kultury.

Stosownie do § 4 ust. 2 rozporządzenia:

Przychody wykonane samorządowej instytucji kultury nie obejmują przychodów uzyskanych z tytułu:

1)dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez samorządową instytucję kultury do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych samorządowej instytucji kultury - używanych na potrzeby prowadzonej przez tę instytucję działalności;

2)transakcji dotyczących:

a)pomocniczych transakcji w zakresie nieruchomości i pomocniczych transakcji finansowych,

b)usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41 ustawy, w zakresie, w jakim transakcje te mają charakter pomocniczy.

Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W całości odliczyć można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych – czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku VAT, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych. Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

Jeżeli takie wyodrębnienie będzie możliwe, podatnikowi, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej. Brak będzie natomiast takiego prawa w stosunku do podatku naliczonego związanego z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

Jak Państwo wskazali, w przypadku nabywania wszystkich towarów i usług mają Państwo możliwość odrębnego, bezpośredniego przyporządkowania ich do realizacji zadań związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, z czynnościami zwolnionymi od opodatkowania oraz czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ponoszone przez Państwa koszty energii elektrycznej, wody i materiałów biurowych oraz innych niezbędnych do utrzymania obiektu będą wykorzystywane przez Państwa tylko i wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Czynności prowadzone w Państwa siedzibie i w filiach, gdzie ponoszą Państwo ww. koszty, są Państwa nieodpłatną działalnością statutową lub prowadzone są w nich zajęcia zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Koszty materiałów na zajęcia plastyczne, materiałów muzycznych będą wykorzystywane przez Państwa tylko i wyłącznie do czynności zwolnionych z opodatkowania. Wszelkie materiały plastyczne, instrumenty, materiały dydaktyczne są przypisane do przeprowadzenia zajęć korzystających ze zwolnienia VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Istnieje także możliwość zakupu materiałów na zajęcia będące cyklem zajęć bezpłatnych, np. warsztaty na ferie zimowe lub wakacyjne.

Tym samym stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, z uwagi na brak związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, nie przysługuje Państwu z tytułu działalności nieodpłatnej oraz nieopodatkowanej VAT możliwość odliczenia podatku naliczonego zawartego w kosztach (energia, woda, zużycie towarów i materiałów).

Wskazali Państwo również, że istnieje możliwość przypisania kosztów do konkretnego koncertu lub spektaklu. Wydarzenia, które Państwo organizują są w większości przypadków niebiletowane i prowadzone w ramach Państwa statutowej działalności. W ciągu roku mają Państwo jednak zaplanowane wydarzenia biletowane, od których odprowadzany jest VAT należny. Do takich wydarzeń mogą Państwo konkretnie przypisać koszty, jakie ponoszą, czyli wynajem sali, wynagrodzenie artystów, obsługa i wynajem nagłośnienia, wynagrodzenia autorskie ZAiKS.

W tej sytuacji, z uwagi na związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, przysługuje Państwu prawo do odliczenia całości podatku naliczonego od ponoszonych kosztów (np. organizacji koncertu) (nie mają Państwo obowiązku stosowania prewspółczynnika – sposobu określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy i nast. ustawy).

Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).