Brak możliwości odliczenia podatku w zakresie realizowanego projektu. - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.498.2023.1.EB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.498.2023.1.EB

Temat interpretacji

Brak możliwości odliczenia podatku w zakresie realizowanego projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 września 2023 r. wpłynął Państwa wniosek (brak daty wypełnienia wniosku) o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizowanego przedsięwzięcia. Uzupełnili go Państwo pismem z 18 października 2023 r. (wpływ 18 października 2023 r.) 2/8 oraz pismem z 7 listopada 2023 r. (wpływ 7 listopada 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.), zwanej dalej u.f.p.u. oraz formą ochrony przyrody na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1336 ze zm.), zwanej dalej: u.o.p. Rodzaj działalności według PKD: 9104Z – działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.

Do zadań statutowych, na podstawie art. 8b u.o.p., należy w szczególności:

1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenie zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów,

2)udostępnienie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego,

3)prowadzenia działań związanych z edukacją ekologiczną.

A jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej: u.p.t.u., wykonywane czynności są zarówno opodatkowane podatkiem VAT, jak i korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 u.p.t.u.

A prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z uzyskanych środków i pozyskanych przychodów, wydatki na finansowanie zadań określonych w u.o.p.

A w procesie realizacji zadań statutowych, o których mowa w pkt 1-3, uzyskuje przychody:

a)opodatkowane: m.in. ze sprzedaży biletów wstępu (...), jego obszarów i obiektów, ze sprzedaży drewna z cięć sanitarnych, wydawnictw edukacyjnych, informacyjnych i naukowych, z najmu i dzierżawy nieruchomości;

b)zwolnione: z najmu pomieszczeń na cele mieszkaniowe, dzierżawy gruntów na cele rolnicze;

c)związane z wykonywaniem działalności ustawowej zarówno bieżącej jak i inwestycyjnej ze środków własnych i dotacji celowych, w tym: z budżetu państwa, ze środków UE, z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, z funduszu leśnego PGL Lasy Państwowe.

A będzie aplikował z wnioskiem na modernizację (...) w ramach (...) Priorytet 1 Działanie 01.05 Ochrona przyrody, monitoring środowiska i rozwój zielonej infrastruktury, Typ projektu 4. Rozwój zdolności i usprawnienie zarządzania obszarami chronionymi. Celem Projektu jest rozwinięcie istniejącej bazy edukacyjnej oraz przeprowadzenie kampanii społecznej, co w sposób bezpośredni przyczyni się do ochrony przyrody poprzez poprawę zdolności zarządzania obszarem chronionym w obrębie udostępniania turystycznego, zachowania stanu naturalnego oraz ograniczenia powstawania zanieczyszczeń pochodzenia antropogenicznego.

Projekt zakłada realizację zarówno elementów inwestycyjnych – modernizacja (...) wraz z doposażeniem, dostosowaniem obiektu do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i aranżacją oraz tzw. Działań miękkich – uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej A poprzez przewodniki, panele multimedialne, sale wystawiennicze, aranżacje i elementy edukacyjne (...), działania informacyjno-edukacyjne w mediach oraz kampanii ogólnospołecznych jak i programu edukacyjnego skierowanego do lokalnych społeczności. Modernizacja (...) obejmie stworzenie niekomercyjnego, ogólnodostępnego obiektu edukacyjnego dedykowanego bezpłatnie turystom oraz społeczności lokalnej, który realizował będzie cele statutowe A. Budynek jest piętrowy, na parterze mieszczą się biura i salka konferencyjna dla potrzeb własnych A, czyli statutowych, nie jest tu prowadzona działalność związana ze sprzedażą, natomiast na piętrze budynku znajdują się pokoje służące usługom noclegowym dla turystów, czyli prowadzona jest działalność opodatkowana.

Wykonane roboty modernizacyjne tylko parteru budynku i zakupione wyposażenie wraz z udostępnianymi bezpłatnie przewodnikami i panelami multimedialnymi, salami wystawienniczymi w ramach Projektu finansowanego ze środków (...) nie będą wykorzystywane przez A do wykonywania czynności opodatkowanych, a poniesione koszty będą przyporządkowane w całości wraz z podatkiem VAT do kosztów statutowych z powodu ich wykorzystywania wyłącznie do celów nieopodatkowanych. Faktury dokumentujące koszty i wydatki związane z ww. przedsięwzięciem finansowanym przez (...) będą wystawione na A, a użytkowanie zmodernizowanego parteru budynku wraz z wyposażeniem, w tym służącemu edukacji, nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Pytanie

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z modernizacją i wyposażeniem (...) wraz z przeprowadzaniem bezpłatnej kampanii edukacyjnej realizowanych w ramach przedsięwzięcia finansowanego ze środków (...)?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, Wnioskodawcy nie przysługuje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w kosztach modernizacji (...), ponieważ nie są one związane ze sprzedażą opodatkowaną, modernizowany parter będzie służył wyłącznie pracownikom A i celom statutowym, czyli podnoszeniu świadomości ekologicznej osób odwiedzających A oraz społeczności lokalnej, tym samym będzie wykorzystywany do usług niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 u.p.t.u., obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawcy nie przysługuje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w kosztach związanych z zakupem wyposażenia oraz kosztami wykonania i przeprowadzenia kampanii edukacyjnej, ponieważ nie są one związane ze sprzedażą opodatkowaną, zakupiony sprzęt oraz usługi będą służyły wyłącznie bezpłatnemu podnoszeniu świadomości ekologicznej oraz oferty edukacyjnej, czyli będą wykorzystywane do usług niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 u.p.t.u., obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu zakupów związanych z modernizacją i wyposażeniem (...) wraz z przeprowadzaniem bezpłatnej kampanii edukacyjnej realizowanych w ramach przedsięwzięcia finansowanego ze środków (...).

Należy wskazać, że odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie występuje.

Jak wynika z okoliczności sprawy, wykonane roboty modernizacyjne dotyczące tylko parteru budynku i zakupione wyposażenie wraz z udostępnianymi bezpłatnie przewodnikami i panelami multimedialnymi, salami wystawienniczymi w ramach projektu finansowanego ze środków (...) nie będą wykorzystywane przez A do wykonywania czynności opodatkowanych, a poniesione koszty będą przyporządkowane w całości wraz z podatkiem VAT do kosztów statutowych z powodu ich wykorzystywania wyłącznie do celów nieopodatkowanych. Faktury dokumentujące koszty i wydatki związane z ww. przedsięwzięciem finansowanym przez (...) będą wystawione na A, a użytkowanie zmodernizowanego parteru budynku wraz z wyposażeniem w tym służącemu edukacji nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, nie mają Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu.

Podsumowując, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z modernizacją i wyposażeniem (...) wraz z przeprowadzaniem bezpłatnej kampanii edukacyjnej realizowanych w ramach przedsięwzięcia finansowanego ze środków (...).

Zatem stanowisko Państwa jest prawidłowe.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).